Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 258
Offentligt
1740664_0001.png
Sundheds- og
Ældreministeriet
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPSIST
Koordineret med:
Sagsnr.: 1702082
Dok. nr.: 339153
Dato: 03-04-2017
Forslag
til
Lov om ændring af
lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere
(Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.)
§1
I lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en brancheadministreret registreringsordning for alter-
native behandlere foretages følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes:
»Registrerede alternative behandlere med uddannelse inden for manuel behandling
§ 3 a.
Registrerede alternative behandlere, hvis primære fagområde omfatter manuel
behandling, har ret til at udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen, under forudsæt-
ning af, at
1) den registrerede alternative behandler har minimum 250 timers uddannelse inden
for manuel behandling,
2) den registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en autoriseret sundheds-
person, har en ansvarsforsikring med behandlingsdækning mod erstatningskrav, som
måtte følge af manipulationsbehandling af rygsøjlen,
3) den registrerede alternative behandler skilter med, at denne har tegnet en ansvars-
forsikring med behandlingsdækning mod erstatningskrav, som måtte følge af manipu-
lationsbehandling af rygsøjlen, og
4) den registrerede alternative behandler opfylder nærmere fastsatte uddannelses-
mæssige krav.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om de uddannelsesmæssige krav, der
stilles til registrerede alternative behandlere.
§ 3 b.
Det forsikringsselskab, hvori den registrerede alternative behandler med uddan-
nelse inden for manuel behandling har sin ansvarsforsikring med behandlingsdækning, jf.
§ 3 a, stk. 1, nr. 2, er forpligtet til en gang årligt at indrapportere anmeldte skader forårsa-
get af den registrerede alternative behandler som led i dennes udførelse af manipulations-
behandling af rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Stk. 2.
Den registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en autoriseret sund-
hedsperson, skal en gang årligt orientere Styrelsen for Patientsikkerhed om skader, der er
anmeldt til den pågældendes forsikringsselskab som led i manipulationsbehandling af ryg-
søjlen.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
Stk. 3.
Den registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en autoriseret sund-
hedsperson, og som ønsker at udføre manipulation af rygsøjlen, har pligt til at indberette, i
hvilket forsikringsselskab den pågældende har sin ansvarsforsikring med behandlingsdæk-
ning, til den forening, hvori den pågældende er registreret.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om ansvarsforsikringen med behand-
lingsdækning, herunder forsikringens omfang og art, om forsikringsselskabets og den regi-
strerede alternative behandlers forpligtelse til at indberette anmeldte skader til Styrelsen
for Patientsikkerhed og om afholdelse af udgifter til sagernes finansiering.«
§2
I lov nr. 1734 af 27. december 2016 om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere, foretages følgende ændring:
1.
§ 2, nr. 5,
ophæves.
§3
1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
Indledning
.....................................................................................................................4
2. Lovforslagets baggrund
.................................................................................................. 4
2.1. Undersøgelse af området manuel behandling og kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde udført af Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed
..............................................................................................................5
2.2. Manuel behandling
.................................................................................................. 6
2.3. Lov nr. 1734 af 27. december 2016
......................................................................6
2.3.1. Den administrative udmøntning af kravene til ansvarsforsikringen...........
7
3. Lovforslagets hovedindhold
........................................................................................... 7
3.1. Registrerede alternative behandlere
.....................................................................7
3.1.1. Gældende ret
.................................................................................................... 7
3.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
...9
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
.............................10
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
.....................10
6. Administrative konsekvenser for borgerne
................................................................10
7. Miljømæssige konsekvenser
.......................................................................................10
8. Lovforslagets forhold til EU-retten
..............................................................................11
9. Hørte myndigheder m.v................................................................................................
11
10.Sammenfattende skema
............................................................................................. 11
Side 3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
1. Indledning
Folketinget besluttede med
lov nr. 1734 af 27. december 2016 om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere
at ændre
kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde for så vidt angår manuel behandling.
Loven, der træder i kraft den 1. juli 2017, indebærer, at kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde ændres, således at manuel behandling, herunder manipulationsbe-
handling af rygsøjlen, ikke længere er forbeholdt autoriserede sundhedspersoner eller an-
dre.
Loven åbner således også mulighed for, at registrerede alternative behandlere under
visse nærmere betingelser kan udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen. I den
forbindelse stilles der bl.a. krav om, at den registrerede alternative behandler har tegnet
en ansvarsforsikring mod erstatningskrav, som måtte følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen. I lovens bemærkninger forudsættes det, at en borger, der bliver behandlet hos
en registreret alternativ behandler, erstatningsmæssigt skal ligestilles med borgere, der
behandles hos en autoriseret sundhedsperson. Dette indebærer, at der ved vurderingen
af, hvorvidt en skadelidt er erstatningsberettiget, lægges de samme principper til grund,
som anvendes ved behandlingen af sager ved Patienterstatningen i medfør af reglerne i
lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og
erstatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 84 af 17. januar 2017.
Efter flere drøftelser mellem forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring
& Pension og Sundheds- og Ældreministeriet om den administrative udmøntning af de
nærmere krav til den med lov nr. 1734 indførte forsikringspligt, vurderes det meget lidt
sandsynligt, at et forsikringsselskab vil tilbyde en ansvarsforsikring under de vilkår, der er
beskrevet i lovens bemærkninger.
Regeringen ønsker derfor at ændre vilkårene for at tilbyde en ansvarsforsikring til
registrerede alternative behandlere, der udfører manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Det foreslås, at bevisvurderingen i forbindelse med erstatningsvurderinger af sager,
der behandles inden for rammerne af den omhandlede ansvarsforsikring, skal ske efter
dansk rets almindelige erstatningsregler (culpa).
Det foreslås desuden at indføre en ordning, hvorefter den registrerede alternative
behandler tydeligt skal skilte med, at denne har tegnet en ansvarsforsikring, der dækker
skader opstået i forbindelse med manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Af lovtekniske årsager foreslås det samtidig at nyaffatte den med § 2, nr. 5, i lov nr.
1734 af 27. december 2016 indsatte tilføjelse af § 3 a og § 3 b i lov nr. 351 af 19. maj 2004
om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
2. Lovforslagets baggrund
Et flertal i Sundhedsudvalget afgav i april 2015 en beretning, der pålagde regeringen
at fremsætte et lovforslag, der sidestiller fysioterapeuter og RAB-godkendte behandlere
med læger og kiropraktorer for så vidt angår manuel behandling af kroppens led,
herunder manipulationsbehandlinger. Det fremgår af beretningen, at lovforslaget skulle
sikre, at de nævnte faggrupper fik ret til at udføre manuel behandling af kroppens led,
herunder manipulationsbehandlinger bl.a. omfattende nakke og ryg.
Det fremgår endvidere, at formålet med beretningen var, at det forbeholdte
virksomhedsområde for kiropraktorer skulle ophæves, således at retsstillingen for alle de
nævnte RAB-godkendte behandlere som fx Body-SDS-terapeuter og diverse
fysioterapeuter, der på daværende tidspunkt anvendte
Side 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
manipulationsbehandlinger og manuel behandling af led, og som derfor de facto kunne
blive anklaget og dømt for at udføre kiropraktik, skulle normaliseres.
I efteråret 2015 blev samtlige sundhedsordførere enige om, at den daværende
Sundhedsstyrelse skulle iværksætte en undersøgelse af området manuel behandling,
herunder manipulation af kroppens led og kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde.
Den 15. april 2016 forelå resultatet af undersøgelsen udarbejdet af Sundhedsstyrelsen og
Styrelsen for Patientsikkerhed. Der henvises til afsnit 2.1. nedenfor.
I forbindelse med høring over undersøgelsen udtalte enkelte interessenter til
Sundheds- og Ældreministeriet samt Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed,
at Danmark var det eneste land i Europa og i oversøiske engelsktalende lande, der havde
et forbeholdt virksomhedsområde for kiropraktorer.
Sundheds- og Ældreministeriet indhentede efterfølgende oplysninger fra Sverige,
Finland, Island, Frankrig, Holland, England og Tyskland for at få belyst retstilstanden for
manuel behandling i disse lande. Tilbagemeldingerne fra landene viste, at Danmark hørte
til blandt de lande, der havde den mest restriktive lovgivning i forhold til, hvem der må
udføre manuel behandling.
Blandt andet som en konsekvens heraf blev der den 20. juni 2016 indgået en politisk
aftale mellem den daværende regering (Venstre), Danske Folkeparti, Enhedslisten, Liberal
Alliance, Alternativet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti om ændring af kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde. Efter aftalen
skulle alle fremover kunne udføre manipulationsbehandling af kroppens perifere led,
ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led og bløddelsbehandling. Derudover
fregik det, at registrerede alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling og fysioterapeuter i lighed med kiropraktorer skulle have mulighed for at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Som led i aftalen skulle den virksomhed, der udøves af kiropraktorer, læger,
fysioterapeuter og registrerede alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling, følges årligt i henholdsvis klage- og erstatningssystemet og via
forsikringsselskaberne i en 3-årig periode. Det blev endvidere aftalt, at Sundheds- og
Ældreministeriet skulle orientere Sundheds- og Ældreudvalget om den årlige opfølgning.
2.1. Undersøgelse af området manuel behandling og kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde udført af Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen anbefalede på baggrund af
undersøgelsen af området manuel behandling og kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde, at manipulationsbehandling af hensyn til patientsikkerheden, skulle
samles på få grupper af behandlere set i lyset af alvorligheden af skaderne.
De to styrelser anbefalede derfor, at manipulationsbehandling af rygsøjlen forblev
forbeholdt læger og kiropraktorer at udføre.
Samtidig vurderede styrelserne, at manipulationsbehandling af kroppens perifere led
ikke er forbundet med de samme patientsikkerhedsmæssige risici, og at denne behandling
ikke burde forbeholdes særlige faggrupper. Det samme gjorde sig gældende for
ledmobilisering af ryggen samt kroppens perifere led og bløddelsbehandling.
Styrelserne anbefalede derfor, at manipulationsbehandling af kroppens perifere led
samt ledmobilisering af ryggen og perifere led ikke er forbeholdt særlige faggrupper.
Endvidere havde de politiske partier fået forelagt en række studier, blandt andet fra
Parker Instituttet, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, hvoraf det fremgik, at der synes at
være en meget lille hyppighed for alvorlige skader ved
Side 5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
manipulationsbehandling. Det fremgik også af studiet, at det kausale forhold mellem
manipulation og skade synes at være usikkert.
Endelig var der divergerende fortolkninger af autorisationslovens § 52, stk. 6,
herunder om fysioterapeuter som følge af kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde til at udføre manuel behandling havde været afskåret fra at udføre
manipulationsbehandling.
Et flertal af Folketingets partier foretog på den baggrund en afvejning af de
ovennævnte forhold og fandt, at det ville være patientsikkerhedsmæssigt forsvarligt at
ændre kiropraktorernes forbeholdte virksomhedsområde, således at fysioterapeuter og
registrerede alternative behandlere med minimum 250 timers uddannelse inden for
manuel behandling med lovforslaget fik ret til at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
2.2. Manuel behandling
Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed foretog i undersøgelsen af
området manuel behandling og kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde en
afklaring af begrebet manuel behandling.
Det fremgår af undersøgelsen, at manuel behandling (også kaldet manuel terapi)
indebærer en række forskellige teknikker fra massage til manipulation af led. Fælles for
dem er, at behandleren bruger sine hænder til behandlingen. Manuel behandling bliver
anvendt til forskellige problemstillinger, men typisk smertereduktion.
Det fremgår endvidere af undersøgelsen, at de manuelle teknikker er vanskelige
fagligt at afgrænse skarpt fra hinanden. Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen har i undersøgelsen taget udgangspunkt i følgende inddeling af de
forskellige typer af manuel behandling:
● Ma ipulatio , heru der a ipulatio af he holdsvis rygsøjle og perifere led.
● Led obiliseri g, heru der obiliseri g af he holdsvis rygsøjle og perifere
led.
● Bløddelsbeha dli g.
I dette lovforslag forstås ved manipulation af rygsøjlen en manuel procedure, hvor et
bevægesegment med en impulslignende kraft momentant bringes ud over den elastiske
barriere uden at forcere segmentets anatomiske integritet.
2.3. Lov nr. 1734 af 27. december 2016
Folketinget vedtog den 16. december 2016 lov nr. 1734 om ændring af lov om
autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af
kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde m.v.).
Loven, der træder i kraft den 1. juli 2017, ændrer kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde for så vidt angår kiropraktisk behandling (manuel behandling).
Adgang til at udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen får efter loven bl.a.
registrerede alternative behandlere med minimum 250 timers uddannelse inden for
manuel behandling. Registrerede alternative behandleres adgang til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen er dog bl.a. betinget af, at de opfylder nærmere
fastsatte uddannelsesmæssige krav, og at de har tegnet en ansvarsforsikring mod
erstatningskrav, som måtte følge af manipulationsbehandling af rygsøjlen. Efter loven er
det alene registrerede alternative behandlere, der ønsker at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, der skal have en obligatorisk ansvarsforsikring.
Registrerede alternative behandlere, der ønsker at udføre manipulationsbehandling af
kroppens perifere led, ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led samt
Side 6
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
bløddelsbehandling er ikke efter loven forpligtet til at have en obligatorisk
ansvarsforsikring. Dette skyldes, at denne form for behandling med loven ikke er
forbeholdt autoriserede sundhedspersoner eller andre.
Om den lovpligtige ansvarsforsikring fremgår det af lovens forarbejder, at en borger,
der bliver behandlet hos en registreret alternativ behandler, erstatningsmæssigt skal
ligestilles med borgere, der behandles hos en autoriseret sundhedsperson. Dette
medfører ifølge forarbejderne, at der ved vurderingen af, hvorvidt en skadelidt er
erstatningsberettiget, lægges de samme principper til grund, som anvendes ved
behandlingen af sager ved Patienterstatningen. Loven indfører desuden en
indberetningsforpligtelse til Styrelsen for Patientsikkerhed for registrerede alternative
behandlere og deres forsikringsselskaber for så vidt angår skader opstået som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Med forslaget skal det forsikringsselskab, hvor den registrerede alternative behandler
har ansvarsforsikring, én gang årligt meddele Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis en skade
bliver anmeldt til den pågældende behandlers forsikringsselskab. Den registrerede
alternative behandler foreslås ligeledes forpligtet til at indberette anmeldte skader som
følge af manipulationsbehandling af rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Formålet med forslaget om monitorering af området er at sikre, at
sundhedsmyndighederne får et overblik over antallet af skader opstået som følge af
registrerede alternative behandleres manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Det foreslås, at Styrelsen for Patientsikkerhed alene er ansvarlig for at videregive
oplysningerne om skaderne til Sundheds- og Ældreministeriet. Styrelsen er således med
forslaget ikke forpligtet til at føre tilsyn med de registrerede alternative behandlere, der
ønsker at udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen.
2.3.1. Den administrative udmøntning af kravene til ansvarsforsikringen
I forbindelse med den nærmere udmøntning af vilkårene for den ansvarsforsikring,
som registrerede alternative behandlere ifølge lov nr. 1734 af 27. december 2016 skal
tegne for lovligt at kunne udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen, vurderes det -
med baggrund i tilbagemeldinger fra forsikringsselskabernes brancheorganisation - meget
lidt sandsynligt, at et forsikringsselskab vil tilbyde en ansvarsforsikring under de vilkår, der
er beskrevet i lovens forarbejder.
3. Lovforslagets hovedindhold
Hovedformålet med dette lovforslag er at ændre de ved lov nr. 1734 af 27. december
2016 fastlagte vilkår for at tilbyde ansvarsforsikring mod erstatningskrav, som måtte følge
af manipulationsbehandling af rygsøjlen udført af registrerede alternative behandlere.
Endvidere foreslås det at indføre en ordning, hvorefter den registrerede alternative
behandler tydeligt skal skilte med, at de har tegnet en ansvarsforsikring, der dækker
skader i forbindelse med manipulationsbehandling af rygsøjlen.
3.1. Registrerede alternative behandlere
3.1.1. Gældende ret
Der findes i dag ingen regler for registrerede alternative behandleres
virksomhedsområde, bortset fra at registrerede alternative behandlere i lighed med fx
fysioterapeuter ikke må udøve kiropraktisk behandling, da dette område efter gældende
regler er omfattet af kiropraktorernes forbeholdte virksomhedsområde.
Side 7
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
Den 1. juni 2004 trådte lov om en brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere (RAB-loven) i kraft, jf. lov nr. 351 af 19. maj 2004. Formålet med
loven var at indføre en frivillig, brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere med henblik på at øge sikkerheden for brugere af alternativ behandling.
En brancheorganisation skal være godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed, for at
den kan registrere alternative behandlere. Der er knyttet en række betingelser til en
godkendelse af brancheorganisationen, blandt andet skal brancheorganisationen have et
klageorgan, der fx skal kunne behandle klager fra brugerne over den behandling,
medlemmerne af organisationen har udført. Klageorganet kan endvidere behandle klager
over manglende overholdelse af foreningens regelsæt for god klinisk praksis.
Det er endvidere en betingelse, at klageorganet kan sanktionere overtrædelser af de
regler, der er fastsat af foreningen, herunder ved irettesættelse, fratagelse af medlemskab
eller afregistrering. Klageorganet skal have en sammensætning, der er betryggende for
parterne, fx skal habilitetsreglerne iagttages, jf. bekendtgørelse nr. 978 af 1. oktober 2012
om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (RAB
bekendtgørelsen).
Udover oprettelse af et klageorgan, skal organisationen offentliggøre, hvilke
medlemmer, der har organisationens tilladelse til at benytte titlen registreret alternativ
behandler. Organisationen skal endvidere offentliggøre basale uddannelseskrav for de
registrerede alternative behandlere, ligesom organisationen skal offentliggøre regelsæt
for god klinisk praksis.
Registreringsordningen for alternative behandlere er frivillig. Dette indebærer, at
alternative behandlere, der ikke opfylder kravene eller ikke ønsker at være omfattet af
ordningen, fortsat vil kunne udøve alternativ behandling. Loven medfører alene, at
alternative behandlere, som er medlemmer af en godkendt forening, med foreningens
tilladelse kan benytte titlen registreret alternativ behandler.
Registreringsordningen medfører ikke en offentlig godkendelse af den pågældende
alternative behandlingsmetode, ligesom Styrelsen for Patientsikkerhed ikke skal føre et
egentligt tilsyn med de alternative behandlere.
For så vidt angår de uddannelsesmæssige krav der stilles til registrerede alternative
behandlere, er dette reguleret i § 10 i RAB bekendtgørelsen.
Det fremgår blandt andet heraf, at brancheorganisationen skal stille krav til
uddannelse og eksamen for de medlemmer, der registreres, og som dermed får ret til at
anvende titlen registreret alternativ behandler. Der stilles blandt andet krav om en
sundhedsmæssig uddannelse på sammenlagt minimum 660 undervisningstimer, lektioner
eller tilsvarende hvoraf minimum 250 undervisningstimer, lektioner eller tilsvarende skal
være inden for det primære fagområde (behandlingsform).
Herudover fremgår det, at uddannelsen skal bestå af både teori og praksis, og at den
praktiske del af undervisningen opgøres i timer. Derudover skal uddannelsen omfatte
minimum 250 undervisningstimer eller lektioner i det primære fagområde
(behandlingsområde), fx Body-SDS eller fysiurgisk massør.
Uddannelsen skal endvidere indeholde basal sundhedslovgivning,
klinikvejledning/klientbehandling, psykologi og præsentation af andre alternative
fagområder. Brancheorganisationen skal stille krav om afsluttende eksaminer, herunder i
basisfagene anatomi/fysiologi og sygdomslære, ligesom organisationen skal stille krav til
disse eksaminer, så det sikres, at ansøgeren har den fornødne faglige indsigt og forståelse.
Efter gældende ret er der ikke krav om, at alternative registrerede behandlere har en
ansvarsforsikring forud for, at den pågældende påbegynder behandling.
Side 8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
Registrerede alternative behandlere er i modsætning til læger, kiropraktorer,
fysioterapeuter og autoriserede sundhedspersoner, der tillige er alternative behandlere,
ikke omfattet af Patienterstatningens dækningsområde. Dette medfører, at der efter
gældende ret skal anlægges erstatningssag ved domstolene, hvor der er et andet
ansvarsgrundlag end efter patienterstatningsordningen.
3.1.2. Sundheds- og Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets indhold
For så vidt angår overvejelserne om lovforslaget henvises til pkt. 2 i de almindelige be-
mærkninger.
De betingelser, der fremgår af lov om en brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere, vil fortsat være gældende med lovforslaget.
Med lovforslaget vil der være en række betingelser knyttet til den ret til at udføre mani-
pulation af rygsøjlen, som registrerede alternative behandlere får adgang til at udføre, når
lov nr. 1734 af 27. december 2016 træder i kraft den 1. juli 2017.
For det første foreslås det, at den alternative behandler skal være registreret i en bran-
cheforening, der er godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed., jf. lov nr. 351 af 19. maj
2004 om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (RAB-lo-
ven).
For det andet bliver en registreret alternativ behandler, der ønsker at udføre manipulati-
onsbehandling af rygsøjlen, med lovforslaget af patientsikkerhedsmæssige hensyn forplig-
tet til at have en obligatorisk ansvarsforsikring, så den pågældende er forsikret mod even-
tuelle erstatningskrav som følge af skader opstået ved behandlingen. Det er med forslaget
ikke tilstrækkeligt, at den registrerede alternative behandler har tegnet en ansvarsforsik-
ring, den pågældende skal tillige være dækket af forsikringen.
Det foreslås, at bevisvurderingen i forbindelse med erstatningsvurderinger i sager, der
behandles inden for rammerne af den omhandlede ansvarsforsikring, skal ske efter dansk
rets almindelige erstatningsregler (culpa). Det indebærer, at det er forsikringsselskaberne,
der træffer afgørelse om hvorvidt der foreligger en erstatningsberettiget skade. Eventuelle
tvistspørgsmål vil skulle afgøres ved domstolene.
For det tredje foreslås det - for at sikre, at borgerne har kendskab til vilkårene for mani-
pulationsbehandling af rygsøjlen hos en registreret alternativ behandler - samtidig at ind-
føre en ordning, hvorefter den registrerede alternative behandler tydeligt skilter med, at de
har tegnet en ansvarsforsikring, der dækker skader opstået i forbindelse med behandlingen.
For det fjerde skal den registrerede alternative behandler med lovforslaget have en ud-
dannelse inden for manuel behandling. Det foreslås, at den pågældende brancheorganisa-
tion er ansvarlig for at godkende og stille krav til uddannelsens faglige indhold og niveau.
Det foreslås endvidere, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om de uddannelses-
mæssige krav, der stilles til registrerede alternative behandlere, der ønsker at udføre mani-
pulationsbehandling af rygsøjlen. Lovforslaget har til formål at sikre, at de registrerede al-
ternative behandlere, der ønsker at udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen har de
rette kompetencer hertil.
For at sikre at de registrerede alternative behandlere, der udfører manipulationsbehand-
ling af rygsøjlen, har en ansvarsforsikring foreslås det, at den registrerede alternative be-
handler underretter den brancheforening, hvori den pågældende er registreret om, i hvilket
forsikringsselskab den pågældende har tegnet forsikring.
Med forslaget skal det forsikringsselskab, hvor den registrerede alternative behandler har
ansvarsforsikring, én gang årligt meddele Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis en
skade
Side 9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
bliver anmeldt til den pågældende behandlers forsikringsselskab. Den registrerede alterna-
tive behandler foreslås ligeledes forpligtet til at indberette anmeldte skader som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Formålet med forslaget om monitorering af området er at sikre, at sundhedsmyndighe-
derne får et overblik over antallet af skader opstået som følge af registrerede alternative
behandleres manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Det foreslås, at Styrelsen for Patientsikkerhed alene er ansvarlig for at videregive oplys-
ningerne om skaderne til Sundheds- og Ældreministeriet. Styrelsen er således med forslaget
ikke forpligtet til at føre tilsyn med de registrerede alternative behandlere, der ønsker at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Det foreslås, at sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om ansvarsforsikrin-
gen. Der vil i henhold til bemyndigelsen endvidere med forslaget kunne fastsættes regler
om, at forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatningen, herved
sikres skadelidte mulighed for at få dækket sit tab fuldt ud. Det foreslås endvidere, at
sundhedsministeren kan fastsætte regler om forsikringens art og omfang, forsikringsselska-
bets og den registrerede alternative behandlers indberetningspligt til Styrelsen for Patient-
sikkerhed og om afholdelse af udgifter til sagernes finansiering. Der vil ikke i medfør af den
foreslåede bemyndigelse kunne fastsættes regler, der indfører andre principper for bevis-
vurderingen i forbindelse med erstatningsvurderinger end de i dette afsnit forudsatte, her-
under at bevisvurderingen skal ske efter de principper, der gælder for Patienterstatningen
som fastlagt efter klage- og erstatningsloven.
Med forslaget må den registrerede alternative behandler ikke udføre manipulationsbe-
handling af rygsøjlen, før den pågældende er dækket af den påkrævede ansvarsforsikring.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om, at den registrerede alternative behandlers forsikringsselskab skal indbe-
rette anmeldelse af eventuelle skader, som den pågældende måtte have påført en borger,
til Styrelsen for Patientsikkerhed skønnes ikke at medføre økonomiske eller administrative
konsekvenser af betydning for det offentlige.
Forslaget i sin helhed skønnes ikke at medføre merudgifter for regioner eller kommuner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget åbnes der op for, at registrerede alternative behandlere kan udføre ma-
nipulationsbehandling af rygsøjlen, mod at de tegner en forsikring. Givet ordningen er fri-
villig, er det forventningen, at de registrerede alternative behandlere kun vil tegne en for-
sikring, hvis de som følge af flere behandlinger forventer en økonomisk gevinst. Samlet vur-
deres ordningen således ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser for registrerede
alternative behandlere.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Vedtagelse af lovforslaget vurderes ikke at medføre nye administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
Side 10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
1740664_0011.png
8. Lovforslagets forhold til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder m.v.
Et udkast til forslag om lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og
om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere har i perioden fra den 3. april til den 7. april 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer: Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Annemarie Goldschmidt, Ankestyrelsen, Birte Nielsen, Body SDS, Brancheforeningen for Fy-
siurgisk Massage, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker, Center for Ernæ-
ring og Terapi, Charlotte Yde, Danmarks Optikerforening, Danske Bandagister, Danske Bio-
analytikere, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisatio-
ner, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske Ældreråd, Danske Selskab for orthomole-
kylær medicin (DSOM), Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Ki-
ropraktorforening, Dansk Psykologforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Sel-
skab for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk Tandlægeforening, De Offentlige
Tandlæger, Det Centrale Handicapråd, Det færøske sundhedsministerium, Diabetesforenin-
gen, Din Tandplejer, Ergoterapeutforeningen, Erhvervs- og Vækstministeriet, Erling Helmer
Jensen, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske Diætister, Foreningen af
Speciallæger, Forsikring og Pension, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen, Hjernesagen,
Hjerteforeningen, Høreforeningen, Institut for Ortomolekylær Medicin, Jordemoderfor-
eningen, Justitsministeriet, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen af Kliniske Tandteknikere, Landsorganisationen Natursundhedsrådet
(LNS), Leila Eriksen, Lilian Wong, Livssyn: Akupunktur, zoneterapi og NLP, Lægeforeningen,
Mogens Ehrich, Optikerforeningen, Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber, Oste-
oporoseforeningen, Patienterstatningen, Patientforeningen i Danmark, Patientforeninger-
nes Samvirke, Praktiserende Lægers Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Privathospitaler, Psykolognævnet, RAB-Forum, Radiografrådet, Rigsombudsmanden på Fæ-
røerne, Rygmarvsskadede i DK RYK, Sjældne Diagnoser Scleroseforeningen, Styrelsen for
Patientsikkerhed, Sundhedsrådet, Sundhedsstyrelsen, Sund og Hed, Tandlægeforeningen,
Yngre Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen og Ældresagen.
10.Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter
Økonomiske
konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Negative konsekvenser /
merudgifter
Ingen
Ingen
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Side 11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
1740664_0012.png
Økonomiske
konsekvenser
erhvervslivet
Ingen
for
Under 4 mio. kr. årligt samt et
ukendt
beløb
for
forsikringspræmien, der kan
have negative konsekvenser
Ingen
Administrative konse-
kvenser for
Erhvervslivet
Administrative konse-
kvenser for
Borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Overimplementering
af EU-retlige mini-
mumsforpligtelser
(sæt x)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
JA
NEJ
(X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter gældende ret har registrerede alternative behandlere ikke adgang til at udføre ma-
nipulationsbehandling af rygsøjlen.
Med lovforslagets
§ 3 a
får registrerede alternative behandlere, hvis primære fagområde
omfatter manuel behandling under overskriften
Registrerede alternative behandlere med
uddannelse inden for manuel behandling,
ret til at udføre manipulationsbehandling af ryg-
søjlen under forudsætning af, at den registrerede alternative behandler har minimum 250
timers uddannelse inden for manuel behandling, at den registrerede alternative behandler
har en ansvarsforsikring mod erstatningskrav, som måtte følge af manipulation af rygsøjlen,
og at den registrerede alternative behandler opfylder nærmere fastsatte uddannelsesmæs-
sige krav.
Lovforslagets
§ 3a, stk. 1,
nr. 1, indebærer, at det er en betingelse for at kunne udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, at den alternative behandler er registreret i en bran-
cheforening, der er godkendt efter denne lov, og at behandleren har minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.2. Der henvises endvidere til be-
mærkningerne til § 2, stk. 1, nr. 7, i lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere.
Hidtil har registrerede alternative behandlere ikke efter lovgivningen været forpligtet til
at have en ansvarsforsikring, som dækker skader opstået under behandlingen.
Side 12
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
Det følger af de almindelige erstatningsregler, at skadevolder skal have udvist culpa for at
kunne blive pålagt erstatningsansvar. En skadevolder har udvist culpa, hvis den pågældende
har handlet enten forsætligt eller uagtsomt.
Patienter, der kommer til skade inden for det danske sundhedsvæsen, kan få erstatning
efter patienterstatningsordningen for både fysisk og psykisk behandlingsskade. Det vil sige,
at patienter, der bliver behandlet af en læge, kiropraktor, fysioterapeut eller en autoriseret
sundhedsperson, der også er alternativ behandler, er omfattet af patientskadeerstatnings-
ordningen.
Patientskadeerstatningsordningen er mere fordelagtig for patienten. Ansvarsgrundlaget
og bevisreglerne er lempeligere end efter de almindelige erstatningsregler. Der foreligger
således et ansvarsgrundlag efter patientskadeerstatningsordningen, hvis en erfaren specia-
list ville have handlet anderledes og dermed have undgået skaden. I bevismæssig sammen-
hæng er det endvidere tilstrækkeligt, at der foreligger overvejende sandsynlighed for, at en
skade er forvoldt ved behandling eller mangel på samme.
For at patienter tillige kan sikres rent erstatningsmæssigt, hvis de bliver behandlet hos en
registreret alternativ behandler, der, som reglerne er i dag, ikke efter loven er forpligtet til
at have en ansvarsforsikring for skader opstået som følge af behandlingen, indføres der med
lovforslagets § 3 a, stk. 1, nr. 2, en pligt for den registrerede alternative behandler til at have
en ansvarsforsikring, der dækker skader opstået i forbindelse med manipulationsbehand-
ling af rygsøjlen.
Med lovforslaget om obligatorisk ansvarsforsikring skal bevisvurderingen i forbindelse
med erstatningsvurderinger af sager, der behandles inden for rammerne af den
omhandlede ansvarsforsikring, ske efter dansk rets almindelige erstatningsregler (culpa).
Lovforslaget indebærer, at det alene er registrerede alternative behandlere, der ønsker
at udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen, der skal have en obligatorisk ansvarsforsik-
ring.
Registrerede alternative behandlere, der ønsker at udføre manipulationsbehandling af
kroppens perifere led, ledmobilisering af ryggen og kroppens perifere led samt bløddelsbe-
handling er ikke efter lovforslaget forpligtet til at have en obligatorisk ansvarsforsikring.
Dette skyldes, at denne form for behandling med lovforslaget ikke er forbeholdt autorise-
rede sundhedspersoner eller andre.
Med forslaget indføres desuden med § 3 a, stk. 1, nr. 3, en ordning, hvorefter den
registrerede alternative behandler tydeligt skal skilte med, at de har tegnet en
ansvarsforsikring, der dækker skader opstået i forbindelse med manipulationsbehandling
af rygsøjlen. Denne forpligtelse vil være opfyldt ved, at den registrerede alternative
behandler offentliggør information på sin hjemmeside eller ved opslag i behandlerens
venteværelse el. lign.
Lovforslagets § 3 a, stk. 1, nr. 4, medføre, at den registrerede alternative behandler skal
opfylde nærmere fastsatte uddannelsesmæssige krav. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2. i
de almindelige bemærkninger
Lovforslagets
§ 3 a, stk. 2,
indebærer endvidere, at sundhedsministeren kan fastsætte
nærmere regler om de uddannelsesmæssige krav, der stilles til alternative behandlere. I §
10 i bekendtgørelse nr. 978 af 1. oktober 2012 om en brancheadministreret registrerings-
ordning for alternative behandlere fremgår gældende uddannelses- og eksamenskrav til re-
gistrerede alternative behandlere. Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2. i de almindelige be-
mærkninger.
Side 13
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
Efter gældende ret er der ingen indberetningspligt for forsikringsselskaber eller andre til
at indberette skader opstået som følge af behandlingen til Styrelsen for Patientsikkerhed
eller andre.
Med lovforslagets
§ 3 b, stk. 1,
bliver det forsikringsselskab, hvori den registrerede alter-
native behandler med uddannelse inden for manuel behandling har sin ansvarsforsikring,
forpligtet til én gang årligt at indrapportere anmeldte skader forårsaget af den registrerede
alternative behandler som led i dennes udførelse af manipulationsbehandling af rygsøjlen
for Styrelsen for Patientsikkerhed.
Med lovforslagets § 3 b,
stk. 2,
skal den registrerede alternative behandler én gang årligt
orientere Styrelsen for Patientsikkerhed om skader, der er anmeldt til den pågældendes
forsikringsselskab som led i manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Baggrunden for forsikringsselskabernes og den registrerede alternative behandlers ind-
beretningspligt er, at ordningen med lovforslaget skal følges årligt over en 3-årig periode ud
fra et patientsikkerhedssynspunkt.
Ordningen kan for så vidt angår kiropraktorer, læger, fysioterapeuter og autoriserede
sundhedspersoner, der tillige er alternative behandlere, følges gennem Patienterstatnin-
gen, da disse faggrupper er omfattet af patientskadeerstatningsordningens dækningsom-
råde.
Lovforslaget medfører, at Styrelsen for Patientsikkerhed indsamler data fra Patienterstat-
ningen og fra de pågældende forsikringsselskaber og sender en samlet oversigt over an-
meldte skader i det pågældende år til Sundheds- og Ældreministeriet.
Lovforslaget indebærer, at Sundheds- og Ældreministeriet som led i monitoreringen ori-
enterer Sundheds- og Ældreudvalget om den årlige opfølgning.
Med lovforslaget skal Styrelsen for Patientsikkerhed ikke føre tilsyn med de registrerede
alternative behandlere.
Med lovforslagets § 3 b,
stk. 3,
har den registrerede alternative behandler, der ønsker at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen, pligt til at indberette i hvilket forsikringssel-
skab den pågældende har sin ansvarsforsikring, til den brancheforening, hvori den pågæl-
dende er registreret.
Lovforslaget medfører, at de enkelte brancheforeninger blandt andet får et overblik over
antallet af registrerede alternative behandlere, der ønsker at udføre manipulationsbehand-
ling af rygsøjlen.
Endvidere har de enkelte brancheforeninger med lovforslaget mulighed for at sikre, at de
registrerede alternative behandlere, der ønsker at udføre manipulationsbehandling af ryg-
søjlen, har en obligatorisk ansvarsforsikring, der dækker skader opstået som følge af be-
handlingen.
Lovforslagets § 3 b,
stk. 4,
medfører, at sundhedsministeren kan fastsætte nærmere reg-
ler om ansvarsforsikringen, herunder forsikringens art og omfang, om forsikringsselskabets
og den registrerede alternative behandlers forpligtelse til at indberette anmeldte skader til
Styrelsen for Patientsikkerhed, samt om afholdelse af udgifter til sagernes finansiering.
Til § 2
Side 14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
Det foreslås, at § 2, nr. 5, i lov nr. 1734 af 27. december 2016 om ændring af lov om autori-
sation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadmi-
nistreret registreringsordning for alternative behandlere, ophæves pr. 1. juli 2017.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Til § 4
Denne bestemmelse fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde. Som det fremgår,
gælder loven ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
1740664_0016.png
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en bran-
cheadministreret registreringsordning for al-
ternative behandlere, som ændret ved § 2 i
lov nr. 1734 af 27. december 2016, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes:
»Registrerede alternative behandlere med
uddannelse inden for manuel behandling
§ 3 a.
Registrerede alternative behand-
lere, hvis primære fagområde omfatter ma-
nuel behandling, har ret til at udøve mani-
pulationsbehandling af rygsøjlen, under for-
udsætning af at
1) den registrerede alternative behand-
ler har minimum 250 timers uddannelse
inden for manuel behandling,
2) den registrerede alternative behand-
ler, der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson, har en ansvarsforsik-
ring mod erstatningskrav, som måtte
følge af manipulationsbehandling af ryg-
søjlen, og
3) den registrerede alternative behand-
ler opfylder nærmere fastsatte uddan-
nelsesmæssige krav.
»Registrerede alternative behandlere med ud-
dannelse inden for manuel behandling
§ 3 a.
Registrerede alternative behandlere,
hvis primære fagområde omfatter manuel be-
handling, har ret til at udføre manipulations-
behandling af rygsøjlen, under forudsætning
af, at
1) den registrerede alternative behandler
har minimum 250 timers uddannelse in-
den for manuel behandling,
2) den registrerede alternative behandler,
der ikke tillige er en autoriseret sundheds-
person, har en ansvarsforsikring med be-
handlingsdækning mod erstatningskrav,
som måtte følge af manipulationsbehand-
ling af rygsøjlen,
3) den registrerede alternative behandler
skilter med, at de har tegnet en ansvars-
forsikring med behandlingsdækning mod
erstatningskrav, som måtte følge af mani-
pulationsbehandling af rygsøjlen, og
4) den registrerede alternative behandler
opfylder nærmere fastsatte uddannelses-
mæssige krav.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte
regler om de uddannelsesmæssige krav, der
stilles til registrerede alternative behandlere.
Side 16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
1740664_0017.png
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om de uddannelses-
mæssige krav, der stilles til registrerede al-
ternative behandlere.
§ 3 b.
Det forsikringsselskab, hvori den
registrerede alternative behandler med ud-
dannelse inden for manuel behandling har
sin ansvarsforsikring, jf. § 3 a, stk. 1, nr. 2,
er forpligtet til en gang årligt at indrappor-
tere anmeldte skader forårsaget af den re-
gistrerede alternative behandler som led i
dennes udøvelse af manipulationsbehand-
ling af rygsøjlen til Styrelsen for Patientsik-
kerhed.
Stk. 2.
Den registrerede alternative be-
handler, der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson, skal en gang årligt orien-
tere Styrelsen for Patientsikkerhed om ska-
der, der er anmeldt til den pågældendes
forsikringsselskab som led i manipulations-
behandling af rygsøjlen.
Stk. 3.
Den registrerede alternative be-
handler, der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson, og som ønsker at udøve
manipulation af rygsøjlen, har pligt til at
indberette, i hvilket forsikringsselskab den
pågældende har sin ansvarsforsikring, til
den forening, hvori den pågældende er re-
gistreret.
Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om ansvarsforsikrin-
gen, herunder forsikringens omfang og art,
om forsikringsselskabets og den registre-
rede alternative behandlers forpligtelse til
at indberette anmeldte skader til Styrelsen
for Patientsikkerhed og om afholdelse af
udgifter til sagernes finansiering.«
§ 3 b.
Det forsikringsselskab, hvori den re-
gistrerede alternative behandler med uddan-
nelse inden for manuel behandling har sin an-
svarsforsikring med behandlingsdækning, jf. §
3 a, stk. 1, nr. 2, er forpligtet til en gang årligt
at indrapportere anmeldte skader forårsaget
af den registrerede alternative behandler som
led i dennes udførelse af manipulationsbe-
handling af rygsøjlen til Styrelsen for Patient-
sikkerhed.
Stk. 2.
Den registrerede alternative be-
handler, der ikke tillige er en autoriseret sund-
hedsperson, skal en gang årligt orientere Sty-
relsen for Patientsikkerhed om skader, der er
anmeldt til den pågældendes forsikringssel-
skab som led i manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
Stk. 3.
Den registrerede alternative be-
handler, der ikke tillige er en autoriseret sund-
hedsperson, og som ønsker at udføre manipu-
lation af rygsøjlen, har pligt til at indberette, i
hvilket forsikringsselskab den pågældende har
sin ansvarsforsikring med behandlingsdæk-
ning, til den forening, hvori den pågældende
er registreret.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte
regler om ansvarsforsikringen med behand-
lingsdækning, herunder forsikringens omfang
og art, om forsikringsselskabets og den regi-
strerede alternative behandlers forpligtelse til
at indberette anmeldte skader til Styrelsen for
Patientsikkerhed og om afholdelse af udgifter
til sagernes finansiering.«
Side 17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
1740664_0018.png
§2
I lov nr. 1734 af 27. december 2016 om
ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed og lov om en
brancheadministreret registreringsordning for
alternative behandlere, foretages følgende
ændring:
1.
§ 2, nr. 5 ophæves.
5.
Efter § 3 indsættes:
»Registrerede alternative behandlere med
uddannelse inden for manuel behandling
§ 3 a.
Registrerede alternative behand-
lere, hvis primære fagområde omfatter ma-
nuel behandling, har ret til at udøve mani-
pulationsbehandling af rygsøjlen, under for-
udsætning af at
1) den registrerede alternative behand-
ler har minimum 250 timers uddannelse
inden for manuel behandling,
2) den registrerede alternative behand-
ler, der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson, har en ansvarsforsik-
ring mod erstatningskrav, som måtte
følge af manipulationsbehandling af ryg-
søjlen, og
3) den registrerede alternative behand-
ler opfylder nærmere fastsatte uddan-
nelsesmæssige krav.
Stk. 2.
Sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om de uddannelses-
mæssige krav, der stilles til registrerede al-
ternative behandlere.
§ 3 b.
Det forsikringsselskab, hvori den
registrerede alternative behandler med ud-
dannelse inden for manuel behandling har
sin ansvarsforsikring, jf. § 3 a, stk. 1, nr. 2,
er forpligtet til en gang årligt at indrappor-
tere anmeldte skader forårsaget af den re-
gistrerede alternative behandler som led i
Side 18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 258: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om en brancheadministreret registreringsordning for alternative behandlere (Ændring af forsikringsvilkår for registrerede alternative behandlere m.v.), fra sundhedsministeren
1740664_0019.png
dennes udøvelse af manipulationsbehand-
ling af rygsøjlen til Styrelsen for Patientsik-
kerhed.
Stk. 2.
Den registrerede alternative be-
handler, der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson, skal en gang årligt orien-
tere Styrelsen for Patientsikkerhed om ska-
der, der er anmeldt til den pågældendes
forsikringsselskab som led i manipulations-
behandling af rygsøjlen.
Stk. 3.
Den registrerede alternative be-
handler, der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson, og som ønsker at udøve
manipulation af rygsøjlen, har pligt til at
indberette, i hvilket forsikringsselskab den
pågældende har sin ansvarsforsikring, til
den forening, hvori den pågældende er re-
gistreret.
Stk. 4.
Sundheds- og ældreministeren
kan fastsætte regler om ansvarsforsikrin-
gen, herunder forsikringens omfang og art,
om forsikringsselskabets og den registre-
rede alternative behandlers forpligtelse til
at indberette anmeldte skader til Styrelsen
for Patientsikkerhed og om afholdelse af
udgifter til sagernes finansiering.«
6.
Overskriften før § 5 affattes således:
»Be-
myndigelse, pålæg og straf«,
og efter § 5
indsættes:
§3
Loven træder i kraft den 1. juli 2017
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland,
men kan ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Side 19