Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 297
Offentligt
1778883_0001.png
Protektor
Hendes Majestæt
Dronning Margrethe II
Den 30. juni 2017
Fakta om private institutioner mm.
Kort uddybning af nogle væsentlige forskelle for de forskellige
dagtilbudsformer.
Ifølge dagtilbudsloven kan der oprettes forskellige driftsformer for dagtilbud i
Danmark - væsentligste forskelle fremgår af bilag 1, og kort opsummeret
herunder:
Kommunal – drives af kommunen – øverste myndighed er kommunalbestyrelsen, og forældrene 
har indflydelse via forældrebestyrelsen – men hverken økonomi‐ eller arbejdsgiveransvar. 
Selvejende med driftsoverenskomst (populært kaldet ”selvejende”), Dvs. selvstændig juridisk 
enhed, med egen bestyrelse, men underlagt vilkår svarende til en kommunal, så råderummet er 
forholdsvis lille 
Privat ‐ Selvejende godkendt til privat drift (populært kaldet ”privat”), Dvs. selvstændig juridisk 
enhed, med egen bestyrelse, modtager et tilskud pr. barn fastsat og beregnet jf. lovgivning af 
kommunen – og bestyrelsen har er ret stort råderum til at drive institutionen, og meget høj grad af 
forældreindflydelse 
Privat‐privat (populært kaldet ”privat privat” – dvs. institutionen ejes af privat – enten enkelt 
person, A/S eller aps – og der er lovgivningsmæssigt mulighed for at trække overskud ud til ejer 
eller ejerkredsen. Forældrene er sikret indflydelse svarende til en kommunal institution. 
Udliciteret dagtilbud – findes vist ikke? 
For de private institutioner – altså de selvejende godkendt til privat drift, er der
en række udfordringer, som desværre kan være en hindring for etablering af
nye tilbud – og alt andet lige stiller tilbuddet ringere.
Kommunens beregning af tilskud er uens og uigennemskuelig og giver
anledning til meget store forskelle jf. bilag 2.
BØRNERINGEN
HØFFDINGSVEJ 36 , 5. SAL . 2500 VALBY . TELEFON 38 16 23 06
CVR-NR. 53 04 00 12 . E-MAIL: [email protected]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Præsentationer fra Lundegårdens Frie Børnehaves foretræde for udvalget den 30. juni 2017
1778883_0002.png
Kommunen fastsættelser driftsgarantien til lovens maksimum, og kræver at
den stilles af en bank – hvilket gør driftsgarantien ekstraordinært dyr for
intuitionen. F.eks. vil en gennemsnitlig institution med et årligt budget på ca. 8
mio. kr. eksl. Forældrebetaling skulle stille en driftsgaranti på 2 mio. kr. –
hvilket giver en årlig udgift på ca. 35.000 kr. med det aktuelle renteniveau.
Dette skyldes at driftsgarantien teknisk set af banken sidestilles med et lån
Afslutningsvis bemærkes, at selvom flere private institutioner er lukket, har
været nødt til at lukke, er dette sket uden en eneste driftsgaranti er kommet til
udbetaling. Det skyldes at den væsentligste årsag til at en privat institution må
lukke er faldende børnetal, og dermed kan kommunen relativt nemt løfte
pasningsopgaven efterfølgende.
Med venlig hilsen
Nete Dietrich
Direktør Børneringen
BØRNERINGEN
HØFFDINGSVEJ 36 , 5. SAL . 2500 VALBY . TELEFON 38 16 23 06
CVR-NR. 53 04 00 12 . E-MAIL: [email protected]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Præsentationer fra Lundegårdens Frie Børnehaves foretræde for udvalget den 30. juni 2017
1778883_0003.png
Bilag 1 – forskelle på dagtilbudsformer.
Type
Dagtilbuds-
form
”Kommunal”
Kommunalt
dagtilbud
”Selvejende”
Selvejende
dagtilbud med
driftsoverenskomst
§19, stk. 3
Bestyrelsen er
ansvarlig for
driften
Ja, selvstændig
juridisk enhed,
eksisterer i kraft af
sine vedtægter
Ansatte følger
overenskomster for
det kommunale /
offentlige område
jf.
driftsoverenskomst
med kommunen
Følger kommunens
principper for
økonomistyring –
får et årige
driftsbevillinger jf.
driftsoverenskomst
med kommunen
”Privat”
Selvejende
dagtilbud godkendt
til privat drift
§19, stk. 5
Bestyrelsen er
ansvarlig for
driften
Ja, selvstændig
juridisk enhed,
eksisterer i kraft af
sine vedtægter
Paraplyerne har
tegnet
overenskomster,
som de private kan
tilslutte sig.
§§
Ansvar
Vedtægter
§19, stk. 2
Kommunalbestyre
lsen er ansvarlig
for driften
Nej
”Privat-privat”
Privat ejet
dagtilbud /
udliciterede
dagtilbud
§19, stk. 4 eller 5
Ejer er ansvarlig
for driften
?
Overenskomst
Ansatte følger
overenskomster
for det
kommunale /
offentlige område
?
Økonomisk
grundlag
Følger
kommunens
principper for
økonomistyring –
får et årige
driftsbevillinger
Mer-/mindre-
forbrug
Mer-
/mindreforbrug
kan overføres til
kommende
budget år, hvis
kommunen har
overførselsadgang
Mer-
/mindreforbrug kan
overføres til
kommende budget
år, hvis kommunen
har
overførselsadgang,
følger af
driftsoverenskomst
med kommunen
Fast tilskud pr.
barn, som
hovedregel
beregnet af
kommunen som
gennemsnit af de
kommunale
udgifter til
aldersgruppen – har
eget regnskab, og
beholder overskud
Økonomien er
adskilt fra
kommunens - Mer-
/mindreforbrug er
bestyrelsens
ansvar. MEN alle
midler skal
anvendes til drift af
dagtilbud jf.
institutionens
formål, som
fremgår af
vedtægterne
Får et fast tilskud
pr. barn, som
hovedregel
beregnet af
kommunen som
gennemsnit af de
kommunale
udgifter til
aldersgruppen
Økonomien er
adskilt fra
kommunens - Mer-
/mindreforbrug er
bestyrelsens
ansvar. MEN der
kan lovligt trækkes
midler ud til ejer.
BØRNERINGEN
HØFFDINGSVEJ 36 , 5. SAL . 2500 VALBY . TELEFON 38 16 23 06
CVR-NR. 53 04 00 12 . E-MAIL: [email protected]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Præsentationer fra Lundegårdens Frie Børnehaves foretræde for udvalget den 30. juni 2017
1778883_0004.png
Sparer op, så man
Jo lavere forbrug jo
kan modstå
mere til ejer
udsving
Fastsættes jf.
Samme som
Fastsættes af
?
Forældre-
dagtilbudsloven
kommunen, jf.
bestyrelsen – men
betaling
driftsoverenskomst typisk samme som
med kommunen
kommunens øvrige
institutioner
Kommuner er
Selvejende
Selvejende
Ejer er skattepligtig
SKAT
ikke skattepligtige institutioner
institutioner
afleverer ikke
afleverer ikke
selvangivelse
selvangivelse
Stiller ikke
Stiller ikke
Skal typisk stille
Skal typisk stille
Driftsgaranti
driftsgaranti
driftsgaranti
driftsgaranti
driftsgaranti
svarende til
svarende til
kommunens
kommunens
godkendelseskriteri godkendelseskriteri
er = årlig merudgift er = årlig merudgift
*Paraply er en selvejende organisation, som udfører administration for selvejende institutioner
(f.eks. Landsforeningen Danske Daginstitutioner, FOBU og Børneringen).
Incitament
Forbruger 99% af
budgettet
Forbruger 99% af
budgettet
BØRNERINGEN
HØFFDINGSVEJ 36 , 5. SAL . 2500 VALBY . TELEFON 38 16 23 06
CVR-NR. 53 04 00 12 . E-MAIL: [email protected]
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Præsentationer fra Lundegårdens Frie Børnehaves foretræde for udvalget den 30. juni 2017
1778883_0005.png
Bilag 2 – eksempler fra forskellige kommuner – budget 2017
Vuggestue 
Børnehave 
  
Tilskud 
drift 
Tilskud 
Tilskud 
bygning  administration 
Tilskud 
drift 
tilskud 
tilskud 
bygning  administration 
                                      
2.484   1.632  
                                      
2.712   1.776  
                                      
2.676   1.752  
                                      
3.120   1.632  
                                      
2.208   1.188  
                                      
8.688   1.284  
                                      
6.708   2.328  
                                      
1.860   1.272  
                                      
924  
1.788  
                                      
8.023   1.540  
                                      
2.856   1.668  
                                      
3.348   2.196  
                                      
8.316   1.860  
                                      
3.593   2.294  
                                      
828  
1.476  
                                      
6.147   1.720  
                                      
2.844   2.100  
               
                                     
                 
Allerød 
101.532   5.568   2.856  
54.312  
               
                                     
                 
Ballerup 
107.640   5.928   3.036  
62.604  
               
                                     
                 
Dragør 
107.520   5.712   2.928  
65.364  
                                       
                 
Egedal 
‐    
‐    
                           ‐  
52.284  
                                       
                 
Fredensborg 
‐    
‐    
                           ‐  
51.408  
                 
               
                                     
Frederiksberg 
101.052   13.020   2.568  
53.220  
                                       
                 
Gentofte 
‐    
‐    
                           ‐  
61.486  
                                       
                 
Greve 
‐    
‐    
                           ‐  
53.136  
                                       
                 
Hillerød 
‐    
‐    
                           ‐  
54.588  
                                                       
                 
Hvidovre 
98.664  
4.452   1.488  
61.152  
                                       
                 
Høje‐Taastrup 
‐    
‐    
                           ‐  
59.664  
                                       
                 
Ishøj 
‐    
‐    
                           ‐  
67.536  
                                                       
                 
København 
99.924  
16.296   3.672  
69.804  
               
                                     
                 
Lyngby‐Taarbæk  104.782   5.902   2.294  
59.805  
               
                                     
                 
Roskilde 
108.612   1.836   1.476  
58.092  
               
                                     
                 
Rødovre 
104.141   5.848   3.030  
57.347  
                                                       
                 
Slagelse 
98.268  
2.844   2.100  
49.932  
BØRNERINGEN
HØFFDINGSVEJ 36 , 5. SAL . 2500 VALBY . TELEFON 38 16 23 06
CVR-NR. 53 04 00 12 . E-MAIL: [email protected]