Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1758068_0001.png
Den 18. april 2017.
Til
Sundhedsstyrelsen
Vedr.: Bemærkninger til Sundhedsstyrelsens udkast af 6. marts 2017 til Vejledning om
sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner skal
indledningsvis takke for skabelsen af en mere inkluderende proces for revisionen af vejledning om
udredning og behandling af transkønnede. Vi takker også for tilsendelsen af udkastet til en ny
vejledning, men må sige, at vi finder vejledningsudkastet uoverskueligt og lige så restriktivt og
umyndiggørende, som den eksisterende ”Vejledning om udredning og behandling af transkønnede”
(VEJ nr. 10353 af 19. december 2014).
LGBT Danmark anbefaler, at vejledningsudkastet bliver indgående revideret. Vi anbefaler også, at
vi inddrages i processen, så der kan undgås tilbageløb.
Vi fremsender med dette brev bemærkninger til vejledningsudkastet. LGBT Danmark gør
opmærksom på, at vores bemærkninger ikke må betragtes som godkendelse af nogen del af
udkastet.
Bemærkningerne er primært tænkt som information og inspiration, så uheldige og uacceptable
formuleringer undgås.
Vi minder om LGBT Danmarks forslag af 1. juli 2016 ”Vejledning om kønsmodificerende
behandlinger”, som blev fremsendt
til Sundhedsstyrelsen den 1. juli 2016. Forslaget fremsendes
igen med dette brev.
LGBT Danmark anbefaler, at det næste udkast bliver udformet ved anvendelse af punktopstillinger
med nummererede punkter (ingen prik-punkter). Det gør det væsentligt lettere både i
redigeringsfasen og i den endelige udformning at referere til bestemte elementer i vejledningen.
Brugen af punktopstilling gør det også lettere at formulere korte og klare tekster.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0002.png
På mødet tirsdag den 28. marts 2017, mellem Sundhedsstyrelsen og Transpolitisk Forum, Amnesty
International og LGBT Danmark, oplyste Sundhedsstyrelsen, at specialeplanen vil blive revideret i
overensstemmelse med en ny vejledning. Vi forventer at blive inddraget i revisionen af
specialeplanlægningen vedrørende transforhold.
LGBT Danmark ser frem til samarbejdet om udformning af næste udkast og revision af
specialeplanen.
Med venlig hilsen.
Søren Laursen
Forperson
Linda Thor Pedersen
Transpolitisk talsperson
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 2 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0003.png
LGBT Danmarks bemærkninger til
Sundhedsstyrelsens udkast af 6. marts 2017 til
Vejledning om sundhedsfaglig hjælp
ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling
Tekster, der er indrykket er citater fra Sundhedsstyrelsens udkast af 6. marts 2017.
Understregninger er foretaget af LGBT Danmark og markerer ord/tekst, som vi enten ønsker slettet
eller ændret jf. de nummererede bemærkninger.
1. Indledning
”Det enkelte menneskes kønsidentitet kan være forskelligt fra
fødselskønnet [1], og fra de
samfundsmæssige og kulturelle normer forbundet med fødselskønnet. For den enkelte kan det
betyde, at man ønsker ændre eller tilpasse det medfødte kønsudtryk [2].
Kønsidentitetsforhold, herunder transkønnethed [3], er i sig selv hverken udtryk for psykisk
eller somatisk lidelse. Hos nogle kan uoverensstemmelse mellem den enkeltes kønsidentitet
og fødselskønnet medføre en tilstand af ubehag eller forpinthed, der kan betegnes som
kønsdysfori [4].”
[1]
”Fødselskønnet”.
Ønske/forslag:
”Fødselskønnet” erstattet med ”det ved fødslen tildelte køn”.
Bemærkning:
Det er ud fra en betragtning om, at det tildelte køn er entydigt, mens det fysiologiske
og/eller genetiske køn kan være uklart.
[2]
”at man ønsker ændre eller tilpasse det medfødte kønsudtryk”.
Ønske/forslag:
Ordene ”det
medfødte kønsudtryk”
ændres til ”de medfødte kønskarakteristika”.
Bemærkning:
Det giver ikke mening at tale om at ændre det medfødte kønsudtryk. Det er sparsomt
hvilket kønsudtryk en nyfødt har.
Kønsudtrykket er måden at udtrykke sit køn som mand/dreng eller kvinde/pige f.eks. ved valg af
tøj, frisure, makeup, aktiviteter, bevægelser, tale, omgangen med andre m.v.
[3]
”Kønsidentitetsforhold, herunder transkønnethed…”.
Ønske/forslag:
Ordene: ”, herunder transkønnethed” ønskes
slettet.
Bemærkning:
Ordet ”kønsidentitetsforhold” dækker alle forhold omkring kønsidentitet.
Ordet ”transkønnethed” refererer til en tilstand og dermed til dét, at en person er transkønnet.
[4]
”Kønsdysfori”.
Ønske/forslag:
”Kønsdysfori” erstattes med ”kønsligt ubehag”.
Bemærkning:
Ordet ”kønsdysfori” opfattes som sygeliggørende og stigmatiserende.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 3 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0004.png
”Der er sundhedsfaglige opgaver forbundet med at hjælpe og understøtte
udvikling af [5] den
enkeltes kønsidentitet og kønsudtryk, herunder ved rådgivning og afklaring af
kønsidentitetsspørgsmål, ved afhjælpning af kønsdysfori, ved tilbud om kønsmodificerende
behandling samt ved hjælp til udredning og behandling af samtidig somatisk eller psykisk
lidelse. [6]”
[5]
”at
hjælpe og understøtte
udvikling af den enkeltes kønsidentitet og kønsudtryk”
Ønske/forslag:
Ordene ”udvikling af” slettes.
Bemærkning:
At udvikle er at forandre. Kønsidentiteten kan ikke forandres og dermed ikke
udvikles. At skrive ”udvikling af kønsidentitet” leder på ubehagelig måde tankerne hen på tidligere
tiders opfattelse af, at en transpersons kønsidentitet kan ”helbredes”.
[6]
”… og afklaring af kønsidentitetsspørgsmål, ved afhjælpning af kønsdysfori, ved tilbud
om kønsmodificerende behandling samt ved hjælp til udredning og behandling af samtidig
somatisk eller psykisk lidelse.”.
Ønske/forslag:
”, ved afhjælpning af kønsdysfori, ved” og ”samt ved hjælp til udredning og
behandling af samtidig somatisk eller psykisk lidelse” slettes, så teksten bliver: ”… og afklaring af
kønsidentitetsspørgsmål og tilbud om kønsmodificerende behandling”.
Bemærkning:
Det må være en naturlighed, at eventuel samtidig somatisk eller psykisk lidelse
bliver udredt og behandlet, hvorfor sætningen er overflødig og ikke hører hjemme i en vejledning
om transforhold.
Sætningen giver det indtryk, at alle transpersoner, der søger sundhedsvæsenet om hjælp, har
somatiske og/eller psykiske lidelser.
”Sigtet med denne vejledning er at sikre høj kvalitet og lige adgang til sundhedsfaglig
hjælp
ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling. Sundhedsfaglig hjælp kan være
rådgivning og støttende samtaler ved afklaring af kønsidentitet, sundhedsfaglig udredning og
behandling af personer, der ønsker kønsmodificerende hormonbehandling og kirurgi samt
støttende samtaler under og efter kønsmodificerende behandling. [7] Det samlede
sundhedsfaglige tilbud skal være helhedsorienteret og sammenhængende, og forudsætter et
stærkt tværfagligt samarbejde. [8]”
[7]
Fra ”Sundhedsfaglig hjælp” til ”kønsmodificerende behandling”.
Ønske/forslag:
Ændres til:
”Sundhedsfaglig hjælp kan være rådgivning og støttende samtaler ved afklaring af kønsidentitet,
sundhedsfaglig udredning, kønsmodificerende behandling og eventuelt støttende samtaler efter
behandlingen.”
Bemærkning:
Ved, at der står ”hormonbehandling og kirurgi”, så drejer det sig alene om dem, der
ønsker både hormonbehandling og kirurgisk behandling.
Ændringen af ”samt” til ”og eventuelt” begrundes med,
at de efterfølgende støttende samtaler skal
være et tilbud.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 4 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0005.png
[8]
”Det samlede sundhedsfaglige tilbud skal være helhedsorienteret og sammenhængende, og
forudsætter et stærkt tværfagligt samarbejde.”
Ønske/forslag:
Teksten slettes.
Bemærkning:
Det
påpeges, at der ikke er et generelt behov for ”et stærkt tværfagligt samarbejde”
(et fast tværfagligt team).
I den udstrækning, det måtte være nødvendigt ud fra en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, kan
der tilknyttes relevante speciallæger.
3. Generelt
”Personens perspektiv skal inddrages,
dokumenteres [9] og være synligt i behandlingen, der
så vidt muligt tilrettelægges efter personens ønsker og forudsætninger. Personen skal sammen
med de ansvarlige sundhedspersoner opsætte mål for det samlede udrednings- og [10]
behandlingsforløb, og tilbud bør forklares i et forståeligt, neutralt og respektfuldt sprog.”
[9]
”Personens perspektiv skal inddrages, dokumenteres og”.
Ønske/forslag:
”, dokumenteres” slettes.
Bemærkning:
Ordet ”dokumenteres” er overflødigt og opfattes stigmatiserende. Det er
tilstrækkeligt at skrive, at personens perspektiv skal inddrages. Det kan i øvrigt være
vanskeligt/umuligt at dokumentere en persons perspektiv.
[10]
”det samlede udrednings- og behandlingsforløb”.
Ønske/forslag:
”udrednings- og” slettes.
Bemærkning:
Et udredningsforløb er omfattet af et behandlingsforløb og derfor unødvendigt at
anføre.
”Kønsmodificerende behandling kan medføre betydelige legemlige og psykiske ændringer,
med både positive og negative sociale konsekvenser. Nogle ændringer kan være irreversible.
Ved tilbud om kønsmodificerende behandling skal den sundhedsfaglige vurdering og
udredning, herunder vurdering [11] af behandlingsbehov (indikation), tilpasses både den
enkeltes ønsker og behov og potentielle skadevirkninger ved behandlingen. Der skal gives en
grundig information om fordele og ulemper ved den tilbudte behandling, og om valg mellem
forskellige behandlingsmuligheder, ligesom der skal gives grundig information og mulighed
for refleksion og betænkningstid. [12]”
[11]
”sundhedsfaglige vurdering og udredning, herunder vurdering af behandlingsbehov”.
Ønske/forslag:
”og udredning, herunder vurdering” slettes.
Bemærkning:
Ordene er overflødige.
[12]
”mulighed for refleksion og betænkningstid”
Ønske/forslag:
Ændres til ”tilbud om eventuel refleksion”.
Bemærkning:
”Refleksion” findes tilstrækkelig. En refleksion kan være hurtig gjort eller kan vare
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 5 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0006.png
nogen tid. Det er tilstrækkeligt med et tilbud. For de fleste er refleksionen allerede overstået på
dette tidspunkt i forløbet. De, der har behov for yderlig refleksion kan i givet fald tage mod
tilbuddet.
At skrive både ”refleksion” og ”betænkningstid” er dobbeltkonfekt.
”Ved sundhedsfaglig
hjælp til afklaring og udvikling af kønsidentitet, herunder afhjælpning af
kønsdysfori og tilbud om kønsmodificerende behandling, gælder de generelle regler om
information og samtykke. Det følger bl.a. heraf, at en behandling ikke må indledes eller
fortsættes uden, at den pågældende har givet sit informerede samtykke, medmindre andet
følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov [13]. Samtykkekravet understreger
den enkeltes selvbestemmelsesret, og et samtykke til behandling er således personens
frivillige accept af at ville modtage en bestemt tilbudt behandling.”
[13]
”lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov”
Ønske/forslag:
Der bør tilføjes en note, der indeholder disse love eller bestemmelser.
Bemærkning:
Det vurderes, at det kun vil være ganske få sundhedsfaglige personer og endnu færre
transpersoner, der har det fornødne kendskab til disse love og bestemmelser, og enormt vanskeligt
for dem at finde frem til dem.
Derfor må det være Sundhedsstyrelsens forpligtigelse at anføre disse love og bestemmelser og
ajourføre vejledningens referencer til dem, når/hvis der sker ændringer.
4. Faglige rammer
”Sundhedsfaglig
hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende behandling kræver
generelt, at de involverede sundhedspersoner har erfaring og særlige kompetencer ift.
rådgivning, udredning og behandling af kønsidentitetsforhold og mennesker med kønsdysfori.
Køns-identitetsforhold, herunder transkønnethed og kønsdysfori, er i sig selv hverken udtryk
for psykisk eller somatisk lidelse, men en flerhed af sundhedsfagligheder er relevant ved
hjælp til kønsdysfori. Kompetencer ift. både somatiske, psykiske og sociale forhold er vigtige,
og både sygeplejersker, psykologer, psykiatere og speciallæger indenfor somatiske specialer
er relevante. Deltagelse af psykologer eller psykiatere i udredning og behandling betyder ikke,
at de mennesker, der søger hjælp, opfattes som psykisk syge, ligesom deltagelse af læger fra
somatiske specialer ikke betyder at den, der søger hjælp, opfattes som somatisk syg. [14]”
[14] Tekstafsnit.
Ønske/forslag:
Hele afsnittet slettes.
Bemærkning:
Det er en overflødig tekst og i vid udstrækning gentagelser af tekst, som findes
andre steder i udkastet.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 6 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0007.png
”Udover
relevante sundhedsfaglige grund- og specialuddannelser kræver det bl.a. at de
involverede sundhedspersoner har relevant og fortsat efteruddannelse indenfor
kønsidentitetsfor-hold og kønsdysfori, får løbende supervision fra andre sundhedspersoner
med betydelig erfaring på området, deltager i faglige netværk, konferencer m.v. på både
nationalt og internationalt niveau, samt i relevant omfang deltager i kvalitetsudvikling og
forskning på området. [15] De involverede sundhedspersoner bør desuden [16] løbende
udbygge en bredere forståelse af køns-identitetsforhold gennem bl.a. dialog med
brugerrepræsentanter og involvering i den generelle samfundsmæssige debat om
kønsidentitetsforhold.”
[15] Tekstafsnit.
Ønske/forslag:
Afsnittet fra begyndelsen
til og med ”og forskning på området.” slettes.
Bemærkning:
Det er en overflødig tekst.
Det er også en problematisk tekst i relation til omtalen af ”supervision” i relation til
privatpraktiserende gynækologer.
[16]
”bør desuden løbende”.
Ønske/forslag:
Ordet ”desuden” slettes.
Bemærkning:
En konsekvensrettelse jf. sletningen af tekstafsnittet som beskrevet under [15].
”Den
specialiserede sundhedsfaglige hjælp ved kønsidentitetsforhold og kønsmodificerende
behandling kan ikke løses monofagligt. Det samlede sundhedsfaglige tilbud skal være
helhedsorienteret og sammenhængende, og forudsætter et stærkt tværfagligt samarbejde. Det
tværfaglige team skal have veletablerede rammer for samarbejde, med klar ansvarsfordeling
imellem de involverede sundhedspersoner. Det faglige samarbejde skal forankres i et fast
multidisciplinært team (MDT) med jævnlige konferencer. [17]”
[17] Tekstafsnit om tværfagligt samarbejde.
Ønske/forslag:
Hele afsnittet slettes.
Bemærkning:
Som tidligere omtalt er et fast tværfagligt samarbejde (tværfagligt team) overflødigt
og uønsket.
”Varetagelsen
af tværfaglig specialiseret sundhedsfaglige hjælp ved kønsidentitetsforhold og
kønsmodificerende behandling bør foregå i organisatoriske og fysiske rammer, der både
understøtter sammenhæng samt sikrer en helhedsorienteret tilgang, der mindsker stigmatisering.
Dette kan f.eks. sikres ved etablering af enten en fast fysisk ramme, eller et murstensløst
samarbejde, om en kønsidentitetsklinik. Den organisatoriske etablering af
kønsidentitetsklinikken i driftsorganisationen bør i den forbindelse tage hensyn til at det samlede
tilbud ikke opfattes som stigmatiserende. [18]”
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 7 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0008.png
[18] Tekstafsnit om kønsidentitetsklinikker.
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Etablering af kønsidentitetsklinikker er kun at ”lave kopier” af Sexologisk Klinik,
hvorved det eksisterende system med et fast tværfagligt team cementeres.
Det er som flere gange nævnt ikke ønskeligt med faste tværfaglige team.
Udredning og behandling skal ske i relation til det enkelte behandlingsønske og varetages af en
speciallæge inden for det enkelte fagområde, og det skal ikke være en betingelse, at denne er
tilknyttet det offentlige sygehusvæsen.
Privatpraktiserende speciallæger er mindst lige så kvalificerede som de speciallæger, der i dag er
tilknyttet det multidisciplinære team forankret hos Sexologisk Klinik.
Det skal derfor være muligt for privatpraktiserende læger med eller uden overenskomst med det
offentlige at udføre kønsmodificerende behandlinger.
”Ansvarsfordeling
og specialkompetencer i teamet skal tilpasses efter kompleksiteten og
hyppigheden af de ydelser, der tilbydes. Hjælp til afklaring af behandlingsønske, herunder
støttende samtaler ved udvikling af egen kønsidentitet, kan varetages i et tværfagligt team
med relevante kompetencer som f.eks. psykologer og speciallæger i psykiatri eller øvrige
speciallæger med særlig erfaring og kompetencer. Ved udredning mhp. kønsmodificerende
medicinsk behandling hos voksne, og ved varetagelsen af denne, skal teamet indeholde
relevante speciallægekompetencer, herunder speciallæger i gynækologi og obstetrik eller
intern medicin: endokrinologi. [19]
[19] Tekstafsnit om ansvarsfordeling i tværfaglige team.
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Som tidligere anført er tværfaglige team uønskede og unødvendige.
”Ved
varetagelse af kønsmodificerende kirurgisk behandling hos voksne suppleres teamet
med relevante kompetencer indenfor plastikkirurgi, gynækologi og obstetrik m.v. Ved
varetagelse af udredning og behandling af kønsidentitetsforhold hos mennesker under 18 år
suppleres teamet med relevante kompetencer indenfor pædiatri (pædiatrisk endokrinologi,
vækst og reproduktion) og børne- og ungdomspsykiatri, i det varetagelse af denne målgruppe
kræver helt særlige kompetencer og erfaring ift. barnets og den unge vækst og udvikling samt
familiemæssige og sociale forhold m.v. [20]”
[20] Tekstafsnit om supplering med relevante kompetencer.
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Afsnittet er overflødigt. Det er en naturlighed i sundhedsvæsenet, at der i de enkelte
tilfælde tilknyttes relevante kompetencer. At det drejer sig om transforhold ændrer ikke på dette.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 8 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0009.png
”Både
det samlede team og de deltagende sundhedspersoner skal for at opbygge og
vedligeholde kompetencerne opretholde et vist antal forløb og kontakter. Ud fra en generel
betragtning af kompleksitet og hyppighed finder Sundhedsstyrelsen, at de deltagende
specialister, der varetager kønsmodificerende, som udgangspunkt bør have mindst 30 nye
forløb om året, og at det samlede team bør have mindst 100 nye forløb om året. For de
specialiserede syge-husydelser vil kriterier og krav til varetagelse indgå i Sundhedsstyrelsen
sagsbehandling ifm. specialeplanlægningen. [21]”
[21] Tekstafsnit, at det samlede team og de deltagende sundhedspersoner skal have et bestemt
antal behandlinger for at opbygge og vedligeholde kompetencerne.
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Afsnittet er ikke relevant i en vejledning om transforhold.
”Omfanget
af udredningsprogram skal tilpasses specialiseringsniveau og omfang af ydelser,
der tilbydes. Omfattende udredning af evt. somatisk og psykisk lidelse er således ikke
relevant ved indledende hjælp til afklaring af kønsidentitetsforhold og afklaring af, om der er
behandlingsønske og -behov. Ved ønske om kønsmodificerende behandling skal
udredningsprogrammet tilpasses potentielle skadevirkninger og irreversibilitet ved
behandlingen, og i relevant omfang derfor indeholde vurdering og behandling eller
stabilisering af samtidig somatisk og psykisk lidelse. [22]”
[22] Tekstafsnit om omfanget af udredning og ydelser.
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Afsnittet synes at beskrive forhold, som bør være naturligheder ved enhver form for
udredning og behandling og ikke noget specielt i relation til transforhold, hvorfor det er
unødvendigt.
5. Rådgivning, udredning og behandling af voksne
”Ved henvisning til sundhedsfaglig hjælp
til afklaring af kønsidentitet, herunder rådgivning om
behandlingsmuligheder og samtaler til understøttelse af udvikling [23] af egen kønsidentitet, kan
dette varetages i det tværfaglige team [24] på relevant specialiseringsniveau, f.eks. ved psykolog
[25], sygeplejerske, læge eller speciallæge. En speciallæge i teamet er overordnet ansvarlig for
forløbet, men det er ikke en forudsætning at den enkelte ses af speciallæge, ligesom omfattende
udredning af evt. somatisk og psykisk lidelse som udgangspunkt ikke er relevant. Såfremt
afklaringen viser, at den pågældende har ønske om kønsmodificerende behandling skal den
videre udredning mhp. på dette ikke forsinkes. [26]”
[23]
”udvikling af egen kønsidentitet.”
Ønske/forslag:
Ordet ”udvikling” ændres til ”afklaring”.
Bemærkning:
Som tidligere anført kan kønsidentiteten ikke udvikles.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 9 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0010.png
[24]
”i det tværfaglige team”
Ønske/forslag:
”i det tværfaglige team” slettes.
Bemærkning:
Som tidligere anført ønsker vi ikke deltagelse af et tværfagligt team.
[25]
”psykolog,”
Ønske/forslag:
Ordet ”psykolog” slettes.
Bemærkning:
Vi ønsker ikke medvirken af psykologer. Hvis der undervejs i forløbet viser sig
behov for en psykolog, så kan en sådan tilknyttes, men ikke fra starten.
[26] Tekst om det overordnede ansvar.
Ønske/forslag:
Teksten slettes.
Bemærkning:
Teksten giver kun mening i relation til ”tværfaglige team”, og da vi som tidligere
anført ikke finder behov for eller ønsker tværfaglige team, så er teksten overflødig.
”Kønsmodificerende behandling er generelt en effektiv
behandling ved kønsdysfori, [27] og
få fortryder. Behandlingen kan være en proces med betydelige legemlige og sjælelige
forandringer samt sociale forandringer, både positivt og negativt. Som al medicinsk
behandling kan der være skadevirkninger. Før lægen kan iværksætte kønsmodificerende
behandling skal denne have en klar sundhedsfaglig motivation og begrundelse (indikation),
ligesom lægen skal afklare øvrige sundhedsfaglige forhold, der begrunder sundhedsfaglige
forbehold ved behandlingen (kontraindikationer), herunder faktorer der kan øge risikoen ved
behandlingen eller gøre at denne må helt frarådes. [28]”
[27] Kønsmodificerende behandling er generelt en effektiv behandling ved kønsdysfori, og få
fortryder.
Ønske/forslag:
Ordene ”behandling ved kønsdysfori” slettes, så teksten bliver: Kønsmodificerende
behandling er generelt effektiv og få fortryder”.
Bemærkning:
Derved undgås brugen af ordet
”kønsdysfori”, der er uønsket, medens teksten
bibeholder sin mening.
[28]
”Behandlingen kan være ….”
Ønske/forslag:
Teksten fra og med ”Behandlingen kan være …” slettes.
Bemærkning:
Det er tekst, som er en naturlighed ved enhver behandling og ikke specielt
vedrørende transforhold, hvorfor det ikke hører hjemme i en vejledning om transforhold.
Kønsmodificerende medicinsk behandling hos voksne
”Ved
udredning og kønsmodificerende medicinsk behandling af voksne skal der i teamet indgå
mindst en speciallæge i psykiatri og mindst en speciallæge i gynækologi og obstetrik, alternativt
en speciallæge i intern medicin: endokrinologi afhængig af lokale forhold. Disse speciallæger
skal have særlig erfaring og kompetencer på området, og en af dem er overordnet ansvarlig for
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 10 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0011.png
udrednings- og behandlingsforløbet, men kan uddelegere dele af forløbet til andet
sundhedsfagligt personale, herunder sygeplejersker, psykologer og læger.
Den forløbsansvarlige speciallæge skal sikre at det samlede udrednings- og behandlingprogram
er helhedsorienteret og sammenhængende, og at alle nødvendige dele udføres kompetent. Den
forløbsansvarlige speciallæge skal ligeledes sikre, at der løbende afholdes konferencer i det
multidisciplinære team (MDT) med faglig drøftelse af igangværende forløb.
Udredningsprogrammet skal omfatte en vurdering af den pågældendes kønsidentitetsforhold,
herunder graden af kønsdysfori, samt en vurdering af om der foreligger somatiske eller
psykiske tilstande og lidelser, som kræver behandling forud for kønsmodificerende
behandling, eller kan kontraindicere denne.” [29]
[29] Tre tekstafsnit.
Ønske/forslag:
Afsnittene slettes.
Bemærkning:
Da teksten relaterer sig til tværfagligt team, som er unødvendige og uønskede er
teksten unødvendig. Yderlig skal det bemærkes, at det er unødvendigt og uønsket, at der medvirker
en speciallæge i psykiatri.
”Indholdet af udredningsprogrammet tilrettelægges af den forløbsansvarlige speciallæge, med
udgangspunkt i den enkeltes situation og præferencer, under hensyntagen til etableret faglig
praksis, nationale og internationale faglige retningslinjer m.v., og skal som minimum omfatte:
- Optagelse af sygehistorie med fokus på både somatisk og psykisk lidelse [30]
- Vurdering af den pågældendes psykosociale forhold, herunder graden af kønsdysfori
[31]
- Fysisk og psykisk undersøgelse, herunder relevante laboratorieanalyser [32]”
[30]
”med fokus på både somatisk og psykisk lidelse”.
Ønske/forslag:
Slettes.
Bemærkning:
Vi finder, at ”sygehistorie” er fuldt dækkende.
[31]
”Vurdering af den pågældendes psykosociale forhold, herunder graden af kønsdysfori”.
Ønske/forslag:
Teksten/punktet slettes.
Bemærkning:
Pågældendes psykosociale forhold har ikke relevans i forbindelse med ønsket om
kønsmodificerende behandling.
Som tidligere omtalt afviser vi brugen af ordet ”kønsdysfori”. Når dette er nævnt igen, så skal det
tilføjes, at tale om ”graden” af ”kønsdysfori” er meningsløst, hvorfor det skal slettes.
[32]
”Fysisk og psykisk undersøgelse, herunder relevante laboratorieanalyser”.
Ønske/forslag:
Teksten ændres til: ”Relevante undersøgelse, herunder laboratorieanalyser”.
Bemærkning:
Begrundet med modvilje mod brugen af ordet ”psykisk”, og at der næppe foretages
laboratorieanalyser, hvis de ikke er relevante, hvorfor ordet ”relevante” er unødvendig foran ordet
”laboratorieanalyser.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 11 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0012.png
”Den
psykosociale del af udredningen skal stå i rimeligt forhold til formålet med udredningen
og skal tilpasses den enkeltes situation. Den kan med fordel foretages som udredende og
understøttende samtaler ved psykologer med særlige kompetencer indenfor kønsidentitetsfor-
hold. Standardiserede testmetoder kan anvendes ud fra en konkret vurdering, i det omfang de
er relevante og valide ift. formålet med udredningen, og på en måde som ikke bidrager til øget
stigmatisering. [33]”
[33] Afsnit om udredning, deltagelse af psykologer og testmetoder.
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Der er delt tale om almindeligheder og dels om deltagelse af psykologer, hvilket
indikerer, at transpersoner er syge.
”Igangsættelse
af kønsmodificerende medicinsk behandling af voksne varetages af teamets
speciallæge [34] i gynækologi og obstetrik, alternativt speciallæge i intern medicin,
endokrinologi. Speciallægen skal sikre at følgende kriterier er opfyldt: [35]
- At der er tale om veldokumenteret kønsdysfori, med ønske om kønsmodificerende
medicinsk behandling [36]
- At de pågældende psykosociale forhold af afklaret, herunder psykosociale
konsekvenser af potentielt irreversible forandringer [37]
- At somatiske eller psykiske lidelser er afdækket og behandlet i relevant omfang [38]
- At kontraindikationer er afklarede [39]
- At den pågældende er velinformeret om forventede effekter og mulige skadevirkninger
ved behandlingen, herunder at forandringerne kan være irreversible samt at der kan
være varig påvirkning af reproduktion
- At der tilrettelægges et individuelt tilpasset opfølgningsprogram med henblik på
støttende samtaler, løbende justering af behandlingen, vurdering af mulige
skadevirkninger m.v., herunder relevante løbende billeddiagnostiske og parakliniske
undersøgelser [40]”
[34]
”Igangsættelse
af kønsmodificerende medicinsk behandling af voksne varetages af
teamets speciallæge”.
Ønske/forslag:
Efter ”Igangsættelse” indsættes ”og vedligeholdelse” og ordet ”teamets” slettes, så
teksten får den formulering: ”Igangsættelse og vedligeholdelse
af kønsmodificerende medicinsk
behandling af voksne varetages af speciallæge”
Bemærkning:
Da ”tværfagligt team” som tidligere nævnt er overflødigt, skal ”teamets” slettes,
hvorved også vedligeholdelse bør nævnes.
[35]
”Speciallægen skal sikre at følgende kriterier er opfyldt:”.
Ønske/forslag:
Ændres til: ”Speciallægen skal sikre følgende:”.
Bemærkning:
Denne tekst er tilstrækkelig.
[36]
Prik 1. ”At der er tale om veldokumenteret kønsdysfori, med ønske om
kønsmodificerende medicinsk behandling”.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 12 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0013.png
Ønske/forslag:
At teksten ændres til: ”At den pågældende ønsker kønsmodificerende medicinsk
behandling”.
Bemærkning:
Det er meningsløst at tale om ”veldokumenteret”, og kønsdysfori ønsker vi som
tidligere nævnt ikke anvendt, hvorfor den foreslåede ændrede tekst findes tilstrækkelig.
[37]
Prik 2. ”At de pågældende psykosociale forhold af afklaret, herunder psykosociale
konsekvenser af potentielt irreversible forandringer”.
Ønske/forslag:
Punktet slettes.
Bemærkning:
Disse forhold omfattet af prik 4.
[38]
Prik 3. ”At somatiske eller psykiske lidelser er afdækket og behandlet i relevant omfang”.
Ønske/forslag:
Punktet slettes.
Bemærkning:
Disse forhold omfattet af prik 4.
[39]
Prik 4. ”At kontraindikationer er afklarede”.
Ønske/forslag:
Sidste halvdel af prik 3 ”og behandlet i relevant omfang” tilføjes til dette punkt
(prik 4), der herefter får denne formulering: ”At kontraindikationer er afklarede og evt. behandlet i
relevant omfang”.
Bemærkning:
De foreslåede ændringer gør det mere enkelt og overskueligt.
[40] At der tilrettelægges et individuelt tilpasset opfølgningsprogram med henblik på
støttende samtaler, løbende […].
Ønske/forslag:
”støttende samtaler” flyttes til slutningen af teksten, som derved får
denne
formulering:
”At der tilrettelægges et individuelt tilpasset opfølgningsprogram med henblik på løbende justering
af behandlingen, vurdering af mulige skadevirkninger m.v., herunder relevante løbende
billeddiagnostiske, parakliniske undersøgelser og
støttende samtaler.”.
Bemærkning:
Der er dels tale om en sproglig ændring og dels om en naturlig rækkefølge i
opfølgningsprogrammet.
”Ud
fra det fastlagte opfølgningsprogram kan hele eller dele af vedligeholdelsesbehandling og
kontrol varetages på andet sygehus, speciallægepraksis eller hos egen læge. Ved væsentlige
ændringer af det fastlagte opfølgningsprogram tager MDT stilling til evt. behov for ny
vurdering ved teamet. [41]”
[41] Afsnit om udredning, deltagelse af psykologer og testmetoder.
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Afsnittet er funderet i, at der skal være et ”tværfagligt team”, hvilket som tidligere
nævnt er unødvendigt og uønsket.
”I
udvalgte tilfælde kan det være nødvendigt at tilbyde kønsmodificerende medicinsk
behandling uden at alle ovenstående kriterier er opfyldt, f.eks. ved overtagelse af iværksat
behandling fra udlandet, ved substitution af selvmedicinering m.v. I sådanne tilfælde skal den
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 13 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0014.png
forløbsansvarlige speciallæge sørge for at der sideløbende iværksættes relevant udredning og
støttende samtaler. [42]”
[42] Afsnit.
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Afsnittet er unødvendigt, idet antallet af kriterier jf. ovenstående er reduceret, og
idet disse personer alligevel vil kunne få igangsat/vedligeholdt deres kønsmodificerende medicinske
behandling af en speciallæge, samt det, at der ikke skal være et forudgående tværfagligt
udredningsforløb.
Kønsmodificerende kirurgisk behandling hos voksne
”Kønsmodificerende kirurgisk behandling
hos voksne omfatter indgreb på bryster og
brystkasse (’øvre’ kirurgi) samt indgreb på kønsorganer (’nedre’ kirurgi). Der er generelt tale
om irreversible destruktive og rekonstruktive kirurgiske indgreb på raske organer, med
betydelige legemlige og sjælelige forandringer samt sociale konsekvenser, både positivt og
negativt. Kirurgisk behandling er samtidigt forbundet med potentielt alvorlige og varige
skadevirkninger. [43] Der er således generelt tale om skærpede krav til lægens omhu og
samvittighedsfuldhed ift. de forhold, der er anført ovenfor vedr. vurdering af indikationer og
kontraindikationer før iværksættelse af kønsmodificerende medicinsk behandling. [44]”
[43]
”, med betydelige legemlige og sjælelige forandringer
samt sociale konsekvenser, både
positivt og negativt. Kirurgisk behandling er samtidigt forbundet med potentielt alvorlige og
varige skadevirkninger”.
Ønske/forslag:
Teksten ændres til: ”med betydelige positive og negative sjælelige og legemlige
forandringer. Kirurgisk behandling er samtidigt forbundet med risiko for alvorlige og varige
skadevirkninger.”
Bemærkning:
De eventuelle sociale forandringer vil være indtruffet i forbindelse med den
medicinske behandling, hvorfor det ikke er relevant at anføre det i dette afsnit.
Ændringen af ”potentielt” til ”risiko for” er rent sprogligt.
[44]
”af kønsmodificerende medicinsk behandling”.
Ønske/forslag:
”medicinsk” ændres til ”kirurgisk”.
Og, at der mellem ”af” og ”kønsmodificerende” indsættes ”og i forbindelse med”, så teksten bliver:
”… af og i forbindelse med kønsmodificerende kirurgisk behandling”.
Bemærkning:
Da afsnittet vedrører kirurgisk behandling, må der være tale om en fejlskrivning at
der er skrevet ”medicinsk”.
”Ved
varetagelse af kønsmodificerende kirurgisk behandling af voksne skal teamet suppleres
med mindst en speciallæge i plastikkirurgi med særlig erfaring og kompetencer på området.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 14 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0015.png
Der gælder i øvrigt de samme krav til forløbsansvarlig speciallæge, MDT-konferencer m.v.
som beskrevet ovenfor vedr. iværksættelse af kønsmodificerende medicinsk behandling.
Øvrige specialer kan inddrages hvor relevant f.eks. speciallæger i urologi. [45]”
[45] Afsnit om tværfagligt team/multidisciplinært team (MDT).
Ønske/forslag:
Afsnittet slettes.
Bemærkning:
Som tidligere nævnt er tværfagligt team unødvendigt og uønsket, og det er en
naturlighed, at der ved enhver behandling tilføjes relevante speciallæger.
”Før iværksættelse af kønsmodificerende kirurgisk behandling skal der foreligge
en aktuel
udredning og vurdering som beskrevet ovenfor under kønsmodificerende [46] medicinsk
behandling. Udredningen skal i relevant omfang suppleres med fysisk undersøgelse af bryst
og kønsorganer, ligesom både fysiske og psykosociale forhold vedr. den pågældendes
seksualitet og seksualliv skal være afdækket i relevant omfang.”
[46]
”som beskrevet ovenfor under kønsmodificerende medicinsk behandling”.
Ønske/forslag:
”ovenfor” slettes og mellem ”under” og ”kønsmodificerende” indsættes ”afsnittet
om”, så formuleringen bliver ”som beskrevet under afsnittet om kønsmodificerende medicinsk
behandling”.
Bemærkning:
At skrive ”ovenfor” er meget upræcist. Den foreslåede ændring præciserer, hvor der
henvises til.
”Ved
mandligt fødselskøn bør brystforstørrelse med indlægning af implantater ikke tilbydes
før der er gennemført minimum 12 måneders feminiserende kønsmodificerende
hormonbehandling, med mindre denne er kontraindiceret, da det kirurgiske resultat kan være
mindre tilfredsstillende og da man bør afvente effekt af feminiserende hormonbehandling på
brystvækst. I mange tilfælde kan op til 18-24 måneders feminiserende hormonbehandling
være at foretrække. Brystforstørrelse med indlægning af implantater kan kun tilbydes på
indikationen kønsdysfori i det omfang, at der er ingen eller beskeden brystvækst på mindst 12
måneders hormonbehandling, og der kan kun tilbydes normalanatomisk brystforstørrelse
proportionelt til kropsbygning som vurderet ved speciallægen i plastikkirurgi. Ønske om
yderligere bryst-forstørrelse kan ikke varetages som offentlig finansieret sygehusydelse og
behandlingen vil, i tillæg til nærværende vejledning, være omfattet af reglerne om kosmetisk
behandling. [47]”
[47] Hele afsnittet.
Ønske/forslag:
Ændres til:
”Personer, der ved fødslen fik tildelt drengekønnet, skal tilbydes brystforstørrelse, når der er
gennemført mindst 12 måneders behandling med kvindeligt kønshormon, så brystet bliver normalt
anatomisk proportionalt i forhold til kropsbygningen.”.
Bemærkning:
I stedet for ”mandligt fødselskøn” foreslår vi den anførte formulering.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 15 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0016.png
Vi finder det uhensigtsmæssigt kun at anføre en enkelt mulighed for brystforstørrelse
(brystforstørrelse med indlægning af implantater). Det er derfor bedre ikke at anføre bestemte
teknikker.
Sletning af teksten fra og med ”Ønske om yderligere …” til og med ”… kosmetisk behandling”
begrundes med, at selvfinansieret kosmetisk behandling ikke hører til i vejledningen.
”Ved
kvindeligt fødselskøn [48] er der ikke faste krav til forudgående hormonbehandling før
fjernelse af bryster (bilateral mastektomi) med tildannelse af mandligt brystparti, men i
betragtning af, at der er tale om irreversible forandringer bør der tilsvarende være tale om
vedvarende kønsdysfori. [49]”
[48]
”Ved kvindeligt fødselskøn …”.
Ønske/forslag:
Ændres til: For personer, der ved fødslen fik tildelt pigekønnet, er der …”.
Bemærkning:
I stedet for ”kvindeligt fødselskøn” foreslår vi den anførte formulering.
[49]
Teksten ”, men i betragtning af, at der er tale om irreversible forandringer bør der
tilsvarende være tale om vedvarende kønsdysfori”.
Ønske/forslag:
Teksten slettes.
Bemærkning:
Da ordet ”kønsdysfori” ikke ønskes anvendt, og det er klart, at fjernelse af
bryster er
irreversible, er teksten overflødig.
”Kastration mhp. kønsskifte, dvs. fjernelse af æggestokke eller testikler, skal godkendes af
Sundhedsstyrelsen, se også afsnit 11. Yderligere kønsmodificerende kirurgisk behandling på
kønsorganer, som beskrevet ovenfor, forudsætter at der er foretaget kastration enten samtidigt
med eller forud for indgrebet, men det er ikke en forudsætning for kastration at den
pågældende ønsker yderligere kønsmodificerende kirurgisk behandling på kønsorganer.
Såfremt den pågældende tidligere af medicinsk grund har fået fjernet æggestokke eller
testikler kræves ikke Sundhedsstyrelsens tilladelse til øvrig kønsmodificerende kirurgisk
behandling på kønsorganer. Fjernelse af livmoder, æggeleder, æggestokke eller testikler på
medicinsk indikation, herunder ved forhold afledt af kønsmodificerende behandling som
f.eks. celleforandringer af livmoderslimhinden som følge af testosteron-behandling, er ikke
omfattet af reglerne om kastration som led i kønsskifte eller nærværende vejlednings regler.
[50]”
[50]
Fra og med ”Yderligere kønsmodificerende kirurgisk behandling …”.
Ønske/forslag:
Teksten erstattes af:
”Kastration må kun være et krav, hvis det er nødvendigt af hensyn til den ønskede behandling.”
Bemærkning:
Metoidioplastik kirurgi (forstørrelse af klitoris) forudsætter ikke fjernelse af
livmoder og æggestokke.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 16 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0017.png
Stilles der krav om kastration for behandling, hvor kastration ikke er nødvendig, får det karakter af
tvangskastration.
”Kønsmodificerende
kirurgisk behandling på kønsorganer hos voksne varetages af teamets
speciallæge i plastikkirurgi, med inddragelse af speciallæge i gynækologi og obstetrik samt
øvrige relevante speciallæger, og efter drøftelse og indstilling fra teamets MDT-konference
[51]. Speciallægen skal sikre at følgende kriterier er opfyldt [52]:
- At der foreligger tilladelse til kastration jfr. afsnit 11.
- At der er tale om vedvarende og veldokumenteret kønsdysfori, med [53] ønske om
kønsmodificerende kirurgi på kønsorganer
- At den pågældendes psykosociale forhold er afklaret, herunder forhold vedr. seksualitet
samt psykosociale konsekvenser af potentielt irreversible forandringer [54]
- At somatiske eller psykiske lidelser er grundigt afdækket og velbehandlede [55]
- At kontraindikationer er afklarede [56]
- At den pågældende er velinformeret om forventede effekter og mulige skadevirkninger
ved behandlingen, herunder ophørt evne til reproduktion uden assisteret hjælp,
forandret seksualfunktion, risiko for utilfredsstillende funktionelt og kosmetisk resultat,
risiko for varige gener fra urinveje m.v. [57]
- At forventede forandringer er visualiseret med understregning af at forandringerne er
irreversible”
[51] Afsnittet.
Ønske/forslag:
Slettes.
Bemærkning:
Som tidligere anført ønsker vi ikke et team.
[52]
”Speciallægen skal sikre at følgende kriterier er opfyldt:”.
Ønske/forslag:
Ændres til:
”Speciallægen, der udfører kirurgisk behandling på kønsorganer,
skal sikre at følgende kriterier er
opfyldt:”.
Bemærkning:
Da de forudgående linjer er foreslået slettet, foreslås den indskudte sætning tilføjet.
[53]
Prik 2. ”vedvarende og veldokumenteret kønsdysfori, med”.
Ønske/forslag:
Den anførte tekst slettes.
Bemærkning:
Vi finder teksten overflødig og ønsker som nævnt ikke ordet ”kønsdysfori” anvendt.
[54]
Prik 3. ”At den pågældendes psykosociale forhold af afklaret, herunder forhold vedr.
seksualitet samt psykosociale konsekvenser af potentielt
irreversible forandringer”.
Ønske/forslag:
Punktet slettes.
Bemærkning:
Disse forhold omfattet af prik 5.
[55] Prik 4.
Ønske/forslag:
Slettes.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 17 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0018.png
Bemærkning:
Psykiske forhold hører ikke hjemme, da det er erkendt, at transpersoner ikke er
psykisk syge. Disse forhold er i øvrigt omfattet af prik 5.
[56]
Prik 5. ”At kontraindikationer er afklarede”.
Ønske/forslag:
Der tilføjes ”og evt. behandlet i relevant omfang”, således at teksten bliver: ”At
kontraindikationer er afklarede og evt.
behandlet i relevant omfang”.
Bemærkning:
De foreslåede ændringer gør det mere enkelt og overskueligt.
[57] Prik 6.
Ønske/forslag:
Tilføjes: ”, plus omtale af de forventede positive effekter”.
Bemærkning:
Vi finder det utilfredsstillende kun at omtale mulige negative effekter. Det er en
kendsgerning, at de fleste oplever positive effekter.
”Før fjernelse af livmoder, æggeleder, æggestokke eller testikler bør der være gennemført
minimum 12 måneders sammenhængende kønsmodificerende hormonbehandling, med
mindre denne er kontraindiceret. Før fjernelse eller tillukning af skeden (vaginektomi eller
kolpokleise) samt forlængelse af urinrør (uretroplastik) og tildannelse af lem (falloplastik eller
metoidoplastik) ved kvindeligt fødselskøn, eller før penisamputation (penektomi), samt
tildannelse af skede, klitoris og kønslæber (vaginoplastik, kliteroplastik og labiaplastik) ved
mandligt fødselskøn, bør den pågældende have levet i minimum 12 sammenhængende
måneder egen kønsidentitet og ønskede kønsudtryk, der svarer til det ønskede kirurgiske
indgreb. [58]
[58]
Fra og med ”Før fjernelse …”.
Ønske/forslag:
Slettes.
Bemærkning:
Kravet ”bør den pågældende have levet i minimum 12 sammenhængende måneder
egen kønsidentitet og ønskede kønsudtryk”
kan ikke kontrolleres og ønskes ikke kontrolleret,
hvorfor det er overflødigt, hvorved hele teksten fra og med ”Før fjernelse …” bliver overflødig og
bør slettes.
6. Rådgivning, udredning og behandling hos personer under 18 år
[59]
[59] Hele kapitlet.
Grundet den sene fremsendelse af udkastet, har vi ikke haft mulighed for at drøfte dette væsentlige
afsnit internt og heller ikke med vores samarbejdspartnere.
Vi erindrer samtidig om, at det på vores møde med Sundhedsstyrelsen torsdag den 22. september
2016 aftaltes, at revision af vejledningen skulle ske i to trin. Først en revision vedrørende voksne,
dernæst en revision af afsnittet om børn og unge foråret/sommeren 2017.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 18 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0019.png
Region Hovedstaden Psykiatri har meddelt os, at de planlægger at udgive et notat om erfaringerne
fra det først år med behandling af børn og unge. Vi finder det relevant, at disse erfaringer inddrages
i revision af afsnittet om børn og unge.
Efter samråd med foreningen ”Foreningen for Støtte til Transkønnede Børn” (FSTB)” foreslår vi, at
kapitlet erstattes af det eksisterende kapitel om transkønnede børn og unge, og at revisionen af det
samlede kapitel om børn og unge udskydes til efteråret (2017).
”Ved supprimerende hormonterapi (stophormoner) skal følgende kriterier være opfyldt:
- At barnet eller den unge er fyldt 12 år og har opnået Tanner stadie 2-4.”
[60]
[60]
”At barnet eller den unge er fyldt 12 år og har opnået Tanner stadie 2-4.”.
Ønske/forslag:
Ændres til: ”At barnet eller den unge har opnået Tannerstadie 2.”.
Bemærkning:
På Konferencen afholdt tirsdag den 28. marts 2017 blev professor Peggy T. Cohen-
Kettenis spurgt, om hun fandt det etisk forsvarligt at anvende en tolvårsgrænse som et kriterium for
behandling med stophormoner (supprimerende hormonterapi), velvidende at nogle børn i den alder
er i de senere Tannerstadier.
Professoren svarede, at tolvårsgrænsen af samme årsag ikke længere anvendes som kriterium i
Holland, at kriteriet om tolvårsgrænsen i sin tid blev indført på grund af stor modstand i
befolkningen og blandt fagfolk mod behandling af transkønnede børn. På konferencen blev det
uetiske i en sådan aldersgrænse fremført som begrundelse for at aldersgrænsen ikke længere
anvendes i Holland.
Vi ønsker derfor tolvårsgrænsen i den gældende vejledning slettet og udeladt i den nye vejledning.
Da vi som nævnt ønsker udskydelse af revisionen af afsnittet om behandlingen af transkønnede
børn og unge til efteråret (2017), skal den foreslåede ændring gennemføres straks i:
”Vejledning om udredning og behandling
af transkønnede. VEJ nr. 10353 af 19.
december 2014”
Afsnit ”3.3 Behandling med supprimerende hormonterapi (stophormoner)”
Underafsnittet:
”Behandling med supprimerende hormonterapi må tidligst anvendes, når den
unge er fyldt 12 år og har nået Tanner stadie 2-4, det vil sige har oplevet begyndende
pubertetsforandringer.”
Ønske/forslag:
Ændres til: ”Behandling med supprimerende hormonterapi (stophormoner)
kan påbegyndes, når den unge har nået Tannerstadie 2”.
7. Øvrig behandling og støtte
”Efter vurdering og
indstilling fra MDT [61] kan der som led i den kønsmodificerende
behandling i regionalt regi tilbydes øvrig behandling i relevant omfang. Ved utilstrækkelig
effekt af audiologopædisk hjælp ved mandligt fødselskøn kan henvises til
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 19 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0020.png
otorhinolaryngologisk specialafdeling til vurdering mhp. stemmebåndsplastik, såfremt
betingelser for kønsmodificerende kirurgi i øvrigt er opfyldt. [62] Tilsvarende kan henvises til
dermatologisk afdeling eller speciallægepraksis mhp. epilering ved laser, elektrolyse m.v. i
ansigtet såfremt betingelser for kønsmodificerende kirurgi i øvrigt er opfyldt. [63] Øvrige
indgreb som ansigtskirurgi, strubehovedreduktion, fedtsugning m.v. kan kun helt
undtagelsesvist tilbydes i regionalt regi, og kun ved betydelige funktionelle og psykologiske
gener, og såfremt betingelser for kønsmodificerende kirurgi i øvrigt er opfyldt.” [64]
[61]
”indstilling fra MDT”.
Ønske/forslag:
Ændres til ”indstilling fra den behandlende læge”.
Bemærkning:
Som
flere gange nævnt, ønsker vi ikke anvendelse af ”team”.
[62] [63]
”, såfremt betingelser for kønsmodificerende kirurgi i øvrigt er opfyldt”.
Ønske/forslag:
Slettes
Bemærkning:
Der er ikke belæg for at kræve, at betingelserne for kønsmodificerende kirurgi er
opfyldt for disse behandlingstyper.
[64]
”Fra og med ”Øvrige indgreb som …”.
Ønske/forslag:
Fra og med ”Øvrige indgreb …” til og med ”… er opfyldt.” slettes.
Bemærkning:
Vi finder teksten er en uacceptabel stramning i forhold til den eksisterende
vejledning, hvor der om tilsvarende behandlinger anvendes ordene ”i sjældne tilfælde”.
”Ved
varigt hårtab som følge af kønsmodificerende behandling kan en af teamets læger yde
[65] dokumentation som den pågældende kan bruge til at søge om tilskud til paryk eller anden
hovedbeklædning i bopælskommunen. Bopælskommunen kan ligeledes under servicelovens
regler søge om audiologopædisk hjælp med henblik på modificering af stemme- og
talefunktion.”
[65]
”Ved varigt
hårtab som følge af kønsmodificerende behandling kan en af teamets læger
yde …”.
Ønske/forslag:
Afsnittet ændres til ”En behandlende læge skal vejlede om muligheden for hel eller
delvis offentlig betaling for brystproteser, paryk og penisproteser mm. og kan udfærdige erklæring
om behovet for brystproteser, paryk og penisproteser mm. til brug ved ansøgning jf. servicelovens
regler.
Tilsvarende vedrørende behov for audiologopædisk hjælp med henblik på modificering af stemme-
og talefunktion jf. bekendtgørelse om specialundervisning for voksne.”.
10. Registrering
”Til
registrering af kontakter vedr. sundhedsfaglig hjælp ved kønsidentitetsforhold kan
følgende kontaktkoder anvendes fra SKS:
- DZ768E1 Kontakt pga. transkønnethed
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 20 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0021.png
-
-
-
DZ768E2 Kontakt pga. kønsidentitetsforhold i barndommen
DZ768E3 Kontakt pga. andre kønsidentitetsforhold
DZ768E4 Kontakt pga. kønsidentitetsforhold UNS” [66]
[66] Efter listen med koder.
Ønske/forslag:
Indsættelse af definition af, hvorledes koderne anvendes.
Bemærkning:
En definition vil være nyttig således, at koder fremover anvendes ensartet. Herved
undgås den tidligere praksis, hvor de i afsnit DF 64 nævnte koder blev anvendt i flæng.
11. Tilladelse til kastration
Kapitlet om kastration.
Bemærkning:
Det er tilfredsstillende, at teksten er isoleret til et selvstændigt afsnit, der let kan
slettes, idet regeringen har tilkendegivet, at bestemmelsen i sundhedsloven om kastration vil blive
ophævet.
”Ansøgningen
skal være dateret, underskrevet og indeholde følgende oplysninger:
- Ansøgerens navn, bopælsadresse og CPR-nummer
- Hvilke kønskirtler der ønskes fjernet, hvor længe ønsket om kastration har bestået
samt begrundelser for ønsket om kastration udfra den enkeltes situation og
kønsidentitetsforhold [67]
- Hvem der har varetaget hidtidig udredning og kønsmodificerende medicinsk
behandling, samt tilladelse til at Sundhedsstyrelsen kan indhente udtalelser herfra,
samt hvis relevant fra Retslægerådet”
[67]
”, hvor længe ønsket om kastration har bestået
samt begrundelser for ønsket om
kastration udfra den enkeltes situation og kønsidentitetsforhold”.
Ønske/forslag:
Slettes.
Bemærkning:
Det er overflødigt at anføre dette i ansøgningen, da disse forhold vil være tydeligt
belyst i den erklæring, som Sundhedsstyrelsen indhenter.
”Sundhedsstyrelsen
indhenter herefter en erklæring fra den kønsidentitetsklinik [68], hvor
ansøgeren har været i et udredningsforløb. Såfremt ansøgeren ikke har været udredt eller
behandlet i Danmark henviser Sundhedsstyrelsen ansøgeren til kønsidentitetsklinik ved
offentligt sygehus nærmest ansøgers bopæl. Resultater af udenlandske udredningsforløb kan
udfra en konkret vurdering ved kønsidentitetsklinikkens forløbsansvarlige speciallæge erstatte
hele eller dele af udredningen.”
[68]
”den kønsidentitetsklinik”.
Ønske/forslag:
Ændres til ”den udredende læge”.
Bemærkning:
Vi ønsker, at det ikke kun er specielle kønsidentitetsklinikker, som kan varetage
udredning og behandling, men at det også skal kunne foretages af andre læger.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 21 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0022.png
”Erklæringen
fra den kønsidentitetsklinik hvor udredningsforløbet er foretaget, [69] skal være
udfærdiget eller godkendt af den forløbsansvarlige speciallæge, og skal indeholde en beskrivelse
af følgende forhold vedr. ansøgeren:
- en redegørelse for det samlede udredningsforløb, herunder væsentlige forhold i
sygehistorien og væsentlige resultater af den fysiske og psykologiske undersøgelser og
psykosociale vurderinger [70]
- en beskrivelse af den gennemgåede kønsmodificerende behandling, herunder type og
varighed samt fysiske, psykiske og psykosociale [71] reaktioner herpå
- en vurdering af varighed og omfang af ubehag og forpinthed som følge af
uoverensstemmelse mellem fødselskøn og egen kønsidentitet
- en beskrivelse af hvor længe og hvor vedholdende ansøger har udtrykt ønske om
kastration [72]
- en beskrivelse af den lægelige vejledning, der er givet vedr. kastrationsindgrebets
beskaffenhed og direkte følger og om den risiko, der må antages at være forbundet
med indgrebet.
- en vurdering af ansøgers habilitet, herunder om ansøger vurderes at kunne overskue
konsekvenserne heraf
- øvrige sundhedsfaglige forhold, der vurderes relevante for Sundhedsstyrelsens
behandling af ansøgningen”
[69]
”fra
den kønsidentitetsklinik hvor udredningsforløbet er foretaget,”.
Ønske/forslag:
Slettes.
Bemærkning:
Teksten forudsætter medvirken af et multidiciplinært team, hvilket vi tidligere har
nævnt er uønsket og unødvendigt.
[70]
Prik 1. ”og psykologiske undersøgelser og psykosociale vurderinger”.
Ønske/forslag:
Slettes.
Bemærkning:
Som tidligere nævnt, ønsker vi ikke psykologiske undersøgelser eller vurderinger.
Transpersoner er ikke psykisk syge.
[71]
Prik 2. ”, herunder type og varighed samt fysiske, psykiske og psykosociale”
Ønske/forslag:
Slettes, så teksten bliver ”en beskrivelse af den gennemgåede kønsmodificerende
behandling og reaktioner herpå”.
Bemærkning:
Det, der foreslås slettet er indeholdt i ”en beskrivelse af …”, og som
tidligere nævnt,
ønsker vi ikke psykologisk undersøgelser eller vurderinger.
[72] Prik 3 og 4.
Ønske/forslag:
Slettes.
Bemærkning:
Det er ikke muligt at lave sådanne vurderinger og beskrivelser.
”Ved modtagelse af ansøgninger om tilladelse til kastration
som led i kønsskifte vil
Sundhedsstyrelsen senest 8 hverdage efter modtagelsen tilsende ansøger kvittering og evt.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 22 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0023.png
information om manglende formelle forhold ved ansøgning. Når der er modtaget en
fyldestgørende ansøgning vil Sundhedsstyrelsen senest 8 hverdage [73] efter modtagelsen
indhente en erklæring fra den kønsidentitetsklinik, hvor ansøgeren har været i et
udredningsforløb. Sædvanligvis skal klinikken fremsende erklæring senest 30 hverdage [74]
fra modtagelsen af styrelsen henvendelse. Ved modtagelsen af fyldestgørende erklæring fra
kønsidentitetsklinik vil Sundhedsstyrelsen fremsende tilladelse til kastration til ansøger senest
30 dage [75] fra modtagelsen af erklæringen. Ved behov for indhentelse af udtalelse fra
Retslægerådet vil styrelsens sagsbehandlingstid være stillet i bero indtil modtagelse af rådets
udtalelse.”
[73]
”8 hverdage”.
Ønske/forslag:
De to steder, hvor der står ”8 hverdage”, ændres det til: ”5 hverdage”.
Bemærkning:
Fem hverdage vurderes at være tilstrækkelig tid.
[74]
”Sædvanligvis
skal klinikken fremsende erklæring senest 30 hverdage”.
Ønske/forslag:
Ændres til: ”10 hverdage”.
Bemærkning:
Ti hverdage vurderes at være tilstrækkelig tid.
[75]
”Sundhedsstyrelsen fremsende tilladelse til kastration til ansøger senest 30 dage”.
Ønske/forslag:
Ændres til: ”5 hverdage”.
Bemærkning:
Fem hverdage vurderes at være tilstrækkelig tid.
12. Ordliste
”Behandling
En sundhedsfaglig indsats, der sigter på at påvirke
sjælelige eller legemlige forhold i en bestemt retning.
Det køn man fik tildelt ved fødslen. [76]
En lægefaglig vurdering af behandlingsbehov og
begrundelse ift. en konkret behandling.
Ændring af kønsbetegnelse, personnummer og fornavn
i CPR
Det Centrale Personregister.
Kirurgiske fjernelse af æggestokke eller testikler, el-
ler anden varig reduktion af disses funktion.
Tilstand eller faktor, som øger risikoen ved at udføre en
bestemt behandling. En absolut kontraindikation er en
tilstand, som forbyder anvendelsen af behandlingen i
det hele taget.
Fødselskøn
Indikation
Juridisk kønsskifte
Kastration
Kontraindikation
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 23 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0024.png
Kønsdysfori
En tilstand af ubehag som følge af
uoverensstemmelse mellem fødselskøn og
kønsidentitet [77]
Østrogener eller testosteron [78]
Personlig oplevelse af at være sit køn, herunder
hvordan man er sit køn (kønsudtryk) [79]
Medicinsk eller kirurgisk behandling, der har til formål
at ændre kønsudtrykket og understøtte den enkeltes
ønskede kønsidentitet
Kønsmodificerende kirurgisk behandling på
kønsorganer (nedre kirurgi)
Den form og måde man er sin kønsidentitet [80]
En sundhedsfaglig indsats, hvor en spontan udvikling,
eller effekt af iværksat behandling, overvåges og
afventes
En habil persons frivillige accept af tilbudt
sundhedsfaglig indsats, på baggrund af information om
denne fra den ansvarlige sundhedsperson
Lægemidler, der hæmmer den enkeltes egen produktion
af kønshormoner eller virkningen af disse, og dermed
pubertet og udvikling af kønskarakteristika. Kaldes
også hæmmende eller supprimerende hormoner,
testosteron/østrogenhæmmere m.v.
Rådgivning, støtte, udredning, observation, behandling,
opfølgning, rehabilitering m.v., der ydes af
sundhedspersoner og af sundhedsvæsenet
En person med sundhedsfaglig uddannelse, der er
autoriseret af de centrale myndigheder
En sundhedsfaglig indsats, hvor den enkeltes forhold
afdækkes systematisk, herunder sjælelige, legemlige og
sociale forhold”
Kønshormoner
Kønsidentitet
Kønsmodificerende behandling
Kønsskifteoperation
Kønsudtryk
Observation
Informeret samtykke
Stophormoner
Sundhedsfaglig hjælp
Sundhedsperson
Udredning
[76]
”Fødselskøn”.
Ønske/forslag:
Slettes.
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 24 af 25
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: Henvendelse af 16/5-17 fra transorganisationerne vedr. processen for udarbejdelse af Sundhedsstyrelsens nye vejledning for behandling af transkønnede
1758068_0025.png
[77]
”Kønsdysfori”.
Ønske/forslag:
Slettes.
[78]
”Kønshormoner Østrogener eller testosteron”.
Ønske/forslag:
Vi ønsker en mere præcis og dækkende definition, da der anvendes andre
kønshormoner end de nævnte.
[79]
”Kønsidentitet”.
Ønske/forslag:
Beskrivelsen ændres til:
”Den enkelte persons indre og individuelle
oplevelse af sit køn og sin krop, hvilket måske, måske
ikke svarer til det ved fødslen tildelte køn”
[80]
”Kønsudtryk”.
Ønske/forslag:
Beskrivelsen ændres til:
”Måden at udtrykke sit køn som mand/dreng eller kvinde/pige f.eks. ved valg af
tøj, frisure,
makeup, aktiviteter, bevægelser, tale, omgangen med andre m.v.”
Nye ord som ønskes tilføjet:
Det ved fødslen tildelte køn
Det køn
dreng eller pige
et nyfødt barn
bliver tildelt ved fødslen
GnRH-a
Hormonblokkere
Supprimerende hormonterapi
Gonadotropin-releasing hormone agonist.
Medicinsk betegnelse for stophormoner
Det samme som stophormoner
Behandling med stophormoner
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the Economic and Social Council of the United Nations
NYGADE 7, 2. th. • 1164 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
Side 25 af 25