Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1674986_0001.png
Regionsrådsformanden
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
Telefon
38665000
Direkte
+45 3866 6083
Mail
regionsraadsformand@regionh.
dk
Web
www.regionh.dk
Dato: 7. oktober 2016
Kære sundhedsordfører
Ekstra Bladet omtaler i dag (7.10.) implementeringen af den nye elektroniske patient-
journal, Sundhedsplatformen, på Herlev og Gentofte Hospital. Historien bygger på et
referat fra et møde den 1. september mellem en række overlæger. I referatet udtrykker
de bekymring for processen.
Jeg vil gerne understrege, at vi i Region Hovedstaden har løst eller er i færd med at lø-
se de udfordringer, som overlægerne nævner. Og min administration har forsikret mig
om, at der lige nu ikke er belæg for at sige, at patientsikkerheden er i fare.
Det er vigtigt at bemærke, at der (på trods af det indtryk, man kan få ved at læse avi-
sens overskrifter) er tale om et referat, som er over en måned gammelt. Allerede før vi
modtog det, har Sundhedsplatformen og Herlev og Gentofte Hospital da også arbejdet
på højtryk for at løse udfordringerne. Referatet er i øvrigt hverken fortroligt eller
hemmeligt, da lægerne selv har sendt det ud i verden – og det har i flere uger ligget of-
fentligt tilgængeligt på Region Hovedstadens hjemmeside.
Til eksempel har jeg i dag fået følgende at vide af min administration, som jeg vil dele
med jer:
Dagens artikler i Ekstra Bladet nævner bl.a., at der er problemer med kemote-
rapi på afdelingen for blodsygdomme, Hæmatologisk Afdeling. Og at selvom
læger, sygeplejersker og farmakonomer sidder sammen, så forsvinder ordina-
tionerne. Men det er ikke korrekt. Det er rigtigt, at der tidligere har været ud-
fordringer med kemomodulet i Sundhedsplatformen, som desværre har gjort
arbejdsgangene besværlige. Og det har i perioder belastet vores hårdt pressede
personale. Men nu er de praktiske udfordringer løst, så alle patienter har fået
og får deres behandling.
Det er heller ikke korrekt, at Sundhedsplatformen tvinger læger, sygeplejer-
sker og farmakonomer til sammen at lægge medicin ind. Sagt lidt populært, så
klarer Sundhedsplatformen nemlig den del selv, fordi den indeholder skabelo-
ner med behandlingspakker for alle behandlinger. Det er med andre ord en af
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 22: Henvendelse af 7/10-16 fra Region Hovedstaden vedr. implementering af den nye elektroniske patientjournal Sundhedsplatformen
1674986_0002.png
fordelene ved Sundhedsplatformen – sammenlignet med tidligere systemer og
arbejdsgange.
Ekstra Bladet skriver også, at demente må vente længere. Det er rigtigt, at den
maksimale ventetid for den gruppe af patienter, der skal udredes under mis-
tanke om demens, er steget fra maksimalt 22 uger til maksimalt 26 uger. Men
hvis lægerne vurderer, at du som patient har behov for at komme til før, så
kommer du det. Alle demenspatienter får deres behandling.
I et enormt projekt som Sundhedsplatformen, vil der hele tiden være udfordringer, der
skal løses. Og der vil også være forskellige oplevelser af, hvornår noget er løst. Det
bedste vi kan gøre, er at lade vores ansatte ytre sig og give feedback og kritik, og så
sørge for at samle op på de problemer, de påpeger, og som skal løses. Sådan har vi
gjort indtil videre, og sådan vil vi også gøre fremover.
I kan naturligvis have flere spørgsmål – og der er også flere svar. Jeg vedlægger derfor
til jeres orientering den tilbagemelding, som vi modtog i regionsrådet den 9. septem-
ber, efter at overlægerne dengang udtrykte deres bekymring. Og jeg kan i øvrigt hen-
vise jer til at læse mere om patientsikkerheden i forbindelse med implementeringen af
Sundhedsplatformen
i denne skrivelse fra regionen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Jeg håber, at ovenstående giver jer et indtryk af, hvorfor vi i Region Hovedstaden ar-
bejder videre på ’Go-live’ på Rigshospitalet.
Og så vil jeg også gerne understrege, at jeg naturligvis følger udviklingen meget tæt.
For skulle Sundhedsplatformen mod forventning ikke være parat, så har vi mulighed
for at udskyde processen nogle uger, indtil de vigtigste knaster er løst.
Det er under alle omstændigheder ikke en nem proces, og det kræver meget af vores
personale, som i forvejen er hårdt spændt for. Men vi gør naturligvis alt dette, fordi vi
er i færd med at bygge et bedre, mere moderne, mere trygt og effektivt sundhedsvæsen
til gavn for os alle.
Jeg står altid til rådighed for spørgsmål eller en kop kaffe, hvis I har spørgsmål om
noget af ovenstående – eller I blot ønsker at hilse på.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Side 2