Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 50
Offentligt
1690431_0001.png
Rådet for Socialt Udsatte
Formand Jann Sjursen
Sagsnr.
2016 - 8137
Doknr.
412427
Dato
21-11-2016
Kære Jann
Tak for din henvendelse af d. 31. oktober angående regeringens 10 mål for social
mobiltiet og Socialpolitisk Redegørelse. Jeg er glad for, at Rådet for Socialt Udsatte
bakker op om begge initiativer.
Der er brug for bred opbakning, hvis viden skal drive udviklingen af socialområdet. Der
er også brug for, at vi tager diskussionerne, så jeg byder rådets bemærkninger vel-
kommen.
Målene for social mobilitet og den årlige Socialpolitiske Redegørelse er i allerhøjeste
grad aktive redskaber i regeringens socialpolitik. Lad mig nævne et helt aktuelt ek-
sempel.
I aftalen om satspuljen for 2017 har regeringens forslag resulteret i et udviklings- og
investeringsprogram på voksenområdet. Der er afsat en kvart milliard kroner over de
næste fire år til programmet. Det skal styrke arbejdet med en social indsats, der virker,
gennem fokus på systematisk metodeudvikling og en helt ny tilgang til, hvordan vi får
udbredt virksomme løsninger til gavn for endnu flere borgere. Det kommer til at bidra-
ge til at nå de sociale mål, og målene vil fortsat forme vores retning for regeringens
prioriteringer ved udmøntning af satspuljen.
Regeringen deler rådets opfattelse af, at målene særligt har fokus på effekten af ind-
satsen og ikke kan indfange alle problematikker på socialområdet. Det afspejler, at vi
har et særligt fokus på effekten af indsatserne, men ved lanceringen af målene gjorde
vi det også helt klart, at når målene skal være målbare, så vil temaer som forebyggel-
se og livskvalitet være mindre belyst, selvom de naturligvis er helt centrale i socialpoli-
tikken.
Derfor er jeg også glad for, at vi med Socialpolitisk Redegørelse har muligheden for at
belyse de emner, der i mindre grad indgår i de socialpolitiske mål (fx forebyggelse og
livskvalitet). For jeg er enig i, at målgrupperne og indholdet i de sociale indsatser er for
forskellige til, at resultaterne kan vurderes ud fra én enkelt målestok. Derfor tager ana-
lyserne i redegørelsen en vifte af indikatorer i anvendelse for at måle, i hvilket omfang
der sker de fremskridt, som skal til for, at indsatserne bliver succesfulde.
Jeg vil også gerne benytte lejligheden til at give rådets bemærkninger om fattigdom og
ulighed et par ord med på vejen. Det er afgørende for regeringen, at vi får en grundig
debat og mere viden om indsatserne på socialområdet. Derfor har vi besluttet, at der
skal være en redegørelse, som går i dybden med det tema. I sagens natur inddrages
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 50: Orientering om svar til Rådet for Socialt Udsatte om regeringens 10 mål for social mobilitet og Socialpolitisk Redegørelse
1690431_0002.png
forsørgelsesgrundlaget for personer på socialområdet, når det er relevant, men analy-
ser af indkomstfordelingen og lavindkomstgrupper lanceres andre steder.
Vi risikerer at overse de reelle sociale problemer, hvis vi ikke giver plads til at debatten
om sociale indsatser og effekter kan fylde. Sociale problemer og afsavn skal først og
fremmest afhjælpes med en social støtte, der virker.
Regeringens 10 mål for social mobilitet rækker ud mod de andre velfærdsområder.
Hensigten er, at målene udgør en løftestang for – på tværs af sektorer og aktører – at
udvikle og udbrede løsninger, der virker. Derfor inviterer jeg selv og flere andre mini-
stre i den kommende tid til en række møder, der handler om, hvordan vi bedst arbej-
der hen mod at realisere de sociale mål. Rådet for Socialt Udsatte vil også blive invite-
ret, og jeg ser frem til den videre debat.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2