Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 309
Offentligt
1756443_0001.png
Lovforslag nr.
L 209
Folketinget 2016-17
Fremsat den 3. maj 2017 af sundhedsministeren (Karen Ellemann, fg.)
Forslag
til
Lov om forlængelse af økonomiprotokollatet for almen praksis
§ 1.
Økonomiprotokollat af 1. september 2014, som udlø-
ber den 31. august 2017, til Overenskomst om almen praksis
af 3. juni 1991, senest ændret ved aftale af 1. marts 2014,
forlænges, jf. bilag 1.
Stk. 2.
Den økonomiske ramme svarer forholdsmæssigt til
den periode, hvor økonomiprotokollatet, jf. bilag 1, er gæl-
dende.
§ 2.
Loven træder i kraft den 1. september 2017.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter tidspunktet for lo-
vens ophør.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
CN000403
Sundheds- og Ældremin., j.nr. 1703031
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Forslag til lov om forlængelse af økonomiprotokollatet for almen praksis, fra sundhedsministeren
1756443_0002.png
2
Bilag 1
Økonomiprotokollat af 01-09-2014
Den økonomiske ramme for almen praksis er opgjort i forhandlingsaftalen og udgør 7.714,9 mio. kr.
(april 2014-niveau, eksklusiv korrektion for akutbetjeningen). Rammen omfatter alle udgifter i dag- og
vagttiden, inkl. basishonorering. Udgifter vedrørende lokale aftaler og rammeaftaler er ikke inkluderet i
rammen.
Rammen skal reduceres for udgifter vedr. profylaktiske ydelser, influenzavaccinationer og udtagelse af
prøver af livmoder m.m. til cytologiske undersøgelser (2102) inkl. én 0101.
Den økonomiske ramme reduceres endvidere for udgifter vedr. sygebesøg og samtaleterapi i takt med,
at der i de enkelte regioner indgås en praksisplan og i tilknytning hertil en underliggende aftale til praksi-
splanen mellem PLO, regionen og kommunerne i regionen, hvor indsatser omkring de forskellige former
for sygebesøg og indsatsen for visse patienter med psykiske problemstillinger fastlægges. Rammen redu-
ceres med et beløb svarende til den enkelte regions udgifter til ydelserne vedrørende sygebesøg og samta-
leterapi de forudgående 12 måneder.
Til rammen lægges:
Løn- og prisregulering af honorarerne i henhold til § 62 i overenskomsten.
43 mio. kr. pr. 1. oktober 2014, 78 mio. kr. pr. 1. oktober 2015 og 120 mio. kr. pr. 1. oktober 2015
blandt andet som følge af udviklingen i gruppe 1-sikrede (april 2014 prisniveau).
Fra rammen trækkes:
10 mio. kr. pr. 1. oktober 2014, 35 mio. kr. pr. 1. oktober 2015 og 40 mio. kr. pr. 1. oktober 2016 i
medfør af den nye bestemmelse om automatiske højestegrænser (april 2014 prisniveau).
Udviklingen i økonomien sammenholdt med den økonomiske ramme følges løbende, som minimum via
kvartalsvise opgørelser. I den forbindelse skal der ske en drøftelse af fælles tiltag, hvis der er udsigt til
overskridelse af den forventede økonomi. Den første opgørelse udarbejdes, når udgiftstallene for decem-
ber 2014 foreligger.
Hvis de årlige udgifter til almen praksis overstiger den aftalte ramme, er parterne enige om, at der med
virkning fra 1. oktober efter opgørelsen foreligger, sker en modregning efter følgende principper:
1. Ved overskridelser af den økonomiske ramme på mindre end �½ procent af den samlede ramme iværk-
sættes ikke modregning. Eventuelle overskridelser af den økonomiske ramme det efterfølgende år på
mindre end �½ procent undtages ikke fra modregning i reguleringsprocenten som beskrevet i punkt 2,
medmindre andet aftales.
2. Ved overskridelser af den økonomiske ramme ud over �½ procent sker en modregning i regulerings-
procenten, der skal give kompensation svarende til forskellen mellem den økonomiske ramme plus �½
pct. og de faktiske udgifter. Der kan dog ikke blive tale om nedsættelse af honorarer. I tilfælde af, at
overskridelsen ikke fuldt ud kan modregnes i reguleringen pr. 1. oktober, overføres den manglende
modregning til efterfølgende reguleringer. Eventuelle overskridelser af den økonomiske ramme det
efterfølgende år på mindre end �½ procent undtages ikke fra modregning i reguleringsprocenten.
I forbindelse med beregningen af modregningen skal der foretages en særlig vurdering af væksten i
ydelse 0120 (aftalt specifik forebyggelsesindsats). Hvis væksten i denne ydelse ligger over den gennem-
snitlige vækst samlet set, nedsættes den samlede modregning med halvdelen af værdien af væksten i
0120.
Der anvendes som udgangspunkt statiske data ved beregning af modregningen, og der sker således ikke
efterregulering ved ændret adfærd.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Forslag til lov om forlængelse af økonomiprotokollatet for almen praksis, fra sundhedsministeren
1756443_0003.png
3
Den økonomiske ramme korrigeres teknisk for følgende:
Opsagte lokalaftaler i det omfang, aktiviteten flyttes inden for rammen.
Ændringer i omfanget af andre leverandører (private klinikker og regionsklinikker)
Nye ydelser som følge af lovgivning, bekendtgørelse eller lignende.
I helt særlige tilfælde kan der herudover mellem de centrale parter aftales en korrektion af rammen. Det
kan eksempelvis skyldes ekstraordinær sygelighed og større strukturelle ændringer samt ændringer som
følge af lovgivning.
Der er ikke fastsat nogen økonomisk ramme for perioden efter 1. september 2017.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Forslag til lov om forlængelse af økonomiprotokollatet for almen praksis, fra sundhedsministeren
1756443_0004.png
4
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forlængelse af økonomiprotokollat for almen praksis
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede forlængelse af økonomiprotokollatet
3. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at forlænge den nuværende
økonomiske ramme for almen praksis, som er indeholdt i det
gældende økonomiprotokollat, der udløber den 31. august
2017. Herved sikres, at der stadig findes en økonomisk ram-
me efter udløbet af det gældende økonomiprotokollat. Det
foreslås, at den økonomiske ramme i forlængelsesperioden
forbliver uændret.
Regionerne har efter sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1188 af 24. september 2016 med senere ændringer, myn-
dighedsforpligtelsen til at yde borgerne vederlagsfri behand-
ling hos alment praktiserende læger. Regionerne opfylder
bl.a. denne forpligtelse ved at tilbyde behandling hos privat-
praktiserende læger, der arbejder efter Overenskomst om al-
men praksis, som er indgået mellem Regionernes Lønnings-
og Takstnævn og Praktiserende Lægers Organisation.
I forbindelse med seneste aftale om fornyelse af Overens-
komst om almen praksis, som blev indgået den 1. marts
2014 med virkning fra den 1. september 2014, blev det af-
talt, at næste forhandling af aftalen på uopsagt grundlag bør
være gennemført til ikrafttræden den 1. september 2017.
Ifølge parternes tidsplan for forhandlingerne skulle en ny
runde af forhandlinger om fornyelse af overenskomsten på-
begyndes i efteråret 2016 med henblik på, at en aftale om
fornyelse kunne foreligge primo marts 2017, til ikrafttræden
den 1. september 2017.
Selve overenskomsten løber videre, indtil den evt. opsiges
af én af overenskomstens parter, hvilket kan ske med et var-
sel på 6 måneder. Økonomiprotokollatet, som fastlægger
den øvre ramme for udgifterne på området, udløber imidler-
tid den 31. august 2017, hvorefter regionerne ikke har sik-
kerhed for, at den økonomiske ramme, der er fastsat for sek-
toren, overholdes.
Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Praktiserende
Lægers Organisation indledte som planlagt forhandlingerne
om fornyelse af Overenskomst om almen praksis i efteråret
2016, men det er ikke lykkedes parterne at indgå en aftale
inden for den tidshorisont, som på forhånd var fastlagt.
Med lovforslaget foreslåes økonomiprotokollatet forlæn-
get. Herved sikres, at sektoren ikke står uden økonomisk
ramme efter udløbet af det gældende økonomiprotokollat,
og at Regionernes Lønnings- og Takstnævn og Praktiseren-
de Lægers Organisation får tid til at afslutte forhandlinger-
ne.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Forslag til lov om forlængelse af økonomiprotokollatet for almen praksis, fra sundhedsministeren
1756443_0005.png
5
2. Lovforslagets indhold
2.1. Forlængelse af økonomiprotokollat for almen prak-
sis
2.1.1. Gældende ret
Overenskomst om almen praksis beskriver bl.a. ansvar og
opgaver for de enkelte ydere, der virker inden for overens-
komstens rammer, overordnede mål for området og konkrete
bestemmelser, der gælder for driften af praksis. Disse be-
stemmelser omfatter bl.a. størrelsen af honorarerne for de
enkelte ydelser, vilkår for etablering, ydelsesbeskrivelser
m.v. Overenskomsten har ikke en på forhånd fastlagt ud-
løbsdato, men løber videre, indtil den evt. opsiges af én af
overenskomstens parter. Overenskomsten kan i henhold til §
125 i overenskomsten opsiges med mindst 6 måneders var-
sel til ophør den 1. i en måned.
Desuden indeholder overenskomsten et økonomiprotokol-
lat, der fastlægger den øvre ramme for udgifterne på områ-
det. Hensigten med protokollatet er at sikre, at udgifterne til
ydelser, leveret under overenskomsten, samlet set holdes in-
den for et aftalt loft for udgifterne. Protokollatet sætter såle-
des en overordnet grænse for omsætningen under overens-
komsten blandt den samlede kreds af alment praktiserende
læger, som er omfattet af overenskomsten.
Den økonomiske ramme for almen praksis udgør 7.714,9
mio. kr. (april 2014-niveau). Der foretages diverse korrekti-
oner, tillæg og fradrag til rammen, jf. bilag 1.
Modsat selve overenskomsten udløber økonomiprotokol-
latet den 31. august 2017.
2.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser
Formålet med økonomiprotokollatet for almen praksis er
at fastlægge den øvre ramme for udgifterne på området og
dermed medvirke til at sikre, at de samlede offentlige udgif-
ter til sundhedssektoren holdes inden for ansvarlige økono-
miske rammer. Hvis det gældende økonomiprotokollat, som
udløber den 31. august 2017, udløber, uden der er fastsat en
økonomisk ramme for den efterfølgende periode, er det
Sundheds- og Ældreministeriets vurdering, at der er en bety-
delig risiko for, at de offentlige udgifter til almen praksis
overstiger det budgetterede. Danske Regioner, der har bud-
getansvaret på området, er enige i denne vurdering. Sund-
heds- og Ældreministeriet foreslår på den baggrund, at øko-
nomiprotokollatet, der er begrænset til en fikseret periode og
udløber den 31. august 2017, forlænges indtil en aftale om
fornyelse af Overenskomst om almen praksis er trådt i kraft
eller indtil Overenskomst om almen praksis er udløbet efter
evt. opsigelse af en af overenskomstens parter.
2.1.3. Den foreslåede forlængelse af økonomiprotokollatet
Den årlige økonomiske ramme, der vil være gældende i
den periode, hvor den økonomiske ramme fastlægges i hen-
hold til den lovbestemte forlængelse, skal svare til den ram-
me, som er fastsat i økonomiprotokollatet, dog tilpasset for-
holdsmæssigt i tilfælde af, at udgifterne opgøres for en va-
righed på under ét år. Det betyder, at udgifterne fortsat op-
gøres årligt (for perioden 1. september – 31. august), og at
der med virkning fra den 1. oktober sker en modregning ef-
ter principperne i økonomiprotokollatet, hvis de årlige ud-
gifter til almen praksis overstiger den aftalte ramme. Endvi-
dere foretages der en opgørelse ved udløb af den lovbestem-
te forlængelse, jf. nærmere herom nedenfor. Ved denne op-
gørelse sker der en modregning efter principperne i økono-
miprotokollatet, hvis udgifterne fra 1. september indtil udlø-
bet af den lovbestemte forlængelse overstiger en forholds-
mæssig del af den ramme, som er fastsat i økonomiprotokol-
latet.
Den foreslåede bestemmelse vil alene indebære, at økono-
miprotokollatet kan anvendes i en længere periode end først
tiltænkt, hvorimod der ikke sker indholdsmæssige ændringer
i forhold til den økonomiske ramme, mekanismerne for
modregning m.v. i forhold til det gældende økonomiproto-
kollat, som udløber den 31. august 2017. Forlængelsen af
protokollatet ved lov indebærer med andre ord, at de rettig-
heder og pligter, der følger af protokollatet, er gældende i
forlængelsesperioden.
Økonomiprotokollatet, som foreslås at finde anvendelse i
forlængelsesperioden, jf. bilag 1, knytter sig til den sund-
hedsfaglige aktivitet, herunder lægernes faste honorering pr.
tilmeldt patient m.v., der udøves i henhold til Overenskomst
om almen praksis, som senest fornyet ved aftale af 1. marts
2014. Det indebærer bl.a., at anvendelsen af økonomiproto-
kollatet, jf. bilag 1, vil ophøre, når en aftale om fornyelse af
overenskomsten er trådt i kraft. Det indebærer endvidere, at
anvendelsen af økonomiprotokollatet i forlængelsesperioden
vil ophøre, hvis Overenskomst om almen praksis er udløbet
efter evt. opsigelse af én af overenskomstens parter. Om lo-
vens ophør se de specielle bemærkninger til forslagets § 2,
stk. 2.
3. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og re-
gioner
Det foreslås at forlænge den nuværende økonomiske ram-
me for almen praksis, som er indeholdt i det gældende øko-
nomiprotokollat, som udløber den 31. august 2017. Hermed
opretholdes den gældende økonomiske ramme for sektoren
efter udløbet af økonomiprotokollatet den 31. august 2017.
4. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Forslag til lov om forlængelse af økonomiprotokollatet for almen praksis, fra sundhedsministeren
1756443_0006.png
6
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Lovforslaget er fra den 2. maj 2017 til den 8. maj 2017
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Danske Regioner, KL, Lægeforeningen og Praktiserende
Lægers Organisation.
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Det foreslås at forlænge den nuværen-
de økonomiske ramme for almen prak-
sis, som er indeholdt i det gældende
økonomiprotokollat, som udløber den
31. august 2017. Hermed opretholdes
den gældende økonomiske ramme for
sektoren efter udløbet af økonomipro-
tokollatet den 31. august 2017.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ja
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor-
gerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Nej
X
Behandling hos almen praktiserende læge i praksissekto-
ren er endvidere bl.a. reguleret af bekendtgørelse nr. 966 af
29. august 2014, om valg og skift af alment praktiserende
læge og om behandling hos læge i praksissektoren, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 1073 af 5. juli 2016, der bl.a.
fastsætter de nærmere regler for adgangen til almen medi-
cinsk lægehjælp i praksissektoren for henholdsvis gruppe-1
og gruppe 2-sikrede.
Overenskomst om almen praksis beskriver overordnet
bl.a. ansvar og opgaver for de enkelte ydere, overordnede
mål for området og konkrete bestemmelser, der gælder for
driften af praksis. Disse bestemmelser omfatter bl.a. størrel-
sen af honorarer, vilkår for etablering. Selve overenskom-
sten løber videre, indtil den evt. opsiges af én af overens-
komstens parter, hvilket kan ske med et varsel på 6 måne-
der. Desuden indeholder overenskomsten et økonomiproto-
kollat, der fastlægger den øvre ramme for udgifterne på om-
rådet. Hensigten med protokollatet er at sikre, at udgifterne
til ydelser leveret under overenskomsten samlet set holdes
inden for et aftalt loft for udgifterne. Protokollatet sætter så-
ledes en overordnet grænse for omsætningen under overens-
komsten blandt den samlede kreds af alment praktiserende
læger, som er omfattet af overenskomsten. Modsat selve
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Reguleringen af leverancen af almen medicinske ydelser
ved privatpraktiserende læger består af sundhedsloven, be-
kendtgørelser udstedt i medfør af sundhedsloven og Over-
enskomst om almen praksis, der samlet udgør den regule-
ringsmæssige ramme.
Regionsrådet har efter sundhedslovens § 57 ansvar for at
tilvejebringe tilbud om behandling hos praktiserende sund-
hedspersoner. Efter §§ 59 og 60 yder regionsrådet veder-
lagsfri behandling til gruppe 1-sikrede personer hos den al-
ment praktiserende læge, som borgeren har valgt. Det følger
af sundhedslovens § 227, stk. 1, at Regionernes Lønnings-
og Takstnævn afslutter overenskomster med organisationer
af sundhedspersoner m.fl. om vilkårene for ydelser i praksis-
sektoren, det vil bl.a. sige ydelser hos alment praktiserende
læger, der virker efter overenskomst (i praksis Overens-
komst om almen praksis, som er indgået mellem Regioner-
nes Lønnings- og Takstnævn og Praktiserende Lægers Orga-
nisation).
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 309: Forslag til lov om forlængelse af økonomiprotokollatet for almen praksis, fra sundhedsministeren
1756443_0007.png
7
overenskomsten udløber økonomiprotokollatet den 31. au-
gust 2017.
Efter forslagets
stk. 1
forlænges økonomiprotokollat af 1.
september 2014, som udløber den 31. august 2017, jf. bilag
1.
Den foreslåede bestemmelse vil alene indebære, at økono-
miprotokollatet kan anvendes i en længere periode end først
tiltænkt, hvorimod der ikke sker indholdsmæssige ændringer
i forhold til den økonomiske ramme, mekanismerne for
modregning m.v. i forhold til det gældende økonomiproto-
kollat, som udløber den 31. august 2017. Forlængelsen af
protokollatet ved lov indebærer med andre ord, at de rettig-
heder og pligter, der følger af protokollatet, er gældende i
forlængelsesperioden.
Det indebærer bl.a., at den pris- og lønregulering, der iføl-
ge protokollatet skal tillægges den samlede ramme, fortsat
er gældende i forlængelsesperioden. Det fremgår af det gæl-
dende økonomiprotokollat, som udløber den 31. august
2017, at der ud over pris- og lønregulering til rammen læg-
ges 43 mio. kr. pr. 1. oktober 2014, 78 mio. kr. pr. 1. okto-
ber 2015 og 120 mio. kr. pr. 1. oktober 2015. Disse midler,
som relaterer sig til den konkrete tidsperiode, er allerede ud-
løst, og rammen tillægges ikke nye midler i forlængelsespe-
rioden.
Den økonomiske ramme, der vil være gældende i den pe-
riode, hvor den økonomiske ramme fastlægges i henhold
den lovbestemte forlængelse, skal, jf.
stk. 2,
svare til en for-
holdsmæssig del af den ramme, som var fastsat i økonomi-
protokollatet, der udløber den 31. august 2017.
Den årlige økonomiske ramme, der vil være gældende i
den periode, hvor den økonomiske ramme fastlægges i hen-
hold til den lovbestemte forlængelse, skal som nævnt svare
til den ramme, som er fastsat i økonomiprotokollatet, dog
tilpasset forholdsmæssigt i tilfælde af, at udgifterne opgøres
for en varighed på under ét år. Det betyder, at udgifterne
fortsat opgøres årligt (for perioden 1. september – 31. au-
gust), og at der med virkning fra 1. oktober sker en modreg-
ning efter principperne i økonomiprotokollatet, hvis de årli-
ge udgifter til almen praksis overstiger den aftalte ramme.
Endvidere foretages der en opgørelse ved udløb af den lov-
bestemte forlængelse. Ved denne opgørelse sker der en
modregning efter principperne i økonomiprotokollatet, hvis
udgifterne fra 1. september indtil udløbet af den lovbestemte
forlængelse overstiger en forholdsmæssig del af den ramme,
som er fastsat i økonomiprotokollatet. Om udløbet af den
lovbestemte forlængelse, se bemærkningerne til § 2, stk. 2.
Der henvises til pkt. 2.1.3. i de almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det gældende økonomiprotokollat udløber den 31. august
2017. Det foreslås på den baggrund i
stk. 1,
at loven træder i
kraft den 1. september 2017. Herved sikres, at der ikke op-
står en situation, hvor der ikke er en økonomisk ramme for
sektoren.
Det fastsættes i
stk. 2,
at sundhedsmisteren fastsætter tids-
punktet for lovens ophør. Økonomiprotokollatet, som fore-
slås gældende i forlængelsesperioden, jf. bilag 1, knytter sig
til den sundhedsfaglige aktivitet, herunder lægernes faste
honorering pr. tilmeldt patient, m.v., der udøves i henhold til
Overenskomst om almen praksis, som senest fornyet ved af-
tale af 1. marts 2014, i forlængelsesperioden.
Sundhedsministeren vil på den baggrund anvende bemyn-
digelsen til adminitrativt at fastsætte, at loven ophører fra
det tidspunkt, hvor en aftale om fornyelse af Overenskom-
sten for almen praksis træder i kraft, eller hvor Overens-
komst om almen praksis er udløbet efter evt. opsigelse af én
af overenskomstens parter.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale
gyldighed.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.