Til samtlige kommunalbestyrelser
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
www.sm.dk
Præcisering af reglerne i lov om social service om støtte til hjælpemidler,
særligt i forhold til skift til anden type hjælpemiddel som følge af indgåel-
se af ny leverandøraftale
9. august 2012
Social- og Integrationsministeriet har konstateret, at der er behov for at tydelig-
gøre vejledningen ved indgåelse af nye leverandøraftaler om hjælpemidler.
Denne skrivelse indeholder derfor en tydeliggørelse af regelsættet.
Hvis en kommune indgår en ny leverandøraftale, så der kommer hjælpemidler
med nye eller ændrede funktioner, skal kommunen i forhold til alle de borgere,
der som en konsekvens af den nye leverandøraftale frem over vil modtage en
anden type hjælpemiddel, foretage en konkret og individuel vurdering af, om det
nye hjælpemiddel er det bedst egnede og billigste i forhold til borgerens behov.
Kommunen skal i forhold til hver enkelt borger træffe en afgørelse herom, som
kan påklages til Det Sociale Nævn. I disse tilfælde vil det således ikke være
tilstrækkeligt, at kommunen blot meddeler de berørte borgere, at de frem over
vil få en anden type hjælpemiddel.
Hvis en kommune indgår en ny leverandøraftale, som blot betyder leverandør-
skift, men ingen ændringer i typen af hjælpemiddel, det vil sige uændrede funk-
tion, skal de berørte borgere have besked herom, men der skal ikke træffes en
ny afgørelse.
Kommunalbestyrelsen skal efter servicelovens § 112, stk. 1, yde støtte til hjæl-
pemidler til borgere med varigt nedsat funktionsevne, hvis hjælpemidlet i væ-
sentlig grad kan afhjælpe de varige følger af funktionsnedsættelsen eller i væ-
sentlig grad lette den daglige tilværelse i hjemmet, eller hvis hjælpemidlet er
nødvendigt for, at borgeren kan udøve et erhverv.
Hjælpen ydes til anskaffelse af det bedst egnede og billigste hjælpemiddel, jf. §
3, stk. 1, i bekendtgørelse om hjælp til anskaffelse af hjælpemidler og forbrugs-
J.nr. 2012-4510