Velfærdspolitisk Analyse
Socialt udsatte og
kontanthjælpsreformen
Kontanthjælpsreformen trådte i kraft d. 1. januar 2014 og skal sikre, at unge på kontanthjælp
får en uddannelse, og flere får mulighed for at blive en del af arbejdsmarkedet. Reformen in-
debærer blandt andet, at kontanthjælp er afskaffet for personer mellem 25 og 29 år uden en
uddannelse og erstattet af uddannelseshjælp, som er en ydelse på niveau med SU for de
personer, som er klar til at påbegynde en uddannelse.
Det er tidligere dokumenteret, at reformen har øget afgangen fra kontanthjælpssystemet, og
at flere begynder på en uddannelse eller kommer i beskæftigelse. Denne analyse ser nær-
mere på, hvordan reformen har virket for unge socialt udsatte. Har kontanthjælpsreformen
også for denne gruppe betydet en større afgang til uddannelse og job? Unge socialt udsatte
er i analysen 25-29-årige, som har modtaget alkohol- eller stofmisbrugsbehandling eller be-
nyttet et forsorgshjem inden for de seneste tre år.
Med kontanthjælpsreformen er det kun personer, der vurderes at være klar til at begynde på
en uddannelse (uddannelsesparate), som får en ydelse på niveau med SU. Blandt 25-29-
årige i kontanthjælpssystemet er det kun omkring halvdelen, som er vurderet uddannelsespa-
rate. Blandt socialt udsatte er det kun knap 1 ud af 3. De øvrige kan som aktivitetsparate
modtage et tillæg, så den samlede ydelse er uændret i forhold til før reformen.
Analysens resultater peger på, at der i dag er færre socialt udsatte i alderen 25-29 år i kon-
tanthjælpssystemet som følge af reformen. Analysen viser også, at socialt udsatte som følge
af reformen i højere grad overgår til uddannelse og beskæftigelse. Det tyder på, at socialt ud-
satte ligesom andre unge i kontanthjælpssystemet kan reagere på økonomiske incitamenter.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 9
·
December 2016
1