Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 272
Offentligt
1743678_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: SUNDOK
Sagsbeh.: SUMKT
Koordineret med:
Sagsnr.: 1702071
Dok. nr.: 341060
Dato: 04-04-2017
NOTAT
Notat om opfølgning på det fortrolige møde den 22. marts 2017 om
gennemgang af PwC rapporten
Problemstilling/resumé
På det fortrolige møde den 22. marts 2017 blev det aftalt, at ministeriet skriftligt over for
Sundhedsudvalget leverer følgende materiale:
1. Hvad kan offentliggøres fra salgsaftalen vedr. vaccineproduktionen.
2. Oplysning om varigheden af den indgåede kontrakt om køb af
influenzapandemigaranti.
3. Betydningen af vaccineproduktionens frasalg for SSIs forskning.
Ad 1: Hvad kan offentliggøres fra salgsaftalen vedr. SSIs vaccineproduktion
Aktieoverdragelsesaftalen mellem køber (AJ Vaccines Holding A/S) og sælger Statens
Serum Institut (SSI) vedrørende salget af AJ Vaccines A/S indeholder sædvanlige
bestemmelser om fortrolighed.
Fortroligheden omfatter bl.a. aftalernes indhold, parternes forhandlinger og den
information der er udvekslet. Ingen af parterne kan som udgangspunkt udlevere fortrolig
information uden modpartens samtykke. Der gælder en række undtagelser, herunder at
SSI har mulighed for at dele information (under fortsat fortrolighed) med Sundheds- og
Ældreministeriet.
Som opfølgning på det fortrolige møde den 22. marts 2017 er der derfor foretaget en
vurdering af hvilke oplysninger om SSI, forhandlingerne og Aktieoverdragelsesaftalen, der
kan offentliggøres.
I skemaet nedenfor fremgår de udvalgte oplysninger.
Emne
Købesum
Mio. kr.
15
Bemærkninger
Købesummen er 15 mio. kr. Købesummen blev betalt kontant ved den endelige
gennemførelse af handlen.
Købesummen reguleres for ændringer i arbejdskapital og nettogæld.
Reguleringen er aftalt maksimeret til 5 mio. kr. Baseret på udkastet til den
endelige balanceopgørelse (” losing balance
sheet”)
udgør reguleringen af
købesummen mindre end 100t. kr.
40
Varedebitorer og varekreditorer indgår ikke i transaktionen eller i
arbejdskapitalreguleringen og forbliver hos SSI efter transaktionen. Dette
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Opfølgning på det fortrolige møde den 22. marts 2017 vedrørende gennemgang af PWC-rapporten om salget af Statens Serum Institut Diagnostica og vaccineproduktion, fra sundhedsministeren
1743678_0002.png
resulterende i et yderligere nettomerprovenu på ca. 40 mio. kr. til SSI / Staten (i
tillæg til købesummen).
Købesummen afspejler købers endelige pris efter færdiggørelse af due diligence
(gennemgang af vaccineproduktionen). Følgende forhold har særligt været
medvirkende til købesummens fastsættelse;
Vaccineproduktionen er stærkt underskudsgivende. Underskuddet har
været stigende siden 2011.
Underskuddet i vaccineproduktionen udgjorde ca. 330 mio. kr. i 2016.
Køber overtog samtlige fremadrettede tab og forpligtelser, herunder
forpligtelserne til at dække løbende tab og omkostninger (løn m.m) og
forestå væsentlige investeringer. Herudover overtog køber en række
eksisterende forpligtelser på de overdragede medarbejdere.
Vaccineproduktionen forventes ikke at blive overskudgivende de næste
år og køber har selv anslået fremtidige tab og investeringer til at udgøre
ca. 1 mia. kr.
SSI har ikke været i stand til at producere en lang række af de
produkter, der overdrages til køber gennem en længere årrække
(særligt den manglende produktion af BCG har medvirket væsentlig til
SSIs tab og prissætningen).
Omfattende ordrer på BCG og andre produkter er forsinket, og det
lykkedes ikke SSI under salgsprocessen at få (gen)iværksat
produktionen.
Køber overtog således en væsentlig risiko på den fremtidige produktion
og samtlige tab og omkostningerne ved den manglende produktion og
hertil hørende væsentlige fremadrettede investeringer for at sikre
iværksættelse af produktion.
SSI og den danske stat modtog forud for gennemførelse af salget en Fairness
Opinion udarbejdet af EYs afdeling for Valuation and Business Modelling.
Fairness Opinion konkluderer, at salgsprisen på DKK 15 mio. afspejler værdien,
som kan forhandles / opnås i et åbent marked for vaccineproduktionen.
Købesummen er opnået via en åben og transparent salgsproces, hvor alle
relevante interessenter er inviteret til at afgive bud eller i øvrigt var bekendt
med muligheden for at købe vaccineproduktionen.
Balanceopgørelse
140
Overdragne nettoaktiver i udkastet til balanceopgørelsen
” losing alan e
sheet”
udgør ca. 140 mio. kr. Aktiverne består primært af varelager og
produktionsudstyr. Passiverne primært af medarbejderforpligtelser.
Varelagerets værdi ved en nedlukning af vaccineproduktionen skønnes at udgøre
en betydelig mindre værdi end den værdi varelageret er optaget til i
balanceopgørelsen for vaccineproduktionen.
Balancen tager ikke højde for den modtagne købesum (15 mio. kr.) og andre
afledede indtægter for SSI (eksempelvis merprovenuet på varedebitorer 40 mio.
kr.).
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Opfølgning på det fortrolige møde den 22. marts 2017 vedrørende gennemgang af PWC-rapporten om salget af Statens Serum Institut Diagnostica og vaccineproduktion, fra sundhedsministeren
1743678_0003.png
Kapitaltilførsel
Huslejekontrakt
107
162 - 342
Ud over betaling af købesummen var køber forpligtet til at indskyde 107 mio. kr. i
AJ Vaccines A/S. Beløbet er indskudt som egenkapital.
Som led i salget er der indgået en 10-årig lejekontrakt.
Lejemålet udgør ca. 30.000 m
2
. Lejemålet består primært af produktionslokaler og
kontorareal.
Lejeindtægten i perioden udgør mellem 162 mio. kr. og 342 mio. kr.
Henset til de omfattende tab i vaccineproduktionen og de forestående væsentlige
investeringer var det et ufravigeligt krav fra køber (som led i den samlede pris) at
lejen i år 1-4 udgjorde 3 mio. kr. årligt.
For år 5-10 er det aftalt, at huslejen fastsættes baseret på 3 uafhængige mæglers
skøn (gennemsnit anvendes) af markedslejen medio år 4. Dog således, at den
årlige husleje minimum vil udgøre 25 mio. kr. og maksimalt vil udgøre 55 mio. kr.
AJ Vaccines har mulighed for at forlænge SSI's uopsigelighedsperiode med
yderligere 10 år, såfremt dette skriftligt tilkendegives overfor SSI senest 5 år efter
Ikrafttrædelsesdatoen. Lejen fortsætter som markedsleje.
Huslejedepositum
Konkurrenceklausul
15
Som led i huslejekontrakten har køber betalt et depositum på 15 mio. kr.
Depositum forhøjes i år 4 til 6 måneders husleje. Depositum kan ikke reduceres.
I en periode af 3 år efter overtagelsesdagen er SSI forpligtet til ikke at drive
kommerciel aktivitet i Danmark, der konkurrerer med den overdragede
vaccineproduktion. Bod udgør EUR 100t
Konkurrenceklausulen omfatter ikke den ikke-overdragede del af
vaccineproduktionen, SSIs øvrige aktiviteter (forskning m.m), andre aktiviteter
udøvet af Staten eller selskaber Staten har andele i eller aktiviteter, der er del af
beredskab eller en beredskabsforanstaltning.
I en periode på 6 måneder efter overtagelsesdagen må SSI ikke ansatte de
overdragede medarbejdere, medmindre ansættelsen sker via offentligt opslag.
Bod udgør EUR 100 / eller 6 måneders løn.
Der er ikke og forventes ikke udbetalt nogen bod/erstatning.
Ad 2: Oplysning om varigheden af den indgåede kontrakt om køb af
influenzapandemigaranti
Statens Serum Institut indgik i december måned 2016 en kontrakt om køb af en influenza-
pandemigaranti, således at Danmark sikres adgang til køb af vaccine i tilfælde af en influ-
enzapandemi.
Aftalen har en løbetid på fire år og gælder alle pandemier i perioden (dog kun en ad gan-
gen). Aftalen kan forlænges i to år, såfremt SSI meddeler dette senest tre år efter under-
skrift. Der er mulighed for at forlænge aftalen i yderligere to to-årige aftaleperioder, dvs.
til i alt 10 år, dog i alle tilfælde under forudsætning af kontraktpartens accept.
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 272: Opfølgning på det fortrolige møde den 22. marts 2017 vedrørende gennemgang af PWC-rapporten om salget af Statens Serum Institut Diagnostica og vaccineproduktion, fra sundhedsministeren
Ad 3: Betydningen af vaccineproduktionens frasalg for SSIs forskning
Statens Serum Instituts (SSI) vaccineforskning er rettet mod udvikling af nye vacciner
mod bl.a. tuberkulose, klamydia og adjuvanser (vaccineforstærkere). Aktiviteterne er fi-
nansieret via fondsbevilliger og af licensindtægter på patenteret teknologi.
Forskningsmiljøet
har haft stor gavn af en tæt tilknytning til SSI’s va ineproduktion, her-
under GMP-kompetencerne (Good Manufacturing Practice), især i forbindelse med udvik-
ling og produktion af produkter til kliniske afprøvninger samt gennemførelse af disse.
Vaccineforskningen og den relaterede udvikling er (med undtagelse af et enkelt projekt re-
lateret til poliovaccineproduktionen som overgår til AJ Vaccines) ikke omfattet af salget af
vaccineproduktionen. Det er således hensigten at fortsætte projekterne som hidtil plan-
lagt finansieret via fonds- og licensindtægter.
Det kan i
den for indelse oplyse, at det er SSI’s vurdering,
at vaccineforskningen også efter
et frasalg af vaccineproduktionen på SSI vil kunne opretholdes på et højt fagligt niveau.
Forskningsmiljøet vil selv kunne varetage den prækliniske forskning. Fremstilling af vacci-
ner til klinisk afprøvning (GMP) skal foregå ved at tegne kontrakt med eksterne leverandø-
rer, mens de senere faser i den kliniske udvikling samt fremstilling af en ny vaccine, vil
skulle ske ved, at SSI indgår aftale med en kommerciel vaccineproducent. Fremover vil
flere ydelser således skulle basere sig på eksterne samarbejder, hvilket SSI dog finder såvel
fagligt som økonomisk muligt.
Side 4