Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1782661_0001.png
Evaluering, Ankestyrelsen, Juli 2017
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0002.png
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 Statsservice
www.ast.dk
Tlf.: 33 41 12 00
Åbningstid: 9.00-15.00 alle hverdage
Yderligere information om PAS kan findes på Ankestyrelsens hjemmeside:
https://ast.dk/born-
familie/adoption/radgivning-til-adoptivfamilier
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Indhold
PAS i Haagerkonventionen ................................................................................................................................................. 4
PAS i Danmark .................................................................................................................................................................... 4
Nye tiltag i 2016 og 2017 .................................................................................................................................................... 7
Adoption i tal og forskning ................................................................................................................................................. 9
Opsummering ................................................................................................................................................................... 10
Evaluering af rådgivning til adoptivfamilier ...................................................................................................................... 11
Evaluering af den obligatoriske rådgivning til adoptivfamilier ......................................................................................... 15
Evaluering af børnegrupper .............................................................................................................................................. 18
Evaluering af undervisning til fagpersoner ....................................................................................................................... 20
Evaluering af skemaer til PAS-konsulenter ....................................................................................................................... 24
Bilag .................................................................................................................................................................................. 27
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0004.png
Evaluering af PAS 2016
PAS i Haagerkonventionen
”Post Adoptio Servi e”, PAS, er de
internationale betegnelse for forskellige former
for vejledning, støtte og rådgivning, som er
henvendt til adoptivfamilien, den adopterede og
de biologiske forældre både før, under og efter
adoptionen. Danmark er forpligtiget til at fremme
tiltag indenfor PAS gennem Haagerkonventionen
om adoption.
rådgivningsindsats kan bidrage til, at
adoptivforældre bedre kan håndtere de
udfordringer, som kan opstå i adoptivfamilien.
I 2012-2013 blev der gennemført endnu et
projekt. Ankestyrelsen tilbød udover rådgivning
til adoptivfamilier også gratis undervisning til
professionelle fx skoler og børneinstitutioner. I
tilbuddet havde adoptivfamilier mulighed for, at
modtage PAS-rådgivning op til fem år efter
hjemtagelsen og særlig rådgivning i forbindelse
med hjemtagelsen. Der var en egenbetaling på
100 kr. per rådgivningstime.
Den permanente ordning
På baggrund af erfaringerne fra de tidligere
projekter ansøgte Ankestyrelsen (dengang
Familiestyrelsen) om midler til at videreføre PAS i
en udvidet og mere permanent form.
Centralmyndighederne skal, enten direkte eller
gennem offentlige myndigheder eller behørigt
godkendte institutioner i deres stat, tage alle passende
forholdsregler navnlig med henblik på, at fremme
udviklingen af adoptionsrådgivning og støtte efter
adoptionen i deres respektive stater.
Haagerkonventionen, artikel 9, litra c.
Haagerkonventionen om international adoption
blev underskrevet af Danmark ved udfærdigelsen
i 1993, ratificeret af Danmark i 1997 og ved
bekendtgørelse implementeret definitivt i
Danmark pr 1. januar 2003.
PAS i Danmark
PAS i Danmark udvikles og administreres af
Ankestyrelsen og finansieres hovedsaligt af
satspuljemidler.
Ved satspuljeforhandlingerne i 2006 blev der
iværksat en 4-årig forsøgsordning, med
rådgivning af adoptivfamilier.
Ankestyrelsen (da Familiestyrelsen) iværksatte i
perioden 2007-2010 et PAS-rådgivningsprojekt
med det formål at hjælpe adoptivforældre med
at håndtere de udfordringer, som kan opstå i den
første tid med et adoptivbarn.
Projektet var i første omgang tiltænkt
adoptivfamilier, som fik mulighed for at modtage
psykologfaglig rådgivning inden for de første tre
år efter hjemtagelsen. Da projektet blev
evalueret viste det sig at en tidlig
4
I 2014 fik Ankestyrelsen bevilget 6 millioner kr.
årligt af satspuljemidlerne som en permanent
bevilling. Bevillingen betyder, at Ankestyrelsen
kan tilbyde flere aktiviteter til gavn for
adopterede, adoptivfamilier og professionelle
aktører.
Fra 2016 blev PAS-ordningen udbygget med en
bevilling på 1.3 mio. kr.. Herefter kan
adoptivfamilier benytte PAS-rådgivningen i to
gange ti timer indtil barnet fylder 18 år. Samtidig
blev det gjort obligatorisk at adoptivfamilierne
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0005.png
Evaluering af PAS 2016
skal modtage rådgivning i forbindelse med
hjemtagelsen af barnet.
Endvidere blev der givet en midlertidig bevilling
på 2 mio. kr. til rådgivning til voksne adopterede i
2016 og 2017.
PAS-ordningens tilbud omfatter nationale og
internationale fremmedadoptioner og dermed
ikke familie- eller stedbarnsadoptioner.
Der er på nuværende tidspunkt tilknyttet 19 PAS-
rådgivere til Ankestyrelsen. Ordningen er
landsdækkende.
Ankestyrelsens PAS-tilbud er skitseret på næste
side.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0006.png
Evaluering af PAS 2016
Obligatorisk
rådgivning ved
hjemtagelse af barn
3 timers rådgivning umiddelbart inden og efter
hjemtagelse, 6 timer i alt (uden brugerbetaling)
Rådgivning til
adoptivfamilier
To rådgivningsforløb (20 timer)
Benyttes indtil barnet fylder 18 år
Egenbetaling på 100 kr. pr. time
PAS-tilbud til
adoptanter
Eneadoptant-grupper
Eneadoptanter med barn under 18 år kan tilmelde sig
grupperne
8 mødegange af 3 timer (deltagere forpligter sig til at
deltage i alle møder)
En gruppe har omkring 10 deltagere og 2
gruppeledere (PAS-rådgivere)
Deltagelse er uden brugerbetaling
Temaarrangementer
Kommende (godkendte), nuværende adoptanter og
eventuelle interessenter kan deltage
Skiftende temaer
Deltagelse er gratis
Rådgivning til voksne
adopterede
Forsøgsprojekt i 2016 og 2017
Rådgivning til adopterede over 18 år efter ansøgning
Egenbetaling 100 kr. pr. time.
PAS-tilbud til
adopterede
Børnegrupper
Tilbud til adopterede børn og unge i alle aldre
9 -10 mødegange af 2 timer
En gruppe har cirka 8 deltagere og 2 gruppeledere (PAS-
rådgivere)
Deltagelse er uden brugerbetaling og grupperne
sammensættes efter alder og geografi
PAS-tilbud til
fagpersoner
Undervisning
Tilbud til fagpersoner som møder adopterede børn i
deres arbejde (min. 10 og max. 20 deltagere)
Fokus på barnets udvikling og institutionsliv
Udbydes med en varighed på 4 timer
Undervisningen er gratis
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0007.png
Evaluering af PAS 2016
Nye tiltag indenfor PAS
De seneste år har Ankestyrelsen iværksat flere
tiltag og projekter indenfor PAS. De nyeste tiltag
og projekter er beskrevet herunder.
Børnegrupper
Det overordnede mål med børnegrupperne er at
arbejde med udvikling af børnenes identitet. Det
bærende i børnegrupperne er børnenes
livshistorier. Hvert møde i børnegrupperne har et
særligt tema og derudover skal der være plads til
det, som børnene selv er optaget af her og nu.
Børnegrupperne er for adopterede børn og unge
og grupperne kan oprettes i alle dele af landet. En
gruppe har cirka otte deltagere og to
gruppeledere (PAS-rådgivere) og løber over ni
eller ti mødegange, alt efter børnenes alder.
Hvert gruppemøde varer to timer. Der afholdes
et gruppemøde cirka hver 14. dag med
undtagelse af ferieperioder. Det sidste møde kan
være med deltagelse af børnenes familier.
Deltagelse i børnegrupperne er uden
brugerbetaling. Der er tavshedspligt i gruppen,
hvilket betyder, at gruppelederne ikke
videregiver personlige oplysninger og personlige
udtalelser til andre udenfor gruppen. De
deltagende børn lærer ligeledes om
tavshedspligten.
Ene-adoptantgrupper
Adoptanter som har adopteret alene og hvis barn
er under 18 år kan deltage i grupperne.
Grupperne oprettes og sammensættes i
forskellige dele af landet, alt efter hvor
tilslutningen er størst. Der er omkring ti deltagere
og to gruppeledere (PAS-rådgivere) i gruppen.
Hvert møde er en blanding af oplæg fra
gruppelederne og plads til det, som deltagerne er
optaget af. Det forventes at deltagerne byder ind
og deltager aktivt i gruppen.
Et gruppeforløb består af otte mødegange, og
hvert gruppemøde varer tre timer. Der afholdes
cirka et gruppemøde om måneden med
undtagelse af ferieperioder. Gruppemødet ligger,
så vidt muligt, på den samme ugedag hver måned
og deltagerne forpligter sig til at deltage i
samtlige otte gruppemøder.
Deltagelse i et gruppeforløb er uden
brugerbetaling.
Obligatorisk rådgivning i forbindelse med
hjemtagelse af barn
Den obligatoriske PAS-rådgivning kaldes også for
”fase
4”, fordi rådgivningen er indført som en
forlængelse af undersøgelses- og
godkendelsesforløbet (fase 3). Den obligatoriske
rådgivning er uden brugerbetaling, og hvis man
adopterer som par, skal begge forældre deltage i
alle rådgivningstimerne.
Når adoptivforældre har accepteret matchningen
med et barn skal adoptivforældrene modtage tre
timers rådgivning inden barnet hjemtages.
Rådgivningen skal foregå inden for de seneste tre
måneder inden hjemtagelsen, hvis dette er
muligt. Det er ikke muligt at overføre ubrugte
rådgivningstimer før hjemtagelsen til efter
hjemtagelsen.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0008.png
Evaluering af PAS 2016
Inden for de første tre måneder efter at
adoptivforældre er ankommet til Danmark med
barnet skal adoptivforældrene modtage
yderligere tre timers obligatorisk rådgivning, som
kan foregå i adoptanternes hjem. Rådgivningen
skal være afsluttet inden tre måneder efter
hjemtagelsen. Eventuelt ubrugte timer kan ikke
benyttes efter de tre måneder.
Rådgivningen både før og efter hjemtagelsen
tager udgangspunkt i adoptivforældrenes egne
tanker og følelser om adoptionen og det nye liv
som adoptivfamilie. Det handler om at skabe
gode rammer for barnets opvækst allerede fra
det første møde. Det forudsætter derfor ikke, at
der er opstået problemer eller andet, som har
givet forældrene anledning til at søge støtte.
tilbud til den adopterede som voksen. PAS-
rådgivning til voksne er et forsøgsprojekt, som
løber fra 2016 til 2017 og rådgivningen bevilliges
efter ansøgning til Ankestyrelsen. Bevilligede
rådgivningstimer skal derfor være brugt inden
udgangen af 2017.
Adopterede som er fyldt 18 år har mulighed for
at få bevilliget PAS-rådgivningen ved at udfylde et
ansøgningsskema. Der er en egenbetaling på 100
kr. per time, som afregnes direkte med
rådgiveren.
En adoption varer hele livet, og der kan derfor
også senere i livet opstå adoptionsrelaterede
udfordringer. Udfordringerne kan blandt andet
opstå ved livsændringer fx et jobskifte, indgåelse
af ægteskab, ved skilsmisse, eller når den
adopterede selv bliver forælder.
Rådgivning til voksne adopterede evalueres
selvstændigt i foråret 2018.
Temaeftermiddage
Temaeftermiddage bliver arrangeret af
Ankestyrelsen og afholdes af PAS-rådgivere.
Møderne er af to timers varighed, som blandt
andet er tilrettelage efter, hvad der rører sig
blandt de adoptanter, der bruger PAS-
rådgivningen. De første temaeftermiddage blev
arrangeret i 2015 og i 2016 gennemførte
Ankestyrelsen fire temaeftermiddage.
To eftermiddage omhandlede følelser i familien
samt det at have teenager i familien. Emnet blev
særligt tilrettelagt efter behovet for at få mere
viden om, hvad der er på spil hos adopterede
teenagere.
Ligeledes har e et ”e eadopta ter”
været et tema.
Hvis familien har brug for hjælp til, hvad de skal
fokusere på i forbindelse med den obligatoriske
rådgivning, kan PAS-rådgiveren tage fat på
forskellige temaer, der er relevante for en god
modtagelse og en god start på et nyt familieliv.
Temaerne kan understøttes af både film og
undervisning om barnet i adoptionsprocessen.
Rådgivning til voksne adopterede
I takt med udbredelsen af Ankestyrelsens
almindelige PAS-rådgivning til adoptivfamilier,
har der været en efterspørgsel på et tilsvarende
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0009.png
Evaluering af PAS 2016
Adoption i tal og forskning
Antallet af internationale og nationale adoptioner
stiger og falder gennem årene. De seneste mange
år er antallet af internationale adoptioner til
Danmark dog faldet betydeligt. Antal
internationale og nationale adoptioner de
seneste fem år er skitseret herunder:
År
1998-
2002
2003-
2007
2008-
2012
2012-
2016
Antal
adoptioner
3378
2589
1707
765
År
Internationale
adoptioner
Nationale
adoptioner
2012
219
2013
176
2014
124
2015
97
2016
84
14
22
14
6
9
Rækken af tilbud indenfor PAS er øget i takt med,
at viden om og forskning i adoptionens
indvirkning på det enkelte barn, den biologiske
familie og adoptivfamilien ligeledes er øget. I
forbindelse med den politiske aftale om et nyt
adoptionssystem i Danmark i oktober 2014, blev
der afsat penge til forskning indenfor adoption.
SFI undersøger, hvordan det går de adopterede i
Danmark. Undersøgelsen sammenligner
forskellige årgange af adopterede med deres
jævnaldrende ud fra for eksempel uddannelse,
helbred og sociale forhold. Undersøgelsen
forventes færdig i udgangen af 2017.
Aalborg Universitet har udarbejdet en rapport om
e et Ӂ e hed i adoptio og etyd i ger e
heraf”.
Rapporte da er gru dlag
for en fælles
forståelse for egre et ”å e hed”. Rapporte er
en bred undersøgelse af, hvordan åbenhed
forstås og praktiseres og om der er måder at
praktisere åbenhed på, som er bedre end andre.
Forskningsrapporten kan findes på
Ankestyrelsens hjemmeside:
https://ast.dk/publikationer/abenhed-i-adoption
PAS-tilbuddene henvender sig hovedsaligt til
adoptivfamilier, hvor barnet fortsat er under 18
år. Derfor kan det være relevant, at tegne et
billede af, hvor mange adoptivfamilier der
potentielt er målgruppe for disse tilbud.
Nedenfor er skitseret antal adoptioner, både
nationale og internationale, fordelt på år. Det er
vigtigt her at synliggøre, at der er tale om antal
adoptioner i de givne årstal og dermed ikke hvor
gamle børnene var på adoptionstidspunktet. Som
det fremgår nedenfor kan cirka 8500
adoptivfamilier være potentiel målgruppe for de
tilbud indenfor PAS, som henvender sig til
adoptivfamilier med børn under 18 år.
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0010.png
Evaluering af PAS 2016
Opsummering
Ankestyrelsen oplever fortsat en øget søgning til
tilbuddene inden for PAS. Samtidig er adoptanter,
adoptivfamilier og professionelle generelt enige
om, at PAS gør en forskel.
Tilbagemeldinger til Ankestyrelsen i form af
diverse skemaer og elektroniske evalueringer er
langt overvejende positive. Der er ønsker til
forbedringer og ideer til fortsat udvikling af
tilbuddene, men også en taknemmelighed for, at
der eksisterer et tilbud, som kan have afgørende
betydning for det enkelte adoptivbarn og den
enkelte adoptivfamilie.
I 2016 har Ankestyrelsen udvidet undervisningen
til fagpersoner til også at omfatte
psykologistuderende. Både undervisning til
studerende og til fagpersoner i institutioner og
skoler bidrager til at udbrede en nødvendig viden
om adoptivbørns særlige forudsætninger.
I det følgende er evalueringerne af de enkelte
PAS-tilbud beskrevet enkeltvis.
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0011.png
Evaluering af PAS 2016
Evaluering af rådgivning til adoptivfamilier
Evalueringen omhandler det permanente
rådgivningstilbud til adoptivfamilier. Alle
adoptivfamilier har mulighed for at modtage
rådgivning 20 timer per adopterede barn.
Rådgivningen er et tilbud om at støtte forældre i
den særlige forældreopgave og er derfor rettet til
adoptanterne og dermed indirekte til
adoptivbørnene. Rådgivningen tilbydes i
forbindelse med nationale og internationale
fremmedadoptioner og frem til barnet fylder 18
år.
Adoptivforældrene retter selv henvendelse til en
PAS-rådgiver med henblik på at starte et forløb.
PAS-rådgiverne er fordelt over hele landet. Der er
en egenbetaling på 100 kr. per rådgivningstime,
som betales direkte til rådgiveren.
Ankestyrelsen har modtaget 120 besvarelser fra
adoptanter i perioden fra den 1. januar til den 31.
december 2016. Det er derfor vigtigt at gøre
opmærksom på, at besvarelser modtaget i denne
periode kan vedrøre rådgivning givet ultimo
2015. Samtidig kan besvarelser angående
rådgivning givet ultimo 2016 først være modtaget
i Ankestyrelsen i 2017, hvorfor de ikke er
medtaget her. Spørgeskema til adoptanter kan
findes under bilag.
Respondenterne har været både ene-adoptanter
(10 procent) og par (90 procent). 11 procent af
parrene lever ikke sammen længere.
Antal rådgivningstimer
Størstedelen af respondenterne har modtaget
mellem 1 og 10 timers rådgivning, kun få har
modtaget mere end 20 timers rådgivning.
Dispensation til mere end 20 timers rådgivning
gives kun helt undtagelsesvis.
Hvor mange timers rådgivning har du samlet set modtaget ved det seneste rådgivningsforløb?
Udbytte af rådgivningen
96 procent af respondenterne mener, at
rådgivningen har været brugbar i forhold til at
håndtere de udfordringer og problemer, som de
har oplevet.
”Vi har fået a ge ko krete
værktøjer, som har været
guld værd, små ting som vi har kunnet gøre med stor
etyd i g” Ko
e tar fra respo de t
De få som ikke mener, at rådgivningen har været
brugbar nævner blandt andet, at deres barn ikke
har været modtagelig overfor de metoder, som
rådgiveren foreslog. De respondenter som ikke
mente at rådgivningen var brugbar angiver at de
har tænkt sig at søge rådgivning hos en anden
PAS-rådgiver eller at de har søgt rådgivning
udenfor PAS-ordningen.
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0012.png
Evaluering af PAS 2016
Størstedelen af respondenterne giver udtryk for,
at rådgivningen i høj grad eller i nogen grad har
haft betydning for forholdet til deres børn.
”Helt
enkelt: PAS-rådgivningen har gjort en afgørende
og stor forskel for vores fa ilie” Ko
e tar fra
respondent)
De er, som følge af rådgivningen, blevet mere
opmærksomme på deres særlige rolle som
adoptivforældre og der er kommet mere ro på
deres familie, oplyser de. Endelig angiver
adoptanterne, at de har fået konkrete værktøjer,
som de kan bruge i hverdagen.
Adoptanterne giver udtryk for, at de er blevet
bedre til at forstå barnets reaktioner, tale med
deres barn og støtte barnets udvikling.
Respondenternes vurdering af PAS-ordningen
97 procent af respondenterne vil søge PAS-
rådgivning igen hvis de har behov for yderligere
hjælp. Cirka ligeså mange respondenter vil
anbefale PAS-rådgivningen til andre adoptanter.
Hovedparten mener ikke eller er i tvivl, om de
kan få tilstrækkelig og relevant hjælp uden for
PAS-tilbuddet.
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0013.png
Evaluering af PAS 2016
De respondenter som har svaret, at de har
mulighed for at få tilstrækkelig og relevant hjælp
andre steder nævner blandt andet kommunens
sundhedsplejeske, hjælp gennem egne midler,
netværk, forsikring og deltagelse i PAS-tilbuddet
”Bør egrupper”.
Egenbetaling
Adoptanter har en egenbetaling på 100 kroner
per rådgivningstime, som betales direkte til
rådgiveren. Cirka ti procent af respondenterne
svarer, at de ikke ville have opsøgt rådgivningen,
hvis de selv skulle betale det fulde beløb.
Ville du have opsøgt og modtaget rådgivning, hvis du selv skulle betale det fulde beløb for rådgivningen?
Størstedelen af de der ikke ville opsøge
rådgivning hvis de selv skulle betale, angiver
blandt andet som grund, at de ikke har råd til
rådgivningen, og at det er en stor ekstraudgift
umiddelbart efter en adoption.
Respondenternes bemærkninger til PAS-
rådgivningen
Respondenternes kommentarer til PAS-
rådgivningen er langt overvejende positive. Flere
nævner, at rådgivningen har haft afgørende
betydning for deres familie og givet dem
redskaber til bedre at forstå, imødekomme og
hjælpe deres børn i forhold til de udfordringer
som opstår.
Flere nævner også, at muligheden for
adoptionsspecifik rådgivning og sparring er unik,
fordi den ikke findes andre steder. Den lave
egenbetaling fremhæves, som grund til at mange
søger rådgivning i god tid inden problemerne
føles for store og modtager den rådgivning som
de har brug for til at takle hverdagen.
Der er blandt respondenterne også et ønske om,
at antallet af tildelte rådgivningstimer i højere
grad skal afspejle barnets konkrete behov, da
nogen kan have brug for mere end 20 timers
rådgivning. Ligeledes er der et ønske om at
udvide rådgiverkorpset, både i antal, men også på
en sådan måde, at rådgivningen kan udvikles til
også at omfatte terapi.
Der er også et ønske om, at adoptivfamilien har
mulighed for at bruge rådgiveren i en given
institution, skole eller lignende i forbindelse med
et konkret barns udfordringer. Dette er ikke
muligt i dag, da omtale af et konkret barn og
arbejdet med et konkret barns vanskeligheder, er
en opgave som er forankret i kommunen. Hertil
kommer etiske overvejelser om blandt andet
fagpersoners tavshedspligt.
13
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0014.png
Evaluering af PAS 2016
Afslutningsvis er der et ønske om, at PAS-
ordningen bliver mere synlig, så flere får
mulighed for at benytte sig af ordningen.
Ankestyrelsen oplyser alle adoptanter om
muligheden for at benytte PAS-rådgivningen på
de adoptionsforberedende kurser og ved
uddeling af foldere om den obligatoriske
rådgivning. Oplysning om PAS sker også gennem
Ankestyrelsen hjemmeside, ved vejledning
gennem Danish International Adoption (DIA) og
ved oplysning gennem Statsforvaltningen.
Kommentarer til ordningen og inputs til
forbedringer vil indgå i Ankestyrelsens videre
udvikling af PAS-ordningen.
14
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0015.png
Evaluering af PAS 2016
Evaluering af den obligatoriske rådgivning til adoptivfamilier
Evalueringen omhandler den obligatoriske
rådgivning til adoptivfamilier umiddelbart før og
efter hjemtagelsen. Den obligatoriske rådgivning
kaldes også ”fase 4”, da rådgiv i ge er e
naturlig forlængelse af de tre faser i forløbet
vedrørende godkendelse til adoption.
Der går ofte lang tid mellem det
adoptionsforberedende kursus og hjemtagelsen
af barnet. Derfor er den obligatoriske rådgivning
en vigtig opfriskning af den viden som
adoptanterne tilegnede sig på det forberedende
kursus.
Adoptanterne retter selv henvendelse til den
PAS-rådgiver, som de ønsker at modtage
rådgivning hos. Rådgivningen skal modtages
indenfor tre måneder op til hjemtagelsen (tre
timers rådgivning). Indenfor de første tre
måneder efter hjemtagelsen skal adoptanterne
igen modtage rådgivning (tre timers rådgivning).
Rådgivningen efter hjemtagelsen kan, af hensyn
til barnet, foregå i adoptanternes hjem.
Rådgivningen er uden brugerbetaling.
Ankestyrelsen har modtaget 40 besvarelser fra
adoptanter i perioden fra den 1. januar til den 31.
december 2016. Det er i den forbindelse vigtigt at
gøre opmærksom på, at besvarelser angående
rådgivning givet ultimo 2016 først kan være
modtaget i Ankestyrelsen i 2017, hvorfor de ikke
er medtaget her.
Respondenterne har været både ene-adoptanter
(5 procent) og par (95 procent).
Udbytte af rådgivningen
Langt størstedelen af respondenterne svarer at
rådgivningen i høj grad eller i nogen grad var
brugbar i forhold til at håndtere de udfordringer,
som de stod overfor
.
I hvor høj grad har PAS-rådgivningen været brugbar i forhold til at håndtere de udfordringer og problemer, som du har
oplevet?
Adoptanterne giver udtryk for, at de er blevet
”klædt på” til at odtage deres ar , at de er
blevet mere klar til at modtage deres barn og at
de har fået sat ord på det at modtage et
adoptivbarn.
De mener at de, som følge af rådgivningen, har
fået konkrete værktøjer til at skabe de bedste
rammer for barnet allerede fra modtagelsen.
Samtidig giver adoptanterne udtryk for, at de har
fået viden om barnets behov og reaktioner i
forbindelse med overdragelsen og at de har fået
skærpet deres evne til at opdage og møde
barnets og deres egne kontaktforsøg.
15
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0016.png
Evaluering af PAS 2016
Adoptanterne kommenterer blandt andet, at de
har fået en overordnet god vejledning om at
modtage et barn. Flere nævner, at de specielt
havde glæde af rådgivningen efter hjemtagelsen
og har et ønske om at fordele timeantallet
henholdsvis før og efter hjemtagelsen
anderledes, så der modtages flere timer efter
hjemtagelse end før hjemtagelse.
”Modtagelse af ar et at hede fuldstæ digt det vi
var
levet for eredt på” ko
e tar fra respo de t
”Jeg har est rugt rådgiv i g ifht.
stadig at tilgodese
og anerkende storebror i det at få en lillesøster ind i
fa ilie ” ko
e tar fra respo de t
Andengangsadoptanter nævner, at de specielt
har haft glæde af at bruge rådgivningen til at
adressere eventuelle eller potentielle
søskendeproblematikker.
Respondenterne vurdering af den obligatoriske
PAS-rådgivning
Alle adoptanterne svarer, at de vil opsøge PAS-
rådgivning igen, hvis de får behov for yderligere
hjælp og 98 procent af adoptanterne vil anbefale
PAS-rådgivning til andre. Langt størstedelen af
adopta ter e svarer ” ej” eller ”ved ikke” til
spørgsmålet om de har mulighed for at få
tilstrækkelig og relevant hjælp andre steder.
De, som svarer at de kan finde hjælp andre
steder, nævner blandt andet sundhedsplejersken,
familien og venner som selv har adopteret
.
16
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0017.png
Evaluering af PAS 2016
Respondenternes bemærkninger til den
obligatoriske PAS-rådgivning
Respondenternes kommentarer til den
obligatoriske rådgivning er langt overvejende
positive. Især rådgivningen efter hjemtagelsen
bliver nævnt som meget brugbar og flere ønsker,
at der bliver mulighed for, at modtage mere
rådgivning efter hjemtagelsen.
Adoptanterne giver udtryk for, at rådgivningen
havde stor betydning for deres forberedelse og at
rådgivningen har medvirket til, at de føler sig
trygge ved, at de agerer på den rigtige måde i
forhold til deres barn.
Adoptanterne ønsker blandt andet, at der bliver
mulighed for fx at maile til en PAS-rådgiver med
kortfattede konkrete spørgsmål, som måske ikke
kræver en reel rådgivningstime, men som kan
have stor betydning i hverdagen. Andre foreslår
en obligatorisk rådgivning for institutioner, som
modtager adoptivbørn, da de oplever, at
kendskabet til adoptivbørn her kan være minimal.
Der er ligeledes et ønske om, at der på det
adoptionsforberedende kursus kan deltage
adoptanter, som kan fortælle om deres
”Vi har e or stor glæde af PAS. Ville ødig være
foruden. Det er en stor hjælp og så vigtigt at få støtte
og hjælp af
forbindelse
esker… Især det at PAS-
oplevelser i
ko pete te e
med hjemtagelsen
.
rådgiveren kom hjem til os efter hjemkomst var
meget positivt. Vil anbefale PAS til alle adoptanter.
Det er efter min mening uundværligt, hvis man gerne
vil hjælpe og øde sit ar edst uligt”
(kommentar fra respondent)
Kommentarer til ordningen og inputs til
forbedringer vil indgå i Ankestyrelsens videre
udvikling af PAS-ordningen.
17
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0018.png
Evaluering af PAS 2016
Evaluering af børnegrupper
Børnegrupperne er for adopterede børn og unge.
Grupperne oprettes efter geografi og barnets
alder og kan oprettes i alle dele af landet, når der
er børn nok til at oprette gruppen. Tilbuddet blev
introduceret i 2015 og til indtil videre har
Ankestyrelsen oprettet syv børnegrupper.
I 2016 er to børnegrupper blevet afsluttet og
evalueret det forløb som de har været igennem.
Denne evaluering inkluderer svar fra disse to
børnegrupper. Børnene evaluerer gruppeforløbet
skriftligt. I denne evaluering er ligeledes
medtaget adoptivforældrenes evaluering af
gruppeforløbet. Denne evaluering udfyldes
ligeledes skriftligt efter endt forløb. Spøgeskema
til børnegrupper og adoptivforældre kan findes
under bilag.
Børnenes vurdering af forløbet i børnegrupperne
De fleste børn har været glade for at være med i
gruppen. 94 procent af børnene svarer, at det har
været godt eller meget godt, at deltage i forløbet.
Ligeledes svarer 94 procent af børnene at de har
følt sig trygge eller meget trygge i gruppen. Ingen
børn svarer, at det ikke har været godt at deltage
eller at de ikke har følt sig trygge i grupperne.
Samtlige børn i grupperne vil anbefale grupperne
til andre.
Gruppelederne i børnegrupperne er alle PAS-
rådgivere. Samtlige børn svarer, at de synes
gruppelederne har været gode eller meget gode.
Det har været en gennemgående holdning blandt
børnene, at det har været godt at møde andre på
samme alder og høre deres historie. De fleste
børn i grupperne synes også, at de har lært
meget om det at være adopteret.
Hvor meget synes du, at du har lært om at være
adopteret?
Meget lidt
Lidt
Ret meget
Virkelig meget
13%
31%
56%
En stor del af arbejdet i grupperne omhandler
barnets identitet og selvopfattelse og at få barnet
til at sætte ord på dette. Hvem er jeg, når jeg
kommer fra to lande? Når jeg har to sæt af
forældre? Når jeg måske ser anderledes ud?
Dermed er det bærende i børnegrupperne
børnenes egne livshistorier.
Halvdelen af børnene svarer, at de efter at have
startet i gruppen har talt med andre om det at
være adopteret. 94 procent af børnene svarer
endvidere, at de har lært noget, som de kan
bruge fremover.
Har du (efter du er startet i gruppen) talt mere
med andre og/eller dine forældre om det at været
adopteret?
Nej
Måske lidt
Ja
12%
Meget mere
50%
38%
18
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0019.png
Evaluering af PAS 2016
Børnenes kommentarer til børnegrupperne
Børnene bliver i forbindelse med evalueringen
bedt om at kommentere på en række spørgsmål
om gruppeforløbet.
Flere børn skriver, at de været glade for at høre
andres historie om det at være adopteret og at
tale med andre om deres situation. Børnene
fremhæver også fællesskabet som noget, der har
været særligt godt.
”Livshistorier e er vildt fede og de voks e er vildt
søde” ko
e tar fra respo de t
Forældrenes evaluering af forløbet i
børnegrupperne
Samtlige forældre som har besvaret
spørgeskemaet har været meget tilfredse med
gruppetilbuddet og har haft et godt indtryk af
gruppelederne. Alle forældre har haft en
fornemmelse af at deres barn var meget
interesseret i at deltage i forløbet og at deres
barn fik et godt udbytte af deltagelse i gruppen.
Forældrene kommenterer blandt andet, at
gruppelederne styrede grupperne godt og har
hjulpet børnene, også når det har været svært.
Gruppemøderne afholdes uden forældre, hvilket
bliver fremhævet som en god ide. Der er desuden
et ønske om, at børnene efter endt gruppeforløb
får hjælp til at holde kontakten med hinanden.
Endelig nævnes det, at et weekendophold kunne
være godt for børnene, da de da ville have
mulighed for at gå i dybden med forskellige
udfordringer
.
”Mi datter har haft overorde tlig eget ytte
udbytte af tilbuddet
det har fra første dag givet
mening og ro i hendes sind. Timerne med jævnbyrdige
venner har givet hende perspektiv i hendes egen
situatio
” ko
e tar fra respo de t
Børnene bliver spurgt, om der var noget ved
forløbet, som de ikke syntes var godt. Her
nævner børnene blandt andet, at de ville ønske,
at der havde været møder oftere og at det for
nogen var svært at styre deres følelser.
De fleste børn synes ikke at gruppelederne skal
gøre hverken mere eller mindre af noget
fremover. Det bliver dog nævnt, at nogle gerne
ville have haft flere opgaver og at nogle af
børnene gerne ville have haft en plan for hvad
der skulle ske inden starten af timen.
Samtlige forældre vil anbefale grupperne til
andre.
Kommentarer til ordningen og inputs til
forbedringer vil indgå i Ankestyrelsens videre
udvikling af PAS-ordningen.
19
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0020.png
Evaluering af PAS 2016
Evaluering af undervisning til fagpersoner
Evalueringen omhandler tilbuddet om
undervisning til fagpersoner som arbejder med,
eller kan komme i berøring med, adopterede
børn og unge eller fagpersoner som indgår i et
relevant uddannelsesforløb.
Undervisningen har fokus på aspekter ved det
adopterede barns udvikling og institutions- og
skoleliv og har til formål at levere
adoptionsspecifik viden til professionelle.
Undervisningen er af generel karakter. Det
betyder, at undervisningen ikke må omhandle et
konkret barn af hensyn til beskyttelsen af det
enkelte barn med etik, tavshedspligt og
opgavefordeling (kommune og PAS-tilbuddet
imellem) for øje. Da undervisningen er rettet mod
professionelle fagpersoner, deltager de
adopteredes forældre ikke i undervisningen.
PAS-rådgivere varetager undervisningen, som
udbydes med en varighed på fire timer.
Der er i 2016 gennemført 116 PAS-
undervisningsarrangementer til i alt 1874
tilmeldte fagpersoner.
Var det faglige niveau af undervisningen tilfredsstillende?
Ankestyrelsen har modtaget 206 besvarelser fra
fagpersoner i perioden fra den 1. januar til den
31. december 2016. Det er derfor vigtigt at gøre
opmærksom på, at besvarelser modtaget i denne
periode kan vedrøre undervisning givet ultimo
2015. Samtidig kan besvarelser angående
undervisning givet ultimo 2016 først være
modtaget i Ankestyrelsen i 2017, hvorfor de ikke
er medtaget her.
Størstedelen af respondenterne er ansat i hhv.
skoleregi (49 procent) og i daginstitution (27
procent). De resterende respondenter er bl.a.
sagsbehandlere i kommuner eller
statsforvaltningen, sundhedsplejesker,
dagplejere, psykologer og psykologistuderende
m.fl.
Undervisningens faglige niveau
Størstedelen af respondenterne svarer, at det
faglige niveau af undervisningen i høj grad eller i
nogen grad var tilfredsstillende.
99 procent af respondenterne svarer desuden, at
underviserens faglige kompetencer i høj grad
eller i nogen grad var tilfredsstillende.
20
Respondenterne er overvejende enige eller
meget enige i, at underviseren har været god til
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0021.png
Evaluering af PAS 2016
at formidle stoffet og relatere undervisningen til
den konkrete faggruppe.
Udbytte af undervisningen
Størstedelen af respondenterne mener, at
undervisningen var tilfredsstillende eller meget
tilfredsstillende (98 procent). Samtidig mener
langt de fleste respondenter, at undervisningen
Hvordan vurderer du samlet set undervisningen?
har givet dem ny viden om adoption og
adoptivbørns særlige behov og konkrete
værktøjer, som de kan bruge i hverdagen.
21
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0022.png
Evaluering af PAS 2016
Angående mangler ved undervisningen nævner
respondenterne blandt andet, at de gerne ville
have mulighed for at få udleveret det brugte
undervisningsmateriale og de slides som
underviseren brugte.
Samtidig nævner respondenterne at de gerne
ville have haft endnu mere tid til sparring og
spørgsmål og eventuelt have mulighed for et
opfølgende besøg fra underviseren.
”Det var utroligt vedko
e de og spot-on
i forhold til
det vi havde rug for” ko
e tar fra respo de t
96 procent af respondenterne svarer at
undervisningen i høj grad eller i nogen grad var
relevant i deres daglige arbejde.
I hvor høj grad fandt du undervisningen relevant for dit daglige arbejde?
De respondenter som svarer at undervisningen i
mindre grad eller i ringe grad var relevant for
deres daglige arbejde kommenterer blandt andet,
at de kun i meget begrænset omfang har kontakt
med adoptivbørn. Få kommenterer at de mener,
at niveauet af undervisningen var for lav eller at
de ikke følte at de fik tilstrækkelige konkrete
redskaber i undervisningen.
22
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0023.png
Evaluering af PAS 2016
Udsagn om manglende emner i undervisningen
Respondenterne bliver i afslutningen af
spørgeskemaet spurgt om de har bemærkninger
til mangler i undervisningen eller ideer til
hvordan undervisningen kan forbedres. Af de
bemærkninger som går igen kan blandt andet
nævnes muligheden for at sparre med
underviseren om et konkret barns
problematikker. Dette er dog, som tidligere
nævnt, kun muligt i en generaliseret form.
Mere konkrete redskaber til at arbejde med både
familien og barnet efterspørges, ligesom der er et
ønske om muligheden for at fokusere særligt på
håndteringen af den adopterede teenager.
Afslutningsvis kan nævnes, at flere efterspørger
muligheden for en opfølgningsundervisning, når
fagpersonalet har haft mulighed for at arbejde
med de nye redskaber i en vis periode.
Kommentarer til ordningen og inputs til
forbedringer vil indgå i Ankestyrelsens videre
udvikling af PAS-ordningen.
23
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0024.png
Evaluering af PAS 2016
Evaluering af PAS-rådgivernes besvarelser
Efter endt rådgivningsforløb udfylder hver PAS-
rådgiver et skema, som relaterer sig til det
enkelte rådgivningsforløb. I det følgende
beskrives data fra disse skemaer, som er afsluttet
og modtaget i Ankestyrelsen fra 1. januar 2016 til
og med 31. december 2016. Det er derfor vigtigt
at gøre opmærksom på, at skemaer modtaget i
denne periode kan vedrøre rådgivning givet
ultimo 2015. Samtidig kan skemaer angående
rådgivning givet ultimo 2016 først være modtaget
i Ankestyrelsen i 2017, hvorfor de ikke er
medtaget her.
Der kan i materialet være flere besvarelser fra en
given familie, hvis et rådgivningsforløb er
afsluttet og efterfølgende genoptaget.
Data vedrører det permanente rådgivningstilbud
til adoptanter. Ankestyrelsen evaluerer særskilt
på tilbud om rådgivning til voksne adopterede.
Denne evaluering vil blive udarbejdet i foråret
2018. Skema til udfyldelse af PAS-rådgivere kan
findes under bilag.
Skemaerne udfyldes i fællesskab af PAS-
rådgiveren og adoptanterne, idet der indsamles
grundlæggende materiale, som benyttes til
blandt andet administrationsmæssige hensyn i
Ankestyrelsen. Adoptanterne bliver derfor også
spurgt, om de er indforståede med, at PAS-
rådgiveren oplyser om rådgivningens karakter til
Ankestyrelsen f.eks. til statistik og generel
forbedring af PAS-ordningen. Kun skemaer hvor
adopta ter e har svaret ”ja” til dette spørgs ål
er medtaget her.
Ankestyrelsen har modtaget i alt 227 besvarelser
af skemaer fra PAS-rådgiverne i 2016.
En procent af rådgivningen er givet over WIRE
(sikker telefonforbindelse). I disse tilfælde
godkendes rådgivningen særskilt af Ankestyrelsen
forinden via skriftlig forespørgsel fra PAS-
rådgiveren.
Ved rådgivningens start var ni procent af
adoptivforældrene fraskilt, 78 procent gift eller
samlevende og 13 procent var eneadoptanter.
Problematikker bearbejdet i rådgivningen
Næsten 40 procent af de adoptivforældre som
første gang skal beskrive deres barn overfor PAS-
rådgiveren beskriver, ifølge rådgiveren, at barnet
viser tegn på stress. Ca. 15 til 20 procent
beskriver, at barnet har koncentrationsbesvær,
har tilknytningsvanskeligheder eller er
udadreagerende.
U der kategorie ”a det” æv es la dt a det
udfordringer i forbindelse med skole eller
skolestart, problemer i parforholdet,
søskendeproblematikker, angst og sproglige
udfordringer. Det er med andre ord meget
forskelligartede problematikker, som
adoptivforældrene henvender sig til PAS-
rådgiverne med.
Det er vigtigt i denne sammenhæng at pointere,
at det er PAS-rådgiveren der afkrydser skemaet.
Det er dermed et udtryk for rådgiverens
vurdering af adoptivforældrenes oplyste
udfordringer ved første rådgivningsmøde.
24
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0025.png
Evaluering af PAS 2016
Barnet beskrives af forældre til PAS-rådgiver som (ved forløbets start
afkrydses af PAS-rådgiver)
PAS-rådgiverne vurderer ved afslutningen af et
rådgivningsforløb hvilke problematikker
adoptanten har arbejdet med i løbet af
rådgivningen. 64 procent angiver, at de har
arbejdet med adoptivforældrenes afkodning af
barnets adfærd og signaler. I cirka halvdelen af
tilfældene er der arbejdet med
adoptivforældrenes indsigt i barnets følelsesliv og
håndtering af specifikke situationer i forhold til
ar et. I kategorie ”a det” har PAS-rådgiverne
blandt andet angivet skolestartsproblematikker,
sociale vanskeligheder, følelse af anderledeshed,
stress, angst og problemer i parforholdet.
Der er arbejdet med følgende problematikker (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver ved rådgivningsforløbets
afslutning)
25
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0026.png
Evaluering af PAS 2016
Pas-rådgiverne vurderer i 56 procent af
tilfældene, at forløbet positivt har påvirket
problemstillingerne meget eller særdeles meget.
Kun i fem procent af tilfældene mener PAS-
rådgiverne, at forløbet har haft ingen eller lidt
positiv påvirkning på problemstillingerne.
I langt størstedelen af tilfældene, 89 procent,
mener PAS-rådgiverne at familien har været
modtagelig overfor rådgivningen
.
PAS-rådgiverens vurdering af rådgivningsforløbet (ved forløbets afslutning)
PAS-rådgiverne angiver desuden at 80 procent af
adoptanterne, dem bekendt, ikke har fået hjælp
til at håndtere problematikkerne andet sted end i
PAS-regi. otte procent har dem bekendt fået
hjælp før PAS-rådgivningen, mens 11 procent,
dem bekendt, har fået hjælp efter
rådgivningsforløbets ophør.
26
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0027.png
Evaluering af PAS 2016
Bilag 1. Spørgeskema til adoptivfamilier
Angiv hvilken type PAS-rådgivning der er tale om
(1)
(2)
(3)
Barnets navn
________________________________________
Barnets CPR-nummer (uden bindestreg):Alternativt kan barnets fødselsdato oplyses hvis CPR-nummer ikke er muligt. Hvis fødselsdatoen
oplyses, skrives der 9-taller som de sidste fire cifre.
__________
Dato for rådgivning (angiv dato som ddmmyyyy):
_____
Antal timer i dag
(1)
(2)
(3)
Forælders navn
1
2
3
Almindelig PAS-rådgivning
Obligatorisk PAS-rådgivning
Voksne adopterede PAS-rådgivning
Forælders mailadresse (kun én mailadresse oplyses):
____________________________________________________________
Obligatorisk PAS-rådgivning (3 timer i tidsrummet 3 mdr. før barnets hjemtagelse og 3 timer i tidsrummet 3 mdr. efter
barnets hjemtagelse. Max 3 timer pr. gang)
Er rådgivningen foregået i hjemmet (max 3 timer og kun efter hjemtagelsen af barnet)
(1)
Ja
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
(2)
Nej
Afsluttes den obligatoriske rådgivning med denne rådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
Almindelig PAS-rådgivning (20 timer i alt op til barnets 18. år. Max 2 timer pr. gang)
Er dette den første rådgivningstime (i forhold til det aktuelle forløb)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Afsluttes forløbet med denne rådgivning (afsluttes hvis rådgivning ikke benyttes i 6 mdr.)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er der benyttet anden PAS-rådgiver (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Hvis ja, hvor mange timer er der modtaget rådgivning hos anden rådgiver (fra 1. januar 2016)?
Jeg er indforstået med, at PAS-rådgiver oplyser om den afholdte PAS-rådgivning, jf. side 2(Oplysningerne benyttes til statistik og til
løbende forbedring af PAS-ordningen og omhandler kun almindelig PAS-rådgivning)
(1)
(2)
Ja
Nej
Rådgiver oplyser:
Er der i dette tilfælde indgået skriftlig aftale med Ankestyrelsen om skype- eller telefonrådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
Er en rådgivningssamtale aflyst af forældre efter kl. 12 dagen før samtalen finder sted?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er der tale om en dispensationssag, som er forevist rådgiver (dvs. 20 timer er forbrugt efter 1. januar 2016)
(1)
(2)
Ja
Nej
Forældres status (Udfyldes når et almindeligt rådgivningsforløb begynder)
(1)
(2)
(3)
Eneadoptant
Fraskilt
Samlevende/gift
Barnet beskrives af forældre til PAS-rådgiver som: (Udfyldes når et almindeligt rådgivningsforløb begynder)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
Indelukket
Udadreagerende
Hyperaktiv
Søvnvanskeligheder
Græder og kan ikke trøstes
Fysisk smerte
Symptomer på stress
Koncentrationsproblemer/uro
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Barnets tilknytningsvanskeligheder
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0030.png
Evaluering af PAS 2016
(13)
Andet (stikord)
_____
Der er arbejdet med følgende problematikker: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et almindeligt rådgivningsforløb afsluttes)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Kontakten til barnet
Afkodning af barnets adfærd/signaler
Tilknytning
Indsigt i barnets følelsesliv
Håndtering af specifikke situationer i forhold til barnet
Andet (stikord)
_____
Afsluttende rapportering: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et almindeligt rådgivningsforløb afsluttes)
Nej
Lidt
Noget
Meget
Særdeles meget
Har forløbet påvirket problemstillingerne
(1)
positivt?
(2)
(3)
(4)
(5)
Har familien været modtagelig for
rådgivningen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Har familien - dig bekendt - fået anden professionel støtte til afhjælpning af problemstillingerne (dvs. ikke via PAS-ordningen)?
(1)
(2)
(3)
Brugerens navn
________________________________________
Brugerens CPR-nummmer (uden bindestreg)
__________
Dato for rådgivning (angiv dato som ddmmyyyy):
Nej
Før rådgivningen
Under rådgivningen
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
________
Antal timer i dag (max 2 timer)
(1)
(2)
1
2
Brugerens mailadresse
____________________________________________________________
Er dette den første rådgivningstime (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Afsluttes forløbet med denne rådgivning? (afsluttes hvis rådgivning ikke benyttes i 3 mdr.)
(1)
(2)
Ja
Nej
Hvis ja, hvor mange timer har brugeren modtaget rådgivning (i alt i dette forløb)?
Er der benyttet anden PAS-rådgiver (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Hvis ja, hvor mange timer er der modtaget rådgivning hos anden rådgiver (fra 1. januar 2016)?
Brugeren oplyser:
Jeg er indforstået med, at PAS-rådgiver oplyser om den afholdte PAS-rådgivning, jf. side 2.
(Oplysningerne benyttes udelukkende til statistik og til løbende forbedring af PAS-ordningen)
(1)
(2)
Ja
Nej
Rådgiver oplyser:
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
Er der i dette tilfælde indgået skriftlig aftale med Ankestyrelsen om skype- eller telefonrådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er en rådgivningssamtale aflyst af brugeren efter kl. 12 dagen før samtalen finder sted?
(1)
(2)
Ja
Nej
Brugers status (Udfyldes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb begynder)
(1)
(2)
(3)
Single
Fraskilt
Samlevende/gift
Bruger henvender sig med: (Udfyldes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb begynder - afkryds gerne flere områder)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Håndtering af frustrationer
Søvnproblematikker
Symptomer på stress
Isolation/ensomhed
Egen forældreevne
Koncentrationsproblemer/uro
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Andet (stikord)
_____
Der er arbejdet med følgende tematikker: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb afsluttes - afkryds gerne flere
områder)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0033.png
Evaluering af PAS 2016
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Håndtering af frustrationer
Søvnproblematikker
Symptomer på stress
Isolation/ensomhed
Egen forældreevne
Koncentrationsproblemer/uro
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Andet (stikord)
_____
Afsluttende rapportering: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb afsluttes)
Nej
Lidt
Noget
Meget
Særdeles meget
Har forløbet påvirket problemstillingerne
(1)
positivt?
(2)
(3)
(4)
(5)
Har brugeren været modtagelig for
rådgivningen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Har brugeren - dig bekendt - fået anden professionel støtte til afhjælpning af problemstillingerne (dvs. ikke via PAS-ordningen)?
(1)
(2)
(3)
Nej
Før rådgivningen
Under rådgivningen
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
Bilag 2. Spørgeskema til børn i børnegrupper
Kære deltager
Vi har brug for din feedback, da vi hele tiden prøver at gøre vores gruppetilbud bedre. Vi håber derfor, at du vil udfylde
spørgeskemaet nedenfor. Du skal ikke skrive navn, da besvarelsen er anonym.
På forhånd tak.
Til barnet/den unge
1.
Hvor godt har det været at være med i gruppen?
a. Ikke godt b. Nogenlunde c. Godt d. Meget godt
Hvor tryg har du følt dig i gruppen?
a. Ikke tryg b. Lidt tryg c. Tryg d. Meget tryg
Hvordan synes du gruppelederne har været?
a. Ikke gode b. Nogenlunde c. Gode d. Meget gode
Hvor meget synes du , at du har lært om dig selv og om at være adopteret?
a. Meget lidt b. Lidt c. Ret meget d. Virkelig meget
Hvordan har det været at møde andre på din alder og høre deres historier?
a. Ikke noget særligt b. Ok c. Godt d. Meget godt
Vil du anbefale vores grupper til andre adopterede?
a. Nej b. Måske c. Det tror jeg d. Helt sikkert
Har du (efter du er startet i gruppen)talt mere med andre og/eller dine forældre om det at være adopteret?
a. Nej b. Måske lidt c. Ja d. Meget mere
Har du lært noget, som du tror, kan hjælpe dig fremover?
a. Nej b. Ikke noget ærligt c. Ja d. Virkelig meget
Er det noget, som du synes har været særligt godt i gruppeforløbet? (skriv så meget du vil)
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10. Er der noget der ikke har været godt? (skriv så meget du vil)
11. Er der noget du synes, at vi gruppeledere skal gøre mere af, eller gøre mindre af fremover? (skriv så meget du vil)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
Bilag 3. Spørgeskema til forældre med børn i børnegrupper
Kære forældre
Vi har brug for din feedback, da vi hele tiden prøver at gøre vores gruppetilbud bedre. Vi håber derfor, at du vil udfylde
spørgeskemaet nedenfor. Du skal ikke skrive navn, da besvarelsen er anonym.
På forhånd tak.
Til forælder/forældre
1.
Har du/I overordnet set været tilfreds(e) med gruppetilbuddet til dit/jeres barn?
a. Ikke tilfreds b. Lidt tilfreds c. Tilfreds d. Meget tilfreds
Hvad er dit indtryk af gruppetilbuddet med hensyn til følgende punkter?
2.1. Gruppelederne:
a. Ikke gode b. Kunne have været bedre c. Ok d. Rigtig gode
2.2. Lyst til deltagelse (hvilken interesse har du fornemmet hos dit barn)
a. Ikke interesseret b. Lidt interesseret c. interesseret d. Meget interesseret
2.3. Udbytte af forløbet (Hvad har du fornemmet hos dit barn i forhold til udvikling af indsigt, redskaber til at klare sig,
åbenhed i forhold til sin baggrund, fællesskab med andre adopterede)
a. Ringe udbytte b. Lidt udbytte c. Godt udbytte d. Rigtig godt udbytte
3.
Vil du anbefale tilbuddet til andre?
a. Nej b. Måske c. Sikkert d. Helt sikkert
Har du/I forslag til ændringer i gruppetilbuddet eller andre kommentarer
2.
4.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
Bilag 4. Spørgeskema til fagpersoner
Angiv hvilken type PAS-rådgivning der er tale om
(1)
(2)
(3)
Barnets navn
________________________________________
Barnets CPR-nummer (uden bindestreg):Alternativt kan barnets fødselsdato oplyses hvis CPR-nummer ikke er muligt. Hvis fødselsdatoen
oplyses, skrives der 9-taller som de sidste fire cifre.
__________
Dato for rådgivning (angiv dato som ddmmyyyy):
_____
Antal timer i dag
(1)
(2)
(3)
Forælders navn
_____
1
2
3
Almindelig PAS-rådgivning
Obligatorisk PAS-rådgivning
Voksne adopterede PAS-rådgivning
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0037.png
Evaluering af PAS 2016
Forælders mailadresse (kun én mailadresse oplyses):
____________________________________________________________
Obligatorisk PAS-rådgivning (3 timer i tidsrummet 3 mdr. før barnets hjemtagelse og 3 timer i tidsrummet 3 mdr. efter
barnets hjemtagelse. Max 3 timer pr. gang)
Er rådgivningen foregået i hjemmet (max 3 timer og kun efter hjemtagelsen af barnet)
(1)
(2)
Ja
Nej
Afsluttes den obligatoriske rådgivning med denne rådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
Almindelig PAS-rådgivning (20 timer i alt op til barnets 18. år. Max 2 timer pr. gang)
Er dette den første rådgivningstime (i forhold til det aktuelle forløb)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Afsluttes forløbet med denne rådgivning (afsluttes hvis rådgivning ikke benyttes i 6 mdr.)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er der benyttet anden PAS-rådgiver (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Hvis ja, hvor mange timer er der modtaget rådgivning hos anden rådgiver (fra 1. januar 2016)?
Jeg er indforstået med, at PAS-rådgiver oplyser om den afholdte PAS-rådgivning, jf. side 2(Oplysningerne benyttes til statistik og til
løbende forbedring af PAS-ordningen og omhandler kun almindelig PAS-rådgivning)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
(1)
(2)
Ja
Nej
Rådgiver oplyser:
Er der i dette tilfælde indgået skriftlig aftale med Ankestyrelsen om skype- eller telefonrådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er en rådgivningssamtale aflyst af forældre efter kl. 12 dagen før samtalen finder sted?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er der tale om en dispensationssag, som er forevist rådgiver (dvs. 20 timer er forbrugt efter 1. januar 2016)
(1)
(2)
Ja
Nej
Forældres status (Udfyldes når et almindeligt rådgivningsforløb begynder)
(1)
(2)
(3)
Eneadoptant
Fraskilt
Samlevende/gift
Barnet beskrives af forældre til PAS-rådgiver som: (Udfyldes når et almindeligt rådgivningsforløb begynder)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Indelukket
Udadreagerende
Hyperaktiv
Søvnvanskeligheder
Græder og kan ikke trøstes
Fysisk smerte
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0039.png
Evaluering af PAS 2016
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
Symptomer på stress
Koncentrationsproblemer/uro
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Barnets tilknytningsvanskeligheder
Andet (stikord)
_____
Der er arbejdet med følgende problematikker: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et almindeligt rådgivningsforløb afsluttes)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Kontakten til barnet
Afkodning af barnets adfærd/signaler
Tilknytning
Indsigt i barnets følelsesliv
Håndtering af specifikke situationer i forhold til barnet
Andet (stikord)
_____
Afsluttende rapportering: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et almindeligt rådgivningsforløb afsluttes)
Nej
Lidt
Noget
Meget
Særdeles meget
Har forløbet påvirket problemstillingerne
(1)
positivt?
(2)
(3)
(4)
(5)
Har familien været modtagelig for
rådgivningen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Har familien - dig bekendt - fået anden professionel støtte til afhjælpning af problemstillingerne (dvs. ikke via PAS-ordningen)?
(1)
(2)
Nej
Før rådgivningen
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
(3)
Brugerens navn
Under rådgivningen
________________________________________
Brugerens CPR-nummmer (uden bindestreg)
__________
Dato for rådgivning (angiv dato som ddmmyyyy):
________
Antal timer i dag (max 2 timer)
(1)
(2)
1
2
Brugerens mailadresse
____________________________________________________________
Er dette den første rådgivningstime (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Afsluttes forløbet med denne rådgivning? (afsluttes hvis rådgivning ikke benyttes i 3 mdr.)
(1)
Ja
(2)
Nej
Hvis ja, hvor mange timer har brugeren modtaget rådgivning (i alt i dette forløb)?
Er der benyttet anden PAS-rådgiver (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Hvis ja, hvor mange timer er der modtaget rådgivning hos anden rådgiver (fra 1. januar 2016)?
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
Brugeren oplyser:
Jeg er indforstået med, at PAS-rådgiver oplyser om den afholdte PAS-rådgivning, jf. side 2.
(Oplysningerne benyttes udelukkende til statistik og til løbende forbedring af PAS-ordningen)
(1)
(2)
Ja
Nej
Rådgiver oplyser:
Er der i dette tilfælde indgået skriftlig aftale med Ankestyrelsen om skype- eller telefonrådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er en rådgivningssamtale aflyst af brugeren efter kl. 12 dagen før samtalen finder sted?
(1)
(2)
Ja
Nej
Brugers status (Udfyldes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb begynder)
(1)
(2)
(3)
Single
Fraskilt
Samlevende/gift
Bruger henvender sig med: (Udfyldes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb begynder - afkryds gerne flere områder)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Håndtering af frustrationer
Søvnproblematikker
Symptomer på stress
Isolation/ensomhed
Egen forældreevne
Koncentrationsproblemer/uro
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0042.png
Evaluering af PAS 2016
(7)
(8)
(9)
(10)
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Andet (stikord)
_____
Der er arbejdet med følgende tematikker: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb afsluttes - afkryds gerne flere
områder)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Håndtering af frustrationer
Søvnproblematikker
Symptomer på stress
Isolation/ensomhed
Egen forældreevne
Koncentrationsproblemer/uro
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Andet (stikord)
_____
Afsluttende rapportering: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb afsluttes)
Nej
Lidt
Noget
Meget
Særdeles meget
Har forløbet påvirket problemstillingerne
(1)
positivt?
(2)
(3)
(4)
(5)
Har brugeren været modtagelig for
rådgivningen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Har brugeren - dig bekendt - fået anden professionel støtte til afhjælpning af problemstillingerne (dvs. ikke via PAS-ordningen)?
(1)
Nej
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0043.png
Evaluering af PAS 2016
(2)
(3)
Før rådgivningen
Under rådgivningen
Bilag 5. Skema til udfyldelse af PAS-rådgivere
Rådgivning af voksne adopterede og adoptivfamilier (PAS)
Skemaet udfyldes, når der har været afholdt en rådgivningssamtale. Bemærk: Der er en egenbetaling på 100 kr. pr. time til rådgiver.
Der er ingen egenbetaling, når der er tale om den obligatoriske rådgivning.
Angiv hvilken type PAS-rådgivning der er tale om
(1)
(2)
(3)
Barnets navn
________________________________________
Barnets CPR-nummer (uden bindestreg):Alternativt kan barnets fødselsdato oplyses hvis CPR-nummer ikke er muligt. Hvis
fødselsdatoen oplyses, skrives der 9-taller som de sidste fire cifre.
__________
Dato for rådgivning (angiv dato som ddmmyyyy):
_____
Almindelig PAS-rådgivning
Obligatorisk PAS-rådgivning
Voksne adopterede PAS-rådgivning
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0044.png
Evaluering af PAS 2016
Antal timer i dag
(1)
(2)
(3)
Forælders navn
_____
Forælders mailadresse (kun én mailadresse oplyses):
____________________________________________________________
1
2
3
Obligatorisk PAS-rådgivning (3 timer i tidsrummet 3 mdr. før barnets hjemtagelse og 3 timer i tidsrummet 3 mdr. efter
barnets hjemtagelse. Max 3 timer pr. gang)
Er rådgivningen foregået i hjemmet (max 3 timer og kun efter hjemtagelsen af barnet)
(1)
(2)
Ja
Nej
Afsluttes den obligatoriske rådgivning med denne rådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
Almindelig PAS-rådgivning (20 timer i alt op til barnets 18. år. Max 2 timer pr. gang)
Er dette den første rådgivningstime (i forhold til det aktuelle forløb)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Afsluttes forløbet med denne rådgivning (afsluttes hvis rådgivning ikke benyttes i 6 mdr.)?
(1)
(2)
Ja
Nej
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
Er der benyttet anden PAS-rådgiver (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Hvis ja, hvor mange timer er der modtaget rådgivning hos anden rådgiver (fra 1. januar 2016)?
Jeg er indforstået med, at PAS-rådgiver oplyser om den afholdte PAS-rådgivning, jf. side 2(Oplysningerne benyttes til statistik og til
løbende forbedring af PAS-ordningen og omhandler kun almindelig PAS-rådgivning)
(1)
(2)
Ja
Nej
Rådgiver oplyser:
Er der i dette tilfælde indgået skriftlig aftale med Ankestyrelsen om skype- eller telefonrådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er en rådgivningssamtale aflyst af forældre efter kl. 12 dagen før samtalen finder sted?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er der tale om en dispensationssag, som er forevist rådgiver (dvs. 20 timer er forbrugt efter 1. januar 2016)
(1)
(2)
Ja
Nej
Forældres status (Udfyldes når et almindeligt rådgivningsforløb begynder)
(1)
(2)
(3)
Eneadoptant
Fraskilt
Samlevende/gift
Barnet beskrives af forældre til PAS-rådgiver som: (Udfyldes når et almindeligt rådgivningsforløb begynder)
(1)
Indelukket
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
(13)
Udadreagerende
Hyperaktiv
Søvnvanskeligheder
Græder og kan ikke trøstes
Fysisk smerte
Symptomer på stress
Koncentrationsproblemer/uro
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Barnets tilknytningsvanskeligheder
Andet (stikord)
_____
Der er arbejdet med følgende problematikker: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et almindeligt rådgivningsforløb afsluttes)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
Kontakten til barnet
Afkodning af barnets adfærd/signaler
Tilknytning
Indsigt i barnets følelsesliv
Håndtering af specifikke situationer i forhold til barnet
Andet (stikord)
_____
Afsluttende rapportering: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et almindeligt rådgivningsforløb afsluttes)
Nej
Lidt
Noget
Meget
Særdeles meget
Har forløbet påvirket problemstillingerne
(1)
positivt?
(2)
(3)
(4)
(5)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0047.png
Evaluering af PAS 2016
Nej
Lidt
Noget
Meget
Særdeles meget
Har familien været modtagelig for
rådgivningen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Har familien - dig bekendt - fået anden professionel støtte til afhjælpning af problemstillingerne (dvs. ikke via PAS-ordningen)?
(1)
(2)
(3)
Brugerens navn
________________________________________
Brugerens CPR-nummmer (uden bindestreg)
__________
Dato for rådgivning (angiv dato som ddmmyyyy):
________
Antal timer i dag (max 2 timer)
(1)
(2)
1
2
Nej
Før rådgivningen
Under rådgivningen
Brugerens mailadresse
____________________________________________________________
Er dette den første rådgivningstime (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Afsluttes forløbet med denne rådgivning? (afsluttes hvis rådgivning ikke benyttes i 3 mdr.)
(1)
Ja
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
(2)
Nej
Hvis ja, hvor mange timer har brugeren modtaget rådgivning (i alt i dette forløb)?
Er der benyttet anden PAS-rådgiver (dvs. fra 1. januar 2016)?
(1)
(2)
Ja
Nej
Hvis ja, hvor mange timer er der modtaget rådgivning hos anden rådgiver (fra 1. januar 2016)?
Brugeren oplyser:
Jeg er indforstået med, at PAS-rådgiver oplyser om den afholdte PAS-rådgivning, jf. side 2.
(Oplysningerne benyttes udelukkende til statistik og til løbende forbedring af PAS-ordningen)
(1)
(2)
Ja
Nej
Rådgiver oplyser:
Er der i dette tilfælde indgået skriftlig aftale med Ankestyrelsen om skype- eller telefonrådgivning?
(1)
(2)
Ja
Nej
Er en rådgivningssamtale aflyst af brugeren efter kl. 12 dagen før samtalen finder sted?
(1)
(2)
Ja
Nej
Brugers status (Udfyldes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb begynder)
(1)
(2)
(3)
Single
Fraskilt
Samlevende/gift
Bruger henvender sig med: (Udfyldes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb begynder - afkryds gerne flere områder)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
Evaluering af PAS 2016
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Håndtering af frustrationer
Søvnproblematikker
Symptomer på stress
Isolation/ensomhed
Egen forældreevne
Koncentrationsproblemer/uro
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Andet (stikord)
_____
Der er arbejdet med følgende tematikker: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb afsluttes - afkryds
gerne flere områder)
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Håndtering af frustrationer
Søvnproblematikker
Symptomer på stress
Isolation/ensomhed
Egen forældreevne
Koncentrationsproblemer/uro
Vanskeligt ved at fornemme andres og egne grænser
Udsat for mobning
Udsat for racisme
Andet (stikord)
_____
Afsluttende rapportering: (Udfyldes og vurderes af PAS-rådgiver når et rådgivningsforløb afsluttes)
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0050.png
Evaluering af PAS 2016
Nej
Lidt
Noget
Meget
Særdeles meget
Har forløbet påvirket problemstillingerne
(1)
positivt?
(2)
(3)
(4)
(5)
Har brugeren været modtagelig for
rådgivningen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
Har brugeren - dig bekendt - fået anden professionel støtte til afhjælpning af problemstillingerne (dvs. ikke via PAS-ordningen)?
(1)
(2)
(3)
Nej
Før rådgivningen
Under rådgivningen
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 322: PAS-evaluering 2016 til orientering, fra børne- og socialministeren
1782661_0051.png