Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 291
Offentligt
1750044_0001.png
Dansk Solarie Forenings deputation for Sundhedsudvalget
Solarier i Danmark har gennem en længere årrække oplevet stigende regulering og øgede krav. Senest
gennem
Lov om solarier
(L 163), der blandt andet stiller skærpede krav til UV-intensiteten i solarierne,
registrering af solarier hos Sikkerhedsstyrelsen samt til synlig skiltning af generelle sundhedsråd til bru-
geren af solariet. Sikkerhedsstyrelsen er som tilsynsmyndighed ansvarlig for at disse krav efterleves.
Dansk Solarie Foreningen (DSF) ønsker ved deputationen for Sundhedsudvalget at oplyse udvalget om
de problemstillinger, som modarbejder foreningens formål om at sikre ansvarligt brug af solarier. Det
handler dels om Sikkerhedsstyrelsens manglende kontrol af solarierne og dels om Sundhedsstyrelsens
proces for udarbejdelse af oplysningsmateriale, hvilket har medført, at materialets oplysende formål er
tilsidesat, for i højere grad at fokusere på at afskrække forbrugeren.
Sikkerhedsstyrelsens manglende kontrolbesøg
Det er i DSF’s interesse at Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med danske solarier, da kontrollen er i tråd
med foreningens formål om at sikre ansvarligt brug af solarier. Beklageligvis har Sikkerhedsstyrelsen
ikke levet op til sine forpligtelser som tilsynsmyndighed. DSF har rettet kritik til Sikkerhedsstyrelsen
efter følgende konstateringer:
Sikkerhedsstyrelsen har i perioden 1. august 2014 og til udgangen af 2015 kontrolleret 14
adresser. Det svarer til ca. 1,5% af det samlede antal adresser.
Af de 14 adresser var 9 adresser anmeldt på forhånd, og i flere tilfælde flere måneder før Sik-
kerhedsstyrelsens kontrolbesøg.
DSF konstaterede, at fejl først blev meddelt ejerne ca. 2-3 måneder efter kontrolbesøget. Der
blev ikke udsendt et efterfølgende strakspåbud. Dermed var der risiko for at forbrugere, der
har benyttet solarier i den mellemliggende periode, har oplevet fejlbehandlinger.
Sikkerhedsstyrelsen offentliggjorde ikke, at kun fem af de kontrollerede adresser var vilkårlige.
Det er samtidigt værd at notere sig, at Sikkerhedsstyrelsen har valgt at foretage målinger af UV-
intensiteten med simpelt håndholdt udstyr. Dette er ikke nødvendigvis et problem, hvis der efterføl-
gende måles i overensstemmelse med den europæiske standard EN335-2-27 i de tilfælde, hvor den
håndholdte måling indikerer for høj UV-intensitet. Hvis en håndholdt måling derimod står til troende
uden at den suppleres med en laboratoriemåling, og den dermed danner grundlag for påbud eller politi-
1
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Henvendelse af 1/5-17 fra Dansk Solarie Forening vedr. sikker brug af solarier
anmeldelse, og efterfølgende indgår i Sikkerhedsstyrelsens statistik over konstaterede overskridelser, er
det særdeles problematisk i forhold til retssikkerheden. Solariernes lovpligtige klassificering udføres på
baggrund af laboratoriemålinger i overensstemmelse med EU-standarden. Det er derfor afgørende, at
myndighedskontrollen foretages efter samme metode, da resultaterne ellers vil være usammenlignelige.
Lovpligtig oplysningsplakat dikteret af Kræftens Bekæmpelse
Som følge af
Lov om solarier
(L 163) blev synlig skiltning af generelle sundhedsråd til forbrugerne lov-
pligtig. Sundhedsstyrelsen blev dermed ansvarlig for udarbejdelsen af obligatorisk oplysningsmateriale.
Den plakat, der blev udarbejdet til formålet, tog afsæt i et udkast fra en fælles nordisk arbejdsgruppe, og
DSF deltog som høringspart i processen. Få dage før lovforslaget trådte i kraft, valgte Sundhedsstyrel-
sen at trække den allerede offentliggjorte plakat tilbage. Sundhedsstyrelsen begrundede tilbagetrækning
med, at de beklageligvis havde offentliggjort en ufærdig udgave af oplysningsplakaten, selvom der kan
føres bevis for, at den allerede var blevet trykt i et betydeligt antal.
Den plakat, som blev offentliggjort efterfølgende, var ændret markant, og DSF gjorde i denne sam-
menhæng opmærksom på, at informationerne på plakaten kunne opfattes som et udtryk for overim-
plementering af EU-reglerne. Dermed ville den i højere grad have et afskrækkende formål fremfor et
oplysende formål. DSF har efterfølgende undersøgt Sundhedsstyrelsens belæg for at ændre plakatens
indhold få dage før lovforslaget trådte i kraft. I den forbindelse blev DSF bekendt med, at Kræftens
Bekæmpelses i en mail til Sundhedsstyrelsen havde kritiseret plakatens indhold, og punkt for punkt
havde lavet ændringsforslag, som Sundhedsstyrelsen valgte at implementere, uden at inddrage andre
interessenter på området.
DSF er bekymret over, at Sundhedsstyrelsen havde valgt at lade Kræftens Bekæmpelse få så markant
indflydelse på udformningen af plakaten efter høringsfristen udløb og håber, at Sundhedsstyrelsen
fremover vil tilstræbe at inddrage interessenter på lige vilkår.
DSF har opstillet en række spørgsmål, som vi vil bede Sundhedsudvalget om at forholde sig til:
1. Bør Sikkerhedsstyrelsens kontrolindsats forbedres, såfremt lovens formål om at sikre forbru-
gerne en styrket beskyttelse ved brug af solarier overholdes?
2. Hvordan kan det sikres, at der fremover ikke vil gå op til 3 måneder fra, at Sikkerhedsstyrelsen
har konstateret fejl i et solcenter, til at ejeren af solcenteret får besked?
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Henvendelse af 1/5-17 fra Dansk Solarie Forening vedr. sikker brug af solarier
3. Hvilken tidsfrist betragtes som acceptabel fra at Sikkerhedsstyrelsen har konstateret fejl, til at
ejeren af solcenteret bliver informeret?
4. Er Sikkerhedsstyrelsens nuværende kontrolindsats i overensstemmelse med lovens formål om
at sikre forbrugere en øget beskyttelse ved brug af solarier?
5. Er det Sundhedsudvalgets opfattelse, at en kontrolindsats, hvor ca. 1,5 % af det samlede antal
solarieadresser er blevet kontrolleret, er med til at mindske risikoen for at brugere af solarier
udsættes for fejlbehandling?
6. Hvad er holdningen til, at Sundhedsstyrelsen tilsyneladende ikke inddrager relevante interessen-
ter på lige vilkår?
7. Hvad er holdningen til, at Sundhedsstyrelsen har tilladt Kræftens Bekæmpelse at komme med
markante ændringsforslag efter høringsfristens udløb og oplysningsplakatens offentliggørelse?
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 291: Henvendelse af 1/5-17 fra Dansk Solarie Forening vedr. sikker brug af solarier
Dansk Solarie Forenings formål
Dansk Solarie Forening (DSF) blev stiftet i 1999 med formålet om at oplyse, uddanne og fremme
kendskabet til sikker brug af solarier. Foreningen organiserer producenter, importører og distributører
af solarieudstyr til privat, offentlig og medicinsk brug. Foreningen tilbyder operatører en certificerings-
ordning, som opsætter en række krav til blandt andet brandsikkerhed, skiltning og forbrugerinformati-
on, der medvirker til sikker brug af solarier.
DSF ønsker en saglig debat om, hvordan vi sikrer, at danskernes ophold i sollys og solarier sker med
omtanke og inden for de anbefalede retningslinjer.
Fakta om Dansk Solarie Forening
Medlemmerne af DSF udgøres af fire ud af de fem danske solariedistributører, der er på
markedet (Club Tan/Sunparts er ikke medlem). To af medlemmerne er samtidig operatører af
henholdsvis en kapitalkæde og et franchisekoncept, der tilsammen udgør over 200 centre.
DSF repræsenterer også indirekte operatørerne, da der ikke findes en brancheorganisation.
DSF har siden 2002 været medlem af European Sunlight Association, ESA, der varetager
branchens interesser på europæisk plan.
Lovgivning på solarieområdet
Solarieområdet er reguleret af den danske
Lov om solarier
(L 163), der blev vedtaget 3. juni 2014,
der er i overensstemmelse med, og i nogle tilfælde overimplementerer, den europæiske standard
EN 60335-2-27. Ifølge solarielovens §6 skal et solcenter registreres hos Sikkerhedsstyrelsen,
som er tilsynsmyndighed på solarieområdet.
Der er pr. 7. april 2017 registreret 711 solcentre i Sikkerhedsstyrelsens register.
Et moderne CE-mærket solarium kan i overensstemmelse med lavspændingsdirektivet defineres
som sikkert for forbrugeren under iagttagelse af den medfølgende vejledning.
4