Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 357
Offentligt
1789701_0001.png
Sagsnr.:
Titel:
Sagsbehandler:
Dato:
8. september 2017
Notat vedr. Anonymiseret sag på domfældt borger fra Halsnæs Kommune
Marianne Mandal, Leder af Handicap og Voksen Afd.
Beskrivelse
Sagen drejer sig om en borger i alderen 20-30 år, der i 2012 er dømt til anbringelse uden længste
tid, jf. straffelovens § 68, stk. 2, i stedet for fængsel, da han er erklæret uegnet til straf.
Halsnæs Kommune har modtagepligt, jf. serviceloven § 108, stk. 6, når der er afsagt dom til
anbringelse i en boform for personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne. Borgeren er
dømt for 24 forskellige forhold ( vold, tyveri, euforiserende stoffer mm. ) over en periode på ca. 4
år.
Borgeren har gennem hele sit liv været kendt i kommunalt regi, er vokset op i en familie hvor
forholdene var præget af vold, druk, ustabile voksne, mange skoleskift og anbringelse,
ungdomsårene præget af kriminalitet og misbrug.
Gennem hele livet har borgeren haft et vanskeligt sind og udadreagerende adfærd, hvor
vedkommende har haft svært ved at kontrollere sin adfærd, og heller ikke har formået at modtage
den støtte, han har været tilbudt.
Borger er udredt i retspsykiatrisk regi 2011, og der er foretaget psykologisk undersøgelse i 2012.
Der er stillet følgende diagnoser;
- Hyperkinetisk forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed,
- Emotionel ustabil personlighedsstruktur,
- impulsiv type,
- cannabisafhængighedssyndrom,
- alkoholafhængighedssyndrom,
- negative oplevelser i barndommen,
- problemer med at bo på institution.
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 357: Henvendelse af 8/9-17 fra Borgmester Steen Hasselriis, Halsnæs Kommune vedr. åbent brev til Socialministeren, ordførerne i Folketinget på socialområdet samt KL om psykisk syge domsfældte
1789701_0002.png
I perioden op til domsafsigelsen har borgeren været surrogatvaretægt fængslet på en sikret
afdeling på Lolland. Udgiften i forbindelse med surrogatvaretægtsfængslingen afholdes ikke
kommunen jf. serviceloven.
I forbindelse med domsafsigelsen er der givet en såkaldt type 3 dom, som betyder anbringelse i
boform for personer med vidtgående psykiske handicap. Påstanden anvendes typisk over for
personer, der har begået personfarlig kriminalitet i form af for eksempel brandstiftelse, røveri,
voldtægt eller vold, og hvor det skønnes, at personen har behov for konstant overvågning.
Denne foranstaltningsdom betyder, at borgeren skal efterleve kommunens anvisning om ophold
og beskæftigelse og således anbringes/placeres i en social boform med døgndækning. Sagen
behandles efter gældende regler og Halsnæs Kommune visiterer til foranstaltning i henhold til
Serviceloven.
-
Borgeren visiteres til foranstaltning i 2012 (privat, enkeltmandstilbud) udskrives akut i
2014. Årsag til udskrivning - Tilbuddet kan ikke rumme hans svingende og udadreagerende
adfærd.
Udgift:
Gennemsnitlig årsudgift 2,2 mio.kr.
Borgeren visiteres til foranstaltning i 2014 (privat, enkeltmandstilbud) indtil botilbud
findes. Vedkommende udskrives medio 2015 og årsag til ophør er, at kommunen er
forpligtet til at visitere borgeren til foranstaltning jf. reglerne om type 3 dom.
Udgift:
Gennemsnitlig årsudgift 2,5 mio. kr.
Borgeren visiteres til botilbud (privat) medio 2015. I 2017 anmoder et socialtilsyn om, at
vedkommende skal flyttes.
Udgift:
Gennemsnitlig årsudgift 4,5 mio. kr.
Borgeren visiteres efterfølgende til regionstilbud på Lolland. Efter en periode på 14 dage
meddeles det Halsnæs Kommune, at botilbudet ikke kan rumme vedkommende.
Udgift:
Ikke aktuelt
Borgeren visiteres videre til ny foranstaltning i 2017. Efter få måneder opsiger leverandør
kontrakten med Halsnæs Kommune pga. borgerens udadreagerende adfærd, trusler over
for de ansatte og deres familier.
Udgift:
Beregnet årlig udgift 5.9 mio. kr.
Borgeren er fra efteråret 2017 visiteret til nyt botilbud. Indtil indflytning har nuværende
leverandør indvilget i at have borgeren boende.
Ny udgift:
Beregnet årlig udgift årsudgift 7,1 mio. kr.
-
-
-
-
-
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 357: Henvendelse af 8/9-17 fra Borgmester Steen Hasselriis, Halsnæs Kommune vedr. åbent brev til Socialministeren, ordførerne i Folketinget på socialområdet samt KL om psykisk syge domsfældte
1789701_0003.png
Det afgørende i forbindelse med visitering til foranstaltninger i henhold til serviceloven er, at
botilbuddet er godkendt af Socialtilsynet til foranstaltningsdømte med ophold på botilbud med
døgndækning.
I perioden fra surrogatvaretægtsfængsling i oktober 2011 til august 2017 har borgeren haft ophold
på 6 botilbud, til i alt en samlet udgift på 17,6 mio. kr. Dette beløb skal afholdes Halsnæs
Kommune. Udfordringen er ud fra en faglig vurdering, at borgeren er svær at finde egnet tilbud til
og ud fra en økonomisk vurdering svær at styre, da udgifterne stiger som følge af, at borgeren
med sin adfærd kræver mange ressourcer.
Årsagerne til de mange skift af botilbud er med baggrund i borgerens adfærd, hvor der løbende
har været hændelser med kriminalitet, udadreagerende adfærd, alvorlige trusler, besiddelse af
våben, påvirket af euforiserende stoffer og flugt fra botilbud med efterfølgende efterlysning via
politi.
Halsnæs Kommune er pr. juni 2017 i dialog med Anklagemyndigheden om, at forsøge at ændre
dommen, idet borgeren skal sigtes for nye forhold begået under blandt andet et af opholdene.
Anklagemyndigheden har kontaktet Samrådet for Domfældte i Regionen, og indtil der foreligger
en udtalelse, vil Anklagemyndigheden ikke udtale sig om muligheden for at få ændret dommen.
Lovgivning
Servicelovens kapitel 24 a
omfatter personer, som i henhold til en strafferetlig afgørelse afsagt
ved dom eller kendelse er anbragt i socialt regi på anbringelsessteder for børn og unge, jf.
servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, eller i en boform for voksne, jf. servicelovens § 108. Det
gælder, uanset om disse personer er anbragt på tilbud, der drives af kommuner, regioner eller
private.
De anbragte er sigtet eller dømt for ofte personfarlig og grov kriminalitet, men er som følge af
deres mentale og psykiske tilstand, eller som følge af deres alder og sociale profil, ikke egnet til
at blive varetægtsfængslet eller straffet på almindelig vis. Det kan skyldes udviklingshæmning i
forskellige grader, mangelfuld udvikling og svækkelse af de psykiske funktioner eller særlige
behandlingsbehov hos unge med almindelig begavelse og uden psykisk nedsat funktionsevne.
Derfor bliver de anbragt i varetægts surrogat på en institution eller i en boform under de sociale
myndigheder efter retsplejelovens § 765 eller som led i en foranstaltning efter straffelovens §
68, som led i en ungdomssanktion efter samme lovs § 74 a eller som led i en alternativ afsoning
efter straffuldbyrdelseslovens § 78.
Psykisk afvigende kriminelle, der i henhold til en strafferetlig afgørelse har en foranstaltning, som
udmøntes af det psykiatriske sundhedssystem under regionerne og af Kriminalforsorgen, er ikke
omfattet af de nye lovbestemmelser.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 357: Henvendelse af 8/9-17 fra Borgmester Steen Hasselriis, Halsnæs Kommune vedr. åbent brev til Socialministeren, ordførerne i Folketinget på socialområdet samt KL om psykisk syge domsfældte
1789701_0004.png
Domstype 1:Anbringelse
i sikret afdeling for personer med vidtgående psykiske handicap
(Kofoedsminde). Påstanden anvendes over for personer, der er udtalt farlige og derfor frembyder
nærliggende risiko for personfarlige handlinger.
DOMSTYPE 2:
Anbringelse i boform for personer med vidtgående psykiske handicap, således at
den domfældte efter bestemmelse fra kommunen kan overføres til sikret afdeling. Påstanden
anvendes typisk over for personer, der har begået personfarlig kriminalitet i form af for eksempel
brandstiftelse, røveri, voldtægt eller vold, og hvor det skønnes, at personen har behov for
konstant overvågning, og at der er risiko for ny personfarlig kriminalitet, så personen i givet fald
hurtigt skal kunne overføres til sikret afdeling.
DOMSTYPE 3:
Anbringelse i boform for personer med vidtgående psykiske handicap. Påstanden
anvendes typisk over for personer, der har begået personfarlig kriminalitet i form af for eksempel
brandstiftelse, røveri, voldtægt eller vold, og hvor det skønnes, at personen har behov for
konstant overvågning.
DOMSTYPE 4:
Tilsyn af kommunen, således at den domfældte efterkommer tilsynsmyndighedens
bestemmelse om ophold og arbejde, og således at tilsynsmyndigheden kan træffe bestemmelse
om anbringelse på en boform for personer med vidtgående psykiske handicap.
Dommene kan have tidsbegrænsninger og nogle er uden tidsbegrænsning. Påstanden anvendes i
sager, hvor det må påregnes, at en social indsats i form af tilsyn kan være tilstrækkelig, men hvor
der kan opstå behov for, at personen skal anbringes på en boform.
DOMSTYPE 5:
Tilsyn af kommunen, således at personen efterkommer tilsynsmyndighedens
bestemmelse om ophold og arbejde. Påstanden anvendes over for personer, der skønnes at have
behov for social støtte i dagligdagen.
4