Gennemsigtighed, sikkerhed og selvbestemmelse ved deling af
sundhedsdata.
Brugen af digital teknologi og udveksling af præcise og relevante sundhedsdata er en forudsætning for
behandling af høj kvalitet på tværs af et moderne dansk sundhedsvæsen. Når det gælder brug af
sundhedsdata, er Danmark i dag i verdenseliten. En position, der i høj grad skyldes, at danske borgere
har stor tillid til, at alle i sundhedsvæsenet tager hensyn til fortrolighed, sikkerhed, relevans og
præcision. Opretholdelse af denne tillid er essentiel for, at Danmark kan forblive i førerpositionen.
I andre lande har man mere restriktive regel for datadeling, hvilket blandt andet kommer til udtryk i
EU-persondataforordningen. Danske borgere bør ikke stilles dårligere end borgere i andre lande.
Indenfor for få år har vi i Danmark set en række skandaler med sundhedsdata, der truer borgernes
tillid. For fremadrettet at sikre danskernes tillid bør behandlingen af sundhedsdata derfor gentænkes
med fokus på 3 områder: Gennemsigtighed, sikkerhed og selvbestemmelse.
Gennemsigtighed
Den massive datadeling i sundhedsvæsenet har betydet, at ingen i dag har fuldt overblik over hvem,
der har adgang til sundhedsdata, hvilke data der er adgang til og med hvilke formål data behandles.
Hvis der ikke indføres en udtalt grad af gennemsigtighed er der stor fare for, at tilliden vil erodere.
Som borger vil det være naturligt at have adgang til information om hvem der tilgår borgerens egne
helbredsdata, hvilke data der er adgang til, hvem data deles med og med hvilke formål.
Det er rettigheder, som borgerne i nogen udstrækning har i dag, så længe sundhedsdata befinder sig i
patientjournalen. Når sundhedsdata flyttes fra patientjournalen til en af de mange danske
sundhedsregistre, så ophører disse rettigheder i imidlertid brat.
Myndigheder og forskere har via sundhedsregistre bred adgang til borgernes følsomme sundhedsdata,
mens borgerne er helt uvidende om hvem og med hvilke formål data benyttes. Man kan sige, at
gennemsigtigheden kun gælder den ene vej – systemet kan se alt om borgerne, mens borgerne intet
kan se om systemet.
Når personhenførbare sundhedsdata overføres fra patientjournalen til registre med sekundære formål
herunder forskning, bør adgangen til data betragtes som et samfundstildelt privilegium. Det er derfor
en helt naturlig del af dette privilegium, at borgerne, som modprivilegium tildeles retten til fuld
gennemsigtighed.
Sikkerhed
Den øgede mængde data, der i dag samles i stadigt mere omfattende centrale databaser, har medført at
brud på sikkerheden potentielt kan berøre og skade langt flere mennesker end tidligere. Samtidig
befinder vi os i en globaliseret verden, hvor risikoen for cyberkriminalitet er støt stigende.
Som modvægt bør sikkerhedsforanstaltninger ved behandling af sundhedsdata prioriteres langt
højere. I dag er håndtering og kontrol med sundhedsdata i Danmark spredt udover fem styrelser,
hvilket kan være medvirkende årsag til de mange kritisable episoder med sundhedsdata. Med den
forestående implementering af EU persondataforordningen, ligger en styrkelse af
kontrolmyndigheden lige for.
En anden årsag til de mange beklagelige episoder, kan formodentlig være det forhold, at offentlige
myndigheder ikke kan idømmes bøder ved brud på Persondataloven. Den danske lovgivning
vedrørende deling af sundhedsdata er blandt de mest lempelig i Europa. Det er derfor ikke
tilstrækkeligt, at datasikkerheden styrkes. Også reguleringen af den lovlige datadeling bør strammes