Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 341
Offentligt
1785133_0001.png
Enhed
Koncernøkonomi
Sagsbehandler
Ronni Andreas
Skov Nielsen
Sagsnr.
2017 - 3883
Doknr.
487601
Dato
29-08-2017
Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet
1. Sammenfatning
Dette notat beskriver Børne- og Socialministeriets samlede bidrag til forslag til finans-
lov for finansåret 2018 (FFL18), herunder ministeriets almindelige drift, tilskudsmidler
samt ministeriets lovbundne udgifter mv. Ministeriets bidrag er samlet under § 15. på
finanslovsforslaget. Midlerne til udmøntning af satspuljen for 2018 er samlet under
Finansministeriets § 35.
På baggrund af budgetlovens bestemmelser er ministeriets bevillinger grupperet såle-
des, at de enten er placeret under det statslige delloft for driftsudgifter, under det
statslige delloft for indkomstoverførsler eller uden for det statslige delloft.
Bevillingerne under det statslige delloft for driftsudgifter udgør 2.510,1 mio. kr. svaren-
de til 44,6 procent af de samlede bevillinger på ministerområdet og omfatter udgifter til
driften af ministeriets institutioner, visse lovbundne bevillinger, som ikke er indkomst-
overførsler, samt tilskudsmidler mv.
Bevillingerne under det statslige udgiftsloft for indkomstoverførsler udgør 1.411,9 mio.
kr. svarende til 25,1 procent af de samlede bevillinger på ministeriets område og om-
fatter udgifter og indtægter relateret til indkomstoverførsler, som følger af lov eller
anden bindende regel. Indkomstoverførslerne omfatter bl.a. ordninger som udgifter til
forsørgelse i hjemmet af børn med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, udgifter
til personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne samt
udgifter til flygtninge i enkelttilfælde mv.
Endelig er der visse særlige bevillinger uden for det statslige udgiftsloft, som udgør
1.707,1 mio. kr. svarende til 30,3 procent af de samlede bevillinger på ministerområ-
det. Der er her primært tale om udgifter, der følger af den centrale refusionsordning,
hvorefter staten refunderer visse kommunale udgifter til særlige enkeltsager på det
sociale område.
Ministerområdets samlede bevillinger på FFL18 udgør 5,6 mia. kr., jf. tabel 1.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0002.png
Tabel 1
Bevillinger på § 15. fordelt på delloft (2018-pl)
FFL18 (mio. kr.)
Bevillinger under det
statslige delloft for drifts-
udgifter
Bevillinger under det
statslige delloft for ind-
komstoverførsler
Bevillinger uden for udgifts-
lofter
I alt
2.510,1
Fordeling af bevilling (pct.)
44,6 %
Ændring ift. FL17 (mio. kr.)*
-885,4
1.411,9
25,1 %
-285,5
1.707,1
5.629,1
30,3 %
100,0 %
-200.838,1
-202.009,0
Anm.: Bevillingerne er opført som nettobevillinger, dvs. udgifter fratrukket indtægter.
* Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL18 opgjort i 2018-pl og FL17 opgjort i 2017-pl. Ændringen
medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som følge af ændret pris- og lønniveau.
Den betydelige ændring i bevillinger fra FL17 til FFL18, som fremgår af tabel 1 skyldes
i overvejende grad, at en række bevillinger er overført til andre ministerier som følge af
ressortændringen af 28. november 2016. Ressortændringerne uddybes i afsnit 2.
Af tabel 2 nedenfor fremgår ministeriets samlede bevillinger fordelt på opgaveområ-
der. Bemærk, at tilskudsområdet ("Diverse tilskudsordninger") behandles samlet, selv
om der bevilges tilskud til en lang række forskellige initiativer, der også vil kunne falde
ind under de andre opgaveområder. Dette skyldes, at tilskudsområdet i høj grad er
satspuljefinansieret, og der derfor er nogle særlige forhold, der knytter sig til disse
bevillinger.
Tabel 2
Bevillinger på § 15. fordelt på opgaveområder (2018-pl)
Fordeling af
bevilling (pct.)
3,7%
12,7%
3,0%
14,0%
66,7%
100,0%
FFL18 (mio. kr.)
Aftale om Stærke dagtilbud
Statslig driftsvirksomhed
Driftstilskud
Diverse tilskudsordninger
Lovbundne bevillinger mm.
I alt
207,7
714,0
166,9
787,2
3.753,3
5.629,1
Anm.: Bevillingerne er opført som nettobevillinger, dvs. udgifter fratrukket indtægter.
2. Afgivne bevillinger som følge af ressortændring
Ved kongelig resolution af 28. november 2017 har Børne- og Socialministeriet afgivet
en række bevillinger til andre ressortområder. Bevillingerne vedrører overvejende en
række institutioner samt lovbundne udgifter til kommuner og regioner, fx bloktilskud-
det. Samtidig har ministeriet modtaget bevillinger vedrørende dagtilbudsområdet. Af
tabel 3 fremgår de samlede ressortoverførte bevillinger.
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0003.png
Tabel 3
Ressortoverførte bevillinger (2017-pl) på TB17/FFL18
Ressort-
ministerium
TB17 (mio. kr.)
I alt
- herunder § 15.11.01. Departementet (til ØIM)
- herunder § 15.11.01. Departementet (fra UVM)
- herunder § 15.11.18. Danmarks Statistik
- herunder § 15.11.21. Ankestyrelsen
- herunder § 15.11.30. Socialstyrelsen
- herunder § 15.11.45. Partistøtte
- herunder § 15.11.79. Reserver og budgetregulering*
- herunder § 15.12.01. Statsforvaltningen (til EVM)
- herunder § 15.12.01. Statsforvaltningen (til ØIM)
- herunder § 15.13.01. SFI
- herunder § 15.13.10. KORA
- herunder § 15.25.05. Satspuljeinitiativer vedr. dagtilbud
- herunder kommunal refusion mm.
-201.441,6
-63,5
15,1
-262,7
-261,6
7,6
-110,1
200,5
-10,3
-12,1
-35,2
-34,9
3,5
-200.877,9
ØIM
UVM
ØIM
ØIM
UVM
ØIM
UVM
EVM
ØIM
ØIM
ØIM
UVM
ØIM
Anm.: Bevillingerne er opført som nettobevillinger, dvs. udgifter fratrukket indtægter.
* En mindre del af beløbet svarende til 0,5 mio. kr. er overført til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Børne- og Socialministeriet har afgivet en del bevillinger, der vedrører statslige institu-
tioner, såsom Danmarks Statistik, Ankestyrelsen, SFI, Kora og mindre dele af Stats-
forvaltningen. Særligt afgivelsen af de to første institutioner som er overført til Økono-
mi- og Indenrigsministeriet har medført et fald i ministeriets bevilling svarende til 524,3
mio. kr. (2017-pl).
Den største reduktion i ministeriets bevilling skyldes overførslen af en række tilskuds-
ordninger til kommuner og regioner mv. I alt er der overført bevillinger til kommunalt
og regionalt tilskud svarende til 200,9 mia. kr. (2017-pl) til Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet.
Det bemærkes, at der er ressortoverført 200,0 mio. kr. til
§ 15.11.79. Reserver og
budgetregulering
fra Undervisningsministeriet. Beløbet vedrører midler til Aftale om
stærke dagtilbud af juni 2017, og som udmøntes på forskellige konti, jf. afsnit 6.
3. Aftale om Stærke dagtilbud
Der er på FFL18 udmøntet en reserve til Aftale om Stærke dagtilbud. Reserven har
været opført på
§ 15.11.79. Reserver og budgetregulering,
jf. afsnit 2. I 2018 har der
været reserveret i alt 207,7 mio. kr. til aftalen. Beløbet er primært udmøntet på en
række nyoprettede tilskudskonti. En mindre del af reserven er udmøntet på driftsbevil-
linger (departementet og Socialstyrelsen), mens den sidste del af midlerne fortsat står
opført på
§ 15.11.79. Reserver og budgetregulering.
Udmøntningen af aftalen fremgår
af tabel 4 nedenfor.
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0004.png
Tabel 4
Udmøntning af reserve til Aftale om Stærke dagtilbud (2018-pl)
FFL18 (mio. kr.)
Ramme
Overført fra 2017
Overført til § 20. Undervisningsministeriet
Korrigeret ramme
133,5
77,0
-2,8
207,7
Udmøntet på tilskudsområdet
-herunder § 15.25.21. Målrettede indsatser over for børn i udsatte positioner
-herunder § 15.25.22. Fagligt og ledelsesmæssigt kompetenceløft i dagtilbud
-herunder § 15.25.23. Førstehjælp
-herunder § 15.25.24. Viden i praksis
170,1
99,8
60,1
4,1
6,1
Udmøntet på driftsbevillinger
-herunder § 15.11.01.30. Stærke dagtilbud
-herunder § 15.11.30.22. Vidensenhed dagtilbud
6,4
3,3
3,1
Udmøntet på § 15.11.79.20. Det kommunale lov- og cirkulæreprogram
31,2
Anm.: Bevillingerne er opført som nettobevillinger, dvs. udgift fratrukket indtægter.
Der er på FFL18 oprettet fire nye konti i forbindelse med aftalen. Kontiene vedrører
forskellige tilskudsordninger:
§ 15.25.21. Målrettede indsatser over for børn i udsatte positioner
Kontoen er bevilget 99,8 mio. kr. i 2018. Bevillingen finanserer dels en ansøgningspul-
je til at ansætte mere pædagogisk personale i daginstitutioner med flest børn i udsatte
positioner, dels en ansøgningspulje til målrettede indsatser i dagtilbuddene med fokus
på samarbejde med sundhedsplejen, forældrene, socialrådgivere og frivillige aktører.
§ 15.25.22. Fagligt og ledelsesmæssigt kompetenceløft i dagtilbud
Kontoen er bevilget 60,1 mio. kr. i 2018 til en ansøgningspulje til kompetenceudvikling
af ledere, dagplejepædagoger, dagplejere og faglige fyrtårne i daginstitutioner.
§ 15.25.23. Førstehjælp
Kontoen er bevilget 4,1 mio. kr. i 2018 til en ansøgningspulje til førstehjælp, hvorefter
kommunerne kan søge midler til førstehjælpskurser til personalet i dagtilbuddene.
§ 15.25.24. Viden til praksis
Kontoen er bevilget 6,1 mio. kr. i 2018 til følgeforskning, evaluering, ny forskning og
udviklinger af materialer på dagtilbudsområdet.
Der er herudover bevilget midler til indsatser under
§ 15.11.01. Departementet, §
15.11.30. Socialstyrelsen
og
§ 15.11.79. Reserver og budgetregulering.
§ 15.11.01. Departementet
Der er afsat 3,3 mio. kr. i 2018, bl.a. til en informationskampagne, der skal oplyse
forældre om mulighederne ved valg af dagtilbud.
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
Der er afsat 3,1 mio. kr. i 2018 til en vidensenhed på dagtilbudsområdet, som skal
arbejde med vidensudvikling, -opsamling og -omsætning på grundlag af vidensbeho-
vet i sektoren samt kortlægning og oversættelse af ny viden på området.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0005.png
§ 15.11.79. Budgetregulering
Endelig er der afsat 31,2 mio. kr. i 2018 på § 15.11.79.20. Det kommunale lov- og
cirkulæreprogram til forventede reguleringer af kommunernes bloktilskud som følge af
ændringer af dagtilbudsloven og folkeskoleloven.
En mindre del af reserven svarende til 2,8 mio. kr. er desuden udmøntet på § 20. Un-
dervisningsministeriet.
4. Statslig driftsvirksomhed
Ministeriets bevillinger til drift af institutioner er alle underlagt det statslige delloft for
driftsudgifter. Ministeriets samlede bevilling til statslig driftsvirksomhed udgør på
FFL18 i alt 714,0 mio. kr. I forhold til FL17 er der tale om en reduktion på 57,6 mio. kr.
Af tabel 5 fremgår bevillingerne til ministeriets institutioner.
Tabel 5
Bevillinger til statslig driftsvirksomhed (2018-pl)
Ændring ift.
FL17 (mio. kr.)*
-56,5
0,0
-1,9
0,1
19,5
3,3
-19,7
0,1
-0,4
-2,1
-57,6
FFL18 (mio. kr.)
§ 15.11.01. Departementet**
§ 15.11.20. Rådet for Socialt Udsatte
§ 15.11.23. Børnerådet
§ 15.11.24. Det Centrale Handicapråd
§ 15.11.30. Socialstyrelsen**
§ 15.11.79. Reserver og budgetregulering***
§ 15.12.01. Statsforvaltningen
§ 15.13.07. Frivilligrådet
§ 15.72.02. Kofoeds Skole
§ 15.72.05. Kofoeds Skole, afdrag og renter på bygningslån
I alt
144,9
7,1
9,3
5,6
229,1
2,3
273,4
3,7
36,1
2,5
714,0
Anm.: Bevillingerne er opført som nettobevillinger, dvs. udgifter fratrukket indtægter.
* Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL18 opgjort i 2018-pl og FL17 opgjort i 2017-pl. Ændring
medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som følge af ændret pris- og lønniveau.
** Ekskl. reserve til Aftale om stærke dagtilbud.
*** Ekskl. det kommunale lov- og cirkulæreprogram.
Generelt er bevillingerne på FFL18 budgetteret med udgangspunkt i FL17. Bevillin-
gerne er blevet opskrevet fra 2017- til 2018-pl.
Ovenstående bevillinger er af typen driftsbevilling. For disse bevillinger gælder, at der
årligt opkræves et omprioriteringsbidrag på 2 procent i det senest tilføjede budgetår
(på FFL18 således i 2021). Herudover er der indarbejdet et besparelseskrav på i alt
0,5 mio. kr. i 2018 som følge af 11. fase af statens indkøbsprogram.
Generelt kan en stor del af reduktionen i bevillingen tilskrives ressortomlægningen
ultimo november 2016.
Nedenfor er angivet de væsentligste ændringer i forhold til FL17.
§ 15.11.01. Departementet
Departementets bevilling udgør 144,9 mio. kr. (ekskl. bevilling til Aftale om Stærke
dagtilbud, jf. afsnit 6). Bevillingen er reduceret med 56,5 mio. kr. i forhold til FL17.
Reduktionen skyldes primært, at der som følge af ressortændringen ultimo november
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0006.png
2016 er overført 63,5 mio. kr. til bl.a. Økonomi- og Indenrigsministeriet. Samtidig er
der overført 15,1 mio. kr. fra Undervisningsministeriet vedrørende dagtilbudsområdet.
§ 15.11.23. Børnerådet
Børnerådets driftsbevilling udgør 9,3 mio. kr. Bevillingen falder med 1,9 mio. kr. i for-
hold til FL17. Faldet skyldes, at der i 2017 var tilført 2,1 mio. kr. ekstraordinært til fi-
nansiering af rådets udflytning til Billund. Der er ligeledes en ekstraordinær bevilling til
udflytning i 2018 på 0,1 mio. kr.
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
Socialstyrelsens driftsbevilling udgør 229,1 mio. kr. (ekskl. bevilling til Aftale om Stær-
ke dagtilbud, jf. afsnit 6). Bevillingen er forhøjet med 19,5 mio. kr. i forhold til FL17.
Heraf følger 11,0 mio. kr. til styrelsens arbejde med børnerammen og udviklings- og
investeringsprogrammet.
Som led i
”Fokuseret
brug af offentlige midler” er der indarbejdet en bevillingsredukti-
on vedrørende Tilbudsportalen på 5,5 mio. kr. fra og med 2019.
Videre også som led i ”Fokuseret brug af offentlige midler” er Socialstyrelsen tilført 0,5
mio. kr. årligt til den videre drift af frivilligjob databasen. Bevillingen er flyttet fra Center
for Frivilligt Socialt Arbejde.
Det bemærkes, at bevillingen er inklusiv 60,4 mio. kr. til satspuljeinitiativer, hvor Soci-
alstyrelsen er udførende myndighed.
§ 15.12.01. Statsforvaltningen
Statsforvaltningens bevilling udgør 273,4 mio. kr. Bevillingen er reduceret med 19,7
mio. kr. i forhold til FL17. Reduktionen skyldes ressortændringen i november 2016
svarende til 22,4 mio. kr. Omvendt er der tilført midler som følge af vedtagelse af lov-
forslag om optagelse i særlige botilbud uden samtykke.
§ 15.72.05. Kofoeds Skole, afdrag og renter på bygningslån
Bevillingen udgør 2,5 mio. kr. Bevillingen er reduceret med 2,1 mio. kr. i forhold til
FL17. Kontoen vedrører statens tillskud til dækning af Kofoeds Skoles afdrag og ren-
ter på prioritetsgæld til erhvervelse af bygninger. Reduktionen i bevillingen skyldes, at
en del af lånet er betalt ud.
5. Driftstilskud
Børne- og Socialministeriet administrerer en række bevillinger, der vedrører driftstil-
skud til institutioner. Disse bevillinger er ligeledes underlagt det statslige delloft for
driftsudgifter, ligesom de også er pålagt et årligt effektivitetskrav på 2 procent. Æn-
dringerne i bevillingerne fra FL17 til FFL18 kan således hovedsageligt tilskrives dette
samt en opskrivning fra 2017- til 2018-pl.
Ministeriets samlede bevilling til statsligt driftstilskud udgør på FFL18 i alt 166,9 mio.
kr. I forhold til FL17 er der tale om en reduktion på 8,8 mio. kr.
Ændringerne fremgår af tabel 6.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0007.png
Tabel 6
Bevillinger til statslige driftstilskud (2018-pl)
Ændring ift.
FL17 (mio. kr.)*
-2,8
-7,2
1,2
-8,8
FFL18 (mio. kr.)
§ 15.13.04. Center for Frivilligt Socialt Arbejde
§ 15.64.11. Døvefilm
Øvrige
I alt
6,9
0,0
160,0
166,9
Anm.: Bevillingerne er opført som nettobevillinger, dvs. udgift fratrukket indtægter.
* Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL18 opgjort i 2018-pl og FL17 opgjort i 2017-pl. Ændring
medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som følge af ændret pris- og lønniveau.
** Øvrige driftstilskud dækker bl.a. over tilskud til centre samt til Livslinien, Møltrup Optagelseshjem og særtil-
skud til Københavns Kommune.
Driftstilskuddene dækker over en række brugerorganisationer på det sociale område.
Som eksempel på brugerorganisationer kan bl.a. nævnes Den Uvildige Konsulentord-
ning på Handicapområdet, Møltrup Optagelseshjem, Baglandet i Aarhus og Køben-
havn, Det Grønlandske Hus i Aalborg, Aarhus, Odense og København samt en række
landsforeninger og -forbund.
Som led i ”Fokuseret brug af offentlige midler” er der indarbejdet bevillingsreduktioner
vedrørende følgende:
- For
Center for Frivilligt Socialt Arbejde
er bevillingen vedrørende ”Projekt Fri-
villig”
reduceret med 3 mio. kr. årligt fra 2018, heraf er 0,5 mio. kr. overført til
Socialstyrelsen, og
- den årlige bevilling på ca. 7 mio. kr. til
Døvefilm
bortfalder fra 2018.
6. Diverse tilskudsordninger mm.
Børne- og Socialministeriet administrerer, fordeler og udbetaler en række tilskudsmid-
ler, puljer mv. En betydelig del af disse er helt eller delvist finansieret af satspuljemid-
ler.
Midlerne til udmøntning af satspuljen for 2018 er samlet under Finansministeriets §
35. Der er således endnu ikke tilført nye satspuljemidler på § 15. Når der foreligger en
ny satspuljeaftale for 2018
forventeligt i oktober/november 2017
vil der blive tilført
nye satspuljemidler på ændringsforslaget, således at den endelige finanslov for 2018
indeholder både nye og tidligere satspuljebevillinger og -projekter.
Det bemærkes endvidere, at aftalebelagte midler ikke er omfattet af omprioriteringsbi-
drag uanset, om de falder ind under det statslige delloft for driftsudgifter.
Ministeriets samlede bevilling til tilskudsordninger udgør på FFL18 i alt 787,2 mio. kr. I
forhold til FL17 er der tale om en reduktion på 316,5 mio. kr.
Ændringerne fremgår af tabel 7.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0008.png
Tabel 7
Bevillinger til diverse tilskudsordninger (2018-pl)
Ændring ift.
FL17 (mio. kr.)*
4,5
-1,8
35,0
-354,2
-316,5
FFL18 (mio. kr.)
§ 15.11.25. Børne- og Socialministeriets administrationsudgifter til
satspuljeprojekter
§ 15.13.31. Tilbud om frivilligt arbejde som led i ungdomsuddannelser
§ 15.75.06. Stærkere social mobilitet et udviklings- og investeringspro-
gram på voksenområdet
Øvrige
I alt
8,6
0,0
89,3
689,3
787,2
Anm.: Bevillingerne er opført som nettobevillinger, dvs. udgift fratrukket indtægter.
* Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL18 opgjort i 2018-pl og FL17 opgjort i 2017-pl. Ændring
medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som følge af ændret pris- og lønniveau.
Ændringerne skyldes primært dels en faldende bevillingsprofil på de aftalte initiativer,
dels udløb af initiativer.
§ 15.11.25. Børne- og Socialministeriets administrationsudgifter til satspuljeprojekter
Der er indarbejdet en ny finansieringsmodel for administration af satspuljebevillinger-
ne. Den nye model indebærer, at de forventede udgifter til administration af satspulje-
projekter indarbejdes på én samlet hovedkonto, § 15.11.25., hvorfra udgifterne finan-
sieres. I omlægningen til den nye procedure reduceres de satspuljebevillinger, hvorfra
der tidligere har været trukket administrationsbidrag, mens
§ 15.11.25. Børne- og So-
cialministeriets administrationsudgifter til satspuljeprojekter
tilsvarende opskrives.
Omlægningen er således isoleret set bevillingsneutral.
Bevillingen udgør 8,6 mio. kr. i 2018. Bevilling er forhøjet med 4,5 mio. kr. i forhold til
FL17.
Stigningen i forhold til FL17 skyldes, at det på FFL17 kun var satspuljeaftalen for
2017, der blev indbudgetteret på kontoen. Fra og med FFL18 er det imidlertid alle
tidligere satspuljeaftaler, der indbudgetteres på kontoen.
Som led i ”Fokuseret brug af offentlige midler” bortfalder den årlige bevilling til ”Projekt
Frivillig” på 1,8 mio. kr. Bevillingen har hidtil været afsat på kontoen
Tilbud om frivilligt
arbejde som led i ungdomsuddannelser.
§ 15.75.06. Stærkere social mobilitet
et udviklings- og investeringsprogram på vok-
senområdet
Bevillingen er forhøjet med 35,0 mio. kr. i forhold til FL17. Stigningen skyldes, at der er
overført bevilling til kontoen fra
§ 15.75.44. Bedre overgang til voksenlivet
en styr-
kelse af efterværnsindsatsen
på 36,7 mio. kr. (2017-pl). Samtidigt er der overført 3,2
mio. kr. (2017-pl) til
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
til styrelsen arbejde med udviklings-
og investeringsprogrammet.
7. Lovbundne bevillinger
På ministerområdet er der opført en række bevillinger, der vedrører refusion til kom-
muner og regioner i forbindelse med bl.a. ny lovgivning (det kommunale lov- og cirku-
læreprogram), øgede udgifter til flygtninge mv. Der skelnes mellem bevillinger, der
ikke er indkomstoverførsler, bevillinger der er indkomstoverførsler og øvrige bevillin-
ger. Hertil kommer lovbundne bevillinger inden for Statsforvaltnings område, samt
bevillinger til opkrævning af gebyr ved ansøgning om navneændringer og til Christi-
ansø.
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0009.png
Ministeriets samlede bevilling til ovenævnte bevillinger udgør på FFL18 i alt 3.753,3
mio. kr. I forhold til FL17 er der tale om en reduktion på 272,8 mio. kr.
Det bemærkes, at en del bevillinger vedrørende kommunalt og regionalt tilskud (fx
bloktilskuddet) er overført til Økonomi- og Indenrigsministeriet i forbindelse med res-
sortændringen ultimo november 2016, jf. afsnit 2.
De lovbundne bevillinger fremgår af tabel 8.
Tabel 8
Lovbundne bevillinger
Ændring ift.
FL17 (mio. kr.)*
FFL18 (mio. kr.)
Ikke-indkomstoverførsler
§ 15.15.04. Unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner
§ 15.44.10. Udgifter til advokatbistand
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem mv.
-15,2
22,5
605,9
-4,3
-1,0
46,1
Indkomstoverførsler
§ 15.43.01. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
§ 15.44.05. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne
§ 15.45.01. Merudgifter for personer med betydeligt og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne
417,4
861,0
127,0
-310,6
13,9
11,1
Øvrige
§ 15.15.03. Den Centrale refusionsordning
§ 15.11.79.20. Det kommunale lov- og cirkulæreprogram**
§ 15.11.33. Gebyr ved navneændringer
§ 15.12.02. Børnesagkyndige undersøgelser
§ 15.12.03. Børneloven mv.
§ 15.12.05. Værgevederlag
§ 15.19.71. Christiansø
I alt
1.704,6
3,6
-8,6
13,5
6,2
8,9
6,5
3.753,3
-29,4
2,1
0,4
-0,8
-0,9
0,5
0,1
-272,8
Anm.: Bevillingerne er opført som nettobevillinger, dvs. udgift fratrukket indtægter.
* Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL18 opgjort i 2018-pl og FL17 opgjort i 2017-pl. Ændring
medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som følge af ændret pris- og lønniveau.
** Ekskl. reserve til Aftale om stærke dagtilbud.
Nedenfor er angivet de væsentligste ændringer i forhold til FL17 for hver af bevillin-
gerne.
§ 15.11.79.20. Det kommunale lov- og cirkulæreprogram
Bevillingen udgør 3,6 mio. kr. i 2018 (ekskl. bevilling til Aftale om Stærke dagtilbud, jf.
afsnit 6), svarende til en forhøjelse på 2,1 mio. kr. i forhold til FL17. Forhøjelsen dæk-
ker over uforbrugte midler, som skal tilbageføres til satspuljen og vil indgå i forhand-
lingerne om satspuljeaftalen for 2018.
§ 15.15.03. Den centrale refusionsordning
Bevillingen er reduceret med 29,4 mio. kr. i forhold til FL17. Reduktionen skyldes et
ændret skøn som følge af kommuneøkonomiaftalen for 2018.
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 341: Notat om FFL18 for § 15. Børne- og Socialministeriet", fra børne- og socialministeren
1785133_0010.png
§ 15.15.04. Unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner
Bevillingen udgør en indtægt på 15,2 mio. kr., svarende til en forhøjelse af indtægten
på 4,3 mio. kr. i forhold til FL17. Forhøjelsen er indarbejdet på baggrund af de foregå-
ende års indtægtsniveau på kontoen.
§ 15.43.01. Hjælp til flygtninge mv. i enkelttilfælde
Bevillingen er reduceret med 310,6 mio. kr. i forhold til FL17. Reduktionen kan henfø-
res direkte til Udlændinge- og Integrationsministeriets prognose for antallet af opholds-
tilladelser og familiesammenførte.
§ 15.44.05. Merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn med nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne
Bevillingen er forhøjet med 13,9 mio. kr. i forhold til FL17. Forhøjelsen skyldes primært
en forventet stigning i udgifterne på baggrund af de kommunale refusionsanmeldelser
for de foregående år samt vedtagelse af lov nr. 660 af 8. juni 2017 om ændring af lov
om social service, lov om socialtilsyn og lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
§ 15.44.10. Udgifter til advokatbistand
Bevillingen er reduceret med 1,0 mio. kr. i forhold til FL17 på baggrund af de seneste
års forbrug på kontoen.
§ 15.45.01. Merudgifter for personer med betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psy-
kisk funktionsevne
Bevillingen er forhøjet 11,1 mio. kr. i forhold til FL17. Forhøjelsen skyldes en opjuste-
ring af udgiftsskønnet på grund af de seneste års forbrug på kontoen samt vedtagelse
af lov nr. 660 af 8. juni 2017 om ændring af lov om social service, lov om socialtilsyn
og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem mv.
Bevillingen er forhøjet med 46,1 mio. kr. i forhold til FL17. Forhøjelsen skyldes en
forventet stigning i udgifterne på baggrund af de kommunale refusionsanmeldelser for
de foregående år.
10