Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 68
Offentligt
1697865_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Signe Maria Christensen
[email protected]
Taastrup, den 23. november 2016
SO/jsk
Vedrørende ændring af bilstøtteregler
_______________________________________________________________
I forlængelse af den indgåede aftale om revision af servicelovens voksen-
bestemmelser ønsker Dansk Handicap Forbunds social- og arbejdsmarkeds-
politiske udvalg at komme med nogle specifikke bemærkninger til ændringerne
af reglerne om bilstøtte efter servicelovens § 114. Vi håber, at bemærkningerne
tages i betragtning ved udarbejdelse af lov og forarbejder til loven.
Baggrund: Aftaletekst om revision af serviceloven
http://sim.dk/media/18169/endelig-aftale-om-revision-af-servicelovens-
voksenbestemmelser.pdf
Boks 3, side 4
”Genanskaffelsesperioden forhøjes fra seks til otte år for nye tilkendelser af
bilstøtte, og samtidig udvides adgangen til førtidig udskiftning, så kommunen
kan bevilge førtidig udskiftning, hvis det efter en samlet vurdering er uhensigts-
mæssigt at reparere bilen. Borgerne vil kunne henvende sig til kommunen efter
syv år og gøre opmærksom på, at pågældende ønsker at udskifte sin bil ved
genanskaffelsesperiodens udløb med henblik på at sagsbehandlingen kan
igangsættes.”
Bemærkninger fra Dansk Handicap Forbund
Vores hovedfokus er, at bilstøtten for målgruppen udgør en helt central
kompensation, som typisk anvendes dagligt og muliggør, at borgeren kan
opretholde en aktiv tilværelse med en høj grad af selvhjulpenhed, frihed og
spontanitet. Uanset om borgerens behov er betinget af arbejds- eller trivsels-
betingede formål, så kræver målgruppens behov, at bilen er meget driftssikker.
Det er også helt afgørende, at udskiftning sker rettidigt, så borgeren ikke
risikerer at stå uden transport i en længere periode, såfremt bilen bryder
sammen. Samtidig er det vigtigt at være opmærksom på, at mange mennesker
med handicap, som har behov for bil, har en særdeles presset økonomi og det
Blekinge Boulevard 2
DK-2630 Taastrup
Telefon +45 39 29 35 55
E-mail [email protected]
www.danskhandicapforbund.dk
CVR 55 26 98 15
Danske Bank, reg.nr. 4180 kontonr. 600 3435
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Henvendelse af 23/11-16 fra Dansk Handicap Forbund om ændring af bilstøtteregler
1697865_0002.png
er det afgørende, at udgifterne på bilen ligger inden for et rimeligt niveau.
På den baggrund havde forbundet foretrukket en fastholdelse af bevillings-
perioden på seks år. Ifølge aftaleteksten forlænges bevillingsperioden nu til otte
år. Vi kvitterer for, at man kan søge et år før udskiftningstidspunktet, og at
adgangen til førtidig udskiftning udvides, men det fremgår ikke, hvordan det skal
udmøntes i praksis.
Vi anbefaler i den forbindelse en skærpet opmærksomhed på følgende:
Ændret vurdering af billigst egnet
Vi lægger til grund, at det hidtil gældende princip om, at der bevilges bilstøtte til
den ’billigst egnede’ bil, videreføres. Det er dog helt afgørende, at det i lov-
bemærkninger og vejledninger præciseres, at vurderingen af ’billigst egnet’ med
regelændringen skal tage højde for, at bilen skal holde og være driftssikker i
otte år. Dette kan have betydning for hvilken biltype, der kan bevilges, og det
skal bygge på en faglig (teknisk) vurdering af, hvordan holdbarhed på de
enkelte biltyper er.
Antal af kørte kilometer skal have indflydelse på førtidig udskiftning
Ved vurdering af, om der kan bevilges førtidig udskiftning, er det vigtigt, at man
er opmærksom på den enkelte borgers kørselsniveau og kørselsmønster.
Erfaringsmæssigt er der en stor gruppe, som har et ekstraordinært stort
kørselsbehov. Et højt antal kørte kilometer har direkte indvirkning på bilens
holdbarhed og skal kunne indgå som at parameter, når der skal bevilges førtidig
udskiftning.
Et højt antal dyre reparationer skal kunne udløse førtidig udskiftning
Når bevillingsperioden udvides, er det afgørende, at der er en tydeligt beskrevet
adgang til udskiftning i de tilfælde, hvor en bil kræver uforholdsmæssigt mange
dyre reparationer. Hvis borgeren således kan dokumentere et niveau for
udgifter, som er højere end et gennemsnitligt niveau for vedligehold og
reparation, skal det kunne udløse førtidig udskiftning.
Ændringer i borgerens funktionsniveau skal kunne udløse førtidig
udskiftning
En bevillingsperiode på otte år er lang tid – set i relation til borgerens funktions-
nedsættelse. Dette gælder særligt for mennesker med progredierende lidelser.
Det er vigtigt, at reglerne om førtidig udskiftning tager højde for, at borgerens
behov kan ændre sig, og at dette kan nødvendiggøre en førtidig udskiftning. Det
afgørende er, at borgerens kørselsbehov kan dækkes, men det skal ske på en
måde, så bilen fortsat er egnet til dagligt brug og ikke medfører belastning af
borgeren og dennes funktionsnedsættelse. I modsat fald skal førtidig udskiftning
være mulig.
Teknologisk udvikling skal iagttages i forbindelse med førtidig udskiftning
Udvidelsen af bevillingsperioden bør også medføre en skærpet opmærksomhed
på, at den teknologiske udvikling går meget stærkt, og der i løbet af otte år
udvikles nye løsninger af både sikkerhedsmæssig og komfortmæssig art, som
Side
2
af
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 68: Henvendelse af 23/11-16 fra Dansk Handicap Forbund om ændring af bilstøtteregler
1697865_0003.png
kan betyde, at udskiftning af dele på bilen, som følge af et ændret behov, kan
vise sig at være billigere med førtidig udskiftning end ved reparationer eller
ændringer i den eksisterende bil. Dette bør indgå som et parameter ved
vurdering af førtidig udskiftning.
Dansk Handicap Forbund står naturligvis til rådighed for uddybning af oven-
stående.
Med venlig hilsen
Susanne Olsen
landsformand
Side
3
af
3