Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1734343_0001.png
Sundheds- og Ældreministeriet
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPLINB
Koordineret med:
Sagsnr.: 1702182
Dok. nr.: 328896
Dato: 17-03-2017
NOTAT
Tilbagekaldelse af Epipen
Lægemiddelstyrelsen har den 17. marts 2017 oplyst følgende om tilbagekaldelsesforløbet
for præparatet Epipen. Nedenfor er oplysninger om det pågældende lægemiddel og de
væsentligste begivenheder i sagen.
1. Om produktet
EpiPen er en pen, der indeholder adrenalin, og som patienten eller en pårørende kan
bruge til at injicere adrenalin i en muskel hos patienten. Det er et lægemiddel, som en
gruppe patienter har liggende som beredskabsmedicin, og som de måske aldrig får brug
for. Pennen ordineres til patienter, der har en allergi, og som samtidig har en særlig risiko
for at få et anafylaktisk chok, hvis de udsættes for det de er allergiske for. Det kan
eksempelvis dreje sig om allergi over for nødder eller bi- og hvepsestik. Det er sjældent, at
patienter med allergi har en sådan særlig risiko for at få et anafylaktisk chok.
2. De væsentligste begivenheder i sagen
Lægemiddelstyrelsen (LMST) modtager den 13. marts 2017 om formiddagen en Rapid
Alert notifikation fra de japanske myndigheder om en produktfejl på et batch EpiPen 0,3
mg (adrenalin til allergikere til behandling af anafylaktisk chok). Produktfejlen medfører, at
auto-injektoren i EpiPen ikke bliver udløst og derfor ikke giver adrenalin til patienten.
På dette tidpunkt igangsættes LMSTs procedure i sådanne sager af potentiel stor
betydning for patientsikkerheden i forhold til at identificere, om der er tale om en risiko i
forhold til danske patienter. Oplysningerne skal verificeres og suppleres for at danne et
grundigt billede af risikoen for patienterne og for at samle relevante oplysninger til
orientering af medier og interessenter.
LMST kontakter straks den danske indehaver af tilladelsen til at markedsføre lægemidlet,
MEDA, samt parallelimportørerne, Orifarm og 2care4, for at afklare, om de har
distribueret det batch, som er nævnt i den japanske Rapid Alert notifikation. Ingen af de to
parallelimportører har håndteret batchen, men MEDA svarer, at en batch markedsført i
Danmark er berørt af samme fejl, og at de arbejder på at indsende information om dette.
Virksomheden bliver gjort opmærksom på, at det er afgørende, at de hurtigt får
informeret LMST om relevante oplysninger i sagen.
LMST har mulighed for i ekstreme tilfælde (som endnu aldrig er indtrådt) at igangsætte
beredskab umiddelbart igennem landsdækkende medier osv. I den nu verserende sag blev
denne mulighed ikke vurderet som nødvendig ud fra bl.a. antallet af indberetninger ift.
størrelsen af batchen.
MEDA oplyser den 14. marts 2017 om morgenen LMST om, at de har fået to
indberetninger på et parti EpiPen. LMST arbejder med høj prioritet videre med sagen med
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Orientering om tilbagekaldelse af præparatet Epipen, fra sundhedsministeren
antagelse om, at der kan blive tale om tilbagekaldelse på patientniveau.
Lægemiddelstyrelsen beder virksomheden om forskellige oplysninger til vurdering og
information af sagen.
På dette tidspunkt har LMST sat proceduren for mulig tilbagekaldelse af et lægemiddel på
patientniveau i gang med bl.a. lægefaglig vurdering. Det er afgørende for
patientsikkerheden, at sagen undersøges grundigt for at identificere omfanget af risikoen
for patienterne, og for at sikre, at LMST kan give relevant information til patienter og en
lang række interessenter, der skal agere i sådan en sag uden forsinkelser og forvirring.
MEDA oplyser, at der i alt er frigivet 81.890 pakninger af det berørte batch, og der er
indberettet to bekræftede produktfejl. Der er solgt 499 penne i partiet til en lang række
apoteker i Danmark i perioden marts til maj 2016, og partiet udløber ved udgangen af
indeværende måned. Imidlertid er vores og MEDAs antagelse, at borgere formentlig kan
have penne liggende ud over holdbarhedstiden.
En udfordring er, at de to indberetninger om produktfejl er sket i hhv. april 2016 og
december 2016 og ikke i Danmark. LMST beder virksomheden om en risikovurdering samt
yderligere information om indberetningen fra april 2016, hvor der fra de belgiske
myndigheder ikke blev foretaget tilbagekaldelse eller sendt information ud. LMST har
således ikke tidligere fået information om denne sag. LMST vil efterfølgende kontakte
virksomheden for at undersøge, hvorfor LMST ikke blev informeret i disse tilfælde.
MEDA oplyser den 15. marts LMST om, at risikovurdering først forventes klar inden for 1-2
uger og kan desværre ikke oplyse en antaget promille af defekte penne i det berørte
batch.
LMST kontakter de belgiske myndigheder for at få information om baggrunden for, at der
ikke blev tilbagekaldt på baggrund af indberetningen i april 2016. LMST kontakter det
nordiske netværk for tilbagekaldelser for at høre dem om deres overvejelser i sagen. LMST
kontakter de danske grossister for at få afdækket, hvilke kunder der har modtaget det
berørte batch. Dette for at vurdere informationsstrategi og -kanaler.
På dette tidspunkt har LMST eskaleret sagen og aktiveret det interne beredskab med
orientering af ledelsen. Sundhedsstyrelsen (SST) og Styrelsen for Patientsikkerhed (STPS)
orienteres ligeledes om sagen.
LMST beslutter sammen med virksomheden, at der skal tilbagekaldes på patientniveau, og
at der skal udsendes en generel pressemeddelelse herom. Virksomheden er ansvarlig for
tilbagekaldelsen (GMP-bekendtgørelsens § 30), og bedes om at gøre klar til egen
pressemeddelelse og meddelelse til de relevante interessenter, herunder apoteker,
grossister m.fl. og sende udkast til disse til LMST. LMST vil hjælpe med at mangfoldiggøre
budskabet via presse og e-mails til relevante interessenter.
Den 16. marts 2017 middag modtager LMST første udkast til pressemeddelelse fra MEDA.
LMST informerer STPS og SST presse telefonisk om sagen.
Tidligt eftermiddag modtager LMST et nyt udkast til pressemeddelelse og
tilbagekaldelsesbreve fra MEDA.
Samtidig deltager STPS og SST i et møde i LMST for at drøfte sagen og relevant reaktion fra
styrelsernes beredskaber samt hvilken orientering, der kan gives, hvis styrelserne bliver
kontaktet telefonisk.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Orientering om tilbagekaldelse af præparatet Epipen, fra sundhedsministeren
I løbet af dagen kvalificeres LMSTs pressemeddelelse, efterhånden som flere spørgsmål
afklares med forskellige interessenter, således at LMST kan offentliggøre
pressemeddelelse, da styrelsen modtager et link til MEDAs pressemeddelelse sen
eftermiddag. KL høres undervejs.
Pressemeddelelsen sendes ud på lmst.dk ved femtiden. Det understreges, at penne kun
kan ombyttes på apoteket inden for holdbarhedstiden, der udløber ved månedens
udgang. LMST har planlagt et presseberedskab til besvarelse af spørgsmål, herunder en
døgnbemandet telefonvagt, der kan svare på spørgsmål i sagen.
Kort herefter deler LMST pressemeddelelsen på LMSTs Twitter og Facebook profil. LMST
kontakter Ritzau, som laver et interview med overlæge Doris Hovgaard.
Der sendes umiddelbart herefter en e-mail til alle kommunerne og KL med henvisning til
pressemeddelelsen.
LMST vil herefter følge sagen i forhold til, at tilbagekaldelsen forløber planmæssigt hos
virksomheden herunder om deres processers robusthed.
LMST er desuden i samarbejde med KL, SST og STPS ved at gennemgå procedurerne for
orientering af kommunerne i forbindelse med tilbagekaldelse af lægemidler på
patientniveau.
Side 3