Skrevet af
Birgitte Arent Eiriksson
d. 12. juli 2017
Sammenfatning: Den danske retshjælpsmodel – er
der lige adgang til hjælp?
1. Rapportens fokus – Retshjælpskontorerne
Adgangen til juridisk rådgivning er en grundpille i den danske retsstat, som skal sikre, at alle borgere – uanset
sociale, økonomiske og personlige ressourcer eller geografisk opholdssted – har lige adgang til at få hjælp og i
sidste ende til at få prøvet deres ret. Mangel på retshjælp kan ikke blot have personlige og økonomiske
konsekvenser for den enkelte borger. Det kan også have samfundsmæssige konsekvenser både i form af øgede
offentlige udgifter til håndtering af sociale problemer mv. og i form af, at eventuelle forkerte afgørelser kan
danne præcedens for fremtidige afgørelser.
De danske retshjælpsordninger, bestående af henholdsvis retshjælpskontorer, advokatvagter og retshjælp ved
advokat, udgør således fundamentet for, at borgere – og især de ressourcesvage borgere – kan få den
nødvendige juridiske rådgivning i tvister eller i vurderingen af, om en afgørelse fra en myndighed er korrekt,
om den eventuelt bør påklages og i sidste ende, om der er grundlag for domsstolsprøvelse.
Særligt i forhold til de svageste grupper i samfundet spiller retshjælpskontorerne en afgørende rolle for
adgangen til juridisk rådgivning. Retshjælpskontorerne fungerer derved som et juridisk sikkerhedsnet for de
borgere, der ikke har ressourcer til at erhverve sig juridisk bistand ved advokat eller til selv at gøre deres ret
gældende.
Sammenfatning: Den danske retshjælpsmodel –
er der lige adgang til hjælp?
Justitia
Lautrupsgade 13, 6. sal
2100 København Ø
(+45) 2466 4220
(+45) 2466 4220
1