Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 297
Offentligt
1778882_0001.png
Kære medlemmer af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Først og fremmest tak fordi vi måtte komme i foretræde den 30. juni 2017. Desværre var mødet
denne dag ramt af mange afbud, og der var kun to medlemmer til stede. Derfor får I dette dokument
som opsamling, så vi sikrer os, at vores hovedbudskaber kommer ud til jer alle.
Vi er en forældredrevet børnehave
en selvejende institution godkendt til privat drift. Det vil sige,
at vi er uafhængige af kommunen, og selv står for varetagelse af institutionens drift, indmeldelse af
børn, samt opkrævning af forældrebetaling.
I praksis betyder det, at hvis vi driver et dagtilbud med en profil, som forældrene ikke efterspørger,
kan vi risikere et evt. underskud
som ikke dækkes af kommunen, og i sidste ende kan det betyde
lukning. Driver vi derimod en god institution, vil vi opleve en høj forældretilfredshed og stor
efterspørgsel.
Det er vigtigt for os, at I som politikere ved, at vi IKKE er en ”privat virksomhed”. Et evt. overskud
på driften vil altid gå til formålet
– og vi kan ikke ”trække” midler ud til os selv –
der er hverken
ejere eller andre ”aktionærer”. Vi er en gruppe af forældre, der frivilligt har lagt hundredvis af
timer, sved og tårer uden at få én krone for det. Vi gør det for vores børns skyld, og fordi vi
forældre vurderer, at vi hver dag kan tilbyde vores børn en bedre hverdag end de fire
omkringliggende kommunale dagtilbud. OG vi er utroligt glade for at lovgivningen giver mulighed
for det.
Desværre oplever vi en række uretfærdige og urimelige forskelle
både imellem os som privat
institution og de kommunale daginstitutioner, men så sandelig også på tværs af
kommunegrænserne.
Problemstillingerne beror primært på følgende:
-
Kommunernes mulighed for at detailstyre hverdagen i vores daginstitution.
Dagtilbudsloven er ”grundloven” for at drive et pædagogisk dagtilbud. Formålet med loven
er bl.a. at fremme børns og unges trivsel, give familien fleksibilitet og valgmuligheder med
hensyn til forskellige typer af tilbud, forebygge negativ social arv og eksklusion og at skabe
sammenhæng mellem tilbuddene (formålsparagraffen i dagtilbudslovens §1).
Den sum penge, som kommunerne leverer dagtilbud for, skal sikre, at daginstitutioner lever
op til kravene i dagtilbudsloven. Derudover kan kommunerne selvstændigt vælge, hvilken
profil én eller flere daginstitutioner skal have for at levere (lokale) attraktive
dagtilbudsløsninger for kommunens skatteborgere.
Det kan eksempelvis være ved økologiske profiler, idrætsprofiler, særlig efteruddannelse til
pædagoger, særlige krav til lederens kompetencer udover at være pædagog mv.
eventuelt
på tværs af kommunens kommunale daginstitutioner.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Præsentationer fra Lundegårdens Frie Børnehaves foretræde for udvalget den 30. juni 2017
1778882_0002.png
Det er ikke ensbetydende med, at private daginstitutioner betragter
kvalitet
på samme måde.
For os, i vores børnehave,
er ”kvalitet” mere pædagogisk uddannet personale, en særlig
omsorgsprofil, et særligt pædagogisk grundlag omkring børns frie leg som central udvikling
af vores børns fysiske, psykiske og sociale kompetencer mm.
Det er det, som vi vil investere kvalitet via
”pengene følger barnet” i, og det er det, som
vores generalforsamling bestående af forældre med børn i børnehaven har vedtaget.
Det er det, som får vores forældre til at bidrage via arbejdsdage to gange om året; give en
hånd med, når der er en hylde, der skal sættes op; eller hvis der skal males en stue i
børnehaven.
Forældrene skal have mulighed for at tilrettelægge den kvalitet/service, som de mener, er
den rette for deres barn
men som selvfølgelig som minimum lever op til dagtilbudslovens
regler. Selvejende institutioner godkendt til privat drift skal derfor selv have mulighed for at
tilrettelægge dét, som de vurderer giver kvalitet
med udgangspunkt i de generelle krav
som følger af Dagtilbudsloven. Kommunen skal derfor kun føre tilsyn med, om vi lever op
til Dagtilbudslovens regler, samt om vi leverer den åbningstid, som tilskuddene beregnes ud
fra. Det er mangfoldighed.
-
”Pengene følger barnet”. Principperne for hvordan dette udøves i praksis er uklare.
Som forælder har man pr. lov krav på, at de penge, man betaler i skat til daginstitutioner,
følger ens barn
uanset om man vælger en kommunal eller selvejende/privat institution.
Dagtilbudslovens regler om beregning af tilskud
primært bygningstilskud
overlader så
stor en grad af selvfortolkning til den enkelte kommune, at det er uigennemsigtigt, hvordan
reglerne udmøntes i praksis. Det er umuligt at gennemskue, om alle udgifter medtages i
beregningen
og de udgifter, der medtages, beregnes som gennemsnit, og det er muligt for
kommunen at indregne egne bygninger med huslejeomkostninger og bygningsvedligehold
på 0 kr. - selvom enhver ved, at bygningsudgifter aldrig er 0 kr., men dette alene kan lade
sig gøre, fordi kommunen typisk konterer disse udgifter andre steder i budgettet, f.eks. i et
kommunalt ejendomscenter. Dette betyder, at selv om pengene skal følge barnet, kan
driftsformen give meget forskellige økonomiske vilkår
hvilket ikke kan have været
hensigten i loven.
Det har igennem en dialog med Greve Kommune på to år ikke været muligt for os at opnå
gennemsigtighed over de reelle udgifter til institutionernes bygningsvedligehold efter
dagtilbudslovens regler.
For Lundegårdens Frie Børnehave betyder det en forskel på 215.000
890.000 kroner
pr.
år,
hvis vores institution flyttede over de lokale kommunegrænser til fx. Høje-Tåstrup,
Roskilde eller Ishøj Kommune
vel og mærke hhv. 2 km, 3 km og 10 km i hver sin retning.
Det giver ikke mening.
Lundegårdens Frie Børnehave er hverken i pengenød eller ved at lukke
vores venteliste er
lang, og vi må desværre afvise børn pga. manglende plads.
Men når det er sagt, så er vores økonomiske råderum ringere end for andre private
og det
synes vi som forældre, skatteydere, og bestyrelse for vores egen daginstitution er uretfærdigt
og uacceptabelt.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 297: Præsentationer fra Lundegårdens Frie Børnehaves foretræde for udvalget den 30. juni 2017
1778882_0003.png
Vi skal ikke behandles bedre
men heller ikke værre
vi vil gerne have samme vilkår.
Vi er ikke ude på, at vi skal have mere end de kommunale daginstitutioner
men vi vil have
det samme beløb til at skabe vores opfattelse af kvalitet i vores dagtilbud
PENGENE
SKAL FØLGE BARNET.
Vi håber derfor på, at lovgivningen kan ændres, således at der opnås gennemsigtighed i
beregning af tilskud - både ift. at der ikke gøres forskel på et barn i en kommunal og en
selvejende institution godkendt til privat drift i samme kommune, men også på tværs af
kommunegrænser.
Og så lille to kommentarer til sidst, afledt af selve udvalgsmødet:
- Vi tager meget gerne et socialt ansvar
på vores 3,5 år har vi både haft sprogpraktikanter,
flexjobbere, jobpraktikanter og personer ansat i løntilskud. Vi vil bare ikke belastes
økonomisk af dette, når de kommunale institutioner får godtgjort deres udgifter via den
kommunale ordning
og vi skal løfte opgaven uden økonomiske midler.
- Vi mener ikke, at det er en løsning, at KL egenrådigt udarbejder
et standardsæt
godkendelseskriterier på vegne af kommunerne. Udledt af tidligere erfaring med vores sag,
så tager KLs fortolkning ikke hensyn til de problematikker, som vi opstiller ovenfor.
Det er nu 3,5 år siden vores børnehave åbnede dørene
og vi planlægger at være her mange år
endnu. Vi vil derfor meget gerne stå til rådighed for yderligere uddybning
det er en hjertesag for
os.
Vi vedlægger i øvrigt kopi af det notat, som vores paraply Børneringen, omdelte på mødet.
På vegne af forældre og børn i Lundegårdens Frie Børnehave,
Lennert Frølund
For mere info om vores børnehave, se
www.lfbh.dk