Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 370
Offentligt
1794790_0001.png
Dokumenttype
Metodebilag
Dato
September 2017
FRIVILLIGHEDS-
UNDERSØGELSEN 2017
METODEBILAG
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
FRIVILLIGHEDS-UNDERSØGELSEN 2017
METODEBILAG
Rambøll
Hannemanns Allé 53
DK-2300 København S
T +45 5161 1000
F +45 5161 1001
www.ramboll.dk
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
INDHOLD
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
3.
3.1
3.2
4.
4.1
4.2
FORMÅL OG LÆSEVEJLEDNING
BEFOLKNINGSUNDERSØGELSEN
Dataindsamling
Svarprocent og frafald
Ændringer i spørgeskemaet
Registerdata
STIKPRØVENS FORDELING OG REPRÆSENTATIVITET
Undersøgelsens repræsentativitet
Personer uden for arbejdsfællesskabets repræsentativitet
DEN KVALITATIVE UNDERSØGELSE AF GOD PRAKSIS
Litteraturstudie
Casestudie i 10 udvalgte frivillige organisationer
1
2
2
3
3
5
6
6
9
12
12
12
BILAG
Bilag 1
Spørgeskema
Bilag 2
Inkluderede studier i litteraturstudiet
[
Kort indhold: Placer cursor HER og indsæt fra menuen. Slet ovenstående TOC + sideskift.
]
[DO NOT delete the following line since it contains a section break
delete this field before printing]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0004.png
Metodebilag
1.
FORMÅL OG LÆSEVEJLEDNING
Dette er et metodebilag til Frivillighedsundersøgelsen 2017. Det har til formål at beskrive de da-
takilder, som danner datagrundlaget for Frivillighedsundersøgelsen 2017. Bilaget skal skabe
transparens og sikre andre muligheden for at genskabe de kvantitative resultater. Herudover vil
bilaget sikre, at det er tydeligt og velunderbygget, hvilke forbehold der er forbundet med læsnin-
gen af undersøgelsens resultater.
Befolkningsundersøgelsens kvantitative data er baseret på to datakilder:
1. Spørgeskemaundersøgelse
2. Registre.
Spørgeskemaundersøgelsen er en opdatering af tidligere undersøgelser af danskernes frivillighed.
Dette bilag redegør for de væsentligste opdateringer af spørgeskemaet og fremhæver de implika-
tioner, disse kan have i forhold til sammenligninger med tidligere års spørgeskemaundersøgelser.
I bilaget beskrives også svarprocent og respondentfrafald. Spørgeskemaundersøgelsen er forta-
get af Rambølls surveyafdeling. Endelig vil det fremgår i bilaget, hvilke registre der anvendes, og
i hvilken sammenhæng disse indgår i undersøgelsen.
Den kvalitative del af undersøgelsen er baseret på to datakilder:
1. Systematisk litteraturstudie
2. Casestudie i 10 udvalgte organisationer på det sociale område.
Den kvalitative undersøgelse har til formål at belyse, hvordan borgere uden for arbejdsfællesska-
bet i højere grad kan inkluderes i den frivillige indsats. Rambøll har gennemført et systematisk
litteraturstudie for at identificere forskningsbaseret viden om tilgange og indsatser, der kan in-
kludere borgere uden for arbejdsfællesskabet i den frivillige indsats, og har gennemført et case-
studie i 10 udvalgte frivillige organisationer for at skabe dybdegående viden om god praksis på
området.
Boks 1.1: Udgivelser i forbindelse med Frivillighedsundersøgelsen 2017
Rapport.
Frivillighedsundersøgelsen 2017
præsenterer undersøgelsens resultater og anbefalinger.
Metodebilag.
Dette bilag beskriver metode og datagrundlag for rapporten.
Tabelbilag.
Dette bilag viser resultaterne for øvrige svarmuligheder, som ikke er medtaget i rapporten.
Metodebilaget er bygget op, så der først fokuseres på det kvantitative datagrundlag, hvorefter
det kvalitative datagrundlag præsenteres.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0005.png
Metodebilag
2.
BEFOLKNINGSUNDERSØGELSEN
Spørgeskemaundersøgelsens målgruppe er 12.001 tilfældigt udvalgte danskere i alderen 16-85
år. Respondenterne er udtrukket af Det Centrale Personregister (CPR-kontoret ved Økonomi- og
Indenrigsministeriet) og overleveret til Rambøll Survey til dataindsamling, hvor de er behandlet
fortroligt i anonymiseret tilstand.
2.1
Dataindsamling
Den 13. marts 2017 blev der udsendt digital post til samtlige af de 12.001 respondenter, som
ikke var fritaget fra at modtage digital post. I brevet var der et direkte link til spørgeskemaet,
som kunne besvares online. De ca. 840 respondenter, som var fritaget fra at modtage digital
post, fik tilsendt fysiske invitationsbreve.
Figur 2-1: Udviklingen i hele besvarelser over dataindsamlingsperioden. Elektroniske rykkere til respon-
denternes e-boks er markeret med lodrette streger.
ANTAL HELE
BESVARELSER
5000
4500
4000
3500
3000
2500
2000
1500
1000
500
0
13.03
14.03
15.03
16.03
17.03
20.03
21.03
22.03
23.03
24.03
27.03
28.03
29.03
30.03
31.03
03.04
04.04
05.04
06.04
07.04
10.04
11.04
12.04
14.04
17.04
18.04
19.04
20.04
21.04
24.04
25.04
26.04
27.04
28.04
29.04
30.04
01.05
Anm: Der er tale om alle hele besvarelser. Der er ikke indtegnet øvrige rykkere, som telefonisk, SMS eller fysiske breve.
Kilde: Rambøll Survey.
Den 20. marts 2017 påbegyndtes telefonisk opfølgning til respondenterne. Efter opnået telefonisk
kontakt er der løbende blevet indsamlet e-mails og udsendt elektroniske påmindelser. Herudover
er der løbende blevet udsendt digitale samt postale påmindelser til respondenter, som der ikke
var opnået telefonisk kontakt til. Afslutningsvist blev der d. 19. april sendt en påmindelse via sms
til de respondenter, som vi har haft et kvalificeret mobilnummer på.
Dataindsamlingen blev gennemført i perioden den 13. marts til den 2. maj 2017, hvorefter data-
behandlingen påbegyndtes. De endelige data fra spørgeskemaundersøgelsen blev efterfølgende
lagt på Danmarks Statistiks forskermaskine og koblet til DSTs registre.
Sikre besvarelser fra borgere uden for arbejdsfællesskabet
Da vi forventede, at borgere uden for arbejdsfælleskabet ville være underrepræsenteret blandt
respondenterne, blev der i starten af spørgeskemaet indsat et screeningsspørgsmål, hvis formål
var at afdække respondenternes beskæftigelsessituation. Dette tillod interviewerkorpset at mål-
rette den telefoniske opfølgning mod respondenter uden for arbejdsfællesskabet, som havde
påbegyndt spørgeskemaet, men ikke gennemført, og herved understøttede modtagelsen af flere
fulde besvarelse fra målgruppen. Der blev indsamlet 319 fulde besvarelser fra borgere uden for
arbejdsfællesskabet. Dette skaber et godt datagrundlag for analyser af denne specifikke mål-
gruppe.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0006.png
Metodebilag
2.2
Svarprocent og frafald
I alt har 4.977 respondenter gennemført spørgeskemaet inklusiv ekstra baggrundsspørgsmål
1
.
Det resulterer i en urenset svarprocent på 41,5. Af de respondenter, som har nogen svar, har 78
respondenter svaret på hele spørgeskemaet eksklusiv de ekstra baggrundsspørgsmål. Dette giver
en endelig svarprocent på 42,1. Ud af de knapt 5.000 besvarelser med ekstra baggrundsspørgs-
mål er 247 besvarelser indsamlet telefonisk ved rundringning. Rundrigningen løb over perioden
fra d. 20. marts 2017 til d. 26. april 2016.
Tabel 2-1: Stikprøven fordelt på urensede svarkategorier
Respondenter
Ingen svar
Nogen svar
Gennemført
Frafaldet
I alt
Kilde: Rambøll Survey.
5.138
333
4.977
1.553
12.001
Procent
42,8
2,8
41,5
12,9
100
I alt frafaldt 1.553 respondenter af forskellige årsager. Tabel 2-2 afspejler, hvilke bagvedliggende
årsager der forklarer frafaldet. Størstedelen af frafaldet skyldes et ønske om ikke at deltage.
Dette er gældende i knap 75 pct.af tilfældene.
Tabel 2-2: Årsager til, at respondenterne frafaldt
Respondenter
Ønsker ikke at deltage - bløde nægtere
Kan ikke træffes inden for undersøgelsesperioden 21. april 2017
Sproglige problemer
IP er ikke i stand til at deltage (fysisk eller psykisk)
Gyldigt telefonnummer kan ikke fremskaffes
Andre årsager, inklusiv død
I alt
Kilde: Rambøll Survey.
1.159
36
114
139
84
21
1.553
Procent
74,6
2,3
7,3
9
5,4
1,4
100
Der er således sket et aktivt frafald for 9,6 pct. af hele stikprøven, mens 3,3 pct. er frafaldet af
andre årsager som fx sproglige problemer, eller at respondenten ikke er i stand til at deltage. For
42,8 pct. af stikprøven kender vi ikke årsagen til, at de ikke har deltaget i undersøgelsen. Det er
derfor vigtigt at undersøge repræsentativiteten for selve stikprøven, samt for de respondenter,
som har svaret. Til dette benytter vi registerdata, som kan give os nogle af de vigtigste bag-
grundskarakteristika på trods af manglende deltagelse i undersøgelsen, hvorved vi kan sammen-
ligne repræsentativiteten.
2.3
Ændringer i spørgeskemaet
I forhold til Frivillighedsundersøgelsen 2004 og 2012 er der foretaget en række ændringer og
tilpasninger i spørgeskemaet. Dette er gjort for at lette forståelsen ved at mindske kompleksite-
ten i spørgsmålsformuleringen og lette omfanget af spørgeskemaet for derved at øge sandsynlig-
heden for gennemførelse. Det endelig spørgeskema, som er brugt i gennemførelsen af Frivillig-
hedsundersøgelsen 2017 findes i Bilag 1 Spørgeskema.
1
du
mere forsigtig, når det kommer til at stole på andre?”
De ekstra baggrundsspørgsmål er holdningsspørgsmål, som ”Mener du generelt, at man kan stole på de fleste mennesker –
eller er
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0007.png
Metodebilag
Områder, som frivillige arbejder frivilligt inden for
I de tidligere undersøgelser blev respondenten spurgt, hvorvidt vedkommende har arbejdet frivil-
ligt inden for et givent område (fx kultur, idræt, sundhed). Dette udløste en række spørgsmål til
det frivillige arbejde inden for det givne område. Herefter bliver respondenten spurgt til det næ-
ste område. Der er i alt 14 områder, som følger den såkaldte ICNPO-klassifikation; International
Classification of Nonprofit Organizations. Præcis som i 2004 og 2012.
Vi har struktureret spørgeskemaet i 2017 således, at der i starten spørges samlet til, hvilke om-
råder respondenten har arbejdet frivilligt indenfor. Herefter kommer uddybende spørgsmål til
hvert af de områder, som respondenten valgte i starten.
De 14 frivillighedsområder
1. Kultur (fx museer, lokalhistoriske arkiver, sangkor, teater)
2. Idræt (fx sportsklubber, danseforeninger, svømmehaller)
3. Fritid i øvrigt (fx hobbyforeninger, slægtsforskning, spejder)
4. Uddannelse, undervisning og forskning (fx skolebestyrelse, voksen- og fritidsundervisning, hushold-
ningsforening, studenterforening)
5. Sundhed- og sygdom (fx bloddonor, patientforening, krisehjælp)
6. Det sociale område (fx pensionistforeninger, væresteder, flygtningevenner, daginstitutionsbestyrelser,
områdebaseret socialt arbejde )
7. Miljø (fx naturfredning, dyreværn, selvejende haver)
8. Bolig og lokalsamfund (fx beboerforeninger, antenneforeninger, andelsforening grundejerforeninger)
9. Fagligt arbejde og erhvervs- og brancheorganisationer (fx fagforbund, handelsstandsforening, turist-
forening)
10. Rådgivning og juridisk bistand (fx forbrugerorganisationer, menneskerettigheder, retshjælp)
11. Politik og partiforeninger (fx vælgerforeninger, græsrodsorganisationer, kvindebevægelse)
12. Internationale aktiviteter (fx humanitære, freds- og solidaritetsorganisationer)
13. Religion og kirke (fx menighedsarbejde, søndagsskole)
14. Andre områder end ovenstående.
Denne strukturændring skyldes dels et ønske om at give respondenten et bedre overblik over de
mulige frivillighedsområder, når vedkommende skal besvare. Dette kan understøtte responden-
ten i at få valgt alle de rigtige områder, som han eller hun arbejder inden for fra start. Dels for at
sikre, at respondenten ikke fravælger områder, der kommer senere i spørgeskemaet, grundet en
forventning om, at et sådan valg udløser ekstraspørgsmål.
Tidsafgrænset frivillighed og internetbaseret frivillighed
I undersøgelsen fra 2012 var tidsafgrænset frivillighed og internetbaseret frivillighed særskilte
frivillighedsområder, der blev spurgt ind til på linje med de øvrige områder i boksen ovenfor.
Rambøll vurderer, at tidsafgrænset frivillighed og internetbaseret frivillighed er karakteristika ved
det frivillige arbejde, som kan gøre sig gældende inden for alle de nævnte områder. I undersø-
gelsen fra 2012 skulle respondenten også angive ved internetbaseret frivilligt arbejde og tidsaf-
grænset frivilligt arbejde, om noget af dette frivillige arbejde var overlappende med det frivillige
arbejde, respondenten havde angivet tidligere i spørgeskemaet.
I 2017-undersøgelsen bliver der inden for hvert frivillighedsområde, som respondenten angiver
(fx kultur, idræt, sundhed), under spørgsmål om tidsforbrug og intensitet også spurgt, om det
frivillige arbejde var tidsafgrænset. Endvidere indgår internetbaseret frivillighed som en svarmu-
lighed ved spørgsmålet om opgavetyper, når respondenten for hvert frivillighedsområde svarer
på, hvilken type frivilligt arbejde vedkommende udfører (fx praktisk arbejde, administrativt ar-
bejde, arbejde over internettet).
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0008.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0009.png
Metodebilag
3.
STIKPRØVENS FORDELING OG REPRÆSENTATIVITET
Det er vigtigt at undersøge, hvor repræsentative de respondenter, som har besvaret spørgeske-
maet, er i forhold til hele befolkningen. På denne måde kan der tages de nødvendige forbehold i
fortolkningen af undersøgelsens resultater. Vi ser på stikprøvens repræsentativitet ved at sam-
menligne karakteristika for vores besvarelser med den danske befolkning som helhed. Tallene på
befolkningsniveauet er trukket fra Statistikbanken og den statistiske sikkerhed er udregnet ved
en z-test.
3.1
Undersøgelsens repræsentativitet
Vi undersøger besvarelsernes repræsentativitet på en række baggrundskarakteristika. Først un-
dersøger vi repræsentativiteten i forhold til højest opnåede uddannelse. Vi sammenligner, hvor-
dan befolkningen fordeler sig på højest fuldførte uddannelse (variablen HFUDD10 i Statistikban-
ken, trukket den 6. april 2017) for år 2016. Der kan kun trækkes informationer på befolkningsni-
veau for personer i aldersgruppen mellem 15 og 69 år. For stikprøve og besvarelser er der gjort
brug af uddannelsesregisteret (UDDA) og variablen for højest fuldførte uddannelse (HFAUDD) i år
2016. Kun personer mellem 16 og 69 år er medtaget i sammenligningen.
Tabel 3-1: Fordelingen på højest fuldførte uddannelse for personer mellem 15 og 69 år. For befolknin-
gen, stikprøven og besvarelser, samt en angivelse af, hvorvidt hhv. stikprøvens og besvarelsernes forde-
ling afviger signifikant fra befolkningen
Befolkningen
Antal
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser
Korte videregående uddannelser
Mellemlange videregående uddannelser
Bacheloruddannelser
Lange videregående uddannelser
Ph.d. og forskeruddannelser
Uoplyst mv.
Total
1.057.669
374.258
1.216.032
164.309
546.507
91.583
314.170
22.857
225.631
4.013.016
Andel
26,4
9,3
30,3
4,1
13,6
2,3
7,8
0,6
5,6
100
Antal
2.813
1.062
3.177
450
1.411
255
795
47
761
10.771
Stikprøven
Andel
26,1
9,9
29,5
4,2
13,1
2,4
7,4
0,4
7,1 ***
100
Antal
954
411
1.413
213
819
115
427
28
138
4.518
Besvarelserne
Andel
21,1 ***
9,1
31,3
4,7 *
18,1 ***
2,5
9,5 ***
0,6
3,1 ***
100
Anm: *: p<0,05, **: p<0,01, ***: p<0,001. Signifikanstest er udført ved z-test. Undersøger statistisk sikkerhed for forskel-
le mellem andele i hhv. stikprøve og besvarelser med befolkningen.
Kilde: Beregninger på baggrund af data fra Statistikbanken, DSTs registre og Rambølls Frivillighedsundersøgelse 2017.
Den udtrukne stikprøve er repræsentativ på uddannelse, hvor kun andelen af uoplyst uddannel-
sesniveau adskiller sig med statistisk sikkerhed. I forhold til de respondenter, som har besvaret
spørgeskemaet, forekommer et meget almindeligt billede, når det kommer til spørgeskemaun-
dersøgelser. Nemlig, at personer med lavere uddannelsesniveau er underrepræsenteret, mens
personer med højere uddannelsesniveau er overrepræsenteret.
Ser vi dernæst på, hvordan besvarelserne fordeler sig geografisk, benytter vi
”Folketal
1. Januar
efter kommune, bystørrelse, alder og køn”
(BY2)
fra statistikbanken til at kortlægge fordelingen i
befolkningen i 2016. Dette sammenlignes med fordelingen i stikprøve og besvarelser ved variab-
len kommunevariablen (KOM) fra befolkningsregisteret (BEF). Der benyttes de oprindelige kom-
munekoder, som var tilknyttet udtrækket af respondenter.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0010.png
Metodebilag
Tabel 3-2: Geografisk fordeling for befolkningen, stikprøven og besvarelser, samt en angivelse af, hvor-
vidt hhv. stikprøvens og besvarelsernes fordeling afviger signifikant fra befolkningen
Befolkningen
Antal
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Total
1.437.873
666.093
970.552
1.030.582
472.848
4.577.948
Andel
31,4
14,6
21,2
22,5
10,3
100
Antal
3.851
1.743
2.542
2.728
1.237
12.101
Stikprøven
Andel
31,8
14,4
21,0
22,5
10,2
100
Antal
1.489
710
1.127
1.182
547
5.055
Besvarelserne
Andel
29,5 **
14,0
22,3
23,4
10,8
100
Anm: *: p<0,05, **: p<0,01, ***: p<0,001. Signifikanstest er udført ved z-test. Undersøger statistisk sikkerhed for forskel-
le mellem andele i hhv. stikprøve og besvarelser med befolkningen.
Kilde: Beregninger på baggrund af data fra Statistikbanken, DSTs registre og Rambølls Frivillighedsundersøgelse 2017.
Region Hovedstaden er en anelse underrepræsenteret i de modtaget besvarelser, men ellers af-
spejler den geografiske fordeling i både stikprøve og besvarelser fordelingen i befolkningen.
I forhold til fordelingen på familietype benyttes tal fra
”Voksne
1. januar efter kommune, familie-
type, antal personer i familien, antal børn i familien, køn og alder” (FAM100N) fra statistikbanken
til at kortlægge fordelingen i befolkningen i 2016. Til sammenligning benytter vi variablen for
familietype (FAM_TYPE) fra befolkningsregisteret (BEF) også for 2016 på stikprøve og besvarel-
ser.
Tabel 3-3: Fordelingen på familietype. For befolkningen, stikprøven og besvarelser, samt en angivelse af,
hvorvidt hhv. stikprøvens og besvarelsernes fordeling afviger signifikant fra befolkningen
Befolkningen
Antal
Enlige
Ægtepar med forskelligt køn
Ægtepar med samme køn
Samlevende par
Samboende par
Total
1.533.456
2.015.693
9.512
245.306
419.309
4.223.276
Andel
36,3
47,7
0,2
5,8
9,9
100
Antal
4.328
5.733
23
802
1.187
12.073
Stikprøven
Andel
35,8
47,5
0,2
6,6 ***
9,8
100
Antal
1.457
2.812
12
314
450
5.045
Besvarelserne
Andel
28,9 ***
55,7 ***
0,2
6,2
8,9
100
Anm: *: p<0,05, **: p<0,01, ***: p<0,001. Signifikanstest er udført ved z-test. Undersøger statistisk sikkerhed for forskel-
le mellem andele i hhv. stikprøve og besvarelser med befolkningen.
Kilde: Beregninger på baggrund af data fra Statistikbanken, DSTs registre og Rambølls Frivillighedsundersøgelse 2017.
Stikprøvefordelingen afspejler fordelingen i befolkningen godt, og kun andelen af samlevende par
er lidt overrepræsenteret. Ser vi på besvarelserne, er der forventede skævheder, hvor enlige er
underrepræsenterede og ægtepar af forskellige køn er overrepræsenteret i forhold til befolknin-
gen.
Befolkningens fordeling på alder og køn hentes begge fra BY2 (se tidligere) i statistikbanken og
sammenlignes med stikprøven og besvarelser med aldersvariablen (ALDER) og kønsvariablen
(KOEN) fra befolkningsregisteret (BEF). Alle tre ting er hentet i 2016.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0011.png
Metodebilag
Tabel 3-4: Fordelingen på køn og alder. For befolkningen, stikprøven og besvarelser, samt en angivelse
af, hvorvidt hhv. stikprøvens og besvarelsernes fordeling afviger signifikant fra befolkningen
Befolkningen
Antal
Køn
Mænd
Alder
16-24
25-34
35-44
45-54
55-64
65-74
75-85
Total
668.586
608.514
676.230
733.183
621.412
570.399
293.414
4.171.738
16,0
14,6
16,2
17,6
14,9
13,7
7,0
100
1.928
1.946
2.062
2.276
1.961
1.259
669
12.101
15,9
16,1 ***
17,0 *
18,8 ***
16,2 ***
10,4 ***
5,5 ***
100
612
661
842
1.033
1.016
671
220
5.055
12,1 ***
13,1 **
16,7
20,4 ***
20,1 ***
13,3
4,4 ***
100
2.278.082
49,8
6.051
50,0
2.279
45,1 ***
Andel
Antal
Stikprøven
Andel
Antal
Besvarelserne
Andel
Anm: *: p<0,05, **: p<0,01, ***: p<0,001. Signifikanstest er udført ved z-test. Undersøger statistisk sikkerhed for forskel-
le mellem andele i hhv. stikprøve og besvarelser med befolkningen.
Kilde: Beregninger på baggrund af data fra Statistikbanken, DSTs registre og Rambølls Frivillighedsundersøgelse 2017.
Ser vi på køn og alder, er der forskelle i forhold til, hvor repræsentativ stikprøve og besvarelser
er i forhold til den danske befolkning. I befolkningen er der ca. 50 pct. mænd, hvilket også gør
sig gældende i vores stikprøve. I besvarelserne er mændene underrepræsenteret, hvilket ofte er
tilfældet i spørgeskemaundersøgelser. Ligeledes ser vi en skævhed i aldersfordelingen, hvor stik-
prøven har en overrepræsentation af unge og en underrepræsentation af ældre. I spørgeskema-
undersøgelsen er de to yngste alderskategorier og de to ældste alderskategorier underrepræsen-
terede. Det er almindeligt i spørgeskemaundersøgelser, at unge og gamle er underrepræsentere-
de, hvilket således også er tilfældet i denne undersøgelse.
Opsamling og vægtning
Skævhederne er overvejende som forventede i en spørgeskemaundersøgelse og stemmer også
overens med Frivillighedsundersøgelsen 2004 og 2012. Dermed giver fordelingerne på bag-
grundskarakteristika ikke grund til bekymring, når der sammenlignes mellem undersøgelser. Til
gengæld skal man være opmærksom på, at der formentlig er en social skævhed i forhold til be-
folkningen, når man ser på familietype og uddannelsesniveau. Som beskrevet er det forventeligt,
at der er en positiv sammenhæng med stigende uddannelsesniveau og villigheden til at besvare
et spørgeskema. Der er ydermere en positiv sammenhæng mellem uddannelsesniveau og villig-
heden til at engagere sig i en frivillig indsats. Vi har derfor valgt at undersøge, om de ovenfor
viste skævheder har betydning for undersøgelsens resultat, og om man bør tage højde for disse
skævheder i databehandlingen.
Skævhederne i uddannelse, geografi, familietype, alder og køn er forholdsvist små på trods af
den statistiske sikkerhed. Vi har derfor undersøgt, om disse statistisk sikre forskelle i fordelinger-
ne har nogen betydning for undersøgelsens hovedspørgsmål; nemlig andelen af personer, som
engagerer sig i en frivillig indsats. Dette gøres ved en såkaldt vægtning. Vi benytter STATAs svy-
funktion, som tager højde for, at der er tale om en spørgeskemaundersøgelse. Den største for-
skel fremkommer, som forventet, når der vægtes for uddannelsesniveau, hvor andelen rykker
med 3 pct.-point., hvilket er en lille ændring og den samme, som i tidligere undersøgelser. På
baggrund af dette har vi valgt at anvende uvægtede tal i undersøgelsen, da vi vurderer, at en
eventuel vægtning vil tilføre mere statistisk usikkerhed, end den vil tilføje sikkerhed.
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0012.png
Metodebilag
3.2
Personer uden for arbejdsfællesskabets repræsentativitet
Frivillighedsundersøgelsen 2017 fokuserer særligt på gruppen af personer uden for arbejdsfælles-
skabet og i rapporten er der en særskilt analyse af netop denne gruppe. Det er derfor også inte-
ressant at undersøge repræsentativiteten særskilt for denne gruppe. Oplysningerne på befolk-
ningsniveau er udarbejdet af DST Consulting. Der ses på fordelingen i befolkningen, som af SO-
CIO13 er karakteriseret som førtidspensionister eller kontanthjælpsmodtagere, som pr. 1. januar
2016 er i alderen 16-85 år.
Tabel 3-5: Fordelingen på højest fuldførte uddannelse for personer mellem 15 og 69 år. For personer
uden for arbejdsfællesskabet i befolkningen og blandt besvarelserne samt en angivelse af, hvorvidt be-
svarelsernes fordeling afviger signifikant fra befolkningens
befolkningen
Antal
Grundskole
Gymnasiale uddannelser
Erhvervsfaglige uddannelser
Korte videregående uddannelser, KVU
Mellemlange videregående uddannelser, MVU
Bacheloruddannelse, LVU eller forsker
Uoplyst mv.
Total
201.755
21.319
99.935
8.439
23.872
8.576
29.959
393.855
Andel
51,2
5,4
25,4
2,1
6,1
2,2
7,6
100
Antal
136
23
97
8
37
7
11
319
Besvarelserne
Andel
42,6
7,2
30,4
2,5
11,6
2,2
3,4
100
**
***
*
**
Anm: *: p<0,05, **: p<0,01, ***: p<0,001. Signifikanstest er udført ved z-test. Undersøger statistisk sikkerhed for forskel-
le mellem andele i besvarelser mod befolkningen.
Kilde: Beregninger på baggrund af data fra DST Consulting og Rambølls Frivillighedsundersøgelse 2017.
Fokuserer vi først på uddannelsesniveauet blandt personer uden for arbejdsfællesskabet, ses ca.
samme forskydning som blandt alle besvarelserne. Der er en underrepræsentation af personer
med grundskole som højest fuldførte uddannelse og en overrepræsentation af personer med en
mellemlang videregående uddannelse.
Tabel 3-6: Geografisk fordeling for personer uden for arbejdsfællesskabet i befolkningen og blandt be-
svarelserne, samt en angivelse af, hvorvidt besvarelsernes fordeling afviger signifikant fra befolkningens
Befolkningen
Antal
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Total
99.721
63.108
95.013
93.682
42.331
393.855
Andel
25,3
16,0
24,1
23,8
10,7
100
Antal
70
50
78
77
44
319
Besvarelserne
Andel
21,9
15,7
24,5
24,1
13,8
100
Anm: *: p<0,05, **: p<0,01, ***: p<0,001. Signifikanstest er udført ved z-test. Undersøger statistisk sikkerhed for forskel-
le mellem andele i besvarelser mod befolkningen.
Kilde: Beregninger på baggrund af data fra DST Consulting og Rambølls Frivillighedsundersøgelse 2017.
I forhold til den geografiske fordeling af personer uden for arbejdsfællesskabet ser vi samme
forskydning som tidligere, hvor personer fra region Hovedstaden er underrepræsenteret. Denne
underrepræsentation er dog ikke statistisk sikker
2
.
2
Statistisk sikkerhed opnås nemmere med store stikprøver, hvorfor langt flere forskelle i forrige afsnit er statistisk sikre, selvom der er
9
tale om relativt mindre absolutte forskelle i procentpoint.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0013.png
Metodebilag
Tabel 3-7: Fordeling på familietype for personer uden for arbejdsfællesskabet i befolkningen og blandt
besvarelserne, samt en angivelse af, hvorvidt besvarelsernes fordeling afviger signifikant fra befolknin-
gens
Befolkningen
Antal
Enlige
Ægtepar
Samlevende par
Samboende par
Total
229.904
113.975
21.347
28.218
393.444
Andel
58,4
29,0
5,4
7,2
100
Antal
166
115
19
19
319
Besvarelserne
Andel
52,0
36,1
6,0
6,0
100
*
**
Anm: *: p<0,05, **: p<0,01, ***: p<0,001. Signifikanstest er udført ved z-test. Undersøger statistisk sikkerhed for forskel-
le mellem andele i besvarelser mod befolkningen.
Kilde: Beregninger på baggrund af data fra DST Consulting og Rambølls Frivillighedsundersøgelse 2017.
Vi ser igen, at enlige er underrepræsenteret og ægtefolk er overrepræsenteret, men derudover
ligner skævhederne dem, som sås på befolkningsniveau. Det samme gælder for køn, hvor færre
mænd besvarer spørgeskemaet. Det gør sig gældende, at de observerede skævheder blandt per-
soner uden for arbejdsfællesskabet er lig skævhederne blandt alle besvarelserne
blot ofte mere
udtalt. Gruppen adskiller sig dog ved, at der er en overrepræsentation af ældre uden for arbejds-
fællesskabet, hvilket måske kan forklares ved overrepræsentationen af netop denne gruppe i
stikprøven.
Tabel 3-8: Fordeling på køn og alder for personer uden for arbejdsfællesskabet i befolkningen og blandt
besvarelserne, samt en angivelse af, hvorvidt besvarelsernes fordeling afviger signifikant fra befolknin-
gens
Befolkningen
Antal
Mænd
179.002
Andel
45,4
Antal
121
Besvarelserne
Andel
37,9
**
16-24 år
25-34 år
35-44 år
45-54 år
55-64 år
65-85 år
Total
23.230
55.212
75.485
108.642
122.948
8.338
393.855
5,9
14,0
19,2
27,6
31,2
2,1
100
11
33
58
91
111
15
319
3,4
10,3
18,2
28,5
34,8
4,7
100
**
Anm: *: p<0,05, **: p<0,01, ***: p<0,001. Signifikanstest er udført ved z-test. Undersøger statistisk sikkerhed for forskel-
le mellem andele i besvarelser mod befolkningen.
Kilde: Beregninger på baggrund af data fra DST Consulting og Rambølls Frivillighedsundersøgelse 2017.
Opsamling og vægtning
På samme måde, som for alle besvarelserne på befolkningsniveau, opleves de forventelige skæv-
heder, når der arbejdes med spørgeskemadata. Vi ser dog, at skævhederne er mere udtalt blandt
denne mindre gruppe. Vi ser en overrepræsentation af ældre uden for arbejdsfællesskabet, som
ikke umiddelbart ses på befolkningsniveau, hvilket måske kan forklares ved overrepræsentatio-
nen af netop denne gruppe i stikprøven. Vi ser således også her en social skævhed, hvor dem
med højest uddannelsesniveau, kvinderne og ægtepar er overrepræsenterede. Vi kan ikke sam-
menligne med skævhederne i tidligere undersøgelser for netop denne gruppe, men vi kan under-
søge, hvad det gør ved resultaterne, såfremt vi vægter med uddannelsesniveauet, da dette kor-
relerer med villigheden til at besvare et spørgeskema og villigheden til at engagere sig i en frivil-
lig indsats.
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
På samme måde, som beskrevet for hele befolkningen, vægter vi med fordelingen i borgerne
uden for arbejdsfællesskabets uddannelsesniveau. Dette rykker andelen af frivillige med 1 pct.-
point. På baggrund af dette har vi valgt også at anvende uvægtede tal til denne gruppe, da vi
vurderer, at en eventuel vægtning vil tilføre mere statistisk usikkerhed, end den vil tilføje sikker-
hed.
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0015.png
Metodebilag
4.
DEN KVALITATIVE UNDERSØGELSE AF GOD PRAKSIS
Formålet med dybdeundersøgelsen er at få en dybere forståelse af lovende praksis i forhold til at
inkludere flere borgere uden for arbejdsfællesskabet i den frivillige indsats. Målet er at få dybde-
gående viden om, hvilke tilgange, indsatser og greb som kan bidrage til udviklingen mod rege-
ringens 10. sociale mål om, at flere uden for arbejdsfællesskabet skal inkluderes i den frivillige
indsats. Rambøll gennemførte en indledningsvis desk research og en række eksplorative inter-
views med 13 videnspersoner og praktikere på frivillighedsområdet. Formålet med dette var at
afdække relevante temaer og fokuspunkter for befolkningsundersøgelsen og relevante organisa-
tioner til casestudiet.
4.1
Litteraturstudie
Rambøll har gennemført et litteraturstudie for at afdække forskningsmæssig viden om, hvilke
indsatser, tilgange og organisatoriske faktorer, der kan understøtte, at flere uden for arbejdsfæl-
lesskabet bliver inkluderet i den frivillige indsats.
Litteraturstudiet tog udgangspunkt i følgende to undersøgelsesspørgsmål:
1.
Hvilke indsatser, metoder, strategier og tilgange har en positiv virkning i forhold til at inklu-
dere borgere uden for arbejdsfællesskabet i frivilligt arbejde?
2.
Hvad foreligger der af viden om, hvordan organisatoriske, ledelsesmæssige, kompetence-
mæssige og strukturelle forudsætninger kan understøtte rekruttering, motivation og fasthol-
delse af borgere uden for arbejdsfællesskabet i frivilligt arbejde?
På baggrund af første søgning blev der identificeret 611 studier. Studierne blev screenet på bag-
grund af titel og abstract, hvorefter 542 studier blev ekskluderet. De resterende 69 studier blev
delt op i primære studier, som omhandler undersøgelsesspørgsmål 1 eller 2 med målgruppen af
frivillige uden for arbejdsmarkedet, og sekundære studier, som omhandler undersøgelses-
spørgsmål 1 eller 2 med frivillige generelt. De tilgængelige studier blev læst systematisk og vur-
deret på baggrund af et kodeskema, der sikrer en ensartet vurdering af studiernes tematiske
relevans, metodiske kvalitet og en ensartet genbeskrivelse af studiernes resultater. I denne pro-
ces blev 19 studier ekskluderet pga. metodisk kvalitet eller manglende relevans. Det endelige
antal inkluderede studier blev 40, hvoraf 10 var primære studier og 30 var sekundære studier, en
fuld liste over de inkluderede studier findes i Bilag 2 Inkluderede studier i litteraturstudiet.
Litteraturen på området er kendetegnet ved, at der i meget lav grad findes viden om, hvilke kon-
krete indsatser, tilgange og organisatoriske forhold der kan understøtte, at borgere uden for ar-
bejdsfællesskabet i højere grad inkluderes i den frivillige indsats. De inkluderede studier under-
søger primært motivationsfaktorer for at starte eller have lyst til at fortsætte den frivillige ind-
sats.
På grund af den sparsomme litteratur om tilgange og indsatser, der kan inkludere flere borgere
uden for arbejdsfællesskabet i den frivillige indsats, bliver litteraturstudiet ikke rapporteret sær-
skilt men har været et supplement til den kvalitative analyse.
4.2
Casestudie i 10 udvalgte frivillige organisationer
Formålet med casestudiet er at skabe en dybdegående viden om, hvordan borgere uden for ar-
bejdsfællesskabet i højere grad kan inkluderes i den frivillige indsats og nuancere befolkningsun-
dersøgelsens resultater om drivkræfter og barrierer for at indgå i en frivillig indsats.
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0016.png
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
1-1
BILAG 1
SPØRGESKEMA
Introtekst ved elektronisk spørgeskema
FRIVILLIGHEDSUNDERSØGELSE 2017
Hvad gør du?
Du begynder din besvarelse ved at klikke på pilen i nederste højre hjørne. Du
bevæger dig frem og tilbage i spørgeskemaet ved hjælp af pilene nederst på hver side.
Hvad sker der med din besvarelse?
Besvarelsen gemmes hos Rambøll Management Consul-
ting, hvor den indgår anonymt i en samlet database med alle besvarelser.
Hvordan skal du besvare skemaet?
Spørgeskemaet handler om din personlige mening om
forskellige forhold vedr. frivilligt arbejde.
Du er sikret anonymitet!
Undersøgelsen er fortrolig. Rambøll Management Consulting sikrer, at
de rapporter, der udarbejdes, ikke gør det muligt for nogen at udlede, hvad netop du har svaret.
Vind gaveæske til en værdi af 300 kr
- du deltager i lodtrækningen om 10 gaveæsker fra
Matas, når du har gennemført din besvarelse.
Når du har besvaret alle spørgsmål, har du mulighed for at udskrive din besvarelse.
Spørgsmål til undersøgelsen kan rettes til Rambøll Management Consulting
Tak fordi du vil deltage i undersøgelsen.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0018.png
Metodebilag
1-2
Baggrundsoplysninger
1.
(1)
(2)
(3)
(4)
Hvad laver du til daglig?
Selvstændig eller medhjælpende ægtefælle
Funktionær/tjenestemand (fx kontormedarbejder, butiksansat, ingeniør, sygeplejerske)
Faglært arbejder (fx murer, tømrer, elekrikker)
Ufaglært arbejder/specialarbejder (fx lagermedarbejder, fabriksmedarbejder, rengø-
ringsdame)
(5)
Ansat i flexjob/skånejob (løntilskud til førtidspensionister)
(6)
På barsels- eller forældreorlov
(7)
Langvarigt syg
(8)
Arbejdsløs på dagpenge
(9)
Kontanthjælpsmodtager
(10)
Efterlønsmodtager
(11)
Alderspensionist
(12)
Hjemmegående husmor/husfar
(13)
Under uddannelse (inkl. lærlinge og elever)
(14)
Andet:_____________
Nu kommer nogle spørgsmål om
frivilligt, ulønnet arbejde.
Frivilligt ulønnet arbejde kan udføres på mange områder. Ofte er det for frivillige foreninger og
organisationer, men det kan også finde sted for en offentlig og privat virksomhed.
Frivilligt ulønnet arbejde kan bestå i mange forskellige ting: Man kan træne et fodboldhold, man
kan også være museumsvagt, samle penge ind, sidde i bestyrelsen i grundejerforeningen, i sko-
lebestyrelsen, være frivillig på et værested og meget andet.
Frivilligt arbejde må ikke forveksles med den hjælp, du giver til familie og nære venner.
2. Har du indenfor det sidste år arbejdet frivilligt inden for et eller flere af følgende
områder?
1
2
3
4
Kultur
(Fx museer, lokalhistoriske arkiver, sangkor, teater)
Idræt
(Fx sportsklubber, danseforeninger, svømmehaller)
Fritid i øvrigt
(Fx Hobbyforeninger, slægtsforskning, spejder)
Uddannelse, undervisning og forskning
(fx Skolebestyrelse, voksen- og fritidsunder-
visning, husholdningsforening, studenterforening)
5
6
Sundhed- og sygdom
(Fx bloddonor, patientforening, krisehjælp)
Det sociale område
(Fx pensionistforeninger, væresteder, flygtningevenner, daginstituti-
onsbestyrelser)
7
8
Miljø
(Fx naturfredning, dyreværn, selvejende haver)
Bolig og lokalsamfund
(Fx beboerforeninger, antenneforeninger, andelsforening grund-
ejerforeninger)
9
Fagligt arbejde og erhvervs- og brancheorganisationer
(fx fagforbund, handels-
standsforening, turistforening)
10
Rådgivning og juridisk bistand
(Fx forbrugerorganisationer, menneskerettigheder,
retshjælp)
11
Politik og partiforeninger
(Fx vælgerforeninger, græsrodsorganisationer, kvindebevæ-
gelse)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
1-3
12
13
14
Internationale aktiviteter
(Fx humanitære, freds- og solidaritetsorganisationer)
Religion og kirke
(Fx menighedsarbejde, søndagsskole)
Andre
områder end ovenstående
Hvis andre, skriv hvilke:_____________________________
15
Nej,
jeg har ikke arbejdet frivilligt inden for det sidste år
Nedenstående spørgsmål 3-10 stilles for hvert af de områder 1-13, der er krydset af i spørgsmål
2
3. Hvor mange år har du udført frivilligt arbejde inden for [området]?
Antal år:_ _ _ [HELTAL]
4. Hvor mange timer har du ca. udført frivilligt arbejde inden for [området] den sene-
ste måned?
Antal timer: _ _ _ [HELTAL]
5.
Hvornår foregår dit frivillige arbejde indenfor [området] typisk?
(sæt kryds ved det svar, som passer bedst)
(1)
(2)
(3)
Det er jævnt fordelt over de fleste af årets måneder
Det foregår flere gange om året i kortere perioder
Det foregår i én afgrænset periode eller er sæsonbestemt
6. Hvilken type frivilligt arbejde laver du inden for [området]:
Vælg de(t) svar, som passer bedst. Du kan vælge mere end ét svar.
Praktisk arbejde
(fx rengøring, indkøb, køkken- eller caféarbejde, vedligeholdelse, kørsel o.l.)
At skaffe midler
(fx pengeindsamlinger, salg i genbrugsbutikker, salg i foreningsregi, ansøg-
ninger o.l.
Bestyrelsesarbejde, udvalg eller rådsarbejde
(fx skolebestyrelse, foreningers HR-udvalg
o.l.)
At være kontaktperson
(fx yde personlig omsorg, samvær, deltage i besøgstjeneste, være
mentor e.l.)
Sekretariatsarbejde eller administrativt arbejde?
(fx telefonpasning, vedligeholde hjem-
meside, referatskrivning, bogføring, registrering af nye medlemmer eller frivillige o.l.)
Arbejde over internettet
(fx teknisk udvikling af blogs, hjemmesider el., administrere face-
bookgruppe (bredere end gruppe for venner og familie), programmering af open source, adm.
af hotline/debatforum).
Politisk arbejde eller kampagneaktivitet
(fx aktiviteter i politiske ungdomsorganisationer,
uddeling af informationsmateriale o.l.)
Uddannelse, undervisning, holdlederskab eller instruktion
(fx lektiehjælper, afholdelse af
førstehjælpskurser, videreformidling af egne kompetencer o.l.)
Rådgivning eller retshjælp
(fx bisidder, økonomisk eller juridisk rådgivning e.l.)
Vagttjeneste
(fx brandslukning, redningsarbejde, nødhjælpsarbejde, frivilligt arbejde i hjem-
meværnet o.l.)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
1-4
Andre
typer end de allerede nævnte
7. Hvorfor kom du i gang med det frivillige arbejde indenfor [området]?
Der kan afgives flere svar
Du blev opfordret eller du blev valgt?
Der blev annonceret efter ulønnet arbejdskraft?
Du blev inspireret af en Tv-udsendelse, avisartikel e.l. om frivilligt arbejde?
Det var nødvendigt, så nogen måtte gøre det?
På grund af børns aktiviteter?
På grund af egen interesse?
På grund af pårørendes situation?
På grund af dit job eller din uddannelse?
På grund af medlemskab?
Du fik tid til overs?
Det var et tilfælde?
Andre grunde end de allerede nævnte?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
8. Hvor arbejder du frivilligt, indenfor [området]?
(1)
I en frivillig forening/organisation
(2)
I en selvejende institution (fx private skoler, efterskoler, idrætshaller, selvejende sociale
institutioner)
(3)
I en offentlig institution
(4)
I folkekirken eller andre religiøse samfund
(5)
I en erhvervsvirksomhed
(6)
Det er tale om uorganiseret frivillighed
(7)
Ved ikke
Nedenstående spørgsmål 9-10 stilles, såfremt man har svaret 1, 2, 4 i spørgsmål 8.
9. Er du medlem af den forening eller organisation, som du arbejder frivilligt for inden-
for [området]?
(1)
Ja
(2)
Nej
10. Hvor vigtigt synes du, det er at være medlem af den forening eller organisation,
som du arbejder frivilligt for indenfor [område x]?
Meget vigtigt
Vigtigt
Lidt vigtigt
Slet ikke vigtigt
Ved ikke
Nedenstående spørgsmål 11 til 15 stilles, hvis der er svaret ja (1) i et af områderne i spørgsmål 2
(dvs. stilles til alle, som har angivet, at de udfører frivilligt arbejde)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
1-5
11. Der kan være mange grunde til at arbejde frivilligt. De kan være mere eller mindre
vigtige for dig. Kryds af, hvor lille eller stor betydning følgende har været for dig:
Meget lille
betydning
Lille be-
tydning
Hverken
lille eller
stor be-
tydning
At du har venner, som arbejder
frivilligt?
At du som frivillig bliver gladere
for dig selv?
At du som frivillig viser medfølelse
for dem, som har det værre end
dig?
At du kan lære mere om det, du
arbejder med?
At du kan få kontakter, som kan
hjælpe dig i arbejdslivet senere?
At du oplever et socialt pres for at
deltage?
At du som frivillig kan gøre noget
på områder, som interesserer dig?
At du føler dig betydningsfuld, når
du arbejder som frivillig?
At du som frivillig lærer noget
gennem praktiske erfaring?
At det er godt at have papir på, at
man har arbejdet som frivillig?
At du som frivillig deltager i et
socialt fællesskab, som du kan
lide?
At du som frivillig kan gøre noget,
som er vigtigt for lokalsamfundet?
Stor be-
tydning
Meget
stor be-
tydning
Ikke
relevant
Nu kommer der nogle spørgsmål til, om du har deltaget i kurser eller på anden måde
har fået vejledning eller opkvalificering til de opgaver, du laver i forbindelse med dit
frivillige arbejde.
12. Hvilke af følgende aktiviteter har du deltaget i indenfor det sidste år, i forbindelse
med dit frivillige arbejde?
Kursus af højest en dags varighed
Kursus, som strækker sig over to eller flere dage?
Kursusforløb eller uddannelse over et længere forløb, fx en hel uge eller gentagne kursusda-
ge?
Kurser eller uddannelser, som har givet dig et bevis eller lignende efter at have bestået kur-
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0022.png
Metodebilag
1-6
set?
Interne møder med henblik på, hvordan I kan gøre det bedre, det sted du arbejder frivilligt.
Faglige netværk, for at kunne gøre det frivillige arbejde bedre?
Forløb med vejleder, mentor eller supervisor i foreningen eller organisationen, som du har
kunnet få hjælp af?
Seminarer eller konferencer, som har med dit frivillige arbejde at gøre?
Andre aktiviteter, som har haft til formål at gøre dig dygtigere til det frivillige arbejde, som du
laver?
Hvis andre, skriv hvilke:_____________________________
Jeg har ikke deltaget i nogle kurser eller fået vejledning eller opkvalificering
Nu kommer nogle spørgsmål om hvilke erfaringer og kvalifikationer, der især har haft
betydning for dig i udførelsen af dit nuværende frivillige arbejde.
13. Angiv, hvor lille eller stor betydning følgende har for udførelsen af dit nuværende
frivillige arbejde (på tværs af alt det frivillige du udfører):
Meget
lille
betydning
Erfaringer eller kvalifikatio-
ner, fra nuværende eller tidli-
gere erhvervsarbejde
Kvalifikationer, fra din even-
tuelle uddannelse
Det du har lært på kurser og
uddannelser i tilknytning til
dit frivillige arbejde
Det du har lært af andre fri-
villige
Det du har lært og erfaret
ved at arbejde frivilligt
Lille be-
tydning
Hverken
lille eller
stor be-
tydning
Stor be-
tydning
Meget
stor be-
tydning
Ikke re-
levant
14. Andre erfaringer end ovenstående? Hvis andre, hvilke:
Åbent svar:_______________
15. Har du oplevet følgende i dit frivillige arbejde?
Ja
Introduktion og uddannelse er et krav for at få lov at arbejde frivilligt?
Der er ansatte, som leder det frivillige arbejde?
Bliver de frivillige indsatser du deltager i evalueret eller vurderet på anden vis?
Har du skrevet under på en kontrakt eller anden aftale om det frivillige arbejde,
du arbejder med?
Nej
Ved
ikke
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
1-7
Nedenstående spørgsmål 16-19 stilles kun, hvis der er krydset nej (15) i spørgsmål 2 (dvs. til
personer, der ikke udfører frivilligt arbejde)
16. Har du tidligere udført frivilligt arbejde?
(1)
Ja
(2)
Nej
17. Hvorfor arbejder du ikke frivilligt?
Der kan afgives flere svar
1
Fordi det ikke interesserer dig?
2
Fordi du aldrig er blevet spurgt?
3
Fordi du ikke har råd til at arbejde som frivillig?
5
Fordi du har en sygdom eller et handicap?
4
Fordi du ikke har tid eller hellere vil bruge tiden til noget andet?
6
Fordi du tidligere har haft dårlige erfaringer med frivilligt arbejde?
7
På grund af regler for modtagelse af offentlige ydelser, f.eks. dagpenge, efterløn, kontant-
hjælp eller lignende?
8
På grund af strenge krav?
9
Fordi du ikke ved, hvordan du skal komme i gang?
10
Skyldes andre grunde end de allerede nævnte? Angiv hvilke: ____________________
18. Kunne du tænke dig at arbejde frivilligt, hvis nogen bad dig om det?
(1)
Ja
(2)
Nej
19. Er der nogen i din familie som arbejder frivilligt? (Familie er også ægtefælle og sø-
skende)
1
Ja, ægtefælle/samlever
2
Ja, forældre
3
Ja, børn
5
Nej
4
Ja, andre i familien
6
Ved ikke
Spørgsmål 20 stilles kun, hvis respondenten har frivilligt arbejde (1-14) i spørgsmål 2:
20. Overvejer du af og til at stoppe med dit frivillige arbejde?
1
Ja. Jeg har besluttet mig for at stoppe
2
Jeg overvejer at stoppe
3
Nej. Jeg fortsætter
4
Nej. Vil gerne arbejde mere frivilligt
Spørgsmål 21 stilles kun, hvis respondenten har svaret ja (1,2) i spørgsmål 20:
21. Hvorfor overvejer du at stoppe?
Vælg de(t) svar, som passer bedst. Du kan vælge mere end ét svar.
1
Det interesserer dig ikke længere
2
Du savner anerkendelse
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
1-8
3
Du har ikke råd
4
Du har ikke tid eller vil hellere bruge din tid på noget andet
5
Du har en sygdom eller et handicap
6
Du har haft dårlige oplevelser som frivillig
7
Du bliver ramt af regler for modtagelse af offentlige ydelser (fx kontanthjælp, dagpenge,
efterløn e.l.)
8
Der stilles større og større krav til os frivillige
9
Andre grunde
Hvis andre, skriv hvilke:_____________________________
Nedenstående spørgsmål 22 stilles til alle respondenter (uanset svar i spørgsmål 2)
De næste spørgsmål handler ikke om frivilligt arbejde hos en organisation eller lignen-
de, men handler om uformel hjælp og omsorg i din nærmeste omgangskreds.
22. Hjælper du ofte nogen, som du ikke bor sammen med?
(Fx med indkøb, pasning, rengøring, havearbejde, vask, bank, posthus, kontakt til myndigheder
og lignende).
1
Nej
2
Ja, forældre eller svigerforældre
4
Ja, andre slægtninge
5
Ja, naboer/venner
6
Andre
3
Ja, børn/svigerbørn eller børnebørn
Nedenstående spørgsmål 23 stilles kun, hvis der er svaret ja (2,3,4,5,6) i spørgsmål 22 ovenfor
23. Hvor mange timer har du i alt brugt på dette inden for den seneste måned?
Antal timer: _ _ _ [HELTAL]
Nedenstående spørgsmål 24-25 stilles kun, hvis der er svaret 1-5 i spørgsmål 1
Nu kommer der nogle spørgsmål om dit lønnede arbejde
24. Hvor lang er din samlede ugentlige arbejdstid normalt? Det er i alt lønnet arbejde i
hoved- og bibeskæftigelse?
Angiv antal timer: _ _ _ [HELTAL]
25.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Hvordan kan din arbejdstid bedst beskrives?
Fast arbejdstid i dagtimer
Fast arbejdstid med skiftehold
Har fleksible arbejdstider og HAR mulighed for at arbejde hjemme nogle dage
Har fleksible arbejdstider men har IKKE mulighed for at arbejde hjemme nogle dage
Andet, angiv:__________
Nedenstående spørgsmål 26-34 stilles til alle respondenter
De sidste spørgsmål handler om dit liv og dine holdninger generelt
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
1-9
26.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Hvilken type bolig bor du i?
Ejerbolig
Andelsbolig
Lejer i almennyttig boligforening
Lejer hos privat udlejer
Andet, angiv:
__________
27. Hvor længe har du boet i dit nuværende lokalområde?
Angiv antal år: _ _ _ [HELTAL]
28.
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Hvordan er dit helbred generelt?
Meget godt
Godt
Rimeligt
Dårligt
Meget dårligt
29. Er du på nogen måde begrænset på grund af langvarig sygdom, handicap eller psy-
kiske problemer?
(1)
Ja meget
(2)
Ja i nogen grad
(3)
Nej
(4)
Ønsker ikke at oplyse
30. Hvor ofte har du kontakt med
Svarkategori 5 fremgår ikke, hvis 6-14 i spørgsmål 1.
1-2 gan-
ge om
året
1-2 gan-
ge om
måneden
1-2 gan-
ge om
ugen
Ingen
kontakt
1
2
3
4
5
Familie og slægt
Naboer og andre i det
område du bor
Venner og bekendte
uden for nærmiljøet
Tidligere kollegaer
Nuværende kollegaer
Hver
dag
Ikke re-
levant
31.
Er der i din familie eller omgangskreds personer, …
Ja
… Som vil kunne hjælpe dig med at finde et job, hvis det bliver nødvendigt?
… Som vil kunne låne dig et større pengebeløb, hvis du skulle få brug for det (f.eks.
20.000kr.?)
… Som
sidder i en høj stilling i erhvervslivet, i den offentlige administration (stat,
region eller kommune), eller i det politiske liv?
32. Hvor meget stoler du på hver af disse grupper af mennesker:
Stoler helt
Stoler no-
genlunde på
Stoler ikke
særlig me-
get på
Stoler slet
ikke på
Ved ikke
Nej
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
Metodebilag
1-10
Din familie?
Folk fra dit kvarter eller lokalområde?
Folk, du kender personligt?
Folk, du møder første gang?
Folk med en anden religion?
Folk med en anden nationalitet?
33. Mener du generelt, at man kan stole på de fleste mennesker
eller er du mere for-
sigtig, når det kommer til at stole på andre?
Man kan ikke
være for forsigtig
De fleste mennesker
er til at stole på
34. Hvor enig eller uenig er du i følgende udsagn om forholdet mellem det offentlige
(fx kommunen) og frivillige organisationer?
Hver-
ken
enig
Helt
enig
Frivillige foreninger og organisationer bør
kunne klare sig selv
uden hjælp fra det
offentlige.
Det offentlige skal finansiere de frivillige
foreninger og organisationer uden at stille
krav til dem.
Hvis det offentlige opfyldte alle sine forplig-
telser, ville der ikke være brug for en frivil-
lig indsats.
Frivilligt arbejde kan lige så godt foregå
inden for det offentliges rammer som i
frivillige foreninger og organisationer.
Alle har en moralsk forpligtelse til at arbej-
de frivilligt på et tidspunkt i sit liv.
Frivilligt arbejde anvendes for at det of-
fentlige (kommunerne) kan spare penge.
Tak for hjælpen
Delvist
enig
eller
uenig
Delvist
uenig
Helt
uenig
Ved
ikke
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0027.png
Metodebilag
2-11
BILAG 2
INKLUDEREDE STUDIER I LITTERATURSTUDIET
PRIMÆRE STUDIER
Forfatter
Ellis Paine, Angela;
McKay, Stephen; Moro,
Domenico
Gabriel, Yiannis; Gray,
David E; Goregaokar,
Harshita
Kamerade, Daiga; Ben-
nett, Matthew
Kumin, Libby; Schoen-
brodt, Lisa.
Lancee, Bram and Radl,
Jonas
Piatak, Jaclyn
Presti, Alessandro Lo
Titel
Does volunteering improve employability?
Evidence from the British Household Panel
Survey
Job loss and its aftermath among manag-
ers and professionals: wounded, frag-
mented and flexible
Unemployment, volunteering, subjective
well-being and mental health (TSI work-
ing paper no 07/2015)
Employment in adults with down syn-
drome in the united states: Results from a
national survey.
Social connectedness and the transition
from work to retirement.
Time is on My Side
The Interactive Effects of Job Resources
and Motivations to Volunteer Among a
Sample of Italian Volunteers
The investment model of volunteering in
the EU-27 countries: volunteering, skills
development and employability. A multi-
level analysis
Is Volunteering Always Voluntary? Be-
tween Compulsion and Coercion in Co-
production
I Volunteer, Therefore I am? Factors Af-
fecting Volunteer Role Identity
SEKUNDÆRE STUDIER
Forfatter
Alender, Bethany
Titel
Understanding volunteer motivations to
participate in citizen science projects: a
deeper look at water quality monitoring
A Cross-Cultural Study of Explicit and
Implicit Motivation for Long-Term Volun-
teering
The Work-Home Interface: Linking Work-
Related Wellbeing and Volunteer Work
Årstal
2016
JCOM
SAGE PUBLICATIONS,
INC.
Wiley Subscription Ser-
vices
Udgiver
Årstal
2013
Udgiver
Third Sector Research
Centre
Sage Publication
2013
2015
Third Sector Impact
Journal of Applied Re-
search in Intellectual
Disabilities.
The Journals of Geron-
tology: Series B: Psycho-
logical Sciences and
Social Sciences
SAGE PUBLICATIONS,
INC.
International Society for
Third-Sector Research
2016
2012
2016
2012
Souto-Otero, Manuel &
Shields, Robin
Tõnurist, Piret; Surva,
Laidi
van Ingen, Erik & Wil-
son, John Vrije
2016
European Societies
2016
2017
International Society for
Third-Sector Research
SAGE PUBLICATIONS,
INC.
Aydinli, Arzu et al.
Brauchli, Rebecca; Pee-
ters, Maria; Steenber-
gen, Elianne; Wehner,
Theo; Hammig, Oliver
2016
2017
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0028.png
Metodebilag
2-12
Carley, Willie K.
Emergency managers' perspectives of
recruiting, training, and integrating volun-
teers for a disaster
Volunteers' knowledge activities at UK
music festivals: a hermeneutic-
phenomenological exploration of individu-
als' experiences
The use and effectiveness of online social
media in volunteer organizations.
The effects of individual risk propensity on
volunteering
Systematic Review of Motives for Episodic
Volunteering
Exploring activity-contingent volunteer-
ism: A preliminary investigation of Back
on My Feet volunteers
In Search of Strategy UNIVERSALISTIC,
CONTINGENT, AND CONFIGURATIONAL
ADOPTION OF VOLUNTEER MANAGEMENT
PRACTICES
Episodic Volunteering and Retention: An
Integrated Theoretical Approach
A systematic review of episodic volunteer-
ing in public health and other contexts
Volunteer Guardians in the Community: A
Mixed Methods Exploration of a Complex
Pre-Games expectations and past volun-
teering experiences of Glasgow 2014
clyde-sider applicants (*)
The role and value of volunteers: in the
criminal justice system - a European
study
Assessing the Religious Roots of Volunteer
Work in Middle and Late Life
The impact of social interaction and team
member exchange on sport event volun-
teer management
The impact of social interaction and team
member exchange on sport event volun-
teer management
Work-to-society spillover? Volunteering by
employees of nonprofit organizations
Work-to-society spillover? Volunteering by
employees of nonprofit organizations
Investing in Volunteering: Measuring
Social Returns of Volunteer Recruitment,
Training and Management
Motivational factors for youth recruitment
in voluntary interventions: the case of a
community sport program
Voluntary Organizations and Community
Groups as New Partners in Diabetes Self-
2014
Dissertation Abstracts
International Section A:
Humanities and Social
Sciences.
Journal of Knowledge
Management
Dissertation Abstracts
International: Section B:
The Sciences and Engi-
neering
Wiley Periodicals, Inc.
VOLUNTAS
European Sport Man-
agement Quarterly
Nonprofit Management &
Leadership
Clayton, Diana
2016
Connolly, Amy J.
2014
Dong, Hsiang-kai Dennis
Dunn, Jeff; Chambers,
Suzanne K. & Hyde,
Melissa K.
Filo, Kevin; Funk, Dani-
el; Jordan, Jeremy.
Hager, Mark A. &
Brudney, Jeffrey L.
Hyde, Melissa K; Dunn,
Jeff; Bax, Caitlin; Cham-
bers, Suzanne K
Hyde, MK, Dunn, J,
Scuffham, PA & Cham-
bers, SK
Jones, Andrea L
2015
2016
2014
2015
2016
SAGE PUBLICATIONS
2014
BMC PUBLIC HEALTH
Dissertation Abstracts
International Section A:
Humanities and Social
Sciences.
Glasgow Centre for
Population Health
(GCPH)
JIVE
SAGE PUBLICATIONS,
INC.
Elsevier Ltd on behalf of
Sport Management As-
sociation of Australia and
New Zealand.
Elsevier Ltd on behalf of
Sport Management As-
sociation of Australia and
New Zealand.
Wiley Periodicals, Inc.
Wiley Periodicals, Inc.
Voluntas
Sport Education and
Society
DIABETES EDUCATOR
2014
Jones, Russell; Yates,
Gregor
Justice Involving Volun-
teers in Europe
Krause, Neal
Lee, Younghan, Milyang
Kim & Jakeun Koo
2015
2015
2015
2016
Lee, Younghan, Milyang
Kim & Jakeun Koo
Lee, Young-joo; Brud-
ney, Jeffrey
Lee, Young-joo; Brud-
ney, Jeffrey
Manetti, Giacomo et al.
2016
2015
2015
2014
Plante, Catherine et al.
Portillo et al.
2016
2015
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 370: Orientering om offentliggørelse af Frivillighedsundersøgelsen 2017, fra børne- og socialministeren
1794790_0029.png
Metodebilag
2-13
management and Education: A Critical
Interpretative Synthesis
Reyna Villicana Rosalba,
Norma.
Schie, Susan; Güntert,
Stefan; Oostlander,
Jeannette; Wehner, Theo
Schlesinger, T. Et al.
Sheptak, R Dale, Jr;
Menaker, Brian E
Stelzer, Eva-Maria;
Lang, Frieder R.
Studer, Sibylle
Yong Seo, Joon; L.
Scammon, Debra
The effect of NGO leadership on volunteer
retention.
How the organizational context impacts
volunteers: a differentiated perspective on
self-determined motivation
How do sport clubs recruit volunteers?
Analyzing and developing a typology of
decision-making processes on recruiting
volunteers in sport clubs
The Frustration Factor: Volunteer Perspec-
tives of Frustration in a Sport Setting
Motivations of German hospice volun-
teers: How do they compare to nonhos-
pice volunteers and US hospice volun-
teers?
Volunteer Management: Responding to
the Uniqueness of Volunteers
Does feeling holier than others predict
good deeds? Self-construal, self-
enhancement and helping behavior.
2014
Dissertation Abstracts
International Section A:
Humanities and Social
Sciences
Springer
2015
2015
Elsevier Ltd
Springer Science & Busi-
ness Media
American Journal of
Hospice & Palliative
Medicine. Vol.33(2),
Nonprofit and Voluntary
Sector Quarterly
Journal of Consumer
Marketing.
2016
2016
2016
2014