Sundheds- og Ældreudvalget 2016-17
SUU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1717461_0001.png
Journal nr.:
Dato:
16/41820
17. januar 2017
Redegørelse til Sundheds- og Ældreministeriet om overskridelser af de
maksimale ventetider til udredning for brystkræft i forbindelse med
mammografiscreening i Region Syddanmark
Der er i Region Syddanmark konstateret 811 overskridelser af bekendtgørelsen om maksimale
ventetider for behandling af kræft i perioden 2014-2016. I den forbindelse har Sundheds- og
Ældreministeriet i brev af 13. januar 2017 bedt Region Syddanmark om en redegørelse for forløbet,
samt de tiltag, regionen vil iværksætte.
Der kan oplyses følgende om sagen:
Overskridelserne vedrører kvinder, der har deltaget i mammografiscreening i Region Syddanmark i
perioden 2014-2016, og som er blevet indkaldt til yderligere udredning på grundlag af mistanke om
kræft på baggrund af screeningsbillederne.
Samtidig er oplysningspligten over for de berørte kvinder ikke opfyldt, idet kvinderne ikke er blevet
oplyst om, at de er omfattet af ventetidsrettighederne, og derfor har ret til en tid til udredning inden for
14 dage.
Maksimale ventetider
Reglerne for maksimale ventetider for livstruende sygdomme er fastlagt i Sundhedsloven og reguleret
af
Bekendtgørelse om maksimale ventetider ved behandling af kræft og visse tilstande ved iskæmiske
hjertesygdomme.
Det fremgår heraf, at medmindre hensynet til patientens helbredstilstand tilsiger noget andet, gælder
for behandling af kræftsygdomme følgende maksimale ventetider: ”Til udredning ved mistanke om
kræft: 14 kalenderdage fra den dato, hvor sygehuset har modtaget henvisning til forundersøgelse, til
den dato sygehuset har tilbudt at påbegynde udredning”.
Sundhedsstyrelsen har i 2014 i udsendt en præcisering til alle regionerne i om fortolkningen af
maksimale ventetider i screeningsundersøgelsen for tarmkræft. Dette skete i forbindelse med, at der
ved indførelse af screeningsprogrammet i 2014 viste sig uklarhed om patienternes rettigheder for
ventetid til kikkertundersøgelse (vedhæftet).
I dette brev var der også en præcisering vedr. brystkræftscreeningen, hvoraf det fremgår, at den
maksimale ventetid til forundersøgelse er 14 kalenderdage fra den dag, hvor der opstår mistanke om
brystkræft på baggrund af billeddiagnostiske suspekte forandringer erkendt på
screeningsmammografien.
Overskridelsernes omfang
Alle patientforløb, hvor kvinder er indkaldt til yderligere udredning efter mammografiscreening, er efter
aftale med Sundhedsstyrelsen gennemgået for perioden maj 2014, hvor Sundhedsstyrelsen udsendte
præciseringsnotatet, og til og med november 2016, hvor fejlen er opdaget og rettet.
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Orientering om redegørelse fra Region Syddanmark om overskridelse af maksimale ventetider til udredning for brystkræft, fra sundhedsministeren
1717461_0002.png
Der er i perioden foretaget 176.768 screeninger. Heraf er 4268 kvinder blevet indkaldt til yderligere
udredning. Generelt har det været således, at kvinderne er blevet indkaldt hurtigt til udredning, hvis
screeningsbillederne giver anledning til mistanke om brystkræft, hvorfor de fleste kvinder har været
indkaldt rettidigt.
Der er imidlertid identificeret 811 patientforløb, hvor første fremmøde ligger mere end 14 dage efter, at
mistanken er konstateret. I en del af tilfældene er det dog kvinden selv, der har ønsket at ændre tiden.
Det anslås på baggrund af de forløb, der er gennemgået, at 15-20% af de 811 patientforløb
omhandler kvinder, der har fået tilbudt en tid inden for fristen, men efterfølgende selv har valgt at
udskyde denne tid. Halvdelen af kvinderne var forsinket 6 dage eller mindre.
*
Størstedelen af patienterne med forsinkelse over 14 dage er udeblevet fra eller har selv udskudt den først
tilbudte tid. Dette gælder alle patienter med over 31 dages forsinkelse. Der er alene foretaget
stikprøvegennemgang for patienter med under 31 dages forsinkelse.
Kvinder med brystkræftdiagnose
For 138 af de 811 kvinder bekræftede den supplerende undersøgelse mistanken om kræft. Heraf
havde 22 selv valgt at udskyde deres tid. For de 138 kvinder er forsinkelsen i 90% af tilfældene under
14 dage. Den største forsinkelse, som ikke skyldes kvindens egen udsættelse af tiden, er på 17 dage.
For kvinder, der selv har valgt at flytte tiden, er den længste forsinkelse på 37 dage. I gennemsnit er
udredningen af kvinder, der viste sig at have kræft, blevet forsinket med godt 7 dage.
Side 2 af 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Orientering om redegørelse fra Region Syddanmark om overskridelse af maksimale ventetider til udredning for brystkræft, fra sundhedsministeren
1717461_0003.png
*
De 4 patienter, som har en forsinkelse på over 17 dage, har valgt at flytte den først tilbudte tid
.
Information til kvinder med kræft
Læger fra de udredende afdelinger har i uge 2, 2017, forsøgt at ringe til de kvinder, der har fået
konstateret kræft, og informeret dem om forsinkelsen. Det har på denne måde være muligt at
forberede størstedelen af kvinderne på det brev, som de efterfølgende har fået tilsendt. Kvinderne
modtager klagevejledning og oplysning om muligheden for at søge Patienterstatningen.
Mulighed for erstatning
Ifølge en faglig vurdering, som Patienterstatningen har fået udarbejdet i forbindelse med tidligere
sager om brystkræft, er brystkræft en langsomt udviklende kræftform. En forsinkelse på op til 30 dage
vil ifølge ekspertvurderingerne med overvejende sandsynlighed ikke påvirke patienternes
overlevelsesprognose eller den behandling, de vil modtage. Patienterstatningen har på den baggrund
oplyst til regionen, at sager med under 30 dages forsinkelse vil blive afvist. Én kvinde med brystkræft
har en forsinkelse på mere end 30 dage.
Information til øvrige berørte kvinder
Sundhedsstyrelsen har anbefalet regionen, at de kvinder, som er indkaldt for sent, men hvor
mistanken om kræft kunne afkræftes, også orienteres om sagen. Disse kvinder vil modtage en kort
orientering i uge 3.
Uddybende om forløbet
Indkaldelse til udredning efter screeningsmammografi foregår fra Mammografiscreeningssekretariatet
på Odense Universitetshospital for patienter fra Sydvestjysk Sygehus, Sygehus Sønderjylland og
Odense Universitetshospital. Patienter fra Sygehus Lillebælt indkaldes fra 2016 fra Røntgenafdelingen
i Vejle. Før 2016 indkaldtes alle kvinder fra Odense Universitetshospital.
I forbindelse med indkaldelse til udredning har screeningssekretariaterne ikke været opmærksomme
på, at reglerne om maksimale ventetider har virkning allerede fra det tidspunkt, hvor der var mistanke
om kræft på baggrund af screeningsbillederne. Man har først regnet de maksimale ventetider fra det
tidspunkt, hvor mistanken er blevet bekræftet ved yderligere udredning.
Side 3 af 4
SUU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 168: Orientering om redegørelse fra Region Syddanmark om overskridelse af maksimale ventetider til udredning for brystkræft, fra sundhedsministeren
1717461_0004.png
Kvinderne er derfor ikke blevet indkaldt til udredning i henhold til reglerne om de maksimale
ventetider, ligesom kvinderne ikke har været informeret om deres ventetidsrettigheder.
Der kan peges på flere årsager til dette:
Screeningssekretariatet var ikke bekendt med de regionale retningslinjer for opgørelse af
maksimale ventetider. Retningslinjerne har i bilag indeholdt en fortolkning af reglerne om
maksimale ventetider i forbindelse med mammografiscreening. Denne fortolkning var i
overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens fortolkning i præciseringsnotatet i maj 2014.
Sundhedsstyrelsens præciseringsnotat fra maj 2014 er ikke formidlet tilstrækkeligt bredt ud i
organisationen, da fokus på daværende tidspunkt har været på indholdet vedrørende
tarmkræftscreeningen.
En misforståelse i fortolkningen af, hvornår kræftpakken for brystkræft påbegyndes, har
tilsyneladende bidraget til en afledt fejlfortolkning af, hvornår de maksimale ventetider træder i
kraft. Man har således ikke sondret klart mellem kræftpakketider og maksimale ventetider.
Fejlen blev derfor konstateret i slutningen af 2016 i forbindelse med en henvendelse fra det faglige
selskab (Danish Breast Cancer Cooperative Group, DBCG) vedrørende uensartet registreringspraksis
i kræftpakken for brystkræft. Henvendelsen gav også anledning til at kigge på praksis vedrørende de
maksimale ventetider.
Kodningen af kræftpakkeforløbet for brystkræft efter mammografiscreening er ligeledes ændret i
november 2016, så pakken starter ved begrundet mistanke på baggrund af screeningsbillederne.
Fremadrettede tiltag
Der er indført nye procedurer for indkaldelse til udredning, som følger reglerne om maksimale
ventetider, herunder er brevene til patienterne ændret, så oplysningspligten til patienterne overholdes.
Der iværksættes derudover følgende tiltag for at sikre, at fejlen ikke vil kunne gentages:
Medarbejdere i screeningssekretariaterne er blevet instrueret i reglerne og deltager
fremadrettet årligt i E-læringskursus om maksimale ventetider for at sikre, at de er fuldt
uddannede til korrekt håndtering af reglerne om maksimale ventetider, samt at viden
vedligeholdes ved udskiftning af personale.
Regionale retningslinjer og lokale instrukser opdateres, så det eksplicit fremgår, hvordan
maksimale ventetider opgøres i forbindelse med screeningspatienter.
Der iværksættes øget ledelsesmæssigt kontrol af, at reglerne overholdes, i form af
monitorering af forløbstider, evt. suppleret med audits:
Der monitoreres på overholdelse af kræftpakkens OF1 (henvisningsperiode). Hvis OF1
overskrider 14 dage, foretages journalaudit på den enkelte patient med henblik at sikre, at
patienten er oplyst om sine rettigheder, herunder har fået muligheden for at kunne få en
tidligere tid på et andet sygehus. Monitoreringen fremlægges på programledelsesmøder for
brystkræft. Den skærpede monitorering evalueres efter ét år.
Der sættes administrativt fokus på videreformidling af information fra myndigheder til
sygehusene, så det sikres, at informationen når de rette medarbejdere.
Side 4 af 4