Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 86
Offentligt
1705012_0001.png
Enhed
Finansiering
Sagsbehandler
nmj
Koordineret med
Sagsnr.
2016-9047
Doknr.
432063
Dato
08-12-2016
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner og lov om ændring af lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse
med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet)
§1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret senest ved lov nr. 649 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 14, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter ”udgifterne til statstilskuddet efter § 12”: ”, ud-
gifterne til finansiering af tilskuddet efter § 17”.
2.
Efter
§ 16
indsættes:
Ӥ 17.
Økonomi- og indenrigsministeren yder et årligt tilskud til kommuner med van-
skelige økonomiske vilkår. Tilskudsrammen udgør 300 mio. kr. og reguleres fra og
med 2018 med den forventede pris- og lønudvikling for den kommunale sektor. Til-
skuddet finansieres fra tilskudsåret 2018 af det kommunale bloktilskud.”
§2
I lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf.
lov nr. 996 af 30. august 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.
ændres ”2016 og 2017” til: ”2016, 2017 og 2018”.
2.
I
§ 3, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres ”i 2017” til: ”i 2017 og 2018”.
3.
I
§ 3, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”2016 og 2017” til: ”2016, 2017 og 2018”.
4.
I §
3, stk. 2, 1.
og
2. pkt..,
ændres ”i 2017” til: ”i 2017 og 2018”.
5.
I
§ 3
indsættes som
stk. 7 og 8:
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0002.png
”Stk.
7.
Kommuner, som har en samlet beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst eller
et tab som følge af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, tillagt eller fratrukket beløb
beregnet efter stk. 1-3, og hvor gevinsten eller tabet beregnes at overstige 20 mio. kr. i
2018, betaler et bidrag henholdsvis modtager et tilskud. Bidraget og tilskuddet fast-
sættes til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige gevinst hen-
holdsvis tab, som overstiger 20 mio. kr. i 2018. Overstiger det samlede bidrag det
samlede tilskud, anvendes nettobidrag på op til 50 mio. kr. til finansiering af en forhø-
jelse af puljen efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner til særlig vanskeligt stillede kommuner. Den del af nettobidraget, der overstiger 50
mio. kr., tilbagebetales til kommunerne efter indbyggertal. Overstiger det samlede
tilskud det samlede bidrag, finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter indbyg-
gertal.
Stk. 8.
For tilskudsåret 2018 foretages der ved udmeldingen af tilskuds- og udlig-
ningsbeløb for 2018 pr. 1. juli 2017 en endelig beregning af de byrdefordelingsmæssi-
ge tab og gevinster efter stk. 1, 2, 3 og 7, og forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 7, fastsættes.”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2.
For tilskudsåret 2017 finansieres puljen efter § 1, nr. 2, af staten.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget indebærer to ændringer:
Oprettelse af en ny særtilskudspulje på 300 mio. kr. målrettet kommuner med
vanskelige økonomiske vilkår, og
forlængelse af den midlertidige kompensationsordning i forbindelse med om-
lægningen af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet til 2018.
Den første del af lovforslaget udmønter et punkt i finanslovsaftalen for 2017 mellem
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om, at der
skal oprettes en ny særtilskudspulje målrettet kommuner med vanskelige økonomiske
vilkår.
Lovforslaget indebærer, at der med virkning fra 2017 oprettes en særtilskudspulje på
300 mio. kr. Puljen målrettes til kommuner, der har særlige demografiske, strukturelle
og beskæftigelsesmæssige udfordringer.
Den anden del af lovforslaget indebærer, at den midlertidige kompensationsordning,
som blev indført med virkning for 2016 og 2017 i forbindelse med omlægningen af
refusionssystemet på beskæftigelsesområdet, forlænges, så den også får virkning for
2018.
Da den midlertidige ordning blev indført i august 2015 var det under den forudsætning,
at der fra tilskudsåret 2018 ville blive gennemført en permanent tilpasning af det
kommunale udligningssystem med henblik på at imødegå de langsigtede utilsigtede
byrdefordelingsmæssige virkninger af refusionsomlægningen. Arbejdet med tilpasning
af udligningssystemet er imidlertid blevet forlænget således, at ændringer af udlignin-
gen i stedet planlægges gennemført med virkning fra tilskudsåret 2019. På den bag-
grund foreslås det at forlænge kompensationsordningen for 2017, så den også vil
komme til at gælde for 2018.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ny særtilskudspulje
2.1.1. Gældende ret
Det kommunale udligningssystem er baseret på en udligning af forskelle mellem
kommunernes strukturelle underskud, som er forskellen mellem en kommunes ud-
giftsbehov og kommunens beregnede skatteindtægter.
Systemet indeholder desuden nogle særlige tilskudsordninger med henblik på at kun-
ne tage hensyn til særlige forhold, som ikke opfanges af det generelle udligningssy-
stem. Det drejer sig om en pulje til særligt vanskeligt stillede kommuner, jf. § 16, og en
pulje til kommuner i hovedstadsområdet med særlige økonomiske vanskeligheder, jf.
§ 19. Den sidstnævnte pulje efter § 19 finansieres af bidrag fra hovedstadskommu-
nerne.
Herudover har der i årene 2013-2016 været en særtilskudspulje til kommuner med en
høj andel af borgere med sociale problemer. Denne pulje er blevet nedlagt med virk-
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0004.png
ning fra 2017, jf. lov nr. 649 af 8. juni 2016. Formålet var i stedet at prioritere midlerne
til kommuner i en svær økonomisk situation.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Det indgik i finanslovsaftalen for 2017 mellem Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folkeparti, at der skal oprettes en ny særtilskudspulje mål-
rettet kommuner med vanskelige økonomiske vilkår.
Forslaget om oprettelse af en særtilskudspulje målrettet kommuner i en svær økono-
misk situation skal ses i lyset af nedlæggelsen af den sociale særtilskudspulje, som
blev nedlagt med virkning fra 2017. Den tidligere sociale særtilskudspulje gik særligt til
større bykommuner og kommuner i hovedstadsområdet. Regeringen ønsker at ompri-
oritere midlerne til kommuner med vanskelige økonomiske vilkår som følge af demo-
grafiske, strukturelle og beskæftigelsesmæssige udfordringer.
Den foreslåede pulje vil på den baggrund især være rettet mod land- og yderkommu-
ner. Generelt er det de kommuner, som har mest behov for et ekstra økonomisk til-
skud for at kunne løfte deres opgaver.
Puljen vil blive fordelt efter objektive kriterier, som fastsættes hvert år, så de afspejler
de aktuelle forhold. Udmeldingen forudsættes at kunne ske sammen med den gene-
relle udmelding af tilskud og udligning pr. 1. juli i året før tilskudsåret. Dermed vil til-
skuddet kunne indgå i kommunernes budgetlægning.
Den foreslåede særtilskudspulje vil fra 2018 og frem blive finansieret kollektivt af
kommunerne gennem bloktilskuddet. I 2017 vil særtilskudspuljen udgøre ekstraordi-
nær finansiering, idet kommunernes bloktilskud for 2017 er udmeldt, og det vurderes
ikke hensigtsmæssigt at modregne bagudrettet i bloktilskuddet.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer, at der med virkning fra 2017 oprettes en ny særtilskudspulje
på 300 mio. kr. målrettet kommuner med vanskelige økonomiske vilkår. Puljen vil blive
fordelt af økonomi- og indenrigsministeren efter kriterier for lavt beskatningsgrundlag
og demografiske, strukturelle og beskæftigelsesmæssige udfordringer.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1-2, med tilhørende bemærkninger.
2.2. Forlængelse af overgangsordningen
2.2.1. Gældende ret
Med virkning fra 2016 blev der gennemført en reform af refusionssystemet på beskæf-
tigelsesområdet. Med henblik på at imødegå utilsigtede byrdefordelingsmæssige virk-
ninger for kommunerne blev der med virkning fra 2016 gennemført nogle initiale æn-
dringer af udligningssystemet. Samtidigt blev der indført en midlertidig kompensati-
onsordning for 2016 og 2017. Kompensationsordningen begrænser kommunernes tab
og gevinster til henholdsvis 0,1 procent af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pro-
cent i 2017. Desuden indebærer den et loft, som yderligere begrænser de absolutte
gevinster og tab til henholdsvis 10 mio. kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017. Et evt. over-
skud fra ordningen med det absolutte gevinst- og tabsloft anvendes til en forhøjelse af
tilskuddet efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og
reserveres til særtilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner, hvor refusionsomlæg-
ningen kan indebære en belastning på disse kommuners økonomiske situation
Samtidigt blev der igangsat et arbejde i Finansieringsudvalget under Økonomi- og
Indenrigsministeriet med henblik på at udarbejde grundlaget for en permanent tilpas-
ning af det kommunale tilskuds- og udligningssystem, som vil kunne træde i kraft pr. 1.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0005.png
januar 2018. Formålet var at imødegå utilsigtede forskydninger i kommunernes øko-
nomi som følge af reformen.
Arbejdet med at forberede ændringer i udligningssystemet er imidlertid blevet forlæn-
get således, at der først kan gennemføres ændringer i udligningen med virkning fra
tilskudsåret 2019. Der henvises i den forbindelse til, at fremlæggelsen af et nyt og
mere retvisende ejendomsvurderingssystem vil få betydning for det kommunale udlig-
ningssystem, hvorfor der er behov for, at konsekvenserne af et nyt ejendomsvurde-
ringssystem kan indgå i arbejdet med udligningstilpasninger. Forlængelsen af arbejdet
indebærer, at ændringer i udligningssystemet kan gennemføres med virkning fra til-
skudsåret 2019
På den baggrund foreslås det at forlænge den midlertidige kompensationsordning, så
den også vil komme til at begrænse kommuners tab og gevinster ved reformen af
refusionssystemet i 2018 med de samme grænser, som gælder med ordningen for
2017. Kompensationen vil som i 2016 og 2017 tage udgangspunkt i oplysninger om
fordelingen af kommunernes udgifter i 2015, som er det seneste år inden refusions-
omlægningens ikrafttræden.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Det følger af aftalen mellem Venstre, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Det Radi-
kale Venstre og Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet, at Øko-
nomi- og Indenrigsministeriets Finansieringsudvalg har fået til opgave at udarbejde et
grundlag for ændringer i det kommunale udligningssystem, jf. Aftale om reform af re-
fusionssystemet og tilpasning af udligningssystemet af 2. februar 2015. Formålet med
ændringerne er at afbøde de mere langsigtede og utilsigtede byrdefordelingsmæssige
virkninger, som følger af refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet. Finansie-
ringsudvalgets arbejde om udligningen var forudsat afsluttet i 2016.
Det er imidlertid nødvendigt, at fristen for arbejdets afslutning forlænges med ét år.
Der henvises til at fremlæggelsen af et nyt og mere retvisende ejendomsvurderings-
system vil få betydning for det kommunale udligningssystem. Der er behov for, at kon-
sekvenserne af et nyt ejendomsvurderingssystem indgår i Finansieringsudvalgets
arbejde om udligningssystemet. Forlængelsen af arbejdet indebærer, at der først kan
gennemføres ændringer i udligningssystemet med virkning fra tilskudsåret 2019.
I lyset af behovet for en forlængelse af Finansieringsudvalgets arbejde og for at sikre
ro om kommunernes økonomi foreslås det at forlænge den midlertidige ordning, der
afbøder de byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne af refusionsom-
lægningen, så ordningen for 2017 også gælder for 2018.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Lovforslaget indebærer, at den midlertidige kompensationsordning, som blev indført
med virkning for 2016 og 2017 i forbindelse med omlægningen af refusionssystemet
på beskæftigelsesområdet, forlænges, så den også får virkning for 2018.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1-5, med tilhørende bemærkninger.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
For 2017 indebærer lovforslaget om oprettelse af en ny særtilskudspulje en merudgift
for staten på 300 mio. kr. og en tilsvarende merindtægt for kommunerne. For de efter-
følgende år vil der alene være tale om en omfordeling mellem kommunerne.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0006.png
Overgangsordningen som følge af refusionsomlægningen på beskæftigelsesområdet
indebærer en vis omfordeling mellem kommunerne med henblik på at imødegå utilsig-
tede byrdefordelingsmæssige virkninger. Samlet set vil refusionsomlægningen på
beskæftigelsesområdet og de gennemførte tilpasninger af udligningen give anledning
til visse byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne. Kommuner med
beregnede tab og gevinster på over 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2018 modta-
ger dog tilskud og betaler bidrag svarende hertil. Herudover begrænses absolutte
gevinster og tab til højst 20 mio. kr. i 2018.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den xx.xx 2016 til den xx.xx 2017 været sendt
i høring hos KL.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0007.png
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindreudgifter
For 2017 indebærer lov-
forslaget om oprettelse af
en ny særtilskudspulje en
merudgift for staten på
300 mio. kr. og en tilsva-
rende merindtægt for
kommunerne. For de
efterfølgende år vil der
alene være tale om en
omfordeling mellem
kommunerne. Lovforsla-
get har ikke økonomiske
konsekvenser for regio-
nerne.
Samlet set vil refusions-
omlægningen på beskæf-
tigelsesområdet og de
gennemførte tilpasninger
af udligningen give anled-
ning til visse byrdeforde-
lingsmæssige forskydnin-
ger mellem kommunerne.
Kommuner med beregne-
de tab og gevinster på
over 0,2 pct. af beskat-
ningsgrundlaget i 2018
modtager dog tilskud og
betaler bidrag svarende
hertil. Herudover begræn-
ses absolutte gevinster og
tab til højst 20 mio. kr. i
2018.
Administrative konse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konse-
kvenser for erhvervslivet
Miljømæssige konse-
kvenser
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimumsfor-
pligtelser (sæt X)
Ingen
Negative konsekvenser/
merudgifter
Samlet set vil refusions-
omlægningen på beskæf-
tigelsesområdet og de
gennemførte tilpasninger
af udligningen give an-
ledning til visse byrdefor-
delingsmæssige forskyd-
ninger mellem kommu-
nerne. Kommuner med
beregnede tab og gevin-
ster på over 0,2 pct. af
beskatningsgrundlaget i
2018 modtager dog til-
skud og betaler bidrag
svarende hertil. Herud-
over begrænses absolut-
te gevinster og tab til
højst 20 mio. kr. i 2018.
Økonomiske konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0008.png
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 14, stk. 4, 2. pkt., at det kommunale bloktilskud inden fordelingen til
kommunerne reguleres for udgifterne til visse forhold. Det drejer sig aktuelt om statens
udgifter til udligningstilskud til kommunerne efter § 2, stk. 3, og statens udgifter til til-
skuddet til kommuner med højt strukturelt underskud efter § 12.
Med lovforslaget foreslås det, at bloktilskuddet fra 2018 tilsvarende reguleres med et
beløb svarende til udgifterne til finansiering af den nye særtilskudspulje efter § 17.
Dermed vil den nye særtilskudspulje blive finansieret af det kommunale bloktilskud.
Til nr. 2
Med lovforslaget foreslås oprettet en ny særtilskudspulje, der målrettes kommuner
med vanskelige økonomiske vilkår. Med henblik på at mindske bureaukrati for kom-
munerne og forenkle fordelingen af puljen, lægges der op til, at særtilskudspuljen årligt
fordeles til kommunerne på baggrund af et lavt beskatningsgrundlag og objektive krite-
rier for demografiske udfordringer, eksempelvis i form af faldende indbyggertal og en
stigende andel af ældre borgere, strukturelle udfordringer, eksempelvis i form af lav
befolkningstæthed og store afstande og beskæftigelsesmæssige udfordringer i form af
et svagt arbejdsmarked som følge af forholdsvis få arbejdspladser i kommunen og
forholdsvis store afstande til den nærmeste større by. Puljen vil blive fordelt i forhold til
indbyggertallet for de kommuner, der efter disse kriterier skal modtage tilskud i det
enkelte år.
De konkrete fordelingskriterier vil blive fastsat hvert år, så de afspejler de aktuelle
forhold. Udmeldingen forudsættes at kunne ske sammen med den generelle udmel-
ding af tilskud og udligning pr. 1. juli i året før tilskudsåret. Dermed vil tilskuddet kunne
indgå i kommunernes budgetlægning.
Puljen vil blive finansieret af det kommunale bloktilskud, jf. bemærkningerne til nr. 1
ovenfor.
Til § 2
Til nr. 1-4
Efter de gældende regler er der indført en midlertidig kompensationsordning for årene
2016 og 2017. Det fremgår af overgangsbestemmelserne i lov nr. 996 af 30. august
2015 om tilpasninger i udligningssystemet som følge af en omlægning af refusionssy-
stemet på beskæftigelsesområdet. Den midlertidige kompensationsordning begrænser
kommunernes tab og gevinster til henholdsvis 0,1 procent af beskatningsgrundlaget i
2016 og 0,2 procent i 2017. Desuden indebærer den et loft, som yderligere begrænser
de absolutte gevinster og tab til henholdsvis 10 mio. kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017.
Forslaget indebærer, at reglerne for den midlertidige kompensationsordning for 2017
videreføres, så de også får virkning for 2018.
Den foreslåede ordning for 2018 vil således indebære, at de kommuner, der har et
beregnet byrdefordelingsmæssigt tab som følge af refusionsomlægningen og tilpas-
ningerne i udligningssystemet, som overstiger 0,2 pct. af kommunens beskatnings-
grundlag i 2018, vil modtage et tilskud svarende til den del af tabet, der overstiger
grænseværdien på 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2018.
Den midlertidige kompensationsordning for 2018 indebærer endvidere, at de kommu-
ner, der har en beregnet byrdefordelingsmæssigt gevinst som følge af den foreslåede
refusionsomlægning og tilpasningerne i udligningssystemet, som overstiger 0,2 pct. af
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0009.png
kommunens beskatningsgrundlag i 2018, betaler et bidrag svarende til den del af ge-
vinsten, der overstiger grænseværdien på 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2018.
En eventuel forskel mellem samlet tilskud og samlet bidrag opkræves eller tilbagebe-
tales til alle kommuner efter indbyggertal, dvs. den samme fordelingsnøgle, som an-
vendes for den del af bloktilskuddet, der ikke anvendes til udligning.
Til nr. 5
Til stk. 7
Efter de gældende regler, jf. § 3, stk. 4, i lov nr. 996 af 30. august 2015, om tilpasnin-
ger i udligningssystemet som følge af en omlægning af refusionssystemet på beskæf-
tigelsesområdet, er der ud over den kompensationsordning, der for 2017 begrænser
tab og gevinster til 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget, jf. nr. 1-4 ovenfor, også indført et
midlertidigt gevinst- og tabsloft, der yderligere begrænser de absolutte gevinster og
tab til 20 mio. kr. i 2017.
Forslaget indebærer, at der for 2018 indføres et tilsvarende gevinst- og tabsloft, der
begrænser de absolutte gevinster og tab for den enkelte kommune til 20 mio. kr. i
2018, svarende til det gældende loft for 2017.
Et positivt nettobidrag fra begrænsningen af de absolutte gevinster og tab på op til 50
mio. kr. anvendes til finansiering af særtilskuddet til særlig vanskeligt stillede kommu-
ner. Midlerne overføres til tilskudsrammen til særlig vanskeligt stillede kommuner efter
§ 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Midlerne fordeles
af økonomi- og indenrigsministeren. Hvis nettobidraget skulle overstige 50 mio. kr.,
tilbageføres den del af nettobidraget, der overstiger 50 mio. kr., til alle kommuner for-
delt efter indbyggertal.
Hvis tilskuddet overstiger bidraget finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter
indbyggertal.
Det bemærkes, at det af reglerne for 2017 fremgår, at midler overført til tilskudsram-
men til vanskeligt stillede kommuner efter § 16 i lov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner som følge af denne ordning skal anvendes til tilskud til kom-
muner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning af disse kommuners
økonomiske situation. Denne særlige binding af midlerne foreslås ikke videreført til
tilskudsåret 2018. For 2018 foreslås det som nævnt ovenfor, at de midler, der overfø-
res til puljen til vanskeligt stillede kommuner, indgår i den eksisterende pulje til van-
skeligt stillede kommuner og derfor fordeles ud fra en samlet vurdering af de pågæl-
dende kommuners økonomi, idet der i den forbindelse bl.a. kan inddrages evt. udfor-
dringer på beskæftigelsesområdet og konsekvenser af refusionsomlægningen.
Til stk. 8
Efter de gældende regler, jf. § 3, stk. 6, i lov nr. 996 af 30. august 2015 om tilpasnin-
ger i udligningssystemet som følge af en omlægning af refusionssystemet på beskæf-
tigelsesområdet, foretages der ved udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb for
2017 en endelig beregning af den midlertidige kompensationsordning for 2017. Samti-
dig fastsættes forhøjelsen af særtilskudspuljen for 2017.
Forslaget indebærer, at der indføres en tilsvarende ordning for 2018. Det vil sige, at
kompensationsordningen for 2018 beregnes endeligt i forbindelse med udmeldingen
af tilskud og udligning for 2018 pr. 1. juli 2017. Samtidig fastsættes forhøjelsen af sær-
tilskudspuljen for 2018.
Til § 3
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0010.png
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017. Det betyder, at særtilskuddet efter
lovforslagets § 1 for tilskudsåret 2017 kan udbetales til kommunerne i forbindelse med
midtvejsreguleringen af tilskuddet for 2017, som afregnes til kommunerne i måneder-
ne oktober, november og december 2017.
Særtilskuddet for tilskudsåret 2018 vil kunne indgå i Økonomi- og Indenrigsministeri-
ets udmelding pr. 1. juli 2017 af tilskud og udligning for 2018. Særtilskuddet for 2018
vil herefter blive udbetalt til kommuner i månedlige rater i 2018.
Den midlertidige kompensationsordning for 2018 efter lovforslagets § 2 vil ligeledes
indgå i Økonomi- og Indenrigsministeriets udmelding pr. 1. juli 2017 af tilskud og ud-
ligning for 2018.
Til stk. 2
Den foreslåede overgangsbestemmelse i stk. 2 indebærer, at den nye særtilskudspul-
je i det første år, dvs. 2017, finansieres af staten. Dermed vil særtilskudspuljen for
2017 udgøre en ekstraordinær finansiering for kommunerne. Baggrunden er, at kom-
munernes bloktilskud for 2017 er udmeldt, og det vurderes ikke hensigtsmæssigt at
modregne bagudrettet i bloktilskuddet. For de følgende år vil særtilskudspuljen blive
finansieret af bloktilskuddet, jf. lovforslagets § 1.
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0011.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunal udligning og gene-
relle tilskud til kommuner, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 798 af 24. juni 2013,
som ændret senest ved lov nr. 649 af
8. juni 2016, foretages følgende æn-
dringer:
§ 14. ---
Stk. 2-3. ---
Stk. 4.
Det årlige tilskud fastsat efter
stk. 1-3 fordeles af social- og inden-
rigsministeren. Ved fordelingen regu-
leres tilskuddet forlods for statens
andel af udgifterne til udligningstilskud
efter § 2, stk. 3, udgifterne til statstil-
skuddet efter § 12 samt forskellen
mellem tilskud og bidrag efter § 38,
stk. 1-4. Tilskuddet fordeles herefter i
forhold til de enkelte kommuners an-
del af det samlede indbyggertal, jf.
dog stk. 5. Dog kan social- og inden-
rigsministeren med Finansudvalgets
tilslutning helt eller delvis fordele regu-
leringer efter stk. 3 i forhold til de en-
kelte kommuners andel af det samle-
de beskatningsgrundlag.
Stk. 5-8. ---
1.
I
§ 14, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes
efter ”udgifterne til statstilskuddet
efter § 12”: ”, udgifterne til finansiering
af tilskuddet efter § 17”.
§ 17.
(Ophævet)
2.
Efter
§ 16
indsættes:
Ӥ 17.
Økonomi- og indenrigsministe-
ren yder et årligt tilskud til kommuner
med vanskelige økonomiske vilkår.
Tilskudsrammen udgør 300 mio. kr.
og reguleres fra og med 2018 med
den forventede pris- og lønudvikling
for den kommunale sektor. Tilskuddet
finansieres fra tilskudsåret 2018 af det
kommunale bloktilskud.”
§2
I lov om ændring af lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kom-
muner, jf. lov nr. 996 af 30. august
2015, foretages følgende ændringer:
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0012.png
§3
Stk. 1.
Kommuner, som i tilskuds-
årene 2016 og 2017 har et samlet
beregnet byrdefordelingsmæssigt tab
som følge af de ændringer i refusion
og tilskud, der følger af denne lovs § 1
samt lov om kommunernes finansie-
ring af visse offentlige ydelser udbetalt
af kommunerne, Udbetaling Danmark
og arbejdsløshedskasserne, og hvor
tabet i 2016 overstiger 0,1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag og i
2017 overstiger 0,2 pct. af kommu-
nens beskatningsgrundlag, ydes et
tilskud. Tilskuddet fastsættes til den
del af kommunens beregnede byrde-
fordelingsmæssige tab, som i 2016
overstiger 0,1 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag og i 2017 over-
stiger 0,2 pct. af kommunens beskat-
ningsgrundlag.
Stk. 2.
Kommuner, som i tilskuds-
årene 2016 og 2017 har en samlet
beregnet byrdefordelingsmæssig ge-
vinst som følge af ændringer i refusion
og tilskud, jf. stk. 1, og hvor gevinsten
i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommu-
nens beskatningsgrundlag og i 2017
overstiger 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag, betaler et bi-
drag. Bidraget fastsættes til den del af
kommunens beregnede byrdeforde-
lingsmæssige gevinst, som i 2016
overstiger 0,1 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag og i 2017 0,2
pct. af kommunens beskatningsgrund-
lag.
Stk. 3.
Forskellen mellem tilskud og
bidrag efter stk. 1 og 2 opkræves fra
eller tilbagebetales til alle kommuner
efter indbyggertal.
Stk. 4.
Kommuner, som har en
samlet beregnet byrdefordelingsmæs-
sig gevinst eller et tab som følge af
ændringer i refusion og tilskud, jf. stk.
1, tillagt eller fratrukket beløb beregnet
efter stk. 1-3, og hvor gevinsten eller
tabet beregnes at overstige 10 mio. kr.
i 2016 og 20 mio. kr. i 2017, betaler et
bidrag henholdsvis modtager et til-
skud. Bidraget og tilskuddet fastsæt-
tes til den del af kommunens bereg-
nede byrdefordelingsmæssige gevinst
henholdsvis tab, som overstiger 10
mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017.
Overstiger det samlede bidrag det
samlede tilskud, anvendes nettobidra-
get til finansiering af en forhøjelse af
puljen efter § 16 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kom-
1.
I
§ 3, stk. 1, 1. pkt.
ændres ”2016
og 2017” til: ”2016, 2017 og 2018”.
2.
I
§ 3, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
ændres ”i
2017” til: ”i 2017 og 2018”.
3.
I
§ 3, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”2016
og 2017” til: ”2016, 2017 og 2018”.
4.
I §
3, stk. 2, 1.
og
2. pkt..,
ændres ”i
2017” til: ”i 2017 og 2018”.
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0013.png
muner til særlig vanskeligt stillede
kommuner med henblik på, at økono-
mi- og indenrigsministeren i 2016 og
2017 kan yde et tilskud til de kommu-
ner, hvor refusionsomlægningen kan
indebære en belastning af disse
kommuners økonomiske situation.
Overstiger det samlede tilskud det
samlede bidrag, finansieres nettotil-
skuddet af alle kommuner efter ind-
byggertal.
Stk. 5.
For tilskudsåret 2016 foreta-
ges ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2016 en foreløbig
beregning af de byrdefordelingsmæs-
sige tab og gevinster efter stk. 1-4, og
forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov
om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. stk. 4, fastsæt-
tes. Ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli
2016 opgøres en endelig beregning af
de byrdefordelingsmæssige tab og
gevinster efter stk. 1-4 for tilskudsåret
2016. Forskellen mellem den foreløbi-
ge og den endelige beregning for den
enkelte kommune afregnes ved midt-
vejsreguleringen af tilskuds- og udlig-
ningsbeløb for 2016. Den samlede
forskel mellem den foreløbige og den
endelige beregning for kommunerne
under ét for 2016 opkræves fra eller
tilbagebetales til alle kommuner efter
indbyggertal.
Stk. 6.
For tilskudsåret 2017 foreta-
ges der ved udmeldingen af tilskuds-
og udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli
2016 en endelig beregning af de byr-
defordelingsmæssige tab og gevinster
efter stk. 1-4, og forhøjelsen af puljen
efter § 16 i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner, jf.
stk. 4, fastsættes.
5.
I
§ 3
indsættes som
stk. 7 og 8:
”Stk.
7.
Kommuner, som har en sam-
let beregnet byrdefordelingsmæssig
gevinst eller et tab som følge af æn-
dringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1,
tillagt eller fratrukket beløb beregnet
efter stk. 1-3, og hvor gevinsten eller
tabet beregnes at overstige 20 mio.
kr. i 2018, betaler et bidrag henholds-
vis modtager et tilskud. Bidraget og
tilskuddet fastsættes til den del af
kommunens beregnede byrdeforde-
lingsmæssige gevinst henholdsvis
tab, som overstiger 20 mio. kr. i 2018.
Overstiger det samlede bidrag det
samlede tilskud, anvendes nettobi-
drag på op til 50 mio. kr. til finansie-
ring af en forhøjelse af puljen efter §
16 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner til sær-
lig vanskeligt stillede kommuner. Den
del af nettobidraget, der overstiger 50
mio. kr., tilbagebetales til kommuner-
ne efter indbyggertal. Overstiger det
samlede tilskud det samlede bidrag,
finansieres nettotilskuddet af alle
kommuner efter indbyggertal.
Stk. 8.
For tilskudsåret 2018 foretages
der ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2018 pr. 1. juli
2017 en endelig beregning af de byr-
defordelingsmæssige tab og gevinster
efter stk. 1, 2, 3 og 7, og forhøjelsen
af puljen efter § 16 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kom-
13
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 86: Lovudkast - Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Oprettelse af ny særtilskudspulje og forlængelse af overgangsordningen i forbindelse med refusionsomlægning på beskæftigelsesområdet.), fra økonomi- og indenrigsminsiteren
1705012_0014.png
muner, jf. stk. 7, fastsættes.”
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli
2017.
Stk. 2.
For tilskudsåret 2017 finansie-
res puljen efter § 1, nr. 2, af staten.
14