Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 352
Offentligt
1787325_0001.png
Forslag
Enhed
Udgifter
Sagsbehandler
Henning Elkjær
Nielsen
Koordineret med
til
Lov om ændring af lov om kommunernes styrelse
(Afskaffelse af halvårsregnskab)
§1
I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017, fore-
tages følgende ændringer:
1.
§ 36, stk. 2,
ophæves
.
2.
§ 45 a
ophæves.
3.
I
§ 46, stk. 1,
ændres »årsregnskabet og halvårsregnskabet« til: »årsregnskabet«.
4
.
I
§ 57, stk. 1,
ændres », årsregnskab og halvårsregnskab« til: »og årsregnskab«.
Sagsnr.
2017 - 2938
Doknr.
471821
Dato
11-09-2017
§2
Loven træder i kraft den 1. maj 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 352: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse (Afskaffelse af halvårsregnskab), fra økonomi- og indenrigsministeren
1787325_0002.png
1. Indledning
Med virkning for 2011 blev der ved lov indført en pligt for kommunerne til at aflægge et
halvårsregnskab. Formålet med lovændringen var, at kommunerne samlet set skulle
blive bedre i stand til at overholde budgetterne, da disse var blevet overskredet i peri-
oden 2001-2009. Imidlertid har kommunerne samlet set hvert år siden 2011 overholdt
det aftalte niveau for serviceudgifterne.
Endvidere har Vejle, Fredensborg og Odense kommuner i forbindelse med Frikom-
muneforsøg I haft fritagelse fra visse formkrav til udarbejdelsen af kommunernes
halvårsregnskab. De deltagende kommuner vurderer, at forsøgene har medført en
administrativ forenkling og bedre ressourceudnyttelse.
Regeringen finder på den baggrund, at kravet om aflæggelse af halvårsregnskab er
blevet overflødigt. Regeringen ønsker derfor at fjerne pligten til at udarbejde et halv-
årsregnskab, dvs. en mere vidtgående forenkling end frikommuneforsøgene.
Afskaffelsen af halvårsregnskabet indgår som et element i det flerårige modernise-
rings- og effektiviseringsprogram med KL om frigørelse af ressourcer på 1 mia. kr.
årligt i kommunerne ved bl.a. regelforenkling og afbureaukratisering. Det indgår såle-
des i aftalen mellem regeringen og KL af 1. juni 2017 om kommunernes økonomi for
2018, at halvårsregnskabet afskaffes.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Lovbestemmelserne om kommunale halvårsregnskaber blev indført ved lov nr. 156 af
26. februar 2011 om ændring af lov om ændring af lov om kommunernes styrelse
(Aflæggelse af halvårsregnskab).
Med lovens § 36, stk. 2, og § 45 a, stk. 1, blev det obligatorisk for kommunerne at
udarbejde et halvårsregnskab for perioden 1. januar til 30. juni. Halvårsregnskabet
skal efter § 45 a, stk. 2, aflægges af økonomiudvalget til kommunalbestyrelsen, der i
et møde træffer afgørelse med hensyn til regnskabets godkendelse. Endvidere skal
det endeligt godkendte halvårsregnskab efter § 45 a, stk. 3, offentliggøres, så det er
tilgængeligt for borgere, presse og andre interessenter.
Kravet om aflæggelse af et halvårsregnskab var en udmøntning af aftalen af 25. maj
2010 mellem den daværende VK-regering og Dansk Folkeparti om genopretning af
dansk økonomi og den daværende regering og KL's aftale fra 2010 om kommunernes
økonomi for 2011.
Loven indeholder endvidere en række bemyndigelsesbestemmelser til økonomi- og
indenrigsministeren, der kan fastsætte nærmere regler om aflæggelsen af og formen
for kommunernes halvårsregnskab, jf. her også de specielle bemærkninger til lov-
forslagets § 1, nr. 3 og 4.
I § 9, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 952 af 5. juli 2017 om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision mv. er det med hjemmel heri fastsat, at halvårsregnskabet
skal aflægges af økonomiudvalget eller magistraten til kommunalbestyrelsen, inden
økonomiudvalget udarbejder forslag til næste års budget til kommunalbestyrelsen. I §
9, stk. 2, i samme bekendtgørelse er det fastsat, at kommunalbestyrelsen senest på
sit 1. møde i september måned og inden 1. behandlingen af forslag til næste års bud-
get træffer afgørelse med hensyn til halvårsregnskabets godkendelse.
Formen for kommunernes halvårsregnskab er fastsat i afsnit 7.6 i
”Budget-
og regn-
skabssystem for kommuner”, der er bilag til bekendtgørelse om kommunernes budget-
og regnskabsvæsen, revision mv. Formen er reguleret ved, at kommunernes halvårs-
regnskab skal indeholde en række oplysninger, oversigter og bemærkninger:
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 352: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse (Afskaffelse af halvårsregnskab), fra økonomi- og indenrigsministeren
1787325_0003.png
Det forventede årsregnskab
Halvårsregnskabet skal indeholde oplysninger om det forventede årsregnskab
opgjort efter udløbet af første halvår af regnskabsåret. Formålet hermed er at
sikre, at der er fokus på budgetoverholdelse i den enkelte kommune, og der er
et grundlag for drøftelser mellem regeringen og KL om kommunernes over-
holdelse af de økonomiske forudsætninger, der er indeholdt i de årlige øko-
nomiaftaler mellem regeringen og KL.
I aftalerne om kommunernes økonomi er der således aftalt rammer for hen-
holdsvis nettoserviceudgifterne og bruttoanlægsudgifterne. Nettoserviceudgif-
terne omfatter kommunernes driftsudgifter på de kommunale serviceområder,
herunder dagtilbud, folkeskole, ældrepleje, socialområdet mv. I nettoservice-
udgifterne indgår ikke kommunernes overførselsudgifter samt driftsudgifter på
de kommunale forsyningsområder. Bruttoanlægsudgifterne omfatter kommu-
nernes anlægsinvesteringer på samtlige kommunale udgiftsområder, dog ikke
forsyningsområdet samt kommunalt ejede ældreboliger.
Halvårsregnskab opgjort pr. 30. juni
Halvårsregnskabet skal endvidere indeholde oplysninger om regnskabet op-
gjort pr. 30. juni.
Regnskabsopgørelse og regnskabsoversigt
Halvårsregnskabet skal som minimum indeholde en regnskabsopgørelse og
en regnskabsoversigt, som det kendes fra kommunernes årsregnskab.
Regnskabsopgørelsen skal i kortfattet form vise kommunens udgifter og ind-
tægter og give en overordnet præsentation af det forventede resultat sam-
menholdt med budgettet. Endvidere skal opgørelsen indeholde en kort analy-
se og vurdering af det forventede resultat på del- og helårsbasis samt forkla-
ring af årsager til afvigelser fra det budgetterede helårsbudget.
Regnskabsoversigten skal vise det forventede regnskab på bevillingsniveau.
Regnskabsoversigten skal gøre det muligt at sammenholde årsbudgettets be-
villingsposter og de i årets løb afgivne tillægsbevillinger med de forventede
helårsregnskabstal og de faktiske regnskabstal for 1. halvår.
Regnskabsoversigten skal i fornødent omfang være ledsaget af bemærknin-
ger, navnlig vedrørende forventede afvigelser mellem bevillingerne afgivet ved
budgettets vedtagelse og det forventede årsregnskab.
2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Halvårsregnskabet blev indført første gang med virkning for halvårsregnskabet 2011.
Formålet var bl.a. at sikre et større fokus på budgetopfølgning og -overholdelse i den
enkelte kommune og understøtte drøftelser mellem regeringen og KL om kommuner-
nes budgetoverholdelse. Kravet om et halvårsregnskab blev således indført, efter at
kommunerne samlet set i perioden 2001-2009 havde overskredet de aftalte rammer
for serviceudgifterne. I 2009 var der en historisk høj overskridelse på godt 5 mia. kr.
Imidlertid har kommunerne samlet set hvert år siden 2011, dvs. seks år i træk, over-
holdt det aftalte niveau for serviceudgifterne. Situationen er derfor en anden i dag end
på det tidspunkt, hvor halvårsregnskabet blev indført. Begrundelsen for kravet om
udarbejdelse af et halvårsregnskab vurderes ikke længere at være til stede.
Endvidere viser en analyse af kommunernes økonomistyring i 2016, som det tidligere
KORA (nu VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd) har udført
for Økonomi- og Indenrigsministeriet, og som er offentliggjort i marts 2017, at den
samlede budgetoverholdelse i kommunerne ikke kan tilskrives kravet om udarbejdelse
af et halvårsregnskab. Rapporten viser således, at ca. 65 pct. af kommunerne i lav
eller meget lav grad anvender halvårsregnskabet i deres økonomistyring.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 352: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse (Afskaffelse af halvårsregnskab), fra økonomi- og indenrigsministeren
1787325_0004.png
Endelig har Vejle, Fredensborg og Odense kommuner i forbindelse med Frikommune-
forsøg I haft fritagelse fra visse formkrav til udarbejdelsen af kommunernes halvårs-
regnskab. De deltagende kommuner vurderer, at forsøgene har medført en admini-
strativ forenkling og bedre ressourceudnyttelse.
Økonomi- og Indenrigsministeriet finder derfor, at kravet om udarbejdelse af et halv-
årsregnskab ikke længere er hensigtsmæssigt. Kravet står i vejen for en mere effektiv
opgaveløsning i kommunerne og foreslås derfor fjernet. Regelforenklingen vil give
kommunerne bedre muligheder for at prioritere ressourcerne dér, hvor de skaber
størst værdi.
2.3. Den foreslåede ordning
Lovkravet om udarbejdelse af et halvårsregnskab i kommunerne ophæves. Det bety-
der, at der ikke er krav om, at kommunerne med virkning fra 1. maj 2018
dvs. også
regnskabet for 1. halvår 2018 - aflægger halvårsregnskab, men at kommuner, der
ønsker det, fortsat kan gøre det af hensyn til at følge økonomistyringen eller andre
lokale interesser og behov.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets §§ 1 og 2.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har positive administrative konsekvenser for kommunerne og indgår som et
element i det flerårige moderniserings- og effektiviseringsprogram med KL om frigø-
relse af ressourcer på 1 mia. kr. årligt i kommunerne. Drøftelserne med KL om ud-
møntning af moderniserings- og effektiviseringsprogrammet sker i forbindelse med de
årlige drøftelser om kommunernes økonomi.
Finansministeren vil i forlængelse af de årlige drøftelser med KL om kommunernes
økonomi fremlægge et bloktilskudsaktstykke, hvori der søges om bemyndigelse til at
kunne fravige § 14, stk. 2, i lovbekendtgørelse nr. 329 af 24. marts 2017 om kommu-
nal udligning og generelle tilskud til kommuner, så kommunernes statstilskud ikke
nedsættes med de kommunale mindreudgifter, som følger af lovforslaget. Det indebæ-
rer, at kommunerne beholder den frigivne økonomiske effekt.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser er forhandlet med KL.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Lovforslaget har været i høring hos KL, FSR
danske revisorer, Danmarks Statistik,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og Ankestyrelsen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Negative
konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 352: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse (Afskaffelse af halvårsregnskab), fra økonomi- og indenrigsministeren
1787325_0005.png
Økonomiske konsekven-
ser for stat, kommuner
og regioner
Forslaget indgår som et
element i det flerårige mo-
derniserings- og effektivise-
ringsprogram med KL om
frigørelse af ressourcer på 1
mia. kr. årligt i kommunerne.
Lovforslaget forventes at
medføre administrative let-
telser for kommunerne.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative
konse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative
konse-
kvenser for erhvervslivet
Administrative
konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige
konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering
af
EU-retlige minimumsfor-
pligtelser (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter § 36, stk. 2, omfatter kommunens halvårsregnskab perioden fra den 1. januar til
den 30. juni.
Bestemmelsen ophæves, som følge af at kommunernes pligt til at udarbejde et halv-
årsregnskab samtidig ophæves. Bestemmelsen er efter ophævelsen heraf ikke rele-
vant længere.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, og afsnit 1 og 2 i de al-
mindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter § 45 a, stk. 1,1. pkt., skal kommunens halvårsregnskab aflægges af økonomiud-
valget til kommunalbestyrelsen inden en af økonomi- og indenrigsministeren fastsat
frist. I § 9, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 952 af 5. juli 2017 om kommunernes budget- og
regnskabsvæsen, revision mv. er det fastsat, at denne aflæggelse skal ske, inden
økonomiudvalget udarbejder forslag til næste års budget til kommunalbestyrelsen.
Herudover gælder det, at halvårsregnskabet efter § 45 a, stk. 1, 2. pkt., skal være
ledsaget af bemærkninger om kommunens forventede årsregnskab for det pågælden-
de år.
Endvidere er det fastsat i § 45 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i et møde træffer
afgørelse med hensyn til halvårsregnskabets godkendelse, og i § 45 a, stk. 3, er det
fastsat, at det endeligt godkendte halvårsregnskab skal offentliggøres.
Med den foreslåede bestemmelse ophæves kravet til kommunerne om udarbejdelse,
godkendelse og offentliggørelse af et halvårsregnskab.
En ophævelse af bestemmelserne om et halvårsregnskab vil betyde en tilbagevenden
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 352: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse (Afskaffelse af halvårsregnskab), fra økonomi- og indenrigsministeren
1787325_0006.png
til den retstilstand, der var gældende før vedtagelsen af lov nr. 156 af 26. februar 2011
om ændring af lov om ændring af lov om kommunernes styrelse (aflæggelse af halv-
årsregnskab). Det betyder, at den enkelte kommunalbestyrelse selv afgør, hvordan
budgetopfølgningen skal tilrettelægges. Det gælder både på det politiske og admini-
strative plan.
Med den foreslåede bestemmelse vil der ikke længere være krav om, at kommunerne
med virkning fra 1. maj 2018
dvs. også regnskabet for 1. halvår 2018 - aflægger
halvårsregnskab, men at kommuner, der ønsker det, fortsat kan gøre det af hensyn til
at følge økonomistyringen eller andre lokale interesser og behov.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2 og afsnit 1 og 2 i de almindelige
bemærkninger for en nærmere redegørelse om baggrunden for at fjerne kravet om
pligten til at udarbejde og godkende et halvårsregnskab og ikrafttrædelsestidspunktet.
Til nr. 3
Efter § 46, stk. 1, er økonomi- og indenrigsministeren bemyndiget til at fastsætte
nærmere regler om aflæggelsen af kommunernes halvårsregnskab.
Bemyndigelsen er udnyttet til at fastsætte, at kommunalbestyrelsen senest på sit 1.
møde i september måned og inden 1. behandlingen af forslag til næste års budget
skal træffe afgørelse med hensyn til halvårsregnskabets godkendelse, jf. § 9, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 952 af 5. juli 2017 om kommunernes budget- og regnskabsvæsen,
revision mv.
Bemyndigelsesbestemmelsen ophæves, da kommunernes pligt til at udarbejde et
halvårsregnskab samtidig ophæves. Bestemmelsen er efter ophævelsen heraf ikke
relevant længere.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2, og afsnit 1 og 2 i de almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 4
Efter § 57, stk. 1, er økonomi- og indenrigsministeren bemyndiget til at foreskrive for-
men for kommunernes halvårsregnskab.
Formen for kommunernes halvårsregnskab er fastsat i afsnit 7.6 i
”Budget-
og regn-
skabssystem for kommuner”, der er bilag til bekendtgørelse nr. 952 af 5. juli 2017 om
kommunernes budget- og regnskabsvæsen, revision mv. Formen er reguleret ved, at
kommunernes halvårsregnskab skal indeholde en række oplysninger, oversigter og
bemærkninger, jf. afsnit 2.1 i de almindelige bemærkninger.
Vejle, Fredensborg og Odense kommuner har i forbindelse med Frikommuneforsøg I
haft fritagelse fra formkravene om at udarbejde en regnskabsopgørelse og en regn-
skabsoversigt. De deltagende kommuner vurderer, at forsøgene har medført en admi-
nistrativ forenkling og bedre ressourceudnyttelse
Bemyndigelsesbestemmelsen ophæves, da kommunernes pligt til at udarbejde et
halvårsregnskab samtidig ophæves. Bestemmelsen er efter ophævelsen heraf ikke
relevant længere.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, og afsnit 1 og 2 i de al-
mindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. maj 2018.
Det betyder, at der ikke er krav om, at kommunerne med virkning for regnskabet for 1.
halvår 2018 skal aflægge halvårsregnskab, men at kommuner, der ønsker det, fortsat
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 352: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse (Afskaffelse af halvårsregnskab), fra økonomi- og indenrigsministeren
1787325_0007.png
kan gøre det af hensyn til at følge økonomistyringen eller andre lokale interesser og
behov.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 352: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse (Afskaffelse af halvårsregnskab), fra økonomi- og indenrigsministeren
1787325_0008.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommuners styrelse, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017,
foretages følgende ændringer:
§ 36.
Stk. 2
.
Kommunens halvårsregnskab
omfatter perioden fra den 1. januar til den
30. juni.
§ 45 a.
Kommunens halvårsregnskab
aflægges af økonomiudvalget til kommu-
nalbestyrelsen inden en af indenrigs- og
sundhedsministeren fastsat frist. Halvårs-
regnskabet skal være ledsaget af be-
mærkninger om kommunens forventede
årsregnskab for det pågældende år.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer i
et møde afgørelse med hensyn til halv-
årsregnskabets godkendelse.
Stk. 3.
Det endeligt godkendte halvårs-
regnskab offentliggøres.
§ 46.
Økonomi- og indenrigsministeren
kan fastsætte nærmere regler om besty-
relsen af kommunens kasse- og regn-
skabsvæsen, om aflæggelse af årsregn-
skabet og halvårsregnskabet, om revision
og om afgørelse af bemærkninger.
Stk. 2. ---
§ 57.
Økonomi- og indenrigsministeren
foreskriver formen for kommunernes års-
budget, flerårige budgetoverslag, års-
regnskab og halvårsregnskab.
Stk. 2-3.
---
1.
§ 36, stk. 2,
ophæves
.
2.
§ 45 a
ophæves.
3.
I
§ 46, stk. 1,
ændres »årsregnskabet
og halvårsregnskabet« til: »årsregnska-
bet«.
4
.
I
§ 57, stk. 1,
ændres », årsregnskab
og halvårsregnskab« til: »og årsregn-
skab«.
§2
Loven træder i kraft den 1. maj 2018.
8