Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 396
Offentligt
1775224_0001.png
Forslag
til
Lov om ændring af sundhedsloven
(Udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet
overdragelse af ydernumre mellem læger)
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 691 af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 227, stk. 2,
ændres ”og som regionsrådet har fået overdraget, kan regionsrådet
sælge til læger,” til: ”kan overdrages til regionsrådet og til læger,”.
2.
I
§ 227, stk. 5, 1. pkt.,
ændres ”4” til: ”6”.
3.
I
§ 227, stk. 5, 2. pkt.,
ændres ”4-årsperioden” til: ”6-årsperioden”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslaget
2.1. Forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
2.2. Udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
3. Ligestillingsvurdering
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning og baggrund
I januar 2016 nedsatte den daværende regering (Venstre) et udvalg om lægedækning i
hele landet, Regeringens Lægedækningsudvalg (Lægedækningsudvalget). Udvalget havde
til opgave at analysere fordelingen af læger på tværs af landet og relevante forhold som
f.eks. lægernes alder, praksisstruktur, aktivitet mv. På baggrund af denne analyse havde
udvalget desuden til opgave at anbefale konkrete initiativer, der ville kunne understøtte
en bedre fordeling af lægeressourcerne på tværs af landet med henblik på at sikre adgang
til sundhedsydelser af høj kvalitet, uanset hvor patienterne bor, og hvilken behandling de
har behov for.
Lægedækningsudvalget afrapporterede til sundhedsministeren i januar 2017. Rapporten
indeholder en række anbefalinger, som udvalget har vurderet vil kunne bidrage til en
bedre lægedækning, herunder forslag vedr. almen praksis. En del af udvalgets
anbefalinger er således, at der gives mulighed for at drive regionsklinikker i en længere
tidsperiode end de nuværende fire år samt at åbne mulighed for, at læger, der ønsker at
eje flere ydernumre, kan købe direkte fra andre praktiserende læger.
På baggrund af Lægedækningsudvalgets rapport indgik regeringen (Venstre, Liberal
Alliance
og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti den 9. februar 2017
en politisk aftale om bedre lægedækning. Af den politiske aftale fremfår det, at
aftaleparterne er enige om at forbedre lægedækningen i Danmark. Aftaleparterne var
således enige om, at alle danskere skal have adgang til sundhedsydelser af høj kvalitet,
uanset hvor i landet man bor, og uanset hvad man fejler, og at det kræver, at der er
tilstrækkelig lægedækning i alle dele af landet.
Regeringen konstaterer, at der i visse dele af landet, særligt i yderområder og socialt
belastede områder, er vanskeligheder ift. at skaffe læger til almen praksis Almen praksis
udgør en central del af sundhedsvæsenet, hvorfor det er et område, der bør prioriteres
højt. Regeringen ønsker derfor, at løbende at udvikle og moderniserer denne sektor som
et led i styrkelsen af det nære og sammenhængende sundhedsvæsen.
Regeringens foreslås således i medfør af lovforslaget på baggrund af den politiske aftale at
implementere en række af de anbefalinger, som blev afgivet af Lægedækningsudvalget i
januar 2017. Formålet med nærværende lovforslag er dels at åbne mulighed for, at almen
praktiserende læger, der ønsker at eje flere ydernumre, jf. sundhedslovens § 227, stk. 2,
kan købe disse direkte fra andre privatpraktiserende læger, og dels at forlænge den
eksisterende fireårige periode, hvor regionerne har mulighed for at drive
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
alment medicinske klinikker, jf. sundhedslovens § 227, stk. 5, til en seksårig periode, i
tilfælde af lægedækningsproblemer.
Lovforslaget indebærer ikke indholdsmæssige ændringer vedrørende privatpraktiserende
læger, der driver almen praksis i henhold til sundhedsloven § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. § 60,
stk. 1, eller de øvrige dele af §§ 227, stk. 2 og stk. 5.
2. Lovforslaget
2.1. Forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger
2.1.1. Gældende ret
I medfør af sundhedsloven § 227, stk. 2, kan regionsrådet sælge ydernumre fra praksis,
som har leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf. § 227, stk. 1, 1.
pkt., jf. § 60, stk. 1, og som regionsrådet har fået overdraget, til læger, som vil praktisere i
henhold til stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1. Regionsrådet kan endvidere sælge nye ydernumre,
som regionen har oprettet, og ydernumre fra eksisterende praksis, som regionsrådet har
opkøbt som led i praksisplanlægningen, til læger, som vil praktisere i henhold til stk. 1, 1.
pkt., jf. § 60, stk. 1. Salg af ydernumre, jf. § 227, stk. 2, 1. og 2. pkt., kan ske til læger, som
allerede har et ydernummer. En læge kan eje op til seks ydernumre erhvervet i henhold til
1. og 2. pkt.
Læger, der endnu ikke ejer et ydernummer, kan erhverve et ydernumre direkte fra en
praktiserende læge.
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
Almen praksis udgør en central del af sundhedsvæsenet, og det er vigtigt, at sektoren
løbende udvikles og moderniseres som led i styrkelsen af det nære og sammenhængende
sundhedsvæsen.
Det er regeringens vurdering, at der er behov for dette i forbindelse med
den nævnte bestemmelse i sundhedsloven § 227, stk. 2, idet bestemmelsen indebærer, at
en læge, som praktiserer efter overenskomst om almen praksis, og som ønsker at eje flere
ydernumre, ikke har mulighed for at købe et ydernummer af en anden læge, som også
praktiserer efter overenskomst om almen praksis. Der er dermed tale om en utilsigtet
administrativ hindring i forhold til afhændelse af ydernumre, som har en negativ
indvirkning på generationsskifter og lægedækningen.
På denne baggrund foreslås det, at ydernumre fra praksis, som har leveret almen
medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf. sundhedsloven § 227, stk. 1, 1. pkt., jf.
§ 60, stk. 1, fremover kan overdrages til regionsrådet og til læger, som vil praktisere i
henhold til sundhedsloven § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedsloven § 60, stk. 1.
Med lovforslaget vil praktiserende læger fremover kunne overdrage deres ydernummer til
en anden læge, uden at regionsrådet forinden har fået ydernummeret overdraget. Salg af
ydernumre efter den foreslåede bestemmelse, vil kunne ske til læger, som allerede har et
ydernummer. En læge kan eje op til seks ydernumre.
Ydernumre fra praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede
personer, vil desuden fortsat kunne overdrages til regionsrådet. Lovforslaget ændrer
således ikke ved regionsråds adgang til at erhverve, oprette og afhænde ydernumre.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
Lovforslaget indebærer ikke ske indholdsmæssige ændringer vedrørende
privatpraktiserende læger, der driver almen praksis i henhold til sundhedsloven § 227, stk.
1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1, eller de øvrige dele af § 227, stk. 2.
2.2. Udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker
2.2.1. Gældende ret
I medfør af sundhedsloven § 227, stk. 5, kan regionsrådet etablere en alment medicinsk
praksis i en periode på op til 4 år, hvis der ikke er private leverandører, der deltager i
udbud af drift af praksis foretaget i henhold til stk. 3, eller hvis regionsrådet har forkastet
bud i henhold til stk. 4, 2. pkt. Et regionsråd, der ønsker at fortsætte driften af praksis
efter udløbet af 4-årsperioden, kan alene gøre dette, hvis det ikke er muligt at sælge
ydernummeret til en læge efter stk. 2 eller afsætte driften via udbud efter stk. 3 og 4.
Af sundhedslovens § 227, stk. 3, fremgår det, at regionen kan udbyde drift af praksis, som
hidtil har leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1, 1. pkt.,
jf. § 60, stk. 1, og hvor regionsrådet har fået overdraget ydernummeret. Regionsrådet kan
desuden udbyde drift af praksis vedrørende nye ydernumre, som regionsrådet har
oprettet. Regionsrådet kan endvidere som led i praksisplanlægningen opkøbe
eksisterende ydernumre fra læger, der har ønsket at sælge, og udbyde driften af disse
praksis. Af sundhedsloven § 227, stk. 4, fremgår det endvidere, at udbud efter stk. 3 skal
foregå på åbne, objektive og ikke diskriminerende vilkår og skal tilrettelægges på en sådan
måde, at eventuelle bud kan sammenlignes med, hvad en offentligt drevet enhed vil
koste. Regionsrådet har mulighed for at forkaste et bud, hvis omkostningerne er væsentlig
højere i en sammenligning.
2.2.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
Der er efter regeringens opfattelse behov for at forbedre regionernes mulighed for som
ansvarlig myndighed at opfylde forpligtelsen til at tilbyde alle gruppe 1-sikrede borgere
adgang til almen lægehjælp på effektiv vis og af høj kvalitet. Det er således forventningen,
at der i de kommende år – navnlig udenfor de store byer, men også i f.eks. socialt
belastede områder – vil være udfordringer ift. kapacitet, herunder ubesatte lægepraksis,
og lægepraksis, der er lukket for patienttilgang. Det forventes dermed, at der i disse
områder vil være vanskeligheder ift. at sikre borgerne frit valg af læge inden for rammerne
af den nuværende overenskomst mellem Regionernes Lønnings- og Takstnævn og
Praktiserende Lægers Organisation.
Som det fremgår af Lægedækningsudvalgets rapport, hænger en del af disse
rekrutteringsproblemer i almen praksis sammen med, at en stigende del af de yngre læger
ikke ønsker at binde sig økonomisk og påtage sig det driftsansvar, som det indebærer at
nedsætte sig som praktiserende læge efter overenskomsten. Det er derfor regeringens
vurdering, at der med henblik på at sikre kvalitet og kontinuitet i det almen medicinske
tilbud derfor er behov for at give regionerne mere fleksible rammer for selv at kunne
etablere mere varige almen medicinske tilbud i de tilfælde, hvor det ikke er muligt at løse
opgaver inden den eksisterende lovgivning og overenskomstens rammer.
Lægedækningsudvalget har anbefalet, at der skabes muligheder for, at regionerne kan
drive regionsklinikker i en længere tidsperiode end de nuværende 4 år. Af
Lægedækningsaftalen fremgår det, at aftaleparterne er enige om at understøtte bedre
lægedækning fra centralt hold ved at forlænge den eksisterende fireårige periode, hvor
regionerne har mulighed for at drive almen medicinske klinikker, jf. sundhedslovens § 227,
stk. 5, op til seks år, i tilfælde af lægedækningsproblemer. Regionerne vil dermed få
forlænget den midlertidige periode, i hvilken de kan vælge at drive almen
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
medicinske klinikker.
Det er regeringens vurdering, at forslaget vil være med til at forbedre
lægedækningen og sikre, at alle danskere får adgang til sundhedsydelser af høj kvalitet,
uanset hvor i landet patienten bor, og uanset hvad patienten fejler. Derudover vurderes
det, at den forlængede periode vil gøre det nemmere for regionerne at rekruttere læger til
regionsklinikkerne, idet det forventes at være nemmere at tiltrække ansøgere til
midlertidige stillinger på hele 6 år frem for blot 4 år.
Regeringen foreslår på denne baggrund, at den periode, hvori regionsrådet selv kan
etablere en praksis, hvis der ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift af
praksis foretaget i henhold til stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud i henhold til
sundhedsloven § 227, stk. 4, 2. pkt., udvides fra 4 til 6 år.
Såfremt der ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift af praksis foretaget i
henhold til stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud i henhold til stk. 4, 2. pkt., kan
regionsrådet således i medfør af lovforslaget selv etablere en praksis i en periode på op til
6. Det er afgørende, at klinikken er regnskabsmæssigt adskilt fra regionsrådets øvrige drift.
Regionsrådet vil desuden kunne vælge at afhænde ydernummeret til en praktiserende
læge, jf. sundhedsloven § 227, stk. 2, 2. pkt.
Efter udløbet af foreslåede 6-årige periode vil den pågældende region kunne sælge
ydernummeret til en læge, der vil virke inden for overenskomsten, jf. sundhedslovens §
227, stk. 1, eller vælge at udbyde drift af praksis, jf. sundhedsloven § 227, stk. 3. Et
regionsråd, der ønsker at fortsætte driften af praksis efter udløbet af 6-årsperioden, kan
alene gøre dette, hvis det ikke er muligt at sælge ydernummeret til en læge efter stk. 2, 2.
pkt. eller afsætte driften via udbud efter stk. 3 og 4.
I overensstemmelse med den politiske aftale om bedre lægedækning af 9. februar 2017 vil
der blive gennemført en evaluering af anvendelsen af regionsklinikker inden for tre år
efter lovens ikrafttrædelse.
Lovforslaget indebærer ikke ske indholdsmæssige ændringer vedrørende
privatpraktiserende læger, der driver almen praksis i henhold til sundhedsloven § 227, stk.
1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1, eller de øvrige dele af § 227, stk. 5.
3. Ligestillingsvurdering
Lovforslaget vurderes ikke have nogle ligestillingsmæssige konsekvenser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at lovforslaget vil medføre mindre økonomiske og administrative
omkostninger for regionerne, i det omfang regionerne vælger at udnytte muligheden for
at drive egne almen medicinske klinikker i en midlertidig periode op til 6 år.
Omvendt vurderes lovforslaget at ville medføre en administrativ lettelse for regionerne,
idet det fremover ikke vil være påkrævet, at regionerne involveres, såfremt en
praktiserende læge, der ejer et eller flere ydernumre, ønsker at erhverve endnu et
ydernummer.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Det vurderes, at praktiserende læger, der erhverver op til 6 ydernumre, potentielt vil
kunne opnå en økonomisk gevinst som et resultat heraf.
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
Derudover vurderes lovforslaget at ville medføre en administrativ lettelse for de
praktiserende læger, idet det fremover ikke vil være påkrævet, at regionerne involveres,
såfremt en praktiserende læge, der ejer et eller flere ydernumre, ønsker at erhverve
endnu et ydernummer.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
Det vurderes, at kommuner i landdistrikterne samt kommunerne med betydelig socialt
belastede områder har en mere behandlingskrævende befolkningssammensætning
sammenlignet med bykommuner. Derudover oplever disse kommuner i højere grad
udfordringer i forhold til lægedækning sammenlignet med bykommunerne.
Lovforslagets forslag om at forlænge den periode hvori regionerne kan drive
regionsklinikker forventes at ville gøre det nemmere for regionerne, herunder i
lægedækningstruede områder, at tiltrække ansøgere til midlertidige stillinger.
Lovforslagets forslag om at forenkle praktiserende lægers adgang til at erhverve ekstra
ydernumre vil give en mere fleksibel mulighed for at drive praksis efter overenskomsten,
herunder i lægedækningstruede områder.
Lovforslaget vurderes på denne baggrund at have positive konsekvenser for landdistrikter
og socialt belastede områder, idet lovforslaget vurderes at ville kunne bidrage til at sikre
bedre lægedækning i disse områder.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. juni 2017 til den 14. august 2017 været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Alzheimerforeningen, Ansatte Tandlægers Organisation, Bedre Psykiatri,
Brancheforeningen for privathospitaler og klinikker, Børnerådet, Handicaporganisationer,
Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktor Forening,
Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab for Kvalitet i
Sundhedssektoren, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Dental Laboratorier, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Ældreråd, Dansk Selskab for Folkesundhed, Datatilsynet, De Offentlige Tandlæger,
Det Centrale Handicapråd, Diabetesforeningen, FOA, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet, Foreningen af Praktiserende Speciallæger, Foreningen af Speciallæger,
Foreningen af Specialtandlæger i Ortodonti, Foreningen af Specialtandlæger i Tand-,
Mund- og Kæbekirurgi, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Grønlands Selvstyre,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere (LAP), Landsforeningen mod
spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), Landsforeningen SIND, LO,
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
1775224_0007.png
Lægeforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Patienterstatningen,
Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke,
Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland, Rådet for Socialt
Udsatte, Scleroseforeningen, Sjældne Diagnoser, Sundhed Danmark, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning, Yngre Læger, Ældresagen.
11. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Det vurderes, at
lovforslaget vil medføre
mindre økonomiske
omkostninger for
regionerne, i det omfang
regionerne vælger at
udnytte muligheden for at
drive egne almen
medicinske klinikker i en
midlertidig periode op til 6
år.
Det vurderes, at
lovforslaget vil medføre
mindre administrative
omkostninger for
regionerne, idet omfang
regionerne vælger at
udnytte muligheden for at
drive egne almen
medicinske klinikker i en
midlertidig periode op til 6
år.
Ingen
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og
regioner
Det vurderes, at lovforslaget vil
medføre en administrativ
lettelse for regionerne, idet det
fremover ikke vil være
påkrævet, at regionerne
involveres såfremt en
praktiserende læge ønsker at
erhverve endnu et
ydernummer.
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Det vurderes, at praktiserende
læger, der erhverver op til 6
ydernumre, potentielt vil opnå
en økonomisk gevinst som et
resultat heraf.
Lovforslaget vurderes at ville
medføre en administrativ
lettelse for de praktiserende
læger, idet det fremover ikke
vil være påkrævet, at
regionerne involveres, såfremt
en praktiserende læge ønsker
at erhverve endnu et
ydernummer.
Ingen
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
1775224_0008.png
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering
af EU-retlige
minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I medfør af sundhedsloven § 227, stk. 2, 1. pkt., kan regionsrådet sælge ydernumre fra
praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf. stk. 1,
1. pkt., jf. § 60, stk. 1, og som regionsrådet har fået overdraget, til læger, som vil
praktisere i henhold til stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at ordlyden i
§ 227, stk. 2, 1. pkt.
ændres således, at
bestemmelsen fremover giver mulighed for, at ydernumre fra praksis, som har leveret
almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf. sundhedsloven § 227, stk. 1, 1.
pkt., jf. § 60, stk. 1, fremover kan overdrages til regionsrådet og til læger, som vil
praktisere i henhold til sundhedsloven § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedsloven § 60, stk. 1.
Baggrunden for forslaget er et ønske om at implementere Lægedækningsudvalgets
anbefaling på området.
I medfør af lovforslaget vil praktiserende læger fremover kunne overdrage et ydernummer
fra praksis, som har leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-sikrede personer, jf.
sundhedsloven § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. § 60, stk. 1, til en anden læge, som vil praktisere i
henhold til sundhedsloven § 227, stk. 1, 1. pkt., jf. sundhedsloven § 60, stk. 1., uden
regionsrådet forinden har fået ydernummeret overdraget til sig. Derudover vil et
ydernummer kunne overdrages til regionsrådet, hvilket er en videreførelse af gældende
ret.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre i reglerne for regionsråds adgang til at
erhverve, oprette og afhænde ydernumre.
Der kan desuden henvises til punkt 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 og 3
I medfør af sundhedsloven § 227, stk. 5, kan regionsrådet selv etablere en praksis i en
periode på op til 4 år, hvis der ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift af
praksis foretaget i henhold til stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud i henhold til stk.
4, 2. pkt. Et regionsråd, der ønsker at fortsætte driften af praksis efter udløbet af 4-
årsperioden, kan alene gøre dette, hvis det ikke er muligt at sælge ydernummeret til en
læge efter stk. 2 eller afsætte driften via udbud efter stk. 3 og 4.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at ordlyden i
§ 227, stk. 5,
ændres således, at hvis der
ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift af praksis foretaget i
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
henhold til § 227, stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud i henhold til § 227, stk. 4, 2.
pkt., kan regionsrådet selv etablere en praksis i en periode på op til 6 år. Et regionsråd, der
ønsker at fortsætte driften af praksis efter udløbet af 6-årsperioden, kan alene gøre dette,
hvis det ikke er muligt at sælge ydernummeret til en læge efter § 227, stk. 2 eller afsætte
driften via udbud efter § 227, stk. 3 og 4.
Den foreslåede ændring vil således medføre, at den midlertidige periode som regionerne
kan drive egne almen medicinske klinikker udvides fra 4 til 6 år, hvilket vil være med til at
styrke lægedækningen og sikre, at alle danskere får adgang til sundhedsydelser af høj
kvalitet, uanset hvor i landet patienten bor, og uanset hvad patienten fejler. Derudover vil
den forlængede periode gøre det nemmere for regionerne at rekruttere læger til
regionsklinikkerne.
Den henvises i øvrigt til punkt 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Til § 2
Bestemmelsen i lovforslagets § 2,
stk. 1,
fastsætter lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den
1. januar 2018.
Til § 3
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 396: Udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven (udvidelse af perioden for regioners drift af alment medicinske klinikker samt forenklet overdragelse af ydernumre mellem læger), fra sundhedsministeren
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 227.
---
Stk. 2.
Ydernumre fra praksis, som har
leveret almen medicinske ydelser til gruppe 1-
sikrede personer, jf. stk. 1, 1. pkt., jf. § 60,
stk. 1, og som regionsrådet har fået
overdraget, kan regionsrådet sælge til læger,
som vil praktisere i henhold til stk. 1, 1. pkt.,
jf. § 60, stk. 1. Regionsrådet kan endvidere
sælge nye ydernumre, som regionen har
oprettet, og ydernumre fra eksisterende
praksis, som regionsrådet har opkøbt som led i
praksisplanlægningen, til læger, som vil
praktisere i henhold til stk. 1, 1. pkt., jf. § 60,
stk. 1. Salg af ydernumre, jf. 1. og 2. pkt., kan
ske til læger, som allerede har et
ydernummer. En læge kan eje op til seks
ydernumre erhvervet i henhold til 1. og 2. pkt.
§1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1188 af 24. september 2016, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 691 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 227, stk. 2
, ændres ”og som
regionsrådet har fået overdraget, kan
regionsrådet sælge til læger,” til: ”kan
overdrages til regionsrådet og til læger,”.
2.
I
§ 227, stk. 5, 1. pkt.
, ændres ”4 år” til:
”6 år”.
3.
I
§ 227, stk. 5, 2. pkt.
, ændres ”4-
årsperioden” til: ”6-årsperioden”.
[---]
Stk. 5.
Hvis der ikke er private leverandører,
der deltager i udbud af drift af praksis
foretaget i henhold til stk. 3, eller regionsrådet
har forkastet bud i henhold til stk. 4, 2. pkt.,
kan regionsrådet selv etablere en praksis i en
periode på op til 4 år. Et regionsråd, der
ønsker at fortsætte driften af praksis efter
udløbet af 4-årsperioden, kan alene gøre
dette, hvis det ikke er muligt at sælge
ydernummeret til en læge efter stk. 2 eller
afsætte driften via udbud efter stk. 3 og 4.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Side 10