13. juni 2017
Sundhedsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Spørgsmål til sundhedsudvalget vedrørende Patienternes retstilling i forbindelse med samkøring af
journaler ved implementeringen af SUNDHEDSPLATFORMEN:
Hvilken lovregulering er der i forbindelse med implementeringen af sundhedsplatformen i forbindelse med
patienternes krav på tavshedspligt jf. sundhedsloven, idet der nu sker en samkøring af journaler fra
sygehusene. Som sundhedsplatformen rulles ud bliver det umiddelbart vanskeligt at se hvorledes
patienternes data er sikret i det patienterne ikke længere kan frasige sig at der udveksles oplysninger på
tværs af regioner og sygehuse. I hvilken lovgivning er der hjemmel for denne samkøring og udveksling af
personfølsomme oplysninger, som nu kan tilgås af alle sundhedspersoner. Hvad er den retslige betydning af
implementering af sundhedsplatformen når patienterne ikke længere kan give negativt informeret
samtykke om at der må videregives helbredsmæssige oplysninger til andre end det sygehus som patienten
behandles på.
Der kan være flere årsager til at en patient ikke ønsker at journaler fra hospital X er tilgængelig for hospital
Y.
Der kan være opstået en fejl i et journal notat (som måske/måske ikke korrigeres) på hospital X denne fejl
kan senere på hospital Y herefter videreføres idet fejlen måske ikke opdages
–
dette kompromittere
patientsikkerheden.
Hvilken lov regulerer nu patienternes ret til aktindsigt og skærmning af deres journaler således at
patienterne fortsat har retten til at sige nej til at journaler bliver tilgængelige for alle hospitaler. Således at
journaler på eg. Rigshospitalet /Glostrup ikke er tilgængelig for Bispebjerg/Frederiksberg Hospital etc.
Hvem er nu ejer af de data der er registret i sundhedsplatformen.
Med venlig hilsen
Marianne Groesmeyer, cand.polit
Australiensvej 34 st.tv
2100 København Ø