Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 37
Offentligt
1677853_0001.png
Årsrapport 2015
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0002.png
1. Påtegning
Årsrapporten omfatter
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Patientombuddet, CVR nr. 3304
3066, er ansvarlig for:
§
§
§
§
16.11.22.
16.11.26.
16.43.03.
16.43.04.
Patientombuddet,
Erstatninger vedr. lægemiddelskader
Sygesikring i øvrigt
International begravelseshjælp
herunder de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbindelse med
bevillingskontrollen for 2015.
Påtegning
Det tilkendegives hermed at:
-
-
-
årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten
er fyldestgørende.
de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis og
der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvaltning
af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
Frederiksberg d. 11. marts 2016
København d. 11. marts 2016
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0004.png
2. Beretning
2.1. Præsentation af Patientombuddet
Det bemærkes i øvrigt, at Patientombuddet i forbindelse med omorganiseringen på minister-
området den 8. oktober 2015 blev nedlagt. Bevilling og opgaver er overført til § 16.11.12. Sty-
relsen for Patientsikkerhed. Bevillingsmæssigt har omorganiseringen på ministerområdet effekt
fra den 1. januar 2016, og regnskabet for hele 2015 er konteret på den gamle organisation.
Denne årsrapport er udarbejdet for institutionen Patientombuddet som eksisterede indtil 8.
oktober 2015. Som konsekvens heraf anvendes i rapporten betegnelse Patientombuddet om
institutionen, som den var organiseret indtil 8. oktober 2015.
2.1.1. Lovgrundlag
Patientombuddet var en institution under Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse. Patientom-
buddets virksomhed var reguleret af klage- og erstatningsloven (lovbekendtgørelse nr. 1113 af
7. november 2011).
2.1.2. Patientombuddets mission og vision
Det var Patientombuddets mission at bidrage til udviklingen af kvalitet og patientsikkerhed i
sundhedsvæsenet.
Patientombuddets vision var
at
at
at
at
at
træffe korrekte og forståelige afgørelser på patienters klager
sikre patienterne den kortest mulige sagsbehandlingstid
formidle erfaringer til brug for kvalitetsudviklingen i sundhedsvæsenet
skabe tillid til Patientombuddet ved et åbent samarbejde med omverden samt
være en attraktiv arbejdsplads.
2.1.3. Patientombuddets opgaver
Patientombuddets hovedopgaver var klagesagsbehandling, behandling af erstatningsankesa-
ger, læring i sundhedsvæsenet, administration af reglerne om international sygesikring og af-
regning af behandlingsudgifter mellem landene.
Patientombuddet (nu Styrelsen for Patientsikkerhed) og Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn
behandler patienters klager over den faglige behandling i det danske sundhedsvæsen. Patien-
ter kunne vælge at få deres klage over behandlingen i sundhedsvæsenet afgjort af Patientom-
buddet. Ombuddets afgørelse kunne gå ud på, at der er - eller ikke er – grundlag for kritik af
behandlingsstedet. Patienter kan også vælge at få deres klage afgjort af Sundhedsvæsenets
Disciplinærnævn. Nævnets afgørelse kan gå ud på, at der er – eller ikke er - grundlag for kritik
af en konkret sundhedsperson. Patientombuddet var sekretariat for disciplinærnævnet.
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0005.png
Patientombuddet behandlede også klager over tilsidesættelse af patientrettigheder f.eks. ret-
ten til frit og udvidet frit sygehusvalg, sygehusenes kontaktpersonordning og betaling for be-
handling i udlandet.
Patienter kunne klage til Patientskadeankenævnet eller Lægemiddelskadeankenævnet over
Patienterstatningen afgørelser om erstatning for en skade, som er påført i forbindelse med
behandling eller ved brug af et lægemiddel. Patientombuddet var sekretariat for nævnene. Med
virkning fra 1. januar 2015 blev Patientskadeankenævnet og Lægemiddelskadeankenævnet
sammenlagt i Ankenævnet for Patienterstatningen.
Klager over Det Psykiatriske Patientklagenævns afgørelser af klager over tvangsbehandling i
psykiatrien kan indbringes for Det Psykiatriske Ankenævn. Patientombuddet var sekretariat for
nævnet.
Patientombuddet varetog den centrale administration af rapporteringssystemet for utilsigtede
hændelser i sundhedsvæsenet og bidrager til, at viden om utilsigtede hændelser og viden fra
klage- og erstatningssager benyttes forebyggende som led i Patientombuddets læringsopgave.
Patientombuddet vejledte om rettigheder til sygehjælp i andre lande efter dansk lovgivning,
EU-regler og andre internationale aftaler og afregner udgifter for behandling mellem Danmark
og andre EU-lande.
2.2. Ledelsesberetning
Patientklagesager
Der blev i 2015 på patientklageområdet afsluttet 6.440 sager, heraf var 4.555 afgørelser. De
resterende 1.882 sager blev afsluttet uden en egentlig afgørelse. Det var f.eks. sager, som var
forældede, eller som det lå uden for Patientombuddets kompetence at afgøre og 484 sager,
som blev afsluttet efter lokal dialog.
I 2015 blev sagsbehandlingstiden for patientklagesager 12,5
1
måneder. Dette er en anelse
kortere end i 2014, hvor sagsbehandlingstiden var 13,1
2
måned. Selvom det går i den rigtige
retning er det stadig ambitionen, at nedbringe sagsbehandlingstiderne yderligere.
I 2015 havde Patientombuddet fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiderne for klagesager-
ne. Patientombuddet har gennemført en arbejdsgangsanalyse og påbegyndt implementering af
anbefalingerne herfra med henblik på at optimere sagsbehandlingsprocessen.
1
2
Sagsbehandlingstiden i 2015 var 12,8 mdr. inkl. den tid sagen har været i dialog.
Sagsbehandlingstiden i 2014 var 13,4 mdr. inkl. den tid sagen har været i dialog.
5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
Den hidtidige aftale om finansieringsmodel for det takstfinansierede område med regioner og
kommuner er udløbet, og arbejdet på en ny aftale er indledt. En ny aftale skal både sikre af-
klaring af rammerne for afvikling af de ophobede sager, men også sikre, at Styrelsen for Pati-
entsikkerhed fremadrettet hurtigere kan tilpasse deres ressourcer til øgede sagsmængder, så
ophobning af klagesager kan imødegås. Det er forventningen, at en ny aftale vil kunne træde i
kraft med virkning fra 1. januar 2017.
Der har været anvendt langt flere ressourcer på afvikling af klagesager i 2015 end tidligere
dels på bagrund af at sagsvæksten i 2014 var ca. 15 %, hvilket først udløser en større økono-
misk ramme i 2015 og dels har der været anvendt flere ressourcer for ikke at ophobe yderlige-
re sager. Dette afspejles i, at antallet årsværk der arbejder med klagesager er steget fra 80
årsværk i 2014 til mere end 100 årsværk i 2015.
Erstatningsankesager
På erstatningsområdet blev der afsluttet 3.148 sager, heraf var 3.038 afgørelser. De resteren-
de 110 sager var andre afslutninger end afgørelser, og dækker typisk over, at klageren træk-
ker sin anke tilbage, eller at Patienterstatningen vælger at genoptage sagen pga. nye oplys-
ninger. Af det samlede antal afgørelser vedrørte 2.850 behandlingsskader og 188 vedrørte
lægemiddelskader. Antallet af afgørelser steg med 42 sager i forhold til 2014.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid blev 5,3 måneder i 2015 mod 5,8 måneder i 2014.
Den samlede sagsbehandlingstid ligger fortsat under 6 måneder og er således stadig tilfreds-
stillende. I 2016 forventes den samlede sagsbehandlingstid igen at være under 6 måneder.
Læring i sundhedsvæsenet
Patientombuddet gennemførte i 2015 to temaindsatser. Temadagen om selvmord og selv-
mordsforsøg og den opfølgende rapport indeholder input fra både patientklager, erstatningssa-
ger og utilsigtede hændelser. Såvel temaindsatser som bunkerapporteringsrapport er udarbej-
det og publiceret som planlagt.
Patientombuddets arbejde med utilsigtede hændelser var i perioden februar til oktober 2015
genstand for en rigsrevisionsundersøgelse. Rapporteringen af utilsigtede hændelser spiller en
vigtig rolle for patientsikkerheden, fordi den gør det muligt for sundhedspersonalet at lære af
de fejl, der sker. Rigsrevisionens anbefalinger indgår sammen med anbefalingerne fra service-
eftersynet af rapporteringssystemet (2014) i tilrettelæggelsen af det fremtidige læringsarbejde
i Styrelsen for Patientsikkerhed.
6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0007.png
International sygesikring
I forhold til international sygesikring bidrog Patientombuddet til ministeriets udarbejdelse af en
ny bekendtgørelse om Udbetaling Danmarks opgaver på dette område og til revision af en
række bekendtgørelser berørt af lovændringen.
Ved lovændringen blev den administrative proces for borgernes ansøgning om refusion af ud-
gifter til sundhedsydelser, som de har betalt for i udlandet, ændret. Tidligere blev disse ansøg-
ninger modtaget i kommunerne og efter visitation sendt til Patientombuddet. Fra 1. maj 2015
sender borgerne en ansøgning direkte til Patientombuddet. Patientombuddet har i 2015 mod-
taget knap 4.000 refusionsansøgninger, hvilket er en stigning på ca. 190 % i forhold til 2014,
hvor ombuddet modtog knap 1.400. Stigningen i antallet af refusionsansøgninger er en forven-
tet konsekvens af ophævelsen af den offentlige rejsesygesikring den 1. august 2014.
I forhold til sygesikringsområdet var Patientombuddet i begyndelsen af året forsigtig med at
ansætte nye medarbejdere til behandling af de mange nye refusionsansøgninger. Men efter vi
har konstateret den store vækst i antallet af refusionsansøgninger har vi opnormeret. De mid-
ler, Patientombuddet modtog på finansloven i forbindelse med lovændringen, blev derfor ikke
fuldt udmøntet i 2015. Det bliver de i 2016 og frem.
Sygefraværet i Patientombuddet ligger relativt højt. Det gennemsnitlige fravær på 9,9 dage, se
tabel 1, ligger ca. 2 dage over et statsligt gennemsnit. I Patientombuddet har ledelsen siden
primo 2014 fulgt tæt op på sygefravær efter retningslinjer aftalt i SU.
2.2.1. Økonomiske hoved- og nøgletal
Tabel 1
Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinære drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver I alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
5,1
26,1
4,8
3,3
18,8
3,5
40,4
3,2
2,4
31,5
0,1
54,2
-4,1
-0,6
-31,5
-120,8
117,5
-3,3
-0,8
0,7
-140,0
140,1
0,0
1,4
1,6
151,0
-157,9
-6,9
-1,2
-0,9
2013
2014
2015
7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0008.png
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Negativ udsvingsrate
Akk. Overskudsgrad
95%
16%
168
-1%
35%
14%
79
-1%
14%
14%
128
2%
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (i tKr.)*
Lønsumsloft (mio. kr.)
Lønforbrug inden for lønsumsloftet
Lønforbrug**
Sygefraværsdage pr. ansat i alt
Sygefraværsdage pr. ansat uden langtidssyge
152
497,1
14,2
12,6
92,3
161
484,2
15,7
14,6
98,5
190
474,9
16,7
15,2
113,6
9,9
3
7,4
4
* Årsværksprisen er kun regnet ud for de faste medarbejdere i Patientombuddet og ikke for
sagkyndige konsulenter og nævnsmedlemmer.** Lønudgifterne til de faste medarbejdere i
2015 var 81,9 mio. kr. og de udgjorde 173 årsværk.
2.2.2. Hovedkonti
Årsrapporten aflægges for følgende hovedkonti som hører under Patientombuddet:
16.11.22. Patientombuddet (driftsbevilling)
16.11.26. Erstatninger vedr. lægemiddelskader (lovbunden)
16.43.03. Sygesikring i øvrigt (lovbunden)
16.43.04. International begravelseshjælp (lovbunden)
Tabel 2 og 3
Virksomhedens hovedkonti
Drift
FL
(Mio. Kr.)
16.11.22. Patientombuddet
Udgifter
Indtægter
3
4
Bevilling
TB
Finansårets
bevilling i alt
Regnskab
Over-
ført
over-
skud
ultimo
-2,3
-
132,3
-111,2
0,8
-
133,1
-
111,2
157,9
136, 9
Tal for perioden 4. kvartal 2014 til og med 3. kvartal 2015.
Tal for perioden 4. kvartal 2014 til og med 3. kvartal 2015.
8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0009.png
Administrerede ordninger
FL
(Mio. Kr.)
I alt
Udgifter
Indtægter
16.11.26. Erstatninger vedrø- Udgifter
rende lægemiddelskader
16.43.03. Sygesikring i øvrigt
Udgifter
Indtægter
16.43.04. International be-
gravelseshjælp
Udgifter
Indtægter
394,1
-38,3
0,1
-
0,1
448,2
-
38,3
54,1
-
-
-
-
394,0
-
38,3
0,1
-31,3
0,2
0,0
0,0
330,9
0,0
448,2
-
38,3
54,1
-31,3
56,9
0,0
0,0
387,9
0,0
Bevilling
TB
Finansårets
bevilling i alt
Regnskab
Over-
ført
over-
skud
ultimo
16.11.22. Patientombuddet
Hovedkontoen omfatter udgifter til driften af Patientombuddet, såsom aflønning af medarbej-
dere, udgifter til drift af kontorarbejdspladser, husleje samt drift af de nævn som Patientom-
buddet sekretariatsbetjener. Udgifterne var 157,9 mio. kr., hvilket er 24,8 mio. kr. mere end
budgetteret i finansloven. Indtægterne var 136,9 mio. kr., hvilket er 25,7 mio. kr. mere end
budgetteret i finansloven. De højere indtægter og udgifter skyldes øget aktivitet vedrørende
det takstfinansierede område. Takstindtægterne afspejler den del af Patientombuddets om-
kostninger, som vedrører klage- og erstatningssagerne, som er finansieret af kommuner og
regioner. I takt med ændring i antallet af indkomne sager har Patientombuddet, med visse
begrænsninger, mulighed for at ændre omkostningerne, således at disse sager kan behandles.
16.11.26. Erstatninger vedrørende lægemiddelskader
Hovedkontoen omfatter udbetaling af lægemiddelerstatninger. I 2015 var der udgifter for 56,9
mio. kr., hvilket er 2,8 mio. kr. mere end budgetteret i finansloven. Der er ingen indtægter på
kontoen. De højere udgifter skyldes, at der har været udbetalt flere erstatninger end forventet.
16.43.03. Sygesikring i øvrigt
Hovedkontoen omfatter den mellemstatslige afregning for sundhedsydelser mellem EU/EØS-
landene og Schweiz. Der er i 2015 afholdt udgifter for 330,9 mio. kr., hvilket er 63,1 mio. kr.
lavere end bevillingen på 394,0 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært mindre udgifter
vedrørende Frankrig og Spanien, hvor der er indkommet færre regninger end forventet i 2015.
Indtægter på kontoen var 31,3 mio. kr., hvilket er 7,0 mio. kr. lavere end budgetteret på fi-
nansloven. Årsagen hertil at kommuner og regioner har indrapporteret færre regninger for
9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0010.png
udgifter til EU-borgere, som har modtaget sygehjælp eller plejeydelser i Danmark, end forud-
sat.
16.43.04. International begravelseshjælp
Kontoen vedrører administration af Udbetaling Danmarks aktiviteter i forbindelse med interna-
tional begravelseshjælp. Udgifter på kontoen har været 0,1 mio. kr. højere end forventet iht.
finanslovsbevillingen på 0,1 mio. kr. pga. højere aktivitet.
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
Tabel 4
Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave (beløb i mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration**
1. Afslutte Klagesager
2. Afslutte Erstatningssager
3. Læring i Sundhedsvæsnet
4. International Sygesikring
I alt
Bemærkning:
* Den indtægtsførte bevilling er fordelt manuelt i tabellen.
** Indeholder udgifter og indtægter vedrørende generel ledelse og administration og overheadomkostninger for alle
øvrige opgaver i Patientombuddet. Da overheadomkostningerne, som stammer fra generel ledelse og administration,
indgår som en del af omkostningerne i behandlingen af klage- og erstatningssagerne er indtægterne herfra også opført
under generel ledelse og administration.
Bevilling (FL + TB)* Øvrige indtægter Omkostninger Andel af årets overskud
6,1
3,6
3,6
3,6
5,6
21,9
30,2
61,8
44,2
0,0
0,7
136,9
36,1
64,7
47,6
3,4
6,1
157,9
0,2
0,1
0,2
0,2
0,2
0,9
Patientombuddet har 4 faglige hovedopgaver, nemlig ”afslutte klagesager”, ”afslutte erstat-
ningssager”, ”læring i sundhedsvæsenet” og ”international sygesikring”. Der henvises til afsnit
2.1.3. for en nærmere redegørelse for, hvad disse hovedopgaver omfatter.
Sagsbehandlingen af klage- og erstatningssager er for størstedelens vedkommende takstfinan-
sieret, mens læring i sundhedsvæsenet og international sygesikring er bevillingsfinansieret.
Dog opkræves kommuner og regioner i forbindelse med international sygesikring et gebyr for
Patientombuddets arbejde med at viderefakturere udgifter i forbindelse med, at udenlandske
sikrede borgere har modtaget behandling i Danmark. Generel ledelse og administration er del-
vist bevillingsfinansieret og delvist takstfinansieret. Dette skyldes, at en del af de opgave, som
udføres hér, vedrører det takstfinansierede område og dermed indgår i beregningen af taksten.
Afslutningen af klagesager er Patientombuddets største opgave, og de direkte omkostninger
vedrørende denne opgave er 64,7 mio. kr. Herefter kommer afslutning af erstatningssager,
hvor de direkte omkostninger beløber sig til 47,6 mio. kr. Vedrørende generel ledelse og admi-
nistration var omkostningerne 36,1 mio. kr. Udgifterne til international sygesikring var 6,1
mio. kr. og udgifterne til læring i sundhedsvæsenet var 3,4 mio. kr. Generelt gælder for alle
10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0011.png
områderne at de alle bidrager til årets overskud, da bevilling er manuelt fordelt efter nettoud-
giften for hvert område.
2.4. Målrapportering
2.4.1. Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Tabel 5: Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede
resultater
Vægt
(Grad
af
målop
fyl-
delse)
Strategisk mål 1.
Træffe afgørelser af
tilfredsstillende
kvalitet inden for
rimelig tid
Resultatkrav 1.1.
Sagsbehandlingstid
for klagesager
Resultatkrav 1.2
Arbejdsgangsana-
klageområdet
skal være gen-
nemført ved ud-
gangen af juni
Resultatkrav 1.3
Sagsbehandlingstid
for psykiatriske anke-
sager
Resultatkrav 1.4. Af-
vikling af gamle pati-
entklagesager
Der må ikke re-
stere sager fra
2011 eller tidlige-
re
5
Vægtet
målopfyl-
delse
50%
50,0%
<=13 mdr.
12,5
5
12,5%
12,5%
Projektet er gen-
nemført inden
udgangen af juni.
Der er efterføl-
gende implemen-
teret en række
anbefalinger
4,7
Målet er opfyldt
5%
5%
Arbejdsgangsanalysen lysen vedrørende
<= 6,0 mdr.
10,0%
10%
Der resterer in-
gen sager fra
2011 eller tidlige-
re
10%
10%
Det estimeres at dialogprocessen samlet har udgjort 0,3 mdr. af det samlede resultat. Inklu-
siv dialog er sagsbehandlingstiden 12,8 måneder.
11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0012.png
Resultatkrav 1.5.
Sagsbehandlingstid
for erstatningssager
Strategisk mål 2.
Læring - forbedret
kvalitet og patient-
sikkerhed
Resultatkrav 2.1. To
temaindsatser
<= 6 mdr.
5,3 måneder
12,5%
12,5%
10%
10%
Gennemførelse af
to temaindsatser
Temadag om
selvmord og
selvmordsforsøg i
psykiatrien med
udgangspunkt i
klage- og erstat-
ningssager og
utilsigtede hæn-
delser er afholdt
og opfølgende
rapport er publi-
ceret. Temarap-
port om ECT er
publiceret.
5%
5%
Resultatkrav 2.2.
Rapport om afklaring
af bunkerapportering
Rapport afgivet
ultimo oktober
2015
Rapport om afkla-
ring af bunkerap-
portering er afgi-
vet inden udgan-
gen af oktober
5%
5%
Strategisk mål 3.
International syge-
sikring – overhol-
delse af tidsfrister
af behandlingsud-
gifter efter EU-
retten
Resultatkrav 3.1:
Overholdelse af tids-
frister
Strategisk mål 4.
Produktivitetsud-
vikling for patient-
Patientombuddet
overholder EU's
tidsfrister
Der er overholdt
alle tidsfrister i
henhold til EU-
ret.
10%
10%
10%
10%
30%
0%
12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0013.png
klager
Resultatkrav 4.1. Om- Omkostninger
kostninger for klage-
sagsbehandlingen
mio. kr. + regule-
ring svarende til
79,9 mio. kr.
Resultatkrav 4.2. En-
hedsomkostning pr.
afsluttet patientklage
Enhedsomkost-
ning <= 11.530
kr. plus regule-
ring svarende til
11.412 kr.
I alt
100%
70%
Omkostninger
blev 14.700 kr.
15%
0%
Omkostninger
15%
0%
fastholdes til 70,9 blev 87,1 mio. kr.
2.4.2. Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Resultatkrav 1.1. Sagsbehandlingstid for klagesager
Resultatkravet for sagsbehandlingstiden for klagesager var en gennemsnitlig sagsbehandlings-
tid på max. 13 måneder. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for patientklagesager blev
12,5 mdr. i 2015
6
. I 2014 var sagsbehandlingstiden 13,1 måneder, og dette betyder, at sags-
behandlingstiden er faldet lidt i forhold til 2014 og ligger lidt under resultatkravet. Det er dog
fortsat ambitionen at nedbringe sagsbehandlingstiden væsentligt.
Patientombuddet har i 2015 afgjort en betydelig mængde af de nye sager, som kom ind i løbet
af året. Dette betyder samtidigt, at der er en række ubehandlede sager, som fortsat er verse-
rende.
Patientombuddet har haft stort fokus på at få nedbragt sagsbehandlingstiderne og på den bag-
grund har Patientombuddet taget en række initiativer. Patientombuddet har i 2015 blandt an-
det gennemført en arbejdsgangsanalyse for at sikre, at samtlige arbejdsgange tilrettelægges
så effektivt som muligt. Et af hovedelementerne i analysen har været en mere effektiv sagsop-
lysning. Ligesom kompetencerne inden for effektiv driftsledelse har indgået. Yderligere uddyb-
ning i forhold til arbejdsgangsanalysen kan ses i hen hold til resultatkrav 1.2, der specifikt ved-
rører netop arbejdsgangsanalysen.
Det er forventningen, at en samlet arbejdsgangsanalyse og de nævnte organisatoriske æn-
dringer vil have en positiv effekt på sagsbehandlingstiden. Den fulde effekt af de initiativer, der
er implementeret på baggrund af arbejdsgangsanalysen, vil dog først vise sig for sager opret-
tet fra 2016 og frem.
6
Ekskl. den tid, sager var i dialog
13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
Patientombuddet ophobede i 2014 et større antal sager og har også i 2015 haft en mindre
sagsophobning. Samlet set har Patientombuddet ophobet ca. 2.000 sager, som vil skulle afvik-
les. Som led i økonomiforhandlingerne med Danske Regioner for 2016 blev det aftalt, at den
fremtidige finansieringsmodel for patientklagesagerne skulle afklares inden udgangen af 2015,
herunder finansiering af bunkeafviklingen. Der pågår p.t. forhandlinger med Danske Regioner
om en fremadrettet finansieringsmodel.
Bunkeafviklingen vil isoleret set påvirke de samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstider i
opadgående retning i de år, bunken afvikles. Når bunken er afviklet, vil sagsbehandlingstiden
falde i de følgende år. Med henblik på at dokumentere effekten af de initiativer, der er imple-
menteret på baggrund af arbejdsgangsanalysen, vil sagsbehandlingstiden for sager oprettet fra
2016 og frem derfor blive målt separat.
Det skal bemærkes, at der i perioden 2016-2017 skal etableres en afdeling i Aarhus, som ulti-
mo 2017 forventes at bestå af cirka 100 årsværk. Udflytning af opgaver til Aarhus kan resulte-
re i en faldende produktivitet i en overgangsperiode, men det er ambitionen, at det ikke resul-
terer i en højere sagsbehandlingstid i etableringsperioden.
Resultatkrav 1.2. Arbejdsgangsanalyse
Patientombuddet har i 1. halvår af 2015 med ekstern bistand gennemført en omfattende ar-
bejdsgangsanalyse for klagesager. Hovedvægten i analysen blev lagt på sagsoplysningen,
samarbejdet med regionerne, brug af sagkyndige, partshøringer og oplæringsforløb for nye
medarbejdere alt sammen områder, der kunne optimeres og bidrage til at mindske sagsbe-
handlingstiden. Hertil kommer, at kompetencerne inden for driftsledelse er styrket gennem
træning.
Målet er derfor opfyldt.
Analysen viste, at omkring en tredjedel af sagerne ikke var oplyst tilstrækkeligt til, at sagen
kunne behandles. Den 1. juli 2015 blev der derfor implementeret nye skabeloner til breve og
flere nye vejledninger til brug for den indledende del af sagsbehandlingen. 40 nye processer og
standarder er blevet udarbejdet. Klagetemaet præciseres nu fra starten, så regioner og kom-
muner ved, hvilke oplysninger de skal bidrage med. Der er tilført sundhedsfaglige kompetencer
i den indledende del af sagsbehandlingen. Disse kompetencer forventes udbygget i løbet af det
kommende år.
Der er indført mere systematisk opfølgning på de sagkyndiges svartider og kvaliteten af deres
udtalelser. Der er udviklet og implementeret et elektronisk bookingsystem, som understøtter
en løbende tilpasning af korpset af sagkyndige for at undgå flaskehalse og understøtte et bed-
re flow i sagsbehandlingen. Pr. 1. juli 2015 er der desuden implementeret en ny procedure for
14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
den praktiske gennemførelse af partshøringer i sagerne, som skaber et bedre flow i sagerne og
sikrer, at dobbeltarbejde ikke finder sted.
Der er designet et optimeret oplærings- og kompetenceudviklingsforløb, så nye medarbejdere
hurtigere kan bidrage til driften. Kompetenceudviklingsforløbet er implementeret pr. 1. juni
2015.
I forbindelse med arbejdsgangsanalysen er der arbejdet på at udvikle en ny driftsledelsesstati-
stik, som tages i brug primo 2016 for at understøtte et jævnt flow i sagerne og sikre, at der er
fokus på kortest mulig sagsbehandlingstid.
I marts til juni 2015 er der gennemført en række møder med de enkelte regioner. Samarbej-
det med regionerne er blevet drøftet med henblik på en bedre og hurtigere sagsoplysning, som
kan bidrage til en kortere sagsbehandlingstid. Efter møderækken bliver den eksisterende sam-
arbejdsaftale om sagsoplysning mv. præciseret og opdateret i samarbejde med regionerne.
Resultatkrav 1.3. Sagsbehandlingstid for psykiatriske ankesager
For det Psykiatriske Ankenævn har målet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid været
højest 6,0 måneder. Sagsbehandlingstiden i 2014 var 6,3 måneder. Sagsbehandlingstiden i
2015 blev 4,7 måneder og ligger derfor væsentlig under målet. Målet er således opfyldt.
Resultatkrav 1.4. Afvikling af gamle patientklager
Patientombuddet havde i 2015 en målsætning om, at der ved udgangen af året ikke måtte
restere sager fra 2011 eller før. Ved udgangen af 2015 var samtlige af disse sager afsluttet.
Resultatkravet vedrørende afvikling af gamle sager er dermed opfyldt.
Resultatkrav 1.5. Sagsbehandlingstid for erstatningssager
Målet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i erstatningssagerne var på højest 6,0 måne-
der og den faktiske sagsbehandlingstid blev 5,3 måneder. Den samlede sagsbehandlingstid er
faldet i forhold til sagsbehandlingstiderne i 2014 og er således fortsat kort og væsentlig under
målet i resultatkravet. Det kan bemærkes, at sagsbehandlingstiderne i 2014 blev opgjort sepa-
rat for hhv. Patientskadeankenævnet og Lægemiddelskadeankenævnet, hvor sagsbehandlings-
tiden for 2015 er en samlet sagsbehandlingstid for lægemiddel- og patientskadesager, da de to
nævn pr. 1.1.2015 blev sammenlagt i Ankenævnet for Patienterstatningen.
Resultatkravet vedrørende sagsbehandlingstid for erstatningssager er dermed opfyldt.
Resultatkrav 2.1. og 2.2. Temaindsatser og rapport om bunkerapportering
Patientombuddet gennemførte i 2015 to temaindsatser. Temadagen om selvmord og selv-
mordsforsøg blandt psykiatriske patienter og den opfølgende rapport indeholder input fra både
patientklager, erstatningssager og utilsigtede hændelser.
15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
Temarapporten om ECT (elektrochok) har til hensigt at bidrage til sikkerheden for patienter,
der modtager denne behandling, ved at undersøge mønstre i utilsigtede hændelser relateret til
ECT i rapporteringerne til Dansk Patientsikkerhedsdatabase. Den største gruppe patienter, som
modtager behandlingen, er depressive.
I Serviceeftersynet af rapporteringssystemet for utilsigtede hændelser i 2014 blev forholdet
mellem de ressourcer, der benyttes på rapportering, og den læring, der uddrages heraf, drøf-
tet. Det blev bl.a. påpeget, at ressourceforbruget vil kunne mindskes ved, at give mulighed for
bunkerapportering ved bestemte typer af hændelser. Bunkerapportering forstås i den forbin-
delse som muligheden for at rapportere samme type af hændelse én gang samlet pr. måned
eller kvartal. I 2015 udarbejdede Patientombuddet inden udgangen af oktober 2015 en rapport
om bunkerapportering med indstilling om gennemførelse af et pilotprojekt.
Såvel temaindsatser som bunkerapporteringsrapport er udarbejdet og publiceret som planlagt.
Hermed opfyldes resultatkravene i forhold til læringsopgaven.
Resultatkrav 3.1 Overholdelse af tidsfrister af behandlingsudgifter efter EU-
retten.
Ifølge EU–reglerne har et land 18 måneder fra modtagelsen af et regningskrav fra et andet
medlemsland til at fremsætte eventuelle indsigelser. Den del af kravet, hvor der ikke er frem-
sat indsigelser, skal efter fristen godkendes og udbetales. Patientombuddet har overholdt fri-
ster i henhold til EU-retten, dette vedrører 87 krav, og resultatkravet er dermed opfyldt
Resultatkrav 4.1. Omkostninger for klagesagsbehandlingen
Udgifterne til klagesagsbehandling skulle holdes under loftet på 70,9 mio.kr. plus regulering
svarende til 79,9 mio. kr. De faktiske omkostninger blev 87,1 mio. kr. dvs. 7,2 mio. kr. højere
end forudsat i resultatkontrakten.
Patientombuddet har ophobet en sagspukkel på ca. 2.000 sager. For at denne sagspukkel ikke
skulle blive endnu større har det været nødvendigt udvide antallet af medarbejdere. Det be-
mærkes, at resultatkontraktens omkostningsloft er fastlagt i overensstemmelse med den afta-
le, der blev indgået herom i 2012 med Danske Regioner. Aftalen gjaldt for perioden 2012-
2014. Omkostningsloftet som et element i styringen af omkostningerne i Patientombuddet har
været en medvirkende årsag til at Patientombuddet ikke hurtigt nok har kunnet øge kapacite-
ten i takt med stigningerne i antallet af indkomne klagesager i perioden 2012-2014. Det er
forventningen, at der med virkning fra 1. januar 2017 vil være etableret en aftale med Danske
Regioner om en ny finansieringsmodel, der både skal sikre afklaring af rammerne for afvikling
af de ophobede sager, men også sikre, at Styrelsen for Patientsikkerhed fremadrettet hurtigere
kan tilpasse deres ressourcer til øgede sagsmængder, så ophobning af klagesager kan imøde-
gås.
16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0017.png
Resultatkrav 4.2. Enhedsomkostning pr. afsluttet patientklage
Enhedsomkostningen pr. klagesag skulle holdes under 11.530 kr. plus regulering svarende til
11.412 kroner. Den faktiske enhedsomkostning blev 14.700 kr., hvilket er væsentligt højere
end forudsat.
Resultatkontrakten mål for enhedsomkostninger er fastlagt i overensstemmelse med den afta-
le, der blev indgået herom i 2012 mellem ministeriet og Danske Regioner. Aftalen gjaldt for
perioden 2012-2014. Det har ikke været muligt for Patientombuddet at holde taksterne på
dette niveau, som har vist sig ikke at være realistisk. Den hidtidige aftale gjaldt frem til 2014,
og der har siden begyndelse af 2015 været ført forhandlinger med Danske Regioner om en ny
aftale for det takstfinansierede område.
Vurdering af målopfyldelsen
Den samlede målopfyldelse på patientklageområdet, erstatningsområdet, læringsområdet og
international sygesikring vurderes som meget tilfredsstillende, men samtidig er det vurderin-
gen, at der fortsat skal arbejdes intensivt for at nedbringe sagsbehandlingstiderne på patient-
klageområdet.
Resultatkravene vedrørende de økonomiske resultater i forhold til enhedsomkostninger for kla-
gesagerne og det samlede udgiftsloft for klagesagerne, er ikke opfyldt. Disse to mål afspejler
den aftale, ministeriet har indgået med Danske Regioner omkring omkostningerne for klagesa-
gerne. I 2015 har der været forhandlinger med Danske Regioner om finansieringsmodellen for
klagesagsbehandling, hvor målet er en aftale der både sikrer afklaring af rammerne for afvik-
ling af de ophobede sager, og sikrer, at Styrelsen for Patientsikkerhed i aftaleperioden hurtige-
re kan tilpasse kapacitet og ressourcer til den faktiske sagsmængde, herunder en tilpasset en-
hedstakst.
På den baggrund vurderes det samlede resultat med en opfyldelse af 70 % af målene at være
tilfredsstillende.
2.5. Forventninger til det kommende år
Styrelsen for Patientsikkerhed, som Patientombuddet siden oktober 2015 har været en del af
7
,
skal etablere 100 arbejdspladser i Aarhus som led i regeringens beslutning om udflytning af
arbejdspladser. Styrelsens nye afdeling i Aarhus skal varetage klagesagsbehandling.
Afdelingen etableres i takt med naturlig afgang i København og opnormering i antallet af an-
satte som følge af vækst i antallet af klager. I den plan for overflytning af opgaver fra Køben-
7
Tabel 5 udgår da Patientombuddet siden 8. oktober er en del af Styrelsen for Patientsikker-
hed og tallene for regnskab 2015 og grundbudget 2016 kan derfor ikke sammenlignes.
17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
havn til Aarhus, som styrelsen har udarbejdet, er på baggrund af de tidligere mange års erfa-
ringer forudsat en sagsvækst på 5 – 10 pct. årligt.
I modsætning til de foregående år fik Patientombuddet i 2015 imidlertid ikke en vækst i antal-
let af klagesager. Antallet af nyoprettede klagesager faldt med 4 pct.
Det er endnu ikke muligt at vurdere, om dette fald er forbigående eller udtryk for en længere-
varende tendens.
Styrelsen forventer, at etableringen i Aarhus i en overgangsperiode kan føre til en faldende
produktivitet, men det er ambitionen, at det ikke påvirker sagsbehandlingstiden.
Styrelsen for Patientsikkerhed forventer ikke, at enhedstaksten for klagesagerne, som i alle
årene har ligget over målsætningen, vil kunne reduceres til det niveau, som er forudsat i de
hidtidige resultatkontrakter. Styrelsen forventer imidlertid, at der i 2016 kan indgås en aftale
om en ny finansieringsmodel for klagesagsbehandlingen, der både skaber rammer for afvikling
af de ophobede sager, og sikrer Styrelsen for Patientsikkerhed mulighed for hurtigere at tilpas-
se kapacitet og ressourcer til den faktiske sagsmængde, herunder en tilpasset enhedstakst.
Hermed er forventningen, at der ikke fremadrettet ophobes sager, og at det fremadrettet vil
være muligt at nedbringe sagsbehandlingstiderne for klagesagerne betragteligt.
Styrelsen forventer, at den korte sagsbehandlingstid for erstatningssagerne og de psykiatriske
ankesager kan fastholdes.
18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0019.png
3. Regnskab
3.1. Anvendte regnskabspraksis
Patientombuddets regnskabspraksis følger retningslinjerne i Finansministeriets Økonomisk
Administrativ Vejledning.
Årsrapporten er udarbejdet i henhold til Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning om årsrapport
for statslige institutioner” af januar 2016.
3.2. Resultatopgørelse
Tabel 6
Resultatopgørelse
8
Note
(Mio. Kr.)
Ordinære Driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Indtægtsført bevilling i alt
Salg af vare og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Ordinære Driftsindtægter i alt
Ordinære Driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Andre personaleomkostninger
Pension
Lønrefusion
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære Driftsomkostninger i alt
2014
2015
-19,7
-118,8
-1,5
-140,0
-21,9
-135,0
-1,1
-157,9
7,9
7,9
91,6
-0,3
9,8
-2,6
98,5
1,6
32,0
140,1
7,1
7,1
106,4
0,2
11,7
-4,7
113,6
1,7
28,6
151,0
8
Tal for 2016 er ikke med i tabellen, da Patientombuddet er nedlagt og siden 8. oktober er en
del af Styrelsen for Patientsikkerhed. Regnskabstallene for 2015 kan derfor ikke sammenlignes
med budgettallene for 2016.
19
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0020.png
Resultat af ordinær drift
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Øvrige
Årets resultat
0,0
-0,7
2,1
1,4
0
0,2
1,6
0
1,6
-6,9
-0,9
6,6
-1,2
0,0
0,3
-0,9
0,0
-0,9
De samlede omkostninger var på 158,2 mio. kr. i 2015. Dette er 15,8 mio. kr. mere end i
2014. Ændringen skyldes primært det takstfinansierede område, hvor antallet af klagesager
steg kraftigt i 2014, hvilket har udmøntet sig i større aktivitet i 2015.
Størstedelen af omkostningerne udgøres af lønomkostninger, som udgør 113,6 mio. kr. mod
98,5 mio. kr. i 2014. Væksten i lønomkostningerne vedrører primært det takstfinansierede
område uden for lønsumsloftet og er primært drevet af større aktivitet på klagesagsområdet.
Samlet set er antallet af årsværk i Patientombuddet steget fra 161 til 174.
Andre ordinære driftsomkostninger er faldet fra 32,0 mio. kr. til 28,6 mio. kr. Faldet skyldes
primært to forhold. Dels er regningerne til Kammeradvokaten i forbindelse med erstatningssa-
gerne faldet med 2,3 mio. kr. og dels er der ophævet en hensættelse vedrørende en faktura
for en driftsaftale i koncernen, der er blevet betalt. Driftsaftaler betales via interne statslige
overførsler og hører under andre driftsomkostninger som er steget fra 2,1 mio. kr. til 6,6 mio.
kr.
I 2014 var de ordinære driftsindtægter på 157,9 mio. kr., hvilket er en stigning i forhold til
2014 på 17,9 mio. kr. Ændringen skyldes en stigning i takstindtægterne, primært som følge af
højere aktivitetsniveau.
3.2.1. Resultatdisponering
Tabel 7
Resultatdisponering
Beløb (mio. Kr.)
Årets resultat til disponering
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
Kontrol (skal være lig 0)
0,9
0,0
0,0
0,9
0,0
20
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0021.png
Årets resultat blev et overskud på 0,9 mio. kr., som er disponeret til overført overskud.
3.2.2. Tilbageførte hensættelser
2015 mio.
kr.
3,7
0,4
Tilbageførte hensættelser og periodiseringer
Hensættelser – fakturaer
Periodisering af løn
Der er tilbageført hensættelser for 3,7 mio. kr. vedrørende faktura som er hensat i 2014-
regnskabet, og som er blevet betalt i 2015-regnskabet. Der er tilbageført periodiseringer på
løn for 1,3 mio. kr. fra 2014, hvilket skyldes at regnskabslukningen foretages før 2. lønkørsel i
januar er gennemført, hvilket betyder at lønninger til timelønnede medarbejdere, så som sag-
kyndige konsulenter, nævnsmedlemmer ikke kommer med i det rigtige regnskabsår, men i
stedet bogføres i det efterfølgende regnskabsår. Da periodiseringen realiseres få dage efter
regnskabslukningen, så tilbageføres periodiseringen umiddelbart efter regnskabslukningen. Der
er foretaget en tilsvarende periodisering i 2015-regnskabet, for de udgifter som vedrører 2015,
og som er bogført i 2016-regnskabet.
3.3. Balancen
Tabel 8
Balancen
Note
1
2
4
Aktiver (mio kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
Materielle anlægsaktiver
Inventar og IT-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
2014 2015
1,6
0,0
1,6
0,1
0,0
0,1
1,8
1,8
3,5
56,2
0,2
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,1
1,8
1,8
1,9
51,9
2,5
21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0022.png
Likvide beholdning
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdning i alt
Omsætningsaktiver
Aktiver i alt
-75,0 -18,0
59,2
1,7
0,0
0,0
-15,8 -16,3
40,4 37,9
43,9 40,0
Note
3
4
Passiver
Egenkapital
Reguleret egenkapital (startkapital)
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsforpligtelser
FF4 Langfristet gæld
Langfristede gældsforpligtelser
Kortfristede gældsforpligtelser
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangv. arbejder for fremmed regning - forpl.
Periodeafgrænsningsposter, forpligtelser
Kortfristede gældsforpligtelser i alt
Gældsforpligtelser i alt
Passiver i alt
2014 2015
-1,8
-1,4
-3,2
-6,7
-2,4
-2,4
-15,8
-3,0
-11,3
-0,2
-1,4
-31,5
-34,0
-43,9
-1,8
-2,3
-4,1
-3,7
-0,6
-0,6
-15,1
-3,0
-13,0
-0,1
-0,4
-31,5
-32,0
-40,0
Som det fremgår af balancen har Patientombuddet aktiver for 39,8 mio. kr. og forpligtelser på
35,7 mio. kr. og en egenkapital på 4,1 mio. kr.
På aktivsiden er der tilgodehavender på 51,7 mio. kr., hvilket skyldes, at ikke alle takstindtæg-
terne er blevet betalt samt efterreguleringen af taksterne i forhold til aconto betalingen, som
først opkræves pr. 1. juli. FF7 Finansieringskontoen er på 1,7 mio. kr. og FF5-kontoen er på
18,0 mio. kr. FF5-kontoen er modpost til hensættelser/ tilgodehavender, skyldige feriepenge
og periodiseringer. FF5-kontoen opgøres en gang årligt efter regnskabslukning og kan derfor
ikke opgøres endnu for 2015. Saldoen i 2015-regnskabet afspejler således den saldo som var
opgjort efter regnskabslukningen for 2014. Når FF5-kontoen opgøres, så flyttes penge mellem
FF7-kontoen og FF5-kontoen, hvilket betyder at FF7-kontoen også er påvirket af denne opgø-
relse.
22
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0023.png
Af de samlede forpligtelser på 35,7 mio. kr. udgør hensættelser 3,7 mio. kr., skyldige ferie-
penge 13,0 mio. kr., forpligtelser over for leverandører 14,9 mio. kr.
3.4. Egenkapitalforklaring
Tabel 9
Egenkapitalforklaring
Egenkapital Primo (mio. kr.)
Primoværdi for reguleret egenkapital
+ Ændringer i reguleret egenkapital
Ultimoværdi for reguleret egenkapital
Primoværdi for opskrivninger
+ Ændringer i opskrivninger
Ultimoværdi for opskrivninger
+ Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Primoværdi for overført overskud
+ Ændringer overført overskud ifm. kontoændringer
- Bortfald af eksisterende overførte overskud
+ Årets resultat
- Årets bortfald
- Udbytte til statskassen
Ultimoværdi for overført overskud
Egenkapital ultimo
2014
-1,8
0,0
-1,8
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,8
-3,0
0,0
0,0
1,6
0,0
0,0
-1,4
-3,2
2015
-1,8
0,0
-1,8
0,0
0,0
0,0
0,0
-1,8
-1,4
0,0
0,0
-0,9
0,0
0,0
-2,3
-4,1
Patientombuddets egenkapital var ved udgangen af 2015 på 4,1 mio. kr., heraf er 1,8 mio. kr.
startkapital og 1,4 mio. kr. er overført overskud fra tidligere år og 0,9 mio.kr. fra årets resul-
tat. Patientombuddet overholder dermed disponeringsreglerne for overført overskud/ egenka-
pital.
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10
Udnyttelse af låneramme
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2015 (mio.kr)
0,1
1,0
14
Summen af de materielle og immaterielle anlægsaktiver udgør i 2015 0,1 mio. kr. Låneram-
men var 1,0 mio. kr. Patientombuddet har således en udnyttelsesgrad i forhold til lånerammen
på 14 % og overholder dermed disponeringsreglerne vedrørende lånerammen.
23
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0024.png
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11
Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft på FL
Lønsumsloft inkl. TB
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (- =merforbrug)
Akk. opsparing ultimo 2014
Akk. opsparing ultimo 2015
16.11.22 (mio. kr.)
15,2
16,7
15,2
1,5
1,6
3,1
Patientombuddet havde i 2015 et lønsumsloft på 16,7 mio. kr. inkl. TB. Med et lønsumsforbrug
på 15,2 mio. kr. havde Patientombuddet et mindreforbrug på 1,5 mio. kr., hvorefter den ak-
kumulerede opsparing ultimo 2015 var 3,1 mio. kr. Patientombuddet overholder dermed di-
sponeringsreglerne i relation til lønsumsloftet.
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12
Bevillingsregnskab
Hovedkonto Navn
16.11.22
Patientombuddet
16.11.26
16.43.03
16.43.04
Erstatninger vedrørende lægemiddelskader
Sygesikring i øvrigt
International begravelseshjælp
Bevillingstype
Driftsbevilling
Lovbunden bevilling
Lovbunden bevilling
Lovbunden bevilling
Mio. kr. Bevilling Regnskab
Udgifter
133,1
157,9
Indtægter
-111,2
-136,9
Udgifter
54,1
56,9
Indtægter
0,0
0,0
Udgifter
394,0
330,9
Indtægter
-38,3
-31,3
Udgifter
0,1
0,2
Indtægter
0,0
0,0
§ 16.11.22. Patientombuddet
Merudgifterne på 24,8 mio. kr. i forhold til det budgetterede i finansloven kan primært tilskri-
ves øget aktivitet på det takstfinansierede område i forhold til det som var forudsat i finanslo-
ven.
Merindtægterne på 25,7 mio. kr. i forhold til det budgetterede i finansloven skyldes øget akti-
vitet på det takstfinansierede område i forhold til det som var forudsat i finansloven.
Nettomindreforbruget på 0,9 mio. kr. skyldes primært at Patientombuddet vedrørende interna-
tional sygesikring på finansloven fik tilført midler i forbindelse med ophævelsen af den offentli-
24
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
ge rejsesygesikring, som indebærer flere arbejdsopgaver til Patientombuddet. Disse midler
blev ikke fuldt ud udmøntet i 2015 og der er derfor overskud på dette område i 2015. Området
forventes at balancere i 2016.
§ 16.11.26 Erstatninger vedrørende lægemiddelskader
Merforbruget på 2,8 mio. kr. skyldes, at der har været udbetalt flere erstatninger end forven-
tet. Beløbsstørrelsen pr. udbetaling har været på niveau med det forventede.
§ 16.43.03 Sygesikring i øvrigt
Mindreforbruget på 63,1 mio. kr. i forhold til bevilling kan primært tilskrives:
Mindreudgifter vedrørende Frankrig på 31,8 mio. kr. skyldes, at vi har modtaget færre
regninger i 2015 end forventet. Dette beløb forventes at blive udgiftsført i 2015.
Mindreudgifter vedrørende Spanien på 19,8 mio. kr. skyldes, at der er indkommet færre
regninger end forventet. Desuden har der været lavere gennemsnitsudgifter pr. dansk
sikret pensionist.
Mindreudgifter vedrørende Holland på 1,4 mio. kr. skyldes, at der har været fremsendt
færre regninger.
Mindreudgifter vedrørende Polen på 2,2 mio. kr. skyldes, at der har været væsentlig la-
vere udgift pr. regning end forventet.
Mindreudgifter vedrørende Belgien på 3,5 mio. kr. skyldes, at der er modtaget færre
regninger end forventet.
Mindreudgifter vedrørende Tyskland på 3,1 mio. kr. skyldes, at der indkommet færre
regninger end forventet i 2015.
Merudgifter på Schweiz på 4,4 mio. kr., som skyldes, at der er indkommet flere regnin-
ger end forventet.
Merudgifter på Luxembourg på 1,6 mio. kr. skyldes, at der har været højere udgift pr.
behandling end forventet.
Mindreindtægter på 7,0 mio. kr. i forhold til bevillingen kan primært tilskrives:
At regioner og kommuner har indrapporteret færre regninger for udgifter til EU-
borgerne, som har modtaget sygehjælp eller plejeydelser i Danmark, end forudsat på
Finansloven for 2015.
16.43.04 International begravelseshjælp
Det lille merforbrug på 0,1 mio. kr. skyldes, at der har været højere aktivitet på konto-
en end forventet.
25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0026.png
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 13
Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Kostpris primo
Primokorrektion år til dato (til periode: 13)
Årets tilgang (periode 01-13 2015)
Årets afgang (periode 01-13 2015)
Ændringer i opskrivninger
Kostpris 31. 12 2015 (inkl. opskrivninger)
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger i alt
Regnskabsmæssig værdi 31.12 2015
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Tabel 14
Note 2. Materielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter I alt
4,8
0,0
0,0
0,0
0,0
4,8
-4,8
0,0
-4,8
0,0
-1,6
0,0
-1,6
4,8
0,0
0,0
0,0
0,0
4,8
-4,8
0,0
-4,8
0,0
-1,6
0,0
-1,6
(mio. kr.)
Kostpris primo
Primokorrektioner
Ændringer i opskrivninger
Årets tilgang (periode 01-13 2015)
Årets afgang (periode 01-13 2015)
Kostpris ultimo 31/12 2015
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31/12 2015
Regnskabsmæssig værdi pr. 31/12 2015
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Bygninger IT-udstyr Inventar I alt
0,0
0,6
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,6
0,1
0,0
-0,5
-0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,5
-0,0
0,0
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,1
-0,0
0,0
-0,0
0,6
0,0
0,0
0,1
0,0
0,7
-0,5
0,0
-0,5
0,1
-0,1
0,0
-0,1
26
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 37: Orientering om Patientombuddets årsberetning for 2015, fra sundheds- og ældreministeren
1677853_0027.png
Tabel 15
Note 3. Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser
Hensættelse - resultatløn og fratrædelse
Hensættelse – åremålsansættelser
Hensættelse - reetablering af lejede lokaler
Hensættelser – fakturaer
I alt
2015 (mio. kr.)
0,1
0,8
2,2
0,6
3,7
Der er i alt hensættelser for 3,7 mio. kr. Heraf udgør hensættelser vedrørende resultatløn,
åremålsansættelser samt fratrædelsesordninger 0,9 mio. kr. Hensættelser vedrørende reetab-
lering af lejede lokaler ved fraflytning udgør 2,2 mio. kr. og hensættelser vedrørende fakturaer
udgør 0,6 mio. kr.
Note 4. Klassifikation af tilgodehavender og gæld
Der er manuelt omklassificeret 152.874 kr., der stod med forkert fortegn under tilgodehaven-
der, disse er flyttet til ”
Leverandører af varer og tjenesteydelser”
, ligeledes er 62.668,25 kr. der
stod med forkert fortegn under ”
Leverandører af varer og tjenesteydelser”
flyttet til tilgodehaven-
der.
27