Den dobbeltskjulte sorg
Af Liselotte Horneman Kragh, professionel rådgiver i NEFOS, og Elene Fleischer,
Ph.d., Faglig leder i og stifter af NEFOS.
Børn, der har mistet en forælder eller andet tæt familiemedlem til selvmord, har
særligt brug for netværkets kompetente viden om de helt specielle vilkår, som et
selvmord planter i børnenes liv. Der er brug for oplysning blandt fagpersoner om
disse børns særlige sårbarhed.
Tab ved selvmord- et særligt tab.
Tabet af en primær omsorgsgiver i et barns liv er til hver en tid en livsændrende begivenhed, der
uundgåeligt vil påvirke og forme barnet på meget langt sigt. Er dødsårsagen selvmord, lægges der
yderligere assive lag af ko pleksitet ove i de
aturlige sorg. Det er disse ko plekse lag, so
omverdenen sjældent helt har blik for, og barnet lider under det, fordi det mødes som et barn, der
bærer al i delig sorg. Al i delig sorg ka være
dødsfald i familien på grund af sygdom eller
ulykke.
Al i delig sorg er i forveje hårdt arbejde at bære ru dt
på, og børn, der mister til
selvmord, bærer yderligere på de ofte usagte lag af skyld, skam, stigmatisering, de mange
ubesvarede spørgs ål o hvorfor , a gste for, at a dre i fa ilie også ka fi de på selv ord,
tab af fundamental selvværd (hvis min far kunne vælge døden frem for mig, hvad er jeg så værd?),
manglende tiltro til en stabil (og forudsigelig) fremtid. Samtidig lever børnene i ekstra stor
afhængighed af den tilbageblevne forælder, som måske er lige så hårdt ramt på de samme
spørgsmål, og som derfor i lang tid efter selvmordet har en nedsat forældreevne.
Børn kan ikke sygemeldes.
I modsætning til voksne, der gives mulighed for fleksibilitet i forhold til arbejde og
uddannelsesforløb i form af periodevis sygemelding for at komme til hægterne igen, kan børn ikke
sætte sig på pause på sa
e åde i efterdø i ger e efter et selv ord. De forve tes helt
automatisk og fortsat at indgå i de rammer, hvor de nu engang befinder sig
–
børnehave, skole,
SFO er, gy asier osv. På de e e side ka disse daglige
og ufravigelige rammer bidrage med en
regelmæssighed og forudsigelighed, der kan være godt for et barn, hvis normale verden i kraft af
selvmordet er blevet forvandlet til kaos. På den anden side gives barnet intet helle, intet sted at
samle kræfter til den enorme opgave det er for hende eller ham at kunne genvinde bare skyggen
af normalitet. Barnet/den unge forventes at indgå i alle de sædvanlige sammenhænge, og i
folkeskolen (og gymnasiet) betyder det ikke mindst, at barnet forventes at kunne holde trit med
den faglige progression, som fagmålene i de enkelte fag på de enkelte klassetrin sætter. Det er
ikke et tog, der venter på det sørgende barn
–
barnet må bare hænge på, mens toget holder sin
sædvanlige fart. Det kræver derfor ekstra viden og bevågenhed blandt de voksne fagfolk, der
dagligt er omkring barnet.
Længslen efter normalitet
– derfor kan de ’snyde’.
Ved en selvmordsdød mister børn for altid dét, som alle børn higer efter: At være ligesom alle
andre, at kunne være ubekymret og uproblematisk i flokken af andre børn. Almindeligheden er
truet for alle børn, der mister en primær omsorgsgiver, og ved selvmord højnes det anderledes og
aparte: Døden havde ikke en uundgåelighed over sig, ligesom ved f.eks. sygdom og ulykker, hvor
ting 'bare sker', uden at nogen kan gøre for det eller 'vil' det. Det selvmordsramte barn kommer nu
på et overmenneskeligt arbejde: At kæmpe sig frem til en eller anden form for normalitet, som de
1