Kære Liselott
Til din (og måske udvalgets) orientering får du her mine kommentarer til navneændring af
www.venteinfo.dk
Nu smider man barnet ud med badevandet!
Begrebsforvirring?
Hvem bestemmer?
Gennem mange år er patienter, pårørende og hele sundhedsvæsenet blevet bekendt- og nogenlunde
fortrolig med internetsiden
www.venteinfo.dk
Her kan man finde sygehusenes og privathospitalernes ventetider på udvalgte undersøgelser og
behandlinger.
Om kort tid lanceres en ny – og forhåbentlig forbedret udgave, men under navnet
www.mitsygehusvalg.dk
Det vil sige, man kasserer et meget kendt navnebrand, som står i - eller linkes til i alle sygehusindkaldelser, i
tusindvis af hjemmesider, informationspjecer og vejledende dokumenter.
Hvem mon har besluttet at trykke på den knap, som sætter så stort og kostbat et apparat i gang med
rettelser og ændringer i regioner, kommuner, styrelser, patientforeninger og mange andre steder?
Det kunne være interessant at vide, om det er velovervejet ……….eller fik ”nogen” bare en fiks ide, som nu
koster kassen?
Hvorfor kunne man mon ikke beholde brand´et
www.venteinfo.dk
?
Det udtrykker kort og præcist, hvad der er vigtigst på siden, nemlig ventetider. Man vælger trods alt ikke
altid kun sygehus ud fra ventetiden.
Sagen forvirres endnu mere af, at det andet vigtige internetværktøj, hvor patienter, pårørende og
sundhedspersoner skal finde de privathospitaler/klinikker, patienterne er berettiget til at vælge, hvis deres
region ikke kan overholde ventetidsgarantierne, hedder
www.sygehusvalg.dk
(på trods af det kun omfatter
privathospitaler/klinikker). At den side så er for viderekomne er en anden sag!
www.sygehusvalg.dk
ligger nu på
www.sundhed.dk
Det er i sig selv forvirrende, men her valgte man
netop at beholde navnet/adressen, da man flyttede siden over på
www.sundhed.dk
Man skal være meget kreativ, hvis man fik til opgave at gøre det endnu mere forvirrende, besværligt og
resursekrævende.
Men de mange kolde hænder skal jo have noget at beskæftige sig med. Sorry, kunne ikke lade være!
Som du kan se er jeg patientvejleder, og har naturligvis min baggrundsviden herfra med patienter, som ikke
kan finde rundt i informationerne om deres rettigheder og muligheder.
Men mine kommentarer er bestemt også udtryk for en almindelig borgers overvejelser og bekymringer for,
hvordan centraladministrationen agerer.
Venlig hilsen
Dorrit Verding
Patientvejleder
Region Sjælland
Patientvejledningen