Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
1724397_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 19-02-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: SUMBGB
Sagsnr.: 1610478
Dok. nr.: 279006
./.
Til Sundheds- og Ældreudvalgets orientering sendes hermed udkast til bekendtgørel-
se om ansvarsforsikring for registrerede alternative behandlere. Bekendtgørelsen
sendes i offentlig høring mandag den 20. februar 2017.
Den 16. december 2016 blev lov om ændring af lov om autorisation af sundhedsper-
soner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadministreret registre-
ringsordning for alternative behandlere (lov nr. 1734 af 27. december 2016) vedtaget.
Med loven får blandt andet registrerede alternative behandlere adgang til at foretage
manipulation af rygsøjlen under forudsætning af, at den pågældende behandler har
en uddannelse inden for manuel behandling, og at vedkommende har en ansvarsfor-
sikring mod erstatningskrav, som måtte følge af manipulationsbehandling af rygsøj-
len.
Det følger af ovennævnte lov, at sundhedsministeren kan fastsætte regler om an-
svarsforsikringen.
Registrerede alternative behandlere er ikke omfattet af Patienterstatningens dæk-
ningsområde, men det fremgår imidlertid af bemærkningerne til loven, at skadelidte,
der er blevet behandlet hos en registreret alternativ behandler, skal have mulighed
for at opnå erstatning på lige fod med skader, der er omfattet af Patienterstatningen.
Der er tale om et forsikringsprodukt, som ikke findes i dag. Derfor er udkastet til be-
kendtgørelse udarbejdet i tæt dialog med Forsikring og Pension og Patienterstatnin-
gen.
Det er fortsat uvist, om forsikringsselskaberne vil udbyde en forsikring, men forudsat
at forsikringen bliver udbudt, er der lagt op til en model, hvor den registrerede alter-
native behandler tegner en ansvarsforsikring hos et forsikringsselskab. Forsikringssel-
skabet træffer afgørelse om erstatning på baggrund af en vejledende udtalelse (sag-
kyndig udtalelse) som den registrerede alternative behandlers forsikringsselskab ind-
henter hos Patienterstatningen om, hvorvidt grundlaget for erstatningsansvar og er-
statningsudmåling er til stede efter de regler, der gælder for Patienterstatningen.
Som følge heraf fremgår det af vedhæftede udkast til bekendtgørelse om ansvarsfor-
sikring for registrerede alternative behandlere, at erstatningsansvaret fastlægges ef-
ter § 20 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Det fremgår endvidere af udkast til bekendtgørelsen, at skader, opstået som følge af
at der ikke er blevet stillet en rigtig diagnose af patientens sygdom (forsinkede og
oversete diagnoser), jf. § 21, stk. 1, i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, også vil være omfattet af erstatningsansvaret.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 195: Orientering om udkast til bekendtgørelse om ansvarsforsikring for registrerede alternative behandlere, fra sundhedsministeren
Dette medfører, at hvis der er overvejende sandsynlighed for, at en erfaren registre-
ret alternativ behandler med uddannelsen inden for manuel behandling ikke ville ha-
ve overset en diagnose, vil der kunne ydes erstatning. Dette vil umiddelbart medføre,
at patienterne vil blive dårligere stillet ved en skade påført ved en behandling eller en
overset/forsinket diagnose hos en registreret alternativ behandler, end hvis skaden
er påført af fx en kiropraktor, hvor skaden bliver målt op i mod, hvad en erfaren kiro-
praktor ville have gjort. Med andre ord vil patienten skulle tåle mere, når vedkom-
mende behandler er en registreret alternativ behandler.
Til trods for at det af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at skadelidte, der er
blevet behandlet af en registreret alternativ behandler, skal have mulighed for at op-
nå erstatning på lige fod med skader omfattet af Patienterstatningen, er der en ræk-
ke tilfælde, hvor patienterne med bekendtgørelsen bliver stillet ringere med den mo-
del, der er lagt op til.
Såvel Patienterstatningen som Forsikring og Pension har fremhævet, at der ikke gæl-
der den samme journaliseringspligt for registrerede alternative behandlere som for
autoriserede sundhedspersoner, hvilket kan medføre nogle bevismæssige udfordrin-
ger. Det skal i den forbindelse bemærkes, at det er den enkelte brancheforening for
alternative behandlere, der fastsætter de nærmere krav til journalføring.
Som tidligere nævnt, er der lagt op til en model, hvor Patienterstatningen udarbejder
en vejledende udtalelse. Det skal i den forbindelse bemærkes, at den vejledende ud-
talelse ikke er bindende for forsikringsselskabet. I sidste ende er det forsikringssel-
skabet, der træffer afgørelse i sagen, herunder om man vil følge den vejledende udta-
lelse fra Patienterstatningen.
Sundheds- og Ældreministeriet skal henlede opmærksomheden på, at den vejledende
udtalelse adskiller sig fra øvrige afgørelser fra Patienterstatningen, idet den vejleden-
de udtalelse ikke kan ankes til Ankenævn for Patienterstatningen. Dette medfører, at
eventuel uenighed mellem forsikringsselskabet og den skadelidte skal behandles ved
de almindelige domstole.
Forsikring og Pension har i den forbindelse oplyst, at forsikringspræmien på en an-
svarsforsikring på ovenævnte vilkår vil blive dyrere, når der ikke er ankeadgang til An-
kenævn for Patienterstatningen. Dette skyldes, at forsikringsselskaberne vil skulle
sætte penge af til behandling af eventuelle tvister ved de almindelige domstole, og
disse udgifter kan være omkostningstunge.
Ankeadgang til Ankenævn for Patienterstatningen vil medføre offentlige merudgifter,
hvilket ikke har været forudsat i de politiske forhandlinger eller i lovforslaget. Dette
er baggrunden for, at der ikke ankeadgang til Ankenævn for Patienterstatningen.
Hvis den registrerede alternative behandler udøver manipulation af rygsøjlen uden at
have en obligatorisk ansvarsforsikring, og vedkommende påfører en patient skade, vil
den skadelidte være henvist til at anlægge erstatningssag ved domstolene. Dermed er
retsstillingen for denne gruppe af skadelidte forskellig fra sager, der er omfattet af
Patienterstatningens dækningsområde, idet regionen, hvor den forsikringspligtige har
bopæl eller hjemsted, udbetaler erstatning i sager, hvor den forsikringspligtige er
uforsikret og omfattet af Patienterstatningens dækningsområde.
Side 2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 195: Orientering om udkast til bekendtgørelse om ansvarsforsikring for registrerede alternative behandlere, fra sundhedsministeren
En sådan løsning vil tillige medføre merudgifter for det offentlige, hvilket ikke har væ-
ret forudsat i de politiske forhandlinger eller i lovforslaget.
Sundheds- og Ældreministeriet fortsætter sin dialog med Forsikring og Pension med
henblik på at finde en løsning for så vidt angår udbud af forsikring, der opfylder be-
tingelserne i bekendtgørelsen. I vil blive orienteret om status, når høringsperioden er
udløbet og senest den 1. april 2017.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Birgitte Gram Blenstrup
Side 3