Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 381
Offentligt
1771449_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Region Nordjylland
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Øst
Att. Konstitueret Direktør for Patientforløb Henrik Houmøller Sprøgel
Dato: 21. juni 2017
Enhed: AELSAM
Sagsbeh.: DEPSHM
Sagsnr.: 1703493
Dok. nr.: 364928
Svar på ansøgning fra Region Nordjylland om forsøg med en sam-
driftsmodel mellem praksisklinikker i Hjørring og Morsø Kommuner
og Regionshospital Nordjylland, jf. sundhedslovens § 233
Afgørelse
Sundheds- og Ældreministeriet kan, jf. sundhedslovens § 233, godkende ansøgningen
fra Region Nordjylland om etablering af en samdriftsmodel mellem praksisklinikker i
Morsø Kommune og Hjørring Kommune samt Regionshospital Nordjylland i op til 6
år, der fraviger bestemmelserne i sundhedslovens § 227 vedrørende
organisationsformer i forbindelse med leverancen af almen praksisydelser.
Det er et vilkår for godkendelsen, at regionen foretager en midtvejsevaluering efter 3
år samt en slutevaluering.
Godkendelsen indebærer alene en fravigelse af bestemmelserne i sundhedslovens §
227, hvorimod øvrige bestemmelser i sundhedsloven såvel som øvrig lovgivning
finder uændret anvendelse.
Derudover vil Sundheds- og Ældreministeriet gøre opmærksom på, at tilladelsen til en
udvidelse af Praksisklinik Morsø og Praksisklinik Hjørring med ydernumre fra ophørte
klinikker alene er begrænset til klinikker inden for de pågældende kommunegrænser.
Baggrund
Region Nordjylland rettede ved brev af 25. april 2017 henvendelse til Sundheds- og
Ældreministeriet vedrørende en forsøgsordning med praksisklinikker i Morsø og
Hjørring Kommuner samt Regionshospital Nordjylland. Forud for regionens
henvendelse blev der den 20. marts 2017 afholdt et indledende, telefonisk møde
mellem repræsentanter fra Region Nordjylland og embedsmænd fra Sundheds- og
Ældreministeriet. På mødet redegjorde regionen for deres foreløbige overvejelser om
ansøgningen, og Sundheds- og Ældreministeriet redegjorde generelt om
forsøgsreglerne i sundhedslovens 233 og processen i forbindelse med ministeriets
behandling af regionens ansøgning.
Regionen ansøger om forsøg med en ordning, der fraviger sundhedslovens § 227, stk.
5. Efter denne bestemmelse kan et regionsråd
efter at have forsøgt at afsætte
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 381: Orientering om kopi af brev til Region Nordjylland vedr. forsøgsordning med etablering af en samdriftsmodel mellem praksisklinikker og Regionshospital Nordjylland, fra sundhedsministeren
driften af praksis ved udbud
selv etablere regionsdrevne klinikker i en periode på op
til 4 år. Efter bestemmelsen kan et regionråd, der ønsker at fortsætte driften af
praksis efter udløbet af 4-års perioden alene gøre dette, hvis det ikke har været
muligt at sælge driften af praksis til en læge, der arbejder efter Overenskomst om
almen praksis eller at afsætte driften ved udbud.
Det anføres bl.a. i ansøgningen, at der skal oprettes delestillinger, hvor læger fordeler
deres arbejdstid mellem at være ansat på en hospitalsafdeling og i et regionsdrevet
lægetilbud. Dette skal gøre det mere attraktivt for læger at blive ansat i Region
Nordjylland, da de vil kunne tilbydes fleksible arbejdsforhold og være en del af et
større fagligt miljø med mulighed for bred faglig sparring.
Derudover er formålet, at patienterne skal opleve effektive og sammenhængende
forløb uden unødig ventetid, og dermed udfordre de eksisterende barrierer i
sektorovergangene. Samdriften forventes at medføre synergi mellem almen praksis
og hospitalets ressourcer og kompetencer. Dette er i særlig grad relevant for
patienter med kronisk sygdom, de ældre medicinske patienter og andre skrøbelige
patienter. Ligeledes anføres det i ansøgningen, at Region Nordjylland er åben for en
bedre og anderledes anvendelse af andet sundhedsfagligt personale
herunder bl.a.
fysioterapeuter, bioanalytikere, sygeplejersker og jordmødre
til gavn for det
samlede patientforløb.
Det oplyses i ansøgningen, at der er en række forhold i Region Nordjylland, der
udfordrer lægedækningen. I regionen er 77 pct. af praksis lukket for tilgang af nye
patienter ligesom 37 pct. af de praktiserende læger er 60 år eller derover, og den
gennemsnitlige tilbagetrækningsalder er 63 år. Derudover forventes befolkningen i
2020 og 2025 at vokse med henholdsvis 9.025 og 17.199 personer.
Regionen ønsker at afprøve konstruktionen i op til 6 år, og regionen finder, at en
forsøgsordning i 6 år vil give mulighed for, at der kan tilbydes stillinger i regionen og
dermed være med til at sikre rekruttering og fastholdelse af speciallægekompetencer
samt alment praktiserende læger. Der er ifølge ansøgningen et forholdsvist højt antal
yngre læger, der ønsker en overgangsperiode med ansættelsesforhold, hvilket den
nuværende praksisorganisering med ydernumre har svært ved at give.
Det retlige grundlag
Forsøgsbestemmelsen i sundhedslovens § 233
Efter forsøgsbestemmelsen i sundhedslovens § 233 kan sundhedsministeren efter
ansøgning fra et regionsråd eller en kommunalbestyrelse godkende, at der
iværksættes forsøg, der indebærer fravigelse af lovens bestemmelser (bortset fra
visse bestemmelser i loven, som ikke er relevante i denne sammenhæng).
Forsøg skal efter denne bestemmelse have til formål at fremme omstilling i
sundhedsvæsenet, herunder med nye organisations- og behandlingsformer, ændrede
tilskud eller ændrede honoreringssystemer m.v. Ved godkendelse af forsøg skal der
lægges afgørende vægt på hensynet til borgernes retssikkerhed og velfærd.
Bestemmelser om organisationsformer i almen praksis, jf. sundhedslovens § 227
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 381: Orientering om kopi af brev til Region Nordjylland vedr. forsøgsordning med etablering af en samdriftsmodel mellem praksisklinikker og Regionshospital Nordjylland, fra sundhedsministeren
Regionsrådet har efter sundhedslovens § 57 ansvar for at tilvejebringe tilbud om
behandling hos praktiserende sundhedspersoner. Efter §§ 59 og 60 yder regionsrådet
vederlagsfri behandling til gruppe 1-sikrede personer hos den alment praktiserende
læge, som borgeren har valgt. Det følger af sundhedslovens § 227, stk. 1, at
Regionernes Lønnings- og Takstnævn afslutter overenskomster med organisationer af
sundhedspersoner m.fl. om vilkårene for ydelser i praksissektoren, bl.a. ydelser hos
alment praktiserende læger, der arbejder efter Overenskomst om almen praksis.
Efter § 227, stk. 2, kan regionsrådet sælge ydernumre til læger, der arbejder efter
Overenskomst om almen praksis. En læge kan eje op til seks ydernumre erhvervet fra
regionen.
I henhold til § 227, stk. 3, kan regionen udbyde drift af praksis af ydernumre, som
regionen har i hænde. Regionsrådet har mulighed for at forkaste et bud, hvis
omkostningerne er væsentlig højere i en sammenligning.
Hvis der ikke er private leverandører, der deltager i udbud af drift af praksis foretaget
i henhold til stk. 3, eller regionsrådet har forkastet bud, kan regionsrådet selv i
henhold til stk. 5 etablere en praksis i en periode på op til 4 år. Et regionsråd, der
ønsker at fortsætte driften af praksis efter udløbet af 4-årsperioden, kan alene gøre
dette, hvis det ikke er muligt at sælge ydernummeret til en læge efter stk. 2 eller
afsætte driften via udbud efter stk. 3.
Et regionsråd kan i tilfælde af akut opstået lægemangel, jf. § 227, stk. 6, i en kort
periode etablere et midlertidigt almen medicinsk lægetilbud.
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering af ansøgningen
Sundheds- og Ældreministeriet kan godkende ansøgningen fra Region Nordjylland om
etablering af en samdriftsmodel mellem praksisklinikker i Hjørring og Morsø
Kommuner og Regionshospital Nordjylland i op til 6 år, der fraviger bestemmelserne i
sundhedslovens § 227 vedrørende organisationsformer i forbindelse med leverancen
af almen praksisydelser.
Ministeriet har ved godkendelsen bl.a. lagt vægt på, at der er tale om et forsøg, der
har til formål at fremme omstilling i sundhedsvæsenet med en ny organisationsform,
der bl.a. skal medvirke til at sikre bedre lægedækning. Ministeriet finder, at
tilstrækkelig lægedækning er en afgørende forudsætning for at sikre borgernes
velfærd.
Ministeriet har endvidere lagt vægt på, at forsøget sammentænker varetagelsen af
akutte sygehusfunktioner med almen medicinske ydelser, i et område, hvor der er
dobbelte lægedækningsudfordringer, dvs. både for så vidt angår akutte
sygehusfunktioner og i forhold til almen praksisydelser.
Det er et vilkår for godkendelsen, at regionen foretager en midtvejsevaluering efter 3
år samt en slutevaluering.
Godkendelsen indebærer alene en fravigelse af bestemmelserne i sundhedslovens §
227, hvorimod øvrige bestemmelser i sundhedsloven såvel som øvrig lovgivning
finder uændret anvendelse.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 381: Orientering om kopi af brev til Region Nordjylland vedr. forsøgsordning med etablering af en samdriftsmodel mellem praksisklinikker og Regionshospital Nordjylland, fra sundhedsministeren
1771449_0004.png
Endelig vil Sundheds- og Ældreministeriet gøre opmærksom på, at tilladelsen til en
udvidelse af Praksisklinik Morsø og Praksisklinik Hjørring med ydernumre fra ophørte
klinikker alene er begrænset til klinikker inden for de pågældende kommunegrænser.
Med venlig hilsen
Sandra Husted Manata
Side 4