Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
W sum.dk
Sundhedsministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Folketinget
Christiansborg
Dato: 1. maj 2017
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1602229
Dok. nr.: 351698
Sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne vedr. Rigsrevisionens
beretning nr. 11/2016 om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i
to sygehusbyggerier
Statsrevisorerne har 2. marts 2017 fremsendt deres beretning nr. 11/2016 om Region
Midtjyllands styring af risici og reserver i to sygehusbyggerier og har samtidig bedt
om min redegørelse senest 2. maj 2017.
Jeg vil indledningsvist kvittere for, at beretningen sætter fokus på de udfordringer,
der kan opstå i forbindelse med sygehusbyggeri og større offentlige anlægsarbejder i
almindelighed. De kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier er med et samlet budget
på godt 48 mia. kr. (2017-pl) en historisk stor og ambitiøs investering - ikke bare i
forhold til sygehusbyggeri men i forhold til offentligt anlæg i det hele taget. Derfor er
det også helt afgørende, at den faste økonomiske ramme forvaltes med fokus på
sikker styring af selve byggeprocessen såvel som på at skabe de bedst mulige rammer
for at realisere de forventede gevinster i form af bl.a. øget kvalitet og effektivitet.
./.
Jeg har indhentet en udtalelse på baggrund af beretningen fra regionsrådet i Region
Midtjylland,
jf. §18, stk. 3 i lov om revisionen af statens regnskaber mv.
Udtalelsen er
vedtaget på regionsrådsmødet 26. april 2017 og er vedlagt denne redegørelse som
bilag.
Rigsrevisionens beretning og statsrevisorernes bemærkninger
Rigsrevisionen vurderer, at Region Midtjyllands brug af risikostyring og reservestyring
til at forebygge og håndtere økonomisk pres på byggeriet af DNU og DNV samlet set
har været utilfredsstillende.
Statsrevisorerne er enige i denne konklusion og noterer, at Statsrevisorerne,
Rigsrevisionen, Sundhedsministeriet og regionens egne rådgivere gennem flere år har
gjort opmærksom på behovet for, at regionen forbedrer risiko- og reservestyringen i
forbindelse med byggeriet af DNU.
Statsrevisorerne peger på risikoen for, at yderligere besparelser og ændringer i
byggerierne kan foringe byggeriernes kvalitet og funktionalitet.
Statsrevisorerne bemærker desuden i lighed med Rigsrevisionen,
a) at risikostyringen i de to byggerier har været forskellig. Risikostyringen på
DNU har været mangelfuld og usystematisk, mens den på DNV har været
mere systematisk, og
b) at reservestyringen ikke har kunnet danne grundlag for en vurdering af, om
reserverne kan dække byggeriernes risici.