Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1693142_0001.png
Årsrapport 2015
Socialstyrelsens rapport om
socialtilsynenes virksomhed
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0002.png
Publikationen er udgivet af
Socialstyrelsen
Edisonsvej 18, 1.
5000 Odense C
Tlf: 72 42 37 00
E-mail: [email protected]
www.socialstyrelsen..dk
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0003.png
Indhold
FORORD................................................................................................................ 4
RESUMÉ ................................................................................................................ 6
1. BAGGRUND ....................................................................................................... 8
1.1 H
OVEDELEMENTER I TILSYNSREFORMEN
.......................................................................8
1.2 D
E FEM KOMMUNALE SOCIALTILSYN
............................................................................9
1.3 S
OCIALSTYRELSEN
..................................................................................................10
2. STATUS PÅ TILSYNSREFORMEN ....................................................................... 13
3. VEJLEDNING OG BEHANDLING AF KLAGER ...................................................... 15
4. SOCIALTILSYNENES VIRKSOMHED I 2015 ......................................................... 17
4.1
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
4.9
4.10
T
ILSYNETS ØKONOMI OG FINANSIERING
...................................................................17
P
ERSONALE OG KOMPETENCER I TILSYNET
................................................................ 20
T
ILSYNENES OPGAVEPORTEFØLJER
..........................................................................21
G
ENNEMFØRTE NYGODKENDELSER
.........................................................................23
G
ENNEMFØRTE REGODKENDELSER
..........................................................................23
G
ENNEMFØRTE TILSYNSBESØG
...............................................................................24
I
VÆRKSATTE SANKTIONER
..................................................................................... 25
W
HISTLEBLOWERORDNINGEN
................................................................................ 29
I
NDDRAGELSE AF BORGERENS PERSPEKTIV
................................................................ 30
T
ILBUDDENES KVALITET
........................................................................................ 31
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0004.png
Forord
Socialstyrelsen udgiver en gang årligt en rapport om socialtilsynenes virksom-
hed. Nærværende rapport gør status på de fem nye socialtilsyns virksomhed i
2015, der er år to efter tilsynsreformens ikrafttræden den 1. januar 2014.
De første to år efter reformens ikrafttræden har været præget af, at fem nye til-
synsenheder har skullet etableres og sættes i drift, samtidig med, at alle eksiste-
rende sociale tilbud og plejefamilier har skullet godkendes efter de nye regler i
lov om socialtilsyn. Opgaven med at regodkende de eksisterende tilbud og pleje-
familier er afsluttet med udgangen af 2015. Fokus for de fem socialtilsyn vil der-
for fremadrettet være på at føre driftsorienteret tilsyn med de eksisterende soci-
ale tilbud og plejefamilier samt godkende nye tilbud og plejefamilier.
Socialstyrelsen har i forbindelse en midtvejsevaluering af tilsynsreformen, som
blev udarbejdet ultimo 2015 konkluderet, at centrale formål med reformen og
socialtilsynets etablering er realiseret i væsentligt omfang, og at socialtilsynene
på kort tid har udviklet et kvalificeret og kompetent tilsyn. Det fremgår også, at
der som forventet på nogle områder kræves mere tid og en fortsat implemente-
ringsindsats, for at reformens formål om et ensartet tilsyn på tværs af landet er
fuldt opnået.
Socialstyrelsen og de fem socialtilsyn har i 2015, ligesom i 2014, haft et kon-
struktivt samarbejde om implementeringen af tilsynsreformen. Det tætte samar-
bejde om implementeringen af tilsynsreformen vil blive videreført med særligt
fokus på de områder, hvor implementeringen endnu ikke er helt på plads.
Denne rapport baserer sig dels på de fem socialtilsyns årsrapporter og dels på
data fra socialtilsynene, som Socialstyrelsen har indhentet ved hjælp af stikprø-
ver, redegørelser og statistiske analyser.
Tallene, som ligger til grund for disse opgørelser, er oplyst af de fem socialtilsyn i
forbindelse med udarbejdelsen af auditfunktionens årsrapport og er godkendt af
ledelsen i hvert af de fem socialtilsyn.
Nærværende årsrapport omhandler socialtilsynenes virksomhed i 2015. I en
række tilfælde indgår opgørelser for 2014 dog også som relevant reference, og
nærværende rapport indeholder derfor på en række områder opgørelser, der
dækker både 2014 og 2015.
I nogle tilfælde er der efter udgivelsen af socialtilsynenes årsrapporter for 2014
og 2015 sket en revidering af opgørelserne. I disse tilfælde anvendes de revide-
rede tal, og der kan således forekomme uoverensstemmelser mellem opgørelser
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0005.png
i socialtilsynenes årsrapporter for 2014 og 2015 og opgørelser i nærværende
rapport udgivet af Socialstyrelsen.
Socialstyrelsen tager forbehold for kvaliteten og validiteten af opgørelserne, idet
der har kunnet konstateres variation i tilsynenes registreringspraksis. Opgørel-
serne skal derfor fortolkes med nogen forsigtighed, og er i nogle tilfælde udtryk
for
niveauer
frem for eksakte opgørelser.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0006.png
Resumé
Kapitel 1 i årsrapporten indeholder en kort beskrivelse af baggrunden for til-
synsreformen. Kapitel 2 opridser status på tilsynsreformen to år efter reformens
ikrafttræden. Kapitel 3 beskriver Ankestyrelsens rolle og virksomhed i de første
år efter reformens ikrafttræden, mens kapitel 4 giver en status på de fem social-
tilsyns virksomhed to år efter tilsynsreformens ikrafttræden.
Socialtilsynenes opgaveportefølje 2014-2015
De fem socialtilsyn overtog den 1. januar 2014 ansvaret for tilsynet med 6.682
plejefamilier og 2.249 sociale tilbud og har ved udgangen af 2015 ansvaret for at
føre tilsyn med 6.312 plejefamilier og 2.063 sociale tilbud.
Socialtilsynene har i løbet af 2014 og 2015 løftet en stor opgave med at godken-
de de eksisterende sociale tilbud og plejefamilier efter de nye regler. Denne op-
gave omtales i det følgende som regodkendelser. Regodkendelsesopgaven er
afsluttet ved udgangen 2015, hvor alle eksisterende sociale tilbud og plejefamili-
er er blevet regodkendt efter de nye regler
1
. I løbet af de første to år har tilsynet
gennemført i alt 21.117 tilsynsbesøg hos sociale tilbud og plejefamilier – 9.726 i
2014 og 11.391 i 2015. Tilsynsbesøgene er gennemført i forbindelse med regod-
kendelser, driftsorienterede tilsyn og nygodkendelser.
Anmeldte og uanmeldte tilsyn
De fem socialtilsyn har i 2014 og 2015 i alt gennemført 18.428 anmeldte tilsyns-
besøg og 2.689 uanmeldte tilsynsbesøg.
I 2015 gennemførte de fem socialtilsyn 10.524 anmeldte tilsynsbesøg, mens det
tilsvarende tal for 2014 var 7.904.
I 2015 gennemførte de fem tilsyn 867 uanmeldte tilsynsbesøg mod 1.822 i 2014.
Samlet set steg antallet af anmeldte tilsynsbesøg således fra 2014 til 2015, mens
antallet af uanmeldte tilsynsbesøg faldt i samme periode.
Nygodkendelser
De fem socialtilsyn godkendte i 2015 i alt 617 nye tilbud og plejefamilier – 61
tilbud og 556 plejefamilier.
I 2014 godkendte de fem socialtilsyn i alt 331 nye tilbud og plejefamilier – 53
tilbud og 278 plejefamilier.
1
En række alkoholbehandlingstilbud mangler fortsat at blive regodkendt. Dette skyldes, at denne type tilbud først
blev underlagt socialtilsynet den 1. januar 2016.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0007.png
Socialtilsynet har dermed samlet set godkendt flere nye tilbud og plejefamilier i
2015 sammenlignet med 2014.
Tilbagekaldte godkendelser
De fem socialtilsyn tilbagekaldte i 2015 godkendelsen fra i alt 124 tilbud og ple-
jefamilier – 18 tilbud og 106 plejefamilier.
I 2014 tilbagekaldte tilsynet godkendelsen fra i alt 31 tilbud og plejefamilier – 3
tilbud og 28 plejefamilier.
Der er således tale om en stigning i antallet af tilbagekaldte godkendelser fra
2014 til 2015, og stigningen er sket på både tilbudsområdet og plejefamilieom-
rådet.
I alt har tilsynet i 2014 og 2015 tilbagekaldt godkendelsen fra 134 plejefamilier
og 21 sociale tilbud.
Whistleblowerordningen
De fem socialtilsyn modtog i 2015 i alt 1.030 henvendelser til whistleblowerord-
ningen.
Til sammenligning var der i 2014 i alt 853 henvendelser til whistleblowerord-
ningen i de fem tilsyn, og der er således sket en stigning i antallet af henvendel-
ser på ca. 20 pct.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0008.png
1. Baggrund
Lov om Socialtilsyn trådte i kraft 1. januar 2014. Formålet med lovgivningen er
at borgeren ydes en indsats, der er i overensstemmelse med offentlige og private
tilbud efter lov om social service. Dette opnås gennem en systematisk, ensartet,
uvildig og fagligt kompetent varetagelse af opgaverne med at godkende samt
føre driftsorienteret tilsyn med tilbuddene og plejefamilierne.
Inden tilsynsreformen trådte i kraft, lå ansvaret for godkendelse af og tilsyn med
plejefamilier og sociale tilbud placeret i den enkelte kommune. Lov om socialtil-
syn ændrede denne praksis, idet ansvaret for tilsynet blev overdraget til fem
kommuner, én for hver region.
1.1 Hovedelementer i tilsynsreformen
2
Formålet med socialtilsynet kan overordnet opridses i fem hovedelementer;
Et mere professionelt og uafhængigt tilsyn
Fra tilfældige indsatser til systematisk inddragelse af viden
Borgere i centrum
Alle sociale døgntilbud og ambulante stofmisbrugsbehandlingstilbud skal
godkendes
Bedre styr på økonomien
1.1.1 Et mere professionelt og uafhængigt tilsyn
Tilsynsopgaven består i at kontrollere, at der ikke foregår snyd og misbrug på
stedet, at offentlige midler bruges korrekt samt at borgerne behandles ordenligt.
Derudover består opgaven også i at bidrage til at sikre og udvikle kvaliteten af
tilbuddene i hele landet. Dette forudsætter, at personalet i socialtilsynene skal
have stærkt fagligt indblik i bl.a. sociale metoder, pædagogik, økonomi og jura .
Der er i tilsynsreformen desuden lagt vægt på en højere grad af uvildighed i til-
synet. Dette sikres ved overdragelse af tilsynsansvaret fra kommunerne til de
fem socialtilsyn. Den enkelte tilsynskommune fører ikke tilsyn med tilbud belig-
gende i egen kommune. Her føres tilsynet af et af de øvrige socialtilsyn.
1.1.2 Fra tilfældige indsatser til systematisk inddragelse af viden
Der stilles krav om, at alle tilbud har en professionel tilgang, og at de formår at
sikre at borgeren trives og helst forbedres. Endvidere skal alle tilbud løbende
opdatere deres viden og forbedre deres kompetencer samt sikre, at der sker en
systematisk inddragelse af viden i indsatser til borgerne.
2
Hovedelementerne i tilsynsreformen er beskrevet i den politiske aftale ”Aftale om Et Nyt Socialtilsyn”, der blev
indgået den 25. oktober 2013 af alle partier i det daværende Folketing. Afsnit 1 er baseret på den politiske aftale og
forarbejderne til lov om socialtilsyn.
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0009.png
1.1.3 Borgeren i centrum.
Målsætning for de sociale døgntilbud er at forbedre borgerens situation og bi-
drage til borgerens trivsel. I den forbindelse er det vigtigt, at den enkelte borger
bliver centrum for indsatsen. Samtaler med borgerne og systematiske trivsels-
vurderinger er et væsentligt bidrag til at afdække svigt og udvikle kvaliteten.
Derfor er der i det nye tilsyn stort fokus på borgeren. Samtidig skal bekymrende
oplysninger altid viderebringes fra de visiterende kommuner til socialtilsynet.
1.1.4 Alle sociale døgntilbud og ambulante stofmisbrugsbehandlingstilbud skal
godkendes
Alle borgere skal have adgang til samme kvalitet i indsatsen, uanset om det er
kommunale eller private tilbud. Derfor skal alle sociale døgntilbud og ambulante
stofmisbrugsbehandlingstilbud godkendes. Socialtilsynet skal desuden som led i
det driftsorienterede tilsyn besøge alle omfattede tilbud mindst én gang om året
1.1.5 Bedre styr på økonomien
Det er vigtigt at tilbud til udsatte og handicappede borgere har en bæredygtig
økonomi, ligesom det er vigtigt, at de økonomiske ressourcer anvendes hen-
sigtsmæssigt og til gavn for borgerne. Derfor skal socialtilsynet godkende tilbud-
dets samlede budget, samt have indsigt i tilbuddets regnskab, for dermed at
kunne følge udviklingen i økonomien, og der stilles relevante krav til tilbuddene,
som sikrer gennemsigtighed med økonomien, økonomisk soliditet og høj faglig
kvalitet.
1.2 De fem kommunale socialtilsyn
Der er etableret ét socialtilsyn i hver region, som er dækningsområde for hvert
socialtilsyn. Socialtilsynet er placeret i fem kommuner.
Socialtilsyn Hovedstaden i Frederiksberg Kommune
Socialtilsyn Øst i Holbæk Kommune
Socialtilsyn Syd i Faaborg-Midtfyn Kommune
Socialtilsyn Midt i Silkeborg Kommune
Socialtilsyn Nord i Hjørring Kommune
Tilsynskommunerne har ansvaret for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn
med alle sociale tilbud i regionen. Dette omfattede i 2015 følgende:
Plejefamilier (SEL § 66, stk. 1, nr. 1 og 2)
Private opholdssteder (SEL § 66, stk. 1, nr. 5)
Døgninstitutioner (SEL § 66, stk. 1, nr. 6)
Stofmisbrugsbehandling (SEL § 101 og § 101a)
Midlertidige botilbud til voksne (SEL § 107)
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0010.png
Længerevarende botilbud til voksne (SEL § 108)
Krisecentre (SEL § 109)
Herberg og forsorgshjem (SEL § 110)
Tilbud i form af hjælp og støtte (SEL § 83-87, 97, 98 og 102)
Alkoholmisbrugsbehandling (SUL § 141 (offentlig finansiering))
3
Socialtilsynenes afgørelser kan påklages til Ankestyrelsen, der som ankeinstans
har fået til opgave med at være praksisdannende på dette område.
1.3 Socialstyrelsen
Tilsynet med sociale tilbud og plejefamilier tager afsæt i en kvalitetsmodel, der
er udviklet af Socialstyrelsen. Kvalitetsmodellen består af syv temaer, herunder
en række kriterier og indikatorer på kvaliteten, som tilbuddets og plejefamiliens
kvalitet vurderes på baggrund af. Kvalitetsmodellen er udviklet af Socialstyrel-
sen med inddragelse af en række interessenter og fagspecialister på området, og
Socialstyrelsen er ansvarlig for den faglige udvikling af kvalitetsmodellen.
I 2015 har Socialstyrelsen som forberedelse til en politisk opfølgning på tilsyns-
reformen i 2016 (se kapitel 2) gennemført en række interessentseminarer med
henblik på at foretage relevante justeringer af kvalitetsmodellen.
1.3.1 Auditfunktionen
I tilknytning til socialtilsynene er der oprettet en national auditfunktion i Social-
styrelsen, der skal bidrage til en effektiv og ensartet implementering af tilsynsre-
formen.
Socialstyrelsen skal løbende følge praksis i socialtilsynene, herunder foretage
stikprøver ligesom Socialstyrelsen løbende skal understøtte udførelsen af god-
kendelses- og tilsynsopgaven med relevant vejledning og materiale.
Understøttelsen af godkendelses- og tilsynsopgaven sker eksempelvis gennem
undervisning, tematiserede læringsgrupper og dialogmøder, hvor viden, udfor-
dringer og løsninger deles, ligesom Socialstyrelsen vejleder i forståelsen og an-
vendelsen af tilsynsredskaber og kvalitetsmodellen.
Socialstyrelsen følger løbende praksis i socialtilsynene, eksempelvis gennem
stikprøver, afholdelse af auditforløb samt monitorering af nøgletal vedrørende
tilsynenes praksis.
3
Alkoholmisbrugsbehandlingstilbud blev omfattet af Lov om socialtilsyn den 1. januar 2016
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0011.png
Socialstyrelsen har i 2015 gennemført en række implementeringsaktiviteter un-
der følgende hovedoverskrifter;
Stikprøver
For eksempel
med fokus på tilsynenes afgørelser i forhold til sanktioner
Auditforløb
For eksempel
med fokus på kvalitetsvurderinger af plejefamilier, vurde-
ringer af organisation, ledelse og kompetencer på botilbud samt uddan-
nelse/beskæftigelse og netværk/relationer ift. børn og unge ned funkti-
onsnedsættelser
Deltagelse i tilsynsbesøg
Deltagelse i en række forskellige tilsynsbesøg gennemført af socialtilsy-
nene
Undervisning
For eksempel gennemførelse af årsmøde med en række faglige workshops
for tilsynskonsulenter i tilsynene
Monitorering
For eksempel
monitorering af forskellige nøgletal om tilsynenes brug af
sanktioner, personalesammensætning og kompetencer, sagsbehandlings-
tider samt indberettede magtanvendelser og brugen af kvalitetsmodellen.
Samarbejde med tilgrænsende tilsyn
Deltagelse i samarbejdsmøder med eksempelvis Sundhedsstyrel-
sen/Styrelsen for Patientsikkerhed, Arbejdstilsynet, Erhvervsstyrelsen og
Civilstyrelsen
Ledelsesdialog
For eksempel kvartalsvise møder med ledelserne i de enkelte tilsyn om
status for implementeringen af tilsynsreformen samt facilitering af net-
værksmøder for faglige ledere i tilsynene
Møder med interessenter
For eksempel dialog med repræsentanter for bruger- og interesseorgani-
sationer, offentlige og private driftsherrer, administrative styregrupper
under KKR og lederorganisationer på det sociale område
Auditfunktionen skal ikke som led i stikprøvekontrollen føre tilsyn med lovlig-
heden af socialtilsynenes opgavevaretagelse.
1.3.2 Tilbudsportalen
Tilbudsportalen understøtter socialtilsynenes arbejde. Socialtilsynene anvender
Tilbudsportalens oplysninger i forberedelsen af det driftsorienterede tilsyn og i
behandlingen af ansøgning om godkendelse. Socialtilsynet kvalificerer oplysnin-
gerne om tilbud og plejefamilier inden de offentliggøres i Tilbudsportalen. Til-
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0012.png
budsportalen fungerer som udstillingsvindue for socialtilsynet, da uddrag af til-
synsrapporterne offentliggøres i Tilbudsportalen.
I 2015 har Socialstyrelsen haft fokus på at sikre en stabil drift af Tilbudsportalen.
Endvidere har Socialstyrelsen haft et fortsat fokus på implementering af Til-
budsportalen og i den forbindelse gennemført undervisning målrettet samtlige
tilbud omfattet af socialtilsyn.
Der er gennemført en behovsanalyse blandt brugerne af Tilbudsportalen. I for-
længelse heraf blev der foretaget en række forbedringer i Tilbudsportalens ind-
beretning samt en revision af Tilbudsportalens indhold. Socialstyrelsen påbe-
gyndte også udviklingen af et nyt og forbedret søgeværktøj, der blev lanceret
februar 2016.
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0013.png
2. Status på tilsynsreformen
I forbindelse med indgåelsen af den politiske aftale om tilsynsreformen blev det
af forligspartierne aftalt en politisk opfølgning efter to år. I tilknytning hertil blev
det aftalt, at Socialstyrelsen skal gennemføre en midtvejsevaluering efter de før-
ste to år samt en slutevaluering af tilsynsreformen efter fire år.
Socialstyrelsen gennemførte i 4. kvartal 2015 den aftalte midtvejsevaluering af
tilsynsreformen.
Midtvejsevalueringen viste, at de centrale formål med tilsynsreformen og social-
tilsynets etablering er realiseret, men at der også er områder, hvor implemente-
ringen ikke er helt på plads, så socialtilsynet fuldt ud kan varetage et kompetent,
systematisk og ensartet tilsyn på tværs af landet.
Midtvejsevalueringen konkluderer blandt andet at:
Størstedelen af plejefamilierne og de sociale tilbud er tilfredse med tilsy-
net. Samtidig mener plejefamilierne og tilbuddene generelt, at der er en
god balance mellem kontrol og dialog.
Der er dog en gruppe på ca. 10-15 % af sociale tilbud og plejefamilier, som
generelt er utilfredse med det nye socialtilsyn - det vil sige med forløbet
ved seneste tilsyn samt det generelle samarbejde. Hovedparten af denne
gruppe vurderer også, at tilsynet fungerer dårligere nu end tidligere.
De nye socialtilsyn er fagligt klædt på til opgaven med at godkende og fø-
re tilsyn og bruger generelt lovgivningen efter hensigten.
De fem socialtilsyn vurderer generelt, at kvaliteten på de sociale tilbud og
i plejefamilierne er god. Det gælder ikke mindst forhold omkring borger-
nes trivsel og sundhed, men også tilbuddenes og plejefamiliernes resulta-
ter i forhold til uddannelse, beskæftigelse og relationer og netværk.
De virkemidler, der er givet i lovgivningen, er taget i brug i tilsynsarbej-
det. Der er dog variation i brugen af anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg,
brugen af sanktioner og omfanget af, hvorledes borgerens perspektiv er
blevet belyst i tilsynsprocessen.
13
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0014.png
Whistleblowerordningen, der giver mulighed for at henvende sig ano-
nymt til tilsynene, giver socialtilsynene oplysninger, de ellers ikke ville
have fået, og som de kan bruge.
Midtvejsevalueringen
4
kan læses i sin helhed på Socialstyrelsens hjemmeside,
ligesom der er udarbejdet et kort notat med midtvejsevaluerings hovedresulta-
ter, der ligeledes findes på hjemmesiden.
Der gennemføres ved udgangen af 2017 en evaluering af tilsynsreformen efter
fire år. Resultaterne af denne evaluering forventes at foreligge primo 2018.
4
Midtvejsevalueringen er offentliggjort på Socialstyrelsens hjemmeside:
http://socialstyrelsen.dk/udgivelser/midtvejsevaluering-af-tilsynsreformen
14
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0015.png
3. Vejledning og behandling af klager
Socialtilsynets afgørelser kan påklages til Ankestyrelsen. Da der fortsat er tale
om et forholdsvist nyt lovområde har Ankestyrelsen i 2015 haft fokus på sin op-
gave som praksisdannende på området. Ankestyrelsen har derfor i 2015 truffet
flere principafgørelser på området. Principafgørelser er offentliggjorte anonymi-
serede afgørelser, som er en bindende retskilde for socialtilsynene.
Ankestyrelsen overtog den 1. august 2015 vejledningsforpligtelsen i forhold til
lov om socialtilsyn. Det betyder, at kommuner og socialtilsyn har mulighed for at
stille spørgsmål til Ankestyrelsens
5
juridiske hotline eller få telefonisk vejledning
indenfor lovområdet. De fleste hotlinesvar er blevet offentliggjort på Ankestyrel-
sens hjemmeside, så alle, der har en interesse heri, kan læse spørgsmålene og
svarene.
Derudover har Ankestyrelsen også i 2015 deltaget i en række netværks- og sa-
marbejdsmøder, og er løbende i dialog med Socialstyrelsen om udviklingen på
området. Denne dialog har til formål at understøtte Ankestyrelsens rolle som
klageinstans og praksisskabende og Socialstyrelsens rolle som auditfunktion.
Behandling af klagesager
Ankestyrelsen modtog i 2015 cirka 100 klager over afgørelser, der var
truffet i socialtilsynene – mod 40 klagesager i 2014
Der blev i 2015 truffet afgørelse i cirka 55 sager – mod 14 i 2014
Ankestyrelsen har offentliggjort 5 principafgørelser på området – mod 1
principafgørelse i 2014.
Iværksatte tiltag
Arbejdet med socialtilsynsområdet har vist, at der fortsat er et stort behov for
vejledning. Der er tale om et forholdsvist nyt lovområde, komplekse sager og en
helt ny måde at organisere godkendelses- og tilsynsarbejdet. Ankestyrelsen har
derfor udbudt undervisning til socialtilsynene, som starter i efteråret 2016.
Overskriften for kurset er ”Den gode afgørelse – socialtilsynsområdet”, og kurset
vil indeholde en gennemgang af de elementer, der indgår i en god afgørelse med
særligt fokus på afgørelser på socialtilsynsområdet. Herudover vil kurset også
fokusere på rollen som myndighed.
5
https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juridisk-hotline#/
15
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0016.png
Derudover vil Ankestyrelsen fortsat være opmærksomme på behovet for flere
principafgørelser og andre vejledningstiltag.
16
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0017.png
4. Socialtilsynenes virksomhed i 2015
I dette kapitel bliver socialtilsynenes virksomhed i 2015 beskrevet for at gøre
status for andet år efter tilsynsreformens ikrafttræden. Oplysningerne vil blive
sammenholdt med tilsvarende oplysninger for 2014. I denne forbindelse skal det
bemærkes, at de to nedslagspunkter er for spinkelt et grundlag til at kunne drage
valide konklusioner omkring udviklingen i tilsynenes virksomhed.
Det skal samtidig ses i lyset af, at de to første år har båret præg af en implemen-
teringsfase. Derudover har tilsynene haft til opgave at regodkende alle plejefami-
lier og sociale tilbud i løbet af de første to år
I lov om socialtilsyn blev der således fastlagt en overgangsordning, og de fem
socialtilsyn har som led i denne overgangsordning haft til opgave at godkende
alle eksisterende tilbud og plejefamilier efter de nye regler inden den 1. januar
2016.
Samlet set har tilsynene gennemført i alt 21.117 tilsynsbesøg i de to første år,
hvoraf 11.391 blev gennemført i 2015. Socialtilsynene har løftet den store opga-
ve med at godkende eksisterende plejefamilier og sociale tilbud efter de nye reg-
ler inden for de to første år efter tilsynsreformens ikrafttræden den 1. januar
2014.
Tilsynenes opgaveportefølje bestod ved udgangen af 2015 af 6.312 plejefamilier
og 2.063 sociale tilbud.
4.1 Tilsynets økonomi og finansiering
Socialtilsynets drift finansieres af kommunerne efter objektive kriterier og ved
opkrævning af omkostningsbaserede takster for godkendelse og driftsorienteret
tilsyn.
Opgaverne i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med generelt godkendte
plejefamilier og kommunale plejefamilier finansieres af kommunerne i hver re-
gion efter objektive kriterier. Det betyder, at den enkelte kommunes andel af
finansieringen fastsættes på baggrund af kommunens andel af 0-17 årige i social-
tilsynets dækningsområde
Tilsyn med sociale tilbud er finansieret ved omkostningsbaserede takster. Det
enkelte tilbud afholder selv udgiften for tilsynsbesøg. Taksterne differentieres
efter tilbuddets størrelse og tilsynets omfang, og der fastsættes en særlig takst
for godkendelse af væsentlige ændringer i allerede eksisterende godkendelser.
17
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0018.png
Tilsynstakster
Tilsynstaksterne fastlægges som gennemsnitlige takster ud fra de budgetterede
omkostninger med undtagelse af taksten for skærpet tilsyn, der er fastsat til at
udgøre 25 pct. af den almindelige tilsynstakst. Hver takstkategori er desuden
differentieret i forhold til antal pladser i tilbuddet, hvor det bærende princip er,
at jo flere pladser et tilbud rummer, desto højere er taksten for tilsyn.
Socialtilsynenes takster i 2015 fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 1. Socialtilsynenes takster i 2015
Tilsyn med tilbud (og herunder regodkendelser i 2015)
Nord
Midt
Syd
0-7 pladser
34.245
33.613
31.513
8-24 pladser
41.094
40.336
37.815
25-49 pladser
68.490
67.227
63.025
50+ pladser
102.734 100.840
94.538
Nygodkendelse af tilbud
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Nord
16.882
20.258
33.763
50.645
Midt
16.209
19.451
32.418
48.627
Syd
19.922
23.907
39.845
59.767
Øst
21.329
25.594
42.657
63.986
HST
22.876
27.451
45.752
68.628
Øst
31.573
37.888
63.147
94.720
HST
28.378
34.054
56.756
85.134
Væsentlige ændringer af eksisterende godkendelse
Nord
Midt
Syd
0-7 pladser
8.441
8.104
9.961
8-24 pladser
10.129
9.725
11.953
25-49 pladser
16.882
16.209
19.922
50+ pladser
25.322
24.313
29.883
Skærpet tilsyn
0-7 pladser
8-24 pladser
25-49 pladser
50+ pladser
Nord
8.561
10.273
17.122
25.684
Midt
8.403
10.084
16.807
25.210
Syd
7.878
9.454
15.756
23.634
Øst
10.664
12.797
21.329
31.993
HST
11.438
13.726
22.876
34.314
Øst
7.893
9.472
15.787
23.680
HST
7.094
8.513
14.189
21.283
På baggrund af en sammenligning mellem oplysningerne i tabellen ovenfor og
taksterne for 2014, som fremgår af Socialstyrelsens årsrapport om socialtilsyne-
nes virksomhed i 2014, kan det konstateres, at socialtilsynenes takster generelt
er faldet fra 2014 til 2015. Det kan fremhæves, at særligt taksterne for skærpede
tilsyn er faldet. Et gennemsnit på tværs af de fem socialtilsyns takster for skær-
pede tilsyn i henholdsvis 2014 og 2015 viser et fald på over 40 pct.
18
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0019.png
Tilsynenes samlede indtægter
I 2015 var den samlede indtægt for de fem socialtilsyn på cirka 218 mio. kr. Det
svarer til en lille stigning i forhold til 2014, hvor den samlede indtægt for tilsy-
nene var 215 mio. kr. Fordelingen mellem tilsynene fremgår af tabellen nedenfor.
Tabel 2. Socialtilsynenes samlede indtægter i 2014-2015 (mio. kr.)
2014
2015
Nord
31,6
32,9
Midt
47,2
48,3
Syd
47,6
50,0
Øst
43,7
44,2
Hovedstaden
45,0
42,8
I alt
215,0
218,2
Tabellen nedenfor viser fordelingen mellem objektiv finansiering og indtægterne
fra tilsynstakster. Indtægterne er opgjort som andele af socialtilsynets samlede
indtægter. Med undtagelse af Socialtilsyn Hovedstaden stammer over halvdelen
af tilsynenes samlede indtægter fra den objektive finansiering.
Tabel 3. Socialtilsynenes indtægter i 2015 fordelt på indtægtstype
Nord
Midt
Syd
Andel af indtægter fra
53,6
53,5
51,6
objektiv finansiering, pct.
Andel af indtægter fra
46,3
46,5
48,4
tilsynstakster, pct.
Øst
55,0
45,0
HST
40,7
59,3
Tilkøbsydelser
Socialtilsynene kan udbyde konsulentbistand og undervisning, der er relateret til
tilsynets tilsyns- og socialfaglige viden til en kommune, en region eller et tilbud.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvor socialtilsynet tilbyder kurser eller undervis-
ning til kommuner eller tilbud om emner, der relaterer sig til socialtilsynets virk-
somhed. Det kan desuden gøre sig gældende i sager, hvor socialtilsynet eksem-
pelvis varetager det sagsforberedende arbejde for andre tilsynsmyndigheder,
eller hvor socialtilsynet varetager det driftsorienterede tilsyn med andre typer af
tilbud efter serviceloven efter delegation fra den stedlige kommunalbestyrelse.
Det betyder, at tilsynene kan opnå indtjening i form af tilkøbsydelser. Disse ind-
tægter fremgår af tabellen nedenfor opgjort som andelen de samlede indtægter.
19
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0020.png
Tabel 4. Indtægter fra tilkøbsydelser i 2015
Nord
Midt
Tilsynenes indtægter i
32,9
48,2
alt, mio. kr.
Andel af indtægter fra
0,4
0,1
tilkøbsydelser, pct.
Syd
50,0
0,1
Øst
44,2
3,3
HST
42,8
0,0
Note: Procenterne er udregnet på baggrund af socialtilsynenes besvarelser på en dataforespørgsel i
maj 2016 om udbud og salg af konsulentydelser i 2015 og 2016.
Nedenfor fremgår en oversigt over det faglige indhold af de tilkøbsydelser, som
de fem socialtilsyn udbød i 2015.
Tabel 5: Socialtilsynenes udbudte tilkøbsydelser i 2015
Nord
Konsulentbistand og undervisning, der er relateret
til tilsynsfaglig eller socialfaglig viden, fx tilsyn med
tilbud efter servicelovens §§ 103-104
Midt
Ingen*
Syd
Ingen*
Øst
Tilsyn med plejecentre
Tilsyn med friplejeboliger
Tilsyn med hjemmeplejeordninger
Tilsyn med tilbud efter servicelovens §§ 103-104
Tilsyn med alkoholbehandling
Sagsbehandling af magtanvendelse i ældreområdet
Tilsyn med julemærkehjem
Hovedstaden
Ingen
Note: Oplysningerne stammer fra en dataforespørgsel foretaget af Socialstyrelsen i maj 2016 om social-
tilsynenes udbud og salg af konsulentydelser i henholdsvis 2015 og 2016.
* Socialtilsyn Syd og Midt udbød ikke konsulentydelser i 2015, men modtog konkrete forespørgsler på
mindre konsulentopgaver, som de udførte.
4.2 Personale og kompetencer i tilsynet
Et af formålene med tilsynsreformen er at sikre, at tilsynet kan udfordre tilbud-
dene på deres pædagogiske tilgang, på deres behandling af borgerne og på deres
styringsmæssige forhold som for eksempel økonomien.
Det fremgår af tabellen nedenfor, at størstedelen af de årsværk, der er ansat i de
fem socialtilsyn, udgøres af tilsynskonsulenter, idet 78 pct. af det samlede antal
årsværk er tilsynskonsulenter, mens cirka 16 pct. er administrativt personale.
Derudover fremgår det af tabellen, at Socialtilsyn Nord er mindst med sine knap
54 årsværk, mens Socialtilsyn Syd er det største socialtilsyn med 90 årsværk. I
udgangspunktet er det omfanget af de tilsynsopgaver, som socialtilsynet skal
løse, som er grundlag for personalegruppens størrelse.
20
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0021.png
Tabel 6. Antallet af årsværk i de fem socialtilsyn, fordelt på funktioner
Stab og
Tilsyns-
Ledelse
administration konsulenter
Nord
4,0
12,4
37,4
Midt
4,0
10,3
64,2
Syd
6,0
15,0
69,0
Øst*
5,0
10,6
56,8
Hovedstaden
5,0
7,8
49,6
I alt
24,0
56,1
277,0
* Antallet af årsværk i Øst er afrundet til ét decimal for at gøre tallene sammenlignelige.
I alt
53,8
78,5
90,0
72,4
62,4
357,1
Hvis man ser på personalesammensætningen i tilsynene, har størstedelen af det
samlede antal årsværk en pædagogisk eller en socialfaglig baggrund. Det fremgår
således af tabellen nedenfor, at 73 pct. har en uddannelsesmæssig baggrund som
enten pædagog, socialrådgiver eller socialformidler. Alle socialtilsynene har
kompetencer inden for jura, økonomi og socialfaglige metoder.
Tabel 7: Antallet af årsværk i de fem socialtilsyn, fordelt på uddannelsesbaggrund
Socialrådgivere og
socialformidlere
Kontoruddannede
Sundhedsfaglige
medarbejdere
Økonomer og
revisorer
Andre
akademikere
Pædagoger
Jurister
Andre
I alt
Nord
Midt
Syd
Øst
HST
I alt
4,0
4,3
7,0
3,7
1,0
20,0
17,9
25,1
25,0
36,1
33,6
137,7
22,5
28,1
45,0
14,7
14,0
124,3
2,0
3,0
0,0
4,0
1,0
10,0
0,0*
2,0
3,0
3,0
3,0
11,0
3,0
4,0
1,0
2,9
4,0
14,9
1,0
9,0
9,0
6,0
5,0
30,0
3,4
2,0
0,0
2,0
0,8
8,2
53,8
78,5
90,0
72,4
62,4
357,1
* Socialtilsyn Nord oplyser, at de har ansat to økonomikonsulenter der er registreret under ”Andet” samt ”An-
dre akademikere”.
4.3 Tilsynenes opgaveporteføljer
De fem socialtilsyn har med tilsynsreformen fået ansvaret for at godkende og at
føre driftsorienteret tilsyn med plejefamilier og sociale tilbud. De overtog således
den 1. januar 2014 ansvaret for tilsynet med 6.682
p
lejefamilier og 2.249 sociale
tilbud.
Tabellen nedenfor viser det samlede antal plejefamilier og sociale tilbud, som er
opgjort af socialtilsynene ved udgangen af henholdsvis 2014 og 2015.
21
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0022.png
Tabel 8. De fem socialtilsyns opgaveporteføljer i 2014-2015
Plejefamilier
2014
2015
1.038
1.087
1.648
1.521
1.590
1.515
1.455
1.233
951
956
6.682
6.312
Sociale tilbud
2014
2015
378
324
407
365
466
444
459
410
539
520
2.249
2.063
I alt
2014
1.416
2.055
2.056
1.914
1.490
8.931
2015
1.411
1.886
1.959
1.643
1.476
8.375
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Det fremgår af tabellen, at der fra 2014 til 2015 er sket et fald både i antal pleje-
familier og antal sociale tilbud. Det skal i den forbindelse dog bemærkes, at det
er vanskeligt at drage valide konklusioner på baggrund af de to nedslagspunkter,
som årsrapporten behandler.
Det skal derudover understreges, at opgaveporteføljerne er dynamiske og derfor
løbende ændrer sig, hvilket blandt andet kan skyldes sammenlægninger af tilbud,
oprettelse af nye tilbud eller ophør og lukning af plejefamilier og sociale tilbud.
Der findes ikke strukturerede opgørelser over årsagerne til ophørte tilbud.
Socialstyrelsen har i midtvejsevalueringen vurderet, at årsagerne er
sammensatte – og eksempelvis kan være at:
nogle tilbud er registreret som ophørt efter en generel oprydning på Til-
budsportalen, hvor nogle allerede ophørte tilbud ikke var fjernet af
driftsherren, men som en del af regodkendelsesprocessen i 2014-2015 er
blevet det af socialtilsynet
nogle tilbud er ophørt, fordi de ikke ønsker at opretholde en godkendelse
under det nye regelsæt og dermed indgå i regodkendelsesprocessen i
2014-2015
nogle tilbud er ophørt, fordi der ikke længere var efterspørgsel efter de-
res målgruppe/ydelser, eller fordi de ikke var økonomisk bæredygtige
nogle tilbud er ophørt, fordi tilbuddet ikke har været benyttet til det god-
kendte formål i en sammenhængende periode på to år (jf. § 5, stk. 6 i lov
om socialtilsyn)
nogle tilbud er blevet nedlagt som selvstændige organisatoriske enheder
og indgår i stedet for som en afdeling i et andet tilbud (tilbud med flere
afdelinger eller centerkonstruktioner).
Socialstyrelsen vurderer ligeledes i midtvejsevalueringen, at det især er de helt
små tilbud uden afdelinger, der ophører. Der kan registreres en svag foreløbig
tendens til, at flere offentlige tilbud (kommunale og – i særlig grad – regionale
tilbud) ophører som selvstændige juridiske enheder. Antagelsen er, at der er tale
22
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0023.png
om mindre offentlige tilbud, der bliver lagt ind under et andet tilbud som en af-
deling.
4.4 Gennemførte nygodkendelser
Socialtilsynene har ansvaret for at behandle ansøgninger om godkendelse fra
nye plejefamilier og sociale tilbud. På baggrund af alle temaerne i kvalitetsmo-
dellen skal tilsynene vurdere, hvorvidt der er den fornødne kvalitet i ansøgende
plejefamilie eller sociale tilbud.
Af tabellen nedenfor fremgår det samlede antal nygodkendelser i både 2014 og
2015. Det skal i denne forbindelse bemærkes, at det er datoen, hvor en ansøg-
ning er færdigbehandlet, der er afgørende for, hvilket år den bliver talt med i.
Ansøgninger, der blev modtaget i 2015, men som inden årsskiftet ikke var fær-
digbehandlet, vil derfor først fremgå i opgørelsen for 2016.
Tabel 9. Antallet af nygodkendelser i 2014 og 2015
Plejefamilier
Sociale tilbud
2014
2015
2014
2015
Nord
28
123
11
11
Midt
140
162
10
7
Syd
31
111
9
10
Øst
42
80
11
13
Hovedstaden
37
80
12
20
I alt
278
556
53
61
I alt
2014
39
150
40
53
49
331
2015
134
169
121
93
100
617
Af tabellen fremgår det, at der i 2015 blev nygodkendt næsten dobbelt så mange
plejefamilier som i 2014, og at der var en svag stigning i antallet af nygodkendte
sociale tilbud i samme periode.
4.5 Gennemførte regodkendelser
Som led i tilsynsreformen fik de fem socialtilsyn til opgave inden den 1. januar
2016 at godkende alle de plejefamilier og sociale tilbud, der var godkendt som
generelt egnede ved socialtilsynslovens ikrafttræden den 1. januar 2014.
Tabellen nedenfor viser antallet af regodkendelser for hele regodkendelsesperi-
oden i 2014-2015. Af tabellen fremgår det, at tilsynene har regodkendt væsent-
ligt flere tilbud og plejefamilier i 2015 sammenlignet med 2014 Fra i alt 2.091 i
2014 til 5.331 i 2015.
23
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0024.png
Tabel 10. Antallet af regodkendelser i 2014-2015
Plejefamilier
2014
2015
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
268
337
471
286
150
1.512
617
1.005
719
890
703
3.934
Sociale tilbud
2014
2015
116
93
88
55
227
579
196
266
328
326
281
1.397
I alt
2014
384
430
559
341
377
2.091
2015
813
1.271
1.047
1.216
984
5.331
Alle fem socialtilsyn har oplyst, at de har regodkendt alle sociale tilbud og pleje-
familier. Tilsynene har med andre ord nået den store regodkendelsesopgave, der
jf. afsnit 4 ovenfor blev fastlagt med overgangsordningen.
På plejefamilieområdet var der dog ved årsskiftet i alt 12 plejefamilier, der ikke
var regodkendt. Det drejer sig om henholdsvis otte plejefamilier i Socialtilsyn
Syd og fire plejefamilier i Socialtilsyn Hovedstaden. Dette skyldtes blandt andet
tekniske udfordringer, misforståelser i planlægningen af tilsynet og meget sene
overdragelser fra de kommuner, tilsynet overtog ansvaret for tilsynet fra. De 12
plejefamilier blev regodkendt i januar 2016.
4.6 Gennemførte tilsynsbesøg
Socialtilsynene skal ifølge socialtilsynslovens § 7, stk. 3, aflægge alle plejefamilier
og sociale tilbud minimum et årligt tilsynsbesøg.
De fem socialtilsyn har oplyst, at de har gennemført de lovpligtige tilsynsbesøg
på sociale tilbud i 2015. På plejefamilieområdet manglede der dog i alt 20 til-
synsbesøg for at leve op til kravet om mindst et årligt tilsynsbesøg. Det drejer sig
om én plejefamilie i Socialtilsyn Nord, 15 plejefamilier i Socialtilsyn Syd og fire
plejefamilier i Socialtilsyn Hovedstaden. Dette skyldtes blandt andet tekniske
udfordringer, misforståelser i planlægningen af tilsynet og sene overdragelser til
socialtilsynene fra de ansvarlige kommuner.
Tabellen nedenfor viser antallet af gennemførte anmeldte og uanmeldte tilsyns-
besøg fordelt på de enkelte socialtilsyn. Det fremgår, at der i alt blev gennemført
11.391 tilsynsbesøg i 2015. Det svarer til en stigning på cirka 17 pct. i forhold til
2014, hvor der i alt blev gennemført 9.726 tilsynsbesøg.
Det skal bemærkes, at tilbud med mange afdelinger og tilbud med påbud eller
skærpet tilsyn typisk får flere tilsynsbesøg i løbet af et år end andre tilbud. Antal-
let af gennemførte
tilsynsbesøg
er derfor typisk højere end antallet af
tilsyn.
24
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0025.png
Tabel 11. Antallet af gennemførte anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i 2014-2015
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Anmeldte
2014
2015
490
1.437
2.079
2.469
1.853
2.299
1.924
2.388
1.558
1.931
7.904 10.524
Uanmeldte
2014
2015
919
304
144
121
267
134
195
130
297
178
1.822
867
I alt
2014
1.409
2.223
2.120
2.119
1.855
9.726
2015
1.741
2.590
2.433
2.518
2.109
11.391
Tilsynene har ifølge lov om socialtilsyn § 7, stk. 2, nr. 1, mulighed for at gennem-
føre uanmeldte tilsynsbesøg. En fordel ved uanmeldte besøg, er, at tilsynet kan
opnå bedre indblik i dagligdagen og den umiddelbare omgang med plejebørnene
og borgerne. Ulempen ved uanmeldte tilsynsbesøg er omvendt, at det kan være
uhensigtsmæssigt at henvende sig til beboeren med et særligt behov for stabili-
tet og forudsigelighed uden forudgående at give tilbuddet lejlighed til at forbere-
de beboeren på dette. Derfor skal der tages højde for målgruppen i tilrettelæg-
gelsen af et tilsynsbesøg.
Af tabellen nedenfor fremgår det, at andelen af uanmeldte tilsynsbesøg i 2015
cirka udgjorde 8 pct. af det samlede antal gennemførte tilsynsbesøg. Det er en
væsentlig ændring i forhold til 2014, hvor andelen udgjorde cirka 19 pct. Sidst-
nævnte fremgår af Socialstyrelsens årsrapport om socialtilsynenes virksomhed i
2014.
Tabel 12. Anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg i 2015
Anmeldte
Plejefamilier
Sociale tilbud
I alt
Antal
Andel
Antal
Andel
Antal
Andel
7.508
96 pct.
3.016
84 pct.
10.524
92 pct.
Uanmeldte
313
4 pct.
554
16 pct.
867
8 pct.
I alt
7.821
100 pct.
3.570
100 pct.
11.391
100 pct.
Der ses desuden en tendens til, at tilsynene samlet set gør mere brug af mulighe-
den for uanmeldte tilsynsbesøg på sociale tilbud end hos plejefamilier. Det frem-
går af tabellen ovenfor, at andelen af uanmeldte tilsynsbesøg hos plejefamilierne
i 2015 blot udgør omtrent 4 pct. af det samlede antal tilsynsbesøg hos plejefami-
lierne, mens andelen af uanmeldte tilsynsbesøg på sociale tilbud udgør cirka 16
pct. af det samlede antal tilsynsbesøg på sociale tilbud.
4.7 Iværksatte sanktioner
Socialtilsynet har mulighed for at iværksætte forskellige former for sanktioner,
såfremt tilbuddet eller plejefamilien ikke lever op til den fornødne kvalitet. I lov
25
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0026.png
om socialtilsyn er der lagt op til, at der forud for iværksatte sanktioner, herunder
skærpet tilsyn og ophør af godkendelse, har været en dialog mellem socialtilsy-
net og det pågældende tilbud om de forhold, som opleves som kritisable. Tilbud-
det har således mulighed for at rette op på disse forhold hurtigst muligt og inden
en sanktion eventuelt iværksættes.
Det forudsættes således, at tilsynene gennem dialog med tilbuddene bidrager til
at udvikle kvaliteten af tilbuddene. Et eventuelt lavt eller højt niveau af iværksat-
te sanktioner er derfor ikke udtryk for, at tilsynene ikke har fokus på og arbejder
med at udvikle kvaliteten på tilbuddene.
Nedenfor fremgår niveauet for godkendelser med vilkår, påbud og skærpede
tilsyn, tilbagekaldte godkendelser og ophørte tilbud og plejefamilier i 2014 og
2015.
Det fremgår af de nedenstående tabeller, at antallet af iværksatte sanktioner er
steget fra 2014 til 2015. Stigningen i antallet af iværksatte sanktioner skal dog
ses i lyset af, at der i 2015, jf. afsnit 4.5, blev gennemført langt flere regodkendel-
ser i 2015 end i 2014.
Godkendelser med vilkår
Socialtilsynet kan i forbindelse med en godkendelse (nygodkendelse eller regod-
kendelse i 2014-2015) fastsætte vilkår, hvis opfyldelse er en betingelse for god-
kendelsen. Sanktionen anvendes alene i forbindelse med nygodkendelse eller
regodkendelse af et tilbud eller en plejefamilie, og finder således ikke anvendelse
i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn.
For at socialtilsynet kan give en betinget godkendelse, må det anses for værende
overvejende sandsynligt, at tilbuddet efterfølgende vil kunne opfylde betingelsen.
I tabellen nedenfor ses antallet af godkendelser med vilkår for tilbudsområdet og
plejefamilieområdet i henholdsvis 2014 og 2015.
26
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0027.png
Tabel 13. Antal godkendelser med vilkår
Plejefamilier
2014
2015
1
15
10
14
12
29
6
29
3
37
32
124
Tilbud
2014
2015
53
144
0
12
23
71
7
111
46
119
129
447
I alt
2014
54
10
35
13
49
161
2015
159
26
100
140
156
581
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Note: Antallet af godkendelser med vilkår skal ses i sammenhæng med tilsynenes samlede portefølje af tilbud
og plejefamilier, der jf. tabel 8 varierer væsentligt. Det skal ligeledes bemærkes, at tallene ikke dækker over
antallet af tilbud, der er blevet godkendt med vilkår, men derimod antallet af gange, tilsynet har anvendt sank-
tionen ’godkendelse med vilkår’. I de tilfælde, hvor et vilkår forlænges, vil det optræde flere gange i opgørelsen.
Tabellen viser, at antallet af godkendelser med vilkår både i 2014 og 2015 er
størst på tilbudsområdet. Derudover fremgår det, at der samlet set er sket en
stigning i antallet af godkendelser med vilkår fra 2014 til 2015 på både plejefa-
milieområdet og tilbudsområdet. Det er en gennemgående tendens i de fem soci-
altilsyn, idet der i alle fem tilsyn er sket en stigning i antallet fra 2014 til 2015.
Stigning i antallet af godkendelser med vilkår skal, jf. afsnit 4.5 ses i lyset af, at
tilsynene har foretaget langt flere regodkendelser i 2015 end i 2014.
Tabellen viser desuden, at antallet af godkendelser med vilkår i 2015 varierer
imellem de fem socialtilsyn. Socialtilsyn Midt har i 2015 godkendt under 30 til-
bud og plejefamilier med vilkår, mens de øvrige fire socialtilsyn i 2015 hver har
godkendt mellem 100 og ca. 160 tilbud og plejefamilier med vilkår.
Påbud
Der kan udstedes påbud over for tilbuddene, hvis der ved driftstilsyn eller re-
godkendelse konstateres forhold, som tilbuddet skal rette op på som forudsæt-
ning for en fortsat godkendelse, jf. lov om socialtilsyn § 8, stk. 2. Tilsynet skal
anføre en frist for opfyldelsen af påbuddet. Tabellen nedenfor viser antal iværk-
satte påbud udstedt på tilbudsområdet og plejefamilieområdet i henholdsvis
2014 og 2015.
Tabel 14. Antal iværksatte påbud
Plejefamilier
2014
2015
3
6
0
0
6
7
8
1
5
8
22
22
Tilbud
2014
2015
31
45
26
9
5
26
10
14
38
52
110
146
I alt
2014
34
26
11
18
43
132
2015
51
9
33
15
60
168
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Note: Antallet af påbud skal ses i sammenhæng med tilsynenes samlede portefølje af tilbud og plejefamilier, der
jf. tabel 8 varierer væsentligt. Det skal ligeledes bemærkes, at tallene ikke dækker over antallet af tilbud, der
27
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0028.png
har modtaget et påbud, men derimod antallet af gange, tilsynet har anvendt sanktionen ’påbud’. I de tilfælde,
hvor et påbud forlænges, vil det optræde flere gange i opgørelsen.
Det fremgår af tabellen at der også i antallet af påbud samlet set er sket en stig-
ning fra 2014 til 2015. Dette skal ligeledes ses i sammenhæng med, at tilsynene
har foretaget langt flere regodkendelser i 2015 end i 2014. Derudover viser ta-
bellen, at der imellem de fem socialtilsyn er variation i omfanget af iværksatte
påbud i 2015, hvor Socialtilsyn Midt iværksatte færrest påbud (9), mens Social-
tilsyn Nord (51) og Socialtilsyn Hovedstaden (60) iværksatte flest påbud i 2015.
Ligeledes ses mellem de fem socialtilsyn variation i udviklingen fra 2014 til 2015.
Antallet af iværksatte påbud er således steget i Socialtilsyn Nord, Syd, og Hoved-
staden, mens antallet er faldet i Socialtilsyn Midt og Socialtilsyn Øst.
Skærpet tilsyn
Et tilbud kan blive underlagt et skærpet tilsyn, hvis der viser sig bekymrende
eller kritisable forhold i forbindelse med et driftstilsyn eller en regodkendelse af
tilbuddet jf. lov om socialtilsyn § 8. Ved et skærpet tilsyn føres et intensiveret
tilsyn med tilbuddet, og tilbuddet pålægges et eller flere påbud, som tilbuddet
skal rette op på for at kunne opnå en fortsat godkendelse. Afgørelse om skærpet
tilsyn træffes for tre måneder ad gangen. Hvis et skærpet tilsyn forlænges yderli-
gere 3 måneder, optræder det som et nyt skærpet tilsyn.
Tabellen nedenfor viser antallet af skærpede tilsyn på plejefamilieområdet og
tilbudsområdet i henholdsvis 2014 og 2015.
Tabel 15. Antal skærpede tilsyn
Plejefamilier
2014
2015
0
1
0
0
0
1
1
0
2
0
3
2
Tilbud
2014
2015
4
13
8
5
3
8
3
7
5
9
23
42
I alt
2014
4
8
3
4
7
26
2015
14
5
9
7
9
44
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Note: Antallet af skærpede tilsyn skal ses i sammenhæng med tilsynenes samlede portefølje af tilbud og pleje-
familier, der jf. tabel 8 varierer væsentligt. Det skal ligeledes bemærkes, at tallene ikke dækker over antallet af
tilbud, hvor der er blevet iværksat et skærpet tilsyn, men derimod antallet af gange, tilsynet har anvendt sank-
tionen ’skærpet tilsyn’. I de tilfælde, hvor et skærpet tilsyn forlænges, vil det optræde flere gange i opgørelsen.
Tabellen viser, at det der indenfor tilbudsområdet er sket en stigning i antallet af
skærpede tilsyn på tilbudsområdet fra 2014 til 2015. Denne stigning skal, som
ovenfor nævnt, ses i sammenhæng med, at tilsynene har foretaget flere regod-
kendelser i 2015 end i 2014.
28
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0029.png
Ikke-godkendte tilbud og plejefamilier
I forbindelse med regodkendelserne og i det driftsorienterede tilsyn har der væ-
ret tilbud, hvor tilsynene har vurderet, at kvaliteten af tilbuddet har været util-
strækkelig, hvorfor tilsynene har tilbagekaldt godkendelsen. Tabellen nedenfor
viser antallet af godkendelser, som med en myndighedsafgørelse er trukket til-
bage af tilsynene i henholdsvis 2014 og 2015.
Tabel 16. Antal tilbagekaldte godkendelser
Plejefamilier
2014
2015
1
16
3
18
7
35
11
13
6
24
28
106
Tilbud
2014
2015
0
0
0
7
2
2
1
7
0
2
3
18
I alt
2014
1
3
9
12
6
31
2015
16
25
37
20
26
124
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
I alt
Note: Antallet af tilbagekaldte godkendelser skal ses i sammenhæng med tilsynenes samlede portefølje af tilbud
og plejefamilier, der jf. tabel 8 varierer væsentligt.
Tabellen viser, at der er sket en stigning i antallet af tilbagekaldte godkendelser
fra 2014 til 2015. Stigningen gør sig særligt gældende på plejefamilieområdet,
men også på tilbudsområdet er det sket en stigning. Ligesom stigningen i brugen
af de øvrige sanktionsmuligheder skal denne stigning ses i sammenhæng med, at
tilsynene, i 2015, jf. afsnit 4.5, har foretaget væsentligt flere regodkendelser end i
2014.
4.8 Whistleblowerordningen
Med det nye socialtilsyn blev der indført en såkaldt ”whistleblowerordning” jf. §
11 i lov om socialtilsyn. Socialtilsynene tager imod henvendelser telefonisk,
skriftligt og ved personligt fremmøde. Alle fem tilsyn har etableret en
lig ”whistleblower”-telefon, ligesom der er adgang til en skriftlig webformular via
tilsynenes hjemmesider.
Tilsynene registrerer henvendelserne enkeltvis. Dette uanset om der er flere
anmeldere om det samme forhold eller om en anmelder henvender sig flere gan-
ge. Nedenfor vises antallet af henvendelser for hver tilsynsenhed og tilbudstype i
2015.
Tabel 17. Antal henvendelser efter § 11 (whistleblowerordningen) i 2015
I alt
Nord
202
Midt
206
Syd
220
Øst
230
Hst
172*
I alt
1.030
*Hertil kommer 30 henvendelser, som ligger uden for socialtilsynets kompetenceområde.
29
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0030.png
Til sammenligning var der i 2014 i alt 853 henvendelser til whistleblowerord-
ningen i de fem tilsyn. Der er således sket en stigning i antallet af henvendelser
på 21 pct.
Midtvejsevalueringen af tilsynsreformen udarbejdet januar 2016 viser, at hen-
vendelserne til de fem socialtilsyn primært har givet anledning til anmeldte eller
uanmeldte tilsynsbesøg samt anden videre undersøgelse (Midtvejsevaluering af
tilsynsreformen s. 31-32).
Evalueringen viser desuden, at det primært er pårørende, nuværende og tidlige-
re medarbejdere eller andre (naboer, bekendte mm), der anvender ordningen.
Det er således i mindre grad nuværende eller tidligere beboere eller plejebørn,
der benytter ordningen (Midtvejsevaluering af tilsynsreformen s. 30).
Endelig viser Midtvejsevalueringen, at årsagerne til henvendelserne hovedsage-
ligt vedrører ledelse, socialfaglige kompetencer og pædagogik (Midtvejsevalue-
ring af tilsynsreformen s. 30).
Det er socialtilsynenes vurdering, at der er et godt kendskab til ordningen, og at
det anvendes efter formålet. Tilsynene peger desuden på, at ordningen har bi-
draget til oplysninger, som socialtilsynene ellers ikke ville komme i besiddelse af.
Dog nævnes også, at det kan være en udfordring at undersøge oplysningerne til
bunds, idet socialtilsynet ikke må forholde tilbud eller plejefamilier de modtagne
oplysninger.
Socialtilsynene oplyser, at de informerer om whistleblowerordningen på deres
respektive hjemmesider. Derudover fortælles der om ordningen i forbindelse
med tilsynsbesøg ligesom oplysninger om ordningen er trykt på forskellige tryk-
te materialer fra tilsynene, herunder eksempelvis visitkort, plakater og foldere.
Det er Socialstyrelsens vurdering, at whistleblowerordningen er blevet imple-
menteret efter hensigten i socialtilsynene, at kendskabet til ordningen er blevet
formidlet til relevante målgrupper og bidrager med vigtige oplysninger til til-
synsarbejdet, som tilsynene ellers sandsynligvis ikke ville være kommet i besid-
delse af.
4.9 Inddragelse af borgerens perspektiv
Et centralt element i tilsynsreformen er, at borgeren er i centrum og bliver hørt.
Af forarbejderne til socialtilsynsloven fremgår det derfor, at der skal sikres fokus
på borgeren i det driftsorienterede tilsyn eksempelvis ved at stille krav om, at
borgeren høres.
30
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0031.png
I forbindelse med Socialstyrelsens midtvejsevaluering af tilsynsreformen fra ja-
nuar 2016 har Socialstyrelsen sat fokus på inddragelse af borgerens perspektiv.,
Socialstyrelsen har i den forbindelse konstateret, at der er tilsyn, som tilsynela-
dende foregår uden samtaler med børn/borgere og deres pårørende. Dette gæl-
der både på tilbudsområdet og i særlig grad på plejefamilieområdet. På baggrund
af en opfølgende dialog mellem Socialstyrelsen og socialtilsynene vurderes dette
forhold dog i nogen grad at være udtryk for en mangelfuld registreringspraksis.
I de tilfælde, hvor borgernes perspektiv er blevet inddraget, er borgeren den kil-
de, der oftest bliver hørt ved driftsorienterede tilsyn sammenholdt med andre
kilder såsom pårørende og borgerens handlekommune
Samlet set har Socialstyrelsen i forbindelse med midtvejsevalueringen konstate-
ret, at det på nuværende tidspunkt er vanskeligt at drage valide konklusioner om
tilsynenes inddragelse af borgernes perspektiv, fordi datakvaliteten på området
er særdeles lav.
Socialstyrelsen har særligt fokus på at følge, hvordan og i hvilket omfang borge-
rens perspektiv bliver inddraget i tilsynet. Socialstyrelsen vil på den baggrund
iværksætte en stikprøveundersøgelse med henblik på at afdække omfanget af
tilsynenes inddragelse af borgerens perspektiv i forbindelse med de driftsorien-
terede tilsyn. Samtidig skal stikprøven afdække, hvordan borgerens perspektiv
indgår i tilsynenes faglige kvalitetsvurderinger.
4.10 Tilbuddenes kvalitet
Socialtilsynet har ansvar for at føre tilsyn med alle sociale tilbud og plejefamilier
i Danmark. Dette giver mulighed for at opnå et indblik i udviklingen og kvaliteten
på området. Udover at føre tilsyn med tilbud og plejefamilier følger tilsynene den
overordnede udvikling i kvaliteten i tilbud og plejefamilier og tager i tilrettelæg-
gelsen af tilsynet afsæt heri.
De fem socialtilsyn skal udarbejde en årsrapport om tilbuddenes kvalitet herun-
der socialtilsynenes generelle overvejelser om kvaliteten i de tilbud, der er om-
fattet af socialtilsynet samt den faglige og organisatoriske udvikling i tilbuddene
jf. bekendtgørelsen til lov om socialtilsyn § 11.
Vurderingen af et tilbuds kvalitet sker ud fra en samlet, faglig vurdering inden
for rammerne af temaerne i kvalitetsmodellen under hensyn til tilbuddets karak-
ter og målgruppe.
Kriterierne og indikatorerne under hvert tema angiver forhold, som socialtilsy-
net skal bedømme kvaliteten i tilbuddet ud fra. Bedømmelsen af indikatorer og
31
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0032.png
kriterier skal understøtte socialtilsynets samlede vurdering af, om tilbuddet har
fornøden kvalitet.
Indikatorerne bedømmes efter en skala fra 1 (I meget lav grad opfyldt) til 5 (I
meget høj grad opfyldt).
Bedømmelsen af indikatorerne giver grundlag for bedømmelse af kriterierne og
resulterer i en samlet, skriftlig bedømmelse for hvert tema.
Til belysning af tilbuddenes generelle kvalitet har de fem socialtilsyn i årsrappor-
terne for 2015 udvalgt én indikator for hvert af de 7 temaer i kvalitetsmodellen.
De fem socialtilsyn har desuden valgt at belyse kvaliteten i en opdeling på hen-
holdsvis voksenområdet, børne- og ungeområdet samt plejefamilieområdet. Det
fælles indikatorsæt består således af syv indikatorer på voksenområdet, syv in-
dikatorer på børne- og ungeområdet og syv indikatorer på plejefamilieområdet.
Desuden har nogle socialtilsyn valgt at behandle andre fokusområder til belys-
ning af kvaliteten i tilbuddene. Det er eksempelvis magtanvendelser, nygodken-
delsesprocessen, tilbuddenes juridiske grundlag, professionalisering af plejefa-
milier etc. Dette er ikke fokusområder, der går på tværs af alle tilsynenes årsrap-
porter, hvorfor der ikke kan udledes noget om den generelle kvalitet på tværs
alle fem socialtilsyn med udgangspunkt i disse fokusområder. Disse fokusområ-
der vil derfor ikke blive behandlet i det følgende.
Dette afsnit fokuser på socialtilsynenes analyser med udgangspunkt i det fælles
indikatorsæt, som fremgår nedenfor.
32
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0033.png
Tabel 18 De fem socialtilsyns fælles indikatorsæt for årsrapporterne 2015
Tema
Tilbud Voksen- Tilbud Børne- og Plejefamilieområ-
området
ungeområdet
det
Uddannelse og
1B
- Borgerne er i
1B
- Borgerne er i
1A
- barnet er i under-
undervisningstil-
undervisningstil-
visningstilbud
beskæftigelse
bud
2B
- Borgerne ind-
Selvstændig-
hed og relatio-
går i sociale relati-
oner, fællesskaber
ner
og netværk i det
omgivende
sam-
fund
3C
- Tilbuddet kan
Målgrupper,
metoder
og
dokumentere posi-
tive resultater i
resultater
forhold til opfyldel-
sen af de mål, de
visiterende kom-
muner har opstillet
for borgernes op-
hold
9A
- Borgerne har i
Organisation
forhold til deres
og ledelse
behov, tilstrække-
lig kontakt til per-
Familiestruk-
sonale med rele-
tur og familie-
vante kompetencer
bud
2E
- Børnene /de
2A
- Barnet indgår i
unge har venskaber sociale relationer, fæl-
udenfor tilbuddet
lesskaber og netværk i
det omgivende sam-
fund
3C
- Tilbuddet kan
dokumentere posi-
tive resultater i
forhold til opfyldel-
sen af de mål, de
visiterende kom-
muner har opstillet
for borgernes op-
hold
9A
- Borgerne har i
forhold til deres
behov, tilstrække-
lig kontakt til per-
sonale med rele-
vante kompetencer
10B
- Det er afspej-
let i medarbejder-
nes samspil med
borgerne, at med-
arbejderne
har
relevante kompe-
tencer
12A
- Tilbuddets
budget
afspejler
tilbuddets
mål-
grupper, metoder,
samt
tilbuddets
planer for faglig
udvikling og større
ændringer
14A
- Borgernes
trives i de fysiske
rammer
4B
- Plejefamilien kan
redegøre for, hvordan
de understøtter opfyl-
delsen af de mål, der
opstilles for barnets
anbringelse eller af-
lastningsophold i pleje-
familien
7A
- Plejefamilien har
overskud til at vareta-
ge opgaven som pleje-
familie
dynamik
Kompetencer
10B
- Det er afspej-
let i medarbejder-
nes samspil med
borgerne, at med-
arbejderne
har
relevante kompe-
tencer
12A
- Tilbuddets
Økonomi
budget
afspejler
tilbuddets
mål-
grupper, metoder,
samt
tilbuddets
planer for faglig
udvikling og større
ændringer
Fysiske
ram-
14A
- Borgernes
trives i de fysiske
mer
rammer
8B
- Plejefamilien er
kompetente til at drage
omsorg for barnets
særlige behov, udvik-
ling og opdragelse
9A
- Plejefamiliens
disponible
indkomst
giver grundlag for at
sikre barnet stabile
rammer og vilkår
10A
- Barnet trives i de
fysiske rammer
33
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0034.png
Kvaliteten generelt
Ud fra de fem socialtilsyns årsrapporter, kan det konstateres, at der på tværs af
det fælles indikatorsæt scores forholdsvist højt på de udvalgte indikatorer, hvil-
ket giver det overordnede indtryk, at socialtilsynene bedømmer kvaliteten i de
sociale tilbud og plejefamilier som værende højt. Der er dog variationer både på
tværs af tilbudstyper og på tværs af de syv temaer fra kvalitetsmodellen.
Det skal bemærkes, at der i det fælles indikatorsæt som nævnt kun er valgt én
indikator for hvert tema. Dette er et meget spinkelt datagrundlag i forhold til at
kunne udlede noget generelt om kvaliteten af sociale tilbud på tværs af de fem
tilsyn. Bedømmelserne af de udvalgte indikatorer kan dog være med til at pege
på nogle tendenser og mønstre på tværs af tilsynene, der er interessante.
Variationer på tværs af tilbudstyper
Opgørelser fra de fem socialtilsyn viser, at der er forskelle på gennemsnitsbe-
dømmelserne for henholdsvis plejefamilier, børne- og ungeområdet, voksenom-
rådet samt tilbud, hvor der både er voksne, børn og unge. Nedenstående tabel
viser den samlede opgørelse over gennemsnitsbedømmelserne for de forskellige
tilbudstyper for alle fem socialtilsyn.
Tabel 19. Kvalitetsvurderinger af tilbudstyper
Kombinerede
Børne- og un-
ge samt vok-
sentilbud
4,2
-
4,1
3,89
-
4,06
Nord
Midt
Syd
Øst
Hovedstaden
Gennemsnit
Plejefamilier
4,4
4,46
4,3
4,22
4,35
4,34
Børne- og
ungetilbud
4,2
3,89
4,2
4,02
3,9
4,04
Voksentilbud
4,0
3,82
4,1
4,01
3,68
3,92
Opgørelsen på tilbudsområdet ikke er direkte sammenlignelig, idet Socialtilsyn
Midt og Socialtilsyn Hovedstaden ikke i årsrapporten har opgørelser over kom-
binerede børne- og voksentilbud Ovenstående tabel viser dog en tendens på
tværs af de fem socialtilsyn. For alle fem tilsyn gælder det, at plejefamilier får
den højeste gennemsnitsbedømmelse. Desuden ses en tendens til, at voksentil-
buddene er dem, der får den laveste gennemsnitsbedømmelse. Dette foldes yder-
ligere ud i afsnit nedenfor
34
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0035.png
Herudover har de fem socialtilsyn valgt at behandle forskellige fokusområder i
deres beskrivelse af kvaliteten på socialområdet, såsom eksempelvis magtan-
vendelser, godkendelsesprocessen og tilbuddenes juridiske grundlag.
Kvaliteten generelt
På grundlag af de fem socialtilsyns årsrapporter, kan det konstateres, at der på
tværs af det fælles indikatorsæt scores forholdsvist højt på de udvalgte indikato-
rer, hvilket indikerer, at socialtilsynene bedømmer kvaliteten i de sociale tilbud
og plejefamilier som værende højt. Der er dog variationer både på tværs af til-
budstyper og på tværs af de syv temaer fra kvalitetsmodellen.
Det skal bemærkes, at der i det fælles indikatorsæt som nævnt kun er valgt én
indikator for hvert tema. Dette er et spinkelt datagrundlag i forhold til at kunne
udlede noget om kvaliteten af sociale tilbud på tværs af de fem tilsyn. Det skal
ligeledes understreges, at kvalitetsmodellen og de tilhørende indikatorer kun har
været i brug i relativt begrænset tid, hvorfor der fortsat udestår en implemente-
ringsopgave, og herunder en ensartning af brugen og scoringen af indikatorerne.
Det er således Socialstyrelsens samlede vurdering, at resultaterne af tværgående
analyser af kvalitetsbedømmelser fortsat skal fortolkes med stor forsigtighed.
Kvaliteten i sociale tilbud
De fem socialtilsyn vurderer generelt, at kvaliteten i de sociale tilbud er relativt
høj, men at kvaliteten på sociale botilbud vurderes lidt lavere end kvaliteten i
plejefamilier.
På tværs af de fem socialtilsyn ses en tendens til, at kvaliteten i sociale tilbud på
voksenområdet vurderes lavere end tilbud på børneområdet. Denne tendens
underbygges yderligere af, at flere at tilsynene har peget på, at der på nogle om-
råder er større kvalitetsudfordringer i tilbud på voksenområdet. Nedenfor be-
skrives nogle af de kvalitetsudfordringer, tilsynene oplever på voksenområdet
Kvaliteten på voksenområdet
Generelt set er det vurderingen, at kvaliteten på voksenområdet er høj, og at det
kun er ganske få tilbud, hvor der er alvorlige kvalitetsmangler. Voksentilbuds-
området er i øvrigt kendetegnet ved stor variation og kompleksitet, da det både
dækker handicapområdet, psykiatriområdet, misbrugsområdet samt herberg og
krisecentre. De kvalitetsmangler, der iagttages på voksenområdet, spænder
dermed også over forskelligartede tilbud med mange forskelligartede målgrup-
per.
Socialtilsynene peger på, at i de voksentilbud, hvor borgerne ikke trives, kan det-
te bl.a. skyldes en for bred målgruppe på tilbuddet. En meget bred målgruppe
kan dels betyde, at beboerne har svært ved at relatere til hinanden og herudover,
35
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0036.png
at medarbejderne mangler en fælles faglig forståelse af den indsats, de skal leve-
re, herunder de metoder, de skal anvende. Endelig kan det betyde, at medarbej-
derne ikke har kompetencerne til at imødekomme de mange forskelligartede
behov, der findes hos borgerne.
Tilsynene peger desuden på, at manglende trivsel hos borgerne på voksenområ-
det kan skyldes, at borgerne ikke i tilstrækkelig grad har kontakt med personale,
der har relevante kompetencer. Årsagen til dette kan være, at der er for lidt per-
sonale ansat, at der mangler efteruddannelse af personalet eller, at målgruppen
på tilbuddene har ændret sig uden at personalets kompetencer er fulgt med.
Endelig er der opmærksomhed på, at borgerne i perioder kan være så dårligt
fungerende, at det påvirker deres oplevelse af trivsel på tilbuddet.
Det nævnes desuden i socialtilsynenes årsrapporter, at der for nogle målgrupper
på voksenområdet ikke altid er fokus på, at borgerne kommer i relevante former
for uddannelse og beskæftigelse. Uddannelse og beskæftigelse skal opfattes i
bred forstand. Det vil sige, at det også rummer forskellige former for særligt til-
rettelagte skole-, uddannelses- og beskæftigelsestilbud samt aktivitets- og sam-
værstilbud. I den sammenhæng nævnes både borgere med udviklingshæmning,
borgere med misbrug og borgere tilknyttet psykiatriområdet. Det fremgår end-
videre, at tilbud på voksenområdet heller ikke altid har det fornødne fokus på
udvikling af borgernes sociale relationer og selvstændighed. Dette især, når det
drejer sig om at opbygge og udvikle sociale relationer udenfor tilbuddet.
I forhold til opstilling af mål for borgerne og arbejdet med resultatdokumentati-
on ses en generel forbedring i dette arbejde på tværs af sociale tilbud fra 2014 til
2015.
I forhold til voksenområdet nævner ét tilsyn, at de ser en tendens til, at tilbudde-
ne på psykiatriområdet er bedre end tilbuddene på handicapområdet til at op-
stille konkretet mål for uddannelse og beskæftigelse og for borgernes sociale liv
og netværk. Til gengæld vurderes borgerne på handicapområdet i højere grad
end på psykiatriområdet rent faktisk i gang med uddannelse eller i beskæftigelse
og har et socialt liv og netværk.
Baseret på de tilgængelige data er det på nuværende tidspunkt ikke muligt at
uddrage valide tværgående konklusioner om kvaliteten på sociale tilbud, herun-
der tilbud på voksenområdet. Socialstyrelsen vil i den løbende dialog, og i arbej-
det med implementeringen følge udviklingen, og vil ligeledes have fokus på kva-
liteten på sociale tilbud i kommende årsrapporter.
36
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0037.png
Kvaliteten i plejefamilier
I socialtilsynenes årsrapporter fremgår det, at socialtilsynene vurderer, at pleje-
familierne generelt set har en meget høj kvalitet.
Socialtilsynene vurderer at plejebørnene i langt overvejende grad i dagtilbud
eller grundskoleforløb og det er oplevelse, at plejefamilierne yder en stor indsats
i forhold til at understøtte dette. I de tilfælde, hvor barnet ikke er tilknyttet dag-
tilbud eller grundskole, skyldes dette hovedsageligt at;
barnet er under eller over den skolepligtige alder, at barnets udfordringer
betyder,
barnet har svært ved at deltage i dagtilbud eller skole
Socialtilsynene peger desuden på, at plejebørn i stort omfang indgår i sociale
relationer, fællesskaber og netværk og at plejefamilierne formår at tage initiativ
til og støtte op om dette. Dette eksempelvis ved at lave legeaftaler, deltage i fri-
tidsaktiviteter, deltage i arrangementer i daginstitution og skole, afholde børne-
fødselsdag etc. I de tilfælde, hvor plejefamilier bedømmes lavt skyldes det pri-
mært barnets alder eller, at barnet har særlige vanskeligheder, der gør, at barnet
skærmes fra deltagelse i sociale aktiviteter.
Det er socialtilsynenes vurdering, at hovedparten af plejefamilierne er bekendt
med de opstillede mål for anbringelsen. Der ses en udvikling fra 2014 til 2015,
hvor plejefamilierne i 2015 i højere grad end i 2014, efterspørger eller kender til
de opstillede mål og kan redegøre for, hvordan de som plejefamilie understøtter
disse og har en opfølgende dialog med kommunen om målene. Samtidig er der
fortsat en del plejefamilier, der ikke i tilstrækkelig grad kender de konkrete mål
eller som ikke kan redegøre for, hvordan de som plejefamilie understøtter måle-
ne.
Socialtilsynene oplever, at plejefamilien i meget høj grad har overskud til at vare-
tage opgaven som plejefamilie og dermed at skabe stabile og trygge rammer for
barnet, hvor barnet inddrages som en del af familien.
Dette understøttes ligeledes i socialtilsynenes vurdering af plejefamiliernes
kompetencer. Her vurderer socialtilsynene, at plejefamilierne i meget høj grad
har de nødvendige kompetencer og forudsætninger til at kunne drage omsorg
for plejebarnet, opdrage og tilgodese de særlige behov, barnet måtte have. Sam-
tidig er det oplevelsen, at mange plejefamilier er opsøgende i forhold til at dyg-
tiggøre sig inden for relevante områder. Dog ses også tilfælde, hvor plejefamili-
ens kompetencer ikke matcher barnets belastningsgrad.
Socialtilsynene vurderer generelt set, at plejefamilierne har en stabil økonomi,
der understøtter at barnet får et stabilt ophold i familien. Dog ses også tilfælde
37
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 60: Orientering om Socialstyrelsens Årsrapport 2015 om socialtilsynenes virksomhed samt de fem socialtilsyns årsrapporter for 2015, fra social- og indenrigsministeren
1693142_0038.png
hvor der i større eller mindre omfang er problematiske elementer vedrørende
plejefamilierne privatøkonomi
De fysiske rammer vurderes til at understøtte barnets udfoldelsesmuligheder og
tilgodese særlige behov. I forhold til aflastningsophold er det dog vurderingen, at
nogle få børn ikke har eget værelse, hvilket trækker ned i bedømmelserne. I de
tilfælde, hvor der scores lavt skyldes dette eksempelvis, at det anvendte værelse
ikke har været godkendt til beboelse.
Ligesom det gør sig gældende på tilbudsområdet er det, baseret på de tilgængeli-
ge data, på nuværende tidspunkt ikke muligt at uddrage valide tværgående kon-
klusioner om kvaliteten i plejefamilier. Socialstyrelsen vil i den løbende dialog,
og i arbejdet med implementeringen følge udviklingen, og vil ligeledes have fo-
kus på kvaliteten i plejefamilierne i kommende årsrapporter.
38