Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 53
Offentligt
1691003_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
indsatsen over for
anbragte børn
December 2016
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 53: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for anbragte børn
1691003_0002.png
§ 18, STK. 4-NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 14. oktober 2016
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som social- og indenrigsministeren har
iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
14. november 2016
RN 309/16
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Social- og indenrigsministeren har noteret sig, at Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
finder, at Social- og Indenrigsministeriet ikke i tilstrækkelig grad har understøttet kom-
munerne i at indfri Anbringelsesreformens formål, og at ministeriet efter 10 års indsats
ikke kan dokumentere, at kommunernes sagsbehandling i forhold til anbringelse af
børn er blevet bedre, eller at indsatsen har haft den tilsigtede effekt.
På trods af det kan Rigsrevisionen konstatere, at Social- og Indenrigsministeriet ikke
har iværksat nye initiativer som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretnin-
gens konklusioner, og at ministeriet ikke umiddelbart lægger op til en forstærket ind-
sats. Social- og indenrigsministeren oplyser, at de igangværende initiativer som task-
forcen, ledernetværket og efteruddannelsen skal have tid til at virke.
Social- og indenrigsministeren er enig i, at der ikke tidligere har været tilstrækkeligt
fokus på effekt og virkning af indsatserne på området, og oplyser, at hun er optaget
af, at dette bliver ændret fremadrettet. Rigsrevisionen finder det positivt, at Social- og
Indenrigsministeriet har iværksat initiativer, som skal understøtte, at der kan måles og
dokumenteres effekt af indsatsen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
hvorvidt Social- og Indenrigsministeriets indsats mindsker gabet mellem lovens
centrale krav og den kommunale sagsbehandling i anbringelsessager
hvorvidt Social- og Indenrigsministeriet kan dokumentere, at de initiativer, der er
sat i værk for at understøtte sagsbehandlingen i anbringelsessager, styrker sags-
behandlingen
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 53: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for anbragte børn
1691003_0003.png
2
hvorvidt Social- og Indenrigsministeriet har forbedret måling og dokumentation af
effekten af indsatsen over for anbragte børn, og om ministeriet har udbredt redska-
ber til kommunerne og de sociale tilbud, der hjælper dem til at kunne måle og do-
kumentere effekten af indsatsen
hvorvidt Social- og Indenrigsministeriet har gennemført en sanering af Ankestyrel-
sens anbringelsesstatistik og underretningsstatistik, så ministeriet kun beder kom-
munerne om at indrapportere data, som er nødvendige, og som bliver anvendt.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2016 en beretning om indsatsen over for anbragte børn. Be-
retningen handlede om, hvorvidt Social- og Indenrigsministeriet har understøttet kommuner-
nes indsats over for anbragte børn, så formålet med Anbringelsesreformen fra 2006 er ble-
vet indfriet. Formålet var bl.a. at styrke en mere systematisk og grundig indsats over for det
enkelte barn. Desuden var det en central intention i højere grad at dokumentere og måle ef-
fekten af indsatsen over for det enkelte barn.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det kritisabelt, at Social- og Inden-
rigsministeriet efter 10 års indsats ikke kan dokumentere, at kommunernes sagsbehandling
i forhold til en anbringelse er blevet bedre, eller at indsatsen har haft den tilsigtede effekt.
Statsrevisorerne fandt, at ministeriet ikke i tilstrækkelig grad har understøttet, at kommuner-
ne indfrier Anbringelsesreformens formål. Statsrevisorerne kritiserede desuden, at kommu-
nernes sagsbehandling i mange anbringelsessager ikke overholder lovens krav om børne-
samtaler, handleplaner og børnefaglige undersøgelser.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af social- og indenrigsministerens redegørelse
Problemer med sagsbehandlingen i anbringelsessager
5. Statsrevisorerne kritiserede, at kommunernes sagsbehandling i mange anbringelsessager
ikke overholder lovens krav om børnesamtaler, handleplaner og børnefaglige undersøgelser.
Statsrevisorerne fandt, at Social- og Indenrigsministeriet ikke i tilstrækkelig grad har under-
støttet, at kommunerne indfrier Anbringelsesreformens formål.
Det fremgik også af beretningen, at Rigsrevisionen vurderede, at der var behov for en for-
stærket indsats for at sikre, at sagsbehandlingen lever op til kravene for at indfri Anbringel-
sesreformens formål.
6. Social- og indenrigsministeren oplyser, at det er hendes opfattelse, at en del af baggrun-
den for kommunernes udfordringer har været, at Folketinget har gennemført en række store
reformer med omfattende lovændringer over en forholdsvis kort årrække. Det har vist sig, at
det har været en større udfordring for kommunerne end først antaget at implementere de
mange reformer. Ministeren mener, det er vigtigt, at der fremadrettet ikke vedtages nye, om-
fattende regelændringer, før der er fulgt op på implementeringen af tidligere ændringer.
Ministeren oplyser desuden, at der både fra politisk side og fra ministeriets side fremadret-
tet er behov for at følge langt bedre op på kommunernes implementering af reformer, end
der har været gjort tidligere.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 53: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for anbragte børn
1691003_0004.png
3
7. Det fremgik også af beretningen, at Social- og Indenrigsministeriet har indsamlet viden om
kommunernes praksis, bl.a. gennem praksisundersøgelser. Social- og indenrigsministeren
oplyser i den forbindelse, at ministeriet har haft kendskab til, at kommunerne har haft udfor-
dringer med sagsbehandlingen, og at denne viden netop er baggrunden for, at der på minis-
terområdet blev iværksat en række initiativer til at understøtte kommunerne i deres sagsbe-
handling på området for udsatte børn og unge. Det gælder bl.a. etableringen af en særlig
taskforce på børneområdet, som hjælper kommuner, der oplever udfordringer med sagsbe-
handlingen, med at få rettet op. Det gælder også etableringen af et ledernetværk, der under-
støtter en tættere sparring på tværs af kommunerne. Derudover er der afsat midler til en ef-
teruddannelsesindsats målrettet sagsbehandlere, hvor der er oprettet en diplomuddannel-
se, en masteruddannelse og et katalog med enkeltstående kurser, som er særligt målrettet
de områder, hvor kommunerne har udfordringer med deres sagsbehandling.
Social- og indenrigsministeren oplyser, at det er initiativer, som påvirker måden, der arbej-
des på over tid, og som dermed også kræver tid for at skabe forbedringer. Ministeren forven-
ter, at initiativerne på længere sigt er med til at skabe positive forandringer. Ministeren oply-
ser, at kommunernes praksis fortsat skal følges tæt gennem bl.a. Ankestyrelsens praksis-
undersøgelser.
8. Rigsrevisionen finder det positivt, at social- og indenrigsministeren ved kommende refor-
mer er opmærksom på, at der kan være behov for en bedre opfølgning på implementering
i kommunerne.
Rigsrevisionen konstaterer dog, at Social- og Indenrigsministeriet ikke har iværksat initiati-
ver som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner, og at mini-
steriet ikke umiddelbart lægger op til en forstærket indsats. Rigsrevisionen vil fortsat følge,
om ministeriets indsats mindsker gabet mellem lovens centrale krav og den kommunale sags-
behandling i anbringelsessager.
Dokumentation for forbedring af sagsbehandlingen
9. Statsrevisorerne fandt det kritisabelt, at Social- og Indenrigsministeriet efter 10 års indsats
ikke kan dokumentere, at kommunens sagsbehandling i forhold til en anbringelse er blevet
bedre.
10. Social- og indenrigsministeren oplyser, at det er komplekst at måle den isolerede effekt
af enkelte initiativer i forhold til at kunne påvise en forbedring af sagsbehandlingen på tværs
af landets kommuner. Det skyldes ifølge ministeren, at der er mange og meget forskellige
forudsætninger, der tilsammen skaber god sagsbehandling i kommunerne. Det gælder bl.a.
de rammer for sagsbehandlingen, som kommunerne har ansvaret for er til stede, fx organi-
sering og tilrettelæggelse af arbejdet, god og relevant faglig ledelse og de rette faglige kom-
petencer blandt både sagsbehandlere og ledelse.
11. Rigsrevisionen anerkender, at det kan være vanskeligt at måle virkningen af de enkelte
initiativer, men vurderer fortsat, at det kan være relevant at anvende målbare succeskriteri-
er som udgangspunkt for evaluering af initiativer, fordi det ellers er svært at følge op på, om
et initiativ har den ønskede virkning. Dette navnlig set i lyset af, at Social- og Indenrigsmini-
steriet ikke kan dokumentere en forbedret sagsbehandling på trods af de eksisterende initi-
ativer.
Rigsrevisionen konstaterer, at social- og indenrigsministeren ikke har iværksat tiltag som føl-
ge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner med hensyn til opfølg-
ning på de understøttende initiativers virkning på praksis i kommunernes sagsbehandling.
Rigsrevisionen vil fortsat følge, om Social- og Indenrigsministeriet kan dokumentere, at de
initiativer, der er sat i værk for at understøtte sagsbehandlingen i anbringelsessager, styrker
sagsbehandlingen.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 53: Rigsrevisionens notat om beretning om indsatsen over for anbragte børn
1691003_0005.png
4
Måling og dokumentation af effekten af indsatsen
12. Statsrevisorerne fandt det kritisabelt, at Social- og Indenrigsministeriet efter 10 års ind-
sats ikke kan dokumentere, at indsatsen har haft den tilsigtede effekt. Statsrevisorerne be-
mærkede, at ministeriet kun har stillet få redskaber til rådighed for kommuner og sociale til-
bud, der kan hjælpe med at måle og dokumentere effekten af indsatsen over for anbragte
børn. Dermed er der risiko for, at kvantitet og økonomi – og ikke kvalitet og effekt – bliver
bestemmende for, hvordan kommunerne anbringer udsatte børn.
Det fremgik også af beretningen, at kommunerne ikke er nået ret langt med at måle effekten
af deres indsats over for anbragte børn – hverken på kort eller langt sigt – og at kommuner-
ne derfor ikke systematisk inddrager viden om effekten af de forskellige indsatser i deres sty-
ring af området. Rigsrevisionen vurderer i beretningen, at Social- og Indenrigsministeriet ikke
i tilstrækkelig grad har understøttet, at der kan dokumenteres og måles effekt.
Endelig fremgik det af beretningen, at Rigsrevisionen finder det væsentligt, at Social- og In-
denrigsministeriet sikrer, at data bliver anvendt, og prioriterer, hvilke udvalgte centrale infor-
mationer der er vigtige for at kunne følge effekten på nationalt plan. Dette gælder de data,
som kommunerne skal indberette til Ankestyrelsens anbringelsesstatistik og underretnings-
statistik. Det fremgik af beretningen, at ministeriet har planer om at gennemføre en sanering
af statistikkerne.
13. Social- og indenrigsministeren er enig i, at der ikke tidligere har været tilstrækkeligt fokus
på effekt og virkning af indsatserne på området, og oplyser, at hun er optaget af, at dette bli-
ver ændret fremadrettet.
Ministeren oplyser, at der i efteråret 2015 blev oprettet en ny afdeling for analyse og data-
strategi i ministeriet med det formål at udvikle data og styrke analysekulturen på det sociale
område. Opprioriteringen af det strategiske arbejde med dataudvikling omfatter en plan for
flere og bedre data på socialområdet frem mod 2020.
Ministeren oplyser desuden, at ministeriets arbejde med at forbedre måling og virkning af de
sociale indsatser består af flere elementer. For det første skal der opbygges viden om resul-
tater og effekter af sociale indsatser. For det andet består arbejdet med at understøtte må-
ling af effekt og virkning i at understøtte kommunerne og de enkelte tilbud i deres arbejde
med lokalt at opbygge viden om indsatserne via systematisk dokumentation af resultaterne,
herunder indsamling af egne data.
14. Rigsrevisionen finder det positivt, at Social- og Indenrigsministeriet har iværksat initiati-
ver, som skal understøtte, at der kan måles og dokumenteres effekt af indsatsen. Rigsrevi-
sionen vil fortsat følge, om ministeriet har forbedret måling og dokumentation af effekten af
indsatsen over for anbragte børn, og om ministeriet har udbredt redskaber til kommunerne
og de sociale tilbud, der hjælper dem til at kunne måle og dokumentere effekten af indsatsen.
Desuden vil Rigsrevisionen følge op på, om ministeriet har gennemført en sanering af an-
bringelsesstatistikken og underretningsstatistikken, så ministeriet kun beder kommunerne
om at indrapportere data, som er nødvendige, og som bliver anvendt.
Lone Strøm