Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17, Udvalget vedrørende Det Etiske Råd 2016-17
SUU Alm.del Bilag 392, UER Alm.del Bilag 14
Offentligt
1774147_0001.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
Det Etiske Råds udtalelse om formodet og
informeret samtykke
Udgivet af Det Etiske Råd, 2017
ISBN: 978-87-92915-04-7
Det Etiske Råd
www.etiskraad.dk
www.twitter.com/etiskraad
[email protected]
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0003.png
Det Etiske Råds udtalelse om
formodet og informeret samtykke
I slutningen af 2016 anmodede daværende sundheds- og ældreminister, Sophie
Løhde, Det Etiske Råd om at forholde sig til, om man i Danmark bør indføre for-
modet samtykke i forbindelse med organdonation. Formodet samtykke i forbin-
delse med organdonation indebærer, at en afdød person automatisk betragtes
som organdonor, medmindre personen i levende live har tilkendegivet et ønske
om ikke at ville være donor. Aktuelt er en ordning med informeret samtykke gæl-
dende, hvilket indebærer, at den afdøde eller dennes pårørende skal give sam-
tykke til transplantation, før dette kan gennemføres.
Denne udtalelse indeholder først nogle generelle overvejelser angående formodet
og informeret samtykke i forbindelse med organdonation. Hereter præsenteres
en række resultater fra undersøgelser. Eterfølgende fremstilles kortfattet de
vigtigste overordnede begrundelser for det informerede samtykke. Dette afsnit
eterfølges af de væsentligste argumenter for at bevare informeret samtykke til
organdonation. Hereter præsenteres de væsentligste argumenter for at indføre
formodet samtykke. Til slut fremlægger Det Etiske Råd sine anbefalinger.
Det skal nævnes, at Det Etiske Råd har forholdt sig til spørgsmålet om informeret
versus formodet samtykke både i 1998 og 2008.
1
Generelle overvejelser om formodet og informeret samtykke
Almindeligvis skelner man mellem formodet samtykke og informeret samtykke.
Det formodede samtykke indebærer, at man uden at indhente en direkte tilken-
degivelse fra patienten beslutter at antage, at patienten, hvis denne var blevet
spurgt, ville have givet sit samtykke. Konkret i forhold til organdonation betyder
indførelsen af formodet samtykke således, at hvis man hverken har tilmeldt eller
frameldt sig donorregisteret, betragtes man automatisk som villig til at donere.
Det informerede samtykke indebærer, at en patient, der er informeret om im-
1
Det Etiske Råd (1998):
Organdonation: informeret eller formodet samtykke?:
http://www.
etiskraad.dk/etiske-temaer/organer/publikationer/organdonation-1998;
Det Etiske Råd (2008):
Organdonation: Etiske overvejelser og anbefalinger:
http://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/
organer/publikationer/organdonation-2008
Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0004.png
plikationerne af at give sit samtykke, tilkendegiver dette direkte skritligt eller
mundtligt.
Der eksisterer forskellige kombinationsformer mellem disse to samtykkemodeller
og også mellem disse modeller og andre modeller. Eksempelvis kan både det in-
formerede og det formodede samtykke kombineres med at give de pårørende en
vetoret mod transplantation, ligesom en model med informeret samtykke kan til-
lade, at de pårørende giver et stedfortrædende samtykke til donation.
Og det formodede samtykke udelukker ikke, at man også gives mulighed for at
tilkendegive sin stillingtagen, for eksempel ved at tilmelde eller framelde sig som
donor i et donorregister.
I praksis kan en aktiv tilmelding eller framelding til donorregisteret rumme den
fordel, at de pårørende får kendskab til den afdødes holdning, hvilket kan aflaste
dem i forhold til deres egen stillingtagen, idet de pårørende som otest er inte-
resserede i at respektere den afdødes beslutninger. Hvis den afdøde eksplicit har
samtykket eller eksplicit modsat sig donation, kan det derfor være en hjælp for de
pårørende, uanset om lovgivningen baserer sig på en model med formodet eller
informeret samtykke.
Det informerede samtykke indebærer den fordel, at man ved organdonation både
som sundhedsperson og pårørende er sikker på, at man respekterer den afdødes
beslutning om at ville donere. Tilsvarende indebærer det formodede samtykke
en risiko for, at organdonation sker uden respekt og mod den afdødes eventuelle
ønske, idet samtykket ikke baseres på en direkte tilkendegivelse.
Det skal nævnes, at en række betingelser skal være opfyldt, før et konkret sam-
tykke er et informeret samtykke. Blandt andet skal samtykket være frivilligt og
velinformeret, det sidste i den forstand, at den person, der samtykker, faktisk har
tilegnet sig en relevant og dækkende forståelse af, hvad det er, han eller hun sam-
tykker til.
2
En væsentlig diskussion i forlængelse heraf er, hvilke midler myndig-
hederne kan tillade sig at benytte for at få borgerne til at tage stilling til, om de
ønsker at være donorer, hvis der skal være tale om et informeret samtykke til do-
nation.
3
Et muligt synspunkt i denne sammenhæng kan være, at myndighederne
udmærket kan opfordre borgerne til at tage stilling, så længe opfordringerne ikke
har en sådan karakter, at borgeren føler sig presset til at tage stilling.
2
For en nærmere diskussion af betingelserne for at tale om et informeret samtykke se fx Tom
L. Beauchamp and James F. Childress (2012):
Principles of Biomedical Ethics,
Oxford University
Press.
For en uddybning af denne problematik, se Det Etiske Råds materiale om nudging:
http://
www.etiskraad.dk/etiske-temaer/forebyggelse/paavirkning-og-folkesundhed/pressemeddelel-
se-et-venligt-skub
3
4
Organdonation
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0005.png
Uafhængigt af, hvilken donationsordning man foretrækker, kan man argumen-
tere for nødvendigheden af, at borgerne er veloplyste i forhold til organdonation
og de samtykkeformer, der måtte gælde.
Eventuelt kan det ofentlige forsøge at skabe en debat ved at henvende sig til bor-
gerne med en henstilling eller et forslag om, at man sammen med sine pårørende
får taget stilling. Et synspunkt kan være, at myndighedernes henvendelser bør
være værdineutrale i den forstand, at de ikke rummer en holdning til, om man bør
til- eller framelde sig som donor.
Et særligt tema i debatten om organdonation er selve brugen af udtrykket ”for-
modet samtykke”, som kan forstås på flere måder. I én forståelse betyder be-
grebet, at personen har givet en form for ”stiltiende” samtykke i den forstand, at
man ved at undlade at tilkendegive sin stillingtagen har accepteret, at organerne
kan doneres, idet man ikke har tilkendegivet det modsatte. En anden forståelse
af begrebet er mere hypotetisk: Det må altid formodes, at personen faktisk ville
have samtykket til det givne indgreb, hvis personen i den givne situation havde
været i stand til at træfe en beslutning. En tredje forståelse af begrebet er, at det
er udtryk for en eufemisering af, at man tiltager sig magt over et menneskes le-
geme uden respekt for dette menneskes eventuelle ønske og ret til selv at tage
stilling – herunder også retten til selv at beslutte, om man ønsker at tage stilling.
Ifølge nogle debattører er begrebet dermed direkte misvisende og derfor med til
at forplumre debatten. Eksempelvis anfører Veatch & Ross følgende:
The term has the appearance of a desperate attempt to hold on to the model of
consent and donation by using the language of consent for what is really a policy
of routine salvaging, that is taking organs without consent. It is simply dishonest
to claim that we can presume that someone would consent when the empirical
evidence shows that presumption would be wrong as much as half the time. It
dresses salvaging in the flimsy outer garb of the consent doctrine. Instead, if one
favors salvaging, it is far better to admit it openly.
4
På denne baggrund kan man fx argumentere for, at en person selv skal kunne be-
stemme, hvad der skal ske med kroppen eter hans eller hendes død.
Den afdøde kan være kritisk over for organdonation af mangfoldige grunde fx
værdimæssige eller religiøse. I et samfund, hvor respekten for den enkeltes ret
til selvbestemmelse vejer tungt, er det nærliggende at respektere sådanne opfat-
telser også eter, at døden er indtrådt, hvis personen på forhånd har givet udtryk
4
Robert M. Veatch & Lainie F. Ross:
Transplantation Ethics,
second edition, Georgetown University
Press, 2015, Chapter 10.
Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke
5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0006.png
for dem og for eksempel har frabedt sig at være organdonor. Dette gælder uanset,
hvad begrundelsen for ønsket om ikke at ville være donor er.
Et træk ved debatten er også, at der kan stilles spørgsmålstegn ved, om der over-
hovedet at tale om en donation, hvis der ikke er givet et direkte samtykke til, at
organet kan gives væk, og at det derfor ikke giver mening at tale om formodet
samtykke. Begrebet ”donation” kan siges at indebære, at organet/organerne helt
bevidst gives som en gave til modtageren, og at retten til at give det bort ejes af
den, hvis krop det tages fra. Omvendt kan man også argumentere for, at nogle
personer, under en ordning med formodet samtykke, formodentlig vil undlade
at udfylde donorkortet vel vidende, at de så automatisk vil blive anvendt som do-
norer. Disse personer giver dermed bevidst organerne som en gave – for disse
personer kan det derfor være velvalgt at tale om både formodet samtykke og do-
nation.
Diskussionen peger på en problematik, der beskrives udførligt i Det Etiske Råds
udtalelse om organdonation fra 2008, nemlig at der vil være ”uægte ja-sigere”
(personer, der ikke ønsker at donere, men ikke har meldt sig fra) under en ordning
med formodet samtykke og ”uægte nej-sigere” (personer, der ønsker at donere,
men ikke har meldt sig til) under en ordning med informeret samtykke.
Et væsentligt spørgsmål er i forlængelse heraf, om det er værre eller bedre at
skabe uægte ja-sigere under en ordning med formodet samtykke, end at skabe
uægte nej-sigere under en ordning med informeret samtykke.
Dette leder frem til to problematikker, der er selve omdrejningspunktet i spørgs-
målet om informeret versus formodet samtykke. For det første, om der for alle
mennesker eksisterer en indlysende eller naturligt automatisk reaktion i tilfælde
af manglende stillingtagen - og hvad denne automatiske reaktion og dens begrun-
delser måtte være. For det andet, hvorvidt omverdenens interesser – samfund
såvel som pårørendes – i at den afdøde har taget stilling, legitimt kan anvendes
som begrundelse for at antage eller påtvinge en stillingtagen, eller ikke.
Data og undersøgelsesresultater om organdonation
På Dansk Center for Organdonations hjemmeside kan man se en liste over, hvor
mange patienter der i årene 2006-2016 døde, mens de stod på venteliste til at
modtage et organ:
5
5
http://organdonor.dk/tal-og-statistik/
6
Organdonation
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0007.png
Døde på venteliste
Nyre-
bugspytkirtel
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
Lunger
12
9
9
9
10
9
8
6
5
6
5
Lever
7
2
4
4
4
4
3
1
3
2
1
Nyre
23
26
44
44
20
28
13
22
16
15
20
Hjerte
2
3
1
6
2
5
4
3
1
4
2
Ved udgangen af 2016 havde tæt ved 1 million danskere tilmeldt sig donorregi-
steret, hvilket svarer til ca. hver femte voksne dansker.
6
80 % af de registrerede
havde givet fuld tilladelse til organdonation, mens
13 % af de registrerede havde
givet begrænset tilladelse til donation af nogle organer og ikke andre. 6 % af de
registrerede havde givet et  forbud  mod organdonation. 1 %  af de registrerede
havde tilkendegivet ”ved ikke” i forhold til organdonation. 24 % af de, der gerne
vil være organdonorer, havde givet tilladelse under forudsætning af, at deres på-
rørende også accepterer deres beslutning.
Der foretages løbende undersøgelser angående befolkningens holdning til organ-
donation.
7
Disse tyder på, at der særligt er behov for en indsats på to områder
uanset hvilke samtykkeformer, der måtte gælde.
Det første er at informere om hjernedød. I
Organdonation 1995-2015, danskernes
viden, holdning og adfærd
8
anføres det således på side 4, at:
Undersøgelserne viser ligeledes, at tvivl om hjernedødskriteriet og den lægefag-
lige vurdering er en barriere for en betydelig andel af befolkningen i forhold til at
tage stilling til organdonation.
6
7
8
http://organdonor.dk/tal-og-statistik/
Man kan finde frem til en lang række information om organdonation på Dansk Center for Organ-
donations hjemmeside:
http://www.organdonation.dk/
https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling/organdonation/~/media/6278EFDF9D7741FF-
B3765D0063D718E8.ashx
Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0008.png
Det andet er mere generel information om organdonation og betydningen af at
tage stilling. I undersøgelsen anføres det således på side 10, at:
I holdningsundersøgelsen 2015 angiver hele 39 %, at man gerne vil registrere sit
valg i donorregisteret, men at man ikke har taget sig sammen. 38 % synes, at det
er ubehageligt at tænke på og så vil hver fjerde gerne tale med sine pårørende
om det først, men har endnu ikke fået det gjort. Næsten hver fjerde angiver også,
at de ønsker mere viden om organdonation, inden de foretager deres valg.
I en undersøgelse
9
angiver i alt 65,5 % af de adspurgte, at de enten er enige eller
helt enige i udsagnet ”jeg vil gerne donere mine organer til andre, når jeg er død”.
Undersøgelsen viser desuden, at 8,6 % er uenige eller helt uenige i dette udsagn,
mens 11,7 % er hverken enige eller uenige og 14,2 % er i tvivl.
Andre personer er fremkommet med følgende udsagn i forbindelse med organdonation og
transplantation. For hvert udsagn bedes du tilkendegive, om du er enig eller uenig.
- Jeg vil gerne
donere mine organer til andre, når jeg er død
2015
2014
Helt uenig
Uenig
Hverken uenig eller enig
Enig
Helt enig
Ved ikke
I alt
5,1 %
3,5 %
11,7 %
24,5 %
41,0 %
14,2 %
100,0 %
3,5 %
2,5 %
15,3 %
25,5 %
40,3 %
13,0 %
100,0 %
Data indrapporteret fra intensivafdelingerne til Organdonationsdatabasen i 2015
viser følgende:
Af de 2.795 afdøde var 267 patienter umiddelbart potentielle donorer, heraf blev
87 organdonorer. De 180 patienter, som ikke blev donorer, var for 102 patienter
begrundet af en lægefaglig vurdering, for 64 patienter begrundet i samtykkebe-
tingede årsager, og for 14 patienter begrundet i øvrige årsager, eller ikke begrun-
det.
10
9
Tallene stammer fra Sundhedsstyrelsen, se:
https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling/or-
gandonation/~/media/A4E95FF9B46640E390685F71FE7F339C.ashx
Se også Sundhedsstyrelsen
2016:
Organdonation 1995-2015 Danskernes viden, holdning og adfærd
s. 8:
https://www.sst.dk/
da/sygdom-og-behandling/organdonation/~/media/6278EFDF9D7741FFB3765D0063D718E8.
ashx
10
https://www.sst.dk/da/sygdom-og-behandling /~/media/9255FB32DC254C8FAAD-
0729FA2DB2F4C.ashx,
s 8.
8
Organdonation
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0009.png
Ser man på gruppen af personer, der ikke har udfyldt donorkortet eller tilmeldt
sig donorregisteret, angiver 44,7 %, at de er i tvivl om, hvorvidt de ønsker at være
organdonor, mens 9,9 %. ikke ønsker at tage stilling. 27,5 % oplyser, at de gerne
vil være organdonor, men ikke har fået tilmeldt sig endnu.
Du har svaret, at du ikke har udfyldt donorkort eller tilmeldt dig donorregistret. Hvad er den
primære årsag til dette?
2014
At jeg ikke ønsker at tage stilling til organdonation
At jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg vil være organdonor
At jeg gerne vil være organdonor, men ikke har fået tilmeldt mig endnu
Andet, uddyb gerne:
I alt
9,9 %
2,5 %
15,3 %
25,5 %
100,0 %
Undersøgelser viser, at de pårørende som otest er interesserede i at respektere
den afdødes beslutninger. Hvis den afdøde eksplicit har samtykket eller eksplicit
modsat sig donation kan det derfor være en hjælp for de pårørende, uanset om
lovgivningen baserer sig på en model med formodet eller informeret samtykke.
11
Forskere ved Københavns Universitet er i færd med at udarbejde en redegørelse
om, hvilken betydning henholdsvis informeret og formodet samtykke må antages
at have på transplantationsraten. Redegørelsen beskriver også, hvordan andre
forhold end lovgivningen kan spille en rolle for transplantationsraten.
12
Redegø-
relsen fremsendes, så snart den ofentliggøres, og lægges samtidig på Det Etiske
Råds hjemmeside.
Overvejelser om informeret samtykke
Et væsentligt fundament for såvel medicinsk forskning som andre medicinske
indgreb er, at de under normale omstændigheder kræver et informeret samtykke
fra den relevante person eller eventuelt et stedfortrædende samtykke fra dennes
pårørende. Der kan anføres flere begrundelser for dette krav.
En af de væsentligste begrundelser er, at et informeret samtykke er nødvendigt
for at respektere det enkelte menneskes autonomi og ret til selvbestemmelse.
11 Haddow, Gillian (2005): The phenomenology of death, embodiment and organ transplantation.
Sociology of Health and Illness:
27(1): 92-113.
12 Angående dette se også fx P. Sørensen and S. J. Kousgaard (2017): Barriers toward organ do-
nation in a Danish University Hospital,
Acta Anaesthesiologica Scandinavica
61 (2017) 322-327
for en beskrivelse af de faktorer, der I dansk sammenhæng virker begrænsende for antallet af
transplantationer. Se også Dansk Center for Organdonation (2017): Organdonorpotentialet præ-
hospitalt og på et dansk universitetshospital:
http://ipaper.ipapercms.dk/RM/DanskCenterfor-
Organdonation/Rapportvedrrendeorgandonorpotentialetprhospitaltogpetdanskuniversitets-
hospital/
Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke
9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
Hvis det enkelte menneske skal udsættes for et medicinsk indgreb, bør dette ind-
greb være i personens egen interesse og/eller i overensstemmelse med hans eller
hendes værdier. Dette sikres bedst ved, at personen selv tager stilling til indgrebet
på et velinformeret grundlag. Herved beskyttes personen mod at blive brugt som
et middel til at gennemføre forskningsprojekter eller behandlingsindsatser, som
personen ikke går ind for.
Man kan med en vis rimelighed sige, at kravet om informeret samtykke i forbin-
delse med medicinske indgreb på levende mennesker ikke står til diskussion i
dansk sammenhæng, selv om der eksisterer enkelte undtagelser i lovgivningen
i særlige tilfælde, fx i forbindelse med behandling af inhabile og forskning på
bevidstløse. Men i tilknytning til problematikken om organtransplantation på
hjernedøde er et væsentligt spørgsmål herudover, hvordan det forholder sig,
hvis individet ikke på forhånd har givet udtryk for sin holdning til at være organ-
donor. Gælder det ovenfor beskrevne princip om, at et medicinsk indgreb som
udgangspunkt kun kan ske på baggrund af et informeret samtykke så også? Eller
anderledes udtrykt: Hvilke argumenter er der for, at kravet om informeret sam-
tykke også gælder eter døden, så der ikke må foretages organtransplantation,
hvis personen ikke på forhånd har taget stilling?
Argumenter for at fastholde informeret samtykke til transplantation af organer
Det væsentligste argument for at fastholde informeret samtykke er, at man ejer
sin egen krop, og at dette forhindrer andre i retmæssigt at tilgå den eller benytte
sig af den uden samtykke. Herunder ligger også retten til at beslutte og tilkende-
give direkte, hvad der skal og må ske med den – eller at være, og forblive, i tvivl om
samme. Dette indebærer, at omgivelserne er forpligtede til at tilegne sig direkte
tilsagn fra afdøde eller pårørende, før man gør brug af fx vedkommendes organer,
og at det bør accepteres, at borgeren udsætter sin stillingtagen eller ikke ønsker
at tage stilling.
De etiske spilleregler angående omgivelsernes ret til afdødes krop er i den for-
stand identiske med spillereglerne for andre besiddelser, da den giver personen
og dennes pårørende en så væsentlig grad af dispositionsret over sin krop, at
samtykke til kropslige indgreb kræver et direkte samtykke.
Ejerskabstanken kan knyttes sammen med en anden tankegang, nemlig at
kroppen udgør en grundbestanddel af selve den menneskelige værensform,
hvilket gør kroppen til en urørlighedszone, hvis integritet bør respekteres. Af den
grund udgør medicinske indgreb ote en særlig form for krænkelse, netop fordi
de retter sig mod kroppen og ote gennemtrænger kroppens overflade. I disse til-
fælde er det derfor i særdeleshed påkrævet at indhente informeret samtykke.
Et informeret samtykke er således en forudsætning for at respektere det enkelte
menneskes integritet, autonomi og ret til selvbestemmelse. Denne respekt kan
10
Organdonation
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0011.png
ikke opretholdes, uden at personen selv tager stilling til indgrebet på et velinfor-
meret grundlag. Herved beskyttes personen mod at blive brugt som et middel
til at gennemføre forskningsprojekter eller behandlingsindsatser, som personen
ikke ønsker sin krop stillet til rådighed for. Hvis det enkelte menneske skal ud-
sættes for et medicinsk indgreb, bør dette indgreb være i personens egen inte-
resse og/eller i overensstemmelse med hans eller hendes værdier, og denne vur-
dering kan kun den pågældende selv foretage. Det er derfor ikke meningsfuldt
at argumentere for, at det er i personens egen interesse at donere et organ, fordi
det er i samfundets interesse, eller fordi det er et eventuelt udtryk for flertallets
holdning, eller fordi det stimulerer stillingtagen.
Et andet argument er, at indførelsen af formodet samtykke nødvendigvis vil
krænke nogle afdødes autonomi. Dels de personer, som ikke ønsker, at deres or-
ganer doneres, og dels nogle af de personer, som fastholdt retten til ikke at tage
stilling, mens de var i live.
At indføre formodet samtykke kombineret med muligheden for tilmelding eller
framelding kan have den konsekvens, at flere borgere vil opleve sig presset eller
appelleret til den stillingtagen, der giver både sundhedspersoner og de pårørende
klar viden om den afdødes ønske vedrørende donation.
En tredje begrundelse er, at det i mange sammenhænge er almindelig praksis at
respektere en persons forudgående beslutninger også eter døden blandt andet
ud fra den betragtning, at det ikke er ligegyldigt for personen, hvad der kommer til
at ske med vedkommendes krop, når han eller hun ikke lever længere.
Et fjerde argument er, at det afdøde legeme hverken kan betragtes som en ren
genstand eller som en fuldgyldig person. Det er snarere noget midt imellem. Som
det anføres i udtalelsen
Obduktion og forskning på afdøde
13
udgivet af Det Etiske
Råd og Den Centrale Videnskabsetiske Komité i 2006:
Selvom det afdøde legeme på den ene side er et anskueligt objekt på linje med
alle andre objekter – en ting som man må forholde sig praktisk til, er det på den
anden side et betydningsladet symbol på det levende menneske, der engang var
– og mere generelt – et symbol på mennesket og dets betydning. (s. 11)
På den måde udstrækker livet sig i en vis forstand helt ud til på den anden side
af døden, hvilket gør det nærliggende at betjene sig af de samme etiske normer
angående fx integritet og ejerskab i omgangen med liget, som personen var om-
fattet af i levende live. En påstand i udtalelsen er desuden, at vores omgang med
og syn på de døde på grund af ligets symbolværdi også påvirker vores opfattelse
13
http://www.etiskraad.dk/etiske-temaer/sundhedsvaesenet/publikationer/obduktion-og-forsk-
ning-afdoede-2006
Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke
11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
af de levende. Uafhængigt af den afdødes egne holdninger til livet og døden, kan
der derfor være gode grunde til at behandle liget anstændigt og værdigt fx ved at
respektere dets kropslige integritet.
En femte begrundelse for at undlade at foretage organtransplantation uden
forudgående samtykke er, at det i den givne situation alt andet lige er mere an-
svarspådragende at foretage sig en aktiv handling – nemlig at udføre organtrans-
plantation – end ikke at gøre noget. En lignende tankegang er indeholdt i den
såkaldte handlings- og undladelsesdoktrin, der er kendt fra den medicinske etik,
hvor pointen netop er, at der er forskel på, om en tilstand (fx patientens død) er
fremkaldt ved en aktiv handling (aktiv dødshjælp) eller ved, at lægen undlader
at behandle og dermed lader naturens egne processer fremkalde patientens død
(passiv dødshjælp).
En sjette begrundelse for at undlade at foretage organdonation uden forudgå-
ende samtykke kan også være hensynet til de pårørende, som i mange tilfælde
har vanskeligt ved at håndtere situationen, hvis den afdøde ikke har givet sin
holdning til kende. Og endelig kan en begrundelse være, at selve dette at fordre
et informeret samtykke kan bidrage til, at flere danskere faktisk tager stilling til
problematikken om organdonation. Alt andet lige må det betragtes som et gode
i sig selv, at borgerne i et demokratisk samfund tager stilling – og også opfordres
til og understøttes i at tage stilling – til fælles anliggender som fx organdonation.
Ud fra en sådan betragtning kan det formodede samtykke siges at nedtone vær-
dien og nødvendigheden af, at den enkelte borger, eventuelt sammen med sine
pårørende, tager aktivt stilling i sager af væsentlig samfundsmæssig betydning.
Argumenter for at indføre formodet samtykke til transplantation af organer
En af de væsentligste begrundelser for formodet samtykke til transplantation af
organer ved manglende stillingtagen er, at det må forventes at forøge transplan-
tationsraten. Formodet samtykke har således gode konsekvenser ved at redde liv
og/eller forbedre livskvaliteten for en række mennesker.
En anden begrundelse for formodet samtykke er, at det er en selvfølgelig eller
naturlig værdimæssig præference, ikke mindst i et samfund som det danske, hvor
samfundsinstitutionerne et langt stykke af vejen udtrykker solidaritet og fælles-
skab. På denne baggrund er det nærliggende at forvente, at det enkelte individ
vedkender sig sit tilhørsforhold til fællesskabet og yder noget tilbage - ikke mindst
hvis det gavner de svageste i samfundet, fx alvorligt syge - hvis dette kan ske uden
de helt store afsavn for individet selv. Hvis individet har særlige begrundelser for
at være imod transplantation – fx religiøse begrundelser – skal dette således re-
spekteres. Individet skal derfor have mulighed for på forhånd at frabede sig trans-
plantation af sine organer. Hvis individet ikke har gjort dette, kan man vælge at
vægte de samfundsmæssige interesser i at skafe organer til transplantation til
alvorligt syge højere end de individuelle grunde, der har været til ikke at tilken-
12
Organdonation
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0013.png
degive sin stillingtagen. En sådan ordning kan i et vist omfang siges at tilgodese
interesser hos alle de borgere, som ønsker at modtage organer, såfremt de får
behov, uanset om den pågældende har taget stilling eller ønsker at donere selv.
En tredje begrundelse er, at en ordning med formodet samtykke ikke nødven-
digvis krænker den afdødes autonomi. Man kan nemlig mene, at personens auto-
nomi respekteres i tilstrækkelig grad, hvis personen i levende live faktisk havde
mulighed for at tilkendegive og få respekteret et ønske om, at hans eller hendes
organer ikke ville kunne blive brugt til transplantation. Dette forudsætter, at bor-
gerne oplyses om fravalgsmuligheden i et omfang, så det er en reel valgmulig,
fx gennem oplysningskampagner eller personlige henvendelser til den enkelte
borger.
Endelig kan formodet samtykke til transplantation forsøges begrundet med, at
et flertal i Danmark ifølge diverse meningsmålinger faktisk går ind for at donere
egne organer. Man kan derfor mene, at denne ordning i udgangspunktet tilgo-
deser flertallets individuelle ønske.
Som det fremgår, er nogle af begrundelserne for formodet samtykke til transplan-
tation baseret på empiriske forhold. Dette gælder ikke mindst den første begrun-
delse, nemlig at formodet samtykke til transplantation ved manglende tilkende-
givelse faktisk vil forøge transplantationsraten. Spørgsmålet er meget centralt.
Det Etiske Råd henviser til Københavns Universitets kommende redegørelsen om
emnet, som der henvises til i afsnittet
Data og undersøgelsesresultater om organ-
donation.
Det Etiske Råds anbefalinger
Fælles anbefaling:
Alle medlemmer af Det Etiske Råd mener, at der bør gøres en indsats for at få
borgerne til at tage stilling til organdonation og eventuelt registrere sig i donorre-
gisteret, ligesom andre måder at forøge transplantationsraten på bør forsøges.
14
For nogle medlemmer (Morten Bangsgaard, Anne-Marie Gerdes, Kirsten Halsnæs,
Herdis Hansen, Mia Amalie Holstein, Bolette Marie Kjær Jørgensen, Rune Engel-
breth Larsen, Eva Secher Mathiasen, Thomas Søbirk Petersen, Lise von Seelen,
Christian Borrisholt Steen, Karen Stæhr og Signild Vallgårda) er det dog væsent-
ligt, at ingen personer påtvinges at deltage i samtaler, de ikke ønsker at indgå i.
Dette gælder også i forbindelse med pårørende til en person, som er hjernedød
14 Se Se fx P. Sørensen and S. J. Kousgaard (2017): Barriers toward organ donation in a Danish Uni-
versity Hospital,
Acta Anaesthesiologica Scandinavica
61 (2017) 322-327 for en beskrivelse af de
faktorer, der I dansk sammenhæng virker begrænsende for antallet af transplantationer. Se også
Dansk Center for Organdonation (2017): Organdonorpotentialet præhospitalt og på et dansk
universitetshospital:
http://ipaper.ipapercms.dk/RM/DanskCenterforOrgandonation/Rapport-
vedrrendeorgandonorpotentialetprhospitaltogpetdanskuniversitetshospital/
Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke
13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
eller formodes at blive hjernedød. Hvis de pårørende klart signalerer, at de ikke
ønsker at forholde sig til spørgsmålet om transplantation, skal dette således re-
spekteres.
Anbefalinger fra medlemmer, der tilslutter sig informeret samtykke:
Nogle medlemmer af Det Etiske Råd (Morten Bangsgaard, Gorm Greisen, Kirsten
Halsnæs, Herdis Hansen, Mia Amalie Holstein, Poul Jaszczak, Bolette Marie Kjær
Jørgensen, Rune Engelbreth Larsen, Eva Secher Mathiasen, Anders Raahauge,
Lise von Seelen, Christian Borrisholt Steen og Karen Stæhr) mener, at den eksi-
sterende ordning med informeret samtykke bør bibeholdes, idet den udtrykker
respekt for individets autonomi, integritet og ret til selvbestemmelse ligesom den
lader individet bære ansvaret for sine egne dispositioner. Eter de nævnte med-
lemmers opfattelse, har man som menneske et retmæssigt ejerskab til sin krop,
der forhindrer andre i retmæssigt at tilgå den eller benytte sig af den uden sam-
tykke.
Eter de nævnte medlemmers opfattelse er det en krænkelse af den afdødes auto-
nomi og integritet at foretage transplantationer, hvis der ikke forudgående er
indhentet et samtykke til dette. Desuden finder medlemmerne, at en model med
informeret samtykke bedst kan stimulere til, at borgerne informeres om og tager
stilling til problematikken angående transplantation. Af den grund understøtter
kravet om informeret samtykke også en opfattelse af borgerne som personer,
der som medlemmer af et demokratisk og solidarisk samfund bør tage stilling i
spørgsmål af væsentlig samfundsmæssig betydning.
De medlemmer, der anbefaler en ordning med informeret samtykke, ønsker at
understrege, at bibeholdelsen af denne ordning oplagt kan suppleres med infor-
mationskampagner eller andre tiltag, der kan forøge stillingtagen og transplan-
tationsraten og dermed redde flere liv og bidrage til en væsentlig forøgelse af
mange personers livskvalitet.
Anbefalinger fra medlemmer, der tilslutter sig formodet samtykke:
Nogle medlemmer af Det Etiske Råd (Anne-Marie Gerdes, Henrik Gade Jensen,
Thomas Søbirk Petersen og Signild Vallgårda ) mener, at man bør indføre for-
modet samtykke (sådan at man aktivt skal fravælge at donere organer) til or-
gantransplantation i Danmark, idet dette må forventes at føre til betydeligt flere
transplantationer, end tilfældet er i dag. Indførelsen af en ordning med formodet
samtykke vil således redde liv og samtidig bidrage til en væsentlig forøgelse af
mange personers livskvalitet. Medlemmerne mener ikke, at en ordning med for-
modet samtykke krænker borgernes autonomi, hvis enhver gives mulighed for at
framelde sig som organdonor og oplyses tilstrækkeligt om denne mulighed.
De medlemmer, der anbefaler en ordning med formodet samtykke, ønsker at
understrege, at indførelsen af denne ordning naturligvis ikke bør blokere for, at
14
Organdonation
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
der sideløbende gennemføres informationskampagner eller andre tiltag, der kan
forøge transplantationsraten – og at det fortsat kan være en mulighed at registrere
både et samtykke til og et afslag på transplantation i donorregister.
Fælles anbefalinger om pårørendes vetoret:
Nogle medlemmer (Morten Bangsgaard, Mia Amalie Holstein, Poul Jaszczak,
Henrik Gade Jensen, Bolette Marie Kjær Jørgensen, Rune Engelbreth Larsen, Eva
Secher Mathiasen, Thomas Søbirk Petersen, Anders Raahauge, Lise von Seelen,
Christian Borrisholt Steen og Karen Stæhr) mener ikke, at de pårørende skal have
veto mod at gennemføre transplantationer, hvis den afdøde utvetydigt har tilken-
degivet, at han eller hun ønsker at være donor. I så fald bør den afdødes ret til
selvbestemmelse så vidt muligt respekteres.
Andre medlemmer (Anne-Marie Gerdes, Gorm Greisen, Kirsten Halsnæs, Herdis
Hansen og Signild Vallgårda) mener derimod, at de pårørende bør have mulighed
for at nedlægge veto mod, at den afdødes organer anvendes til transplantation
selvom den afdøde utvetydigt har tilkendegivet, at han eller hun ønsker at være
donor.
Nogle af Det Etiske Råds medlemmer (Morten Bangsgaard, Anne-Marie Gerdes,
Gorm Greisen, Herdis Hansen, Mia Amalie Holstein, Henrik Gade Jensen, Bolette
Marie Kjær Jørgensen, Rune Engelbreth Larsen, Eva Secher Mathiasen, Thomas
Søbirk Petersen, Lise von Seelen, Christian Borrisholt Steen og Signild Vallgårda)
mener, at de pårørende under en eventuel ordning med formodet samtykke bør
have mulighed for at nedlægge veto mod, at den afdødes organer anvendes til
transplantation i de tilfælde, hvor den afdøde ikke har taget stilling til donation.
Begrundelsen kan være, at de pårørende er bekendte med, at den afdøde ikke
ønskede sine organer anvendt til transplantation. Alternativt kan begrundelsen
være, at de pårørende på grund af deres egne behov ikke ønsker transplantati-
onen gennemført, fx af hensyn til muligheden for at tage afsked med den pårø-
rende. Under alle omstændigheder bør de pårørende dog i rette tid involveres i
problematikken om transplantation og motiveres for at samtykke til donationen.
Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke
15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 392: Orientering om Det Etiske Råds udtalelse om formodet og informeret samtykke og om fordele og ulemper ved donation af nyre fra anonym, levende donor, fra sundhedsministeren
1774147_0016.png