Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 367
Offentligt
1792669_0001.png
Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Statistik
1
(Introduktion af officiel statistik og gennemførelse af forordning om europæiske statistikker)
§1
I lov om Danmarks Statistik, jf. lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000, som ændret ved § 1 i lov nr. 1272
af 16. december 2009, § 17 i lov nr. 579 af 1. juni 2010 og § 68 i lov nr. 1231 af 18. december 2012
foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »styrelse« til: »bestyrelse«.
2.
Overalt i loven ændres »styrelsen« til: »bestyrelsen«.
3.
§ 1
affattes således:
Ȥ
1.
Danmarks Statistik er en fagligt uafhængig statslig myndighed, som hører under økonomi- og
indenrigsministeren.
Stk. 2.
Danmarks Statistik varetager følgende opgaver:
1. udvikling, indsamling, udarbejdelse og formidling af statistiske oplysninger vedrørende
samfundsforhold,
2. udarbejdelse på begæring af ministerier, kommunalbestyrelser, regionsråd og andre offentlige
myndigheder og institutioner af statistiske ydelser til brug for lovgivning, analyse og administration
mod anvisning af finansiering,
3. ledelse af eller medvirkning ved indretning og benyttelse af de offentlige myndigheders og
institutioners registre, som kan anvendes til statistiske formål,
4. samordning af den officielle statistik,
5. varetagelse af statistikfaglige interesser i forbindelse med offentlige digitaliseringstiltag og
6. varetagelse af opgaver vedrørende internationalt statistisk samarbejde.
Stk. 3.
Udover de opgaver, der er omtalt i stk. 2, kan Danmarks Statistik:
1. udarbejde statistiske analyser og prognoser,
2. bistå udvalg og kommissioner i statistiske spørgsmål,
3. indsamle og kvalitetssikre oplysninger samt stille disse til rådighed for offentlige myndigheder og
institutioner som databehandler for andre dataansvarlige offentlige myndigheder og institutioner,
4. stille data til rådighed for statistisk analyse og videnskabelige formål og
5. drive indtægtsdækket og tilskudsfinansieret virksomhed på grundlag af institutionens statistiske
produktion og afledte aktiviteter, jf. Finansministeriets retningslinjer herom.
I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 223/2009 af 11. marts
2009 om europæiske statistikker og om ophævelse af forordning (EF, Euratom) nr. 1101/2008 om fremsendelse af
fortrolige statistiske oplysninger til De Europæiske Fællesskabers Statistiske Kontor, Rådets forordning (EF) nr. 322/97
om EF-statistikker og Rådets afgørelse 89/382/EØF, Euratom om nedsættelse af et udvalg for De Europæiske
Fællesskabers statistiske program, EU-Tidende 2009, nr. L 87, side 164, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske
statistikker, EU-Tidende 2015, nr. 123, side 90. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i
hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Stk. 4.
Påtænker en offentlig myndighed eller institution at påbegynde indsamling og bearbejdning af
statistiske oplysninger, skal Danmarks Statistik underrettes herom med henblik på samordning.«
4.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ
1 a.
Danmarks nationale statistikmyndighed er Danmarks Statistik.«
5.
§ 2
affattes således:
Ȥ
2.
Ledelsen af Danmarks Statistik varetages af en bestyrelse med rigsstatistikeren som formand og syv
øvrige medlemmer. Rigsstatistikerens stemme er udslagsgivende ved stemmelighed.
Stk. 2.
Rigsstatistikeren har som formand for bestyrelsen ansvaret for den overordnede strategiske og
økonomiske ledelse af Danmarks Statistik. Rigsstatistikeren har eneansvaret for fastlæggelse af de faglige
kriterier for udvikling, indsamling, udarbejdelse og formidling af Danmarks Statistiks statistikproduktion.
Stk. 3.
Rigsstatistikeren træffer afgørelse i alle spørgsmål vedrørende den interne forvaltning.
Stk. 4.
Rigsstatistikeren ansætter og afskediger institutionens personale. Ved ansættelse og afskedigelse af
tjenestemænd afgiver rigsstatistikeren indstilling herom til økonomi- og indenrigsministeren.
Stk. 5.
Rigsstatistikeren repræsenterer Danmark i det europæiske statistiksystem og andre internationale
statistiske fora.
Stk. 6.
Rigsstatistikeren ansættes og afskediges af økonomi- og indenrigsministeren efter indstilling fra
bestyrelsen, jf. § 2 a, stk. 3. Den samlede ansættelsesperiode kan ikke overstige 9 år. Ansættelsesområdet
er Danmarks Statistik.«
6.
Efter § 2 indsættes:
Ȥ
2 a.
Bestyrelsen sikrer den faglige uafhængighed for den officielle statistik og for institutionen Danmarks
Statistik.
Stk. 2.
Bestyrelsen behandler og træffer, under rigsstatistikerens ledelse, beslutning i sager af betydning for
institutionens strategiske ledelse, herunder arbejdsplan, statistikprogram og budget samt træffer
beslutning om, i hvilket omfang og på hvilken måde de oplysninger, der er nævnt i § 3 a og §§ 8-12, skal
indhentes.
Stk. 3.
Bestyrelsen afgiver indstilling til økonomi- og indenrigsministeren om udnævnelse og afskedigelse af
rigsstatistikeren, jf. § 2, stk. 6. Rigsstatistikeren deltager ikke i bestyrelsens behandling af sager om
ansættelse og afskedigelse efter § 2, stk. 6.
Stk. 4.
Medlemmerne af bestyrelsen beskikkes af økonomi- og indenrigsministeren efter indstilling fra
rigsstatistikeren for en periode af 4 år med mulighed for genbeskikkelse i én periode.
Stk. 5.
Medlemmerne af bestyrelsen beskikkes i deres personlige og faglige egenskab uden at være
undergivet instruktionsbeføjelser fra nogen myndighed, organisation eller lignende. Ved beskikkelsen skal
tilstræbes en bred sammensætning, der sikrer bestyrelsens indsigt i relevante samfundsområder og
statistisk ekspertise samt indsigt i både offentlig og privat virksomhed.«
7.
§ 3
affattes således:
Ȥ
3.
Økonomi- og indenrigsministeren tildeler Danmarks Statistik en bevilling til dækning af udgifterne ved
Danmark Statistiks ordinære statistikproduktion. Finansieringen fastsættes på grundlag af de årlige
bevillingslove.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Stk. 2.
Det påhviler Økonomi- og Indenrigsministeriet at føre tilsyn med, om Danmarks Statistiks interne
forvaltning udføres i overensstemmelse med Finansministeriets regler og retningslinjer.«
8.
§ 4
affattes således:
Ȥ
4.
Officiel statistik er alment samfundsbelysende statistik, der løbende produceres af offentlige
myndigheder og institutioner, og som efterlever retningslinjer for officiel statistik, jf. § 4 c.
Stk. 2.
Produktion af officiel statistik skal ske på et uafhængigt grundlag og uafhængigt af tjenstlig eller
politisk instruks.
Stk. 3.
Lederne af de statistikansvarlige enheder eller ledere med ansvar for statistik i de
statistikproducerende myndigheder er fagligt uafhængige og har det faglige ansvar for produktionen af
officielle statistikker.
Stk. 4.
Ansættelse af ledere, som er nævnt i stk. 3, skal ske på basis af gennemsigtige procedurer og faglige
kompetencer.
Stk. 5.
Afskedigelse eller overførsel til en anden stilling af ledere, som er nævnt i stk. 3, må ikke ske af
grunde, der kan bringe den statistikproducerende enheds eller den statistikansvarliges faglige
uafhængighed i fare.«
9.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ
4 a.
Danmarks Statistik skal som national statistikmyndighed, jf. § 1 a, koordinere aktiviteter i
forbindelse med udvikling, indsamling, udarbejdelse og formidling af officiel statistik i henhold til de
retningslinjer, der gælder for officiel statistik.
Stk. 2.
Danmarks Statistik udarbejder, vedligeholder og offentliggør en liste over officiel statistik.
Stk. 3.
Al
statistik, so i Da ark produ eres til EU’s statistiske progra , eha dles so offi iel statistik.
Stk. 4.
Danmarks Statistik vedligeholder en fælles offentlig portal for officiel statistik, der giver adgang til
statistikkerne og deres annoncerede tidspunkt for offentliggørelse.
§ 4 b.
Danmarks Statistik udarbejder og offentliggør årligt en liste over alment samfundsbelysende statistik,
som produceres af offentlige myndigheder og institutioner, på basis af myndighedernes indberetninger
herom.
Stk. 2.
Offentlige myndigheder og institutioner, der ønsker, at deres alment samfundsbelysende statistikker
skal indgå i den officielle statistik, skal indberette dette til Danmarks Statistik.
§ 4 c.
Det påhviler Danmarks Statistik at udarbejde og revidere retningslinjer for officiel statistik, der
baserer sig på internationale standarder for statistik, samt at koordinere og løbende evaluere deres
efterlevelse hos de myndigheder, der producerer officiel statistik, jf. § 4, stk. 1. Evalueringen baseres på
oplysninger, som de statistikproducerende eller statistikansvarlige myndigheder indberetter til Danmarks
Statistik.
Stk. 2.
Med henblik på at sikre efterlevelsen af retningslinjer for officiel statistik, udarbejder Danmarks
Statistik på grundlag af de løbende evalueringer en årlig rapport, som forelægges for regeringen.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Stk. 2.
Nuværende styrelsesmedlemmer, jf. § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Statistik, der har været
genbeskikket én eller flere gange ved lovens ikrafttrædelse, kan ikke genbeskikkes yderligere, jf. § 2 a, stk.
4.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1 Indledning
1.1 Officiel statistik
1.2 EU-forordning om europæiske statistikker
1.3 Danmarks Statistiks organisering
2 Lovforslagets indhold
2.1 Officiel statistik
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2 EU-forordning om europæiske statistikker
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3 Danmarks Statistiks organisering
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1 Indledning
Formålet med lovforslaget er at introducere en ny, frivillig ordning om officiel statistik, som administreres
af Danmarks Statistik, jf. afsnit 1.1. Ordningen skal fungere som et kvalitetsstempel. Formålet er at sikre
større gennemsigtighed, øget samordning og ensartet kvalitet af den alment samfundsbelysende statistik,
som offentlige myndigheder i Danmark producerer.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Lovforslaget har desuden til formål at bringe den gældende lovgivning i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af
forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker, jf. afsnit 1.2.
I samme ombæring opdateres gældende lov om Danmarks Statistik, hvad angår rigsstatistikerens og
styrelsens (herefter bestyrelsens) rolle og mandat således, at der er overensstemmelse med de faktiske
forhold, jf. afsnit 1.3. Desuden udvides bestyrelsen med 1 medlem.
1.1 Officiel statistik
I forbindelse med den seneste evaluering af Danmarks efterlevelse af Adfærdskodeks for europæiske
statistikker i 2015, det såkaldte peer review, var en af anbefalingerne, at der skulle sigtes mod bedre
koordinering af statistikproduktionen i Danmark, herunder med en klar definition af officiel statistik.
Det foreslås derfor, at Danmarks Statistik koordinerer den officielle statistik i Danmark, udarbejder
retningslinjerne for disse samt løbende evaluerer efterlevelsen hos de myndigheder, der frivilligt har meldt
(evt. dele af) deres statistikker ind til Danmarks Statistik som værende officiel statistik.
1.2 EU-forordning om europæiske statistikker
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker
trådte i kraft d. 1. april 2009 og blev ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2015/759 af
29. april 2015. Den seneste forordning trådte i kraft d. 8. juni 2015.
Hensigten med forordningen om europæiske statistikker er at tydeliggøre ansvaret for, at medlemsstaterne
og EU-Kommissionen træffer alle nødvendige foranstaltninger for at bevare tilliden til europæiske
statistikker. Forordningen betoner således begreber som faglig uafhængighed, upartiskhed, objektivitet og
pålidelighed, når det angår produktionen af europæiske statistikker, hvilket vil sige statistikker, der er
udfærdiget til EU’s statistiske progra .
1.3 Danmarks Statistiks organisering
De overordnede rammer for Danmarks Statistiks organisering foreslås videreført fra gældende ret, navnlig
at Danmarks Statistik ledes af en bestyrelse med rigsstatistikeren som formand. Gældende ret indeholder
dog flere bestemmelser med uddateret indhold, som eksempelvis at rigsstatistikeren udnævnes af kongen,
og at Danmarks Statistiks personaleforhold hører under økonomiministeren.
Lovforslaget medfører klare afgrænsninger af bestyrelsens og rigsstatistikerens rolle og mandat, samt
disses ansættelses- og beskikkelsesforhold. Det foreslås ydermere, at bestyrelsen udvides med et enkelt
medlem, for at sikre en passende bredde i bestyrelsens sammensætning.
Slutteligt foreslås der en tydeliggørelse af finansieringen af Danmarks Statistiks ordinære
statistikproduktion.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
2 Lovforslagets indhold
2.1 Officiel statistik
2.1.1. Gældende ret
Der er aktuelt ingen lovgivning om officiel statistik. Der eksisterer ikke et samlet overblik over den statistik,
der produceres af offentlige myndigheder i Danmark, og der eksisterer, i modsætning til sammenlignelige
europæiske lande, ikke et formaliseret dansk statistiksystem for offentlige myndigheder. Det er således
ale e for de statistik, der produ eres til EU’s statistiske progra , dvs. europæisk statistik, at der foreligger
klare krav om kvalitet, uafhængighed mv.
2.1.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Statistik anvendes til planlægning, beslutningstagning og evaluering. Pålidelig statistik er således et centralt
element for det demokratiske samfunds virke, og det er derfor vigtigt, at den offentliggjorte statistik har en
høj troværdighed, er relevant og udarbejdet i henhold til anerkendte standarder.
Rigsstatistikeren skal i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts
2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker, som
trådte i kraft 8. juni 2015, udarbejde retningslinjer med henblik på at sikre ensartede standarder for den
europæiske statistik. Disse retningslinjer gælder, uanset om statistikken udarbejdes af Danmarks Statistik
eller af andre offentlige myndigheder og institutioner. For den øvrige alment samfundsbelysende statistik,
der løbende produceres af offentlige myndigheder, foreligger der imidlertid ikke fælles standarder.
En af anbefalingerne i forbindelse med den seneste evaluering af Danmarks efterlevelse af Adfærdskodeks
for europæiske statistikker i 2015, det såkaldte peer review, var, at der skulle sigtes mod bedre
koordinering af statistikproduktionen i Danmark, herunder med en klar definition af officiel statistik.
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder, at det vil styrke gennemsigtigheden vedrørende indhold og
kvalitet af den statistik, der udarbejdes af offentlige myndigheder, hvis al generelt samfundsbelysende
statistik produceret af offentlige myndigheder i Danmark (herefter benævnt offentligt produceret statistik)
får mulighed for at efterleve fælles standarder vedrørende blandt andet uafhængighed, kvalitet,
dokumentation, objektivitet, datafortrolighed og tilgængelighed, svarende til standarderne for europæisk
statistik. Det vil dog pålægge offentlige myndigheder en væsentlig administrativ byrde, hvis der stilles
lovkrav om, at al offentligt produceret statistik skal efterleve standarderne for europæisk statistik. På den
baggrund finder Økonomi- og Indenrigsministeriet, at det bør være frivilligt for den enkelte offentlige
myndighed, hvorvidt man ønsker at lade en eller flere givne nationale statistikker omfatte af procedurerne
for officiel statistik og dermed opnå betegnelsen officiel statistik.
Som den nationale statistikmyndighed i Danmark og i kraft af, at Danmarks Statistik i forvejen administrerer
Adfærdskodeks for europæiske statistikker i Danmark, finder Økonomi- og Indenrigsministeriet det
naturligt, at Danmarks Statistik får en koordinerende rolle i forhold til udarbejdelsen af statistik hos alle
offentlige myndigheder og organisationer i Danmark.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med begrebet officiel statistik introduceres i denne lov et sæt af (minimums)standarder, som formuleres i
retningslinjer for officiel statistik. Retningslinjerne vedrører blandt andet uafhængighed, kvalitet,
dokumentation, objektivitet, datafortrolighed og tilgængelighed. Betegnelsen officiel statistik foreslås at
gælde for dén offentligt producerede statistik, der efterlever retningslinjer for officiel statistik og vil kunne
betragtes som et kvalitetsstempel. Ordningen sikrer en øget gennemsigtighed vedrørende indhold og
kvalitet af den officielle statistik, der udarbejdes af offentlige myndigheder og institutioner.
Lovforslaget indebærer, at det er frivilligt for den enkelte offentlige myndighed, om en given statistik skal
leve op til retningslinjer for officiel statistik og dermed opnå betegnelsen officiel statistik.
Retningslinjer for officiel statistik svarer indholdsmæssigt til de retningslinjer, som gælder for europæisk
statistik. Al europæisk statistik er således pr. definition officiel statistik, eftersom europæisk statistik i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker er underlagt standarderne i
retningslinjer for officiel statistik. Med lovforslaget sikres, at den officielle nationale statistik opnår samme
standard, som den statistik, der produceres i Danmark til europæiske formål i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af
forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker.
Med lovforslaget tildeles Danmarks Statistik en koordinerende funktion i forhold til den officielle danske
statistik i lighed med det ansvar, der i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske
statistikker pålægges Danmarks Statistik med hensyn til den europæiske statistik. Konkret vedrører dette:
1. Med henblik på at skabe overblik over statistikproduktionen i Danmark udarbejder Danmarks Statistik
årligt en liste over den alment samfundsbelysende statistik, som udarbejdes af offentlige myndigheder
og institutioner i Danmark. Listen baseres på indmeldinger fra de statistikproducerende offentlige
myndigheder og institutioner.
2. Standarderne for officiel statistik baseres på de internationalt anerkendte standarder for god
statistikpraksis, som er indeholdt i Adfærdskodeks for europæiske statistikker, og fastsættes konkret i
retningslinjer for officiel statistik, som udarbejdes og revideres af Danmarks Statistik.
3. Danmarks Statistik vurderer, hvorvidt en given statistik efterlever retningslinjer for officiel statistik.
Evalueringen baseres på oplysninger, som rapporteres til Danmarks Statistik. For europæisk statistik er
denne evaluering obligatorisk. For den nationale statistik, som ikke er omfattet af europæisk lovgivning,
gennemføres evalueringen, såfremt en offentlig myndighed eller institution ønsker en given statistik
optaget som officiel statistik og har indmeldt dette til Danmarks Statistik.
4. Danmarks Statistik offentliggør årligt en liste over officiel statistik. Danmarks Statistik udarbejder
ligeledes en årlig rapport til regeringen vedrørende efterlevelse af retningslinjer for officiel statistik, der
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
har til formål at sikre efterlevelse af retningslinjerne, herunder med anbefalinger til eventuelle
forbedringspunkter med hensyn til efterlevelse af retningslinjerne.
Der sondres således i lovforslaget mellem på den ene side offentligt produceret statistik, dvs. almen
samfundsbelysende statistik, der løbende produceres af offentlige myndigheder, og på den anden side
officiel statistik, der er dén offentligt producerede statistik, som er indmeldt til ordningen og efterlever
retningslinjer for officiel statistik.
2.2 EU-forordning om europæiske statistikker
2.2.1. Gældende ret
Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. En forordning kan
desuden pålægge de enkelte medlemsstater at indføre yderligere nationale bestemmelser. Det er tilfældet
med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker, der pålægger medlemsstaterne
dels at udpege en national statistisk myndighed og dels at fastsætte passende sanktioner for enhver
krænkelse af princippet om statistisk fortrolighed.
2.2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Det er Økonomi- og Indenrigsministeriets vurdering, at den gældende lov om Danmarks Statistik bør
opdateres, således at det tydeligt fremgår, at Danmarks Statistik er den nationale statistikmyndighed i
Danmark. For så vidt angår fastsættelse af passende sanktioner for krænkelser af princippet om statistisk
fortrolighed finder Økonomi- og Indenrigsministeriet, at disse er indeholdt i straffelovens §§ 152-152 f.
2.2.3. Den foreslåede ordning
For at bringe den gældende lovgivning i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om
europæiske statistikker, foreslås det, at der indføres en bestemmelse, der udpeger Danmarks Statistik som
den nationale statistikmyndighed.
I de
uvære de lov o Da arks Statistiks § 1 e æv es Da arks Statistik so ” e tral y dighed for
de da ske statistik”. Med lovforslaget ri ges
ordlyden dermed i fuld overensstemmelse med
forordningerne om europæiske statistikker. Desuden sker en yderligere præcisering af Danmarks Statistiks
faglige uafhængighed som noget nyt, hvilket er i tråd med forordningerne om europæiske statistikker.
2.3 Danmarks Statistiks organisering
2.3.1. Gældende ret
De gældende regler for Danmarks Statistiks virksomhed er fastlagt i lov om Danmarks Statistik
(Lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000 som ændret ved § 1 i lov nr. 1272 af 16. december 2009, § 17 i
lov nr. 579 af 1. juni 2010 og § 68 i lov nr. 1231 af 18. december 2012). Lov om Danmarks Statistik er fra
1966 og er bortset fra enkelte tilretninger, herunder vedr. digital kommunikation mellem det offentlige og
virksomheder, ikke blevet ændret siden vedtagelsen i 1966.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Efter lov om Danmarks Statistik § 1 er Danmarks Statistik den centrale myndighed for den danske statistik
med følgende hovedopgaver:
1. at indsamle, bearbejde og offentliggøre statistiske oplysninger om samfundsforholdene, herunder kan
Danmarks Statistik bistå udvalg og kommissioner i statistiske spørgsmål, udarbejde statistiske analyser
og prognoser, samt udføre statistiske opgaver for private og offentlige kunder mod betaling efter
reglerne for indtægtsdækket virksomhed (serviceopgaver),
2. at forestå eller medvirke ved indretning og udnyttelse af offentlige myndigheders centrale
administrative registre, som kan anvendes til statistiske formål, og
3. at varetage opgaver vedrørende internationalt statistisk samarbejde.
Efter den gældende bestemmelse i lov om Danmarks Statistik § 1, stk. 3, skal Danmarks Statistik
underrettes såfremt en offentlig myndighed eller institution påtænker at påbegynde indsamling og
bearbejdelse af statistiske oplysninger således, at en samordning kan finde sted. Lovgivningen præciserer
ikke, hvad der i denne sammenhæng menes med samordning, eller hvordan en sådan samordning skal
implementeres.
Det følger af lov om Danmarks Statistik §§ 2-4, at Danmarks Statistik kan agere fagligt uafhængigt, idet § 2
fastlår, at Danmarks Statistik er en selvstændig myndighed, som ledes af en styrelse (bestyrelse) bestående
af rigsstatistikeren som formand og 6 andre medlemmer med indsigt i samfundsforholdene. Det følger af §
4, stk. 1, at rigsstatistikeren har ansvaret for den faglige og administrative ledelse af Danmark Statistik,
mens styrelsen i henhold til § 3, stk. 1, træffer beslutning om Danmarks Statistiks arbejdsplan, samt i
henhold til § 3, stk. 2, om i hvilket omfang og på hvilken måde Danmarks Statistik kan indhente oplysninger
fra virksomheder, organisationer mv. i henhold til §§ 8-12 a. Styrelsen godkender i henhold til § 3, stk. 3,
Danmarks Statistiks budget og træffer beslutning i spørgsmål af større økonomisk betydning, og kan i øvrigt
i henhold til § 3, stk. 5, tage stilling til sager, som forelægges af rigsstatistikeren.
Lov om Danmarks Statistik specificerer ikke direkte princippet om statistikkens faglige uafhængighed, som
fre går af åde FN’s og EU's gru dlægge de pri ipper for offi iel statistikproduktio .
Efter lovens § 4, stk. 2, hører Danmarks Statistiks personaleforhold under økonomiministeren.
Rigsstatistikeren forelægger sager direkte for ministeren, når afgørelse af sager indenfor Danmarks
Statistiks forretningsområde hører under økonomiministeren i henhold til § 4, stk. 3.
Det følger af § 1, stk. 1, nr. 3, at Danmarks Statistik skal deltage i indretningen og brugen af centrale
administrative registre, som kan anvendes til statistiske formål med det formål at sikre en effektiv brug af
administrative oplysninger til statistiske formål.
2.3.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Det er afgørende for Danmarks Statistiks virke og troværdighed, at Danmarks Statistik er en fagligt
uafhængig organisation. I forbindelse med det seneste EU-peer review af statistikproduktionen i Danmark i
2015 blev det anbefalet, at den eksisterende statistiske lovgivning opdateres med henblik på at bringe den
nationale statistiklovgivning i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske
statistikker. Konkret blev det anbefalet, at den nye lov bør indeholde specifikke bestemmelser vedrørende
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
faglig uafhængighed, rigsstatistikerens status, bestyrelsens rolle samt Danmarks Statistiks koordinerende
rolle.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Med henblik på at sikre den faglige uafhængighed foreslås det i lovforslaget, at Danmarks Statistik
organiseres med en bestyrelse bestående af 8 medlemmer, hvor rigsstatistikeren er formand. Ved
stemmelighed er rigsstatistikerens stemme udslagsgivende. Bestyrelsen foreslås udvidet med et enkelt
medlem, for at sikre en passende bredde i bestyrelsens sammensætning.
Rigsstatistikeren har eneansvaret for de faglige kriterier, der lægges til grund for statistikproduktionen,
mens bestyrelsen under rigsstatistikerens ledelse træffer beslutning om bl.a. Danmarks Statistiks strategi,
arbejdsplan og budget, samt om hvilke oplysninger, der skal indberettes til statistik. Bestyrelsen træffer
desuden beslutning om den rapport til regeringen om officiel statistik, der er nævnt i den foreslåede, nye §
4 c, stk. 2. Bestyrelsens medlemmer fungerer udelukkende i deres personlige og faglige egenskab og
repræsenterer ikke institutionelle eller organisatoriske interesser. Bestyrelsen fungerer således som garant
for den faglige uafhængighed af den officielle danske statistik samt for institutionen Danmarks Statistik.
Herved sikres den nødvendige samordning med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske
statistikker.
Danmarks Statistiks placering som en fagligt uafhængig institution under økonomi- og indenrigsministeren
tydeliggøres.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Bestemmelserne om officiel statistik medfører omkostninger for Danmarks Statistik i omegnen af 1 mio. kr.
årligt, som afholdes inden for institutionens egen økonomiske ramme. Lovforslaget vurderes ikke at have
yderligere økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige, som ikke allerede er pålagt som
følge af lov om Danmarks Statistik eller Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11.
marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget sikrer, at der etableres overensstemmelse Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske
statistikker og national udmøntning af visse bestemmelser heri.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
1792669_0012.png
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger
træder i kraft i Danmark maj 2018. Der vurderes, at der vil være hjemmel i forordningens artikel 6, stk. 2, jf.
stk. 1, litra c og e, artikel 9, stk. 2, litra j, og artikel 89 til at videreføre de gældende hjemler i den
nuværende lov om Danmarks Statistik.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [dato] til og med den[dato] været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
9. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Bestemmelserne om officiel
statistik medfører omkostninger
for Danmarks Statistik i omegnen
af 1 mio. kr. årligt, som afholdes
inden for institutionens egen
økonomiske ramme.
Med standarden for officiel
statistik gives alle statslige
statistikproducenter muligheden
for at tilvælge en anerkendt
standard til statistik, som
produceres af nationale hensyn.
Det påhviler Danmarks Statistik,
men ikke de enkelte
statistikproducenter, at udvikle
og vedligeholde de standarder
statistikken udarbejdes i henhold
til samt overvåge efterlevelsen af
disse.
Ingen
Ingen
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget sikrer, at de danske lovmæssige rammer for
statistikproduktion er i overensstemmelse med seneste version af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11.
marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
1792669_0013.png
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X)
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske
statistikker
JA
NEJ
X
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1-2
I gældende lov om Danmarks Statistik benævnes Danmarks Statistiks bestyrelse som
”styrelse”. Det er
formålet med lovforslagets § 1, nr. 1-2, at opdatere betegnelsen af Danmarks Statistiks bestyrelse til
tidssvarende sprogbrug. Derfor foreslås det, at bestyrelsen fremover benævnes som sådan og ikke som
”styrelse”. Der er taget højde for
forskellige bøjninger af betegnelsen i gældende lov om Danmarks Statistik.
Til nr. 3
Det foreslås, at det i lovens
§ 1, stk. 1,
der er en videreførelse af gældende lovs § 2, fastslås, at Danmarks
Statistiks ressortmæssige tilhørsforhold er hos Økonomi- og Indenrigsministeriet. Desuden betoner
bestemmelsen Danmarks Statistiks faglige uafhængighed.
Danmarks Statistik har en udstrakt grad af uafhængighed som følge af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr.
223/2009 om europæiske statistikker art. 2, stk. 1, litra a.
Økonomi- og indenrigsministeren har således ikke instruktionsbeføjelser over for Danmarks Statistik i
faglige anliggender. Det betyder, at Danmarks Statistik har frihed til selv at vælge statistiske metoder og
fremgangsmåder. Den konkrete udmøntning af, hvorledes statistikproduktionen tilrettelægges og
gennemføres, sker således uafhængigt af ressortministeren.
Bestyrelsen beslutter institutionens arbejdsplan og statistikprogram jf. lovforslagets § 1, nr. 6. Herudover
aftales årlige resultatplaner med Økonomi- og Indenrigsministeriet med henblik på at fastlægge de
overordnede årlige mål for drift og udvikling af institutionen.
Danmarks Statistik varetager endvidere behandlingen af faglige spørgsmål og besvarelser heraf inden for
institutionens forretningsområde for ministeren. Spørgsmål af denne type færdigbehandles af Danmarks
Statistik til forelæggelse for ministeren. Faglige spørgsmål inden for Danmarks Statistiks forretningsområde,
der ikke kræver ministerens involvering, færdigbehandles og besluttes i institutionen.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2,
der er en delvis videreførelse af gældende lovs § 1, har til formål at
fastlægge Danmarks Statistiks kerneaktiviteter. Bestemmelsen er udvidet i forhold til gældende ret af
praktiske årsager og dels for at lovfæste, at Danmarks Statistik samordner den officielle statistik, jf. stk. 2,
nr. 4, dels for at opdatere gældende ret med anvisning af Danmarks Statistiks nuværende aktiviteter
omkring indtægtsdækket virksomhed, jf. stk. 2, nr. 2 og stk. 3, nr. 5, samt for at fremtidssikre
bestemmelsen så den er i overensstemmelse med Danmarks Statistiks øvrige aktiviteter, jf. stk. 2, nr. 5 og
stk. 3, nr. 3-4.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2, nr. 1,
er en videreførelse af gældende rets § 1, stk. 1, nr. 1, for så vidt
angår
indsamling
af statistiske oplysninger. Gældende rets ordlyd for så vidt angår
bearbejder
og
offentliggør
erstattes af
udvikler, udarbejder
og
formidler,
hvorved Danmarks Statistiks faglige
uafhængighed betones.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Det er Danmarks Statistiks hovedopgave, som den centrale statistikmyndighed, at udvikle, indsamle,
udarbejde og formidle statistik, der belyser samfundsforholdene. Et af hovedformålene med lov om
Danmarks Statistik
fra 1966 var at eta lere e ” e tral og sa ord e de faktor” i da sk statistikproduktio
med henblik på at sikre bedre betjening af statistikbrugerne, en effektiv statistikproduktion samt en lettelse
for de indberetningspligtige.
Udvikling af statistik indebærer blandt andet identifikation af brugerbehov og design af nye statistikker
mht. valg af variable, indsamlingsmetoder m.m. Formidling af statistik indebærer blandt andet
vedligeholdelse af et system til formidling af statistik (f.eks. webplatform), produktion og promovering af de
statistiske produkter (f.eks. pressemeddelelser, publikationer m.m.) samt retningslinjer for formidling.
Den foreslåede bestemmelse
stk. 2, nr. 2,
der reviderer gældende rets § 1, stk. 1, nr. 2, har til formål at
imødekomme offentlige myndigheders (statslige, regionale, kommunale) konkrete statistiske behov, hvor
disse ligger uden for Danmarks Statistiks arbejdsplan. Danmarks Statistiks arbejdsplan omfatter primært
statistik, der produceres i henhold til EU-retlige eller national lovgivning og er af generel
samfundsinteresse, og som kan udarbejdes inden for Danmarks Statistiks finanslovsbevilling. Denne type
opgaver finansieres ikke inden for Danmarks Statistiks bevilling. Finansiering skal derfor følge med
bestillingen.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2, nr. 3,
der er en videreførelse af gældende rets § 1, stk. 1, nr. 3, har til
formål at sikre Danmarks Statistiks inddragelse og medvirken ved indretning og udnyttelse af de offentlige
myndigheders registre, som kan anvendes til statistiske formål, men som primært tjener administrative
formål.
Dette skal ses i lyset af, at udnyttelse af administrative data er et centralt grundlag for Danmarks Statistiks
statistikproduktion og sikrer en moderne og omkostningseffektiv statistikproduktion med hensyn til både
kvalitet, effektivitet og mindskede byrder for erhvervslivet ved indberetning til statistik. Ændringer i
administrative registre kan derfor have afgørende betydning for statistikproduktionen, hvorfor inddragelse
af Danmarks Statistik bør sikres med henblik på at sikre kvalitet og stabilitet i de administrative kilder i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker artikel 17a, stk. 2, samt
anbefalingen i ESS Peer Review rapporten fra 2015 s. 18.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2, nr. 4,
der er ny, lovfæster, at Danmarks Statistik samordner den
officielle statistik og reflekterer Danmarks Statistiks opgaver i henhold til lovforslagets § 1, nr. 9.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2, nr. 5,
der er ny, har til formål at sikre, at Danmarks Statistik høres og
inddrages i forbindelse med offentlige digitaliseringstiltag, således at der tages højde for de statistikfaglige
hensyn, herunder spørgsmål vedrørende statistisk fortrolighed.
Det følger af den foreslåede bestemmelses
stk. 2, nr. 6,
der er en videreførelse af gældende rets § 1, stk. 1,
nr. 6, at Danmarks Statistik varetager opgaver vedrørende internationalt statistisk samarbejde.
Dette skal ses i lyset af, at internationalt statistisk samarbejde er af stigende betydning og har til formål at
øge sammenlignelighed af statistikker på tværs af lande. Internationalt statistisk samarbejde danner
grundlag for statistisk belysning af transaktioner over grænserne samt grænseoverskridende
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
problemstillinger f.eks. vedrørende klima og miljø. Danmarks Statistik varetager opgaver vedrørende det
internationale statistiske samarbejde i EU, FN og øvrige internationale organisationer og samarbejdsfora.
Det følger endvidere af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om
europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af
29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker, at den nationale
statistiske myndighed, der er ansvarlig for koordinering af alle nationale aktiviteter til udvikling,
udarbejdelse og formidling af europæisk statistik, er det eneste kontaktpunkt for EU-Kommissionen i
statistiske forhold. Det følger ligeledes af nævnte forordning, at ledere af de nationale statistiske
myndigheder repræsenterer deres nationale statistiske systemer i det europæiske statistiske samarbejde,
herunder den europæiske statistiske komité. Danmarks Statistik inddrager andre nationale
statistikproducerende myndigheder i fastlæggelsen af de danske positioner, hvor det er relevant for de
pågældende myndigheder.
Det følger af den foreslåede bestemmelses
stk. 3, nr. 1,
der er en videreførelse af gældende rets § 1, stk. 1,
nr. 5, at Danmarks Statistik kan udarbejde statistiske analyser og prognoser under hensyntagen til
Danmarks Statistiks rolle som en faglig uafhængig og objektiv institution, der kan bidrage med
perspektivering og samstilling af statistiske udgivelser.
Ifølge den foreslåede bestemmelses
stk. 3, nr. 2,
der er en videreførelse af gældende rets § 1, stk. 1, nr. 4,
kan Danmarks Statistik bistå udvalg og kommissioner i statistiske spørgsmål efter anvisning af finansiering
af bistanden.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 3, nr. 3,
der er ny, understreger, at Danmarks Statistik i rollen som
databehandler for andre dataansvarlige offentlige myndigheder kan indsamle og kvalitetssikre oplysninger
under anvendelse af Danmarks Statistiks kompetencer, metoder og teknik relateret til sikkerhed,
datakvalitet m.m.
Det følger af den foreslåede bestemmelses
stk. 3, nr. 4,
der er ny, at Danmarks Statistik, med henblik på at
udnytte Danmarks Statistiks statistiske materiale til gavn for videnskaben og for analysearbejde, kan stille
data til rådighed for statistisk analyse og videnskabelige formål under forudsætning af beskyttelse af den
statistiske fortrolighed.
Det følger af den foreslåede bestemmelses
stk. 3, nr. 5,
der reviderer gældende rets § 1, stk. 1, nr. 2, at
Danmarks Statistik, for at imødekomme særlige statistiske behov, som ikke er omfattet af Danmarks
Statistiks arbejdsplan, samt for at sikre fuld udnyttelse af institutionens statistiske produktion og
kompetencer, kan drive indtægtsdækket og tilskudsfinansieret virksomhed, jf. Finansministeriets regler
herom, som beskrevet med budgetvejledningens bestemmelser om indtægtsdækket virksomhed.
Formålet med den foreslåede bestemmelses
stk. 4,
der er en videreførelse af gældende rets § 1, stk. 3, er at
sikre, at der ikke sker dobbeltproduktion og dobbeltindberetning af statistiske oplysninger. Bestemmelsen
pålægger offentlige myndigheder at underrette Danmarks Statistik, når optagelse af ny statistik påtænkes,
for dermed at give Danmarks Statistik mulighed for at sikre koordination allerede på planlægningsstadiet.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.3.2.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Til nr. 4
Det foreslås, at det i lovens
§ 1 a,
der er en delvis videreførelse af den gældende lovs § 1 stk. 1, anføres, at
Danmarks Statistik udpeges som den nationale statistikmyndighed. I gældende lov er Danmarks Statistik
oprettet so e ” e tral y dighed”.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker artikel 5, stk. 1, udpeger
medlemsstaterne en national statistikmyndighed, der er ansvarlig for koordinering af nationale aktiviteter i
forbindelse med udvikling, udarbejdelse og formidling af europæisk statistik. Danmarks Statistik blev i 2009,
afledt af vedtagelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om
europæiske statistikker, udpeget hertil på baggrund af en interministeriel høring gennemført af det
daværende Økonomi- og Erhvervsministerium.
Bestemmelsen vil derfor ikke ændre på gældende praksis, men indføres for at opnå fuld overensstemmelse
med ordlyden i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om
europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af
29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.2.2.
Til nr. 5
Det foreslås med lovforslagets
§ 1, nr. 5,
at bestemmelsen i lovens
§ 2 ændres.
Den foreslåede
bestemmelse omhandler ledelsen af Danmarks Statistik og viderefører på nogle punkter den gældende lovs
§§ 2-4, mens den på andre punkter ændrer gældende ret. Rigsstatistikerenes særlige rolle lovfæstes som
noget nyt i denne bestemmelse.
Efter gældende rets § 2, stk. 1, ledes Danmarks Statistik af en bestyrelse bestående af 7 medlemmer med
rigsstatistikeren som formand. Efter gældende rets § 2, stk. 2, udnævnes rigsstatistikeren af kongen og
efter § 4, stk. 2, hører Danmarks Statistiks personaleforhold under økonomiministeren. Rigsstatistikeren
forelægger sager direkte for ministeren, når afgørelse af sager indenfor Danmarks Statistiks
forretningsområde hører under økonomiministeren i henhold til § 4, stk. 3.
Det følger af artikel 5a, stk. 2, litra c, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11.
marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker, at
lederen af de nationale statistiske kontorer skal handle uafhængigt, og hverken må søge eller modtage
instrukser fra nogen regering eller andre institutioner, organer, kontorer eller enheder. Derfor er det et
centralt element i bestemmelsens
stk. 1,
der er en videreførelse af gældende lovs § 2, stk. 1, at
rigsstatistikeren er formand for bestyrelsen, og at bestyrelsens rolle i øvrigt er klart beskrevet, jf.
anbefalingerne i Danmarks Peer Review rapport fra 2015. Det foreslås desuden som noget nyt i denne
bestemmelse, at bestyrelsen udvides med et enkelt medlem i forhold til gældende ret. Jf. rigsstatistikerens
uafhængighed, som beskrevet ovenfor, er det derfor centralt, at rigsstatistikerens stemme er
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
udslagsgivende ved stemmelighed. Bestyrelsens mandat og retningslinjerne for dens sammensætning,
herunder medlemmernes beskikkelsesperiode, er beskrevet i lovforslagets § 1, nr. 6.
Med henblik på at underbygge Danmarks Statistik som en faglig uafhængig myndighed, jf. lovforslagets § 1
nr. 1, fastlægger bestemmelsens
stk. 2,
at ansvaret for den strategiske, økonomiske og administrative
ledelse er placeret hos bestyrelsen med rigsstatistikeren som formand. For at sikre, at statistikproduktionen
foregår uafhængigt i overensstemmelse med lovforslagets § 1, nr. 4, har rigsstatistikeren dog eneansvaret
for de statistikfaglige spørgsmål forbundet med udvikling, indsamling, bearbejdning og formidling af
Danmarks Statistiks statistikproduktion, hvilket betoner ansvarsfordelingen mellem rigsstatistikeren og den
øvrige bestyrelse. Dette er i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske
statistikker artikel 5a, stk. 2, litra a, som fastsætter, at lederen af den nationale statistikmyndighed skal:
• have e ea svaret for at fastlægge pro esser, statistiske
metoder, standarder og procedurer samt
indholdet af og tidspunkterne for statistiske udgivelser og offentliggørelser af europæiske statistikker, der
udvikles, udarbejdes og formidles af det nationale statistiske kontor,
• tillægges eføjelser til at
træffe afgørelse om alle spørgsmål vedrørende den interne forvaltning af det
nationale statistiske kontor,
• ha dle uafhæ gigt u der udførelse af deres statistiske opgaver; og hverke søge eller
instrukser fra nogen regering eller andre institutioner, organer, kontorer eller enheder,
• være a svarlige for det atio ale statistiske ko tors statistiske aktiviteter og udgetge
• offe tliggøre e årlig rapport og ka fre sætte e ærk i ger o
det nationale statistiske kontors statistiske aktiviteter,
odtage
e førelse,
de ressour etildeli g, der vedrører
• koordi ere de statistiske aktiviteter, so ge e føres af alle atio ale y digheder, der er a svarlige
for udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker som omhandlet i artikel 5(1),
• udarbejde
nationale retningslinjer, hvor det er nødvendigt for at sikre kvaliteten i udviklingen,
udarbejdelsen og formidlingen af alle europæiske statistikker inden for deres nationale statistiske systemer
og overvåge og revidere gennemførelsen af disse, idet de alene har ansvar for at sikre overholdelsen af
disse retningslinjer inden for det nationale statistiske kontor,
repræsentere deres nationale statistiske system i Det Europæiske Statistik System (ESS).
Det følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om
europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af
29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker artikel 5a, stk. 2, litra
b, at lederen af det nationale statistiske kontor træffer afgørelse i alle spørgsmål vedrørende den interne
forvaltning. Bestemmelsens
stk. 3
har dermed til formål at sikre, at dette også gør sig gældende for de dele
af Danmarks Statistiks virke, som ikke direkte er omfattet af EU-forordninger.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Med den foreslåede bestemmelses
stk. 4
præciseres de personaleadministrative aspekter af
rigsstatistikerens ansvar for den interne forvaltning, hvilket er en ændring i forhold til gældende lovs § 4
stk. 2, der anfører, at Danmarks Statistiks personaleforhold hører under økonomiministeren.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 5
fastslår, at rigsstatistikeren, eller dennes stedfortræder, som leder af
Danmarks nationale statistiske myndighed, repræsenterer Danmark i en række internationale fora, f.eks.
EU, OECD og FN. Som led i varetagelsen af denne opgave sikrer rigsstatistikeren samordning af andre
nationale statistikproducenters interesser.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 6,
der er en delvis videreførelse af gældende lovs § 2, stk. 2, omhandler
rigsstatistikerens ansættelsesforhold. Efter gældende ret udnævnes rigsstatistikeren af kongen, hvilket
implicerer, at rigsstatistikeren er tjenestemandsansat. For at sikre den faglige uafhængighed sker
ansættelse og afskedigelse af rigsstatistikeren efter indstilling fra bestyrelsen, hvilket er en udvidelse af
gældende ret i og med, at bestyrelsens indstilling ligger til grund for ansættelse og afskedigelse af
rigsstatistikeren, hvorimod det i gældende lov er anført, at indstillingen kommer fra økonomiministeren
”efter sa råd ed styrelse ”.
Afskedigelse sker under iagttagelse af § 4, stk. 5, således at afskedigelsen
ikke må ske af grunde, der kan bringe uafhængigheden i fare.
Ved indstilling af en kandidat til ansættelse som rigsstatistiker skal bestyrelsen sikre, at den eller de
indstillede kandidater har de særlige statistikfaglige kompetencer, der kræves for at besidde stillingen.
Dette kan ske ved, at bestyrelsen gennemgår oversigten over ansøgere til stillingen og i øvrigt er
repræsenteret i ansættelsesudvalget. I øvrigt gælder de almindelige regler om offentlige opslag af stillinger
i staten samt de forvaltningsretlige regler i forhold til ansættelsesproceduren.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 6
bevirker desuden, at rigsstatistikeren ansættes efter de almindeligt
gældende regler om ansættelse af chefer i staten, herunder reglerne om åremålsansættelse. Dog
fastsættes det, at ansættelsesperioden ikke kan overstige 9 år. Det forudsættes i den forbindelse, at den
første åremålsperiode fastsættes som den længst mulige efter de gældende regler om åremålsansættelse,
og at bestyrelsen indstiller til økonomi- og indenrigsministeren, om åremålsansættelsen skal forlænges
efter de gældende regler om forlængelse af åremålsperioden efter udløbet af den første åremålsperiode.
For at sikre den faglige uafhængighed fastsættes det endvidere, at ansættelsesområdet alene er Danmarks
Statistik.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.3.2.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse omhandler bestyrelsens mandat og arbejdsmåde samt medlemmernes
beskikkelse og viderefører på nogle punkter den gældende lovs §§ 2-4, mens den på andre punkter ændrer
gældende ret.
Det følger af lov om Danmarks Statistik §§ 2-4, at Danmarks Statistik kan agere fagligt uafhængigt, idet § 2
fastlår, at Danmarks Statistik er en selvstændig myndighed, som ledes af en styrelse (bestyrelse) bestående
af Rigsstatistikeren som formand og 6 andre medlemmer med indsigt i samfundsforholdene. Det følger af §
4, stk. 1, at rigsstatistikeren har ansvaret for den faglige og administrative ledelse af Danmark Statistik,
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
mens styrelsen i henhold til § 3, stk. 1, træffer beslutning om Danmarks Statistiks arbejdsplan, samt i
henhold til § 3, stk. 2, om i hvilket omfang og på hvilken måde Danmarks Statistik kan indhente oplysninger
fra virksomheder, organisationer mv. i henhold til §§ 8-12a. Styrelsen godkender i henhold til § 3, stk. 3,
Danmarks Statistiks budget og træffer beslutning i spørgsmål af større økonomisk betydning, og kan i øvrigt
i henhold til § 3, stk. 5, tage stilling til sager, som forelægges af rigsstatistikeren. Beskikkelsesperioden er
højest 4 år ad gangen, jf. § 2, stk. 2, men der er ingen begrænsninger for genbeskikkelser.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 1
understreger Danmarks Statistiks bestyrelses funktion som garant for
den faglige uafhængighed for Danmarks Statistik i kraft af sin position som en selvstændig bestyrelse, hvis
medlemmer er udnævnt i deres personlige og faglige egenskab uden at være undergivet
instruktionsbeføjelser fra nogen myndighed, interesseorganisation eller lignende, jf. bestemmelsens stk. 5.
Bestyrelsens er på samme vis garant med hensyn til den faglige uafhængighed af officiel statistik.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2
har til formål at fastsætte bestyrelsens opgaver. Bestyrelsen træffer
beslutning om indsamling af pligtige oplysninger, Danmarks Statistiks strategi og arbejdsplan, der giver et
overblik over det kommende års aktiviteter og nyudviklinger, Danmarks Statistiks statistikprogram, der som
en selvstændig del af arbejdsplanen lister og beskriver de statistikker, Danmarks Statistik producerer,
Danmarks Statistiks årsrapport og budget, nedsættelse af brugerudvalg samt ansættelse og afskedigelse af
rigsstatistikeren, jf. den foreslåede nye § 2a, stk. 3.
Bestyrelsen træffer desuden beslutning om den i lovforslagets § 1, nr. 9, nævnte rapport til regeringen om
officiel statistik.
Bestyrelsen kan rådgive rigsstatistikeren om spørgsmål vedr. datafortrolighed og datasikkerhed samt
spørgsmål af større principiel eller økonomisk betydning for Danmarks Statistik.
I forhold til officiel statistik kan bestyrelsen rådgive om retningslinjer for officiel statistik og samordning af
officiel statistik.
Bestyrelsen sikrer, at der ikke pålægges erhvervslivet unødige byrder ved indberetning til statistik.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 3
har til formål at præcisere, at rigsstatistikeren ikke må deltage i
bestyrelsens behandling af sager om ansættelse og afskedigelse af lederen af Danmarks Statistik.
Bestyrelsen konstituerer sig med en næstformand, der bl.a. leder bestyrelsen i forbindelse med
udnævnelse og afskedigelse af rigsstatistikeren.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
Af hensyn til opretholdelsen af den faglige uafhængighed præciseres det i den foreslåede bestemmelses
stk. 4,
at det er rigsstatistikeren, der indstiller bestyrelseskandidater til økonomi- og indenrigsministeren.
Dette er en ændring i forhold til gældende lovs § 2, stk. 1, hvor der blot står, at bestyrelsens medlemmer
beskikkes af økonomiministeren. Ligesom i gældende rets § 2, stk. 1. kan bestyrelsesmedlemmerne
maksimalt beskikkes for en periode af 4 år, men som noget nyt foreslås det, at medlemmer af bestyrelsen
maksimalt kan genbeskikkes i én periode. Rigsstatistikeren kan forinden indstillingen rådføre sig med
Økonomi- og Indenrigsministeriets departementschef.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Den foreslåede bestemmelses
stk. 5,
der er en delvis videreførelse af gældende lovs § 2, stk. 1, har til
formål at præcisere bestyrelsens faglige uafhængighed yderligere i forhold til gældende lov. Bestyrelsens
medlemmer handler selvstændigt i deres personlige og faglige egenskab. Af hensyn til uafhængigheden må
medlemmerne ikke undergives instruktionsbeføjelser fra nogen myndighed, organisation eller lignende.
Med henblik på at sikre den nødvendige ekspertise samt bestyrelsens generelle legitimitet er det vigtigt, at
bestyrelsen har en bred medlemssammensætning, således at der blandt medlemmerne findes indsigt i
relevante samfundsforhold, statistisk ekspertise samt indsigt i både offentlig og privat virksomhed. Ved
indsigt i offentlig virksomhed forstås indsigt i statslige, kommunale og regionale opgaver. Ved indsigt i
privat virksomhed forstås indsigt i erhvervslivets forhold, herunder kenskab til diverse sektorer, fx
servicesektoren.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.3.2.
Til nr. 7
Med § 3, stk. 3, i den gældende lov om Danmarks Statistik er det specificeret, at forslag til Danmarks
Statistiks budget afgives til ministeren efter indstilling fra Danmarks Statistiks bestyrelse. Denne
bestemmelse udgår, og erstattes af den foreslåede
§ 1, nr. 7,
som tydeliggør, at Danmarks Statistik ikke er
underlagt særbestemmelser for så vidt angår principperne for tildeling af bevilling.
De årlige finanslovsprocesser sikrer, at op- eller nedjustering af Danmarks Statistiks budget sker ud fra en
konkret vurdering af mængden af opgaver, der skal løses i det kommende finansår. I den forbindelse
iagttages Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikkers principper om, at Danmarks
Statistik tildeles tilstrækkelige midler til at udføre myndighedens bevillingsfinansierede aktiviteter.
Det følger af den foreslåede bestemmelses
stk.
2, der er ny, at Danmarks Statistik i ikke-statistikfaglige
spørgsmål er omfattet af Økonomi- og Indenrigsministeriets ministerieinstruks, at Danmarks Statistik skal
følge gældende praksis for intern administration og økonomistyring som fastlagt af Finansministeriet og
endelig, at Danmarks Statistik skal anvende statslige overenskomster og rammer for
personaleadministration.
Økonomi- og Indenrigsministeriet påser, at Danmarks Statistik administrerer inden for de specificerede
rammer. Tilsynet udføres inden for Finansministeriets rammer for økonomiopfølgning, koncernfælles
nøgletal og endelig via opfølgning på eventuelle bemærkninger fra Rigsrevisionen.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.3.2.
Til nr. 8
Den foreslåede bestemmelse har til formål at lovfæste rammerne for den officielle statistik samt
produktionen heraf. Der eksisterer ikke et samlet overblik over den statistik, der produceres af offentlige
myndigheder i Danmark, og der eksisterer ikke et formaliseret dansk statistiksystem med krav og regler for,
hvordan offentligt producerede statistikker bør udformes. Det er således alene for den statistik, der
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
produ eres til EU’s statistiske progra , dvs. europæisk statistik, at der foreligger
klare krav om kvalitet,
uafhængighed mv.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 1
har til formål at definere officiel statistik, som den alment
samfundsbelysende statistik, der løbende produceres af offentlige myndigheder og institutioner, og som
efterlever et sæt fælles standarder for officiel statistik. Standarderne for officiel statistik fastsættes i
retningslinjer for officiel statistik, som er baseret på Adfærdskodeks for europæisk statistik, jf. den
foreslåede § 4 c.
Et vigtigt formål med indførelse
af egre et ’offi iel statistik’ er at ska e ge e sigtighed vedrøre de
den statistik, der produceres af offentlige myndigheder og institutioner i Danmark ved at introducere visse
minimumsstandarder for blandt andet uafhængighed, kvalitet, dokumentation, objektivitet,
datafortrolighed og tilgængelighed for den statistik, der bærer betegnelsen officiel statistik. Desuden er
formålet med loven at sikre, at den officielle nationale statistik opnår samme standard som den statistik,
der produceres i Danmark
til EU’s statistiske progra og so er u derlagt kvalitetssta darder e i
Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske statistikker, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015 om ændring af
forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker. Hermed sikres brugerne den samme
kvalitetsstandard ved al officiel statistik, uanset om den er udarbejdet til europæiske eller nationale formål.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 2
har til formål at lovfæste princippet om den officielle statistiks faglige
uafhængighed. Faglige statistiske vurderinger og spørgsmål behandles uafhængigt af politisk eller tjenstlig
instruks.
Udgangspunktet for bestemmelsen er således, at den faglige uafhængighed er central for troværdigheden
af offi iel statistik og er et gru dpri ip i såvel FN’s fu da e tale pri ipper for offi iel statistik so i
Adfærdskodeks for europæiske statistikker. Statistikken skal kunne anvendes som beslutningsgrundlag,
demokratisk kontrol etc., og det er af afgørende betydning, at officiel dansk statistik har samme
uafhængighed og pålidelighed, som statistik produceret til EU-formål. Derfor benyttes samme definition af
faglig uafhængighed, som i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009
om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759
af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker, artikel 2, stk. 1,
litra a:
”statistikker skal udvikles, udar ejdes og for idles på et uafhæ gigt gru dlag, særligt i for i delse
med fastlæggelsen af hvilke teknikker, definitioner, metodologier og kilder, der skal anvendes, samt af
tidspunkterne for og indholdet af alle former for formidling, og udførelsen af disse opgaver skal ske uden,
at der modtages instrukser fra politisk hold, interessegrupper, EU-myndigheder eller nationale
y digheder”.
Den foreslåede bestemmelses
stk.
3 har til formål at præcisere den faglige uafhængighed forbundet med
statistikproduktion i offentlige myndigheder og institutioner. Organiseringen af statistikproduktionen i
offentlige myndigheder og institutioner er varierende. En statistikansvarlig enhed kan være en hel
institution og i andre tilfælde en del af en institution, hvis primære formål ikke er at producere statistik
det være sig en afdeling, et kontor, en del af et kontor, en tværgående funktion eller lignende. I nogle
myndigheder og institutioner produceres statistikken i flere forskellige enheder.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Ifølge Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker artikel 5a, stk. 1, skal
medlemsstaterne sikre faglig uafhængighed for de embedsmænd, der har ansvaret for opgaver i
forbindelse med den statistik, der produceres til EU-formål. Bestemmelsen har til formål at sikre denne
faglige uafhængighed for lederne af de statistikansvarlige enheder eller ledere med ansvar for statistik i de
statistikproducerende myndigheder, både hvad angår europæisk statistik og officiel dansk statistik. For
rigsstatistikeren er denne uafhængighed nærmere beskrevet i bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 5.
De statistikproducerende myndigheder skal træffe beslutning om, hvordan der sikres en uafhængig status
for lederne af de statistikansvarlige enheder eller ledere med ansvar for statistik i de statistikproducerende
myndigheder for officiel statistik. Dette kan f.eks. ske ved en funktionsbeskrivelse eller lignende for de
pågældende statistikansvarlige enheder eller for lederne med ansvar for statistik, der præciserer den
faglige uafhængighed. Kravet om en sådan sikring af den uafhængige status for ledere med ansvar for
statistik indgår i retningslinjer for officiel statistik.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 4
har til formål at sikre den officielle statistiks faglige uafhængighed ved
at sikre, at ansættelsen af lederne af de statistikansvarlige enheder eller ledere med ansvar for statistik i
statistikproducerende myndigheder sker udelukkende på baggrund af faglige hensyn og ikke politiske eller
andre hensyn. I øvrigt gælder de almindelige regler om opslag af stillinger i staten samt de
forvaltningsretlige regler i forhold til ansættelsesproceduren. Der gælder særlige krav til ansættelse og
afskedigelse af rigsstatistikeren, jf. lovforslagets § 1, nr. 5.
Den foreslåede bestemmelses
stk. 5
skal sikre den faglige uafhængighed for lederne af de
statistikansvarlige enheder eller ledere med ansvar for statistik i de statistikproducerende myndigheder for
officiel statistik. I øvrigt gælder de almindelige ansættelsesretlige og forvaltningsretlige regler om
afskedigelse af ansatte i staten.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.1.2.
Til nr. 9
Den foreslåede bestemmelse omhandler Danmarks Statistiks koordinerende rolle i forhold til den officielle
statistik. Der eksisterer ikke et samlet overblik over den statistik, der produceres af offentlige myndigheder
og institutioner i Danmark, og der eksisterer ikke et formaliseret dansk statistiksystem med krav og regler
for, hvordan offentligt producerede statistikker bør udformes. Det er således alene for den statistik, der
produ eres til EU’s statistiske progra , dvs. europæisk statistik, at der foreligger klare krav o kvalitet,
uafhængighed mv.
Af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker artikel 5, stk. 1, fremgår det, at den
nationale statistiskmyndigheds ansvar for koordinering omfatter alle andre nationale myndigheder, der er
ansvarlige for udvikling, udarbejdelse og formidling af europæiske statistikker,
so fastsættes i EU’s
statistiske program. Den nationale statistiske myndighed er navnlig ansvarlig for på nationalt plan at
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
koordinere den statistiske arbejdsplanlægning og rapportering, kvalitetsovervågning, metoder og
fremsendelse af data og kommunikation vedrørende det Europæiske Statistiske Systems aktiviteter.
Med den foreslåede nye
§ 4 a, stk. 1,
udstrækkes Danmarks Statistiks koordinerende ansvar til også at
omfatte den øvrige officielle danske statistik. Koordinationen sker med udgangspunkt i retningslinjer for
officiel statistik, jf. den foreslåede nye § 4 c, stk. 1, samt det overordnede samordnende ansvar i henhold til
lovforslagets § 1, nr. 3.
Den foreslåede
§ 4 a, stk. 2
fastsætter, at Danmarks Statistik, på baggrund af statistikproducerende
myndigheders indmelding til officiel statistik, jf. bestemmelsens stk. 3, samt procedurerne for officiel
statistik jf. § 4, stk. 1, udarbejder, vedligeholder og offentliggør en liste over al officiel statistik.
Al europæisk statistik skal i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
223/2009 af 11. marts 2009 efterleve de standarder, der er indeholdt i Adfærdskodeks for europæisk
statistik, og medlemsstaterne skal sikre, at disse standarder efterleves. Således følger det af den foreslåede
§ 4 a, stk. 3,
at al europæisk statistik pr. definition behandles som officiel statistik. Med loven etableres
samme regler for officiel dansk statistik, som gælder for dansk statistik produceret til EU-formål.
Den foreslåede
§ 4 a, stk. 4,
omhandler gennemsigtigheden og tilgængeligheden af den officielle statistik.
Med henblik på at øge brugervenligheden og gøre det nemt og overskueligt for borgere, private
virksomheder og offentlige myndigheder og institutioner at få adgang til den officielle statistik,
vedligeholder Danmarks Statistik en fælles portal for officiel statistik, der giver adgang til statistikkerne og
deres annoncerede tidspunkt for offentliggørelse. Hensigten med annonceringen af kommende
offentliggørelser er at sikre, at de statistiske offentliggørelser ikke er påvirket af den politiske dagsorden,
samt at alle brugerne har mulighed for at kende offentliggørelsestidspunktet og dermed tilgå statistikken
på samme tid.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.3.2.
Den foreslåede
§ 4 b
præciserer forskellen på officiel statistik og offentligt produceret statistik.
Den foreslåede
§ 4 b, stk. 1,
fastsætter, at Danmarks Statistik årligt indsamler informationer om, hvilke
generelt samfundsbelysende statistikker, der løbende udarbejdes af offentlige myndigheder og
institutioner (offentligt produceret statistik), uanset om de efterlever retningslinjer for officiel statistik. For
at sikre borgere, beslutningstagere m.v. gennemsigtighed og overblik i forhold til de statistikker, der
produceres af offentlige myndigheder og institutioner på givne områder, offentliggøres årligt en liste over
al offentligt produceret statistik. Listen danner samtidig grundlag for myndighedernes indmelding af
statistikker til officiel statistik, jf. bestemmelsens stk. 2.
Offentligt produceret statistik defineres som statistik, der:
1) udgives af offentlige myndigheder og institutioner;
2) er et publiceret aggregeret talmateriale, som er bearbejdet ved brug af statistiske metoder - dvs.
offentligt produceret statistik inkluderer
ikke
det bagvedliggende datamateriale i f.eks. databaser;
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
3) er generelt samfundsbelysende, dvs. belyser væsentlige samfundsområder, der i bred forstand
omfatter befolkningen og dens levevilkår, arbejdsmarkedet, miljøet, erhvervene og den offentlige
sektor samt den generelle økonomiske udvikling;
4) udgives med en fast frekvens - dvs. offentligt produceret statistik omfatter
ikke
enkeltstående tal og
tabeller udarbejdet til f.eks. ministeren eller til besvarelse af folketingsspørgsmål;
5) er landsdækkende;
6) er offentlig tilgængelig enten på internettet eller i trykt publikation.
Offentlige myndigheder og institutioner indmelder årligt til Danmarks Statistik hvilke statistikker, de
udarbejder, der falder ind under ovenstående definition af offentligt produceret statistik.
Det følger af den foreslåede
§ 4 b, stk. 2,
at det for den nationale statistik gælder, at hvis en
statistikproducerende myndighed ønsker deres alment samfundsbelysende statistik optaget som officiel
statistik, da retter myndigheden henvendelse til Danmarks Statistik. Den pågældende statistik skal efterleve
retningslinjer for officiel statistik for at opnå betegnelsen officiel statistik.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.1.2.
Den foreslåede
§ 4 c
omhandler retningslinjer for officiel statistik.
Det følger af den foreslåede bestemmelses
§ 4 c, stk. 1,
at Danmarks Statistik udarbejder og reviderer
retningslinjer for officiel statistik, baseret på internationale standarder for statistik, og koordinerer og
evaluerer efterlevelsen af disse hos de myndigheder, der producerer officiel statistik.
I henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009 om europæiske
statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759 af 29. april 2015
om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker artikel 5a, stk. 2, litra g, påhviler
det rigsstatistikeren at udarbejde nationale retningslinjer for at sikre kvaliteten af alle europæiske
statistikker inden for deres nationale statistiske systemer og overvåge gennemførelsen af disse. De til
enhver tid gældende retningslinjer, der er udarbejdet efter denne bestemmelse, er gældende for officiel
dansk statistik og får derfor betegnelsen retningslinjer for officiel statistik. Hermed sikres den ønskede
harmonisering af standarder for dansk officiel statistik uanset om denne anvendes til EU- eller nationale
formål.
Retningslinjer for officiel statistik baseres på Adfærdskodeks for europæiske statistikker, der blev tiltrådt af
ECOFIN-rådet i 2005 og som opstiller grundlæggende principper for produktionen af officiel europæisk
statistik og udspri ger af FN’s fu da e tale pri ipper for offi iel statistik. Ret i gsli jer for offi iel
statistik er en operationalisering af Adfærdskodeks for europæiske statistikker, der har til formål at tilpasse
principperne i Adfærdskodeksen i en dansk kontekst samt tilpasse indholdet til myndigheder, der ikke har
statistik som deres kerneopgave.
Danmarks Statistik vurderer, hvorvidt en given statistik efterlever retningslinjer for officiel statistik.
Vurderingen baseres på en årlig selvevaluering foretaget af den statistikproducerende myndighed selv samt
periodiske peer reviews, hvor repræsentanter fra Danmarks Statistik og andre nationale
statistikproducenter vurderer en given statistiks efterlevelse af retningslinjer for officiel statistik.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
Som den nationale statistikmyndighed efterlever Danmarks Statistik standarderne, der er fastsat i
Adfærdskodeks for europæisk statistik samt i det dertil knyttede Quality Assurance Framework. Danmarks
Statistiks efterlevelse af disse standarder monitoreres af EU-Kommissionen og European Statistical
Governance Advisory Board (ESGAB), hvis rapport herom forelægges Europa-Parla
e tet og EU’s
ministerråd.
Det følger af den foreslåede
§ 4 c, stk. 2,
at Danmarks Statistik, med henblik på at sikre efterlevelse af
Retningslinjerne for officiel statistik og styrke synligheden herom, udarbejder en årlig rapport til regeringen
vedrørende efterlevelse af retningslinjer for officiel statistik. Rapporten baseres på de løbende
evalueringer, som Danmarks Statistik foretager i samarbejde med andre producenter af officiel statistik, og
forelægges for regeringens Økonomiudvalg med anbefalinger til bedre efterlevelse af retningslinjerne når
relevant. Dermed efterleves Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 223/2009 af 11. marts 2009
om europæiske statistikker, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2015/759
af 29. april 2015 om ændring af forordning (EF) nr. 223/2009 om europæiske statistikker artikel 5a, stk. 3,
om at det påhviler medlemsstaten at sikre, at nationale myndigheder med ansvar for produktion af
europæiske statistikker efterlever de nationale retningslinjer.
Om baggrunden for bestemmelsen henvises desuden til lovens generelle bemærkninger afsnit 2.1.2.
Til § 2
Det foreslås med lovforslagets
§ 2, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Der er ikke i den gældende lov om Danmarks Statistik begrænsninger i genbeskikkelser af styrelsens
medlemmer. Det fremgår af den foreslåede § 2 a, stk. 4, at medlemmer af Danmarks Statistiks bestyrelse
beskikkes for en periode af 4 år og at bestyrelsesmedlemmerne makismalt kan genbeskikkes i én periode.
Det fastslås med den foreslåede overgangsbestemmelse i
§ 2, stk. 2,
at nuværende styrelsesmedlemmer,
der har været genbeskikket én eller flere gange ved lovens ikrafttrædelse, ikke kan genbeskikkes yderligere.
Den siddende styrelse fortsætter sit virke efter lovens ikrafttrædelse, således at bestemmelsens
stk. 2
finder anvendelse ved de løbende genbeskikkelser.
Formålet med bestemmelsen er at implementere den foreslåede § 2 a, stk. 4, i praksis og at undgå
eventuelle tvivlsspørgsmål i lovens overgangsfase.
Til § 3
Loven finder ikke anvendelse for Grønland eller Færøerne. Den gældende lov om Danmarks Statistik finder
anvendelse for Grønland med undtagelse af § 3 a. Da Grønland fik sin egen statistiklov i 1979, er det ikke
længere nødvendigt at inkludere Grønland i lov om Danmarks Statistik.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
1792669_0027.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 1
I lov om Danmarks Statistik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 599 af 22. juni 2000, som
ændret ved § 81 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 1 i lov
nr. 1272 af 16. december 2009 og § 68 i lov nr. 1231
af 18. december 2012 foretages følgende
ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »styrelse« til:
»bestyrelse«.
2.
Overalt i loven ændres »styrelsen« til:
»bestyrelsen«.
3.
§ 1
affattes således:
§ 1.
Som central myndighed for den danske statistik »Danmarks Statistik er en fagligt uafhængig statslig
oprettes Danmarks Statistik, der
myndighed, som hører under økonomi- og
indenrigsministeren.
1) indsamler, bearbejder og offentliggør statistiske
oplysninger vedrørende samfundsforhold, eventuelt
Stk. 2.
Danmarks Statistik varetager følgende
opgaver:
i samarbejde med kommunale og andre statistiske
1. udvikling, indsamling, udarbejdelse og
organer,
formidling af statistiske oplysninger vedrørende
2) kan påtage sig indsamling, bearbejdelse og
samfundsforhold,
offentliggørelse af statistiske oplysninger for
2. udarbejdelse på begæring af ministerier,
kommuner, organisationer og private virksomheder
kommunalbestyrelser, regionsråd og andre
mv.,
offentlige myndigheder og institutioner af
statistiske ydelser til brug for lovgivning, analyse
3) forestår eller medvirker ved indretning og
og administration mod anvisning af finansiering,
udnyttelse af offentlige myndigheders centrale
registre, der tjener til varetagelse af administrative 3. ledelse af eller medvirkning ved indretning og
opgaver for det offentlige og erhvervslivet, og som
benyttelse af de offentlige myndigheders og
kan anvendes til statistiske formål,
institutioners registre, som kan anvendes til
statistiske formål,
4) kan bistå udvalg og kommissioner i statistiske
4. samordning af den officielle statistik,
spørgsmål,
5. varetagelse af statistikfaglige interesser i for-
5) kan udarbejde statistiske analyser og prognoser,
bindelse med offentlige digitaliseringstiltag og
6. varetagelse af opgaver vedrørende
6) varetager opgaver vedrørende internationalt
internationalt statistisk samarbejde.
statistisk samarbejde.
Der er desuden mulighed for, at Danmarks Statistik:
7. kan udarbejde statistiske analyser og
Stk. 2. Danmarks Statistik skal i øvrigt efter
prognoser,
økonomiministerens bestemmelse forestå
8. kan bistå udvalg og kommissioner i statistiske
tilvejebringelsen af statistiske oplysninger til brug
for den statslige administration og
spørgsmål,
lovgivningsmagten.
9. kan indsamle og kvalitetssikre oplysninger samt
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
1792669_0028.png
stille disse til rådighed for offentlige
myndigheder og institutioner som
databehandler for andre dataansvarlige
offentlige myndigheder og institutioner,
10. kan stille data til rådighed for statistisk analyse
og videnskabelige formål og
11. kan drive indtægtsdækket og tilskudsfinansieret
virksomhed på grundlag af institutionens
statistiske produktion og afledte aktiviteter, jf.
Finansministeriets retningslinjer herom.
Stk. 3.
Påtænker en offentlig myndighed eller
institution at påbegynde indsamling og bearbejdelse
af statistiske oplysninger, skal Danmarks Statistik
underrettes herom med henblik på forhandling om
samordning.
Stk. 3.
Påtænker en offentlig myndighed eller
institution at påbegynde indsamling og
bearbejdning af statistiske oplysninger, skal
Danmarks Statistik underrettes herom med henblik
på samordning.
«
4.
Efter
§ 1
indsættes:
Ȥ
1 a.
Danmarks nationale statistikmyndighed er
Danmarks Statistik. «
5.
§ 2
affattes således:
§ 2.
Danmarks Statistik er en selvstændig institution
»Ledelsen
af Danmarks Statistik varetages af en
og ledes af en styrelse, der består af
bestyrelse med rigsstatistikeren som formand og
rigsstatistikeren som formand og 6 andre
syv øvrige medlemmer. Rigsstatistikerens stemme
medlemmer med indsigt i samfundsforhold,
er udslagsgivende ved stemmelighed.
herunder erhvervs- og arbejdsforhold. De 6
medlemmer beskikkes for højst 4 år ad gangen af
økonomiministeren. Styrelsen fastsætter selv sin
forretningsorden.
Stk. 2.
Rigsstatistikeren udnævnes af kongen.
Økonomiministerens indstilling om udnævnelse
afgives efter samråd med styrelsen.
Stk. 2.
Rigsstatistikeren har som formand for
bestyrelsen ansvaret for den overordnede
strategiske og økonomiske ledelse af Danmarks
Statistik. Rigsstatistikeren har dog eneansvaret for
fastlæggelse af de faglige kriterier for udvikling,
indsamling, udarbejdelse og formidling af Danmarks
Statistiks statistikproduktion.
Stk. 3.
Rigsstatistikeren træffer afgørelse i alle
spørgsmål vedrørende den interne forvaltning.
Stk. 4.
Rigsstatistikeren ansætter og afskediger
institutionens personale. Ved ansættelse og
afskedigelse af tjenestemænd afgiver
rigsstatistikeren indstilling herom til økonomi- og
indenrigsministeren.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
1792669_0029.png
Stk. 5.
Rigsstatistikeren repræsenterer Danmark i
det europæiske statistiksystem og andre
internationale statistiske fora.
Stk. 6.
Rigsstatistikeren ansættes og afskediges af
økonomi- og indenrigsministeren efter indstilling fra
bestyrelsen, jf. § 2 a, stk. 3. Den samlede
ansættelsesperiode kan ikke overstige 9 år.
Ansættelsesområdet er Danmarks Statistik.
«
6.
Efter
§ 2
indsættes:
Ȥ 2 a.
Bestyrelsen sikrer den faglige uafhængighed
for den officielle statistik og for institutionen
Danmarks Statistik.
Stk. 2.
Bestyrelsen behandler under
rigsstatistikerens ledelse sager af betydning for
institutionens strategiske ledelse, herunder
arbejdsplan, statistikprogram og budget samt
træffer beslutning om, i hvilket omfang og på
hvilken måde de oplysninger, der er nævnt i § 3 a og
§§ 8-12, skal indhentes.
Stk. 3.
Bestyrelsen afgiver indstilling til økonomi- og
indenrigsministeren om udnævnelse og afskedigelse
af rigsstatistikeren, jf. § 2, stk. 6. Rigsstatistikeren
deltager ikke i bestyrelsens behandling af sager om
ansættelse og afskedigelse efter § 2, stk. 6.
Stk. 4.
Medlemmerne af bestyrelsen beskikkes af
økonomi- og indenrigsministeren efter indstilling fra
rigsstatistikeren for en periode af 4 år med
mulighed for genbeskikkelse i én periode.
Stk. 5.
Medlemmerne af bestyrelsen beskikkes i
deres personlige og faglige egenskab uden at være
undergivet instruktionsbeføjelser fra nogen
myndighed, organisation eller lignende. Ved
beskikkelsen skal tilstræbes en bred
sammensætning, der sikrer bestyrelsens indsigt i
relevante samfundsområder og statistisk ekspertise
samt indsigt i både offentlig og privat virksomhed.«
7.
§ 3
affattes således:
ȯkonomi-
og indenrigsministeren tildeler
Danmarks Statistik en bevilling til dækning af
udgifterne ved Danmark Statistiks ordinære
statistikproduktion. Finansieringen fastsættes på
grundlag af de årlige bevillingslove.
§ 3.
Styrelsen træffer beslutning om Danmarks
Statistiks arbejdsplan i overensstemmelse med
bestemmelserne i § 1, stk. 1, og fastsætter
retningslinier for behandlingen af de i § 1, stk. 3,
nævnte samordningsspørgsmål samt spørgsmål om
samordning af offentlig og ikke-offentlig statistik.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
1792669_0030.png
Stk. 2.
Styrelsen træffer beslutning om, i hvilket
omfang og på hvilken måde de i § 3 a og §§ 8-12
nævnte oplysninger skal indhentes.
Økonomiministeren kan dog fastsætte
begrænsninger med hensyn til tilvejebringelsen af
oplysninger efter §§ 8-12, som det statistiske
departement ikke i de ved lovens ikrafttræden
gældende love eller administrative bestemmelser
havde hjemmel til at kræve afgivet.
Stk. 3.
Forslag til Danmarks Statistiks budget afgives
til økonomiministeren efter godkendelse af
styrelsen. Styrelsen træffer i øvrigt beslutning i
spørgsmål af større økonomisk betydning, herunder
fastsættelsen af retningslinier for vederlag for de i §
1, stk. 1, punkt 2, nævnte opgaver for kommuner,
organisationer, private virksomheder mv.
Stk. 4.
Styrelsen kan nedsætte rådgivende udvalg
Stk. 2.
Det påhviler Økonomi- og
Indenrigsministeriet at føre tilsyn med, om
Danmarks Statistiks interne forvaltning udføres i
overensstemmelse med Finansministeriets regler og
retningslinjer.«
Stk. 5.
Styrelsen tager i øvrigt stilling til spørgsmål,
som forelægges af rigsstatistikeren.
§ 4.
Rigsstatistikeren har den faglige og
administrative ledelse af Danmarks Statistik.
8.
§ 4
affattes således:
»Officiel
statistik er alment samfundsbelysende
statistik, der løbende produceres af offentlige
myndigheder og institutioner, og som efterlever
retningslinjer for officiel statistik, jf. § 4 c.
Stk. 2.
Produktion af officiel statistik skal ske på et
uafhængigt grundlag og uafhængigt af tjenstlig eller
politisk instruks.
Stk. 3.
De sager inden for Danmarks Statistiks
Stk. 3.
Lederne af de statistikansvarlige enheder
forretningsområde, hvis afgørelse efter lovgivningen eller ledere med ansvar for statistik i de
hører under økonomiministeren, forelægges af
statistikproducerende myndigheder er fagligt
rigsstatistikeren direkte for ministeren.
uafhængige og har det faglige ansvar for
produktionen af officielle statistikker.
Stk. 4.
Ansættelse af ledere som nævnt i stk. 3 skal
ske på basis af gennemsigtige procedurer og faglige
kompetencer.
Stk. 5.
Afskedigelse eller overførsel til en anden
stilling af ledere som nævnt i stk. 3 må ikke ske af
grunde, der kan bringe den statistikproducerende
enheds eller den statistikansvarliges faglige
uafhængighed i fare.«
Stk. 2.
Danmarks Statistiks personaleforhold hører
under økonomiministeren.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren
1792669_0031.png
9.
Efter
§ 4
indsættes:
Ȥ 4 a.
Danmarks Statistik skal som national
statistikmyndighed, jf. § 1 a, koordinere aktiviteter i
forbindelse med udvikling, indsamling, udarbejdelse
og formidling af officiel statistik i henhold til de
retningslinjer, der gælder for officiel statistik.
Stk. 2.
Danmarks Statistik udarbejder, vedligeholder
og offentliggør en liste over officiel statistik.
Stk. 3.
Al statistik, som i Danmark produceres til
EU’s statistiske progra , eha dles so offi iel
statistik.
Stk. 4.
Danmarks Statistik vedligeholder en fælles
offentlig portal for officiel statistik, der giver adgang
til statistikkerne og deres annoncerede tidspunkt
for offentliggørelse.
«
Ȥ 4 b.
Danmarks Statistik udarbejder årligt en liste
over alment samfundsbelysende statistik, som
produceres af offentlige myndigheder og
institutioner, på basis af disses indberetninger
herom.
Stk. 2.
Offentlige myndigheder og institutioner, der
ønsker, at deres alment samfundsbelysende
statistikker skal indgå i den officielle statistik, skal
indmelde dette til Danmarks Statistik.
«
Ȥ 4 c.
Det påhviler Danmarks Statistik at udarbejde
og revidere retningslinjer for officiel statistik, der
baserer sig på internationale standarder for
statistik, samt at koordinere og løbende evaluere
deres efterlevelse hos de myndigheder, der
producerer officiel statistik, jf. § 4, stk. 1.
Evalueringen baseres på oplysninger, som de
statistikproducerende eller statistikansvarlige
myndigheder rapporterer til Danmarks Statistik.
Stk. 2.
Med henblik på at sikre efterlevelsen af
retningslinjer for officiel statistik, udarbejder
Danmarks Statistik på grundlag af de løbende
evalueringer en årlig rapport, som forelægges for
regeringen.
«
§ 2.
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Nuværende styrelsesmedlemmer, jf. § 2, stk.
1, i lov om Danmarks Statistik, der har været
genbeskikket én eller flere gange ved lovens
ikrafttrædelse, kan ikke genbeskikkes yderligere, jf.
§ 2 a, stk. 4.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 367: Lovudkast - Udkast til lovforslag om ændring af lov om Danmarks Statistik, fra økonomi- og indenrigsministeren