Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Spørgsmål 393
Offentligt
1752010_0001.png
Notat
Guldborgsund Kommune står aktuelt over for et problem i forbindelse med, at Socialtilsyn Øst i
ultimo 2015 har foretaget regodkendelsestilsyn på Forsorgshjemmet Saxenhøj. I den forbindelse
har tilsynet pålagt Forsorgshjemmet Saxenhøj at bringe vilkåret om, at der ikke kan etableres
botilbud efter Lov om Social Service § 110 i boliger opført og drevet efter almenboligloven, i orden.
Dette vilkår gælder alene for afdeling ”Kollegiet” på Østre Allé 125 i Nykøbing Falster. Vilkåret kan
ikke efterleves inden for de nuværende lovgivningsmæssige rammer. Udfordringen i forhold til
vilkåret beskrives nærmere nedenfor. Vi tillader os derfor at rette henvendelse til Social- og
Indenrigsministeriet i håb om, at Ministeriet kan finde en løsning på problemet.
Regeringen har fra 2009-2012 iværksat et puljefinansieret program, hjemløsestrategien, som har 4
overordnede målsætninger. Forsorgshjemmet Saxenhøj i Guldborgsund Kommune, har med
særlig fokus på målsætning 2 (ingen unge bør opholde sig på forsorgshjem, men tilbydes andre
løsninger) iværksat et tiltag, som dels udsprang af hjemløsestrategien men også af andre
økonomiske grunde.
Baggrunden for afdeling Kollegiet:
Forsorgshjemmet Saxenhøj er geografisk placeret i Sakskøbing på Nørrevang 24. I forlængelse af
hjemløsestrategien har Forsorgshjemmet været på udkig efter andre alternativer til bosteder for
unge hjemløse. I den forbindelse opstod der i 2012 en mulighed for Forsorgshjemmet, idet der på
matriklen Østre Allé 125 i Nykøbing Falster, var en del kollegieboliger ledige, som Guldborgsund
Kommune var forpligtet til at betale tomgangsleje for. Der blev indstillet til politisk godkendelse, at
Forsorgshjemmet Saxenhøj fremover skulle råde over 10 af de ledige kollegieboliger, som
forsorgshjempladser efter § 110 i Lov om Social Service og derved oprettes en selvstændig
afdeling under Forsorgshjemmet Saxenhøj
– ”Kollegiet”. Tanken bag denne indstilling var bl.a., at
de unge hjemløse skulle placeres i disse boliger, som geografisk er placeret lige ved siden af
CELF, som er en samlet betegnelse for en bred vifte af diverse ungdomsuddannelser. Derudover
så man en bedre mulighed for at de unge hjemløse kunne blive en del af ungdomsmiljøet og på
den måde danne sig en god start på voksenlivet, med bolig, uddannelse og arbejde.
Effekterne af afdeling Kollegiet:
Siden opstart af Kollegiet 1. maj 2012, har 84 unge hjemløse været indskrevet med en
gennemsnitlig opholdstid på 151 dage. Ud af de 84 unge har der kun været 4 gengangere. Til
sammenligning kan det oplyses, at hjemløse som er indskrevet på Forsorgshjemmet Saxenhøj
(Nørrevang 24) har en gennemsnitlig opholdstid på 184 dage. Som en del af afdeling Kollegiet
tilbydes der også bostøtte/efterforsorg til borgere i hele kommunen, som udskrives fra både
Kollegiet og Forsorgshjemmet Saxenhøj til egen bolig. Siden 2012 har 175 borgere haft glæde af
denne støtte og kun 6 ud af de 175 borgere har efterfølgende haft ophold på et forsorgshjem.
Det har været et bevidst valg at Forsorgshjemmet Saxenhøj har udpeget de 10 kollegieboliger
(forsorgshjemspladser) til at ligge spredt fordelt på hele kollegiet, som i alt består af 115 boliger.
Dette har man bevidst valgt netop fordi, at den unge udsatte derved kan spejle sig i velfungerende
SOU, Alm.del - 2016-17 - Spørgsmål 393: Spørgsmålet er tilbagetaget
unge. Effekten af den selvstændige afdeling Kollegiet er således et evidensbaseret bevis på at
udtyndingsprincippet som hovedfaktor er lykkedes. Dette er ligeledes i tråd med regeringens
hjemløsestrategi, idet det samlede antal af unge, der er blevet genindskrevet på et forsorgshjem er
minimal. Det iværksatte tiltag er således et bevis på at strategien med at undgå unge på
forsorgshjem er rigtig og opnåelig. Det må dog erkendes at den nuværende lovgivning forhindrer
tiltagets videre succes samt de afspejlede effekter, der hidtil er opnået.
Lovgivningsmæssige udfordringer:
Der er på landsplan 5 Socialtilsyn, som hver især godkender og fører tilsyn med de sociale tilbud,
som er beliggende inden for regionen. På landsplan er det et udbredt problem for kommuner at få
bragt de vilkår i orden, som socialtilsynene fremsætter for så vidt angår boformer efter
servicelovens § 107 og § 108. Hvad angår § 110 er det Guldborgsund Kommune bekendt knap så
stort et problem, idet det ikke er alle kommuner der har fået lignende vilkår. Dette støttes desuden
af oplysninger fra forstanderen på Forsorgshjemmet Saxenhøj, som deltager i en landsdækkende
netværksgruppe med andre forstandere, som tilkendegiver, at de ikke er bekendt med sådan et
vilkår. Der er tilsyneladende tale om et stort problem for Guldborgsund Kommune, men et lille
problem på landsplan. Dette harmonerer også med det notat, som Social- og Indenrigsministeriet
senest har offentliggjort d. 7.4.2016, ”Notat om visitation til boformer efter servicelovens §§ 107 og
108 samt til ældre- og handicapboliger efter almenboligloven.”
Notatet har alene fokus på
problematikken omkring §§ 107 og 108, hvorimod § 110 ikke er nævnt.
Forsøg med forskellige løsningsmuligheder:
Forsorgshjemmet Saxenhøj har i forbindelse med vilkåret været i kontakt med Socialtilsyn Øst, idet
der rent lovgivningsmæssigt ikke findes løsninger, som kan bringe vilkåret i orden. Socialtilsyn Øst
har været af den overbevisning at vilkåret for § 110 pladserne kunne bringes i orden lige så vel
som de vilkår, der har været pålagt øvrige § 107 og § 108 pladser i Guldborgsund Kommune. Det
kan imidlertid ikke lade sig gøre at ”omdanne” § 110 pladser til støtte efter § 85 i Lov om Social
Service, idet der er tale om væsentlige forskelle. § 110 pladser er midlertidige og uvisiterede tilbud
efter selvmøderprincippet, hvorimod en omdannelse til støtte efter § 85 kræver en visitation
samtidig med at borgerne får tildelt en lejekontrakt.
Forsorgshjemmet Saxenhøj har herudover undersøgt muligheden for at opkøbe de 10
forsorgshjempladser på Østre Allé 125. Dette er imidlertid heller ikke en mulighed, idet hele
bebyggelsen, som Kollegiet er en del af, er opført som støttet byggeri efter almenboligloven.
Muligheden for at flytte § 110 pladserne til et andet sted i Nykøbing Falster i bygninger, som
Guldborgsund Kommune ejer, er ej heller en mulighed, da der ikke eksisterer lignende pladser i
Nykøbing Falster omgivet med de samme faciliteter, som det er tilfældet med Kollegiet.
Den eneste mulighed for at Forsorgshjemmet Saxenhøj kan efterleve vilkåret fra Socialtilsyn Øst,
er at nedlægge et så succesfuldt initiativ til ingen nytte. Et enestående tiltag, hvor der på landsplan
kun findes få andre lignende tilbud til unge hjemløse.
Forsorgshjemmet Saxenhøj i Guldborgsund Kommune ønsker at bibeholde den succesfulde
afdeling Kollegiet, som i princippet er etableret på baggrund af ministeriets egen hjemløsestrategi,
og opfordrer venligst Social- og Indenrigsministeriet til at undersøge sagen nærmere.