Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 281
Offentligt
1772798_0001.png
Dagtilbud
med udvidede
åbningstider
- ET INSPIRATIONSKATALOG
UDARBEJDET AF KORA FOR BØRNE- OG SOCIALMINISTERIET
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0002.png
Inspirationskataloget
Af Katrine Nøhr,
projektleder i
KORA
BØRNE- OG SOCIALMINISTERIET
har bedt KORA udarbejde et inspirations-
katalog med eksempler på leksible tilbud om børnepasning til familier, hvor
forældrene har skæve arbejdstider. Kataloget er blevet til i forlængelse af en
kortlægning af dagtilbud med udvidede åbningstider i landets kommuner, som
KORA gennemførte i 2016. Kortlægningen viste, at der på landsplan er et be-
grænset udbud af tilbud, hvor børn kan blive passet aten, nat og i weekender.
Inspirationskataloget skal synliggøre og sprede erfaringer med at etablere
dagtilbud, der kan være med til at sikre en god sammenhæng mellem familie- og
arbejdsliv for de familier, som har behov for pasning uden for institutionernes og
dagplejernes almindelige åbningstider. Det er et behov, som kan være relevant
for forældre i mange forskellige erhverv. Det kan for eksempel være familien,
hvor far arbejder ofshore og er på arbejde lere døgn i træk, mens mor arbejder
som tjener om atenen, eller den enlige butiksansatte mor, sygeplejersken med
aten- og nattevagter eller lægeparret med døgn- og weekendvagter..
Kataloget beskriver gennem forskellige konkrete eksempler, hvordan pas-
ning om atenen, natten og i weekender kan organiseres, og hvordan kommu-
ner kan tilrettelægge alternativ pasning i forbindelse med lukkedage. I udvæl-
gelsen af de konkrete institutioner har vi vægtet tre kriterier: at tilbuddene har
eksisteret mindst to år og dermed høstet erfaringer med driten, at tilbuddene
giver forældrene markant udvidet åbningstid, og at eksemplerne er relevante i
forskellige kommunale sammenhænge. Vi har også hentet inspiration i Malmø.
Ved valg af eksempler på alternativ pasning har der været følgende kriterier:
at kommunen tilbyder pasning i lokalområdet, at pasning er med kendt perso-
nale, samt at forældrene bruger den alternative pasning. Det er centrale krite-
rier for, om det alternative pasningstilbud er attraktivt for forældrene. Kort-
lægningen i 2016 pegede netop på, at den alternative pasning i højere grad
benyttes i kommuner, der både tilbyder pasning i lokalområdet og med kendt
personale, end i kommuner, der kun tilbyder én eller ingen af delene. Vi har til-
stræbt, at tilbuddene varierer i forhold til størrelse og geograi. Samlet set in-
deholder kataloget inspiration fra fem kommuner i Danmark og én i Sverige.
Inspirationskataloget er baseret på interview med dagtilbudsledere, pædago-
gisk personale, forældre og ansatte i de kommunale forvaltninger. I hvert enkelt
tilbud beskriver vi løsninger og erfaringer, som ifølge de interviewede er centrale
for driten af tilbud med udvidede åbningstider og tilrettelæggelsen af alternativ
pasning. Kataloget indeholder ikke en evaluering af de udvalgte eksempler, lige-
som tilbuddenes generelle pædagogiske og organisatoriske rammer kun er be-
skrevet i det omfang, særlige vilkår og overvejelser gør sig gældende i relation til
den udvidede åbningstid. Derudover har vi samlet en række erfaringer med at til-
rettelægge tilbuddene, der går på tværs af de konkrete eksempler i kataloget.
Tak til de institutioner, kommunale forvaltninger og forældre, der har stillet
op til interview og casebesøg og bidraget med inspiration til kataloget.
Vi håber, at kataloget kan inspirere kommuner og institutioner, der ønsker at
arbejde med dagtilbud med udvidede åbningstider.
Udgiver:
KORA,
Købmagergade 22,
1150 København K.
+45 44 45 55 00
[email protected]
www.kora.dk
Udarbejdet af KORA
for Børne- og
Socialministeriet
Ansvarshavende
redaktør:
Mickael Bech
Redaktion:
Katrine Nøhr
[email protected]
Nanna Høygaard
Lindeberg
[email protected]
Gladis Johansson
[email protected]
Stefen Kruse Juul
Krahn
[email protected]
Graisk design:
Pernille Kleinert
Foto:
Cathrine Ertmann
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0003.png
Indhold
ERFARINGER
PÅ TVÆRS
Erfaringer på tværs af tilbuddene peger på ire
punkter, der er centrale for etablering og drit
af tilbud med udvidede åbningstider.
RÖNNENS
OB-FÖRSKOLA
En kommunal institution i Malmø, der tilbyder
døgnpasning 365 dage om året.
16
4
SKOVBRYNETS
BØRNEHUS
En integreret privatinstitution i Nyborg Kommune,
der tilbyder døgnpasning fra mandag til lørdag.
ALTERNATIV PASNING I
RANDERS KOMMUNE
Randers Kommune har politisk besluttet at tilbyde
alternativ pasning lokalt og med kendt personale.
6
18
BØRNEHUSET
LÆRKEREDEN
Kommunal døgnpasning på ad-hoc basis
i Mariagerjord Kommune.
ALTERNATIV PASNING I
NORDFYNS KOMMUNE
Nordfyns Kommune gennemfører altid alternativ
pasning i de samme institutioner og med kendt personale.
8
20
BØRNEHUSET
SØNDRE SKOVVEJ
En selvejende institution i tilknytning til Aalborg
Universitetshospital, der tilbyder leksibel døgnpasning.
SÅDAN HAR VI INDHENTET INSPIRATION
TIL KATALOGET
Om udvælgelse af cases, dataindsamling og analyse.
10
22
NATTFJÄRILENS
OB-FÖRSKOLA
En kommunal institution i Malmø, der har
åbent fra kl. 06 til 22 alle årets dage.
PROJEKTETS FØLGEGRUPPE
Gruppens opmærksomhedspunkter.
15
23
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0004.png
Erfaringer
på tværs
DE TILBUD
med udvidede åbningstider, der præsenteres
i dette katalog, er forskellige. Men der er også elementer,
der er fælles.
På tværs af tilbuddene ser vi, at det har betydning for
forældrenes valg, at hverdagen i en institution med udvidet
åbningstid giver barnet trygge rammer med færrest muli-
ge skit. Børnene skal ikke passes af skitende familiemed-
lemmer og barnepiger, når forældrene er på arbejde om af-
tenen eller natten.
En af de interviewede pædagoger, der arbejder om nat-
ten, fortæller, at hun ote møder den reaktion, at ”det er
synd, at børnene ikke skal sove i deres egen seng”. Hun og
forældrene har imidlertid et andet perspektiv: at institutio-
nen er det næstbedste, fordi børnene kun skal forholde sig
til – og sove – to steder.
Forældre i institutioner med aten- og døgnpasning,
hvor alle børn bruger den udvidede åbningstid, oplever det
som positivt, at børn og forældre er i samme situation. Der
bliver ikke set skævt til én som forælder, fordi man henter
sit barn sent på dagen. Og det opleves som positivt, at det
i børnegruppen er en del af hverdagen, at alle børn på skit
benytter den udvidede åbningstid.
På tværs af eksemplerne ser vi også en stor variation i
antallet af timer, de enkelte børn i gennemsnit bliver pas-
set om ugen. Det er imidlertid ikke erfaringen i de medvir-
kende institutioner, at børn, der anvender den udvidede åb-
ningstid, generelt tilbringer længere tid i institutionen end
de øvrige børn.
Fire opmærksomhedspunkter
Erfaringerne fra de syv tilbud peger på ire punkter, der
fremstår som centrale for en vellykket etablering og drit
af tilbud med udvidet åbningstid, og som kommuner og
institutioner med fordel kan have særlig opmærksom-
hed på, hvis de ønsker at etablere et tilbud med udvidet
åbningstid:
Kontinuitet og kvalitet for børnene
Fleksibilitet
Medarbejdernes erfaring og kompetencer
Efektiv ressourcestyring.
I præsentationerne af de enkelte tilbud i kataloget frem-
hæves eksempler på, hvordan man på forskellig vis har
arbejdet indgående med at inde gode løsninger på de ire
opmærksomhedspunkter. Hvert punkt er desuden uddy-
bet på næste side.
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0005.png
Kontinuitet og kvalitet for børnene
Både deltagende forældre og medarbejdere fremhæver, at
kontinuitet i hverdagen har stor betydning for børnenes
trivsel. Netop kontinuitet er baggrunden for mange forældres
valg af en institution med udvidet åbningstid frem for pas-
ning af forskellige familiemedlemmer eller barnepiger.
Kontinuitet handler blandt andet om børnenes relationer
til medarbejdere og andre børn. Forældrene peger på den
positive betydning af, at børnene er sammen med kendte
voksne, når de passes aten, nat og weekend, og at lere børn
i institutionen benytter den udvidede åbningstid. For det
første giver det børnene mulighed for at lege og opbygge
relationer til andre børn, når de er i institutionen aten, nat og
weekend. For det andet ønsker forældrene ikke, at deres barn
skal opleve at være den eneste, der er tilbage i institutionen,
når de øvrige børn er hentet.
Kontinuitet i forhold til børnenes deltagelse i pædagogi-
ske aktiviteter kan sikres ved, at aktiviteterne gentages på
forskellige tidspunkter, så børn, der er i institutionen uden for
almindelig åbningstid, også har mulighed for at deltage.
Kontinuitet handler også om de fysiske rammer. På tværs
af lere cases fremhæver medarbejdere og forældre, at
børnene trives, når pasning aten, nat og weekend foregår i
rammer, der er kendt fra pasning i dagtimerne.
Også ved alternativ pasning på lukkedage er behovet for
kendte voksne et vigtigt hensyn, ligesom vante eller kendte
fysiske rammer har betydning.
Medarbejdernes erfaring
og kompetencer
Medarbejdere, der er på arbejde aten, nat og weekend, har
i mindre grad mulighed for at søge sparring hos kolleger og
leder end de medarbejdere, der arbejder i dagtimerne. Der
kan derfor være behov for, at medarbejdere med vagter
aten, nat og weekend har en solid erfaring og kompetencer
og et godt kendskab til institutionen. Eventuelle vikarer kan
således med fordel være tidligere ansatte i institutionen.
Særligt i forhold til samarbejdet med forældre er erfa-
ringen, at det kan få en anden karakter med de familier, der
anvender de udvidede åbningstider, end med øvrige familier.
Det stiller andre krav til medarbejderne. I interviewene frem-
hæves blandt andet, at:
Forældre til børn, der spiser atensmad og sover i institu-
tionen, eterspørger i højere grad løbende information
om børnenes tid i institutionen, for eksempel i form af en
sms om, at barnet er faldet godt i søvn om atenen.
Medarbejderne oplever, at de kommer tættere på de
familier, der benytter den udvidede åbningstid, da de
passer børnene i en mere sårbar tid.
Alternativ pasning på lukkedage kræver også typisk en
tættere dialog med forældrene både i forberedelsen til
den alternative pasning og ved gennemførelsen af den, når
forældrene aleverer og henter deres børn.
Ressourcestyring
Fleksibilitet
Ud over behovet for den udvidede åbningstid har mange
forældre også behov for leksibilitet i forhold til løbende og
med kort varsel at kunne ændre tidspunkter for, hvornår
barnet er i institutionen – for eksempel at kunne ændre
og udskyde ahentningen med kort varsel. Det kan være
afgørende for sygehuspersonale, hvor en operation trækker
ud, eller for medarbejdere i restaurationsbranchen, der må
arbejde over på en aten med ekstra travlhed eller sygdom
blandt personalet. Det giver forældrene ro og tryghed at
vide, at deres børn er i trygge omgivelser, hvis de bliver for-
sinkede. Det er den leksibilitet, der gør, at de for eksempel
vælger at køre langt eter tilbuddet. Det kræver også stor
leksibilitet blandt de ansatte. Generelt har det personale,
der arbejder i de udvidede åbningstider, imidlertid aktivt
søgt tilbuddene. En motivation er for eksempel muligheden
for at arbejde med mange forskellige børn og forældre i de
udvidede tider, hvor man typisk samles på tværs af stuer,
og at få videre rammer for at placere sin egen arbejdstid.
Ledere og medarbejdere på tværs af institutionerne oplever
ikke i nævneværdigt omfang udfordringer i forhold til at få
medarbejderne til at udvise den fornødne leksibilitet
På tværs af de gennemførte interview bliver der peget på,
at udvidede åbningstider er omkostningsfulde, og at det
fordrer en stram planlægning at sikre en efektiv udnyttelse
af personaleressourcerne.
I både tilbud med udvidede åbningstider og tilbud om
alternativ pasning på lukkedage er en tæt, løbende dialog
med forældrene om konkrete pasningsbehov en forudsæt-
ning for en efektiv drit.
I alle institutionerne med udvidede åbningstider beder
man forældrene angive deres behov en vis periode frem, så
man kan tilrettelægge en hensigtsmæssig bemanding og
give medarbejderne en vagtplan. I alle institutionerne er det
samtidig muligt for forældrene at justere pasningsbehovet,
hvis deres arbejdstider ændrer sig. Det fordrer stor leksibili-
tet i personalegruppen.
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0006.png
Skovbrynets Børnehus
– en privatinstitution med døgnåbent
Særlige faktorer
for etablering af en
privatinstitution
Etableringen af en privatinstituti-
on kræver en række godkendelser
fra den enkelte kommune af byg-
ninger, normeringer, økonomiske
forhold mv. Erfaringen fra Nyborg
er, at processen med godkendelse
kan strække sig over en længere
periode.
I Nyborg Kommune gav
henvendelsen om at åbne en
privatinstitution med døgnåbent
anledning til en række principielle
drøtelser i det politiske udvalg,
eksempelvis retningslinjer for, hvor
mange timer ugentligt børn må til-
bringe i dagtilbud, og bemanding i
den udvidede åbningstid.
Erfaringen er, at det er vigtigt,
at parterne går i dialog tidligt
i processen og gerne holder et
indledende møde. Her kan kom-
munens medarbejdere orientere
privatinstitutioner om proces og
krav for godkendelse. Det skaber
en smidig proces og giver initiativ-
tagerne til institutionen et billede
af godkendelsesprocessens forløb.
SKOVBRYNETS BØRNEHUS
i Nyborg Kommune er en privatinstitution, der
blev etableret i 2013. Institutionens leder og ejer har gennem en årrække
arbejdet som pædagog i kommunale daginstitutioner og erfarede her, at
forældre med skitende og skæve arbejdstider havde vanskeligt ved at få
deres arbejdstider til at hænge sammen med institutionernes åbningstider.
På den baggrund besluttede hun at oprette en daginstitution med udvidede
åbningstider.
Da institutionen åbnede, var den godkendt til 20 vuggestuepladser og 35
børnehavepladser. Ved opstarten var ire af børnehavepladserne besat. I dag
er antallet af børnehavepladser udvidet til 40, og der er venteliste til instituti-
onen. Der er ikke krav om, at forældrene kan dokumentere et arbejdsbetinget
behov for pasning uden for almindelig åbningstid.
Institutionens almindelige åbningstid er mandag til fredag fra kl. 06 til 17 li-
gesom i Nyborg Kommunes kommunale dagtilbud. Ifølge Skovbrynets Børne-
hus kan forældrene tilkøbe supplerende moduler for pasning tidlig morgen, af-
ten, nat og lørdag. Institutionen åbner kl. 05 mandag morgen og lukker først
igen lørdag etermiddag kl. 16. I foråret 2017 gjorde syv-ni børn brug af de ud-
videde åbningstider, primært frem til kl. 20 og om lørdagen.
PÆDAGOGISKE RAMMER
Børn, der skal være i institutionen aten eller nat, møder ote lidt senere
end øvrige børn. For at forhindre, at det bliver vanskeligt for disse børn at
indgå i institutionens børnefællesskaber, har medarbejderne særligt fokus
på at hjælpe dem ind i legene. I nogle tilfælde opfordres forældrene til at
lade børnene møde tidligere end det egentlige pasningsbehov, så de kan
deltage i planlagte fællesaktiviteter som ture og temadage.
Ud på etermiddagen trækker de medarbejdere og børn, der skal være sam-
men i institutionen aten eller nat, ind i det af institutionens lokaler, som an-
vendes om atenen og natten – medmindre børnene er optagede af aktivite-
ter andre steder i institutionen.
Der er forskel på de pædagogiske aktiviteter i den ordinære og i den udvide-
de åbningstid. I den udvidede åbningstid har aktiviteterne en mere hjemlig
karakter med større fokus på hyggelige måltider, mere stille aktiviteter som
læsning frem til sengetid samt mindre ture og udlugter lørdag. Medarbej-
derne har samme fokus på at understøtte børnenes udvikling og læring, som
i den almindelige åbningstid, og arbejder fx med at understøtte børnenes
selvhjuplenhed og sproglige udvikling.
Børnene kan ifølge de kommunale retningslinjer være i institutionen op til 60
timer om ugen.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0007.png
PLANLÆGNING OG ORGANISERING
Personalet skites til at arbejde atener, nat og i weekender. Nattevagten
Når medarbejderne ikke nødvendigvis er i institutionen samtidig, er der risi-
ko for, at der ikke sker en tilstrækkelig videndeling mellem pædagogerne om
det enkelte barn eller den pædagogiske praksis i institutionen. I Skovbrynets
Børnehus er tilgangen til at løse denne udfordring, at:
aløser atenvagten kl. 22, mens børnene sover.
Ressourcestyring
Forældrenes behov for pasning
aten, nat og lørdag varierer fra
uge til uge og måned til måned i
takt med forældrenes vagtplaner.
Derfor er det en central opgave
for institutionens leder løbende
at sikre, at der er tilstrækkelige
medarbejderressourcer til at imø-
dekomme pasningsbehovet – og
omvendt, at der ikke er for mange
medarbejdere på arbejde. Det sker
gennem tæt dialog med forældre-
ne, der skal angive deres planlagte
pasningsbehov to måneder frem.
Forældrene kan løbende justere
behovet, hvis deres arbejdstider
ændrer sig. Men erfaringen er, at
en langtidsplanlægning sikrer en
bedre ressourceudnyttelse.
Både leder og medarbejdere
peger på, at leksibilitet blandt
medarbejderne er en forudsæt-
ning for at imødekomme forældre-
nes skitende behov for pasning
uden for almindelig åbningstid.
personalet overleverer information og særlige opmærksomheder omkring
børnene og deres dag i en logbog. Informationerne bruges både, når for-
ældrene henter barnet, og i tilrettelæggelsen af dagen og den pædagogi-
ske praksis
aholde ugentlige teammøder, hvor alle deltager, også selvom de måske
aholde personalemøde hver 14. dag.
har fri den dag
Kontinuitet og
kvalitet for børnene
Det kan være en planlægnings-
mæssig udfordring at sikre
kontinuitet for børnene i form af
kendte pædagoger i den udvidede
åbningstid. Når Skovbrynets Bør-
nehus skal bemande aten-, nat- og
lørdagsmoduler, skeler man så vidt
muligt til, at medarbejdere, som
barnet er sammen med i daglig-
dagen, kan være tilstede i den
udvidede åbningstid.
Det lokale, der anvendes om
atenen, bliver også brugt i løbet
af dagen. Det er indrettet med en
køkkenregion, borde til frokost og
atensmad samt legekroge. Børnene
sover i et andet rum, hvor der slås
senge ud til børnene. Rummet
anvendes i løbet af dagen til ophold.
Leder og medarbejdere oplever, at
de kendte fysiske rammer bidrager
til mere trygge børn ved natpasning.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0008.png
Børnehuset Lærkereden
– ad hoc-pasning i Hadsund
MARIAGERFJORD KOMMUNE
har siden 2015 tilbudt
døgnpasning i Børnehuset Lærkereden. Institutionen
ligger centralt i Hadsund by og har rammer, der passer til
både små og større børn.
Børnehuset Lærkereden tilbyder døgnpasning 365 dage
om året, men er et ad hoc-baseret tilbud, der kun holder
åbent uden for almindelig åbningstid, når forældre angi-
ver et behov. Tilbuddet kan benyttes fra 17.00-6.30. Indtil
videre har en enkelt familie benyttet tilbuddet fem gange
i op til tre timer. Eterspørgslen har været mindre end for-
ventet, men kommunen forventer, at den vil stige i de kom-
mende år.
Mariagerjord etablerede tilbuddet for at være attrak-
tiv som en bosætterkommune, der kan hjælpe børnefamili-
er til større leksibilitet i hverdagen. Hadsund er en tidligere
industriby, men mange industrier er lukket, og i dag er Had-
sund en pendlerby. Hadsund ligger mellem Aalborg og Ran-
ders og tæt på Hobro. Når det nye Aalborg Universitetsho-
spital i Aalborg Øst er bygget færdigt, vil det tage under en
halv time at køre dertil. Kommunens forventning er, at et
tilbud om døgnpasning blandt andet kan tiltrække nye bor-
gere blandt de ansatte på hospitalet, og at tilbuddet tjener
sig selv hjem ved at trække lere skatteydere til kommunen.
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0009.png
PLANLÆGNING OG ORGANISERING
Børn, der går i daginstitution i en af de ire andre
institutioner i Hadsund by, vil blive hentet i deres faste
institution af den medarbejder, der skal passe dem.
Hvis barnet skal overnatte, vil det blive aleveret igen i
sin faste institution næste morgen.
PÆDAGOGISKE RAMMER
Døgnpasningen foregår som udgangspunkt i børnehu-
sets køkken-alrum, hvor der er industrikøkken, spise-
bord, sofa og jernsyn. Det er et stort rum med plads til
senge til 5-10 børn.
Forældre til børn i kommunens øvrige institutioner skal
selv sørge for transport til eller fra Børnehuset Lærkere-
den, og de kan tidligst alevere kl. 17 og skal senest hen-
te kl. 6.30. Det kan være en udfordring, hvis man for ek-
sempel skal møde på en atenvagt kl. 16. Der er endnu
ingen forældre med børn i en af institutionerne uden for
Hadsund by, der har benyttet døgnpasningen, og kom-
munen er bevidst om, at de tidsmæssige rammer kan
være én af årsagerne.
Tanken er, at døgnpasningen skal være så hjemlig som
mulig og fastholde børnenes normale døgnrytme. Bør-
nene inddrages i madlavningen, de læser historier, ser
jernsyn og smører madpakker til næste dag, hvis de
skal overnatte. Hentes børnene inden sengetid, kan de
få nattøj på og børstet tænder, før deres forældre hen-
ter dem.
I døgnpasningen er man ikke garanteret en kendt vok-
sen, hvilket kunne gøre tilbuddet mere attraktivt for
børn og forældre. Men kommunen har sikret, at børnene
på forhånd kan besøge institutionen for at øge tryghe-
den for børnene. Antallet af voksne vil være ahængigt
af antallet af børn og deres alder.
For at kunne bruge døgnpasningen skal forældre doku-
mentere et arbejdsbetinget pasningsbehov inden for
tidsrummet 17.00-6.30. Tilmelding foregår skritligt og
skal ske senest 15 dage før pasningsbehovet.
Det er en leksibel ordning, som skal bygges op omkring
familiernes ønsker. Den pædagogiske leder i Børnehuset
Det er medarbejdere i de fem institutioner i Hadsund,
Lærkereden ringer til forældrene og ataler nærmere.
der er tilknyttet døgnpasningen. Mange er deltidsansat-
te og har derfor mulighed for at arbejde nogle ekstra ti-
mer. Det er frivilligt, om man vil tilknyttes, og det har
endnu ikke været et problem at få medarbejdere til at
træde til.
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0010.png
Børnehuset Søndre Skovvej
– et døgnåbent tilbud i tilknytning til et hospital
BØRNEHUSET SØNDRE SKOVVEJ
er en selvejende insti-
tution beliggende ved Aalborg Universitetshospital.
Institutionen har plads til 23 børn i vuggestuen og 32 i
børnehaven. Ansatte ved Aalborg Universitetshospital har
fortrinsret til størstedelen af pladserne. Institutionen blev
etableret som et døgnåbent tilbud i 1994 og er den eneste
institution i kommunen, der tilbyder døgnpasning.
Baggrunden for at etablere tilbuddet om døgnpasning
var institutionens tidligere erfaringer om, at mange børn af
forældre med skitende arbejdstider var utrygge, oplevede
mange skit og sjældent ik mulighed for at holde en normal
weekend med hele familien. En undersøgelse blandt ansatte
på hospitalet viste desuden, at de eterspurgte døgnpasning.
Siden etableringen er antallet af pladser udvidet, og der er
venteliste til tilbuddet.
Institutionens almindelige åbningstid er mandag til tors-
dag kl. 6.30-16.45 og fredag kl. 6.30-16.30. Institutionen hol-
der derudover døgn- og weekendåbent alle årets dage med
undtagelse af den 24. og 31. december.
Begge forældre eller den enlige forælder skal kunne do-
kumentere et arbejdsbetinget behov for pasning uden for al-
mindelig åbningstid for at få en plads i institutionen. Den ud-
videde åbningstid kan derudover kun benyttes, hvis der et
arbejdsrelateret behov.
Der er fast børn, der bliver passet i den udvidede åbnings-
tid fra 16.45 til 6.30. Antallet af børn om atenen og natten
varierer meget, men typisk er der tale om 5 til 12 børn i alde-
ren 0-6 år. Kun få dage om året er der ingen børn i den udvi-
dede tid.
Alle forældre skal betale døgntaksten, uanset hvor me-
get de benytter tilbuddet. Det er ifølge forældre en relativt
høj takst, hvis man kun i begrænset omfang har brug for
døgnpasning, og den kan være for dyr eksempelvis for den
enlige sygeplejerske. Skal tilbuddet løbe rundt økonomisk,
er erfaringen, at alle børn skal have behov for udvidet tid,
og at der skal være så mange indskrevne børn, at der i gen-
nemsnit er behov for minimum 15 døgnpladser.
Er forældrene på barselsorlov, kan børnene ikke benytte
den udvidede åbningstid, og derfor betales almindelig vug-
gestue- eller børnehavetakst.
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0011.png
PLANLÆGNING OG ORGANISERING
Institutionens vagtplan er struktureret, så alle pædagoger inden for et syv
ugers vagtskema både har natte- og weekendvagter. Formålet med denne
organisering er at understøtte, at alle medarbejdere har gode rammer for
kollegial sparring, kender hinanden og børnene, samt at sikre gode betin-
gelser for at skabe kontinuitet for børnene.
Kontinuitet og
kvalitet for børnene
Institutionen søger at understøt-
te, at den enkelte familie kan ska-
be en sammenhængende hverdag
trods skæve arbejdstider. Derfor
er det for eksempel muligt at:
Institutionen har prioriteret, at alle medarbejdere er uddannede pædago-
ger. Institutionen bruger også faste vikarer for at sikre, at børnene kender
Forældre kan hente deres børn
Forældrene kan putte deres
på alle tidspunkter af døgnet.
barn alene i et af soverumme-
ne, inden de tager på arbejde,
og komme og overnatte
sammen med barnet, når de
De pædagoger, der er på arbejde om natten, møder fra kl. 14 til kl. 9 næste
dag. Dermed kan de tage imod børn, der bliver aleveret om etermiddagen,
nå at hilse på de børn, der er blevet aleveret tidligere, og få en overleve-
ring om børnenes dag fra de andre pædagoger. Det betyder også, at børn i
natpasning bliver puttet og vækket af de samme voksne.
vikarerne, og at vikarerne kender institutionen og rytmen.
Der er som udgangspunkt én voksen fra børnehaven og én fra vuggestuen
på arbejde om atenen, så både små og store børn er sammen med en kendt
Børn og forældre kan ringe
Forældrene kan tilbringe
sammen og sige godnat.
fritid sammen med barnet i
institutionen og for eksempel
gå ture og spise atensmad
sammen. Forældre med lere
nattevagter i træk og lang
transporttid kan have vanske-
ligt ved at nå hjem og holde fri
med barnet inden næste vagt.
I de tilfælde kan de være sam-
men i institutionen, så barnet
får færre skit.
har afsluttet en vagt.
Første gang et barn overnatter i institutionen, overnatter barnets kontakt-
Forældrene skal angive deres pasningsbehov i den udvidede åbningstid en
måned frem. Der er ikke noget lot over antallet af timer, barnet må være i
institutionen, men man ser på barnets trivsel og går i dialog med forældre
om at inde et passende omfang, Nogle børn er der i lang tid ad gangen,
for eksempel fra fredag morgen til mandag etermiddag. Børn, som bruger
døgn- og weekenddelen, holder typisk weekend på hverdage.
pædagog også.
voksen.
Forældre opfordres til at udfyl-
de en bog om barnet, hvor
for eksempel putteritualer
beskrives.
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0012.png
Ressourcestyring
og leksibilitet
En del af forældrene har behov for
en høj grad af leksibilitet også i
den udvidede åbningstid. For ek-
sempel kan ansatte på sygehuset
blive forsinket i forhold til at hente
til atalt tid, hvis en operation
trækker ud. Institutionens erfaring
er, at følgende kan bidrage til
at imødekomme behovet for
leksibilitet og optimere brugen af
personaleressourcer:
PÆDAGOGISKE RAMMER
I institutionens almindelige åbningstid er der typisk musiksamling om mor-
genen, udeaktiviteter om formiddagen og forskellige pædagogiske aktivite-
ter om etermiddagen. Institutionen har fokus på den udfordring, at der kan
være behov for at styrke relationer mellem børnene, fordi de ikke altid er til
stede på samme tid. Man prøver at styrke disse relationer ved blandt andet
at lave aktiviteter på tværs af stuer og aldersgrupper.
Institutionen er i to plan og består af ti lejligheder, som tidligere har været
anvendt som vagtboliger. Det er primært vuggestuens lokaler og køkken-al-
rum, der anvendes uden for den almindelige åbningstid. For vuggestue-
børnene er de fysiske rammer derfor velkendte. Børnehavebørnene kender
typisk rammerne fra dengang, de selv gik i vuggestuen. Medarbejderne ople-
ver, at det er vigtigt for børnehavebørnene, når børnehaven lukker, at de kan
gå ovenpå, så dagen i børnehaven afrundes.
Ekstra mad i institutionen til
uforudsete behov, så børnene
kan blive og spise, selvom de
Hvis pasningsbehov ændrer
sig i forhold til det atalte, kan
børnene mandag til fredag
inden kl. 12 meldes til eller fra
døgnpasning samme dag og
senest fredag kl. 16.30 til eller
fra pasning i weekenden
nalegruppen, hvor eksempelvis
personalets nattevagt omlæg-
ges til dagtimer, hvis ingen
børn er skrevet på til natten.
ikke er meldt til på forhånd
I de rum, som anvendes til døgnpasningen, er der – ud over køkken-alrum –
badefaciliteter og en dagligstue med jernsyn. Der er soveplads til otte-ni
børn. Hvis lere skal overnatte, henter man madrasser fra børnehaven. De
store børn får som udgangspunkt selv lov til at bestemme, hvilke børn de
gerne vil sove med.
Ataler om leksibilitet i perso-
I den udvidede åbningstid har aktiviteterne en mere hjemlig karakter:
Børnene er med i køkkenet, ser tv i dagligstuen, kommer i bad, får nattøj
Der er tættere kontakt til barnet i den sårbare puttetid, og hvis de vågner
I weekenden kan børnene godt gå rundt i deres nattøj i institutionen, og
børn og personale kan tage på mindre ture til for eksempel Aalborg Zoo.
om natten
på og læser godnathistorie
12
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0013.png
13
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0014.png
Inspiration
fra Sverige
Rammer for daginstitutioner og
tilbud til børn og familier i Malmø
I SVERIGE
er driten af daginstitutioner ligesom i Dan-
mark en kommunal opgave. Men for eksempel organise-
ring og økonomiske rammer adskiller sig på nogle punkter
fra de danske. Det gælder også i Malmø.
Malmø Kommune er inddelt i seks distrikter, som igen er
inddelt i områder. Institutionerne i hvert enkelt område har
én overordnet leder (förskolechef), og hver institution har
en daglig leder (biträdende förskolechef). Det svarer til den
danske model med områdeledelse.
Svenske forældre har barselsorlov til og med barnets
etårsfødselsdag, og Malmø Kommune tilbyder derfor først
institutionsplads fra den dag. Forældre på barselsorlov til-
bydes derudover som udgangspunkt 15 timers pasning om
ugen til ældre søskende. Børn, hvis forældre ikke er i be-
skætigelse, tilbydes 30 timer om ugen.
Kommunen har i alt ca. 250 daginstitutioner (försko-
ler). Samtlige institutioner holder åbent på hverdage fra kl.
06.15 til kl. 17.30 og ved behov frem til 18.30. Derudover
har hvert distrikt en daginstitution med udvidet åbningstid
(OB förskole). Fem af disse institutioner har åben fra kl. 6
til kl. 22, mens én har døgnåbent. De seks institutioner har
åbent alle årets dage. Børnene kan som udgangspunkt be-
nytte institutionerne i det tidsrum, forældrene er på arbej-
de og transporterer sig til og fra arbejde.
I 2017 er i alt ca. 17.300 børn i alderen 0-6 år indskrevet
i daginstitution i Malmø Kommune. Heraf er ca. 330 børn
i institutioner med udvidet åbningstid fra kl. 6 til kl. 22, og
37 børn er i kommunens døgnåbne institution. Et barn kan
kun skrives op til daginstitution med udvidede åbningsti-
der, hvis begge forældre eller den enlige forælder har arbej-
de uden for almindelige åbningstider. Forældre betaler ikke
ekstra for den udvidede åbningstid.
Malmø Kommune modtager i 2017 4,1 mio. SEK i statstil-
skud til udvidede åbningstider i kommunens institutioner.
14
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0015.png
Nattjärilens OB-förskola
- atenpasning i Malmø
NATTFJÄRILENS OB-FÖRSKOLA
er en kommunal daginstitution, der har
åben kl. 6-22 alle årets dage.
Institutionen har hat udvidede åbningstider siden 2012. Udvidelsen skete
på institutionsledelsens initiativ, fordi leder og medarbejdere oplevede, at
en gruppe af institutionens forældre havde behov for udvidede åbningstider.
Det gælder blandt andet forældre, der arbejder i butik eller pendler til job, for
eksempel i Danmark. På baggrund af en henvendelse fra institutionen gav for-
valtningen tilladelse og inansiering til en udvidelse af åbningstiden. Institutio-
nen har i alt 50 pladser til børn i alderen et til seks år. På interviewtidspunktet
var der hver dag børn i institutionen frem til kl. 20 og lere gange ugentligt
helt frem til lukketid. I weekenderne er der typisk mellem 4 og 12 børn.
Medarbejdernes erfa-
ring og kompetencer
Der er af sikkerhedshensyn altid
mindst to medarbejdere på arbejde
i institutionen. Bruger man vikarer
om atenen, er det kun vikarer, der
tidligere har arbejdet fuld tid i insti-
tutionen. Det er en ledelsesmæssig
prioritering at sikre, at medarbejder-
ne har en solid erfaring at trække på
og kender institution og børn godt.
PLANLÆGNING OG ORGANISERING
Medarbejderne indgår i en fast vagtplan, der dækker 12 uger ad gangen:
Nogle medarbejdere arbejder kun i weekenden og om atenen
Medarbejdere, der arbejder om atenen, møder kl. 13.30
Vagtplanen sikrer et overlap mellem medarbejderne, som gør det muligt
Forældrenes vagtplaner betyder, at behovet for pasning varierer fra uge til
Institutionens leder er i løbende dialog med forældrene
Forældrene skal angive deres planlagte pasningsbehov en måned frem
De kan løbende justere planen, hvis der bliver behov for det
Ordningen kræver leksibilitet blandt medarbejderne.
uge og måned til måned:
at overlevere information om børnene.
Kontinuitet og
kvalitet for børnene
De børn, der anvender den
udvidede åbningstid, er samlet i
en gruppe. Det er både medarbej-
dernes og forældrenes erfaring, at
det skaber en positiv dynamik, når
børnene kender de andre børn, der
bliver passet aten og weekend, fra
dagtimerne. Forældrene frem-
hæver det også som positivt, at
børnene kan blive i institutionen i
stedet for at blive passet af familie
eller barnepiger, når forældrene er
på arbejde om atenen.
der skal tilbringe atenen eller
natten i institutionen og derfor
møder senere, går glip af formid-
dagens pædagogiske aktiviteter.
Derfor gentages formiddagens
pædagogiske aktiviteter ote
om etermiddagen. Når der er
særlige aktiviteter eller arrange-
menter, opfordres forældrene
til at lade børnene komme i
institution, selvom de ikke har et
pasningsbehov. Det sker for at
skabe sammenhæng for børnene.
dokumentation af de pædagogi-
ske aktiviteter og har fokus på at
hænge forskellige genstande og
produktioner fra temauger op i
institutionen. Dermed kan børn,
der ikke har været med, se, hvad
den øvrige børnegruppe har ar-
bejdet med, og pædagogerne kan
fortælle om aktiviteterne.
I den udvidede åbningstid arbejdes der ikke med pædagogiske aktiviteter
på samme vis som i den ordinære åbningstid. Ambitionen er i højere grad
at komplementere hjemlige aktiviteter. Om atenen spiser børn og voksne
atensmad, ser jernsyn, børster tænder og læser godnathistorie, og af-
hængigt af, hvornår på atenen børnene bliver hentet, lægges de eventuelt
til at sove. I weekenderne er der også i højere grad tale om aktiviteter i stil
med dem, der ville inde sted i hjemmet. Det kan være at tage på små ture
eller at inddrage børnene i praktiske opgaver som småindkøb.
En udfordring kan være, at børn,
Institutionen arbejder med
15
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0016.png
Rönnens OB-förskola
– døgnpasning i Malmø
RÖNNENS FÖRSKOLA
er en kommunal daginstitution,
som holder døgnåbent. Lokalpolitikerne gav tilladelse og
inansiering til at udvide Rönnen Förskolas åbningstid, så
det siden 2012 har det været muligt at benytte institutio-
nen hele døgnet alle årets dage.
Beslutningen blev blandt andet trufet på baggrund af,
at en gruppe forældre i Malmø gjorde opmærksom på et
arbejdsrelateret behov for at få passet deres børn aten,
nat og weekender. Det drejede sig blandt andet om foræl-
dre ansat på teater.
Institutionen har i alt 127 pladser til børn i alderen et til
seks år. På interviewtidspunktet var 40 børn tilmeldt nat-
pasning. Heraf havde 22 børn anvendt tilbuddet i årets før-
ste ire måneder.
PLANLÆGNING OG ORGANISERING
Forældrene skal angive deres pasningsbehov to uger frem:
Pasningen kan justeres løbende, hvis deres arbejdstider ændrer sig.
Både leder og medarbejdere i institutionen peger på, at leksibilitet blandt
medarbejderne er en forudsætning for at imødekomme skitende behov
for pasning.
Medarbejderne i Rönnen Förskola har faste arbejdstider:
Nogle medarbejdere har fast vagt dag, aten eller nat. Børn der bliver
passet i for eksempel atentimerne vil således møde medarbejdere, der fast
Atenvagt møder fra kl. 11 til kl. 21.
Nattevagt møder fra kl. 19 til 07.
Alle vagter lapper over for at sikre overlevering af information om børnene
Af sikkerhedshensyn er der altid mindst to ansatte på arbejde.
fra den ene medarbejder til den anden døgnet igennem.
arbejder om atenen.
PÆDAGOGISKE RAMMER
I dagtimerne er børnene inddelt i mindre grupper, og hver medarbejder er
Kl. 18 går de børn og medarbejdere, der skal være i institutionen om ate-
nen og natten, sammen til de lokaler, der benyttes om atenen. Lokalerne
ligger på første sal i institutionen. Flere af rummene anvendes i løbet af
dagen af børn og voksne i institutionen. Børnenes soverum anvendes
ikke fast i dagtimerne. I institutionen har man dog prioriteret at anskafe
sammenklappelige senge, der gør det muligt at anvende sovearealerne til
andre formål om dagen, og man har prioriteret skabsplads i tilknytning til
sovearealet, hvor børnene kan have deres nattøj, bamser mv.
ansvarlig for en af børnegrupperne.
De børn, der skal være i institutionen om natten, bliver ote aleveret rela-
tivt sent. De skal dog senest aleveres kl. 18.30, så de kan deltage i atens-
maden og det sociale fællesskab om atenen. Medarbejderne har et særligt
fokus på at hjælpe børn, der møder senere end øvrige børn, ind i legene.
16
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0017.png
Børn, der har overnattet i institutionen, hentes ote igen ved 15-tiden
næste dag, hvor forældrene har hat mulighed for at sove eter deres nat-
arbejde. Nogle forældre har fri sent om atenen eller tidligt om morgenen
og kan have et ønske om at hente deres børn, når de får fri. Af hensyn til
børnenes søvn har institutionen imidlertid valgt, at det ikke er muligt at
hente mellem kl. 22 og 6.
Kontinuitet og
kvalitet for børnene
Institutionen har fokus på at
forberede de børn, der skal passes
aten og nat, på, hvilke voksne og
børn de skal være sammen med
eter almindelig åbningstid. Det
noteres hver dag på en tavle, hvil-
ke børn der skal være i institutio-
nen om atenen og natten, så alle
medarbejdere har overblik over
det. De medarbejdere, der skal
være på arbejde om atenen, taler
i løbet af dagen med børnene om,
at de skal være sammen i instituti-
onen om atenen.
Børn, der skal tilbringe atenen eller natten i institutionen og derfor møder
senere, er ikke altid til stede ved formiddagens pædagogiske aktiviteter.
For at undgå, at enkelte børn systematisk ikke deltager i pædagogiske
aktiviteter, noterer medarbejderne, hvilke børn der deltager. Ote gentages
formiddagens pædagogiske aktiviteter om etermiddagen, så børn, der er
mødt senere, har mulighed for at være med.
Ved atensmaden taler pædagogerne med børnene om dagen, der er gået,
og eter atensmaden er der typisk mere stille aktiviteter som højtlæsning,
I weekenderne gennemføres pædagogiske aktiviteter og eksempelvis
projektarbejde på tilsvarende vis som mandag til fredag i den ordinære
åbningstid.
Da institutionen altid er åben, er pædagogerne særligt opmærksomme på,
at børnene ikke tilbringer for meget tid i institutionen. Oplever personalet,
at børn er mere i institutionen, end forældrenes arbejde tilsiger, drøter de
det med forældrene. Det pædagogiske udgangspunkt er, at børn har brug for
fritid i hjemmet med forældrene.
inden børnene lægges til at sove.
17
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0018.png
Alternativ pasning
på lukkedage
NÆSTEN ALLE LANDETS KOMMUNER
holder lukkedage
i daginstitutioner på tidspunkter, hvor der erfaringsmæs-
sigt er få børn i institutionerne. Lukkedage er deineret
som hverdage, hvor et dagtilbud (institution eller enhed/
afdeling) holder helt eller delvist lukket. Med hverdage
menes alle dage undtagen lørdage, søndage og helligdage
samt grundlovsdag og juleatensdag.
Lukkedage må kun aholdes, når fremmødet af børn er
lavt, det vil sige på dage, hvor mange børn holder fri fra de-
res institution. Det kan for eksempel være dage i sommer-
ferien, mellem jul og nytår eller fredag eter Kristi himmel-
fartsdag.
Ifølge dagtilbudsloven skal kommunerne tilbyde alter-
nativ pasning i en venskabsinstitution eller lignende til de
børn, hvis institutioner holder lukket.
Ikke alle kommuner aholder lukkedage. De kommuner,
der gør, organiserer den alternative pasning på forskellig
vis. Vi har set på to kommuner: Randers og Nordfyns. Beg-
ge tilbyder alternativ pasning med kendt personale i lokal-
området, og pasningen benyttes af en større andel af for-
ældrene, end det generelt er tilfældet i landets kommuner.
De to kommuner er udvalgt, fordi netop pasning i lokalom-
rådet og med kendt personale kan være afgørende for, om
forældre gør brug af den alternative pasning eller føler sig
nødsaget til at inde andre løsninger.
18
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0019.png
Alternativ pasning i
Randers Kommune
RANDERS KOMMUNE
har politisk besluttet, at der arrangeres alternativ pas-
ning i et mindre antal institutioner, hvis 40 procent eller derunder af børnene
ventes at møde ind.
Det er også politisk besluttet, at der altid er kendt personale med fra barnets
faste institution for at skabe tryghed for børn og forældre.
Kontinuitet og
kvalitet for børnene
Det er politisk bestemt, at den
alternative pasning i Randers
Kommune skal være med kendt
personale for at skabe tryghed
for børn og forældre. Børnene ser
et kendt ansigt. Forældrene ved,
at personalet kender deres børn,
og kan tale med dem på forhånd
om for eksempel børnenes behov,
mødetider eller ahentning. Per-
sonalet vil typisk også sparre med
kollegaer, hvis de skal have børn
med fra andre stuer. Det tilstræ-
bes at have samme personale i den
alternative pasning i dagene op til
påske og mellem jul og nytår for
at sikre mest mulig kontinuitet for
børnene.
ORGANISATORISKE RAMMER
Randers Kommunes daginstitutioner er inddelt i fem distrikter. Alternativ
pasning foregår inden for de enkelte distrikter, og planlægningen varetages
decentralt. Typisk vil den alternative pasning foregå i en integreret instituti-
on centralt i det enkelte distrikt.
Alternativ pasning på enkeltstående dage adskiller sig ikke fra sommerferieu-
gerne. Det skyldes blandt andet, at de færreste børn er i alternativ pasning
i to hele uger i sommerperioden, hvor personalet også typisk kun er der en
uge ad gangen.
Der er typisk tilmeldt lere børn fra den institution, hvor den alternative pas-
ning inder sted, end fra de andre institutioner.
PÆDAGOGISKE RAMMER
De pædagogiske ledere har på tværs af institutionerne ansvaret for at
tilrettelægge den alternative pasning, og der er altid en pædagogisk leder
Ressourcestyring
Midler til feriepasningen indes
inden for de enkelte distrik-
ters overordnede økonomiske
ramme. Forældrenes behov
for feriepasning afdækkes via
intranettet. Der er forskellig
frist alt eter, om det er enkelte
lukkedage eller i sommerferien.
Medarbejdere følger op, hvis
forældrene ikke har svaret
inden fristen.
om, at børnene skal møde en
kendt voksen, er det afgørende
for vagtplanlægningen, hvor-
vidt der er børn fra en insti-
tution, der skal i feriepasning
eller ej. Er der tilmeldt børn fra
både børnehave og vuggestue
i en integreret institution, skal
der være en voksen fra hver af
afdelingerne.
arbejdere varetager feriepas-
ningen på skit. Det samlede
antal medarbejdere fastsættes
ud fra, hvor mange børn der er
tilmeldt.
Der er indrettet midlertidige gaderobepladser med navneskilt til de børn, der
Første dag afventer medarbejderne, hvor mange af børnene der møder
op. De pædagogiske aktiviteter tager afsæt i interesser, alder og mulige
relationer hos de børn, der er tilstede. Der er således særligt fokus på sociale
relationer mellem børnene og på at hjælpe børnene i gang med at lege og
skabe tryghed i de nye rammer. Medarbejderne vurderer, at alternativ pas-
ning særligt for de ældste børn kan være en god mulighed for at øve sig på
at være i nye rammer og skabe nye relationer forud for skolestart.
er tilmeldt den alternative pasning.
tilstede.
Fordi kommunen har princippet
Man gør også ekstra meget ud af spisesituationer, hvor børnene er samlet.
Hvis den institution, der aholder alternativ pasning, har fuld kost, får børn
Børnene deles op i så små grupper som muligt. De børn, der fast går i institu-
tionen, vil typisk være i en gruppe for sig. Der planlægges ikke nødvendigvis
fælles aktiviteter, men det kan ske ahængigt af fremmøde. Børnene mødes
dog på legepladsen.
fra andre institutioner også mad, hvilket forældre vurderer positivt.
Den vante dagsrytme følges, og der er planlagte og voksenstyrede pæda-
gogiske aktiviteter, leg mv. Der arbejdes også tematisk, for eksempel med
Der er et fast vagtrul, og med-
Fordi der er personale med fra hver institution med tilmeldte børn, er der
typisk lere voksne pr. barn end normalt.
påskepynt op til påske.
19
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0020.png
Alternativ pasning i
Nordfyns Kommune
Kontinuitet og
kvalitet for børnene
Alle børnehuse med børn,
der skal passes, sender som
udgangspunkt en-to med-
arbejdere til den alternative
pasning. Forældrene betoner
kendt personale som et positivt
element.
sourcemæssigt muligt, at kendt
personale følger barnet, laves
en indkøringsperiode, hvor
barnet besøger det hus, hvor
det skal passes, og en medar-
bejder, der er på arbejde under
alternativ pasning, opbygger en
relation til barnet.
hånd de børnehuse, hvor pas-
ningen inder sted, så børnene
lærer rammerne at kende.
NORDFYNS KOMMUNE
tilbyder i 2017 alternativ pasning i lokalområdet og
med kendt personale fra barnets faste institution.
ORGANISATORISKE RAMMER
Kommunens daginstitutioner er inddelt i seks distrikter, hvor også dagplejen
indgår. Institutioner og dagplejere i samme distrikt koordinerer den alterna-
tive pasning af distriktets børn. Kommunen anmoder forældrene om i god
tid at oplyse om pasningsbehov på lukkedage. Det er de seks distriktsledere,
der undersøger behovet for pasning.
Er det ikke praktisk eller res-
Alternativ pasning af institutionsbørn gennemføres altid i de samme institu-
tioner. Det sker både for at imødekomme børn og forældres ønske om pas-
ning i velkendte og trygge rammer, og fordi det er lettere for personalet, at
pasningen foregår i de institutioner, der er hensigtsmæssigt indrettet og for
eksempel har krybber til de mindre børn.
Forældre til børn i dagpleje kan vælge mellem pasning i et af dagplejens gæ-
Det er et kommunalt krav, at der er kendt personale med fra børnenes dagin-
stitution. Medarbejderne udvælges dels gennem en turnusordning, og dels
stehuse eller en gæstedagplejer.
Institutionerne besøger på for-
Vagtplanen for den alternative pasning tilgodeser så vidt muligt, at kendte
medarbejdere også er til stede i ydertimerne, når forældrene henter.
melder de selv ind i forhold til at indgå i den alternative pasning.
20
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0021.png
Ressourcestyring
Kommunens erfaring er, at det kan
være vanskeligt for forældrene
at angive pasningsbehovet i god
tid, og at behov kan ændre sig.
10-20 procent af de tilmeldte børn
anvender typisk ikke pasningen al-
ligevel. Omvendt dukker der børn
op, som ikke er tilmeldt. Derfor
bemandes den alternative pasning
typisk med lidt færre medarbej-
dere, end det tilmeldte antal børn
tilsiger.
Møder færre børn end ventet,
får medarbejderne mulighed for at
afspadsere. Dette er frivilligt.
Institutionslederen opgør
særskilt antallet af børn fra hver af
institutionerne, der indgår i den al-
ternative pasning i de tre sommer-
uger. Forvaltningen kompenserer
institutionen for omkostningerne
på baggrund af opgørelsen.
Midler til øvrige dage med
alternativ pasning indes decen-
tralt i de samlede budgetter for
distrikterne. De institutioner, hvor
mange børn skal passes, sender
så vidt muligt lest medarbejdere
til den alternative pasning. Dette
balanceres i forhold til hensynet
til medarbejdernes ferie. Er der
behov for udligning mellem insti-
tutioner i distriktet, vurderes og
foretages den af distriktslederen.
PÆDAGOGISKE RAMMER
Forud for den alternative pasning forbereder medarbejderne dagene med
henblik på at sikre, at børn og forældre er godt forberedt på de ændrede
rammer og får en god modtagelse:
forestå den alternative pasning.
Dagene planlægges på forberedelsesmøder med de medarbejdere, der skal
Der laves plancher med billeder af medarbejderne, og de får alle et navne-
Der laves garderobeplads med navn og foto til alle børn.
Aktiviteter tilpasses børnegruppen. Erfaringen er, at voksenstyrede akti-
viteter som vandleg, bål eller klippeklistre er lette at koble sig på for nye
Gennemførelse af den alternative pasning:
skilt på.
Nogle af dagens aktiviteter gennemføres i fællesskab, andre i mindre grup-
Typisk spiser børnene med børn fra deres egen institution. Det er en op-
gave for medarbejderne at afstemme institutioners eventuelle forskellige
rutiner, for eksempel spisetider.
per eter alder eller institution.
børn.
21
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0022.png
Sådan har vi indhentet
inspiration til kataloget
Udvælgelse af cases
Der har været følgende kriterier for udvælgelse
af cases med udvidet åbningstid til kataloget:
Interviewene er gennemført både ved besøg i institutio-
ner og forvaltninger og som telefoninterview.
Tilbud skal have eksisteret i minimum to år, og der skal
Tilbud skal give forældrene leksibilitet, dvs. enten en
markant udvidet åbningstid aten, nat eller weekend
eller mulighed for leksible løsninger på ad hoc-basis.
Derudover har vi ved sammensætningen af cases øn-
sket af sikre, at de har relevans i forskellige kommunale kon-
tekster. Vi har derfor prioriteret forskellige typer af tilbud,
forskellige typer af ejerforhold (privat/kommunalt), tilbud
i forskellige typer af kommuner (landkommuner, pendler-
kommuner og større kommuner) samt at inddrage eksem-
pler fra Sverige, hvor der er en række erfaringer med dag-
tilbud med udvidede åbningstider.
Ved udvælgelsen af to cases vedrørende alternativ pas-
ning på lukkedage har der været følgende kriterier: at kom-
munen tilbyder pasning med kendt personale, at pasning
foregår i lokalområdet, samt at den alternative pasning be-
nyttes af forældrene. Disse tre parametre vurderes at være
centrale for, om forældrene vurderer, at det er attraktivt at
anvende det alternative pasningstilbud. Derudover har vi
tilstræbt, at de to kommuner varierer i forhold til størrelse
og geograi.
være indhøstet erfaringer med drit af tilbuddet.
Analyse
Interview og eterfølgende analyse har været centreret
om følgende temaer for hvert tilbud:
De overordnede organisatoriske rammer
De økonomiske rammer
De pædagogiske rammer
De fysiske rammer.
Vi har i analysen hat fokus på at afdække forhold ved-
rørende den udvidede åbningstid. Derfor er generelle
pædagogiske og organisatoriske rammer ikke systematisk
afdækket og beskrevet, men behandlet i det omfang,
særlige vilkår og overvejelser gør sig gældende i relation til
den udvidede åbningstid. Der er ikke foretaget en egent-
lig evaluering eller kvalitetsvurdering af tilbuddene. For
hvert tilbud er beskrevet de løsninger og erfaringer, som
de interviewede oplever som centrale for driten af tilbud
med udvidede åbningstider og alternativ pasning. De
forskellige informanter bidrager med forskellige perspek-
tiver, og deres udsagn er sammenholdt. Vi har i analysen
identiiceret en række opmærksomhedspunkter på tværs
af interview og cases, som er præsenteret indledningsvist
i kataloget og løbende eksempliiceret under beskrivelser-
ne af tilbud, der har arbejdet indgående med at inde gode
løsninger på disse punkter.
Dataindsamling
Inspirationskataloget bygger på 29 interview med
henholdsvis medarbejdere og ledere i den kommunale
dagtilbudsforvaltning, ledere og medarbejdere i daginsti-
tutionerne samt forældre. Institutionerne har formildet
kontakten til de interviewede forældre.
Antal informanter
Videnspersoner i
kommunale forvaltninger
Daginstitutionsledere
og souschefer
Pædagogisk personale
Forældre
Tilbud med udvidede
åbningstider, Danmark
4
3
3
3
Tilbud med udvidede
åbningstider, Sverige
1
3
2
2
Tilbud med alternativ
pasning på lukkedage
2
2
2
2
22
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0023.png
Projektets
følgegruppe
En følgegruppe bestående af KL, Børne- og Kulturchefor-
eningen, BUPL, FOA, BUPL’s Lederforening, Forældrenes
Landsforening, Daginstitutionernes LandsOrganisation,
Børnerådet, FTF, HK Handel, HK Privat, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Dansk Erhverv og LO har fulgt arbejdet med
inspirationskataloget.
På baggrund af særligt interessante pointer i katalogets
casebeskrivelser og i de tværgående pointer fremhæver
følgegruppen følgende opmærksomhedspunkter:
planlægningssystemer, hvis det skal lykkes at opret-
holde tilbuddet. Flere cases påpeger vigtigheden af at
sikre leksibilitet for forældrene på kort sigt i forhold
til leksibilitet ved alevering og hentning. Andre cases
viser, hvordan man kan tage hensyn til, at forældre med
weekendvagter kan være mest muligt sammen med
deres barn. Derudover er det også relevant at overveje,
om der er virksomheder eller organisationer, der kan
bruge tilbuddet i rekrutteringsøjemed.
Børn med særlige behov: Det er vigtigt at gøre sig over-
vejelser om, hvordan man sikrer, at børn med behov for
eksempelvis en talepædagog får opfyldt behovet, hvis
de ote er i institutionen uden for almindelig åbningstid.
Børnenes tid i dagtilbuddet: Erfaringer fra kataloget
viser, at børn, der benytter den udvidede åbningstid,
generelt ikke bruger længere tid i dagtilbuddet end de
børn, der benytter den almindelige åbningstid.
Rige læringsmiljøer for alle børn: Det er vigtigt, at også
de børn, der ote er i dagtilbuddet aten, nat og week-
Den daglige overgang fra almindelig åbningstid til udvi-
det tid: Katalogets cases har forskellige gode erfaringer
med, hvordan man bedst muligt sikrer overgangen fra
almindelig åbningstid til den udvidede tid for de børn,
som skal passes aten og nat. Følgegruppen peger
på,  at det er vigtigt at være opmærksom på at sikre
børnenes muligheder for også at danne venskaber med
de børn, som ikke benytter den udvidede åbningstid,
samt at sikre, at børnene ikke begrænses og abrydes
i deres valg af legerelationer på baggrund af brug af
åbningstiden på forskellige tidspunkter. Samtidig skal
balancen mellem, at aten/nat-børn ikke forstyrres
grundet uro ved ahentning, respekteres.
end møder et varieret og diferentieret læringsmiljø og
har mulighed for at deltage i børnefællesskabet. Det
kan fx ske ved at have fokus på  de lærings- og udvik-
lingspotentialer, der ligger i rutinesituationer. Eksem-
pelvis selvhjulpenhed, når man skal i nattøjet, samar-
bejde med andre børn i forbindelse med forberedelse til
atensmaden eller sprog under læsning af godnathisto-
rien, som lere cases i kataloget også peger på.
Normeringer og ressourcer: Når der træfes beslutning
om udvidet åbningstid, er det vigtigt at overveje, hvor-
dan ressourcer skal fordeles ud over dagen. Herunder
hvordan det sikres, at normeringen i løbet af den almin-
delige åbningstid ikke forringes, samt hvor stor forskel i
normeringen, der er nødvendig i henholdsvis dagtimerne
og om atenen og natten.
Ledelsesspænd og adgang til sparring med ledelsen:
Åbningstid nat, aten og weekend kræver overvejelser
om ledelsens tilstedeværelse hen over døgnet for at
sikre mulighed for faglig sparring – herunder ledelsens
tilgængelighed på de skæve tidspunkter. Nogle af
katalogets cases adresserer spørgsmålet ved at sikre
overlap ved vagtskite og ved prioritering af medarbej-
deres kompetencer og erfaring, men der er lere måder
at gøre det på.
Overenskomst: Hav øje for overenskomstmæssige
spørgsmål og overvejelser om arbejdstilrettelæggelse
på skæve tidspunkter. Herunder om medarbejderne i
privatinstitutioner har den rette overenskomst.  
Fleksibilitet i forhold til forældrene med skæve arbejds-
tider: Det kræver leksibilitet fra både personale og i
23
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 281: Inspirationskatalog over dagtilbud med udvidede åbningstider, som KORA har udarbejdet for Børne- og Socialministeriet, fra børne- og socialministeren
1772798_0024.png
UDARBEJDET AF KORA FOR BØRNE- OG SOCIALMINISTERIET