Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 192
Offentligt
1723524_0001.png
Dato 31-01-2017
Sagsnr. 5-2610-78/1
HKOU
Notat om forsinkelsen af IT-system til registrering af behand-
lingssteder til det risikobaserede tilsyn
Sundhedsministeriet har den 15. december 2016 anmodet om et notat, som
orienterer sundhedsordførerne om forsinkelsen af IT-systemet til registrering
af behandlingssteder til det risikobaserede tilsyn.
Notatet skal indeholde:
a) En gennemgang af processen indtil nu
b) Udfordringerne ved it-systemet
c) Baggrunden for forsinkelsen
d) Mulighederne for en midlertidig løsning
e) Angivelse af, hvornår registreringssystemet forventes at være klart?
Sammenfatning
Etableringen af IT-systemet til registrering af behandlingssteder til det risi-
kobaserede tilsyn er forsinket som følge af en række tekniske og praktiske
udfordringer med de datakilder og integrationer, der skal indgå i systemet.
Det har været vigtigt for Styrelsen for patientsikkerhed, at registreringen af
behandlingssteder, kan ske med anvendelse af så få ressourcer som muligt
for det enkelte behandlingssted, og at der derfor trækkes på eksisterende da-
ta, som ikke skal indtastes på ny af det enkelte behandlingssted. Derfor har
det været naturligt at tage udgangspunkt i Sundhedsvæsenets Organisations-
register (SOR)
Det har taget tid at få analyseret og få beskrevet den bedst mulige løsning, og
blandt andet har der undervejs præsenteret sig nye løsningsmuligheder, som
også har skullet vurderes og integreres.
For så vidt angår selve udviklingen af behandlingsstedsdatabasen er udfor-
dringen her, at det har vist sig kompliceret at sammenkoble SOR med Yder-
og behandlerregistret samt CVR-registret her specielt i forhold til at sikrer
validiteten og kvaliteten af data samt sikre, at det enkelte behandlingssted
kan tilgå egne data, når der logges på.
Særligt har det vist sig vanskeligt at definere begrebet ”behandlingssted” en-
tydigt i de forskellige sektorer i sundhedsvæsenet. For eksempel er sygehu-
ses afdelingsniveauer meget forskelligt registreret i SOR, ligesom der kan
være forskel på, hvor behandling rent fysisk foregår, og hvad der dermed
skal registreres som et behandlingssted eksempelvis i hjemmeplejen.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Orientering om status for udrulning af det risikobaserede tilsyn og IT-systemet til registering af behandlingssteder, fra sundhedsministeren
Baggrund
Folketinget vedtog den 8. juni 2016 lov nr. 656 om ændring af sundhedslo-
ven, lov om ændring af autorisation af sundhedspersoner og om sundheds-
faglig virksomhed og forskellige andre love m.v. (Styrelsen for Patientsik-
kerheds fremtidige tilsyn m.v.)
Af loven fremgår:
At der skal oprettes et register over behandlingssteder i Danmark,
hvor der udføres sundhedsfaglig behandling af en autoriseret sund-
hedsperson eller på delegation af en sådan.
At Styrelsen for Patientsikkerhed må opkræve et årligt gebyr hos de
behandlingssteder, der er registreret. Behandlingssteder inddeles i 5
behandlingsstedskategorier.
At behandlingssteder senest skal være registreret 31. december 2017.
Ad a) Gennemgang af processen indtil nu
Efter vedtagelsen af loven i juni gennemførte Styrelsen for Patientsikkerhed i
samarbejde med Sundhedsdatastyrelsen et udbud af opgaven med at udar-
bejde en løsningsbeskrivelse for etablering af behandlingsstedsdatabase.
Konsulentvirksomheden ”Devoteam” vandt dette udbud og gennemførte de
kommende måneder en analyse og kom med flere løsningsforslag, som blev
drøftet med Sundhedsdatastyrelsen.
Udgangspunktet har været, at der skal trækkes på data i eksisterende registre.
Samtidig skal det være let, hurtigt og brugervenligt at registrere et behand-
lingssted.
Målet er, at alle behandlingssteder i Danmark får et unikt ID. Det vil kunne
anvendes i.f.t opkrævning af de i loven fastsatte gebyrer, ligesom ID’et vil
indgå som et centralt registreringsparameter ved håndtering af tilsyn, utilsig-
tede hændelser samt klagesager samt anvendes af andre systemer.
De oplysninger, som Styrelsen for patientsikkerhed har brug for, er navn på
behandlingssted, adresse, CVR-nr, P-nr, typen af behandlingssted, speciale
samt behandlingsstedskategori.
Det første bud på løsningsmodel byggede på SOR, som skulle udbygges med
et datafelt vedr. behandlingsstedskategori og der skulle udvides med eksiste-
rende data fra Yder- og behandlerregistret samt CVR-registret.
Via behandlingsstedets NEM-ID skulle behandlingsstedet logge sig ind i en
selvregistreringsportal, hvor de data, som eksisterer i forvejen, kan ses. Med
denne løsningsmodel, ville der ofte kun være behov for at påføre behand-
lingsstedskategori.
2
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Orientering om status for udrulning af det risikobaserede tilsyn og IT-systemet til registering af behandlingssteder, fra sundhedsministeren
Løsningen indebar, at en lang række private behandlingssteder, kommuner
samt statslige behandlingssteder, som i dag kun i begrænset omfang er en del
af SOR, skulle registrere sig i SOR.
Data fra SOR ville herefter blive overført til styrelsens Behandlingsstedsda-
tabase, hvorfra de kunne anvendes ved gebyropkrævning og til styrelsens
fagsystemer. Den store fordel ved løsningen ville være, at SOR vil komme til
at indeholde alle behandlingssteder i Danmark og ville kunne anvendes i
mange andre sammenhænge.
Primo september blev løsningsmodel vedtaget mellem Sundhedsdatastyrel-
sen og Styrelsen for patientsikkerhed, og en kravsspecifikation blev efterføl-
gende udarbejdet af DEVO-team.
Ad b) Udfordringerne ved it-systemet
I de følgende måneder blev det nøjere analyseret, hvilke ændringer der skulle
foretages i SOR, og hvordan Yder- og behandlerregister samt CVR register
kunne indhentes i SOR.
Der er en række tekniske udfordringer ved at anvende disse eksisterende da-
takilder, og det skal sikres, at data er valide og kvalitetssikret før de integre-
res i SOR. Samtidig skal systemet være udviklet, så behandlingssteder kan
tilgå og validere egne eksisterende data.
Det blev nærmere beskrevet, hvordan et behandlingssted skulle defineres in-
denfor forskellige sektorer.
Det viste sig, at SOR indenfor sygehusvæsenet kan være vanskelig at bruge
til at identificere behandlingssteder med, da de organisatoriske niveauer er
forskellige fra sygehus til sygehus.
Herudover blev det beskrevet, hvordan behandlingssteder kunne defineres i
eksempelvis hjemmepleje og vagtlægeordninger, hvor behandling foregår i
patientens hjem samt helikoter-tjenester, behandlingsklinikker på kaserner,
asylcentre osv.
Efter nøje overvejelser besluttede Sundhedsdatastyrelsen ultimo november,
at man alligevel ikke ønskede at behandlingsstedsstedskategorien skulle op-
rettes som et nyt datafelt i SOR. Dette primært da SOR også anvendes i
mange andre systemer eksempelvis FMK og disse systemer ikke kan anven-
de behandlingsstedskategori. Herudover har det har vist sig vanskeligt at de-
finere begrebet ”behandlingssted” entydigt i de forskellige sektorer i sund-
hedsvæsenet.
Det har derfor været nødvendigt at ændre i kravsspecifikationen. Løsningen
bygger stadig på SOR og med integration med Yder- og behandlerregistret
og CVR-registret, men data fra selvregistreringsportalen splittes i data vedr.
3
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Orientering om status for udrulning af det risikobaserede tilsyn og IT-systemet til registering af behandlingssteder, fra sundhedsministeren
1723524_0004.png
organisation, som går direkte i SOR og data vedr. behandlingsstedskategori,
som går direkte i behandlingsstedsdatabasen. Organisationsdata vil efterføl-
gende blive oveført til Behandlingsstedsdatabasen og samlet med behand-
lingsstedskategori.
Fordelen ved løsningen er, at Styrelsen for patientsikkerhed har mulighed for
selv at indsætte flere felter i databasen såsom eksempelvis ”behandlingsan-
svarlig læge” eller tilsvarende afhængigt af hvad der fremadrettet vil kunne
blive brug for.
Ad c) Baggrunden for forsinkelsen
Baggrunden for forsinkelsen er, at det har været forbundet med et stort ana-
lysearbejde at finde frem til den bedst mulige løsning på behandlingsstedsda-
tabasen.
I processen, hvor der er gravet dybere ind i anvendelsen af SOR, har det vist
sig, at det ikke var hensigtsmæssigt at indføje et felt med behandlingssteds-
kategori i SOR, da det vil have uhensigtsmæssig indflydelse på de øvrige sy-
stemer, som anvender SOR data.
Herudover har det vist sig, at regionerne anvender SOR inkonsistent, og at
det derfor vil være forbundet med udfordringer at definere behandlingssteds-
niveauet på tværs af sygehuse.
Det har derfor været nødvendigt flere gange i processen at ændre løsningsbe-
skrivelsen foranlediget af Sundhedsdatastyrelsen, som har ejerskabet af
SOR.
4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 192: Orientering om status for udrulning af det risikobaserede tilsyn og IT-systemet til registering af behandlingssteder, fra sundhedsministeren
1723524_0005.png
Kommunerne er meget dårligt repræsenteret i SOR, og der har derfor været
en dialog med KL om den mest smidige indtastning og identifikation af be-
handlingssteder i SOR.
Ad d) Mulighederne for en midlertidig løsning
Bekendtgørelsen om registrering af og tilsyn med offentlige og private be-
handlingssteder
1
blev medio november sendt i høring.
De modtagne høringsvar problematiserede primært definitionen af begrebet
”behandlingssted”, som kan være vanskelig indenfor nogle sektorer samt op-
krævningen af gebyrer.
På baggrund af forsinkelse i etableringen af behandlingsstedsdatabasen samt
på baggrund af de indkomne høringssvar blev det i samråd med departemen-
tet besluttet, at bekendtgørelsen først skal træde i kraft 1.7.2017.
Derved udskydes opstarten på den midlertidige registreringsløsning, som var
forventet etableret primo 2017, til juli 2017. Der vil her blive etableret en
midlertidig registreringsløsning, som kan fungere frem til september 2017,
hvor den endelige løsning vil være klar.
Ad e) Angivelse af, hvornår registreringssystemet forventes at være
klart?
Det forventes at behandlingsstedsdatabasen herunder selvregistreringsporta-
len samt opdateringen af SOR med data fra Yder- og behandlerregister samt
CVR-register kan sendes i udbud ultimo januar 2017.
Fra den 1. juli vil der være mulighed for midlertidigt at selvregistrere be-
handlingssteder, og den endelige løsning skal senest være klar ultimo sep-
tember 2017.
Behandlingssteder skal ifølge loven senest være registreret 31. december
2017, hvorefter gebyropkrævning udsendes for 2017.
1
I medfør af sundhedslovens §§ 213 b, stk. 2, 213 c, stk. 2, og 213 d, stk. 2, i sundhedslo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016
5