Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1707462_0001.png
Udkast til forslag
til
Lov om ændring af lov om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og
regioner
(Oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd)
§1
I lov nr. 549 af 18. juni 2012 om lov om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner
foretages følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
»Lov
om Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd«.
2.
Overalt i loven ændres »Instituttet« til: »Centeret«.
3.
Overalt i loven ændres »instituttet« til: »centeret«.
4.
Overalt i loven ændres »instituttets« til: »centerets«.
5.
Overalt i loven ændres »Instituttets« til: »Centerets«.
6.
Overskriften
til kapitel 1 affattes således:
»Kapitel 1
Formål, etablering og placering af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd«.
7.
§ 1, stk. 1,
affattes således:
»Der etableres et center med det formål at udvikle og formidle viden om velfærdsområderne og
samfundsforhold med betydning for befolkningens levevilkår. Centeret skal bidrage til at styrke
vidensgrundlaget for udvikling af velfærdssamfundet og beslutningsgrundlaget for lovgivning og
forvaltning. Centerets navn er Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.«
8.
I
§ 1, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Analyse- og forskningsinstituttet« til: »Centeret«.
9.
I
§ 1, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Centeret er ikke omfattet af lov om sektorforskningsinstitutioner.«
10.
§ 2, stk. 1,
affattes således:
»Centeret udarbejder og formidler anvendelsesorienteret forskning og analyse i relation til
velfærdssamfundets udvikling, borgernes levevilkår samt indretningen af den offentlige sektor, herunder
fremme af kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og styring
.
«
11.
§ 6, stk. 1,
affattes således:
»Centret ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig for instituttets virksomhed. Bestyrelsen består af 1
formand og 1 medlem, der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren, samt 11 øvrige medlemmer,
der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren på følgende måde:
1) 1 medlem udpeges efter indstilling af finansministeren
2) 1 medlem udpeges efter indstilling af sundhedsministeren
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0002.png
3) 1 medlem udpeges efter indstilling af beskæftigelsesministeren og børne- og socialministeren i
forening
4) 1 medlem udpeges efter indstilling af KL (Kommunernes Landsforening).
5) 1 medlem udpeges efter indstilling af Danske Regioner.
6) 4 medlemmer udpeges efter indstilling fra videregående uddannelses- samt forskningsinstitutioner,
der har en faglig tilknytning til centerets formål, og som udvælges af økonomi- og
indenrigsministeren.
7) 2 medlemmer udpeges efter indstilling af og blandt medarbejderne på centeret.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 6, stk. 1, i lov om Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 11, træder i kraft den 1. januar 2019.
§3
Stk. 1.
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og KORA - Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning nedlægges ved lovens ikrafttræden.
Stk. 2.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd overtager ved lovens ikrafttræden alle
aktiver og passiver i SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og i KORA – Det Nationale
Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
Stk. 3.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd indtræder ved lovens ikrafttræden
umiddelbart i de rettigheder og forpligtelser, som påhvilede SFI – Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd og KORA – Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning over for
medarbejderne efter reglerne i lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
Stk. 4.
Bestyrelsen for SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd ophører med sit virke som
bestyrelse ved lovens ikrafttræden.
Stk. 5.
Bestyrelsen for KORA – Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning, som økonomi- og indenrigsministeren har udpeget på tidspunktet for lovens ikrafttræden,
udøver sit virke som bestyrelse for Det Nationale Forsknings- og Analysecenter fra lovens ikrafttræden til
og med den 31. december 2018. Den i 1. pkt. nævnte bestyrelse ophører med sit virke som bestyrelse den
31. december 2018.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Formålet med Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
2.2. Hovedopgaver for Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
2.3. Centerets organisering og finansiering
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. De administrative konsekvenser for borgere
6. De miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at etablere et nyt center ved at sammenlægge SFI – Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd (herefter SFI) og KORA – Det Nationale institut for Kommuners og
Regioners Analyse og Forskning (herefter KORA).
Det er formålet at etablere et center, der leverer anvendelsesorienterede analyser og forskning i emner,
som er relevante i forhold til den offentlige sektors udvikling og udfordringer. Centret skal derfor
tilvejebringe analyser, der bidrager til at styrke beslutningsgrundlaget for den offentlige sektors
opgaveløsning. I lyset heraf foreslås det, at der oprettes ét nationalt forsknings- og analysecenter ved en
sammenlægning af de to institutter SFI og KORA, som tilsammen dækker den offentlige sektor på
velfærdspolitiske kerneområder. En sammenlægning vil skabe et styrket og tidssvarende forsknings- og
analysecenter for private organisationer såvel som offentlige aktører.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Formålet med Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
2.1.1. Gældende ret
KORA’s formål er fastsat i § 1, stk. 1, i lov nr. 549 af 18. juni 2012 om et analyse- og forskningsinstitut
for kommuner og regioner, hvoraf fremgår, at institutionen har til formål at fremme kvalitetsudvikling,
bedre ressourceanvendelse og styring i den offentlige sektor.
Formålet med SFI er fastsat i instituttets vedtægter, § 2 stk. 1, hvoraf fremgår, at SFI har til formål at
belyse sociale forhold, herunder arbejdsmæssige, økonomiske og familiemæssige forhold samt andre
nationale og internationale samfundsforhold og udviklingstræk af betydning for befolkningens levevilkår.
Vedtægterne er i øvrigt udstedt med hjemmel i § 3 stk. 1, i bekendtgørelse nr. 581 af 1. juni 2014 af lov
om sektorforskningsinstitutioner.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0004.png
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder det afgørende, at centret kan arbejde inden for alle
velfærdsområder, herunder også problemstillinger i grænseområdet mellem det offentlige, det private og
civilsamfundet. Uanset det brede arbejdsområde er centrets primære formål dog at biddrage til at styrke
vidensgrundlaget for udvikling af velfærdssamfundet og for lovgivning og forvaltning.
Omdrejningspunktet for centret forventes derfor at være forskning og analyse centreret omkring
kommuner, regioner eller staten.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås, at der etableres et nationalt forsknings- og analysecenter for velfærd med det
formål at udarbejde og formidle viden om velfærdsområder og samfundsforhold, der påvirker
befolkningens levevilkår. Centrets primære fokus skal således være forskning og analyse, som kan
tilvejebringe viden om de forhold, der påvirker borgernes levevilkår i almindelighed og om samspillet
mellem borgere og velfærdssamfundets institutioner i særdeleshed; herunder viden som kan bidrage til
udvikling af velfærdspolitikken og fremmer kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse, effektivitet og
økonomistyring.
2.2. Hovedopgaver for Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
2.2.1. Gældende ret
KORA’s opgaver er fastsat i § 2, stk. 1, i lov nr. 549 af 18. juni 2012 om et analyse- og forskningsinstitut
for kommuner og regioner. Det fremgår heraf, at institutionen udfører analyser samt udarbejder og
formidler anvendelsesorienteret og praksisnær forskning på kommunernes og regionernes
ansvarsområder.
Formålet med SFI er fastsat i instituttets vedtægter § 2, stk. 2, hvoraf det fremgår, at institutionen gennem
forskning på højt internationalt niveau skaber ny samfundsrelevant viden inden for sit arbejdsområde og
bidrager gennem udredning og evaluering, systematiske forskningsoversigter, dataindsamling, formidling
og rådgivning til, at lovgivning og forvaltning kan bygge på den nyeste forskningsbaserede viden om
samfundet fra såvel dansk som international forskning.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
SFI og KORA har på nuværende tidspunkt et betydeligt sammenfald i aktivitetsområder og ekspertise.
Med sammenlægningen vil ressourcerne i to relativt små institutioner kunne samles i ét større center.
Centret vil derved have bedre muligheder for at planlægge og koordinere den samlede ressourceindsats.
Det er imidlertid afgørende, at arbejdets fokus fortsat er dokumenterede effekter om, hvilke tiltag, der
virker. Økonomi- og Indenrigsministeriet finder det derfor afgørende, at et forsknings- og analysecenter
på velfærdsområdet etablerer et godt og frugtbart samspil mellem praksisnære anvisninger af bedste
praksis i et kortsigtet perspektiv og mere langsigtet og udviklingsorienteret samfundsvidenskabelig
forskning med udarbejdelse af forskningsrapporter, videnskabelige artikler m.v. Hovedfokus bør dog
være på analyse- og forskningsresultater, som er praksisnære og anvendelsesorienterede, og som kan
indgå direkte i den offentlige sektors beslutningsprocesser.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås, at Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd skal arbejde for
opfyldelse af sit formål ved at udarbejde analyser og forskning m.v., som er anvendelsesorienteret og
praksisnær i forhold til formulering og udmøntning af velfærdspolitikken i bred forstand og dens indsatser
og administration.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0005.png
Centret skal med baggrund i analyser og forskning skabe synlighed og viden om befolkningens levevilkår
med et særligt fokus på velfærdspolitikkens målgrupper; undersøge om de indsatser, som sættes i værk,
virker efter hensigten både med hensyn til omkostninger og de tilsigtede effekter; samt undersøge mulige
alternative måder at opfylde de vedtagne målsætninger.
Bl.a. skal centret med baggrund i analyser og forskning skabe synlighed og viden om mulighederne for
kvalitetsudvikling og bedre ressourceanvendelse i udmøntningen af velfærdspolitikken, herunder styrke
styringen i den offentlige sektor bl.a. gennem sammenligninger på tværs af kommuner, regioner og
institutioner.
En central opgave for centret er således at pege på konkrete tiltag, som kan understøtte kommunerne og
regionerne i arbejdet med at skabe kvalitetsudvikling og effektivitet i opgaveløsningen. Centret bliver
hermed også et videns- og læringscenter for kommuner og regioner. Endvidere skal centret rådgive øvrige
offentlige myndigheder.
Centrets arbejde i forhold til kommuner, regioner og staten skal være operationelt og praksisnært med
henblik på at give centret legitimitet og gennemslagskraft. Det konkrete metodevalg og tilrettelæggelse af
analyser og forskning besluttes af centret, ligesom det er centrets ansvar at sikre kvaliteten af centrets
analyser og forskning. Der skal i analysearbejdet løbende fokuseres på centrets hovedformål.
Centret skal undersøge, om reformer og indsatser inden for velfærdsområdet virker efter hensigten, her-
under identificere tilfælde med mindre tilfredsstillende resultater. Centrets analyser og forskning kan også
omfatte de rammebetingelser, som den offentlige sektor er undergivet i sin opgavevaretagelse, herunder
statslige rammebetingelser for kommunernes og regionernes drift. Dette vil medvirke til, at der i analyse-
og forskningsarbejdet også bliver sat fokus på evt. uhensigtsmæssigheder i rammebetingelserne. Det er
afgørende, at centrets arbejde er relevant, aktuelt og anvendeligt for kommuner, regioner og staten.
Centrets forskning og analyser skal bl.a. belyse, hvordan samspillet mellem præstationer, rammer og sty-
ringsmodeller påvirker opgaveløsning og effektivitet. Det vil være afgørende for udviklingen af
forsknings- og analysecentrets troværdighed overfor myndigheder, fagprofessionelle og borgere, at der
funderet på forsknings- og analysefaglig ekspertise også kan peges på løsninger. Der skal derfor være
fokus på, at forskningen udarbejdes med et anvendelsesorienteret og praksisnært sigte – både til »her og
nu« – behov, men også til udarbejdelse af langsigtede og operationelle strategier. Centret bør i sin
virksomhed i forhold til specifikke fagområder trække på eksisterende arbejder og analysekapacitet,
herunder samarbejde med allerede eksisterende analyse- og evalueringsinstitutioner, universiteterne m.fl.
Som det hidtil har været gældende for KORA og SFI, får centeret udover den ordinære drift mulighed for
at gennemføre opgaver som indtægtsdækket virksomhed og modtage supplerende finansiel støtte i form af
tilskud og gaver m.v. Centret kan som rekvireret aktivitet (indtægtsdækket virksomhed) udføre analyser
og forskning i det omfang, at offentlige myndigheder og organisationer, fonde, faglige og private
organisationer samt interessenter el.lign. måtte ønske det inden for centrets formål.
Centeret vil ved udarbejdelse af anvendelsesorienterede analyser og praksisnær forskning basere sit
arbejde på seneste og anerkendte forskningsmetoder, ligesom indsamling af data tager udgangspunkt i
forskningsfaglig viden og metode for at sikre validitet af analyser og konklusioner. Hertil kommer, at der
sker faglig intern og ekstern kvalitetssikring af alle centerets analyser og forskningsarbejder, samt at
metoderne og datagrundlaget beskrives og fremlægges. Alle analyser og forskningsresultater
offentliggøres. Når disse kriterier følges, udøver centeret forskning og forskningsbaserede undersøgelser
både ved anvendelsesorienterede analyser og praksisnær forskning.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0006.png
2.3. Centrets organisering
2.3.1. Gældende ret
Sammensætningen af KORA’s bestyrelse er fastsat i § 6, stk. 1, i lov nr. 549 af 18. juni 2012 om et
analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner. Det fremgår heraf, at bestyrelsesformanden
samt et medlem udpeges af økonomi- og indenrigsministeren. Herudover udpeges et medlem efter
indstilling fra hhv. finansministeren, sundheds- og ældreministeren, KL og Danske Regioner. Yderligere
tre medlemmer udpeges fra videregående uddannelses- og forskningsinstitutioner. Endelig udpeges et
medlem efter indstilling fra af og blandt medarbejderne på instituttet.
Sammensætningen af SFI’s bestyrelse er fastsat i instituttets vedtægter § 11, stk. 1, hvoraf det fremgår, at
bestyrelsen består af en formand og 8 medlemmer, der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren. Alle
medlemmer udpeges i deres personlige egenskab og skal komme udefra, herfra dog undtaget to
repræsentanter for medarbejderne. Herudover er det bestemt, at to medlemmer udpeges af Det Frie
Forskningsråd, og to medlemmer vælges blandt medarbejderne.
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
KORA’s hidtidige bestyrelseskonstruktion, hvor der sikres bred inddragelse af centrale offentlige
interessenter, har været velfungerende. Formålet for Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd omfatter imidlertid alle velfærdsområder. Centrets formål er således bredere end KORA’s
hidtidige, som alene omfattede regioner og kommuner. Derfor imødeses et behov for at kunne inddrage et
bredere udvalg af interessenter i centrets bestyrelse.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at den hidtidige bestyrelsessammensætning bevares, men at der herudover udpeges et
medlem efter indstilling fra beskæftigelsesministeren og børne- og socialministern i forening, to
medarbejderrepræsentanter og fire medlemmer fra videregående uddannelses- samt
forskningsinstitutioner. Herved sikres en bredere repræsentation af eksterne så vel som interne
interessenter i centrets bestyrelse.
I lighed med tidligere foreslås, at økonomi- og indenrigsministeren årligt yder et grundtilskud til
instituttet på finansloven, og at ministeren har en særskilt økonomisk ramme til at trække på instituttets
ydelser indenfor instituttets formål. Denne trækningsret anvendes til at udføre forskning og analyser inden
for økonomi- og indenrigsministerens, finansministerens, beskæftigelsesministerens, sundhedsministerens
og endelig børne- og socialministerens ressort.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Som følge af sammenlægningen er der indarbejdet en negativ budgetkorrektion på finansloven for 2017
på 5 mio. kr. i 2018 og 10 mio. kr. årligt herefter. Budgetkorrektionen forventes ikke at påvirke centrets
kernefaglige virke, idet midlerne kan realiseres i form af reducerede omkostninger til ledelse,
administration og husleje.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0007.png
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden den
xx
2016 til den
xx
været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikernes Centralorganisation, Centralorganisationernes FællesUdvalg, Copenhagen Business
School (CBS), Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Industri, Dansk Transport og Logistik,
Danske Regioner, Datatilsynet, Det Frie Forskningsråd, Det nationale forskningscenter for arbejdsmiljø,
Domstolsstyrelsen, Forhandlingsfællesskabet, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd,
Håndværksrådet, KL, KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Offentligt Ansattes Organisationer (OAO), Rigsrevisionen,
Roskilde Universitet, Sammenslutning af Danske Småøer, SFI - Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd, Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet, Syddansk
Universitet, Aalborg Universitet, Århus BSS, Aarhus Universitet
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
5 mio. kr. i 2018. Herefter 10
mio. kr. årligt.
Negative konsekvenser /
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Administrative konsekvenser
Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0008.png
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
§1
Til nr. 1
Gældende lov har titlen ”Lov om et analyse- og forskningsinstitut for kommuner og regioner”. Idet der
foreslås et bredere arbejdsområde for det sammenlagte center foreslås lovens titel justeret tilsvarende.
Til nr. 2-5
De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at det foreslås, at der oprettes Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd. Der er alene tale om konsekvensændringer.
Til nr. 6
Det foreslås, at kapiteloverskriften til kapitel 1 ændres, således at overskriften henviser til formål,
etablering og placering af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.
Til nr. 7
Med den nuværende formålsbestemmelse specificeres, at arbejdsområdet er kommuner og regioner, og at
instituttet har til formål at fremme kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og styring i den
offentlige sektor.
Det foreslås med lovforslagets
§ 1, nr. 7,
at det i lovens § 1, stk. 1, fastslås, at formålet med oprettelsen af
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd er at udvikle og formidle viden om velfærds- og
samfundsforhold med betydning for befolkningens levevilkår, som skal styrke beslutningsgrundlaget for
lovgivning, forvaltning og praksis.
Det foreslås endvidere, at navnet på det nyoprettede center er Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at det foreslås, at der oprettes Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd. Der er alene tale om en konsekvensændring.
Til nr. 9
Lov om sektorforskningsinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 581 af 1. juni 2014, gælder efter denne
lovs § 1, stk. 1, for statsinstitutioner, der har forskning som et hovedformål, dog således at loven ikke
finder anvendelse for institutioner under Kulturministeriet eller for universiteterne. Anvendelsesområdet
for lov om sektorforskningsinstitutioner er endvidere afgrænset af, at loven alene finder anvendelse for de
institutioner, der er nævnt i en af uddannelses- og forskningsministeren udstedt bekendtgørelse, jf. lovens
§ 1, stk. 2, jf. stk. 1. Bekendtgørelsen udstedes efter aftale med vedkommende minister.
Det følger af § 1 i bekendtgørelse nr. 687 af 25. juni 2012 om sektorforskningsinstitutioner, at lov om
sektorforskningsinstitutioner finder anvendelse for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, SFI
- Det Nationale Forskningscenter for Velfærd samt Statens Serum Institut.
Det foreslås med lovforslagets
§ 1, nr. 9,
at det udtrykkeligt fremgår af loven, at lov om
sektorforskningsinstitutioner ikke finder anvendelse for Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd. Centret foreslås ikke omfattet af sektorforskningsloven, dels fordi KORA på nuværende
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0009.png
tidspunkt ikke er omfattet, og dels fordi formål og opgaver med indeværende forslag fremgår af loven
ikke af det kommende centers vedtægter, som kan ændres administrativt.
Til nr. 10
Af § 2, stk. 2, i den lov fremgår, at analyse- og forskningsinstituttet for kommuner og regioner (KORA)
udfører analyser samt udarbejder og formidler anvendelsesorienteret og praksisnær forskning på
kommunernes og regionernes ansvarsområder.
Med lovforslagets
§ 1, nr. 8,
foreslås dette ændret således at det kommer til at fremgå, at forsknings- og
analysecentret udfører analyser samt udarbejder og formidler anvendelsesorienteret og praksisnær
forskning på den offentlige sektors ansvarsområder. Dette er en konsekvens af det foreslåede formål, hvor
centrets arbejdsområde udvides af hensyn til at kunne rumme SFI's nuværende arbejdsområder.
For så vidt angår balancen mellem analyse og forskning skal centret ikke udføre forskning, som alene er
motiveret af ny erkendelse, og mere grundlæggende forskning vil kun blive udført, hvis det har en
konkret anvendelse i centrets øvrige virke. Dog anses forskning som værende en forudsætning for
vedvarende at kunne hæve kvaliteten af den konkrete anvendelsesorienterede eller praksisnære analyser,
som ikke i forvejen er udarbejdet.
Centret skal endvidere med baggrund i analyser og forskning skabe synlighed og viden om mulighederne
for kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og styring i den offentlige sektor.
En central opgave for centret er således at pege på konkrete tiltag, som kan understøtte den offentlige
sektor i arbejdet med at skabe kvalitetsudvikling og effektivitet inden for ansvarsområderne.
Til nr. 11
Af § 6, stk. 1, i den gældende lov fremgår, at bestyrelsen for KORA består af 1 formand og 1 medlem, der
udpeges af økonomi- og indenrigsministeren. Herudover udpeges yderligere to medlemmer efter
indstilling fra finansministeren og sundhedsministeren. De øvrige medlemmer udpeges af hhv. KL (1),
Danske Regioner (1), fra videregående uddannelses- samt forskningsinstitutioner (3) og endelig udpeges
en medarbejderrepræsentant.
Det foreslås med lovforslagets
§ 1, nr. 11,
at lovens § 6, stk. 1, ændres, således at bestyrelsen for det
foreslåede nationale forsknings- og analysecenter for velfærd sammensættes af en formand og et medlem,
der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren. Herudover udpeges af hhv. finansministeren (1
medlem), sundhedsministeren (1 medlem), beskæftigelsesministeren og børne- og socialministeren i
forening (1 medlem), KL (1 medlem), Danske Regioner (1 medlem), fra videregående uddannelses- samt
forskningsinstitutioner (4 medlemmer) og endelig udpeges to medarbejderrepræsentanter.
Med forslaget udvides bestyrelsen altså med et medlem indstillet af beskæftigelsesministeren og børne-
og socialministeren i forening, et ekstra medlem fra videregående uddannelses- samt
forskningsinstitutioner og endelig en ekstra medarbejderrepræsentant. Udvidelsen foreslås dels fordi
centrets formål er bredere end KORAs hidtidige, men også fordi antallet af medarbejdere i centret bliver
væsentligt større end i KORA.
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren og børne- og socialministeren i forening indstiller et medlem.
Herved gives der mulighed for at udpege en profil på tværs af de to ministerområder, som vurderes bedst
at kunne bidrage ifht. de strategiske indsatsområder i den kommende bestyrelsesperiode.
Om udpegning af medlemmer fra uddannelses- samt forskningsinstitutioner bemærkes endvidere, at
bestemmelsen giver ministeren kompetence til at udvælge fire videregående uddannelses- samt
forskningsinstitutioner herunder også udenlandske, som hver anmodes om at indstille et
bestyrelsesmedlem. Denne løsning foreslås af hensyn til at kunne justere bestyrelsens sammensætning på
baggrund af de temaer, der forventes at blive særligt centrale i den kommende bestyrelsesperiode.
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0010.png
Bestyrelsen skal sikre sammenhængen mellem det kommunale, regionale og statslige niveau, herunder i
forhold til økonomi- og indenrigsministeren.
Sammensætningen af bestyrelsen skal bidrage til at fremme centrets strategiske virke inden for dets
formål og kerneområder med deres erfaring og indsigt i forskning, vidensudvikling, formidling,
rådgivning og driftsopgaver. Ved udpegning af medlemmerne til bestyrelsen skal der således lægges vægt
på, at medlemmet besidder den nødvendige faglige indsigt og kompetencer vedrørende analyse- og
forskningsinstituttets opgaver. Det er således væsentligt, at bestyrelsesmedlemmerne kan bidrage aktivt til
sikring af instituttets faglige udvikling, hvilket forudsætter et solidt kendskab til instituttets
opgavevaretagelse.
Bestemmelserne i lov om ligestilling mellem mænd og kvinder ved besættelse af visse bestyrelsesposter i
den statslige forvaltning gælder for indstilling og udpegning.
§2
Det foreslås med lovforslagets
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2017. At loven træder i kraft
den 1. juli 2017, betyder, at fra denne dato er Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
oprettet. Det betyder endvidere, at fra denne dato eksisterer SFI – Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd ikke længere, jf. lovforslagets
§ 3.
Fra denne dato eksisterer KORA – Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning ikke længere under sit nuværende navn.
Det foreslås med lovforslagets
§ 2, stk. 2,
at § 6, stk. 1, i lov om Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 11, først træder i kraft den 1. januar
2019. Det foreslås dermed, at den hidtidige bestyrelse for KORA ikke afbeskikkes den1. juli 2017, jf.
også lovforslagets § 3, stk. 2, 2. pkt. Den hidtidige bestyrelse for KORA vil således fortsætte som
bestyrelse for det foreslåede nye Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd i en
overgangsperiode fra d. 1. juli 2017 til og med den 31. januar 2018.
§3
Det foreslås med lovforslagets
§ 3, stk. 1,
at ved lovens ikrafttræden, jf. lovforslagets § 2, nedlægges SFI -
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og KORA - Det Nationale Institut for Kommuners og
Regioners Analyse og Forskning. I forlængelse heraf foreslås med lovforslagets
§ 3, stk. 2,
at Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd ved lovens ikrafttræden overtager alle aktiver og
passiver i SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og KORA – Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning.
Centret overtager dermed alle rettigheder og forpligtigelser vedrørende projekter og opgaver m.v., der er
indgået aftale om mellem SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og eksterne parter.
Afviklingen kan tage form bl.a. som en hel eller delvis færdiggørelse af igangværende projekter og
opgaver, som en hel eller delvis overdragelse af igangværende opgaver til færdiggørelse i andet regi, ved
en økonomisk opgørelse af rettigheder og forpligtelser eller en kombination heraf m.v.
Det foreslås med lovforslagets § 3, stk. 3, at Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd i
forhold til de i SFI og KORA ansatte medarbejdere indtræder i SFI's og KORA's forpligtelser efter
reglerne i lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 710
af 20. august 2008 (virksomhedsoverdragelsesloven). Virksomhedsoverdragelsesloven finder ikke
anvendelse på overførsel af administrative funktioner mellem offentlige, administrative myndigheder, jf.
§ 1, stk. 2, i virksomhedsoverdragelsesloven. Hvorvidt en opgave har administrativ karakter, beror på en
konkret vurdering. Af bemærkningerne til virksomhedsoverdragelsesloven (L 190, FT 2001-02, 1.
samling, specielle bemærkninger til § 1) fremgår, at lønadministration typisk vil have karakter af at være
en administrativ funktion. Virksomhedsoverdragelsesloven finder således ikke direkte anvendelse for de
medarbejdere, der udfylder en administrativ funktion i SFI eller KORA. Med henblik på at sikre et
ensartet retsgrundlag foreslås, at virksomhedsoverdragelsesloven skal finde tilsvarende anvendelse for de
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0011.png
medarbejdere, der ikke umiddelbart er omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven, som følge af § 1, stk.
2, i virksomhedsoverdragelsesloven. Med den foreslåede bestemmelse sikres således, at Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd indtræder i rettigheder og forpligtelser over for medarbejderne
efter bestemmelserne i virksomhedsoverdragelsesloven, uanset hvilken jobfunktion den enkelte
medarbejder bestrider.
Bestemmelsen indebærer, at Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd indtræder
umiddelbart i de rettigheder og forpligtelser, der består på tidspunktet for lovens ikrafttrædelse, i henhold
til kollektiv overenskomst og aftale, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er fastsat eller godkendt
af offentlig myndighed, og individuel aftale om løn- og arbejdsforhold, jf.
virksomhedsoverdragelseslovens § 2. De ansatte bliver endvidere omfattet af
virksomhedsoverdragelsesloens særlige bevisbyrderegler, der beskytter de ansatte mod usaglige
afskedigelser som følge af oprettelsen af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd og
nedlæggelsen af SFI og KORA. Bestemmelsen indebærer, at alle overenskomstansatte m.v., der overføres
efter loven, som udgangspunkt er forpligtet til at opfylde arbejdsaftalen ved ansættelse hos Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Virksomhedsoverdragelseslovens regler indebærer således, at
arbejdsgiverskiftet i forbindelse med overførslen af en ansat til Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd i forbindelse med nedlæggelsen af SFI eller KORA ikke i sig selv er en
væsentlig ændring af ansættelsesforholder, der kan begrunde en ophævelse af arbejdsaftalen fra den
ansattes side, men er en ændring, den ansatte er forpligtet til at tåle, forudsat at der ikke sker andre
væsentlige ændringer i ansættelsesforholdet. En ansat vil dog altid kunne opsige ansættelsesforholdet med
sædvanligt varsel, såfremt den ansatte ikke måtte ønske at fortsætte ansættelsen i Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd. Ophæves ansættelsesaftalen af en lønmodtager, fordi
overdragelsen medfører væsentlig ændring af arbejdsvilkårene til skade for lønmodtageren, sidestilles
ophævelsen med en afskedigelse i retsforholdet mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren, jf.
virksomhedsoverdragelseslovens § 3, stk. 2.
Det foreslås med lovforslagets
§ 3, stk. 4,at
bestyrelsen for SFI – Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd ophører med sit virke som bestyrelse ved lovens ikrafttræden. Det foreslås i forlængelse heraf
med lovforslagets
§ 3, stk. 5,
at den bestyrelse, der er for KORA - Det Nationale Institut for Kommuners
og Regioners Analyse og Forskning, på tidspunktet for lovens ikrafttræden virker som bestyrelse for det
foreslåede nye nationale forsknings- og analysecenter for velfærd, dog alene for perioden fra lovens
ikrafttræden den 1. juli 2017 til og med den 31. december 2018. Bestyrelsen ophører med sit virke som
bestyrelse den 31. december 2018. Bestyrelsen for det foreslåede nye nationale forsknings- og
analysecenter for velfærd vil efter den 1. januar 2019 blive udpeget efter bestemmelserne i lovens § 6, stk.
1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11. Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til
lovforslagets § 2, stk. 2.
§4
Loven finder ikke anvendelse for Grønland eller Færøerne.
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0012.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 549 af 18. juni 2012 om lov om et
analyse- og forskningsinstitut for kommuner og
regioner foretages følgende ændringer:
1.
Lovens
titel
affattes således:
Lov om et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og
regioner
»Lov
om Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd«.
2.
Overalt i loven ændres »Instituttet« til:
»Centeret«.
3.
Overalt i loven ændres »instituttet« til:
»centeret«.
4.
Overalt i loven ændres »instituttets« til:
»centerets«.
5.
Overalt i loven ændres »Instituttets« til:
»Centerets«.
6.
Overskriften
til kapitel 1 affattes således:
»Kapitel 1
Formål, etablering og placering af Det
Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd«.
Kapitel 1
Formål, etablering og placering af
analyse- og forskningsinstitut for
kommuner og regioner
§ 1.
Der etableres et analyse- og
forskningsinstitut for kommuner og
regioner med det formål at fremme
kvalitetsudvikling, bedre
ressourceanvendelse og styring i den
offentlige sektor.
7.
§ 1, stk. 1,
affattes således:
»Der etableres et center med det formål at
udarbejde og formidle viden om
velfærdsområderne og samfundsforhold med
betydning for befolkningens levevilkår. Centeret
skal bidrage til at styrke beslutningsgrundlaget
for lovgivning og forvaltning. Centerets navn er
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for
Velfærd.«
8.
I
§ 1, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Analyse- og
forskningsinstituttet« til: »Centeret«.
Stk. 2.
Analyse- og forskningsinstituttet
er en uafhængig statslig institution.
Instituttet udfører sin faglige virksomhed
inden for sit formål i uafhængighed af
økonomi- og indenrigsministeren og skal
værne om videnskabsetikken.
Stk. 3.
Økonomi- og
indenrigsministeren bestemmer, hvor i
landet instituttet er placeret.
9.
I
§ 1, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»Centeret er ikke omfattet af lov om
sektorforskningsinstitutioner.«
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0013.png
§ 2.
Analyse- og forskningsinstituttet
udfører analyser samt udarbejder og
formidler anvendelsesorienteret og
praksisnær forskning på kommunernes
og regionernes ansvarsområder.
Stk. 2.
Instituttet skal rådgive offentlige
myndigheder inden for instituttets virke
og formidle resultaterne af instituttets
arbejde og øvrige aktiviteter til relevante
offentlige og private interessenter og
offentligheden i øvrigt. Instituttet
offentliggør sine analyser og
forskningsrapporter m.v.
§ 3.
Økonomi- og indenrigsministeren
yder årligt et grundtilskud til instituttet,
der fastsættes på grundlag af de årlige
bevillingslove.
Stk. 2.
Instituttet indgår en
resultatkontrakt med økonomi- og
indenrigsministeren.
§ 4.
Instituttet gennemfører af egen drift
de i § 2 nævnte opgaver. Økonomi- og
indenrigsministeren kan inden for en
særskilt økonomisk ramme rekvirere
ydelser hos instituttet inden for
instituttets formål. Øvrige ministerier,
kommunalbestyrelser, regionsråd og
andre offentlige institutioner kan mod
anvisning af finansiering hertil ligeledes
rekvirere ydelser hos instituttet inden for
instituttets formål.
§ 5.
Instituttet kan i overensstemmelse
med sit formål modtage supplerende
finansiel støtte i form af tilskud og gaver
m.v. fra andre, jf. Finansministeriets
gældende budgetvejledning. Oplysninger
om eventuelle tilskud og gaver m.v. skal
offentliggøres i instituttets årsprogram,
årsberetning og regnskab, jf. § 7, stk. 2.
Stk. 2.
Instituttet kan inden for
instituttets formål drive indtægtsdækket
virksomhed, tilskudsfinansieret
virksomhed og tilskudsfinansieret
forskningsvirksomhed, jf.
Finansministeriets regler herom.
§ 6.
Instituttet ledes af en bestyrelse,
der er ansvarlig for instituttets
virksomhed. Bestyrelsen består af 1
formand og 1 medlem, der udpeges af
økonomi- og indenrigsministeren, samt 8
øvrige medlemmer, der udpeges af
10.
§ 2, stk. 1,
affattes således:
»Centeret udarbejder og formidler
anvendelsesorienterede analyser og praksisnær
forskning i relation til indretningen af den
offentlige sektor, herunder fremme af
kvalitetsudvikling, bedre ressourceanvendelse og
styring.«
11.
§ 6, stk. 1,
affattes således:
»
Centret ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig
for instituttets virksomhed. Bestyrelsen består af 1
formand og 1 medlem, der udpeges af økonomi-
og indenrigsministeren, samt 11 øvrige medlemmer,
der udpeges af økonomi- og indenrigsministeren på
13
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0014.png
økonomi- og indenrigsministeren på
følgende måde:
1) 1 medlem udpeges efter indstilling af
finansministeren.
2) 1 medlem udpeges efter indstilling af
ministeren for sundhed og forebyggelse.
3) 1 medlem udpeges efter indstilling af
KL (Kommunernes Landsforening).
4) 1 medlem udpeges efter indstilling af
Danske Regioner.
5) 3 medlemmer udpeges fra
videregående uddannelsesinstitutioner og
forskningsinstitutioner, der har en faglig
tilknytning til instituttets formål.
6) 1 medlem udpeges efter indstilling af
og blandt medarbejderne på instituttet.
Stk. 2.
Den medarbejdervalgte
repræsentant i bestyrelsen, jf. stk. 1, nr.
6, er beskyttet mod afskedigelse og
anden forringelse af forholdene på
samme måde som tillidsrepræsentanter
inden for vedkommende eller tilsvarende
område. De nærmere regler om valg af
medarbejderrepræsentant til bestyrelsen
fastsættes i instituttets vedtægt, jf. § 9.
Stk. 3.
---
§ 7.
Bestyrelsen varetager den
overordnede ledelse af instituttet og
fastlægger rammerne for instituttets
virksomhed.
Stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder efter
forslag fra instituttets direktør et
årsprogram for instituttets virksomhed,
herunder indsatsområder, et budget for
instituttets virksomhed, herunder den del
af instituttets virksomhed, der er nævnt i
§ 5, instituttets regnskab, herunder den
del af finansieringen, der er nævnt i § 4,
og en årsberetning over instituttets
aktiviteter i det seneste år. Nærmere
regler herfor fastsættes i instituttets
vedtægter, jf. § 9.
§ 8.
Instituttets daglige ledelse
varetages af en direktør.
Stk. 2.
Økonomi- og
indenrigsministeren ansætter og
afskediger direktøren efter indstilling fra
bestyrelsen. Direktøren ansætter og
afskediger instituttets øvrige personale.
Ved ansættelse og afskedigelse af
tjenestemænd afgiver direktøren
indstilling herom til økonomi- og
indenrigsministeren.
følgende måde:
1) 1 medlem udpeges efter indstilling af
finansministeren
2) 1 medlem udpeges efter indstilling af
sundhedsministeren
3) 1 medlem udpeges efter indstilling af
beskæftigelsesministeren og børne- og
socialministeren i forening
4) 1 medlem udpeges efter indstilling af KL
(Kommunernes Landsforening).
5) 1 medlem udpeges efter indstilling af Danske
Regioner.
6) 4 medlemmer udpeges efter indstilling fra
videregående uddannelses- samt
forskningsinstitutioner, der har en faglig
tilknytning til centerets formål, og som udvælges
af økonomi- og indenrigsministeren.
7) 2 medlemmer udpeges efter indstilling af og
blandt medarbejderne på centeret.«
14
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0015.png
Stk. 3.
---
§ 9.
Bestyrelsen fastsætter instituttets
vedtægter, der godkendes af økonomi- og
indenrigsministeren. Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden inden
for rammerne af instituttets vedtægter.
Stk. 2.
Instituttets årsprogram, budget,
årsberetning og regnskab, jf. § 7, stk. 2,
skal godkendes af økonomi- og
indenrigsministeren og herefter
offentliggøres.
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den xx, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
§ 6, stk. 1, i lov om Det Nationale
Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, træder i kraft
den 1. januar 2019.
§3
Stk. 1.
SFI - Det Nationale Forskningscenter
for Velfærd og KORA -Det Nationale Institut for
Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
nedlægges ved lovens ikrafttræden.
Stk. 2.
Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd overtager ved lovens
ikrafttræden alle aktiver og passiver i SFI – Det
Nationale Forskningscenter for Velfærd og i
KORA – Det Nationale Institut for Kommuners
og Regioners Analyse og Forskning.
Stk. 3.
Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd indtræder ved lovens
ikrafttræden umiddelbart i de rettigheder og
forpligtelser, som påhvilede SFI – Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd og KORA – Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners
Analyse og Forskning over for medarbejderne
efter reglerne i lov om lønmodtageres retsstilling
ved virksomhedsoverdragelse.
Stk. 4.
Bestyrelsen for SFI – Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd ophører med sit
virke som bestyrelse ved lovens ikrafttræden.
Stk. 5.
Bestyrelsen for KORA – Det Nationale
Institut for Kommuners og Regioners Analyse og
Forskning, som økonomi- og indenrigsministeren
har udpeget på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, udøver sit virke som bestyrelse for
Det Nationale Forsknings- og
Analysecentercenter fra lovens ikrafttræden til
og med den 31. december 2018. Den i 1. pkt.
nævnte bestyrelse ophører med sit virke som
bestyrelse den 31. december 2018.
15
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Orientering om høring over lovforslag om oprettelse af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, fra økonomi- og indenrigsministeren
1707462_0016.png
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
16