Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 283
Offentligt
1773584_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 3073
Doknr.
470806
Dato
28-06-2017
Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i for-
bindelse med identitetsmisbrug
Efter § 3, stk. 7, i CPR-loven (lovbekendtgørelse nr. 646 af 2. juni 2017) kan Økonomi-
og Indenrigsministeriet efter skriftlig anmodning herom i særlige tilfælde tildele nyt
personnummer til en person, hvis personnummer indgår eller har indgået i forbindelse
med misbrug af vedkommendes identitet.
I forbindelse med den daværende økonomi- og indenrigsministers besvarelse af
spørgsmål 2 til det tilgrundliggende lovforslag
1
blev det tilkendegivet, at Økonomi- og
Indenrigsministeriet ville følge op på lovforslaget og udarbejde en årlig opgørelse over
antallet af ansøgninger om nyt personnummer, antallet af sager, hvor der tildeles nyt
personnummer og antallet af sager, hvor der gives afslag på tildeling af nyt person-
nummer. Det blev ligeledes tilkendegivet, at opgørelsen vil indeholde en redegørelse
for begrundelsen i den enkelte sag for tildeling af nyt personnummer henholdsvis af-
slag herpå.
Den første opgørelse over antallet af sager for perioden 1. april 2014
1. april 2015
blev afgivet den 13. maj 2015 til Folketingets Kommunaludvalg, og den anden opgø-
relse over antallet af sager for perioden 1. april 2015
1. april 2016 blev afgivet den 7.
juli 2016 til Folketingets Social- og Indenrigsudvalg.
Nærværende opgørelse indeholder i lighed med opgørelserne af 13. maj 2015 og 7.
juli 2016 indledningsvist generelle oplysninger om sagsbehandlingen i forbindelse
med ansøgninger om nyt personnummer som følge af identitetsmisbrug og dernæst
en opgørelse over antallet af anmodninger om nyt personnummer begrundet i identi-
tetsmisbrug.
I modsætning til de to tidligere opgørelser indeholder nærværende redegørelse ikke
en nærmere beskrivelse af sagerne. Med baggrund i, at reglerne nu har virket i 3 år,
er det fundet hensigtsmæssigt at overgå til en mere generel redegørelse og opgørel-
se.
1.
Af lovforslagets bemærkninger fremgår bl.a. følgende om sagsbehandlingen i for-
bindelse med ansøgninger om nyt personnummer som følge af identitetsmisbrug:
”Anmodning om tildeling af nyt personnummer vil
skulle indgives til Økonomi- og Indenrigsministe-
riet. Anmodningen skal være skriftlig og være ledsaget af fyldestgørende oplysninger og dokumenta-
tion til belysning af, at lovens betingelser er opfyldt, herunder at der har fundet et misbrug sted af
den pågældendes personnummer af den karakter, som er nævnt i den foreslåede bestemmelse. Der
1
Lovforslag nr. L 110 om ændring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling af nyt personnummer i
særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug samt ophævelse af markeringer i CPR om forskerbe-
skyttelse), Folketingsåret 2013-14
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 283: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra økonomi- og indenrigsministeren
1773584_0002.png
skal vedlægges dokumentation i form af brevveksling med virksomheder m.fl. om misbruget og dæk-
ning af tabet i den forbindelse, politianmeldelse af forholdet m.v.
Til brug for Økonomi- og Indenrigsministeriets afgørelse af, om der i et konkret tilfælde skal tilde-
les nyt personnummer, vil ministeriet kunne anmode politiet om en udtalelse om, hvorvidt misbruget
har været genstand for politimæssig efterforskning. Det sker med henblik på, at politiets behandling
af en sådan eventuel sag vil kunne indgå i ministeriets afgørelse af, om der kan tildeles nyt person-
nummer. En udtalelse vil bl.a. kunne indhentes til brug for Økonomi- og Indenrigsministeriets vurde-
ring af, om misbruget har fundet sted og med henblik på at belyse karakteren og omfanget af mis-
bruget, samt hvorvidt det kan antages at ville forhindre yderligere misbrug, at den berørte person
tildeles nyt personnummer.
Såfremt det ved indgivelsen af ansøgning om nyt personnummer er åbenbart, at lovens betingelser
ikke er opfyldt, vil Økonomi- og Indenrigsministeriet kunne afvise ansøgningen på det foreliggende
grundlag uden videre sagsbehandling. Tilsvarende vil gælde, hvis der ikke er vedlagt dokumentation
for misbruget i form af politianmeldelse og brevveksling med virksomheder m.fl. om identitetsmisbru-
get. Økonomi- og Indenrigsministeriet vejleder i den forbindelse ansøgeren om, hvilke oplysninger
og/eller dokumenter der mangler.”
2.
Om ministeriets sagsbehandling i disse sager kan generelt oplyses, at når en an-
søgning om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug modtages i ministeriet,
vurderes det først på baggrund af de modtagne oplysninger, om sagen kan undergi-
ves nærmere sagsbehandling, eller om sagen må afvises som åbenbar grundløs. Må
sagen anses for åbenbar grundløs, informeres ansøgeren om indholdet af reglerne,
og det meddeles ansøgeren, at ministeriet på det foreliggende grundlag må afvise
anmodningen om nyt personnummer som følge af, at der ikke er tilvejebragt den for-
nødne dokumentation for, at lovens betingelser er opfyldt.
Kan ansøgningen ikke anses for åbenbar grundløs, men må de i ansøgningen afgivne
oplysninger anses for så mangelfulde og utilstrækkelige, at der ikke er grundlag for at
indlede en egentlig sagsbehandling, orienteres ansøgeren om indholdet af reglerne og
de betingelser, der skal være opfyldt for, at nyt personnummer kan tildeles. Ministeriet
tilkendegiver i den forbindelse over for ansøgeren, at såfremt ansøgeren finder, at
vedkommende befinder sig i en situation, som er omfattet af den beskrevne lovæn-
dring, kan ansøgeren indgive en egentlig skriftlig ansøgning henholdsvis indsende
nærmere oplysninger herom bilagt de nødvendige dokumenter til belysning af misbru-
get af ansøgerens identitet, herunder personnummer. Det tilkendegives, at det bl.a.
drejer sig om oplysninger i form af politianmeldelse og brevveksling med virksomheder
og myndigheder vedrørende de krav m.v., der er gjort gældende mod ansøgeren i den
forbindelse.
I sager, hvor de modtagne oplysninger kan danne grundlag for en egentlig sagsbe-
handling, anmoder Økonomi- og Indenrigsministeriet ansøgeren om samtykke til at
indhente oplysninger fra politiet i det omfang, der er mulighed herfor. Baggrunden
herfor er, at politiets sagsbehandling kan medvirke til at dokumentere misbrugets ka-
rakter og omfang. Politiets efterforskning kan endvidere føre til, at en gerningsperson
sigtes og eventuelt tiltales, hvilket kan føre til, at det stedfundne misbrug må anses for
at være bragt til ophør for fremtiden.
Når der modtages svar fra politiet, vil sagen i nogle tilfælde kunne afsluttes umiddel-
bart ved, at der tildeles ansøgeren et nyt personnummer eller meddeles afslag herpå.
I nogle sager er der behov for at indhente yderligere oplysninger fra ansøgeren hen-
holdsvis politiet. Når sagen anses for tilstrækkeligt oplyst, træffer ministeriet afgørelse
i sagen. Afgørelsen vil gå ud på, at der tildeles ansøgeren et nyt personnummer hen-
holdsvis meddeles afslag herpå.
3.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har i perioden 1. april 2016 til 1. april 2017 mod-
taget 13 ansøgninger om nyt personnummer begrundet i identitetsmisbrug. Ministeriet
har i samme periode afsluttet 14 sager. I en af disse sager har ministeriet tildelt ansø-
geren nyt personnummer. I 7 sager er ansøgningen afvist på det foreliggende grund-
lag, idet det ved indgivelsen af ansøgningen var åbenbart, at lovens betingelser ikke
var opfyldt. I 3 sager har ministeriet meddelt ansøgeren, at sagen er henlagt som føl-
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 283: Opgørelse over antallet af sager om nyt personnummer i særlige tilfælde i forbindelse med identitetsmisbrug, fra økonomi- og indenrigsministeren
1773584_0003.png
ge af, at ansøgeren ikke har indsendt nødvendige oplysninger til belysning af sagen. I
3 sager har ministeriet efter nærmere sagsbehandling ikke fundet, at der var tilveje-
bragt den fornødne dokumentation for, at CPR-lovens betingelser for tildeling af nyt
personnummer var opfyldt.
5 sager er på nuværende tidspunkt verserende i ministeriet.
I en af de 5 verserende sager er sagen modtaget i ministeriet før 1. april 2015. Sagens
behandling er genoptaget, efter at sagsbehandlingen har været sat i bero i en periode
på modtagelse af oplysninger fra ansøgeren, og sagen beror nu på borgerens stilling-
tagen til, om borgeren ønsker at opretholde sin ansøgning.
I en anden af de 5 verserende sager er sagen modtaget i ministeriet efter 1. april
2015, men før 1. april 2016. I denne sag har ministeriet den 17. november 2016 an-
modet om yderligere oplysninger. Disse oplysninger er ikke modtaget. Ved brev af 22.
juli 2017 er borgeren anmodet om at oplyse, hvorvidt borgeren ønsker at opretholde
sin ansøgning, idet ministeriet i så fald har behov for yderligere oplysninger og doku-
mentation til belysning af sagen.
De øvrige 3 verserende sager er alle modtaget efter den 1. april 2016.
4.
Ved lov nr. 1564 af 13. december 2016 blev der som bekendt indført nye regler i
CPR-loven, hvorefter det med virkning fra den 1. januar 2017 er muligt for enhver, der
er fyldt 15 år, at få indsat en markering om kreditadvarsel i CPR med det formål at
forhindre identitetsmisbrug. Pr. 1. juni 2017 er 7.539 personer registreret med kredit-
advarsel i CPR.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll
3