Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 329
Offentligt
Til samtlige kommunalbestyrelser
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
www.sm.dk
Præcisering af reglerne i lov om social service om støtte til hjælpemidler,
særligt i forhold til skift til anden type hjælpemiddel som følge af indgåel-
se af ny leverandøraftale
9. august 2012
Social- og Integrationsministeriet har konstateret, at der er behov for at tydelig-
gøre vejledningen ved indgåelse af nye leverandøraftaler om hjælpemidler.
Denne skrivelse indeholder derfor en tydeliggørelse af regelsættet.
Hvis en kommune indgår en ny leverandøraftale, så der kommer hjælpemidler
med nye eller ændrede funktioner, skal kommunen i forhold til alle de borgere,
der som en konsekvens af den nye leverandøraftale frem over vil modtage en
anden type hjælpemiddel, foretage en konkret og individuel vurdering af, om det
nye hjælpemiddel er det bedst egnede og billigste i forhold til borgerens behov.
Kommunen skal i forhold til hver enkelt borger træffe en afgørelse herom, som
kan påklages til Det Sociale Nævn. I disse tilfælde vil det således ikke være
tilstrækkeligt, at kommunen blot meddeler de berørte borgere, at de frem over
vil få en anden type hjælpemiddel.
Hvis en kommune indgår en ny leverandøraftale, som blot betyder leverandør-
skift, men ingen ændringer i typen af hjælpemiddel, det vil sige uændrede funk-
tion, skal de berørte borgere have besked herom, men der skal ikke træffes en
ny afgørelse.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 112, stk. 1, yde støtte til hjæl-
pemidler til borgere med varigt nedsat funktionsevne, hvis hjælpemidlet i væ-
sentlig grad kan afhjælpe de varige følger af funktionsnedsættelsen eller i væ-
sentlig grad lette den daglige tilværelse i hjemmet, eller hvis hjælpemidlet er
nødvendigt for, at borgeren kan udøve et erhverv.
Hjælpen ydes til anskaffelse af det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, jf. §
3, stk. 1, i bekendtgørelse om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugs-
J.nr. 2012-4510
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 329: Orientering om genudsendelse af orienteringsskrivelse fra 2012 om proceduren for skift til nye hjælpemidler ved en kommunes indgåelse af nye leverandøraftaler, fra børne- og socialministeren
goder efter serviceloven. Det er kommunen, der i hvert enkelt tilfælde skal fore-
tage en konkret og individuel vurdering af, hvilket hjælpemiddel der er bedst
egnet og billigst ud fra borgerens samlede hjælpebehov som følge af funktions-
nedsættelsen. Kommunens vurdering er en afgørelse i forvaltningsretlig for-
stand, som skal begrundes, og som kan påklages af borgeren til det sociale
nævn efter de gældende regler herom.
Ved kommunens vurdering af, hvilket hjælpemiddel der er bedst egnet og bil-
ligst, kan der bl.a. indgå oplysninger om borgerens behov og helbredsmæssige
tilstand. Desuden indgår oplysninger om hjælpemidlets kvalitet, driftssikkerhed,
betjeningsmulighed, driftsudgifter, holdbarhed, krav til service, garanti, service-
og reparationsmuligheder.
Reglen om, at der ydes hjælp til anskaffelse af det bedst egnede og billigste
hjælpemiddel i forhold til den enkelte borger, gælder også i de tilfælde, hvor
kommunen har indgået en leverandøraftale efter servicelovens § 112, stk. 2.
Hvis det hjælpemiddel, der er omfattet af leverandøraftalen, ikke anses som
bedst egnet og billigst i en konkret situation, skal kommunen yde hjælp til et
andet produkt, som opfylder denne betingelse i forhold til borgeren.
Ved kommunens afgørelse om bevilling af en anden type hjælpemiddel eller
besked om leverandørskift bør kommunen vejlede om reglerne om frit valg på
hjælpemiddelområdet, jf. servicelovens § 112, stk. 3-4, således at borgeren får
kendskab til muligheden for at vælge en anden leverandør eller et andet hjæl-
pemiddel end det, som kommunen har truffet afgørelse om. Det bemærkes
herved, at frit valgs-reglerne ikke ændrer på kommunens pligt til at yde støtte til
det bedst egnede og billigste hjælpemiddel uden egenbetaling for borgeren.
Ovenstående præciseringer vil ved førstkommende lejlighed blive tydeliggjort i
vejledning om hjælpemidler, biler, boligindretning m.v.
Med venlig hilsen
Katrine Wilms Andersen
souschef
2