Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 84
Offentligt
1704460_0001.png
Fra:
EVA Udgivelser [mailto:[email protected]]
Sendt:
14. december 2016 18:47
Emne:
Samarbejde mellem forældre og daginstitutioner
Sagsnummer: 2014-31
Et godt forældresamarbejde er en vigtig faktor for, at daginstitutioner kan fremme børns
trivsel, udvikling og læring. Det giver både forældre og daginstitutionsledere udtryk for i
Danmarks Evalueringsinstituts nye undersøgelse af samarbejdet mellem forældre og
daginstitutioner, der netop er offentliggjort i dag. Undersøgelsen viser:
Forældre efterspørger mere dialog og vejledning om deres barns trivsel, udvikling
og læring,
end de oplever, de har og får. Fx ønsker 91 % af forældrene en løbende dialog
med det pædagogiske personale om deres barns sproglige udvikling, men der er 29 % af
de forældre, der ikke oplever, de har den dialog. Lederne oplever dog ikke, at størstedelen
af forældrene efterspørger dialog og vejledning, i samme omfang som forældrene giver
udtryk for, at de gør.
Der er fire vigtige byggesten i et godt forældresamarbejde:
1) tillid til hinanden, der
bl.a. kommer af, at forældrene bliver inviteret ind i daginstitutionens hverdag og opbygger
et godt kendskab til personalet, 2) et ressourcefuldt møde mellem forældre og personale,
hvor de styrker hinandens indsigt i, hvad der er vigtigt for barnet gennem at udveksle
deres unikke viden om barnets liv, 3) forældrenes medindflydelse på deres barns hverdag i
daginstitutionen baseret på en forståelse for det pædagogiske arbejde og 4) en gensidig
forventningsafstemning, der sikrer et fælles grundlag for samarbejdet om barnet, uden
misforståelser.
Der er seks måder, som forældre og daginstitutioner samarbejder på
i hverdagen
ud over det repræsentative bestyrelsesarbejde. Forældrenes frivillige arbejde er én af
måderne, hvor det primært er praktiske opgaver som rengøring og vedligehold, lederne
beder forældrene løse (64 % af lederne), mens kun 11 % af lederne opfordrer forældrene
til at deltage i at løse pædagogiske opgaver som at tage med på tur.
Vi håber, undersøgelsen kan inspirere politikere, dagtilbudschefer, pædagogiske konsulenter
og faglige organisationer, så forældresamarbejdet kan udvikles med fokus på at styrke
dagtilbuddenes kvalitet og skabe gode børneliv.
Du kan læse undersøgelsen ved at klikke på dette link:
https://www.eva.dk/projekter/2015/samarbejde-mellem-foraeldre-og-daginstitutioner.
Ligesom du er velkommen til at kontakte evalueringskonsulent Laura Detlefsen på [email protected],
hvis du har spørgsmål til undersøgelsen.
Med venlig hilsen
Danmarks Evalueringsinstitut
Østbanegade 55, 3. sal
2100 København Ø
T +45 3555 0101 |
www.eva.dk
Få EVA's nyhedsbrev