Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1693154_0001.png
Vejledning om sammenhæng mellem borgerens visitati-
onsgrundlag og boformens juridiske grundlag
1. Indledning
Flere kommuner og driftsherrer af døgntilbud har udfordringer med at bringe overens-
stemmelse mellem døgntilbuddenes juridiske grundlag og beboernes visitationsgrund-
Iag, og flere driftsherrer har fået påbud af socialtilsynet om at sørge for, at det sker.
Denne vejledning har til formål at skitsere nogle løsningsmuligheder for disse kommu-
ner og driftsherrer af døgntilbud med henblik på, at de kan tilrettelægge en proces,
hvor der tilvejebringes overensstemmelse mellem døgntilbuddets juridiske grundlag
og beboernes visitationsgrundlag.
Vejledningen skal ses i sammenhæng med Social- og Indenrigsministeriets skrivelse
nr. 9402 af 3. maj 2016 om visitation til boformer efter servicelovens §§ 107 og 108
samt til ældre- og handicapboliger efter almenboligloven.
Vejledningen omfatter alene boformer efter servicelovens §§ 107 og 108 samt ældre-
og handicapboliger efter almenboligloven.
2. Boformen er etableret som almene ældre- og handicapboliger, og bor-
gerne er visiteret til botilbud efter servicelovens § 107 eller § 108 og en
almen ældre- og handicapbolig – dobbelt visitation
Kommunen er forpligtet til at følge sin egen afgørelse. En afgørelse om visitation til en
boform efter servicelovens § 107 eller § 108 kan således kun udmøntes i form af en
anvisning til et døgnophold oprettet efter disse bestemmelser. Borgeren kan endvidere
kun anvises et botilbud oprettet efter § 107 eller § 108, som er godkendt af socialtilsy-
net efter socialtilsynsloven.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Til orientering - vejledning til kommunerne og socialtilsynene om, hvordan de kan bringe visitationsgrundlaget for de enkelte beboere i overensstemmelse med boformens juridiske status, fra social- og indenrigsministeren
1693154_0002.png
I nogle tilfælde har kommunerne imidlertid - ud over at de har truffet afgørelse om
visitation til en boform efter servicelovens § 107 eller § 108 i forhold til den enkelte
borger - også efterfølgende truffet afgørelse om anvisning af en ældre- og handicap-
bolig efter almenboligloven. Kommunen har i den forbindelse vurderet, at borgeren
opfyldte visitationsbetingelserne for at få anvist en almen ældre- og handicapbolig. I
mange tilfælde har borgeren eller borgerens værge således tiltrådt kommunens afgø-
relse om anvisning af den almene ældre- og handicapbolig og skrevet under på en
lejekontrakt samt søgt og modtaget boligsikring eller boligydelse.
I disse tilfælde, hvor der er truffet afgørelse om anvisning af en almen ældre- og han-
dicapbolig, er det Social- og Indenrigsministeriets samt Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriets vurdering, at der i mange tilfælde ikke er uoverensstemmelse mellem
borgerens visitationsgrundlag og boformens juridiske grundlag. Derfor kan borgerens
handlekommune præcisere dette over for døgntilbuddets driftsherre, som efterfølgen-
de kan orientere socialtilsynet herom. Dette gælder også i de tilfælde, hvor kommunen
og en almen boligorganisation har aftalt, at boligorganisationen overtager anvisningen
af visse almene ældre- og handicapboliger.
3. Almene ældre- og handicapboliger anvendes til udmøntning af kommu-
nens afgørelser om visitation til botilbud efter servicelovens § 107 eller §
108
Det er i strid med almenboligloven at anvende almene ældre- og handicapboliger som
botilbud efter servicelovens § 107 eller § 108.
Når man bor i en almen bolig, er man omfattet af det regelsæt, som gælder for den
pågældende boligform, herunder af almenlejeloven. Er man flyttet ind i en almen bolig
i den vildfarelse, at der er tale om et botilbud efter servicelovens §§ 107 eller 108, er
der tale om en stiltiende lejeaftale om en almen bolig. Når forholdet er afklaret, skal
aftalen udfærdiges skriftligt i henhold til almenlejelovens § 5.
En borger, der er anvist til en almen ældre- og handicapbolig, men af kommunen er
visiteret til en boform efter servicelovens § 107 eller § 108, har således krav på at få
en lejekontrakt og nyde de rettigheder og pligter, som følger af den almene boliglov-
givning.
Er der aftalt særlige vilkår, som erstatter fravigelige regler i almenlejeloven, skal disse
indføjes i kontrakten.
Kommunen er forpligtet til at orientere borgeren herom og forhøre sig hos borgeren,
om denne ønsker at blive boende i boligen under almenlejelovens vilkår som lejer.
Konkrete tilfælde, hvor en borger er visiteret efter servicelovens § 108 til en almen
bolig, vil således i de allerfleste tilfælde kunne løses ved, at borgeren tilbydes en leje-
kontrakt og kan blive i botilbuddet, samtidig med, at de modtager hjælp efter service-
lovens bestemmelser f.eks. efter § 85 om socialpædagogisk bistand.
For personer med nedsat psykisk funktionsevne, som ikke allerede har en værge, skal
kommunalbestyrelsen ifølge servicelovens § 82, stk. 2, være opmærksom på, om der
er behov for at bede Statsforvaltningen om at udpege en værge.
Hvis borgeren ønsker at blive boende
Hvis borgerne ønsker at blive boende, skal der indgås en skriftlig lejeaftale, jf. almen-
lejelovens § 5. Der kan være borgere med nedsat psykisk funktionsevne i målgrup-
pen, som ikke kan indgå en gyldig lejeaftale, og hvor lejeaftalen må indgås med bor-
gerens værge.
Hvis borgeren ikke ønsker at blive boende
Hvis borgeren ikke ønsker at blive boende og indgå en lejeaftale, skal kommunen
træffe en afgørelse om visitation til en boform efter servicelovens § 107 eller § 108.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 61: Til orientering - vejledning til kommunerne og socialtilsynene om, hvordan de kan bringe visitationsgrundlaget for de enkelte beboere i overensstemmelse med boformens juridiske status, fra social- og indenrigsministeren
1693154_0003.png
Det er herved lagt til grund, at borgeren opfylder visitationsbetingelserne for en af
disse bestemmelser.
Kommunerne skal ved optagelse i et botilbud efter servicelovens § 107 eller § 108
iagttage servicelovens § 129, stk. 1, om optagelse i særlige botilbud uden samtykke,
hvis betingelserne er opfyldte. Ligeledes skal kommunerne ved visitering til botilbud
efter servicelovens § 108 vejlede om fritvalgsreglerne forud for indstillingen til Stats-
forvaltningen.
Borgeren kan kun anvises et botilbud oprettet efter § 107 eller § 108, som er godkendt
af socialtilsynet efter socialtilsynsloven.
4. Boformen er etableret som botilbud til længerevarende ophold efter ser-
vicelovens § 108, men borgerne er visiteret til botilbud til midlertidigt
ophold efter servicelovens § 107 eller omvendt
Driftsherren har mulighed for at søge socialtilsynet om ændring af godkendelsen, så-
ledes at tilbuddet godkendes som et tilbud efter både servicelovens § 107 og § 108.
Dette forudsætter dog, at socialtilsynet kan godkende tilbuddet som et tilbud efter
begge bestemmelser. I den situation er der ikke i sig selv behov for at revisitere borge-
ren, men alene behov for, at tilbuddet godkendes af socialtilsynet efter begge be-
stemmelser.
3