Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 76
Offentligt
1700020_0001.png
Ankestyrelsens statistikker
Anbringelsesstatistik
Årsstatistik 2015
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0002.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
INDHOLDSFORTEGNELSE
Side
Forord
1
2
Hovedresultater
Afgørelser om anbringelse i 2015
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
4
4.1
4.2
4.3
5
5.1
5.2
5.3
5.4
5.5
5.6
5.7
Stigning i andelen af frivillige anbringelser
Flest afgørelser om at anbringe drenge
Afgørelseshyppighed kommunefordelt
Flere anbringelser i plejefamilie
Oftest anbringes børn på grund af utilstrækkelige omsorg fra forældrene
Færre anbragte 0-17 årige ved udgangen af 2015
Anbringelseshyppighed kommunefordelt
Flest anbragte børn og unge i plejefamilie
Flere er anbragt uden samtykke
Årsager til skift i anbringelsessted
Hjemgivelser og andet ophør af anbringelse
Etablering af døgnophold i efterværn
Ophør af døgnophold i efterværn
18-22-årige med døgnophold fordelt på anbringelsessted og køn
Statistikkens formål
Statistikkens opbygning og indhold
Validering af kommunernes indberetninger
Sammenhæng med Danmarks Statistiks tællinger
Personfølsomme oplysninger
Om årsager til anbringelse
Efterværn i døgnophold (18-22-årige)
1
2
4
4
5
6
7
9
12
12
13
14
16
16
17
19
20
21
22
25
25
26
28
29
29
30
31
Anbragte børn og unge i 2015
Unge 18-22-årige i efterværn
Baggrund og metode
Titel
Anbringelsesstatistik
Udgiver
Ankestyrelsen, November 2016
ISBN nr.
Identitet & Design AS
Layout
Kontakt
Ankestyrelsen
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Telefon 33 41 12 00
Hjemmeside
www.ast.dk
E-mail
[email protected]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0003.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
1
Forord
Siden 2006 har kommunerne indberettet afgørelser om anbringelse af børn og unge i
alderen 0-17 år uden for hjemmet til Ankestyrelsens anbringelsesstatistik. Anbringelses-
statistikken giver mulighed for at følge udviklingen på anbringelsesområdet nationalt,
regionalt og kommunalt. Der leveres løbende oplysninger baseret på data fra statistikken
til beslutningstagere, lovgivere, forskere og medier.
Hvert kvartal udsendes ledelsesinformation til den enkelte kommune med nøgletal om
kommunernes indberettede data om anbringelse af børn og unge i kommunen. Formålet
er at gøre statistikken så tilgængelig for kommunerne som muligt, og samtidig fungerer
udsendelserne af tallene som led i en valideringsproces af indberetningerne. Denne pro-
ces sikrer, at årsstatistikken giver et så retvisende billede som muligt af de afgørelser,
som kommunerne træffer om anbringelse af børn uden for hjemmet.
Datagrundlaget i statistikken bygger på indberetninger fra kommunerne frem til den 26.
oktober 2016. Data er dels indberettet via system-til-system løsninger fra kommunernes
fagsystemer, dels fra Ankestyrelsens hjemmeside, hvor kommunerne har mulighed for at
indberette deres tal for anbragte børn. På Ankestyrelsens hjemmeside har kommunerne
også mulighed for at generere deres egne statistikker på området.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0004.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
2
1
Hovedresultater
Kommunerne traf i alt 2.128 afgørelser om anbringelse af 0-17-årige børn uden for
hjemmet i 2015, mens de effektuerede 2.147 anbringelser, se figur 1.1. Den faldende
tendens i både antal afgørelser og antal effektuerede anbringelser fortsætter således i
2015.
Fra 2014 til 2015 faldt antallet af afgørelser med 7 procent, mens antallet af effektuerede
anbringelser faldt med ca. 16 procent. Fra 2011 til 2015 faldt antallet af afgørelser med
29 procent, imens antallet af effektueringer faldt med 32 procent.
Figur 1.1
Afgørelser om anbringelse og effektuerede anbringelser, 2011-2015, antal
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
3.002
2.834
2.417
2.297
2.128
3.176
2.993
2.595
2.563
2.147
2011
2012
Afgørelser om anbringelse
2013
2014
2015
Effektuerede anbringelser
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0005.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
3
Ved udgangen af 2015 var 11.049 børn i alderen 0-17 år anbragt uden for hjemmet, se
figur 1.2. I forhold til det forgående år er dette et fald på ca. 5 procent, mens der samlet
set fra 2011 til 2015 er sket et fald på ca. 13 procent.
Figur 1.2
Anbragte børn og unge 0-17-årige ultimo året, 2011-2015, antal
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0006.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
4
2
Afgørelser om anbringelse i 2015
Kommunerne traf i alt 2.128 afgørelser om anbringelse af et barn i alderen 0-17 år uden
for hjemmet i 2015. Samtidig effektuerede de i alt 2.147 anbringelser.
2.1
Stigning i andelen af frivillige anbringelser
I 2015 blev 81 procent af afgørelserne om anbringelse truffet med samtykke fra foræl-
dremyndighedsindehaver(-e), imens 11 procent blev truffet uden samtykke, se tabel 2.1.
Andelen af frivillige anbringelser er således steget en smule, dog uden at bringe andelen
af tvangsanbringelser ned i 2015. Samtidigt er andelen af formandsafgørelser faldet fra
at være 5 procent i 2014 til 3 procent i 2015.
Der er ingen ændring i andelen af ungdomssanktioner, afsoning og varetægtsfængsling
der hhv. ligger på 1, 0 og 2 procent og dermed på det samme niveau som de foregående
år.
Tabel 2.1
Afgørelser om anbringelse fordelt på samtykke, 2011-2015, antal og procent
2011
Antal
Med samtykke
Uden samtykke
Ungdomssanktion
Afsoning
Varetægtssurrogat
Formandsafgørelse
Ankestyrelsen
Uoplyst
I alt
1
3.002
0
100
2.506
280
22
11
67
115
Pct.
84
9
1
0
2
4
2012
Antal
2.316
313
21
8
61
113
1
1
2.834
Pct.
82
11
1
0
2
4
0
0
100
2013
Antal
1.978
245
20
11
37
125
1
0
2.417
Pct.
82
10
1
1
2
5
0
0
100
2014
Antal
1.802
239
15
5
34
120
37
45
2.297
Pct.
79
10
1
0
2
5
2
2
100
2015
Antal
1.731
242
18
7
36
69
19
6
2.128
Pct.
81
11
1
0
2
3
1
0
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0007.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
5
2.2
Flest afgørelser om at anbringe drenge
Af de 2.128 afgørelser om anbringelse uden for hjemmet i 2015 blev 1.159, svarende til
54 procent af det samlede antal anbringelser, truffet for drenge og de resterende 969, 46
procent, var for piger, se tabel 2.2.
For begge køns vedkommende følger afgørelserne om anbringelse nogenlunde det sam-
me parallelle spor, hvor beslutningerne om anbringelse stiger med alderen. Overordnet
set blev 67 procent af alle afgørelserne truffet for børn i alderen 12-17 år, 16 procent
blev truffet for de 7-11-årige, 6 procent for de 4-6-årige og 11 procent for de 0-3-årige.
Tabel 2.2
Afgørelser om anbringelse fordelt på køn og alder, 2015, antal og procent
Drenge
Antal
0-3 år
4-6 år
7-11 år
12-14 år
15-17 år
I alt
152
77
173
222
535
1.159
Pct.
13
7
15
19
46
100
Piger
Antal
88
57
160
211
453
969
Pct.
9
6
17
22
47
100
I alt
Antal
240
134
333
433
988
2.128
Pct.
11
6
16
20
46
100
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0008.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
6
2.3
Afgørelseshyppighed kommunefordelt
I 2015 traf 21 kommuner afgørelse om at anbringe mindre end 1 barn i alderen 0-17 år
per 1.000 0-17-årige i kommunen, se figur 2.2.
33 kommuner havde en afgørelseshyppighed på mellem 1 og 2 børn per 1.000 børn i
kommunen, og 28 kommuner havde en afgørelseshyppighed på mellem 2 og 3 børn per
1.000 børn i kommunen.
11 kommuner havde en afgørelseshyppighed på mellem 3 og 4 børn per 1.000 børn i
kommunen, mens 6 kommuner havde en afgørelseshyppighed på 4 eller flere børn per
1.000 børn i kommunen.
Figur 2.1
Afgørelseshyppighed fordelt på kommune, 2015, promille
Note: Oplysninger om antal 0-17-årige per 1. januar 2016 findes i Danmarks Statistiks Statistikbank.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0009.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
7
2.4
Anbringelsessteder
Når kommunerne træffer afgørelse om anbringelse, vælger kommunen et anbringelses-
sted, som vurderes at kunne imødekomme barnets eller den unges behov under anbrin-
gelsen. Når anbringelsen effektueres, flytter barnet til det valgte anbringelsessted.
Kommunerne effektuerede i alt 2.147 afgørelser om anbringelse af et barn eller en ung
uden for hjemmet i 2015, hvilket er et fald svarende til 16 procent i forhold til 2014, hvor
der var 2.563 anbringelser, se tabel 2.3. Af de 2.147 anbringelser i 2015 blev barnet i 36
procent af tilfældene anbragt hos en plejefamilie.
Ligesom i 2014 var den mest anvendte form for plejefamilie en almindelig plejefamilie
(generelt godkendt), svarende til 24 procent i 2015. Kommunernes brug af døgninstituti-
on til anbringelse ligger på 29 procent i 2015, hvor det var 30 procent året før. Brugen af
den almindelige afdeling ligger på et stabilt leje på omkring 24 procent af anbringelserne.
Kommunernes brug af eget værelse, kollegium og kollegielignende opholdssted ligger
også fortsat på omkring 10 procent af anbringelserne i 2015, imens det var 9 procent i
2014.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0010.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
8
Tabel 2.3
Effektuerede anbringelser fordelt på anbringelsessted, 2011-2015
2011
Antal
Plejefamilie i alt
Netværksplejefamilie
Almindelig plejefamilie,
generelt godkendt
Almindelig plejefamilie,
konkret godkendt
Kommunal plejefamilie,
generelt godkendt
Kommunal plejefamilie,
konkret godkendt
Eget værelse, kollegium,
kollegielignende opholds-
sted
Døgninstitution i alt
Døgninstitution, sikret afdeling
Døgninstitution, almindelig
afdeling
Døgninstitution for børn og
unge med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne
Kost- og eller efterskole
Socialpædagogisk opholds-
sted
Skibsprojekt
Uoplyst
I alt
4
40
3.176
0
1
100
12
45
2.993
0
2
100
9
38
2.595
0
1
100
5
36
2.563
0
1
100
6
41
2.147
0
2
100
162
450
5
14
158
490
5
16
168
469
6
18
128
433
5
17
88
383
4
18
8
0
12
0
11
0
110
4
78
4
872
87
777
27
3
24
898
109
777
30
4
26
757
74
672
29
3
26
763
74
579
30
3
23
633
50
505
29
2
24
444
14
314
10
254
10
234
9
213
10
1
0
2
0
1
0
9
0
5
0
118
3
136
4
97
4
46
2
46
2
6
0
4
0
10
0
61
2
65
3
1.204
218
861
Pct.
38
7
28
2012
Antal
1.076
179
755
Pct.
36
6
26
2013
Antal
900
141
651
Pct.
35
5
25
2014
Antal
964
174
674
Pct.
38
7
26
2015
Antal
783
148
519
Pct.
36
7
24
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding. Der er tale om alle effektuerede anbringelser.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0011.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
9
2.5
Årsager til anbringelse af et barn eller en ung
Kommunerne indberetter de årsager hos forældrene og/eller hos barnet, der fører til, at
der træffes en afgørelse om anbringelse. Det er muligt at indberette mere end én ud-
slagsgivende årsag. Samlet set viser statistikken, at børn eller unge oftest anbringes
uden for hjemmet som følge af utilstrækkelige omsorg fra forældrene.
2.5.1
Årsager hos forældre eller i hjemmet
I 2015 var der i 49 procent af tilfældene, hvor anbringelsen af barnet skyldtes forhold
hos forældrene, angivet utilstrækkelig omsorg som mindst en af årsagerne. Andre hyp-
pigt angivet årsager er andre udslagsgivende forhold hos forældrene eller i hjemmet,
angivet i 25 procent af afgørelserne og ”voldsom disharmoni i hjemmet”, hvilket var til-
fældet i 22 procent af sagerne.
Figur 2.2
Årsager hos forældre til afgørelse om anbringelse, 2015, procent
Utilstrækkelig omsorg
Andre udslagsgivende forhold hos forældrene eller i…
Voldsom disharmoni i hjemmet
Ingen udslagsgivende forhold hos forældrene eller i…
Sindslidelser hos forældrene
Misbrug hos forældrene
Vold eller trusler om vold mod barnet/den unge
8
Grove omsorgssvigt
7
Fysisk dårlige sundhedsforhold i hjemmet
4
Fysisk funktionsevnenedsættelse hos forældrene
3
Anden kriminel adfærd i hjemmet
2
Seksuelle overgreb, incest
2
Alvorlig sygdom eller dødsfald i hjemmet i øvrigt
2
Udviklingshæmning/-forstyrrelse hos forældrene
2
Forældre afgået ved døden (forældreløs)
1
Anbringelse med henblik på bortadoption
0
0
49
25
22
16
14
12
20
40
60
Procent
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere udslagsgivende årsager.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0012.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
10
2.5.2
Årsager hos barnet
Den hyppigste årsag til en afgørelse om anbringelse, hvor årsagen var forhold hos bar-
net, var udadreagerende adfærd hos barnet. Det var tilfældet i 28 procent af afgørelser-
ne, se figur 2.2.
I 25 procent af afgørelserne var skoleproblemer en årsag, og i 24 procent af afgørelserne
var det andre udslagsgivende forhold hos barnet. I 14 procent af afgørelserne var bar-
nets indadreagerende adfærden årsag.
I 15 procent af afgørelserne var der ingen udslagsgivende forhold hos barnet. I disse
sager var kommunernes afgørelser om anbringelse alene baseret på forhold hos foræl-
drene.
Figur 2.3
Årsager hos barnet til afgørelse om anbringelse, 2015, procent
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere udslagsgivende årsager.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0013.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
11
2.5.3
Indberettede årsager hos barn og forældre
Kommunerne skal indberette årsagerne til afgørelsen om anbringelse kategoriseret efter
de seks temaer, som indgår i børnefaglige undersøgelser. Kommunernes indberetninger
viser, at familieforhold indgik i 90 procent af kommunernes afgørelser om anbringelse i
2015, se figur 2.3. I 49 procent af afgørelserne indgik udvikling og adfærd som årsag,
mens sundhedsforhold indgik i 42 procent. I 26 procent af afgørelserne var der skolefor-
hold involveret.
Andre relevante forhold indgik i 24 procent af afgørelserne, mens fritidsforhold og ven-
skaber indgik i 11 procent af afgørelserne.
Figur 2.4
Årsager hos barn og forældre til afgørelse om anbringelse, 2015, procent
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere udslagsgivende årsager. Se kapitlet ”Baggrund og
metode” for en uddybning af de 6 temaer i den børnefaglige undersøgelse.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0014.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
12
3
Anbragte børn og unge i 2015
Kommunernes indberetninger gør det muligt at følge udviklingen i det samlede antal an-
bragte børn ultimo året. Dvs. både de børn, som fortsætter i en anbringelse uden for
hjemmet, de børn, hvis forløb slutter i året, samt de børn og unge, som bliver anbragt i
løbet af året. Det er også muligt at følge, hvilke og hvor mange afgørelser og sagshæn-
delser, kommunerne træffer i anbringelsesperioden.
3.1
Færre anbragte 0-17 årige ved udgangen af 2015
Ved udgangen af 2015 var 11.049 børn og unge i alderen 0-17 år anbragt uden for
hjemmet, se tabel 3.1. Faldet i antal anbragte fortsatte således i 2015, hvor antallet var
det laveste i perioden 2010-2015. Der var 523 færre anbragte børn og unge ved udgan-
gen af 2015 end ved udgangen af 2014 og 1.684 færre end ved udgangen af 2011.
38 procent af de anbragte børn og unge var i alderen 15-17 år, mens 22 procent var i
alderen 12-14 år. De 12-17-årige udgjorde således 60 procent af alle anbragte. 24 pro-
cent af de anbragte var i alderen 7-11 år, 9 procent i alderen 4-6 år og 7 procent i alde-
ren 0-3 år.
Tabel 3.1
Anbragte børn og unge ultimo året fordelt på alder, 2011-2015, antal og pro-
cent
2011
Antal
0-3 år
4-6 år
7-11 år
12-14 år
15-17 år
Uoplyst
I alt
943
1.000
2.704
2.818
5.256
3
12.724
Pct.
7
8
21
22
41
0
100
2012
Antal
895
1.084
2.722
2.754
4.994
4
12.453
Pct.
7
9
22
22
40
0
100
2013
Antal
863
1.114
2.665
2.679
4.678
5
12.004
Pct.
7
9
22
22
39
0
100
2014
Antal
809
1.129
2.656
2.578
4.392
8
11.572
Pct.
7
10
23
22
38
0
100
2015
Antal
721
1.029
2.649
2.451
4.187
12
11.049
Pct.
7
9
24
22
38
0
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0015.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
13
3.2
Anbringelseshyppighed kommunefordelt
Ved udgangen af 2015 havde 4 kommuner mere end 20 børn og unge anbragt uden for
hjemmet i alderen 0-17 år per 1.000 0-17-årige i kommunen, se figur 3.1.
7 kommuner havde en anbringelseshyppighed på 15 til 20 børn per 1.000 børn i kommu-
nen, mens 30 kommuner havde en anbringelseshyppighed på 10 til 15 børn per 1.000
børn i kommunen.
46 kommuner havde en anbringelseshyppighed på 5 til 10 børn per 1.000 0-17-årige i
kommunen, og 11 kommuner havde en anbringelseshyppighed på mindre end 5 børn per
1.000 børn i kommunen.
Figur 3.1
Anbringelseshyppighed fordelt på kommune, 2015, promille
Note: Oplysningerne om antal 0-17-årige per 1. januar 2015 findes i Danmarks Statistiks Statistikbank.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0016.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
14
3.3
Flest anbragte børn og unge i plejefamilie
Ved udgangen af 2015 var 62 procent af de anbragte børn og unge i plejefamilie, se ta-
bel 3.2. Den mest anvendte form for plejefamilie var den almindelige plejefamilie, hvor
halvdelen af de anbragte børn og unge bor.
Andelen af børn og unge anbragt i plejefamilie er steget for hvert år i perioden 2011-
2015. Ved udgangen af 2011 var 55 procent af de anbragte børn og unge anbragt i pleje-
familie. Denne andel er steget støt for hvert år og lå i 2015 på 62 procent. Samtidig er
antallet af anbragte børn i årene 2011-2015 faldet støt med 1.675 færre anbringelser i
2015, hvilket svarer til et fald på ca. 13 procent i forhold til 2011.
Andelen af børn og unge anbragt på døgninstitution er faldet 1 procent i perioden 2011-
2015. Ved udgangen af 2011 var 21 procent af børnene anbragt på døgninstitution, og i
2015 lå andelen på 20 procent. Den mest anvendte form for døgninstitution var den al-
mindelige afdeling.
Andelen af børn og unge anbragt på et socialpædagogisk anbringelsessted er faldet fra
15 procent i 2011 til 13 procent i 2014 og 2015.
Andelen af anbragte børn og unge på eget værelse, kollegium eller et kollegielignende
opholdssted er faldet fra 5 procent i 2011 til 2 procent i 2015. Andelen af børn og unge
anbragt på kost- og/eller efterskole er faldet til 2 procent i 2015 efter at have ligget sta-
bilt på 3 procent i perioden 2011-2014.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0017.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
15
Tabel 3.2
Anbragte børn og unge ultimo året fordelt på anbringelsessted, 2011-2015,
antal og procent
2011
Antal
Plejefamilie i alt
Netværksplejefamilie
Almindelig plejefamilie,
generelt godkendt
Almindelig plejefamilie,
konkret godkendt
Kommunal plejefamilie,
generelt godkendt
Kommunal plejefamilie,
konkret godkendt
Eget værelse,
kollegium, mv.
Døgninstitution i alt
Døgninstitution, sikret
afdeling
Døgninstitution,
almindelig afdeling
Døgninstitution for børn
og unge med nedsat
fysisk eller psykisk
funktionsevne
Kost- og eller
efterskole
Socialpædagogisk
opholdssted
Skibsprojekt
Uoplyst
I alt
15
143
12.724
0
1
100
15
130
12.453
0
1
100
15
119
12.004
0
1
100
11
115
11.572
0
1
100
9
114
11.049
0
1
100
1.943
15
1.812
15
1.647
14
1.500
13
1.389
13
408
3
376
3
374
3
309
3
236
2
17
0
23
0
31
0
151
1
201
2
2.609
21
2.487
20
2.344
19
2.133
19
1.963
17
2.681
55
21
0
2.572
62
21
0
2.449
74
20
1
2.361
77
20
1
2.222
58
20
1
587
5
446
4
355
3
318
3
264
2
3
0
5
0
7
0
23
0
25
0
141
1
246
2
317
2
296
3
289
3
22
0
24
0
32
0
104
1
157
1
6.947
825
5956
Pct.
55
6
47
2012
Antal
7.102
845
5982
Pct.
57
7
48
2013
Antal
7.045
821
5868
Pct.
59
7
49
2014
Antal
6.958
851
5684
Pct.
60
7
49
2015
Antal
6.815
879
5.465
Pct.
62
8
50
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0018.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
16
3.4
Flere er anbragt uden samtykke
Ved udgangen af 2015 var 75 procent af de anbragte børn og unge anbragt med sam-
tykke i en frivillig anbringelse og 18 procent uden samtykke i en tvangsanbringelse, se
tabel 3.3.
Faldet i andelen af børn og unge anbragt med samtykke fortsætter således i 2015. Ved
udgangen af 2011 var 82 procent af børnene anbragt med samtykke. I 2012 var andelen
faldet til 81 procent, 79 procent i 2013, 77 procent i 2014, og ved udgangen af 2015 var
andelen faldet til 75 procent.
Omvendt fortsatte stigningen i andelen af børn og unge anbragt uden samtykke. Ved
udgangen af 2011 var 14 procent af børnene anbragt uden samtykke. I 2012 var andelen
steget til 15 procent, 16 procent i 2013, 17 procent i 2014 og 18 procent i 2015.
Tabel 3.3
Anbragte børn og unge ultimo året fordelt på samtykke ved udgangen af året,
2011-2015, antal og procent
2011
Antal
Med samtykke
Uden samtykke
Ungdomssanktion
Afsoning
Varetægtssurrogat
Ankestyrelsen
Uoplyst
I alt
508
12.724
4
100
10.427
1.731
28
3
27
Pct.
82
14
0
0
0
2012
Antal
10.036
1.850
24
4
20
1
518
12.453
Pct.
81
15
0
0
0
0
4
100
2013
Antal
9.470
1.897
25
7
22
2
581
12.004
Pct.
79
16
0
0
0
0
5
100
2014
Antal
8.855
1.958
18
4
22
30
685
11.572
Pct.
77
17
0
0
0
0
6
100
2015
Antal
8.313
1.986
17
5
34
40
654
11.049
Pct.
75
18
0
0
0
0
6
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding
3.5
Årsager til skift i anbringelsessted
Kommunerne kan indberette flere årsager til en afgørelse om flytning af et barn eller ung
til et nyt anbringelsessted.
I 2015 begrundede kommunerne 27 procent af flytningerne med, at flytningen skete som
led i et planlagt udviklingsforløb, se figur 3.2. I 22 procent af flytningerne var årsagen, at
anbringelsesstedet opgav, mens årsagen i 18 procent var en forværring af forholdene for
barnet eller den unge.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0019.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
17
I 16 procent af flytningerne var årsagen, at barnet eller den unge forlod anbringelsesste-
det, og i 15 procent at der var en forbedring i forholdene for barnet. I 8 procent af flyt-
ningerne var årsagen, at det hidtidige anbringelsessted lukkede, mens der i 18 procent af
flytningerne var tale om andre årsager.
Figur 3.2
Årsager til afgørelse om ændring i anbringelsessted, 2015, procent
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere årsager til flytning.
3.6
Hjemgivelser og andet ophør af anbringelse
Kommunerne indberettede i 2015 i alt 2.821 hjemgivelser og andet ophør, jf. tabel 3.4.
Den hyppigste årsag til anbringelsens ophør var, at den unge fyldte 18 år, hvilket var
årsagen i 72 procent af tilfældene. Uanset om anbringelsen fortsætter i efterværn i det
18. år, registreres anbringelsen altid som et ”ophør” i denne opgørelse. I 9 procent af
hjemgivelserne var årsagen, at formålet med anbringelsen blev opnået, og i 8 procent af
hjemgivelserne skyldtes det, at forældremyndighedsindehaverne ønskede hjemgivelse. I
5 procent af ophørene var årsagen, at den unge forlod anbringelsesstedet, mens årsagen
for 2 procent af ophørene var, at anbringelsesstedet opgav.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0020.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
18
Tabel 3.4
Hjemgivelser og andet ophør fordelt på årsager, 2011-2015, antal og procent
2011
Antal
Ophør, den unge fyldte 18 år
Hjemgivelse, formålet med
anbringelsen er opnået
Hjemgivelse på forældremyn-
dighedsindehavers begæring
Hjemgivelse, formålet med
anbringelsen blev ikke opnået
Hjemgivelse, barnet over 15
år trækker samtykke tilbage
Hjemgivelse, børn- og unge-
udvalget tiltræder ikke for-
længet anbringelse
Hjemgivelse, Landsretten har
ophævet afgørelsen om an-
bringelse
Hjemgivelse, Ankestyrelsen
hjemgiver barnet
Ophør, barnet/den unge har
forladt anbringelsesstedet (vil
ikke være der) (fra 2010)
Ophør, anbringelsen er brudt
sammen (anbringelsesstedet
har opgivet) (fra 2010)
Ophør idet anbringelsesstedet
lukker (fra 2010)
Sagsophør, sagen er overdra-
get til ny handlekommune
Sagsophør, der kan ikke fin-
des et egnet anbringelsessted
Andet ophør/sagsophør
Uoplyst
I alt
322
50
3.418
9
1
100
276
28
3.260
8
1
100
245
38
3.183
8
1
100
188
37
3.145
6
1
100
162
51
2.821
6
2
100
5
0
5
0
5
0
3
0
4
0
42
1
30
1
33
1
46
1
42
1
23
1
10
0
6
0
3
0
7
0
88
3
70
2
74
2
77
2
55
2
258
8
215
7
210
7
191
6
137
5
4
0
1
0
2
0
1
0
2
0
4
0
11
0
3
0
9
0
4
0
6
0
9
0
21
1
18
1
9
0
170
5
145
4
156
5
170
5
125
4
164
5
137
4
169
5
170
5
122
4
328
10
266
8
270
8
293
9
215
8
2.292
471
Pct.
67
14
2012
Antal
2.286
415
Pct.
70
13
2013
Antal
2.246
383
Pct.
71
12
2014
Antal
2.150
373
Pct.
68
12
2015
Antal
2.039
240
Pct.
72
9
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere årsager til hjemgivelse og andet ophør. Tabellen omfat-
ter ikke sagsophør i forbindelse med handlekommuneskift, hvor anbringelsen videreføres af en anden kommune.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0021.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
19
4
Unge 18-22-årige i efterværn
Efter servicelovens § 76 kan visse foranstaltninger for anbragte børn og unge, herunder
døgnophold i et anbringelsessted, opretholdes eller genetableres i efterværn. Efterværn
kan opretholdes indtil den unge fylder 23 år. Det er kommunen, der træffer afgørelse om
efterværn.
Afgørelse om efterværn til unge fra 18 til 22 år
1
Servicelovens § 76, stk. 3:
For unge, der er eller var anbragt uden for hjemmet i et anbringelsessted efter
reglerne i kapitel 11 umiddelbart inden det fyldte 18. år, kan kommunalbestyrel-
sen træffe afgørelse om,
1) at døgnophold, jf. § 55, på et anbringelsessted, jf. § 66, opretholdes,
2) at udpege en fast kontaktperson for den unge, jf. § 52, stk. 3, nr. 6,
3) at etablere en udslusningsordning, jf. § 55, i det hidtidige anbringelsessted og
4) at tildele andre former for støtte, der har til formål at bidrage til en god overgang
til en selvstændig tilværelse for den unge.
Servicelovens § 76, stk. 4:
Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om, at støtte efter stk. 2 og 3 kan
tildeles eller genetableres indtil det fyldte 23. år, hvis
1) den unge fortryder tidligere at have afvist støtte og behovet fortsat er til stede,
2) den unges situation ændrer sig, så der senere opstår et behov for støtte, eller
3) støtte er ophørt, jf. stk. 7, og behovet herfor opstår igen.
Kilde: LBK nr. 150 af 16.02.15.
Til anbringelsesstatistikken indberetter kommunerne kun efterværn i døgnophold på an-
bringelsessteder. Tilknytning af fast kontaktperson, udslusningsordning eller andre for-
mer for støtte indberettes til statistikken for forebyggende foranstaltninger.
Kommunerne indberetter til Ankestyrelsen, så længe den unge 18-22-årige fortsat har
ophold på anbringelsesstedet. Kommunerne indberetter følgende oplysninger:
Videreførelse af døgnophold fra det 18. år
Sag om efterværn overtaget fra anden kommune
Genetablering af døgnophold som led i efterværn
Ændring af anbringelsessted (flytning)
Ophør af døgnophold på anbringelsesstedet
1
Reglerne om efterværn blev ændret i forbindelse med Barnets Reform, jævnfør Lov nr. 628 af 11. juni 2012 om ændring af
lov om social service, som trådte i kraft d. 1. januar 2011.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0022.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
20
4.1
Etablering af døgnophold i efterværn
I 2015 etablerede kommunerne i alt 963 døgnophold som led i efterværn på et anbrin-
gelsessted for unge mellem 18 og 22 år, jævnfør tabel 4.1.
Tabel 4.1
Etablering af døgnophold for 18-22-årige fordelt på anbringelsessted
2011
Antal
Plejefamilie i alt
Netværksplejefamilie
Almindelig plejefamilie,
generelt godkendt
Almindelig plejefamilie,
konkret godkendt
Kommunal plejefamilie,
generelt godkendt
Kommunal plejefamilie,
konkret godkendt
Netværksplejefamilie efter §
76 a (unge med funktionsned-
sættelse)
Almindelig plejefamilie efter §
76 a (unge med funktionsned-
sættelse)
Kommunal plejefamilie efter §
76 a (unge med funktionsned-
sættelse)
Eget værelse, kollegium,
mv.
Døgninstitution i alt
Døgninstitution, sikret afdeling
Døgninstitution, almindelig
afdeling
Døgninstitution for børn og
unge med nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne
Kost- og eller efterskole
47
4
34
3
25
2
18
2
22
2
1
0
4
1
13
1
144
4
140
13
0
13
142
3
139
15
0
14
173
2
170
17
0
17
125
5
116
17
1
16
162
5
144
17
1
15
289
26
267
27
216
21
135
18
191
20
1
0
3
0
4
0
1
0
2
0
9
1
2
0
1
0
8
1
18
2
3
0
6
1
9
1
14
1
29
3
41
5
82
9
2
0
6
1
9
1
41
4
267
22
234
Pct.
24
2
21
2012
Antal
248
26
206
Pct.
25
3
21
2013
Antal
316
41
237
Pct.
31
4
24
2014
Antal
286
33
187
Pct.
38
4
25
2015
Antal
395
31
204
Pct.
41
3
21
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0023.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
21
Socialpædagogisk
opholdssted
Skibsprojekt
Uoplyst
I alt
250
23
205
21
199
20
101
14
147
15
2
108
1.107
0
10
100
4
77
977
0
8
100
2
77
1.008
0
8
100
3
79
747
0
11
100
1
45
963
0
5
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
41 procent af etableringerne var i plejefamilier, mens 20 procent var på eget værelse,
kollegium eller kollegielignende opholdssted. 17 procent af etableringerne var på døgnin-
stitutioner, og 15 procent var på et socialpædagogisk opholdssted. Sammenlignet med
2014 steg andelen af etableringer i plejefamilier i 2015 fra 38 procent til 41 procent. Si-
den 2011 er denne andel steget fra 24 procent til 41 procent i 2015. I antal svarer det til
en stigning på 128 flere etableringer i plejefamilier.
Andelen af etableringer på socialpædagogiske opholdssteder faldt samtidigt fra 23 pro-
cent i 2011 til 15 procent i 2015. Sammenlignet med hele perioden 2011-2015 var der i
2015 den højeste andel etableringer i plejefamilie, mens der var den laveste andel etab-
leringer på socialpædagogiske opholdssteder i 2015 for hele perioden.
4.2
Ophør af døgnophold i efterværn
I 2015 indberettede kommunerne i alt 1.222 ophør af døgnophold på et anbringelsessted
som led i efterværn, jævnfør tabel 4.2. For 35 procent af ophørene var årsagen, at den
unge fyldte 23 år, og for 22 procent af ophørene var begrundelsen, at formålet med
døgnopholdet var opnået.
6 procent af ophørene skyldtes, at den unge forlod anbringelsesstedet, mens det for 1
procent var, fordi formålet med døgnopholdet ikke blev opnået.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0024.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
22
Tabel 4.2
Ophør af døgnophold i efterværn for 18-22-årige fordelt på ophørsårsag,
2015, antal og procent
Antal
Formålet med døgnopholdet er opnået
Hjemgivelse, formålet med døgnopholdet blev ikke opnået
Ophør idet den unge fyldte 23 år
Ophør idet anbringelsesstedet lukker
Sagsophør, sagen er overdraget til ny handlekommune
Ophør, den unge har forladt anbringelsesstedet (vil ikke være der)
Ophør, anbringelsen er brudt sammen (anbringelsesstedet har givet op)
Andet ophør/sagsophør
Uoplyst
I alt
Note: Procenterne summer ikke til 100, da det er muligt at angive flere årsager til ophør.
Procent
22
1
35
0
5
6
1
30
5
100
272
17
423
1
61
77
8
372
59
1.222
For 30 procent af ophørene var det andre årsager. Det dækker blandt andet over ophør,
hvor den unge vælger at overgå til uddannelsesstøtte i forbindelse med studiestart, hvor
den unge eksempelvis påbegynder værnepligt, eller hvor den unge på anden måde ophø-
rer i efterværn, uden at der er tale om et sammenbrud i efterværnet.
4.3 18-22-årige med døgnophold fordelt på anbringel-
sessted og køn
Ved udgangen af 2015 havde 2.389 unge mellem 18 og 22 år døgnophold på et anbrin-
gelsessted som led i efterværn, jævnfør tabel 4.3.
I periode 2011-2015 er der sket en stigning på 405 anbringelser, svarende til en tilvækst
på 20 procent i forhold til 2011. Den største stigning ses for anbringelser i en plejefami-
lie, hvor de unge i højere grad bliver anbragt hos en kommunal plejefamilie.
Andelen af unge anbragt på et socialpædagogisk opholdssted er faldet i perioden 2011-
2015 fra 24 til 19 procent. I antal er der 36 færre unge i 2015 end i 2011, svarende til et
fald på ca. 7 procent i forhold til antallet i 2011.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0025.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
23
Tabel 4.3
18-22-årige med døgnophold i efterværn ultimo året fordelt på anbringelses-
sted, 2011-2015, antal og procent
2011
Antal
Plejefamilie i alt
Netværksplejefamilie
Almindelig plejefamilie,
generelt godkendt
Almindelig plejefamilie,
konkret godkendt
Kommunal plejefamilie,
generelt godkendt
Kommunal plejefamilie,
konkret godkendt
Netværksplejefamilie efter
§ 76 a (unge med funkti-
onsnedsættelse)
Almindelig plejefamilie
efter § 76 a (unge med
funktionsnedsættelse)
Kommunal plejefamilie
efter § 76 a (unge med
funktionsnedsættelse)
Eget værelse,
kollegium, mv.
Døgninstitution i alt
Døgninstitution, sikret
afdeling
Døgninstitution, almindelig
afdeling
Døgninstitution for børn og
unge med nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne
Kost- og eller efterskole
Socialpædagogisk
opholdssted
71
484
4
24
70
485
3
24
53
484
3
23
47
465
2
20
47
448
2
19
.
.
.
.
.
.
3
0
16
1
275
14
281
14
301
14
328
14
334
14
310
35
16
2
316
35
15
2
329
28
16
1
368
37
16
2
387
37
16
2
434
22
485
24
456
22
482
21
496
21
.
.
.
.
1
0
5
0
7
0
.
.
.
.
1
0
2
0
8
0
.
.
1
0
1
0
9
0
21
1
.
.
.
.
.
.
3
0
6
0
5
0
13
1
37
2
71
3
131
5
1
0
1
0
8
0
20
1
56
2
504
49
449
Pct.
25
2
23
2012
Antal
510
46
449
Pct.
25
2
22
2013
Antal
612
56
508
Pct.
29
3
24
2014
Antal
744
64
570
Pct.
32
3
25
2015
Antal
849
62
558
Pct.
36
3
23
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0026.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
24
Skibsprojekt
Uoplyst
I alt
7
174
1.984
0
9
100
8
177
2.051
0
9
100
5
170
2.109
0
8
100
8
187
2.301
0
8
100
10
152
2.389
0
6
100
Note: Procenterne summer ikke til 100 grundet afrunding.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0027.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
25
5
Baggrund og metode
Ankestyrelsens statistik om afgørelser om anbringelse af børn og unge uden for hjemmet
blev etableret som led i
anbringelsesreformen,
der trådte i kraft 1. januar 2006
2
. Regler-
ne om indberetning til anbringelsesstatistikken er fastsat i medfør af retssikkerhedslo-
ven
3
.
Anbringelsesreformen er siden fulgt op af flere lovændringer, blandt andet vedrørende
indsats over for kriminalitetstruede unge
4
, kontinuitet i anbringelsen
5
og Barnets Re-
form
6
. Disse lovændringer er løbende indarbejdet i indberetnings-skemaerne til anbrin-
gelsesstatistikken.
Reformerne forudsætter en løbende central opfølgning af udviklingen på anbringelses-
området og evaluering af indsatsen. Ankestyrelsens anbringelsesstatistik tjener som en
væsentlig kilde til oplysninger om denne indsats.
Anbringelsesstatistikken har sit udgangspunkt i kommunernes sagsbehandling. Fokus er
på de lovpligtige sagsbehandlingsskridt: Anledning og årsager til anbringelse, opfølgning
af indsats og handleplan, kontinuitet i anbringelsen, årsager til flytning af børn og unge
til et nyt anbringelsessted og det videre forløb ved ophør af anbringelsen.
Statistikken følger kommunernes sagsbehandling, indtil anbringelsen ophører – senest
når barnet fylder 18 år. Herefter indgår de unge, der er fyldt 18 år, og som fortsætter i
døgnophold i et anbringelsessted som led i efterværn, stadigvæk i statistikgrundlaget,
indtil dette ophold ophører – senest når den unge fylder 23 år.
Fra Ankestyrelsens anbringelsesstatistik udsendes løbende statistik til landets kommuner.
Data fra statistikregisteret videregives ligeledes til forskningsformål samt til Danmarks
Statistiks årsstatistik om støtte til socialt udsatte børn og unge.
Det er besluttet, at fremadrettet er Danmarks Statistik, der har ansvaret for anbringel-
sesstatistikken.
5.1
Statistikkens formål
Formålet med anbringelsesstatistikken er at bidrage med viden til evaluering af lovgiv-
ningen samt at forbedre grundlaget for overvejelser og beslutninger om udviklingen på
anbringelsesområdet. Statistikken har desuden til formål at bidrage til ledelsesinformati-
2
Lov nr. 1442 af 22. december 2004 om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
3
Jf. § 41, stk. 3 og § 42, stk. 4 i Socialministeriets bekendtgørelse nr. 1012 af 30. august 2015 om retssikkerhed og ad-
minstration på det sociale område.
4
Lov nr. 551 af 26. maj 2010 om ændring af lov om social service. Trådt i kraft 1. juli 2010.
5
Lov nr. 318 af 28. april 2009 om ændring af lov om social service. Trådt i kraft 1. juli 2009.
6
Lov nr. 628 af 11. juni 2010 om ændring af lov om social service. Trådt i kraft 1. januar 2011.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0028.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
26
on – blandt andet med dokumentation af sagsbehandling til ledelsesmæssig styring og
overvejelser.
Anbringelsesstatistikken bygger på elektroniske indberetninger via indberetningssyste-
met på Ankestyrelsens hjemmeside. For at etablere en så aktuel statistik som muligt er
det besluttet, at oplysningerne som hovedregel skal være indberettet senest 4 uger efter
afgørelsen om anbringelse er truffet. Det påhviler Ankestyrelsen at fastsætte tidspunktet
for indberetninger af oplysninger, jævnfør bekendtgørelsen om retssikkerhed og admini-
stration på det sociale område nr. 1020 af 28. juni 2016, § 42 stk. 4.
Kommunerne kan indgå aftale med Ankestyrelsen om indberetning på anden måde. 75
kommuner har på tidspunktet for denne statistiks udarbejdelse indgået aftale med Anke-
styrelsen om at indberette nødvendige data ved eget udtræk fra kommunernes egne
sagsbehandlingssystemer. Ankestyrelsen modtager disse kommunernes data mindst én
gang i kvartalet.
5.2
Statistikkens opbygning og indhold
Indberetningsskemaer og vejledninger til indberetning kan findes på Ankestyrelsens
hjemmeside www.ast.dk under ’Tast indberetninger’ og ’Afgørelser i sager om anbringel-
ser af børn og unge’. Mange af de tal, som findes i årsstatistikken 2015, findes også på
Ankestyrelsens hjemmeside under ’Tal fra Ankestyrelsen’ og ’Anbringelsesstatistikken’.
Her er det muligt selv at lave statistikker for perioden 2007-2015 og få vist resultater
fordelt på kommuner og/eller regioner.
5.2.1
Kommunernes indberetninger om 0-17-årige
Indberetningspligten påhviler den kommune, der er handlekommune for barnet eller den
unge. Når kommunen indberetter en afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung til
anbringelsesstatistikken, skal kommunen indberette grundoplysninger om barnet/den
unge og om forældremyndighedsindehaveren/-haverne.
Desuden indberetter kommunerne til statistikken, når de overtager handlepligten for et
anbragt barn eller en anbragt ung fra en anden kommune.
Kommunerne indberetter blandt andet følgende oplysninger, hver gang der bliver truffet
en afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung mellem 0 og 17 år:
Om afgørelsen er med eller uden samtykke, eller om der er tale om kommunens
effektuering til fuldbyrdelse af dom om ungdomssanktion
Anledning til at der rejses sag om anbringelse, eksempelvis underretning
Årsager til beslutning om anbringelse hos barn og forældre
Beslutning om type af anbringelsessted og tidspunkt for indflytning
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0029.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
27
Fra og med 2010 har kommunerne indberettet de beslutninger, der af kommunen træffes
til fuldbyrdelse af rettens afgørelser om afsoning i anbringelsessteder, henholdsvis om
varetægtsfængsling af 16-17-årige i surrogat i anbringelsessteder.
Mens det 0-17-årige barn/ung er anbragt uden for hjemmet, indberetter kommunerne de
afgørelser/hændelser, der træffes i relation til anbringelsen. Det drejer sig om:
Ændring af anbringelsessted og årsager til denne ændring
Ændring fra tvangsmæssig anbringelse til frivillig anbringelse
Generel opfølgning for anbragte børn
Forelæggelse for og afgørelse i sager i kommunernes børn og unge-udvalg
Hjemgivelse/ophør af anbringelse og årsager til dette
Sagsophør ved overdragelse til anden handlekommune
5.2.2
Kommunernes indberetninger om 18-22-årige
Kommunerne kan træffe afgørelse om efterværn til unge i alderen 18 til 22 år. Til an-
bringelsesstatistikken indberetter kommunerne kun efterværn i døgnophold i anbringel-
sessteder efter § 76, stk. 3, nr. 1 i bekendtgørelse af lov om social service nr. 1270 af
24. oktober 2016. Tilknytning af fast kontaktperson, udslusningsordning eller andre for-
mer for efterværnsydelse indberettes ikke til anbringelsesstatistikken men til statistikken
om forebyggende foranstaltninger.
Kommunerne indberetter oplysninger i egne sager, hvor den unge 18-årige fortsætter i
døgnophold i et anbringelsessted som led i efterværn.
Kommunerne indberetter også oplysninger i sager, hvor de overtager handlepligten fra
en anden kommune, og anbringelsen i døgnophold i efterværn videreføres. Det sker ty-
pisk i forbindelse med, at den unge fylder 18 år og får selvstændig opholdskommune.
Herudover indberetter kommunerne oplysninger i sager, hvor en 18-22-årig genoprettes
i døgnophold på et anbringelsessted som led i efterværn.
Til anbringelsesstatistikken indberetter kommunerne, når de etablerer døgnophold i ef-
terværn, når de overtager handlekommuneforpligtelsen og viderefører døgnophold i ef-
terværn, eller når de genetablerer efterværn med døgnophold:
Tidspunkt for etablering, overtagelse af handlekommuneforpligtelse eller gen-
etablering
Beslutning om type af anbringelsessted
Anbringelsesstedets beliggenhedskommune
Mens den unge er i efterværn med døgnophold, indberetter kommunerne de afgørelser
og sagshændelser, der træffes i relation til døgnopholdet. Det drejer sig om:
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0030.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
28
Ændring af anbringelsessted
Ophør af døgnophold i efterværn
Sagsophør ved overdragelse til ny handlekommune
5.3
Validering af kommunernes indberetninger
For at sikre at anbringelsesstatistikken er retvisende, foretages der en løbende kontrol-,
validerings- og fejlsøgningsproces på de indberettede oplysninger.
Data i anbringelsesstatistikken kontrolleres i forbindelse med selve indberetningen. Efter-
følgende sker der en validering af de indberettede oplysning mindst én gang i kvartalet
via det valideringsmateriale og ledelsesinformation, som bliver sendt tilbage til kommu-
nerne.
Indberetningsskemaerne har indbyggede funktioner til kontrol af for eksempel børnenes
alder og hændelsesdato. Valideringen henleder indberetterens opmærksomhed på mulige
fejl og giver enten anvisning om det indtastede, eller at der er tale om en decideret fejl,
som medfører, at videre indberetning ikke kan foretages, før fejlen er rettet.
Indberetningssystemet giver desuden kommunerne mulighed for løbende at foretage
rettelser eller supplere allerede indberettede oplysninger. Denne mulighed anvendes ofte
i tilfælde, hvor en afgørelse om anbringelse indberettes, inden anbringelsen er effektue-
ret, og hvor der efterfølgende skal indberettes et tidspunkt for flytning til anbringelses-
stedet.
Når afgørelserne er indberettet til Ankestyrelsen, gennemgås de for umiddelbare fejl og
mangler. Som led i valideringen af kommunernes indberetninger til årsstatistikken 2015
bad Ankestyrelsen i april 2016 alle kommuner om at have fokus på, hvorvidt alle afgørel-
ser truffet i 2015 var indberettet. Ankestyrelsen sendte lister over indberettede afgørel-
ser med personnumre ud til de kommuner, der bad om det.
Årsstatistikken 2015 bygger på de indberetninger, som Ankestyrelsen har modtaget frem
til den 26. oktober 2016. Opgørelserne fra tidligere år er opdateret med tal fra samme
opgørelsestidspunkt, derfor kan der forekomme ændringer fra tidligere årsstatistikker.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0031.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
29
5.4
Sammenhæng med Danmarks Statistiks tællinger
Ankestyrelsen leverer oplysninger fra anbringelsesstatistikken videre til Danmarks Stati-
stik. Det er et særskilt formål at sikre så god sammenhæng som muligt i anbringelses-
statistikken i forhold til Danmarks Statistiks opgørelser af indsatsen for udsatte børn og
unge.
Et eksempel på arbejdet med at skabe god sammenhæng mellem de to statistikker er
anvendelsen af identiske opgørelsesmetoder. De kommunefordelte opgørelser i ’Tal fra
Ankestyrelsen’ omfatter således på samme måde som Danmarks Statistiks opgørelser for
de anbragte børn og unge, som de enkelte kommuner var handlekommune for.
Der er imidlertid også forskelle. Ved sammenligning med Danmarks Statistiks opgørelser
fra 2005 og tidligere er det vigtigt at være opmærksom på, at indsamlings- og opgørel-
sesmetoderne i Ankestyrelsens anbringelsesstatistik afviger fra Danmarks Statistiks me-
toder.
Ankestyrelsens anbringelsesstatistik er primært en sagsbehandlingsstatistik. Indberet-
ninger foretages i dag løbende og elektronisk med udgangspunkt i sagsbehandlingen,
hvor indberetningerne til Danmarks Statistik før 2006 skete manuelt med udgangspunkt i
den enkelte kommunes muligheder for at fremfinde data ved årets udgang. Desuden er
statistikområdet ændret lidt, idet der i dag indgår en række anbringelser i medfør af dom
(blandt andet ungdomssanktion) i anbringelsesstatistikken. Det er således ikke muligt
fuldt ud at sikre mod databrud i tidsserier hen over årsskiftet 2005/2006.
Anbringelsestallene til Danmarks Statistik er baseret på kommunernes indberetninger
frem til slutningen af november. Data til Danmarks Statistik afviger derfor fra de data,
der anvendes til årsstatistikken fra Ankestyrelsen, idet registeret er beriget med kommu-
nernes efterfølgende rettelser og tilføjelser.
Tallene i denne publikation for 2010 til 2015 er baseret på kommunernes indberetninger
frem til 26. oktober 2016.
5.5
Personfølsomme oplysninger
Anbringelsesstatistikken er en personstatistik, hvor alle registreringer foretages på bar-
nets eller den unges cpr-nummer. Statistikken omfatter desuden registrering af en række
oplysninger om forældremyndighedens indehaver(e) og ændringer i dette forhold. An-
bringelsesstatistikken giver mulighed for at følge det enkelte barn eller den unge igen-
nem anbringelsesforløbet.
Statistikregisteret er anmeldt til Datatilsynet som et statistisk-videnskabeligt personregi-
ster med personfølsomme oplysninger. Anmeldelsen kan ses på www.datatilsynet.dk.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0032.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
30
Der er foretaget en række tiltag i forbindelse med etablering af statistikken, som skal
sikre, at de registrerede oplysninger ikke kommer uvedkommende i hænde, og at oplys-
ningerne om den enkelte person alene anvendes til statistisk-videnskabelige formål.
Indberetningssystemet er blandt andet sikret ved sikkerhedscertifikat og stærk krypte-
ring i forbindelse med den elektroniske transmission af data. Desuden er databehandlin-
gen i Ankestyrelsen omfattet af vidtgående tekniske og administrative sikkerhedsforan-
staltninger. Det er ved udstedelse af adgangskoder til indberetning forudsat, at også
kommunerne behandler deres indberetning og anvendelse af data med den fornødne sik-
kerhed.
5.6
Om årsager til anbringelse
Anbringelsesstatistikken indeholder 15 anbringelsesårsager hos forældrene og/eller i
hjemmet samt 17 årsager hos barnet/den unge. Kommunerne har mulighed for at indbe-
rette flere årsager for hver afgørelse, der træffes om anbringelse af et barn eller en ung.
For mere overordnet at kunne følge udviklingen i anbringelsesårsager er der i kapitel 2
foretaget en koncentrering af årsagerne på de 6 temaer, der er nævnt i servicelovens §
50, stk. 2. De udslagsgivende årsager hos barnet/den unge og hos forældrene eller i
hjemmet er fordelt, så de afspejler de 6 temaer, som skal belyses i den børnefaglige un-
dersøgelse, der skal udarbejdes inden en afgørelse om anbringelse.
Hvis udslagsgivende forhold:
For barnet = 1, 2, 3, 4 eller 5
For barnet = 6 eller 16
For forældrene = 1-12 eller 14-15
For barnet = 7 eller 8
For barnet = 3 eller 9-14
For forældrene = 13
For barnet = 15
For barnet = 17
Hvis ingen af ovenstående
Så henregnes til:
Udvikling og adfærd
Familieforhold
Skoleforhold
Sundhedsforhold
Fritidsforhold og venskaber
Andre relevante forhold
Uoplyst – medregnes ikke i figuren
Note: Tallene henviser til spørgsmål 7.a og spørgsmål 7.b i indberetningsskemaet (skema 1).
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 76: Orientering om udgivelse af Anbringelsesstatistikken for 2015, fra børne- og socialministeren
1700020_0033.png
ANBRINGELSESSTATISTIK
31
5.7
Efterværn i døgnophold (18-22-årige)
Kommunerne indberetter oplysninger om 18-22-årige, der som led i efterværn fortsat
har døgnophold i et anbringelsessted (skema 3). Formålet er at følge udviklingen i kom-
munernes brug af tilbud om efterværn med døgnophold i et anbringelsessted.
Først med årsstatistikken i 2010 blev det muligt at nå frem til et tilstrækkeligt retvisende
resultat for opgørelse af antallet af unge over 18 år med ophold på et anbringelsessted.
Der har i perioden 2006 til 2010 således ikke været offentliggjort retvisende tal for denne
del af statistikken.
Ankestyrelsen har blandt andet haft en tæt dialog med de kommuner, hvor forbedring af
datagrundlaget i særlig grad var ønskværdig. Ankestyrelsen kan konstatere, at ovenstå-
ende tiltag har betydet en kvalitetsforbedring i indberetningerne – også for årene forud
for 2009 – og det vurderes, at indberetningerne til anbringelsesstatistikken om de 18-22-
årige er så høj, at området kan belyses i årsstatistikken. Der må dog fortsat tages forbe-
hold for, at kvaliteten af opgørelserne vedrørende 18-22-årige med ophold i anbringel-
sessteder som led i efterværn fortsat vurderes at være lidt ringere for 2007-2009 end for
2010-2015.
For at imødegå problemer med kommunernes manglende indberetninger til anbringelses-
statistikken iværksatte Ankestyrelsen i 2009 en omstrukturering af anbringelsesstatistik-
ken. Det blev blandt andet besluttet at udskille indberetninger vedrørende 18-22-årige
med ophold i et anbringelsessted som led i efterværn i en særskilt indberetningsdel
(skema 3) fra 2010 og fremefter. Desuden blev der iværksat initiativer, hvorved den
kvartalsvise validering og ledelsesinformation til kommunerne løbende kan forbedres.
Som udgangspunkt udskrives alle unge, der ikke er anbragt i et anbringelsessted i med-
før af dom eller varetægtssurrogat, af anbringelsesstatistikken, når de fylder 18 år.
Opgørelsen over unge med døgnophold i anbringelsessteder som led i efterværn for 18-
22-årige bygger herefter grundlæggende på de indberettede oplysninger i skema 3 om
iværksættelse eller videreførelse af døgnophold i et anbringelsessted samt genetablering
og ophør heraf. Hvis kommunen herudover har indberettet sagshændelser om unge over
18 år, der klart indikerer, at der er tale om et videreført døgnophold i efterværn, medta-
ges den unge også i statistikken, uanset at der ikke er indberettet en særskilt afgørelse
herom.