Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 344
Offentligt
1785479_0001.png
Enhed
Organisation og
Ledelse
Sagsnr.
2017 - 3662
Doknr.
481702
Dato
04-09-2017
§ 10. Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag til finans-
lovsforslaget for 2018
Notatet beskriver Økonomi- og Indenrigsministeriets samlede bidrag til forslag til fi-
nanslov for finansåret 2018 (FFL18), herunder bevillinger til institutionerne på mini-
sterområdet, tilskudsmidler samt ministeriets lovbundne udgifter mv. Ministeriets bi-
drag er samlet under § 10. på finanslovsforslaget.
Ministerområdets samlede bevillinger på FFL18 udgør 202,9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Samlet overblik § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriet
Mio. kr.
Delloft for driftsudgifter
Driftsramme (ministeriets institutioner)*
Budgetteringsramme 1-2
(lovbundne bevillinger og reservationsbevillinger)
Samlede udgifter under delloftet
Udgifter uden for loft
Overførselsramme (lovbundne bevillinger og øvrige)
Samlede udgifter uden for loft
Bevillinger under § 10. ØIM i alt
200.806,6
200.806,6
201.687,9
201.943,5
201.943,5
202.900,2
1.136,9
1.136,9
1.212,3
0,6
0,6
0,6
699,9
737,2
37,3
5,3
(TB) FL2017
FFL2018
Ændring
fra 2017
Pct.
181,4
881,3
219,5
956,7
38,1
75,4
21,0
8,6
Anm: positivt fortegn indikerer tilgang af bevilling
* FFL18: indeholdt i driftsrammen er også et indbudgetteret nettoforbrug af videreførsler for § 10.11.01.25. Sammenlignelige
Brugertilfredsundersøgelser på 3,2 mio. kr. i 2018
Med udgangspunkt i budgetloven kategoriseres bevillinger enten som hørende under
det statslige delloft for driftsudgifter, under det statslige delloft for indkomstoverførsler
eller uden for det statslige udgiftsloft. Der er ikke indkomstoverførsler opført på § 10.
Bevillingerne under det statslige delloft for driftsudgifter udgør 0,5 pct. af de samlede
bevillinger på ministeriets område og omfatter udgifter til driften af ministeriets institu-
tioner, partistøtte samt tilskudsmidler mv. Lovbundne og øvrige bevillinger uden for det
statslige udgiftsloft udgør således 99,5 pct. af de samlede bevillinger på ministerom-
rådet. Der er her primært tale om udgifter til kommuner og regioner i form af bloktil-
skud.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 344: Notat vedr. § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag til finanslovsforslaget for 2018
1785479_0002.png
1. Det statslige delloft for driftsudgifter
De samlede bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter udgør i alt 956,7
mio. kr. i 2018 og er grupperet i tre rammer hhv. driftsramme 1 og budgetteringsram-
me 1 og 2,
jf. ovenstående tabel 1.
Driftsramme 1 omfatter bevillinger til driften af ministeriets institutioner og udgør 77,0
pct. af de samlede bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter. Under Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet (ØIM) hører følgende institutioner, der i forbindelse med
ressortdelingen af november 2016 er overgået fra det daværende Social- og Inden-
rigsministerium: Ankestyrelsen, CPR, VIVE (tidl. SFI og KORA) og Danmarks Statistik.
Derudover er De Økonomiske Råd i forbindelse med ressortdelingen overgået fra
Finansministeriet til ØIM. I forbindelse med regeringens sammenhængsreform skal
der derudover oprettes en enhed, der skal beskæftige sig med benchmarking.
Benchmarkingenheden placeres på ØIMs område.
Budgetteringsramme 1 omfatter partistøtte, der er en lovbunden bevilling, mens mini-
steriets tilskudsmidler primært vedr. nedsættelse af færgetakster for passagerbefor-
dring til og fra visse øer er placeret under budgetteringsramme 2. Budgetteringsram-
me 1 og 2 udgør henholdsvis 12,0 og 11,0 pct. af de samlede bevillinger under det
statslige delloft for driftsudgifter.
Nedenfor redegøres der kort for de enkelte rammer.
1.1. Driftsramme 1 (ministeriets institutioner)
Ministeriets samlede driftsbevillinger udgør på FFL18 i alt 734,0 mio. kr.
1
I forhold til
FL17
2
er der tale om en forøgelse på 29,5 mio. kr.,
jf. tabel 2:
Tabel 2. Driftsinstitutioner på § 10.
Ændring fra
2017 (mio.
kr.)
8,9
12,0
3,4
3,5
6,2
-7,1
2,6
29,5
Mio. kr.
10.11.01. Departementet
10.11.10. Benchmarkingenheden
10.11.21. De Økonomiske Råd
10.11.22. Ankestyrelsen
10.11.31. CPR
10.11.40. VIVE
10.11.50. Danmarks Statistik
Institutioner under delloftet i alt
FFL2018
94,0
12,0
29,2
264,3
6,2
63,0
265,3
734,0
Andel (pct.)
12,8
1,6
4,0
36,0
0,8
8,6
36,1
100,0
Anm: positivt fortegn indikerer tilgang af bevilling
Anm: § 10.11.40. VIVE består i 2017 af § 10.11.42. KORA og § 10.13.01. SFI
Anm: § 10.11.50. Danmarks Statistik ligger i 2017 på § 10.51.01. Danmarks Statistik.
Anm: Der er i ovenstående tabel ikke medtaget et indbudgetteret forbrug af videreførsler på 3,2 mio. kr. på § 10.11.01. Departementet.
Ovenstående driftsbevillinger er opført som nettoudgiftsbevillinger. Det vil sige, at den
enkelte institutions bevilling er udtryk for udgifter minus eventuelle indtægter. Bevillin-
gerne er underlagt et almindeligt effektiviseringskrav på 2 pct. i det fjerde budgetår (på
FFL18 er det i 2021). I 2018 er driftsbevillingerne derudover samlet set underlagt et
besparelseskrav på 0,5 mio. kr. som følge af 11. fase af Statens Indkøbsprogram.
Bemærk, at beløbet ikke indeholder indbudgetteret forbrug af videreførsler på FFL18 på i alt 3,2 mio. kr. Beløbet er således forskelligt fra
driftsrammen opgjort i tabel 1, hvor indbudgetteret forbrug af videreførsler indgår.
2
Som nævnt i vedlagte brev anvendes betegnelsen FL17 fremfor TB17 selvom ministeriets bevillinger formelt set er opført på TB17.
1
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 344: Notat vedr. § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag til finanslovsforslaget for 2018
1785479_0003.png
Dertil kommer, at der i 2018 tilbageføres samlet set 3,1 mio. kr. fra Barselsfonden til
ministerområdet på grund af omlægning af finansiering af ordningen.
Udover ovenstående tekniske justeringer af de enkelte bevillinger foretages der på
FFL også pl-opregning til finansåret.
Nedenfor redegøres kort for væsentlige bevillingsmæssige ændringer for de enkelte
institutioner i forhold til FL17:
Boks 1
Ministeriets institutioner på FFL18
§ 10.11.01. Departementet
Departementets driftsbevilling udgør 94,0 mio. kr. i 2018. Dertil kommer et indbudgetteret nettoforbrug af vi-
dereførsler på i alt 3,2 mio. kr., der vedrører projektet sammenlignelige brugertilfredsundersøgelser, som det i
regi af ØA18 er besluttet at videreføre i årene 2018-2021.
Bevillingen til departementet er samlet set opskrevet med 8,9 mio. kr. i forhold til FL17. Opskrivningen dækker
primært over tilførsel af 7,9 mio. kr. i forbindelse med oprettelse af ministeriet til brug for etablering af støtte-
funktioner herunder et ministersekretariat. Derudover er der tilført ét årsværk til arbejdet med en udvidet ud-
fordringsret, hvor den koordinerende funktion placeres i ØIM.
§ 10.11.10. Benchmarkingenheden
Benchmarkingenhedens driftsbevilling udgør 12,0 mio. kr. i 2018. Enheden oprettes i efteråret 2017 som en
selvstændig enhed med egen bestyrelse under Økonomi- og Indenrigsministeriet (aktstykke tiltrådt af FIU den
29. juni 2017). Benchmarkingenheden er en udløber af regeringens sammenhængsreform.
Enheden skal udføre benchmarkinganalyser, der kan udpege god praksis inden for forskellige sektor-områder
og dermed synliggøre potentialer for mere effektiv drift i kommuner og regioner.
§ 10.11.21. De Økonomiske Råd
De Økonomiske Råds driftsbevilling udgør 29,2 mio. kr. i 2018. Bevillingen er opskrevet med 3,4 mio. kr. pri-
mært som følge af, at rådene skal varetage en ny opgave i forhold til at overvåge produktivitetsudviklingen i
dansk økonomi.
§ 10.11.22. Ankestyrelsen
Ankestyrelsens bevilling udgør 264,3 mio. kr. i 2018 svarende til 36,0 pct. af den samlede driftsramme.
Bevillingen er opskrevet med 3,5 mio. kr. i 2018 primært som følge af initiativer under delaftale om revision af
servicelovens voksenbestemmelser herunder implementering af en varslingsordning for udvalgte paragraffer i
serviceloven. For hele delaftalen forhøjes Ankestyrelsens bevilling med 2,3 mio. kr. i 2018 og 1,4 mio. kr. i
2019 og frem.
§ 10.11.31. CPR
CPR er en statsinstitution, der på FFL18 tilføres 6,2 mio. kr. som følge af overgangen af det offentliges brug
af CPR-data til Datafordeleren. Dette gælder således for stat, kommuner og regioner.
§ 10.11.40. VIVE
VIVEs driftsbevilling udgør 63,0 mio. kr. i 2018. Bevillingen er reduceret med 7,1 mio. kr. i forhold til FL17,
hvilket primært afspejler sammenlægningen af KORA og SFI i 2017 og det dertil indbudgetterede besparel-
sesprovenu på ledelse, husleje og generel administration på 5 mio. kr. i 2018 og 10 mio. kr. i 2019 og frem.
SFIs bevilling var derudover forhøjet midlertidigt med 2,2 mio. kr. i 2017 til etablering af en dansk database for
børns udvikling og trivsel. Der er først afsat satspuljemidler hertil igen i 2020.
§ 10.11.50. Danmarks Statistik
Danmarks Statistiks driftsbevilling udgør 263,3 mio. kr., svarende til 36,1 pct. af den samlede driftsramme.
Bevillingen er samlet set opskrevet med 2,6 mio. kr. i forhold til FL17. Dette skyldes modsatrettede bevægel-
ser herunder opskrivning med 3,2 mio. kr. årligt til udarbejdelse af en årlig statistisk rapportering til brug for
FN’s årlige
fremskridtsrapport for verdensmålene.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 344: Notat vedr. § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag til finanslovsforslaget for 2018
1785479_0004.png
1.2. Budgetteringsramme 1 og 2
Budgetteringsramme 1 omfatter partistøtte, der er en lovbunden bevilling. Samlet set
udgør partistøtten 114,5 mio. kr. i 2018. Budgetteringsramme 2 omfatter ministeriets
tilskud herunder til færgedrift og nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til
og fra visse øer,
jf. tabel 3:
Tabel 3.
Lovbundne bevillinger og reservationsbevillinger under loftet på § 10.
Andel
(pct.)
52,2
1,0
40,5
0,5
5,9
100,0
Ændring
fra 2017
(mio. kr.)
4,4
0,0
32,5
1,0
0,2
38,1
Mio. kr.
10.11.51. Partistøtte (budgetteringsramme 1)
10.21.24. Tilskud til færgedrift
10.21.25. Tilskud til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra visse øer
10.21.27. Tilskud til forsøgsordning vedr. kontorfællesskaber
10.21.76. Kommunale og regionale lønningsnævn og KRL
Lovbundne og reservationsbevillinger under loftet i alt
FFL2018
114,5
2,1
88,9
1,0
13,0
219,5
Anm: positivt fortegn indikerer tilgang af bevilling
Primære ændringer i 2018 på budgetteringsramme 2 vedrører opskrivning af
§
10.21.25. Tilskud til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra visse
øer
med 32,5 mio. kr., hvoraf 17,6 mio. kr. skyldes en forhøjelse af tilskuddet til ned-
sættelse af færgetakster for passagerbefordring mens 13,3 mio. kr. skyldes et forelø-
bigt skøn for kompensation til kommuner for afgiftsmæssige konsekvenser som følge
af, at tilskud til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra visse øer
er omfattet af momslovens anvendelsesområde. Den resterende opskrivning skyldes
pl-regulering.
Derudover er
§ 10.21.27. Tilskud til forsøgsordning vedr. kontorfællesskaber
oprettet
som ny hovedkonto med 1,0 mio. kr. i 2018.
2. Bevillinger uden for de statslige udgiftslofter
2.1. Overførselsramme 2 (bevillinger uden for loft)
Overførselsramme 2 indeholder en række bevillinger af særlig karakter, som er uden
for de statslige udgiftslofter. Samlet set er der i 2018 bevillinger for 201,9 mia. kr., som
primært vedrører konti med bevilling til kommuner og regioner, herunder bloktilskud,
jf.
tabel 4:
Tabel 4.
Bevillinger uden for loftet på § 10.
Ændring fra
2017 (mio.
kr.)
2.882,6
-2.084,7
16,2
-344,9
Mio. kr.
10.21.03. Statstilskud til regionerne
10.21.11. Kommunerne
10.21.12. Særtilskud til kommunerne
10.21.13. Beskæftigelsestilskud til kommunerne
FFL2018
96.600,0
61.565,9
7.356,4
10.990,9
Andel (pct.)
47,8
30,5
3,6
5,4
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 344: Notat vedr. § 10. Økonomi- og Indenrigsministeriets bidrag til finanslovsforslaget for 2018
1785479_0005.png
10.21.19. Fordeling af skattenedslag (indtægtsbevilling)
10.21.25. Refusion af kommunernes og regionernes udgifter til merværdiafgift
Bevillinger uden for loft i alt
-215,1
25.645,4
201.943,5
-0,1
12,7
100,0
-6,5
674,2
1136,9
Anm: positivt fortegn indikerer tilgang af bevilling
* Øvrige bevillinger vedrører bl.a. § 10.21.79. Reserver og budgetgaranti
Nedenfor redgøres der kort for væsentlige bevillinger uden for loft samt forudsætnin-
gerne for størrelsen af de fastsatte tilskud i finansåret:
Boks 2
Væsentlige konti uden for loft på FFL18
§ 10.21.11. Kommunerne
Kontoen omfatter det kommunale bloktilskud. Tilskuddet udgør 61,6 mia. kr. i 2018. Størrelsen af det fastsatte
tilskud for 2018 svarer til de forudsætninger, der har ligget til grund for Aftale mellem regeringen og KL om
kommunernes økonomi for 2018. I henhold til loven fastsættes det årlige bloktilskud som det foregående års
tilskud korrigeret for engangsreguleringer og reguleret for:
Pris- og lønudviklingen
Mer- eller mindreudgifter som følge af opgaveændringer
Budgetgarantien, dvs. udviklingen i kommunernes udgifter til en række overførselsindkomster,
herunder kontanthjælp og førtidspension
Et eventuelt balancetilskud
§ 10.21.12. Særtilskud til kommunerne
Kontoen omfatter på FFL18 særtilskudsordninger til kommunerne i form af tilskud, der ydes til en lang række
formål. Tilskuddene udgør samlet set 7,4 mia. kr. i 2018. Bevillingerne til disse tilskudsordninger reguleres år-
ligt med den kommunale pris- og lønudvikling.
§ 10.21.13. Beskæftigelsestilskud til kommunerne
Kontoen omfatter beskæftigelsestilskud til kommunerne vedrørende kompensation for kommunernes udgifter
til dagpenge og aktivering af forsikrede ledige. Der udmeldes et foreløbigt beskæftigelsestilskud til kommu-
nerne i året før tilskudsåret. Beskæftigelsestilskuddet midtvejsreguleres i tilskudsåret og efterreguleres året
efter tilskudsåret. Det foreløbige tilskud på ca. 11,0 mia. kr. for 2018 er fastsat på baggrund af skønnet over
udviklingen i ledigheden i Økonomisk Redegørelse fra maj 2017.
Øvrige bevillinger
Udover ovenstående tilskud er der på overførselsramme 2 også opført en budgetgarantireserve, bevilling af-
sat til
§ 10.21.03. Statstilskud til regionerne
samt midler til refusion af kommunernes og regionernes udgifter
til merværdiafgift afsat på
§ 10.25.01. Refusion af kommunernes og regionernes udgifter til merværdiafgift..
Derudover er der en indtægtsbevilling opført på
§ 10.21.19. Fordeling af skattenedslag som følge af person-
skattelovens skatteloft.
5