Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1734990_0001.png
8. marts 2017
Kunder og Systemforvalt-
ning
RISA
Orientering til Sundheds- og Ældreministeriets
departement om fejl i MinLog
Baggrund
”MinLog” er en webservice, der indsamler og opbevarer data fra en række systemer på Sund-
heds- og Ældreministeriets område
1
om, hvem der har tilgået en borgers sundhedsoplysninger.
Data er tilgængelige i 2 år. Servicen udstiller data via FMK Online og Sundhedsjournalen på Sund-
hed.dk og muliggør:
Udstilling af oplysninger for at kunne give borgerne et indblik i, hvornår deres sundhedsda-
ta tilgås af personale fra sundhedssektoren
Udstilling af oplysninger for en læge, der benytter uddelegering til en medhjælper, og som
via MinLog kan se hvilke handlinger, medhjælpen har udført som lægens uddelegerede.
Problem
Sundhedsdatastyrelsen blev den 2. januar 2017 orienteret om, at der er problemer med udstil-
lingen af logdata i Min Log. En fejlrettet udgave af Min Log forventes sat i drift fredag den 10.
marts 2017.
Den mellemliggende periode er brugt til at identificere fejlen, vurdere effekt samt udvikle og
idriftsætte løsning. Der er udarbejdet plan for kommunikation i forbindelse med, at rettelsen
sættes i drift, jf. nedenfor.
Det har været teknisk svært at identificere årsagen til problemet, den tidsmæssige udstrækning,
omfanget (hvor mange visninger udstilles ikke?) samt, hvilke borgere og læger, der har fået vist
eventuelt ukomplette log-data.
Det hidtidige arbejde har vist, at:
- Problemet har eksisteret siden data begyndte at flyde fra FMK igennem MinLog den 18. ju-
ni 2015
Der er tale om systemerne: Fælles Medicinkort (FMK), Centrale Tilskudsregister (CTR) og Dokumentdelingsservice (DDS)
1
1/4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 239: Orientering vedr. fejl i MinLog, fra sundhedsministeren
1734990_0002.png
-
-
-
-
-
Alle logdata fortsat findes og kan fremvises for borgerne, når den fejlrettede løsning kom-
mer i drift
Tjek af logdata fra FMK Online på CPR-nummer niveau viser, at der mangler visninger i et
omfang på 3,5 -5 pct. af de opslag som borgere eller sundhedsfagligt personale har lavet i
de omfattede systemer på Sundheds og Ældreministeriets område (se fodnote). Der har ik-
ke kunnet identificeres en systematik i, hvilke opslag der ikke er blevet udstillet. En gennem-
gang af logdata fra FMK Online viser, at jo flere logdata der er i forhold til et cpr-nummer, jo
større sandsynlighed er der for fejl i forbindelse med visning.
Når man sammenholder logdata fra FMK Online med Min Log-databasen viser det, at for en
stor del af de borgere, der har lavet opslag i Min Log, har der manglet visning af linjer i log-
gen. Da den samme session i et af de systemer, der føder data til Min Log, kan generere flere
rækker i Min Log, er det dog uklart, hvor problematisk de manglende visninger er.
Årsagen til problemet er, at to komponenter i Min Log-løsningen ikke spiller sammen som
intenderet. Formentlig fordi de valgte produkter ikke anvendes fuldstændigt, som de de-
signmæssigt er konstrueret til.
Inden idriftsættelse af Min Log-løsningen blev der foretaget test af, at data blev vist korrekt.
Denne test viste ikke datatab.
I 2016 var der i snit ca. 36.000 unikke cpr-numre pr måned, der lavede opslag i Min Log via Sund-
hed.dk. Fra 2015 til primo 2017 var der endvidere 50.000 individuelle borgere, der slog op via
FMK Online. En stor del af de borgere, der har slået op på Min Log vurderes ikke at havefået et
komplet billede af de foretagne logninger. siden data begyndte at blive sendt igennem fra FMK
til MinLog den 18. juni 2015. Der er dog ingen borgere, der har rettet henvendelse til Sundheds-
datastyrelsen om manglende visning af data.
Risikoen ved de manglende visninger består i, at der
kan
være et sammenfald, hvor
- Der har været uberettigede opslag på borgerens data
- En borger har slået op på sin log
- Alle loglinjer genereret af det uberettigede opslag er ikke blevet vist pga. fejlen
I et sådant tilfælde vil borgeren ikke vide, at der var noget, der skulle reageres på. Sandsynlighe-
den for en sådan situation er meget lav..
Løsning
Sundhedsdatastyrelsen har initieret en midlertidig løsning på problemet, der vil sikre,
-
-
at data udstilles til borgerne i fuldt omfang
at masterdata fortsat forefindes ét sted, så de senere kan implementeres i en re-desig-
løsning.
Idriftsættelse af den fejlrettede løsning er planlagt til den 10. marts 2017.
Med implementeringen af den fejlrettede løsning vil borgere, der slår op (igen) kunne se alle da-
ta. Da logdata opbevares og udstilles i 2 år, vil der eksistere et komplet billede af logninger fra
2/4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 239: Orientering vedr. fejl i MinLog, fra sundhedsministeren
1734990_0003.png
18. juni 2015 og frem til 17. juni 2017, hvorefter log-data løbende slettes i takt med forældelse.
Det vil således give borgeren en mulighed for at identificere, om der har været tilfælde, hvor
den meget usandsynlige kombination beskrevet ovenfor har været til stede.
Kommunikation
Der er pt. kun kommunikeret internt i Sundhedsdatastyrelsen og med departementet om udfor-
dringerne. Departementet udbad sig i den forbindelse yderligere sagsopklaring, før videre pro-
ces blev aftalt. Der er ikke sket orientering af offentligheden ud fra et hensyn til at sikre, at bor-
gerne i forbindelse med kommunikationen straks kan slå op på fyldestgørende data. Med idrift-
sættelse af fejlrettet løsning den 10. marts 2017 resterer der fortsat 3 måneder, hvor det fulde
omfang af data er tilgængelige, og borgerne vil kunne tjekke deres oplysninger for uberettigede
opslag og henvende sig om eventuelle uberettigede opslag.
Ved vurderingen af, om der skal ske en bred kommunikation til offentligheden skal hensynet til
de borgere, der har foretaget opslag med manglende visninger afvejes over for hensynet til tryg-
heden i offentligheden generelt. En manglende generel udmeldelse vil dog åbne for senere kri-
tik, hvis der opstår tvivl om der er uberettigede opslag, som ikke er opdaget, hvor dokumenta-
tionen er slettet efter juni 2017.
Der er udarbejdet plan for kommunikation, der omfatter følgende:
Torsdag 9. marts:
- Kontakt til Sundhed.dk om problemet og anmodning om udstilling af besked til borgere
om mulighed for at kontrollere logdata
- Spørgsmål-svar-beredskab
Mandag d. 13. marts:
- Udmelding på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside og problemet samt sitet NSPOP
(som dog ikke er målrettet borgere)
- Udmelding på Sundhed.dk´s hjemmeside
- Orientering af Forretningsstyregruppe og Faglig Referencegruppe for NSP
- Pressemeddelelse
Forløb
Overordnet timeline for forløbet er som følger:
2016
-
22. december:
NSP operatør orienteres om fejl af NSP driftsleverandør
2017
3/4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 239: Orientering vedr. fejl i MinLog, fra sundhedsministeren
1734990_0004.png
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2. januar:
Systemforvalter i Sundhedsdatastyrelsen orienteres om fejl. Analyse af årsag og
konsekvenser påbegyndes
4. januar:
problemanalyse fra driftsleverandør modtages i Sundhedsdatastyrelsen
6. januar:
Forslag til midlertidig løsning foreligger
9. januar:
Sundhedsdatastyrelsens direktion orienteres mundtligt
13. januar:
Tidspunktet for hvornår data første gang er flydt igennem løsningen fra FMK fo-
religger fra driftsleverandør
16. januar – 20. januar:
Midlertidig løsning implementeres step 1
23. januar:
Vurdering af problemets omfang foreligger dvs. %-andelen af events, der ikke vi-
ses.
24. januar:
Sundheds- og Ældreministeriets departement orienteres mundtligt
27. januar:
Overblik over antal unikke brugere pr. måned på Sundhed.dk foreligger
1. februar:
Flemming Christiansen orienterer Nanna Skovgaard skriftligt om Min Logudfor-
dringen. Aftale om yderligere sagsoplysning før videre proces
1 februar – 10. marts:
Midlertidig løsning implementeres step 2
10. februar – 22. februar:
Analyse af FMK Online data inkl. vurdering af omfanget af borger-
opslag, der har været berørt af mgl. visning.
4/4