Protektor
Hendes Majestæt
Dronning Margrethe II
Den 30. juni 2017
Fakta om private institutioner mm.
Kort uddybning af nogle væsentlige forskelle for de forskellige
dagtilbudsformer.
Ifølge dagtilbudsloven kan der oprettes forskellige driftsformer for dagtilbud i
Danmark - væsentligste forskelle fremgår af bilag 1, og kort opsummeret
herunder:
Kommunal – drives af kommunen – øverste myndighed er kommunalbestyrelsen, og forældrene
har indflydelse via forældrebestyrelsen – men hverken økonomi‐ eller arbejdsgiveransvar.
Selvejende med driftsoverenskomst (populært kaldet ”selvejende”), Dvs. selvstændig juridisk
enhed, med egen bestyrelse, men underlagt vilkår svarende til en kommunal, så råderummet er
forholdsvis lille
Privat ‐ Selvejende godkendt til privat drift (populært kaldet ”privat”), Dvs. selvstændig juridisk
enhed, med egen bestyrelse, modtager et tilskud pr. barn fastsat og beregnet jf. lovgivning af
kommunen – og bestyrelsen har er ret stort råderum til at drive institutionen, og meget høj grad af
forældreindflydelse
Privat‐privat (populært kaldet ”privat privat” – dvs. institutionen ejes af privat – enten enkelt
person, A/S eller aps – og der er lovgivningsmæssigt mulighed for at trække overskud ud til ejer
eller ejerkredsen. Forældrene er sikret indflydelse svarende til en kommunal institution.
Udliciteret dagtilbud – findes vist ikke?
For de private institutioner – altså de selvejende godkendt til privat drift, er der
en række udfordringer, som desværre kan være en hindring for etablering af
nye tilbud – og alt andet lige stiller tilbuddet ringere.
Kommunens beregning af tilskud er uens og uigennemskuelig og giver
anledning til meget store forskelle jf. bilag 2.
BØRNERINGEN
HØFFDINGSVEJ 36 , 5. SAL . 2500 VALBY . TELEFON 38 16 23 06