Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1739622_0001.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0002.png
Indhold
1. Indledning ..................................................................................................................................................... 3
1.1 Baggrunden for evalueringen ....................................................................................................................... 3
1.2 Evalueringens formål og afgrænsning .......................................................................................................... 3
1.3 Generelt om hørenedsættelse ...................................................................................................................... 4
1.4 Områdets omfang i Danmark ....................................................................................................................... 5
2. Patientens vej gennem systemet ................................................................................................................ 7
2.1 Udredning af hørenedsættelse og henvisning til behandling ........................................................................ 7
2.2 Frit valg
offentlig eller privat behandling .................................................................................................... 8
2.3 Opfølgende behandling og øvrige indsatser ................................................................................................. 9
2.4 Genudlevering af høreapparater .................................................................................................................. 9
3. Udvikling i aktivitet og ventetid ................................................................................................................ 11
3.1 Udleverede høreapparater ......................................................................................................................... 11
3.2 Ventetid til høreapparatbehandling ............................................................................................................ 11
4. Omkostninger ............................................................................................................................................. 14
4.1 Udgifter til offentlig høreapparatbehandling................................................................................................ 14
4.2 Udvikling i offentligt tilskud til privat høreapparatbehandling ...................................................................... 14
4.3 Patienternes egenbetaling.......................................................................................................................... 15
4.4 Kommunernes udgifter til helbredstillæg ved høreapparatbehandling........................................................ 16
5. Kvalitet i behandlingen .............................................................................................................................. 17
5.1 Personalets kompetencer........................................................................................................................... 17
5.2 Klagemuligheder ved høreapparatbehandling ............................................................................................ 18
5.3 Tilsyn med offentlig høreapparatbehandling .............................................................................................. 19
5.4 Godkendelse og tilsyn ved privat høreapparatbehandling.......................................................................... 19
5.5 Opfølgning på kvalitet af behandling m.v. .................................................................................................. 20
6. Opsamling................................................................................................................................................... 21
Appendiks a: Eksempler på høreapparatområdets organisering i andre lande ....................................... 22
Appendiks b: Den europæiske standard DS/EN 15927 ............................................................................... 23
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0003.png
1. Indledning
1.1 Baggrunden for evalueringen
Indtil 1. januar 2013 var høreapparatområdet organiseret således, at kommunerne havde
bevillingskompetencen og finansieringsansvaret for privat høreapparatbehandling med of-
fentligt tilskud i henhold til serviceloven, mens regionerne efter sundhedsloven havde an-
svaret for offentlig høreapparatbehandling på de offentlige, audiologiske sygehusafdelin-
ger. Med vedtagelsen af lovforslaget L 59 om ændring af lov om social service og sund-
hedsloven samlede man imidlertid området under sundhedslovgivningen, hvorved regio-
nerne kom til at stå for både bevilling og finansiering.
1
Baggrunden for lovændringen var den såkaldte kulegravning af høreapparatområdet, der
blev iværksat af det daværende Socialministerium og Indenrigs- og Sundhedsministerium
i efteråret 2010. I juni 2012 blev resultatet af dette
arbejde præsenteret i rapporten ’Kule-
gravning af høreapparatområdet’.
2
Kulegravningen afdækkede en række problematikker på området. Opdelingen mellem so-
ciallovgivningen og sundhedsloven førte ifølge rapporten til uhensigtsmæssigheder i for-
hold til kvalitet, gennemsigtighed og udgiftskontrol. Samtidig blev det påpeget, at prisen
på høreapparater indkøbt via offentligt udbud havde været faldende over en årrække,
mens tilskuddene imidlertid var blevet opjusteret med den generelle pris- og lønudviklin-
gen. Da der desuden skete en markant aktivitetsstigning på området, medførte dette lige-
ledes en stigning i udgifterne til tilskuddene til privat behandling. I kulegravningsrapporten
skønnedes det, at den samlede udgiftsstigning til høreapparatbehandlingen havde været
på 133 % i perioden 2001-2010.
På baggrund af konklusionerne fra kulegravningen foreslog den daværende regering be-
stående af Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SF at ændre lovgivningen med hen-
blik på at samle myndigheds- og finansieringsansvaret på området, opnå en enklere struk-
tur og smidigere sagsbehandling for borgerne samt at nedjustere tilskuddet til høreappa-
ratbehandling i privat regi. Dette resulterede i vedtagelsen af L 59 i december 2012.
1.2 Evalueringens formål og afgrænsning
I forbindelse med vedtagelsen af L 59 blev det besluttet, at lovændringen skulle evalueres
to år efter ikrafttrædelsen. I bemærkningerne til lovforslaget hed det således:
”Med
henblik på en vurdering af den overordnede organisering af høreapparatbehandlin-
gen i Danmark vil regeringen evaluere den nye model for tilskud til høreapparatbehandling
2 år efter den foreslåede ikrafttrædelse af lovforslaget. Evalueringen skal bl.a. belyse ud-
viklingen på området med privat tilskud, herunder i forhold til aktivitet og eventuel egenbe-
taling, samt udviklingen i ventetiden i det offentlige sygehusvæsen.”
1
2
Lovforslaget er tilgængeligt her:
http://www.ft.dk/samling/20121/lovforslag/L59/index.htm
Se:
http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundhedspolitik/2012/Juni/~/media/Filer%20-
%20dokumenter/Hoereapparatomraadet/Kulegravning%20af%20h%C3%B8reapparatomr%C3%A5det%20-%20Juni%202012.ashx
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0004.png
I henhold til ovenstående vil denne evaluering hovedsageligt beskæftige sig med udviklin-
gen i tilskud til privat høreapparatbehandling, aktivitet på området og ventetider til offentlig
høreapparatbehandling over de seneste år med henblik på at spore, hvilke konsekvenser
lovændringen har haft i forhold til disse emner.
Høreapparat- og hørerehabiliteringsområdet er både omfangsrigt og præget af stor kom-
pleksitet. I forbindelse med udarbejdelsen af evalueringen har Sundheds- og Ældremini-
steriet været i dialog med en lang række af aktører på området, hvoraf mange har udtrykt
forskellige ønsker til emner, som kunne behandles heri. På baggrund af de rammer, der
har været udstukket for evalueringen, har det ikke været muligt at imødekomme alle øn-
sker til indholdet. Evalueringen skal således ikke ses som en udtømmende behandling af
høreapparatområdet, men som en konkret opfølgning af vedtagelsen af L 59.
Af bemærkninger til L 59 fremgik det yderligere, at lovændringen ikke ændrede på den
hidtidige praksis, hvorunder behandlingen af børn og unge under 18 år samt personer
med kompliceret høretab altid skal foregå på offentlige audiologiklinikker. Evalueringen
koncentrerer sig derfor også om høreapparatbehandlingen af voksne med ukompliceret
høretab.
1.3 Generelt om hørenedsættelse
Hørenedsættelse er den hyppigst forekommende funktionsnedsættelse i sanseapparatet.
Hørenedsættelse defineres af World Health Organization (WHO) som manglende evne til
at høre, varierende fra let hørenedsættelse til total døvhed. WHO graduerer hørenedsæt-
telse på basis af gennemsnittet af rentonetærsklerne ved 500, 1000, 2000 og 4000 Hz for
bedst hørende øre. Den skønnede forekomst baseret på denne graduering af hørened-
sættelse hos personer over 15 år i den vestlige verden ses i tabel 1. Forekomsten af hø-
renedsættelse stiger med alderen.
Tabel 1: Estimerende prævalenser for hørenedsættelse hos voksne er baseret på
WHO’s klassifikation og graduering af hørenedsættelse
Grad af
Høretærskel i dB HL
Prævalens i procent
hørenedsættelse
befolkningen > 15 år
Let hørenedsættelse
Moderat hørened-
sættelse
Svær hørenedsæt-
telse
Meget svær/total hø-
renedsættelse
26-40 dB HL
41-60 dB HL
61-80 dB HL
81+ dB HL
Kilde: Mathers et al., 2003
7,4-12,8 %
2,3-4,4 %
0,4-1,3 %
0,1-1,3 %
Hørenedsættelse og døvhed kan være medfødt eller erhvervet. For medfødt hørenedsæt-
telse er der hyppigt en arvelig komponent, mens andre årsager til medfødt hørenedsæt-
telse/døvhed kan være relateret til komplikationer i graviditeten eller under fødslen. Høre-
nedsættelse og døvhed kan opstå når som helst i livet og kan være relateret til specifikke
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0005.png
infektioner som fx meningitis. De fleste mennesker får desuden aldersrelateret hørened-
sættelse af varierende omfang.
Uanset alder kan det have omfattende konsekvenser i hverdagslivet, hvis man ikke får re-
levant behandling for sin hørenedsættelse. Konsekvenserne af hørenedsættelse kan væ-
re vanskeligheder med at kommunikere, ensomhedsfølelse, isolation og frustration, lige-
som nogle studier bl.a. har peget på en mulig sammenhæng mellem høretab og udvikling
af demens.
3
Rapporten
”Uhørt?
Betydningen af nedsat hørelse for arbejdsmarkedstilknytning og ar-
bejdsliv”
udarbejdet af SFI i 2006 viste, at
hørenedsættelse bl.a. er forbundet med lavere
beskæftigelsesgrad og tidligere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet for de ramte med be-
tydelige negative økonomiske konsekvenser til følge for samfundet.
4
Det er derfor også
væsentligt i et samfundsøkonomisk perspektiv, at man i størst mulig grad afhjælper ned-
sat hørelse.
Ifølge Sundhedsstyrelsen kan behandling med høreapparat i mange tilfælde bidrage til at
reducere funktionsevnenedsættelsen, der følger af nedsat hørelse. Høreapparatbehand-
ling, herunder udredning af hørenedsættelse, er en kompleks indsats, som stiller store
krav til relevant og tværfaglig ekspertise, og behandlingen varierer betydeligt fra person til
person. For personer med svær hørenedsættelse eller meget svær hørenedsættel-
se/døvhed (jf. tabel 1) kan der være god effekt af Cochlear Implantat alene eller i kombi-
nation med høreapparat. Et Cochlear Implantat er et avanceret, indopereret apparat, der
omdanner lyd til elektriske signaler, som via en elektrode sendes ind i øresneglen på bæ-
reren. Herudover findes også behandlingsmuligheder med knogleforankrede høreappara-
ter, som ligeledes forudsætter kirurgisk indgreb.
Ovenstående behandlingsmuligheder kan dog sjældent stå alene, men bør indgå i en
samlet indsats med henblik på at give patienten den bedst mulige funktionsevne. Ifølge
Sundhedsstyrelsen er der betydeligt potentiale i kombinationen af pædagogiske interven-
tioner sammen med teknologisk udstyr, både høreapparater og andet udstyr, som kan
kompensere for den konkrete hørenedsættelse og de problemstillinger, den enkelte pati-
ent oplever i sin hverdag.
1.4 Områdets omfang i Danmark
Det anslås almindeligvis, at 500.000-800.000 danskere lider af hørenedsættelse i forskel-
lig grad, mens ca. 300.000 af disse skønnes at have høreapparat. Der findes dog ikke
nøjagtige opgørelser herfor.
I perioden 2007 til 2014 har i gennemsnit 46.000 voksne årligt modtaget behandling rela-
teret til høretab. Ca. en tredjedel af disse er i alderen 18 til 64 år, mens der for to tredjede-
les vedkommende er tale om borgere over 65 år.
3
http://www.videnscenterfordemens.dk/forskning/forskningsnyheder/2011/02/nedsat-hoerelse-forbundet-med-demens/
http://www.sfi.dk/publikationer/uhoert-5760/
4
5
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0006.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0007.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0008.png
Når en person oplever en hørenedsættelse, er det første trin at søge konsultation ved en-
ten egen læge eller direkte ved en privat praktiserende ØNH-læge. ØNH-lægen foretager
den initiale udredning af patienten og henviser patienten, hvis der er indikation for høre-
apparatbehandling eller behov for yderligere udredning og/eller behandling ved offentlig
sygehusafdeling. Henvisning fra ØNH-læge er en forudsætning for både offentligt høreap-
paratbehandling og privat høreapparatbehandling med offentligt tilskud.
En væsentlig del af udredningen handler om at udelukke behandlingskrævende sygdom-
me, som har medført hørenedsættelse eller døvhed. Patienter med kompliceret hørened-
sættelse, ved mistanke om sygdom, eller hvis den påkrævede behandling er fastsat som
enten regions- eller højt specialiseret funktion i Sundhedsstyrelsens specialeplan, henvi-
ses til en offentlig audiologisk sygehusafdeling med henblik på yderligere udredning og
eventuel behandling.
Vurdering af behovet og indikationen for høreapparatbehandling beror dels på en konkret
undersøgelse af hørenedsættelsens omfang og karakter, dels på hørenedsættelsens kon-
sekvenser i forhold til patientens aktiviteter og deltagelse i hverdagslivet. En række forhold
udover sværhedsgraden af hørenedsættelsen baseret på toneaudiometri har betydning
for, om høreapparatbehandling er indiceret. Blandt disse kan nævnes personens egen
motivation, kommunikationsbehov, hørekurvens konfiguration og graden af skelnetab i ro
og støj samt konsekvenserne af hørenedsættelsen i relation til aktiviteter og deltagelse i
hverdagslivet.
Udover målinger af hørelsen er andre aspekter vigtige i vurderingen af behandlingsbeho-
vet. Det gælder muligheden for at deltage i aktiviteter både socialt og på arbejdsmarkedet
samt sikkerhedsmæssige forhold, som eksempelvis muligheden for at kunne reagere ad-
ækvat på farlige situationer, som kræver hørelse, fx brandalarmer, børns gråd m.v.
2.2 Frit valg
offentlig eller privat behandling
Patienter, der henvises til høreapparatbehandling, kan som udgangspunkt vælge mellem
vederlagsfri offentlig behandling og privat behandling med offentligt tilskud, jf. bekendtgø-
relsen om høreapparatbehandling.
7
Børn og unge under 18 år og personer med komplice-
ret høretab skal dog altid henvises til behandling på sygehusenes audiologiske klinikker,
jf. Sundhedsstyrelsens faglige vejledning.
Patienter, der vælger privat høreapparatbehandling ved en godkendt, privat forhandler af
høreapparater, opsøger en sådan. Private forhandlere af høreapparater godkendes som
fastsat i bekendtgørelsen af DELTA Teknisk Audiologisk Laboratorium, og en liste over
godkendte, private forhandlere findes på deres hjemmeside (www.audiologi.dk).
8
Ansøg-
ning om tilskud sendes herefter til bopælsregionen, som bevilliger tilskuddet, hvormed be-
handlingen iværksættes. Som udgangspunkt skal der gå fire år, før der kan opnås nyt of-
fentligt tilskud til privat høreapparatbehandling, jf. afsnit 2.4.
7
Bekendtgørelse nr. 1438 af 23. december 2012,
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=144775
8
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0009.png
Patienter, der vælger offentlig behandling, indkaldes af regionen. Regionen giver på bag-
grund af henvisningen og eventuel efterfølgende udredning på audiologisk sygehusafde-
ling patienten tid til behandling af hørenedsættelsen. Den offentlige behandling foregår af-
hængigt af hørenedsættelsens kompleksitet og sværhedsgrad herefter på en audiologisk
sygehusafdeling på relevant specialiseringsniveau eller ved en ØNH-læge, som regionen
har aftale med.
Patienter, der bør udredes eller behandles på en offentlig sygehusafdeling henvises direk-
te til en offentlig audiologisk sygehusafdeling. Det gælder eksempelvis patienter med
kompliceret hørenedsættelse, eller hvor der er mistanke om sygdom m.v. Hvis der er
usikkerhed om behandlingen, er det ligeledes væsentligt, at patienten udredes yderligere
af relevante specialister. Patienter, der henvises direkte til en offentlig, audiologisk syge-
husafdeling med henblik på udredning og evt. behandling af hørenedsættelse, indkaldes
af sygehuset.
2.3 Opfølgende behandling og øvrige indsatser
Personer, som er blevet behandlet med høreapparat, har behov for løbende opfølgning, fx
fordi hørenedsættelsen ændrer karakter, deres høreapparat ophører med at fungere, eller
fordi den teknologiske udvikling muliggør en bedre behandling. Det betyder, at personer
med hørenedsættelse løbende vil skulle gennemgå et af de beskrevne forløb. Den enkel-
tes forløb er dog ikke nødvendigvis identiske, netop fordi der kan ske ændringer i den på-
gældendes behandlingsbehov. Det kan fx være ændringer i hørenedsættelsens karakter,
der kræver yderligere udredning og eventuelt på offentlig audiologisk sygehusafdeling.
Det kan også være, at hørenedsættelsen ændrer sig, så der opstår behov for andre rele-
vante indsatser.
I forbindelse med høreapparatbehandling kan nogle patienter have behov for yderligere
indsatser i form af fx rådgivning, undervisning i høretaktik, udlevering og træning i brug af
supplerende hjælpemidler m.m. Rehabilitering og bevilling af hjælpemidler er en kommu-
nal myndighedsopgave, og indsatserne gives ofte på et kommunikationscenter.
2.4 Genudlevering af høreapparater
Der skal som udgangspunkt gå mindst fire år fra tidspunktet for ibrugtagningen af sidste
høreapparat, før patienten igen kan få offentligt tilskud. Hvis personen som følge af en
helbredsbetinget forværrelse af hørelsen har behov for nyt høreapparat før fireårsperio-
dens ophør, skal personen henvises hertil via en ØNH-læge. Private høreklinikker kan ik-
ke uden ny henvisning søge om nyt tilskud inden fireårsperiodens ophør.
Der kan dog gives tilskud til nyt apparat inden fire år, hvis det ikke længere kan anvendes
pga. legemlige forandringer eller slitage, eller hvis det er gået tabt som følge af tyveri,
brand eller lignende.
8
Se afsnit 5.4 for en nærmere beskrivelse af godkendelsesprocessen for private leverandører af høreapparatbehandling.
9
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0010.png
Med lovændringen i 2013 frafaldt kravet om henvisning fra ØNH-læge ved genudlevering
af høreapparater ved en godkendt, privat høreapparatforhandler efter de fire år er gået.
Det er således op til den enkelte region, om man vil stille krav om lægehenvisning ved
genudleveringen.
10
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0011.png
3. Udvikling i aktivitet og ventetid
3.1 Udleverede høreapparater
Udviklingen i antallet af årligt udleverede høreapparater samt de private leverandørers
andel heraf fremgår af tabel 3. De udleverede høreapparater dækker både udleveringer til
personer, der ikke tidligere har haft høreapparat, og genudleveringer til eksisterende hø-
reapparatbrugere, der får udskiftet deres apparater. Det anslås, at ca. 80 % af høreappa-
ratbrugerne anvender apparater på begge ører.
Tabel 3: Udvikling i antal udleverede høreapparater fra offentlige klinikker samt ap-
parater udleveret fra private klinikker med offentligt tilskud pr. år i perioden 2011-
2015
År
2011
2012
2013
2014
2015
Antal høreapparater udleveret pr. år
119.327
131.355
117.737
136.187
138.347
Heraf andel fra private leveran-
dører
49 %
55 %
46 %
40 %
45 %
Kilde: Opgjort på baggrund af indberetninger fra DELTA til Sundheds- og Ældreministeriet
Nogle regioner har indgået aftaler med privatpraktiserende ØNH-læger om udlevering af
høreapparater på regionens vegne. Apparater udleveret fra disse indgår i ovenstående
under det offentliges andel. Tabellen medtager ikke høreapparater, som er solgt uden of-
fentligt tilskud.
Overodnet ses en stigning i det samlede antal høreapparater, der er udleveret pr. år. An-
delen af høreapparater, der udleveres fra private leverandører, ser ud til at være faldet lidt
i perioden efter lovændringen.
Antallet af godkendte, private klinikker er steget fra 186 klinikker i 2011 til 300 i første
kvartal 2016.
3.2 Ventetid til høreapparatbehandling
Af figur 3 fremgår udviklingen i ventetiden til høreapparatbehandling ved offentlige klinik-
ker fra 2011 til 2015. Ventetiderne skal læses med forbehold for visse usikkerheder. Først
og fremmest skal det bemærkes, at opgørelserne viser den
forventede
ventetid til første
undersøgelse på opgørelsestidspunktet. Den reelle ventetid for patienten kan derfor varie-
re i forhold hertil. Der kan desuden være forskelle i registreringsmetoden fra sygehus til
sygehus, ligesom ventetiderne er opgjort pr. klinik og ikke er vægtet efter patientvolumen.
11
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0012.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0013.png
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0014.png
4. Omkostninger
4.1 Udgifter til offentlig høreapparatbehandling
Af nedenstående tabel fremgår udgifterne for perioden 2012-2014, der direkte er forbun-
det med høreapparatbehandlingen på henholdsvis sygehus og ved speciallæge samt ud-
gifterne til indkøb af høreapparater via Amgros.
Tabel 4: Udgifter til høreapparatbehandling i offentligt regi
Sygehus
2012:
2013:
2014:
32 mio. kr.
50 mio. kr.
72 mio. kr.
Speciallæge
14 mio. kr.
20 mio. kr.
10 mio. kr.
Høreapparater
185 mio. kr.
99 mio. kr.
123 mio. kr.
Udgifter i alt
231 mio. kr.
169 mio. kr.
205 mio. kr.
Kilde: Sundhedsdatastyrelsen på baggrund af Landspatientregisteret og Sygesikringsregisteret samt
DELTA’s årlige afrapporteringer til
Sundheds- og Ældreministeriet. Tal er afrundet til hele millioner.
Udgifterne til selve behandlingen i offentligt regi har været stigende over perioden, hvilket
skal ses i lyset af, at det samlede antal borgere, der modtager høreapparatbehandling, er
steget, ligesom en større andel som nævnt søger behandling i offentligt regi efter lovæn-
dringen i 2013. Der kan yderligere være afledte udgifter forbundet med behandlingen,
som ikke fremgår af ovenstående. De offentlige udgifter til høreapparater er derimod fal-
det
efter lovændringen, hvilket skal ses i lyset af, at det via Amgros’ udbud er lykkedes at
indkøbe apparater til en lavere pris end tidligere.
4.2 Udvikling i offentligt tilskud til privat høreapparatbehandling
I forbindelse med lovændringen pr. januar 2013 blev det offentlige tilskud til høreapparat-
behandling i privat regi som nævnt nedreguleret. Inden lovændringen udgjorde tilskuddet
op til 5.607 kr. pr. apparat, og ifølge kulegravningsrapporten oplevede kommunerne, at
fakturaerne fra de private leverandører så godt som altid var på mindst det fulde tilskuds-
beløb.
9
Baggrunden for nedjusteringen af tilskuddet var først og fremmest, at prisen på høreappa-
rater indkøbt til behandling i offentligt regi havde været faldende i perioden fra år 2000 og
frem. Med lovændringen ændrede man ligeledes den hidtidige praksis, hvor tilskuddet
blev opgjort med samme takst pr. høreapparat uanset om behandlingen fandt sted på kun
ét øre eller begge. Dette skete ud fra en vurdering af, at det ikke er væsentligt mere ar-
bejdskrævende at behandle hørenedsættelse på to ører end ét. Som følge heraf blev til-
skuddet fastsat til 4.000 kr. ved behandling på ét øre og 6.350 kr. ved behandling på beg-
ge ører (mod tidligere op til 11.214 kr.). Tilskuddet er fastsat ud fra en pris på selve appa-
ratet på maksimalt 2.000 kr., mens tilpasning og behandling ligeledes udgør 2.000 kr. ved
9
Se s. 31 i kulegravningsrapporten:
http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sundhedspolitik/2012/Juni/~/media/Filer%20-
%20dokumenter/Hoereapparatomraadet/Kulegravning%20af%20h%C3%B8reapparatomr%C3%A5det%20-%20Juni%202012.ashx
14
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0015.png
behandling på ét øre, mens der ved behandling på begge ører ydes yderligere 350 kr.
hertil.
Taksten for den del af tilskuddet, der gives til selve behandlingen, reguleres årligt efter
den almindelige pris- og lønudvikling. I 2017 udgør det samlede tilskud således 4.054 kr.
for behandling af 1. øre og 2.360 kr. for behandling på 2. øre.
10
Figur 5: Udvikling i offentligt tilskud til privat høreapparatbehandling 2011-2015
Offentligt tilskud (mio. kr)
Offentligt tilskud (mio. kr)
406
329
210
183
183
2011
2012
2013
År
2014
2015
Kilde: Baseret på opgørelser fra DELTA
Som det fremgår af figur 5, medførte lovændringen pr. januar 2013 som forventet et fald i
de offentlige udgifter til tilskud til privat høreapparatbehandling. Mens de offentlige tilskud i
2012 udgjorde 406 mio. kr., var det i 2015 faldet til 210 mio. kr. Opgørelsen over tilskud-
dene er estimeret på baggrund af antallet af udleverede apparater fra private leverandø-
rer, herunder ud fra et estimat af den gængse fordeling af behandling på ét eller begge
ører.
4.3 Patienternes egenbetaling
Borgernes egenbetaling ved privat høreapparatbehandling registreres ikke centralt, og det
har derfor ikke været muligt som ønsket at opgøre, hvilken indvirkning lovændringen
eventuelt har haft på denne.
I kulegravningsrapporten fremgik det, at repræsentanter for de private leverandører vurde-
rede, at ca. 75 % af de borgere, der modtog behandling hos dem, havde en grad af egen-
betaling.
Størrelsen på egenbetalingen vil være afhængig af, hvilket apparat borgeren ønsker m.v. I
nogle tilfælde kan egenbetalingen udgøre mange tusinde kroner. For nogle pensionister
kan der dog være mulighed for at få dækket en væsentlig del af egenbetalingen via hel-
10
Jf. cirkulæreskrivelse om regulering for 2017 af tilskud til høreapparatbehandling hos privat leverandør efter eget valg,
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=186048
15
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0016.png
bredstillæg som beskrevet nedenfor, ligesom nogle borgere delvist får dækket udgiften
gennem en privat forsikringsordning som Sygeforsikringen Danmark.
4.4 Kommunernes udgifter til helbredstillæg ved høreapparatbehand-
ling
Kommunerne yder efter nærmere bestemmelser et formuebestemt helbredstillæg til øko-
nomisk vanskeligt stillede folke- og førtidspensionister i forbindelse med høreapparatbe-
handling i privat regi.
11
Helbredstillæget ydes til dækning af den del af udgiften til høreap-
paratbehandling ved privat leverandør, der overstiger det offentlige tilskud, og kan maksi-
malt udgøre 85 % af egenbetalingen. Høreapparatbehandling var ikke omfattet af hel-
bredstillæg før overflytningen af området til sundhedsloven som følge af L 59.
Udgifterne på landsplan til helbredstillæg i forbindelse med høreapparatbehandling ud-
gjorde 43,1 mio. kr. i 2014 og 55,2 mio. kr. i 2015, svarende til en stigning på 28 %.
12
Der
er ikke fastsat nogen øvre beløbsgrænse for, hvor stort helbredstillægget ved høreappa-
ratbehandling kan være.
11
12
Jf. § 14 a, stk. 1, i lov om social pension og § 18, stk. 1, i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Opgørelser af de kommunale driftsregnskaber, gruppe 5.67.014
’Høreapparater,
helbredstillæg’,
Danmarks Statistik via
http://www.statistikbanken.dk/
16
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0017.png
5. Kvalitet i behandlingen
5.1 Personalets kompetencer
Flere forskellige faggrupper med forskellig uddannelsesbaggrund indgår i høreapparatbe-
handling. Heraf er de medicinske uddannelser omfattet af sundhedsfaglig autorisation ef-
ter autorisationsloven, mens de øvrige faggrupper, der gennemgås nedenfor, ikke er om-
fattet af sundhedsfaglig autorisation.
I september 2015 udgav en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter for bl.a. høreap-
paratbrugere, producenter samt læger og forskere på området
visionsoplægget ”Fremti-
dens hørerehabilitering i Danmark”.
13
I oplægget peges der bl.a. på, at der på nuværende
tidspunkt overordnet findes tre forskellige uddannelser på høreapparatområdet
14
(foruden
de medicinske uddannelser) med hver deres fordele og ulemper, bl.a. i forhold til tilegnel-
sen af praktiske og teoretiske færdigheder. De tre uddannelser er kort skitseret nedenfor.
Erhvervsuddannelsen til audiologiassistent:
Audiologiassistentuddannelsen udbydes på
Syddansk Erhvervsskole og tager to år og seks måneder, hvoraf størstedelen foregår som
praktik i offentlig eller privat klinik med indlejrede skoleophold. Adgangskravet er ni års
skolegang. Audiologiassistenter udlæres bl.a. til at foretage audiologiske målinger samt at
kunne tilpasse høreapparater og foretage finjustering af disse.
Universitetsuddannelsen i audiologopædi:
Uddannelsen til audiologopæd består af en tre-
årig bacheloruddannelse og en toårig kandidatuddannelse, hvor adgangskravet er en stu-
dentereksamen. Audiologopædien beskæftiger sig med diagnostik, undervisning, behand-
ling og forskning i forbindelse med læse-, stave-, skrive-, høre, tale- og stemmevanske-
ligheder. De fleste audiologopæder arbejder i det offentlige inden for specialundervisning
ved kommunikationscentre, tale- og høreinstitutter eller centre for voksenuddannelser,
men nogle finder også ansættelse på audiologiske hospitalsafdelinger eller ved private
firmaer i høreapparatbranchen.
Uddannelsen i audiologi ved Syddansk Universitet:
Uddannelsen består af en treårig ba-
cheloruddannelse og en toårig kandidatuddannelse, hvor adgangskravet er en studenter-
eksamen. Uddannelsen kombinerer medicinske, sproglige og tekniske fag og har to for-
skellige retninger: teknisk audiologi og pædagogisk audiologi. De studerende lærer at ud-
føre audiologiske målinger til behandling med høreapparater og opnår indsigt i udvælgel-
sen af høreapparater og tilpasningen af disse m.v.
I
”Fremtidens hørerehabilitering i Danmark”
anbefales det, at de eksisterende uddannelser
på området gentænkes med henblik på at skabe en mere målrettet uddannelse på områ-
det i stedet. Indholdet og opbygningen af en sådan uddannelse vil fx kunne tage ud-
gangspunkt i anbefalingerne i den europæiske standard for høreapparatbehandling (jf.
13
14
http://audiologi.dk/wp-content/uploads/2015/10/150928_Visionsopl%C3%A6g-vedr.-Fremtidens-H%C3%B8rerehabilitering-i-Danmark.pdf
Herudover har en privat høreklinikkæde etableret egen uddannelse.
17
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0018.png
evalueringens appendiks b). Ved en evt. etablering af en ny uddannelse vil det ligeledes
kunne overvejes at lade denne faggruppe omfatte af autorisation.
I henhold til bekendtgørelsen om høreapparatbehandlings § 5 er det et krav for godken-
delse af private høreklinikker, at audiometri og tilpasning af høreapparat skal udføres af
enten speciallæger i øre-, næse- og halssygdomme med audiologi som særligt fagområ-
de, speciallæger i øre-, næse- og halssygdomme med efteruddannelse i audiologi eller
audiologiassistenter. For audiologiassistenter, som er færdiguddannede efter 1. juli 2000,
er der endvidere krav om to års erhvervserfaring fra en audiologisk klinik for selvstændigt
at kunne foretage audiometri og tilpasning af høreapparater. Audiologer uddannet fra
Syddansk Universitet og audiologopæder er på nuværende tidspunkt ikke nævnt i be-
kendtgørelsen.
5.2 Klagemuligheder ved høreapparatbehandling
Hvis en borger oplever utilfredsstillende forhold ved høreapparatbehandlingen, må det
forventes, at vedkommende i første omgang klager direkte til det sygehus eller den private
klinik m.v., der har stået for denne. Mulighederne for den videre klageadgang adskiller sig
på nogle punkter alt efter, om behandlingen har fundet sted i offentligt eller privat regi, og
om den er udført af en autoriseret sundhedsperson eller ej.
Styrelsen for Patientsikkerhed behandler klager over den sundhedsfaglige virksomhed,
som udøves i det offentlige sundhedsvæsen, jf. lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet (lovbekendtgørelse nr. 84 af 17. januar 2017).
15
Når der ydes tilskud fra regionen til høreapparatbehandling i privat regi, er der i denne
sammenhæng også tale om behandling i det offentlige sundhedsvæsen. Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed har derfor kompetence til at behandle klager herover, uanset om behand-
lingen er udført af en autoriseret sundhedsperson eller eksempelvis en audiologiassistent.
Styrelsen tager stilling til, om den sundhedsfaglige virksomhed har været kritisabel, eller
om der er handlet i strid med reglerne i sundhedslovens kapitel 4-9 og afsnit IV.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn behandler klager over den sundhedsfaglige virk-
somhed, som udøves af konkrete sundhedspersoner. Disciplinærnævnets kompetence er
begrænset til at behandle klager over autoriserede sundhedspersoner og de ikke-
autoriserede persongrupper, som fremgår af § 1 i bekendtgørelse nr. 1448 af 15. decem-
ber 2010 om ikke-autoriserede persongrupper inden for sundhedsvæsenet, der er omfat-
tet af Sundhedsvæsenets Disciplinærnævns virksomhed.
16
Disciplinærnævnet kan derfor
ikke behandle klager over audiologiassistenter, da disse ikke er autoriserede og ikke er
omfattet af nævnte bekendtgørelse.
15
16
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=184121
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135018
18
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0019.png
Disciplinærnævnet tager stilling til, om sundhedspersonens sundhedsfaglige virksomhed
har været kritisabel, eller om sundhedspersonen har handlet i strid med sundhedslovens
kapitel 4-7 og 9.
Styrelsen for Patientsikkerhed har ikke kompetence til at behandle en klage over privat
høreapparatbehandling i tilfælde, hvor patienten selv har afholdt hele udgiften uden offent-
ligt tilskud.
5.3 Tilsyn med offentlig høreapparatbehandling
Behandlingen på offentlige, audiologiske afdelinger er underlagt tilsyn af Styrelsen for Pa-
tientsikkerhed, der fører tilsyn med sundhedsvæsenets sundhedsfaglige virksomhed.
Formålet med tilsynet er blandt andet at identificere sundhedspersoner, som kan udgøre
en risiko for patienterne, men også at identificere områder, procedurer m.v. inden for be-
handlingen, der mere generelt kan udgøre en væsentlig risiko for patientsikkerheden. Et
hovedformål med tilsynsvirksomheden er således at sikre, at patienterne ikke udsættes
for fejlbehandling eller skade som følge af generelle systemfejl eller enkelte sundhedsper-
soners risikoadfærd. Derudover har tilsynet også til formål at sikre overholdelse af patien-
ternes retstilling.
Folketinget vedtog i 2016 en lovændring for tilsynet på sundhedsområdet, der har til for-
mål at gøre tilsynet risikobaseret. Det betyder, at Styrelsen for Patientsikkerhed tilrette-
lægger tilsynet ud fra en risikovurdering, så det hovedsageligt retter sig mod de behand-
lingssteder, hvor der vurderes at være de største patientsikkerhedsmæssige risici. Samti-
dig er der fortsat et reaktivt tilsyn med de behandlingssteder, der ikke modtager risikoba-
seret tilsyn.
Udover tilsynet med behandlingssteder fører Styrelsen for Patientsikkerhed ligeledes til-
syn med den sundhedsfaglige virksomhed, der udføres af konkrete personer inden for
sundhedsvæsenet. Da audiologiassistenter, audiologer og audiologopæder ikke er autori-
serede sundhedspersoner efter autorisationsloven, er disse faggrupper imidlertid ikke om-
fattet af styrelsens individtilsyn.
5.4 Godkendelse og tilsyn ved privat høreapparatbehandling
Som fastsat i bekendtgørelsen om høreapparatbehandling står DELTA Teknisk-
Audiologisk Laboratorium for at godkende private leverandører af høreapparatbehandling
samt at udføre årlige tilsyn hos disse. Det er en betingelse for at kunne få offentligt tilskud
til høreapparat, at behandlingen udføres af en godkendt klinik. Der findes godt 300 god-
kendte, private høreklinikker i Danmark. Godkendelsesordningen omfatter også praktise-
rende ØNH-læger, som varetager høreapparatbehandling for regionen.
Godkendelsesordningen har til formål at sikre, at borgere, der vælger privat høreapparat-
behandling, behandles af personale med de nødvendige kompetencer, og at klinikkerne
er i besiddelse af det nødvendige udstyr og faciliteter.
19
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0020.png
I forbindelse med godkendelsen er det et krav, at klinikken har udarbejdet en kvalitets-
håndbog, der beskriver bl.a. procedurer for audiometri, udstyr og lokaler, personalets
kompetencer og uddannelse, ansvarsfordeling, håndtering af klager, kontrol af høreappa-
ratets funktion samt opfølgning på behandling.
Private klinikker vil være omfattet af tilsyn fra både DELTA og Styrelsen for Patientsikker-
hed, hvis behandlingen udføres af en læge.
5.5 Opfølgning på kvalitet af behandling m.v.
Som opfølgning på behandlingen ved private høreapparatklinikker, skal borgerne besvare
et kort spørgeskema om deres udbytte af apparatet baseret på det internationale spørge-
skema
International Outcome Inventory for Hearing Aid
(IOI-HA).
17
Skemaet udleveres af
klinikkerne, som også indberetter besvarelserne til DELTA.
De opgjorte besvarelser af spørgeskemaerne tegner generelt et positivt billede af kvalite-
ten af behandlingen. Eksempelvis angav under en halv procent af respondenterne i første
halvår 2015, at de slet ikke benytter det udleverede høreapparat, mens langt størstedelen
benytter det minimum fire timer dagligt.
18
Det er imidlertid en udfordring, at der ikke er fastsat en standardiseret procedure for,
hvordan spørgeskemaet skal udleveres og håndteres. Det betyder bl.a., at der er forskel
på, hvornår i processen borgeren besvarer skemaet, ligesom nogle klinikker udsender
skemaet til borgeren, mens andre interviewer vedkommende i forbindelse med efterkon-
trollen. Dertil kommer, at svarprocenten varierer meget fra klinik til klinik, og at svarpro-
centen på landsplan kun er på omkring 50 %. Derfor skal resultaterne af de opgjorte
spørgeskemaer læses med forbehold.
En tilsvarende opfølgning via spørgeskemaer sker ikke ved de offentlige, audiologiske kli-
nikker.
17
18
Spørgeskemaet er tilgængeligt her:
http://audiologi.dk/wp-content/uploads/2014/07/Standard-Revised-Danish-IOI-HA.pdf
http://audiologi.dk/wp-content/uploads/2015/12/Rapport_SUM_2015-1_IOI-HA_web.pdf
20
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0021.png
6. Opsamling
Der er over de senere år set en stigning i antallet af høreapparater, der udleveres fra of-
fentlige klinikker eller fra private klinikker med offentligt tilskud. Dette er formentligt delvist
et resultat af, at den teknologiske udvikling på området har gjort høreapparatbehandling
relevant for en større gruppe end tidligere, samtidigt med at flere diagnosticeres med hø-
renedsættelse. Opgørelserne tyder på, at en lidt større andel af patienterne har fået appa-
raterne i offentligt regi efter 2013.
Lovændringen på baggrund af L 59 har som ventet givet bedre muligheder for udgiftssty-
ring på høreapparatområdet, og nedsættelsen af tilskuddet til behandling ved private kli-
nikker ses at have medført en betydelig besparelse for det offentlige. Evalueringen har ik-
ke som ønsket haft mulighed for at undersøge udviklingen i borgernes egenbetaling ved
behandling i privat regi. Såfremt det fremadrettet skal gøres muligt at følge dette, vil det
være nødvendigt, at de private leverandører dels skal oplyse borgerens egenbetaling i
forbindelse med tilskudsprocessen, og dels vil der skulle ske en systematisk registrering
heraf.
Ventetiden til høreapparatbehandling i det offentlige sygehusvæsen er fortsat lang. I 2015
måtte man som borger således i gennemsnit regne med at skulle vente 216 dage på den
første undersøgelse på en audiologisk klinik. Imidlertid er der også betydelig variation i
ventetiden mellem de enkelte offentlige klinikker. Det kan på den baggrund bl.a. overvejes
at styrke kommunikationsindsatsen om muligheden for at vælge behandling på anden of-
fentlig klinik under det almindelige, frie sygehusvalg. Ligeledes kan der overvejes initiati-
ver til at udbrede erfaringerne fra de audiologiske afdelinger, der har været i stand til at
nedbringe ventetiden. Endelig vil en ensretning af registreringen af ventetiden kunne sikre
større gennemskuelighed for borgeren i forhold til valget af behandlingssted.
Den nuværende organisering af høreapparatområdet gør, at der på en række punkter ek-
sisterer forskelle i krav og procedurer mellem offentligt og privat regi, ligesom der kan op-
leves forskelle fra region til region eller fra privat klinik til privat klinik. Det kan medvirke til,
at det nogle gange bliver forvirrende for borgerne at navigere i systemet. Der kan derfor
overvejes forskellige initiativer til sikring af mere ensartede procedurer og kvalitet på tværs
af behandlingssteder m.v., eksempelvis med udgangspunkt i den europæiske standard for
høreapparatbehandling (jf. appendiks b).
21
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0022.png
Appendiks a: Eksempler på høreapparatområdets organi-
sering i andre lande (pr. 2016)
Norge
I Norge foregår størstedelen af høreapparatbehandlingen i offentligt regi. Henvisningen til
et høreapparat foregår igennem egen læge, der henviser til videre udredning, som kan fo-
regå i offentligt regi eller ved læger, der har en aftale med det offentlige. Den øvre grænse
for tilskuddet til høreapparat er 5.910 NOK. Tilskuddet er fastsat efter, at størstedelen af
høreapparaterne koster mindre, hvorfor der sjældent forekommer egenbetaling. Der er ik-
ke offentligt tilskud til høreapparatbehandling, som foregår i privat regi udenom det offent-
lige. Borgerne betaler selv konsultationer i forbindelse med høreapparatets tilpasning,
men der er fastsat en grænse for den maksimale årlige egenbetaling herfor.
Sverige
I Sverige er det de tyve landsting, der har ansvaret for at tilbyde deres borgere høreappa-
rater. Landstingene har forskellige regler for, hvilke kriterier der bevilges efter. I de fleste
landsting kræves en henvisning fra læge til audiolog. Der forekommer variationer i bru-
gerbetalingen på tværs af landstingene, hvor behandlingen både kan have en høj egenbe-
taling, men også være gratis for borgeren. Landstingene indkøber høreapparater enten
alene eller sammen med andre landsting i regionen, hvorfor der er også er forskel på,
hvilke høreapparater der udleves i de enkelte landsting.
Storbritannien
I Storbritannien foregår høreapparatbehandlingen hovedsageligt i offentlig regi og hos pri-
vate, som har en aftale med det offentlige. Der findes dog også rent private klinikker.
Henvisningen til et høreapparat eller videre udredning skal ske igennem praktiserende
læge. Høreapparatbehandling i det offentlige er gratis, mens der forekommer egenbeta-
ling i privat regi uden kontrakt med det offentlige. Her vil egenbetalingen afhænge af, hvil-
ket apparat m.v. borgeren ønsker.
Tyskland
I Tyskland er det muligt at få et høreapparat igennem den lovbestemte sundhedsforsik-
ring. Kravet herfor er, at høreapparatbehandlingen er omkostningseffektiv, således at bor-
geren ikke får et unødvendigt dyrt høreapparat. For at en borger kan få refunderet beløbet
fra sin forsikring, kræves en henvisning fra egen læge eller speciallæge. Forsikringens bi-
drag er på op til 1.530 euro. Borgeren kan vælge en anden behandler end forsikringssel-
skabets samarbejdspartnere, men så vil egenbetalingen blive højere. Ligeledes vil et dy-
rere høreapparat end det anbefalede munde ud i egenbetaling af differencen.
Holland
I Holland er det muligt at få et høreapparat igennem den lovbestemte sundhedsforsikring.
De første 385 euro betales af borgeren selv, og hvis behandlingen bliver dyrere, refunde-
res differencen. Borgeren behøver ikke en henvisning til audiologen, som selv kan henvi-
se til nærmere udredning på hospitalet om nødvendigt.
22
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 257: Orientering vedr. evaluering af høreapparatområdet, fra sundhedsministeren
1739622_0023.png
Appendiks b: Den europæiske standard DS/EN 15927
Der findes en europæisk standard for høreapparatbehandling kaldet ”Vejledning og krav til
udbydere af høreapparattilpasning” (DS/EN 15927).
Standarden beskriver en række minimumskrav til væsentlige elementer af høreapparat-
behandling, og der gives en række anbefalinger om god praksis herfor. Standarden angi-
ver procedurer for høreapparatbehandling, krav til uddannelse, faciliteter, udstyr samt reg-
ler for passende adfærd. Standarden inkluderer en lang række normative krav af især
teknisk art, f.eks. krav til måleudstyr osv., men også øvrige krav til faciliteter på høreklinik-
ken, herunder tilgængelighedsforhold, skiltning, kontaktmuligheder m.v.
Der er desuden detaljerede beskrivelser og anbefalinger til modtagelse af klienter, konsul-
tationsfaciliteter, krav til audiometriudstyr og tilpasning af høreapparat. Det er ligeledes
beskrevet, hvilket udstyr en høreklinik bør have til undersøgelse og tilpasning af høreap-
parater samt værksted til reparation.
Standarden beskriver også et etisk kodeks, der indeholder krav i forhold til tavshedspligt,
kollegiale vedtægter, forpligtelse til viderehenvisning, markedsføring og beskrivelse af
procedurer for selve processen for høreapparatbehandling m.v. Mange af de beskrevne
krav svarer til det, som kendes fra autorisationslovens bestemmelser om sundhedsperso-
ners pligter.
Der er yderligere beskrevet krav til personalets uddannelse i et bilag til standarden. I nog-
le EU- og EØS-lande er de personalegrupper, der varetager høreapparatbehandling, ud-
dannet på universitet eller professionshøjskole i tre- eller femårige uddannelser med efter-
følgende autorisation.
Standarden er ikke inkluderet i den danske lovgivning på området og er ikke juridisk bin-
dende for hverken offentlige eller private udbydere af høreapparatbehandling her i landet.
Arbejdsgruppen bag rapporten
”Fremtidens
hørerehabilitering i Danmark” har peget på, at
en implementering af standarden via relevante regelsæt formentligt vil kunne medvirke til
at sikre en ensartet kvalitet af høreapparatbehandlingen på tværs af leverandører. Andre
aktører peger dog på, at standarden på nogle punkter bryder med ellers velfungerende
ordninger i Danmark, hvorfor de ikke anbefaler en fuld implementering.
23