Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 399
Offentligt
1775585_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: DEPMNH
Sagsnr.: 1704569
Dok. nr.: 386041
Dato: 16-06-2017
NOTAT
Status for kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier 2. kvartal 2017
Resumé
Sundheds- og Ældreministeriet orienterer kvartalsvist SUU om status for arbejdet med de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier. Notatet redegør for baggrunden for
kvalitetsfondsprojekterne og de formelle rammer for projekterne. Dernæst følger en
overordnet status for projekterne og ministeriets arbejde, herunder status for projekter
under skærpet tilsyn.
Baggrund
Det fremgår af økonomiaftalen med regionerne (ØA) for 2008, at målsætningen om et
tidssvarende og bæredygtigt sygehusvæsen kræver strukturændringer og investeringer i
nye bygninger og ny teknologi. Den daværende regering nedsatte derfor i 2007 et
ekspertpanel, der fik til opgave at vurdere konkrete anlægsprojekter fra regionerne i
forhold til en række i økonomiaftalen fastlagte principper vedrørende samling af enheder,
driftsøkonomisk rentabilitet, effektivitet og kvalitet.
Ekspertpanelet vurderede bl.a. ansøgningerne ud fra en forventning om, at der i 2020 ville
være 20 pct. færre senge og 50 pct. flere ambulante behandlinger end i 2007. Der var ikke
tale om et krav til regionerne, men om en beregningsforudsætning.
På baggrund af panelets anbefalinger blev den økonomiske ramme for projekterne lagt
fast i finansloven for 2009. Der er en samlet totalramme på 41,4 mia. kr. (09-pl). Heraf
bidrager staten via Kvalitetsfonden med 25 mia. kr. og regionerne med 16,4 mia. kr. Med
økonomiaftalen for 2013 fik regionerne desuden mulighed for at låne op til 1 mia. kr. til
energiinvesteringer i kvalitetsfondsprojekterne. Den samlede totalramme for projekterne
er 48,1 mia. kr. opregnet i 17-pl.
Der er meddelt endeligt regeringstilsagn til de i alt 16 projekter. Her er både tale om helt
nybyggede hospitaler og til- og ombygninger på eksisterende matrikler. Fælles for
projekterne er, at de alle spiller en vigtig rolle i samlingen af specialer på færre matrikler.
I regeringens tilsagn til det enkelte projekt er der fastsat en totalramme, som er den
maksimale udgift regionerne må bruge på at opføre et tidssvarende og fuldt
funktionsdygtigt hospital. Det er desuden en tilsagnsbetingelse, at en bestemt andel af
totalrammen reserveres til it, udstyr, apparatur mv.
Totalrammen er gældende i hele projektperioden. De ændringer, der eventuelt sker i
projekterne, er prioriteringer og omdisponeringer foretaget af regionen inden for
totalrammen. Den økonomiske totalramme sikrer, at der også er midler til øvrige
regionale anlægsprojekter, som ikke er støttet af Kvalitetsfonden, ligesom den fremmer
omkostningseffektive og innovative løsninger.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 399: Orientering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 2. kvartal, fra sundhedsministeren
Formelle rammer for projekterne, herunder ministeriets rolle
Regelsættet for kvalitetsfondsprojekterne udgøres af et administrationsgrundlag samt en
regnskabs- og en revisionsinstruks. Administrationsgrundlaget beskriver ministeriets
overordnede retningslinjer samt ansvarsfordelingen mellem ministeriet og regionerne.
Regnskabsinstruksen beskriver regionernes forpligtelser som tilskudsmodtager, herunder
rammerne for regionernes rapportering til ministeriet.
Regionerne er bygherrer på de enkelte kvalitetsfondsbyggerier. Det er et tilsagnskrav, at
regionerne skal levere fuldt funktionsdygtige sygehuse, som bygges fleksibelt, så de kan
håndtere fremtidens behandlingsbehov. Inden for investeringsrammen er det op til
regionerne at vælge de løsninger, der er hensigtsmæssige lokalt ift. køkkener, antal senge
m.m.
Sundheds- og Ældreministeriet udbetaler tilskud fra Kvalitetsfonden og fører tilsyn med
projekterne. Formålet med tilsynet er at sikre, at de enkelte projekter lever op til
regeringens tilsagnsbetingelser, og at de er robuste og realisable inden for den
økonomiske totalramme, der er bindende for det enkelte projekt. Tilsynet er baseret på
regionernes rapporteringer om projekterne, der også tilgår regionsrådene.
Inden der kan udbetales tilskud, skal projekterne indsende en udbetalingsanmodning, der
skal godkendes af ministeriet. Når udbetalingsanmodningen er godkendt, skal regionen
hvert kvartal sende en rapport til ministeriet som grundlag for udbetalingen af tilskud.
Hvis Sundheds- og Ældreministeriet ikke er fuldt betrygget i et projekts robusthed og
realiserbarhed, har ministeriet mulighed for at skærpe tilsynet. Det kan f.eks. indebære
krav om hyppigere og mere detaljeret rapportering eller at udbetaling af
kvalitetsfondsmidler sættes i bero.
Alle kvalitetsfondsprojekterne undtagen Slagelse Sygehus’ akutmodtagelse har i det
endelige tilsagn fået et effektiviseringskrav på mellem 4 og 8 procent af driftsbudgettet for
de funktioner, der berøres af byggeriet. Effektiviseringskravet ligger ud over de
almindelige årlige produktivitetskrav og skal være realiseret senest år et efter projektets
ibrugtagning.
Effektiviseringsgevinsterne indgår som finansieringsbidrag til ny sygehusaktivitet i de
årlige økonomiaftaler mv. og kan dermed ikke indgå som en del af sygehusenes
eksisterende drift.
Regeringen og Danske Regioner har med økonomiaftalen for 2017 aftalt en model for
realisering af effektiviseringsgevinsterne. 50 pct. af effektiviseringsgevinsterne, svarende
til 129 mio. kr. (17-pl) om året fra 2017, fordeles mellem regionerne efter
bloktilskudsnøglen, mens de resterende 50 pct. fastholdes i den enkelte region til ny
sygehusaktivitet. De 50 pct., som omfordeles, prioriteres i forbindelse med de årlige
aftaler om økonomi, mens de øvrige 50 pct. prioriteres i det enkelte regionsråd. Med
aftalen er det bekræftet, at de samlede effektiviseringsgevinster på 2,4 mia. kr. skal
frigøres til reel prioritering. Omfordelingen har hjemmel i Lov om ændring af lov om
regionernes finansiering, der er vedtaget i Folketinget i december 2016.
I forlængelse heraf er der med økonomiaftalen for 2018 forudsat samlede
effektiviseringsgevinster på 262 mio. kr. i 2018 (18-pl), hvoraf 50 pct. eller 131 mio. kr.
forudsættes anvendt til ny sygehusaktivitet herunder demografi og kræft mv.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 399: Orientering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 2. kvartal, fra sundhedsministeren
1775585_0003.png
Sundheds- og Ældreministeriet har fastlagt et rapporteringskoncept for det regionale
arbejde med effektiviseringerne, som skaber gennemsigtighed i arbejdet med at realisere
effektiviseringsgevinsterne som forudsat. Konceptet er drøftet med Rigsrevisionen,
jf.
nedenfor.
Status for projekterne og ministeriets arbejde
11 projekter får eller har fået udbetalt midler fra Kvalitetsfonden. Slagelse Sygehus og
Psykiatri i Slagelse (GAPS) er fuldt ibrugtaget, og de øvrige projekter er i forskellige faser.
En række projekter er delvist ibrugtaget,
jf. Tabel 2 og afsnit om ibrugtagningsår nedenfor.
Region Hovedstaden har 8. februar 2017 fremsendt anmodning om udbetaling af
kvalitetsfondsmidler til Nyt Hospital Bispebjerg. Anmodningen er under behandling i
Sundheds- og Ældreministeriet. De resterende fire projekter har pr. ultimo 2. kvartal 2017
endnu ikke anmodet om at få udbetalt midler fra Kvalitetsfonden. 11 projekter har
anmodet om adgang til energilånepuljen til kvalitetsfondsbyggerier.
På baggrund af regionernes investeringsprofiler for projekterne forventer Sundheds- og
Ældreministeriet, at byggeaktiviteten i de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier vil
toppe i 2019.
Tabel 1
Kvalitetsfondsprojekterne: Budgetrammer samt status for ministeriets proces og tilsyn, 2. kvartal 2017
Totalramme
Ministeriets
Projekt
(mio. kr., 09-pl)
Inkl. energilån (mio. kr., 09-pl)
proces
Region Hovedstaden
12.850
12.895
Nyt Hospital Bispebjerg
2.950
2.950 Endeligt tilsagn
Nyt Hospital Herlev
Nyt Hospital Nordsjælland
Nyt Hospital Hvidovre
Det Nye Rigshospital
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i
Aarhus (DNU)
Det Nye Hospital i Vest, Gød-
strup (DNV)
Regionshospitalet Viborg
Region Nordjylland
Nyt Aalborg Universitetshospi-
tal
Region Sjælland
Køge Sygehus
Psykiatri i Slagelse*
Slagelse Sygehus (somatik)
2.250
3.800
1.450
1.850
550
10.650
6.350
3.150
1.150
4.100
4.100
5.350
4.000
1.050
300
2.290
3.800
1.450
1.855
550
10.837
6.451
Udbetaling
Endeligt tilsagn
Endeligt tilsagn
Udbetaling
Endeligt tilsagn
Udbetaling
Ministeriets tilsyn
Udbetalingsanmodning
under behandling i SUM
Kvartalsvis rapportering
Faserapportering
Faserapportering
Skærpet tilsyn
Faserapportering
Skærpet tilsyn
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvis rapportering
3.222 Udbetaling
1.164 Udbetaling
4.191
4.191 Udbetaling
5.410
4.000 Endeligt tilsagn
1.110 Ibrugtaget
300 Ibrugtaget
Faserapportering
Afventer endeligt anlægs-
regnskab
Endeligt anlægsregnskab
er modtaget
Region Syddanmark
8.450
8.621
Kolding Sygehus
900
912 Udbetaling
Kvartalsvis rapportering
Nyt Universitetshospital i
6.300
6.444 Udbetaling
Tættere opfølgning
Odense (OUH)
Aabenraa Sygehus
1.250
1.264 Udbetaling
Kvartalsvis rapportering
I alt
41.400
41.954
Anm.: *I den korrigerede tilsagnsramme indgår for Psykiatri i Slagelse et beløb på 60 mio. kr. til sikringsmæssige installationer, som rege-
ringen i endeligt tilsagn har accepteret at Region Sjælland afholder af den almindelige anlægsramme.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 399: Orientering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 2. kvartal, fra sundhedsministeren
1775585_0004.png
Projekter med aktuelle udfordringer
Projekter under skærpet tilsyn
Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) har været underlagt skærpet tilsyn
siden december 2011. Siden endeligt tilsagn er arealet øget med 60.000 m
2
, sva-
rende til 32 pct. Ministeriets opfølgning har især knyttet sig til afgrænsning af
DNU ift. areal og funktioner samt styringen af projektet, herunder risiko og reser-
ver. Laboratoriebygningen Syd 1 er som det første store byggefelt på DNU taget i
brug i september 2016 og de første patienter er flyttet ind ultimo januar 2017.
Det Nye Rigshospital har tiltagende økonomiske udfordringer som følge af
ekstrakrav fra entreprenører og udbudsresultater over forventet niveau. Én af
projektets største entreprenører har indgivet klageskrift til voldgiftsnævnet.
Regionen vurderer pt., at der er risiko for at udfaldet af voldgiftssagen kan
medføre en overskridelse af totalrammen på ca. 5 pct.
Øvrige projekter
Odense Universitetshospital (Nyt OUH): Regionen har i oktober 2016 besluttet til-
pasninger i projektet, der medfører at budgettet holder sig inden for totalram-
men. Projektet er nu delt op i tre totalentrepriser hvoraf to har været i udbud i
maj 2017. 6 konsortier har ansøgt om at blive prækvalificeret. Regionen udvælger
herefter fire bydere til konkurrencebaseret dialog. SUM fortsætter dialog og tæt
opfølgning med regionen mhp. at skabe betryggelse for projektets realiserbar-
hed.
Ibrugtagningsår
To byggerier (akutmodtagelse og psykiatri i Slagelse) er fuldt ibrugtaget og flere byggerier
er delvist ibrugtaget. Byggerierne ibrugtages løbende, fx er byggerierne i Viborg, Aarhus,
Aabenraa og Herlev samt Bispebjerg og Rigshospitalet delvist ibrugtaget, og akutcenteret
på DNU bliver taget i brug i efteråret 2017. Alt nybyggeri på projektet i Kolding er
ibrugtaget, og der udestår nu kun de sidste ombygninger.
For 11 af projekterne forventer regionerne en udskydelse af året for endelig ibrugtagning
i.f.t. forventningen på tilsagnstidspunktet. Heraf er syv projekter udskudt med ét år, tre
projekter med to år og ét projekt (Sct. Hans) med tre år. To projekter har ikke revideret
forventet ibrugtagningsår og ét projekt forventes ibrugtaget tidligere end forudsat ved
endeligt tilsagn,
jf. Tabel 2.
Sammenligningen forholder sig kun til kalenderår, hvorfor den
reelle forskydning kan være større eller mindre end 12 måneder.
Ibrugtagningstidspunkt er ikke et tilsagnskrav. Den strukturelle omlægning af
akutstrukturen med 21 fælles akutmodtagelser vil være realiseret i 2020, om end
akutmodtagelserne ikke i alle tilfælde vil være flyttet ind i nye bygninger.
Sengekapacitet
Det er et tilsagnsvilkår, at der bygges til fremtidigt behandlingsbehov. Der er ikke forudsat
et bestemt antal senge, idet det er op til regionerne at vurdere, hvad behovet vil være, når
de nye sygehuse åbner, bl.a. i lyset af omlægning til mere ambulant aktivitet, nye
behandlingsformer mv. Fra endeligt tilsagn til nu er det samlede forventede antal
ordinære nybyggede senge i kvalitetsfondsprojekterne reduceret med ca. 4 pct.
Justeringerne af det planlagte antal senge er generelt begrundet i forventninger om bedre
kapacitetsudnyttelse samt færre og kortere indlæggelser end tidligere forudsat.
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 399: Orientering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 2. kvartal, fra sundhedsministeren
Videndeling
Sundheds- og Ældreministeriet har fulgt regionernes arbejde med videndeling ifm.
kvalitetsfondsprojekterne siden 2012. Arbejdet er med til at sikre bedre udnyttelse af
investeringerne i en ny sygehusstruktur ved at understøtte at erfaringer og gode løsninger
udveksles på tværs af landet. Der følges op på arbejdet med videndeling i de årlige
økonomiaftaler med regionerne,
jf. afsnit om kvalitetsfondsprojekterne i ØA18 nedenfor.
Kvalitetsfondsprojekterne i ØA18
Regeringen og Danske Regioner har 6. juni 2017 indgået aftale om regionernes økonomi
for 2018. Aftalen indeholder bl.a. følgende punkter af relevans for de
kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier:
Overordnede rammer og regionernes bygherreansvar
Regionerne har som bygherrer ansvar for at realisere kvalitetsfondsprojekterne inden for
de udmeldte tilsagnsbetingelser, så der opføres fuldt funktionsdygtige og tidssvarende
sygehuse. Regionerne foretager i den forbindelse de nødvendige prioriteringer, der sikrer
styring og overholdelse af de fastlagte investeringsrammer og dermed klare rammer for
de enkelte projekter.
Anvendelse af effektiviseringsgevinster fra kvalitetsfondsprojekterne
131 mio. kr. (2018-pl) anvendes i 2018 til ny sygehusaktivitet, herunder demografi og
kræft mv. De samlede effektiviseringsgevinster i 2018 er forudsat til 262 mio. kr., hvoraf
50 pct. fastholdes i den enkelte region til ny sygehusaktivitet,
jf. afsnit om formelle
rammer for projekterne ovenfor.
Videndeling
Danske Regioner vil fortsat understøtte en tværgående indsats for at sikre videndeling om
byggestyring særligt med henblik på udbredelse af erfaringer fra de mest fremskredne
projekter. Regeringen og Danske Regioner er desuden enige om fortsat at følge
regionernes arbejde med videndeling tæt.
Danske Regioner skal inden udgangen af 2017 opdatere oversigten over de initiativer, som
regionerne har igangsat i projektet om videndeling, herunder regionernes indsatser for
fælles indkøb, lokalisering og logistik. Sundheds- og Ældreministeriet og Danske Regioner
vil fortsat understøtte struktureret deling af regionernes erfaringer med byggerierne på
centrale områder. Det gælder især risikostyring og færdiggørelse, ibrugtagning og
organisering i de nye bygninger samt planlægning og realisering af
effektiviseringsgevinster.
Lokalisering og logistik
Regeringen og Danske Regioner er enige om, at investeringen i og størrelsen af de nye
sygehuse skaber en særlig mulighed for en koordineret regional indsats ift. at integrere
lokaliserings- og logistikteknologi både i bygninger, organisering og indkøbsprocesser mv.
Der er etableret nationale standarder på området, som nu skal omsættes i konkrete
løsninger i regionerne. På den baggrund er regionerne i gang med at udarbejde en strategi
for forsyningslogistik frem mod 2022. Regionerne følger i 2018 op på indsatsen og
udarbejder en supplerende handleplan for øvrig logistik.
Klare rammer for de fælles akutmodtagelser i ØA18
Herudover indeholder økonomiaftalen også enighed om en række tiltag om fælles
akutmodtagelser, som spiller en central rolle i den moderne sygehusstruktur. Det fremgår
bl.a. af aftalen, at Sundhedsstyrelsen i efteråret 2017 vil igangsætte en opdatering af
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 399: Orientering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 2. kvartal, fra sundhedsministeren
1775585_0006.png
akutrapporten fra 2007 og herunder give opdaterede anbefalinger til den regionale
sundhedsplanlægning og organisering af akutmodtagelserne.
Som bidrag hertil vil parterne belyse organisering, processer, snitflader mv. på de 21
fælles akutmodtagelser inden udgangen af 2017 for at give konkrete værktøjer til,
hvordan akutmodtagelserne kan bidrage til en høj kvalitet i akutberedskabet, gode
patientforløb og en forøget effektivitet på sygehusene. Parterne er enige om, at
regionerne i forlængelse af økonomiaftalerne for 2015 og 2017 intensiverer arbejdet med
at udvikle et nationalt indikatorsæt, som indeholder centrale indikatorer for kvalitet,
service og effektivitet.
Rigsrevisionen om sygehusbyggerier
Rigsrevisionen har udarbejdet tre beretninger om sygehusbyggerierne.
Beretning om sygehusbyggerier (tilsagnsproces og tilsyn) - AFSLUTTET
Rigsrevisionen vurderede i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier
fra
december 2011, at ministeriet ikke havde gennemført en tilfredsstillende
tilsagnsproces, men at ministeriet havde tilrettelagt tilsynet med
sygehusbyggerierne tilfredsstillende. RR har i et opfølgende notat fra februar
2014 fundet ministeriets initiativer tilfredsstillende og afsluttet beretningen.
Beretning om sygehusbyggerier II (effektiviseringer)
RR vurderede i
Beretning til Statsrevisorerne om sygehusbyggerier II
fra oktober
2013, at ministeriet på et tidligere tidspunkt burde have udarbejdet et koncept,
som konkretiserede, hvordan ministeriet ville følge op, og som tydeliggjorde
rammerne for at opgøre de effektiviseringer, regionerne skal gennemføre ifm.
kvalitetsfondsprojekterne. RR fandt det dog positivt, at ministeriet havde
præciseret rammerne og dermed fastlagt et klarere udgangspunkt for opgørelsen
af effektiviseringerne. Ligeledes fandt RR det positivt, at der for hvert enkelt
projekt var opstillet et konkret mål om effektivisering.
Beretningen identificerede fire opfølgningspunkter, som skal afklares inden
undersøgelsen kan afsluttes. Rigsrevisionen har tidligere fulgt op på beretningen
med et notat til Statsrevisorerne i februar 2014, hvor to af punkterne blev
afsluttet.
Rigsrevisionen har i februar 2017 afgivet et nyt notat til statsrevisorerne, der
konkluderer at beretningen kan lukkes på de fleste punkter. Rigsrevisionen
finder, at Sundheds- og Ældreministeriet har gennemført en række initiativer for
at styrke ministeriets opfølgning på regionernes arbejde med at effektivisere
driften af de kvalitetsfondsstøttede sygehuse. Rigsrevisionen finder desuden, at
effektiviseringsarbejdet i Region Nordjylland, Midtjylland, Sjælland og
Syddanmark lever op til Sundheds- og Ældreministeriets krav. Rigsrevisionen vil
fortsat følge op på Region Hovedstadens arbejde med at effektivisere
sygehusdriften på Nyt Hospital Herlev og Det Nye Rigshospital.
Beretning om Region Midtjyllands risikostyring og reservestyring i to sygehusbyg-
gerier (Aarhus og Gødstrup)
Rigsrevisionen har i februar 2017 afgivet en ny beretning til statsrevisorerne om
Region Midtjyllands styring af risici og reserver i to sygehusbyggerier (Aarhus og
Gødstrup). Rigsrevisionen vurderer i beretningen, at Region Midtjyllands risiko-
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 399: Orientering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 2. kvartal, fra sundhedsministeren
og reservestyring på DNU (Det Nye Universitetshospital i Aarhus) og DNV (Det
Nye Hospital i Vest, Gødstrup) samlet set har været utilfredsstillende.
Statsrevisorerne har afgivet en bemærkning til beretningen og på den baggrund
anmodet om en ministerredegørelse. Statsrevisorerne hæfter sig især ved
o
At der er risiko for, at yderligere besparelser og ændringer i byggerierne
kan forringe byggeriernes kvalitet og funktionalitet.
o
At risikostyringen i de 2 byggerier har været forskellig. Risikostyringen i
DNU har været mangelfuld og usystematisk, mens den i DNV har været
mere systematisk.
o
At reservestyringen ikke har kunnet danne grundlag for en vurdering af,
om reserverne kan dække byggeriernes risici.
./.
Fungerende sundhedsminister Karen Ellemann har 2. maj 2017 afgivet
ministerredegørelse til Statsrevisorerne.
På baggrund af ministerredegørelsen har Rigsrevisionen i et opfølgende notat af
31. maj 2017 konkluderet, at de fortsat vil følge op på følgende:
resultaterne af Region Midtjyllands indsats for at forbedre
risikostyringen i DNU
resultaterne af Region Midtjyllands indsats for, at kapitaliseringer af
risici i DNV-Gødstrup opgøres ensartet
hvorvidt Region Midtjyllands reserveprognoser for DNU fremadrettet på
systematisk vis inddrager byggeriets kapitaliserede risici
resultaterne af Region Midtjyllands initiativer til at udarbejde
reserveprognoser for DNV-Gødstrup.
./.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 399: Orientering om status på de kvalitetsfondsstøttede sygehusbyggerier pr. 2. kvartal, fra sundhedsministeren
1775585_0008.png
Tabel 2
Kvalitetsfondsprojekterne: Projekternes stade, status for ibrugtagning og forventet fuld ibrugtagning, 2. kvartal 2017
Færdiggjort
Påbegyndt
Projekt
Fase 1: Program
Fase 2:
Fase 3: Projektering
Fase 4: Udførelse
Projekt
Delfaser
Pro-
Bygge-
Rådgi-
Dispositi-
Projekte- Licita-
Enter-
Anlægsarbejder
gram-
program ver-
ons-
ring
tion
prise-
oplæg
valg
og projekt-
og udbud
kontrakt
forslag
Underfaser
Infra-
Funda-
Byg-
Indvendig
struktur ment
nings-
klargøring
skal
Region Hovedstaden
Nyt Hospital Bispebjerg
Nyt Hospital Herlev
Nyt Hospital Nordsjælland
Nyt Hospital Hvidovre
Det Nye Rigshospital
Ny Retspsykiatri Sct. Hans
Region Midtjylland
Det Nye Universitetshospital i
Aarhus (DNU)
Det Nye Hospital i Vest,
Gødstrup (DNV)
Regionshospitalet Viborg
Region Nordjylland
Nyt Aalborg
Universitetshospital
Region Sjælland
Køge Sygehus
Psykiatri i Slagelse*
Slagelse Sygehus (somatik)
Region Syddanmark
Kolding Sygehus
Nyt Universitetshospital i
Odense (OUH)
Aabenraa Sygehus
I alt
Ibrugta-
get
Regn-
skabs-
aflæg-
gelse
Inventar
Forventet fuld ibrugtagning
Ved endeligt
tilsagn
Ved
udbeta-
lings-
anmod-
ning
Aktuel
status
Delvist
Delvist
Delvist
2024
2018
2020
2021
2018
2018
2019
2020
2025
2018
2018
2025
2019
2022
2020
2019
2021
2019
2020
2020
2020
Delvist
2019
2019
2018
2020
Delvist
2018
2019
Fuldt
Fuldt
Delvist
2021
2014
2013
2016
2020
2020
2015
2013
2017
2022
2020
2022
2015
2013
2017
2022
2021
Delvist
Anm.: Grundet projekternes størrelse kan der være vanskeligheder ved at angive projektets præcise placering, da forskellige underprojekter kan være i forskellige faser. Sammenligningen forholder sig kun til kalenderår, hvorfor en forskydning på et år reelt kan være
større eller mindre end 12 måneder. Der kan være forskydninger ift. ibrugtagning af delprojekter, der ikke er afspejlet i det angivne årstal for fuld ibrugtagning.
*I den korrigerede tilsagnsramme indgår for Psykiatri i Slagelse et beløb på 60 mio. kr. til sikringsmæssige installationer, som regeringen i endeligt tilsagn har accepteret at Region Sjælland afholder af den almindelige anlægsramme.
Kilde: SUM's møder med regionerne samt tilgængeligt materiale på hjemmesider mv.
Side 8