Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 36
Offentligt
1677711_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Sundheds- og ældreministeren
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 18. oktober 2016
Enhed: Psykiatri og
Lægemiddelpolitik
Sagsnr.: 1603824
Dok. nr.: 176921
I forlængelse af mine svar af hhv. 26. og 31. maj 2016 på SUU (L 184) – spørgsmål 30
og 41 har Sundheds- og Ældreministeriet haft anledning til nærmere at vurdere de
persondataretlige problemstillinger som følge af ændringerne i apotekerlovens § 11,
stk. 3, herunder videregivelse af borgernes CPR-numre fra Lægemiddeladministrati-
onsregisteret.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at det efter nærmere overvejelse – og efter dialog
med Justitsministeriet - er Sundheds- og Ældreministeriets opfattelse, at ændringen
af apotekerloven ikke er en fravigelse af persondatalovens § 7, stk. 5.
Oplysninger om helbredsmæssige forhold må efter persondatalovens § 7, stk. 5, be-
handles, herunder videregives, hvis behandlingen af oplysningerne er nødvendig med
henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse, medicinsk diagnose, sygepleje eller
patientbehandling, eller forvaltning af læge- og sundhedstjenester, og behandlingen
af oplysningerne foretages af en person inden for sundhedssektoren, der efter lov-
givningen er underlagt tavshedspligt.
Det er således ministeriets opfattelse, at persondatalovens § 7, stk. 5, har et bredt
anvendelsesområde, og at videregivelse af følsomme personoplysninger om patien-
ter, der har fået ordineret lægemidler, fra Lægemiddeladministrationsregisteret til
Styrelsen for Patientsikkerhed til administrative formål, herunder kontrol af lægers
ordinationer, kan rummes inden for bestemmelsen.
Hertil finder ministeriet bl.a. støtte i bestemmelsens ordlyd samt bemærkningerne til
§ 7, stk. 5, i forslag til lov om behandling af personoplysninger (forslag nr. L 147 af 9.
december 1999) og Registerudvalgets betænkning nr. 1345/1997 om behandling af
personoplysninger (side 246 ff.).
Derudover har ministeriet lagt vægt på, at formået med videregivelse af personhen-
førbare oplysninger fra Lægemiddeladministrationsregisteret er at sikre patientsik-
kerheden.
Jeg kan afslutningsvist oplyse, at de bekendtgørelser, der bl.a. udmønter ændringen
af apotekerlovens § 11, stk. 3, har været i ekstern høring og træder i kraft den 1. no-
vember 2016.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde