Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1768087_0001.png
Særlige udfordringer ved at drive private daginstitutioner
1
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0002.png
Til Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg.
Som bestyrelsesmedlem i en selvejende privat daginstitution opleves der mange specielle udfordringer. I
dette oplæg beskriver vi nærmere, hvordan tolkningen af reglerne i dagtilbudsloven medfører
forskelsbehandling mellem kommunale og private daginstitutioner. Ikke blot i den enkelte kommune, men
også på tværs af kommunerne.
Forskelsbehandlingen beror bl.a. på:
-
At tolkningen af reglerne i dagtilbudsloven udmønter sig i, at nogle kommuner pålægger private
daginstitutioner fuldstændig de samme krav som de kommunale (detailregulering). Det er
uhensigtsmæssigt, da private daginstitutioner er afhængige af at kunne skabe sig en profil, der
”sælger sig selv”, idet de ko
u ale pladshe vis i g ikke he viser ør
dertil. Derudover bliver
den private institution ikke kompensereret økonomisk for de pligter, den bliver pålagt af
kommunen.
At tolkningen af reglerne i dagtilbudsloven udmønter sig i, at det økonomiske grundlag for at drive
en privat børnehave er fuldstændigt forskelligt fra den enkelte kommune, men også i forholdet
mellem kommunale og private børnehaver. Særligt fortolkningen af dagtilbudslovens regler vedr.
bygningstilskud medfører, at den private institution selv må kompensere på bekostning af fx
personalenormering.
-
Overord et set viser dette oplæg, at ”pe ge e følger ar et”-princippet
ikke udøves i praksis. Derfor stilles
den enkelte forælder økonomisk, servicemæssigt ringere, hvis de vælger en privat daginstitution, frem for
hvis de vælger en kommunal daginstitution.
Med denne henvendelse vil vi gerne anmode om mulighed for at foretræde for Folketingets Social-,
Indenrigs- og Børneudvalg for at fremlægge denne problemstilling.
Hvis nedenstående skulle give anledning til spørgsmål, står Lundegårdens Frie Børnehave naturligvis til
rådighed for yderligere uddybning.
På vegne af Lundegårdens Frie Børnehave,
Lennert Frølund
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0003.png
Baggrund:
I 2005 trådte loven om oprettelse af private daginstitutioner i kraft.
Et flertal i Folketinget ønskede med loven at åbne for borgernes frie valg ved at udvide muligheden for at få
private leverandører af dagtilbud i spil. I den forbindelse
lev ”pe ge e følger ar et”-princippet
introduceret.
Retstilstanden er derfor i dag, at virksomheder, organisationer, forældre og andre har mulighed for at
oprette daginstitutioner uden at være bundet op på en driftsoverenskomst, på samme måde som de
selvejende daginstitutioner er det.
Den private institution har mulighed for at trække overskud ud af institutionen. Det gælder dog kun, hvis
etableringsformen åbner adgang for det i forbindelse med vedtægter e. lign. Langt størstedelen
1
af de
private institutioner er etableret som en (selvejende) forening, hvor hele overskud bliver i foreningen og
derfor ikke kan trækkes ud til f.eks. investorer. Lundegårdens Frie Børnehave er en sådan forening.
Foreningen bygger derfor på en stor grad af frivillighed, hvor forældrene hver især har et ansvar for at
støtte børnehavens hverdag. Det indebærer bl.a., at en stor del af vedligeholdelsen af børnehaven udføres
af forældrene.
Den private institution er ikke en del af den kommunale pladsanvisning. Det betyder, at kommunen ikke
sørger for at besætte de tomme pladser i daginstitutionen, men at daginstitutionen selv må sørge for at
have børn nok, så økonomien kan løbe rundt. Daginstitutionen skal altså være god til at sikre fødekæden til
institutionen ved bl.a. at sikre god omtale og reklamere. I den forbindelse kan det være meget vigtigt at
gøre sig klart, hvad netop denne daginstitution kan tilbyde børn og forældre, som de andre (kommunale)
daginstitutioner ikke kan. Altså at få markeret sin særlige profil for, hvad denne daginstitution lægger
specielt vægt på, og hvilke værdier, det er, der præger daginstitutionens livs- og menneskesyn. Hvis det
ikke lykkes, må den private daginstitution lukke,
for så er der ikke ”ku der
nok i butikken”, til forskel fra
den kommunale institution som kan køre med underskud i flere år.
Udviklingen
Det går stærkt med privatiseringen af dagtilbuddene i Danmark
2
. På 5 år er antallet af børn i
privatinstitutioner tredoblet, mens antallet af børn hos private børnepassere er fordoblet. Samlet havde de
private tilbud indskrevet 25.500 børn ved starten af 2014. De private aktører på børneområdet er dermed
ikke længere få og ubetydelige. De sætter deres præg.
1
2
Ikke dokumenteret
https://www.foa.dk/~/media/C808720707E44649800BC1599C589AE7.ashx
3
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0004.png
Tabel 1: Vigtige forskelle mellem private institutioner, selvejende og kommunale institutioner
3
:
OBS: for selvejende med driftsoverenskomst skal kommunen dække de faktiske udgifter til bygningsdrift
Tabel 2: Daginstitutioner fordelt på ejerforhold, 2013
4
.
3
4
https://www.foa.dk/~/media/C808720707E44649800BC1599C589AE7.ashx
https://www.foa.dk/~/media/C808720707E44649800BC1599C589AE7.ashx
4
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0005.png
Forskelsbehandling 1: Kommunernes mulighed for at detailregulere
Af dagtilbudsloven fremgår, at den private daginstitution skal efterleve de samme love og bekendtgørelser,
som de kommunale, herunder særligt dagtilbudslovens bestemmelser og reglerne for bygnings- og
sundhedsmæssige forhold i daginstitutionen m.v. Institutionen er underlagt tilsyn fra kommunen ligesom
alle andre daginstitutioner.
I flere kommuners godkendelseskriterier er følgende formulering indarbejdet (dog med forskellig ordlyd):
En privat leverandør er desuden forpligtiget til at efterleve de til enhver tid gældende
kommunalbestyrelsesbeslutninger og kommunale politikker på området, herunder kostpolitik samt
kommunens børne- og ungepolitik.
Af vejledningen til dagtilbudsloven fremgår følgende af punkt 238 og 239
5
(vores fremhævninger):
238. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte og offentliggøre godkendelseskriterierne for privatinstitutioner. Godkendelseskriterierne
skal fastsættes med udgangspunkt i de generelle krav til kommunens egne daginstitutioner. Kommunalbestyrelsen må ikke
fastsætte kriterier, der er mere restriktive eller mere lempelige end de krav, kommunalbestyrelsen stiller til egne daginstitutioner.
Ved godkendelsen skal den private leverandør herudover dokumentere, at privatinstitutionen lever op til de centralt fastsatte krav
blandt andet formålsbestemmelsen for dagtilbud, jf. dagtilbudslovens §§ 1 og 7 og bestemmelserne om pædagogiske læreplaner,
jf. dagtilbudslovens §§ 8-10. Lovgivningens krav til daginstitutioner, herunder privatinstitutioner, omfatter ligeledes gældende
bestemmelser om hygiejne, sikkerhed, bygninger m.v.
239. Kommunalbestyrelsens krav til privatinstitutioner skal være saglige og konkrete og skal ligeledes opfyldes af kommunens egne
daginstitutioner. Kravene kan eksempelvis vedrøre normering, fysiske rammer, krav til den uddannelsesmæssige baggrund for det
udførende personale, krav om, at privatinstitutionen skal modtage studerende/stille praktikpladser til rådighed med videre.
Endvidere kan der eksempelvis stilles krav om mål for brugertilfredshed.
Derimod anses det ikke som sagligt at stille krav om, at privatinstitutionen f.eks. skal etableres med et minimum antal normerede
enheder, en laveste/højeste åbningstid, et laveste/højeste antal lukkedage, m.v. Derudover vurderes det ikke at være sagligt, at
stille krav om en pædagogisk læreplan forud for godkendelse af privatinstitutionen. Udarbejdelse af en pædagogisk læreplan
kræver kendskab til børnegruppen i institutionen, hvorfor udarbejdelse af læreplanen først må forventes at finde sted i umiddelbar
forlængelse af en eventuel godkendelse. Privatinstitutioner skal også leve op til de krav, kommunalbestyrelsen stiller vedrørende
sprogvurdering, jf. dagtilbudslovens § 11. Beslutter kommunalbestyrelsen eksempelvis, at sprogvurderinger skal foretages i
dagtilbuddene i kommunen, er privatinstitutionerne ligeledes omfattet af denne forpligtelse.
Med ovenstående formulering anser vi, at kommunerne kan opstille godkendelseskriterier med
udgangspunkt i de generelle krav (markeret med gult) til kommunens daginstitutioner, som er udsprunget
af dagtilbudsloven. Det kan fx være normering, fysiske rammer mv (fremhævet med gråt), som alle er
begrundet i pædagogiske hensyn. En ordlydsfortolkning må bero på, at der ikke står "specifikke krav", som
vejledningen sondrer med flere andre steder i vejledningen, fx i forhold til åbningstider (uddrag):
5
https://www.retsinformation.dk/pdfPrint.aspx?id=168574
5
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0006.png
193. Der er ikke i lovgivningen fastsat specifikke krav til åbningstiden i dagtilbud under kommunens forsyning. Fastsættelsen af
åbningstiden i dagtilbud må dog ske under hensyn til dagtilbudslovens formålsbestemmelse og den specifikke formålsbestemmelse
for dagtilbud, ligesom åbningstiden skal fastsættes under hensyn til kommunalbestyrelsens forsyningsforpligtelse.
Derudover var der i den tidligere vejledning til dagtilbudsloven
6
indsat følgende oversigt, hvor der
differentieres mellem specifikke/generelle:
Flere kommuner fastholder, at de kan stille fuldstændig de samme krav til private institutioner, som til
deres egne kommunale institutioner. Det finder de hjemmel til i det med ovenfor grønt markerede.
Kommunernes formulering optræder typisk i overenskomster med de selvejende institutioner, hvor
kommunen har mulighed for at detailregulere den selvejende institutions styring. Kommunerne har
kopieret denne tekst til deres godkendelseskriterier til private institutioner. Intentionen med en privat
institution er netop at give mulighed for et privat tilbud, der adskiller sig profil- og styringsmæssigt fra de
kommunale tilbud. Kommunens opgave er derfor kun at føre tilsyn med, om den private institution følger
et lovligt formål iht. dagtilbudslovens regler, samt føre tilsyn med bestemmelserne om forældreindflydelse,
som kommunen skal godkende efter lovens regler.
Der argumenteres derfor for, at kommunerne ikke har hjemmel til at kræve, at en privat institution følger
alle kommunens vedtagne retningslinjer på dagtilbudsområdet
kun de overordnede, der knytter sig til
dagtilbudsloven, begrundet i pædagogiske hensyn. Kommunen kan således ikke kræve, at private følger
kommunens kostpolitik, men den kan overordnet føre tilsyn med, at man lever op til dagtilbudslovens
regler om sundt frokostmåltid og reglerne for fravalg heraf.
Dagtilbudsloven regulerer allerede dette område tæt, og ekstra krav om overholdelse af kommunens
kostpolitik er derfor ikke kun usagligt, men også velegnet til at fratage den private institutions mulighed for
at skille sig ud fra de offentlige tilbud.
Som øvrige eksempler kan nævnes:
-
Sagen om krav om ipads i daginstitutioner i Svendborg Kommune, hvor børnehaven Askelæ har
indklaget sagen til Statsforvaltningen. Der er tale om decideret detailregulering, der ikke er i tråd
med de pædagogiske forskrifter, der følger af dagtilbudsloven.
Krav om personalets kvalifikationer: at lederen skal have et modul på diplomlederuddannelsen
-
6
https://ringsted.dk/sites/default/files/borger/boern_unge_familie/dagtilbud_0.pdf
. Linket henviser til en tidligere
side hos Ringsted Kommune, fordi det ikke har været muligt at finde den tidligere vejledning på retsinfo.dk. På linket
findes Indenrigs-
og So ial i isteriets ”Vejledning
om dagtilbud, fritidshjem og klubtilbud 2009”.
6
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0007.png
-
Kommunen kan
ud fra en betragtning om, at man skal leve op til de pædagogiske krav i
dagtilbudsloven
kræve en bestemt normering, men man kan ikke som sådan blande sig i det
enkelte personales kvalifikationer, så længe alle pædagogiske krav overordnet set er opfyldt.
Kommunen kan ud fra samme betragtning stille krav om, at lederen skal være pædagog, men der
kan ikke stilles krav om diplomlederuddannelse, da det ikke er hjemlet ifht. dagtilbudsloven.
Krav om at den private institution skal modtage PAU-elever.
Det må være op til de enkelte private institutioner, om de vil modtage elever, da det beror på et
subjektivt skøn, om økonomien kan bære at have elev(er).
Elever kan nemt koste op mod 150
180.000,- årligt for voksenelever.
På andre kommunale opgaver, hvor der indgår sociale klausuler, er det typisk i et scenarie, hvor
den private leverandør selv byder ind på en opgave og derved kan tage højde for elever i deres
tilbudspris. Ved private daginstitutioner er det kommunen, der fastsætter prisen, og
dagtilbudsloven foreskriver ikke, at der kan inddrages udgifter til elever i driftstilskuddet.
Udover, at vi mener, at kravene ikke er proportionale, så er det alle krav, som den private institution ikke
bliver kompenseret for, idet udgifterne typisk finansieres ved en central pulje. Der bliver derfor tale om
forskelsbehandling, hvor en privat institution ikke har mulighed for at drive institution på lige fod med de
kommunale institutioner.
Vores egen kommune, Greve Kommune, har valgt at benytte sig af KL til at fortolke dagtilbudsloven med
henblik på at udbrede godkendelseskriterierne til resten af landet. KL har støttet Greve Kommune i deres
fortolkning af reglerne.
Vi mener ikke, at KL har kompetence til at udøve regelfortolkning på vegne af private daginstitutioner i hele
landet. Sagen har været indbragt for Ministeriet for børn, ligestilling, integration og sociale forhold i 2014,
men de afviste sagen, da de mente, at de ikke havde kompetence til at vurdere, hvordan
godkendelseskriterier skal udformes.
FORSLAG 1:
At kommunerne ikke har hjemmel til at kræve, at en privat institution følger alle kommunens vedtagne
retningslinjer på dagtilbudsområdet
kun de overordnede, der knytter sig til dagtilbudsloven, begrundet i
pædagogiske hensyn.
7
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0008.png
Forskelsbehandling 2: Det økonomiske grundlag for at drive daginstitution
En privat daginstitution har overordnet 2 typer indtægtskilder
7
:
-
Tilskud pr. barn pr. år = det gennemsnitlige tilskud i kommunen til selvejende daginstitutioner for
samme aldersgruppe, inkl. et administrationsbidrag pr. barn pr. år svarende til de selvejende
daginstitutioners, samt et bygningstilskud pr. barn pr. år svarende til de selvejende
daginstitutioners.
Forældrebetaling uden øvre loft, som den private daginstitution selv fastlægger.
-
Denne skrivelse behandler primært kun fastsættelsen af bygningstilskuddet, men problemstillingen gør sig
principielt også gældende ift. fastsættelsen af driftstilskuddet, som synliggøres i nedenstående
kommunesammenligninger.
Gru dlægge de å det følge af ”pe ge e følger ar et”-princippet,
at uanset hvilken type daginstitution,
en forælder vælger til sit barn, er udgangspunktet, at barnet økonomisk ikke er ringere stillet, end hvis en
anden daginstitution blev valgt. "Pengene-følger-barnet"-princippet giver forældre medbestemmelse, så
det ikke er kommunen, der helt selv bestemmer, hvor der skal åbne og lukke daginstitutioner.
Praksis viser dog, at den manglende lovgivning ift. fastsættelsen af tilskuddene gør, at det er op til den
enkelte kommune at lave selvforvaltning og selvfortolkning, der bryder med forvaltningsretlige
grundsætninger, som proportionalitet og saglighed. Derudover bliver det konkurrenceforvridende mellem
private og kommunale daginstitutioner.
Kommuner yder tilskuddet til private daginstitutioner ud fra tre typer tilskud, der er reguleret i
dagtilbudsloven
8
(uddrag
vores understregninger):
§ 36. Kommunalbestyrelsen skal give et
driftstilskud
pr. barn, der optages i en privatinstitution.
Stk. 2. Driftstilskuddet svarer til de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter, jf. § 4, stk.
2, pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen efter § 19, stk. 2-4, § 21, stk. 2 og 3, og §§ 31-34, jf. dog §§ 43 og 44.
§ 37. Kommunalbestyrelsen i opholdskommunen skal give et
bygningstilskud
pr. barn, der er optaget i en privatinstitution.
Stk. 2. Bygningstilskuddet svarer til de gennemsnitlige ejendomsrelaterede udgifter pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende
og udliciterede daginstitutioner i kommunen.
§ 38. Når en privatinstitution ønsker at varetage administrationen, skal kommunalbestyrelsen i opholdskommunen give et
administrationstilskud
pr. barn, der er optaget i privatinstitutionen.
Stk. 2. Administrationstilskuddet svarer til det gennemsnitlige administrationstilskud pr. barn, som kommunalbestyrelsen giver til
selvejende og udliciterede daginstitutioner i kommunen
Derudover er der for den private institution mulighed for at søge sponsorater.
Der gøres opmærksom på, at der tages udgangspunkt i den opdaterede vejledning, som blev ændret fra 1. marts
2015. Denne ændring havde Greve Kommune ikke været opmærksom på, hvorfor Lundegårdens Frie Børnehave fik
efterbetalt næsten 75.000 kr. i manglende bygningstilskud.
8
7
8
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0009.png
Af vejledningen til dagtilbudsloven punkt 399 følger:
399.
Reglerne om bygningstilskud til privatinstitutioner findes i dagtilbudslovens § 37. Bygningstilskuddet til privatinstitutioner
fastsættes med udgangspunkt i kommunens ejendomsrelaterede udgifter til selvejende og udliciterede daginstitutioner. De
ejendomsrelaterede udgifter, der kan indgå i beregningsgrundlaget for bygningstilskuddet, er de ejendomsrelaterede udgifter, der
ikke kan indregnes i grundlaget for beregning af kommunalbestyrelsens tilskud og forældrebetalingen pr. barn efter lovens § 32,
stk. 2.
Kommunalbestyrelsens bygningstilskud til en privatinstitution udgør dermed et beløb pr. barn svarende til kommunens
ejendomsrelaterede udgifter i selvejende og udliciterede daginstitutioner for aldersgruppen delt med det samlede antal børn i
aldersgruppen i selvejende og udliciterede daginstitutioner i kommunen, hvortil kommunen yder tilskud til ejendomsrelaterede
udgifter.
I aldersintegrerede daginstitutioner, hvor der er flere aldersgrupper, skal de ejendomsrelaterede udgifter fordeles på de relevante
aldersgrupper i forhold til de enkelte aldersgruppers anvendelse af arealet i institutionen.
Vejled i ge defi erer ”eje do srelaterede udgifter” i pu kt 6 :
364.
Anlægsudgifter og ejendomsrelaterede udgifter, der kan indgå i beregningsgrundlaget:
Løbende nyanskaffelser af inventar, når anskaffelsen ikke sker i forbindelse med nybygning eller om- og tilbygning af
dagtilbud.
Nyanskaffelser, der er børnerelaterede, såsom legeredskaber, borde og stole med videre.
Løbende driftsudgifter vedrørende den faste ejendom, herunder forbrugsafgifter vedrørende ejendommen såsom udgifter til
renovation, vand, vandafledningsafgift, el, gas, varme med videre.
Løbende driftsudgifter ved busbørnehaver, f.eks. til benzin, vask og lignende.
Forsikring, der ikke vedrører ejendommen, som f.eks. arbejdsulykkesforsikring med videre.
Udgifter til renholdelse, vask, vinduespolering og lignende renholdelse
herunder kan vask på vaskeri eller anskaffelse af
vaskemaskine indgå.
Udgifter til almindelig daglig vedligeholdelse af daginstitutionerne med små reparationer og lignende både af udendørsarealer
og indvendig vedligeholdelse.
Anlægsudgifter og ejendomsrelaterede udgifter, der ikke kan indgå i beregningsgrundlaget:
Anlægsudgifter, herunder udgifter til om- og tilbygninger og alle vedligeholdelsesudgifter i umiddelbar forbindelse hermed.
Herunder indgår blandt andet udgifter til installationer i fast forbindelse med dagtilbuddets ejendom, f.eks. varmeanlæg,
tilslutning til fjernvarme og større antenneanlæg. Anskaffelse af fast inventar i forbindelse med dagtilbuddets ibrugtagning og
supplerende indkøb af sådant inventar i tiden til og med udløbet af det første hele regnskabsår efter dagtilbuddets åbning. Der
er således primært tale om udgifter i tilknytning til etablering og montering af en daginstitution.
Renter og afdrag i fast ejendom.
Husleje.
Driftsudgifter vedrørende fast ejendom såsom afgifter, moms og forsikringer.
Udgifter til ordinær og ekstraordinær vedligeholdelse af de fysiske rammer, det vil sige, når der er tale om egentlige
ejendomsvedligeholdelser såvel indvendige som udvendige. Ordinær indvendig vedligeholdelse kan eksempelvis være arbejder,
som har karakter af renovering eller egentlige vedligeholdelsesarbejder. Heroverfor kan almindelig daglig vedligeholdelse, som
kan indgå i beregningsgrundlaget, eksempelvis være arbejder som små reparationer. Eksemplerne er ikke udtømmende.
Anskaffelse af bus til udflytterbørnehaver samt vedligeholdelsesudgifter til bussen, som betragtes på linje med
vedligeholdelse af ejendomme.
Leasing af bus til udflytterbørnehave, som anses for at modsvare ejendomsudgift eller huslejeudgift.
Pu kt 6 e æv er ku , hvad der ”ka ” i dgå i ereg i ge og ikke, hvad der ”skal” i dgå.
Til gengæld
definerer vejledningen,
hvad der ”ikke ka ” i dgå. Det liver derfor op til de e kelte ko
u e, hvad de
vurderer, der kan indgå i beregningen af deres tilskud. I Greve Kommunes tilfælde vælger kommunen, jf.
bilag 1, at der skal indgå budgetteret, udvendigt vedligehold (4 daginstitutioner), renteudgifter samt afdrag
på lån og leasingforpligtelser (1 daginstitution), forsikringer (3 daginstitutioner), risikostyring (9
daginstitutioner) og endelig husleje (2 daginstitutioner). Dvs. at kommunen fx har valgt at udelade
9
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0010.png
nyanskaffelser, løbende driftsudgifter vedrørende den faste ejendom (herunder forbrugsafgifter
vedrørende ejendommen såsom udgifter til renovation, vand, vandafledningsafgift, el, gas, varme med
videre) og udgifter til renholdelse, vask, vinduespolering og lignende renholdelse.
Til sammenligning kan det nævnes, at Lundegårdens Frie Børnehave alene til varme (gas), vand og el
afholder udgifter for 90.000 kr. årligt.
Hvis man antager, at Lundegårdens Frie Børnehave i gennemsnit har 50 børn over hele året, ville
børnehaven i 2016 have fået udbetalt ca. 100.000 kr. i totalt bygningstilskud (50 børn x 160 kr. x 12
måneder). Der er derfor ingen form for sammenhæng mellem det udbetalte tilskud og de faktiske, totale
ejendomsrelaterede udgifter
hvor gas, vand og el kun udgør en brøkdel.
Kommunerne betaler som udgangspunkt de selvejende institutioners husleje. Hvis den selvejende
institution lejer en kommunal bygning, fastsættes den selvejende institutions husleje til 0 kr. Hvis den
selvejende institution lejer en ekstern bygning, betaler kommunen stadig en aftalt husleje (typisk skal
kommunen godkende de selvejende institutioners lejekontrakter).
I Greve Kommune er der 10 selvejende institutioner. Tre af institutionerne betaler følgende husleje:
Institution
Eriksminde Børnehus
Tjørnelyhuset
Børnehuset Syd
Årlig budget 2014
17.110 kr.
662.687 kr.
286.500 kr.
Md. budget 2014
1.426 kr.
55.224 kr.
23.875 kr.
Antal børn
74 børn
82 børn
56 børn
De øvrige 7 selvejende institutioners husleje er fastsat til 0 kr.
Ud fra dagtilbudslovens regler fastsætter Greve Kommune vores bygningstilskud til 160 kr. pr. barn.
Dette beløb svarer - ud fra vores simple logik
ikke til kommunens reelle udgifter til
”husleje”,
vedligehold
mm.
Der bliver derfor reelt tale om forskelsbehandling mellem den private og kommunale daginstitution, når
der er udgifter, der ikke medregnes i tilskuddet til de private leverandører.
Dertil kommer ekstrabevillinger, fx puljer der udmøntes af regeringen eller af kommunens egne udvalg,
som kommunen ikke er forpligtet til at lade den private leverandør få en del af. Den private leverandør skal
selv rejse penge til nye legepladser eller tilbygninger.
Greve Kommune anerkender selv i en mail af 9. november 2016, at
yg i gstilskuddet er lavt: Ӂrsagen
til,
at Lundegården oplever bygningstilskuddet som lavt, er, at der i Greve Kommune kun er to selvejende
institutioner, der har et huslejebudget, og at disse huslejebudgetter samtidig kan sættes i forhold til alle
indmeldte
bør i de selveje de dagi stitutio er”.
Når bygningstilskuddet er kunstigt lavt, så kan den private leverandør kun betale bygningsudgifter med
pe ge, der går fra ”de var e hæ der” perso ale or eri g .
Derfor ko
er ”pe ge e-følger- ar et” reelt
ikke til udtryk, selvom borgerne har betalt for
daginstitutionerne gennem skatten.
10
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0011.png
Derudover kan der ved sammenligning af flere forskellige kommuners tilskud, ses en betydelig forskel i
størrelsen på bygningstilskuddet (2015 tal):
Tilskud i kr./
Kommune
Driftstilskud
Administrationstilskud
Bygningstilskud
Greve
4.282
99
160
9
København
4160
149
1780
Høje
Tåstrup
4850
136
234
Forskellen mellem Greve Kommunes og Københavns Kommunes bygningstilskud er mere end 1.500%, eller
årligt en indtægtsforskel på mere end 1 mio. kr. for Lundegårdens Frie Børnehave. Det udgør forskellen på
den reelle udgift.
Man kunne argumentere for, at Lundegårdens Frie Børnehave kunne købe sin bygning i stedet for at leje.
Det er også i børnehavens interesse, hvorfor vi har afsøgt muligheder for finansiering til købet.
Lundegårdens Frie Børnehaves huslejeudgift er på ca. 25 t.kr. pr. måned (årlige huslejeudgifter ca. 300.000
kr.).
Vi bliver dog oplyst om, at banker ikke vil yde lån til foreninger på grund af kreditrisikoen ved den
manglende personlige hæftelse. For bankerne er det ikke nok at have pant i ejendommen, da de vil have
personlig hæftelse ift. en evt. realisering af pant.
Vi har bedt om dette på skrift, men det vil hverken bankerne eller kreditinstitutionerne ikke give os.
En unavngiven bank, som vi har været i kontakt med, siger, at de ikke vil begrundet afslaget skriftligt, fordi
bankerne har forpligtet sig til øget kreditvillighed via bankpakkerne
men at det er samme praksis i
samtlige banker. Kreditforeningerne har endvidere indgået samme aftale.
FORSLAG 2:
At kommunerne pålægges at medtage alle vedligeholds- og anlægsudgifter til lignende kommunale
daginstitutioner i beregningen af bygningstilskuddet for private daginstitutioner. Herunder at
beregningsgrundlaget skal offentliggøres.
FORSLAG 3:
At der fastsættes et bygningstilskud, hvor huslejetilskuddet ydes ud fra en anslået markedsleje for
huslejetilskud ud fra erhvervslejelovens (LOV nr. 934 af 20/12/1999) §13, stk. 1:
”..Ved arkedsleje forstås
den leje, som en kyndig lejer og en kyndig udlejer på varslingstidspunktet ville aftale for det pågældende
De 160 kr. er et 2016-tal, som er opjusteret fra de tidligere 109 kr. som Greve Kommune ikke havde fået justeret
ifbm. den nye vejledning.
9
11
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 260: Henvendelse af 11/6-17 fra Lundegårdens Frie Børnehave vedr. udfordringer ved at drive private daginstitutioner (anmodning om foretræde for udvalget)
1768087_0012.png
lejeforhold, blandt andet under hensyntagen til vilkår, lokalernes beliggenhed, anvendelse, størrelse,
kvalitet, udstyr og vedligeholdelsestilsta d”.
Markedslejen defineres som en bruttohusleje og er inkl. ejendommens driftsudgifter, skatter og afgifter
(ekskl. forbrugsudgifter som vand, varme, elektricitet og lign.).
Fastsættelse af markedslejen for en ejendom baseres i udgangspunktet ud fra følgende parametre:
1) Ejendommens lay-out og anvendelighed,
2) Ejendommens beliggenhed og samspil i det umiddelbare nærområde,
3) Gældende lokalplan samt lejekontraktens hovedvilkår.
For brug af disse parametre til brug for fastsættelse af markedsleje, kan der henvises til afsagt dom fra Sø-
& Handelsretten
Hellers Yachtværft ApS mod Konkurrencerådet
10
.
FORSLAG 4:
Derudover kan tilskuddet til huslejeniveauet kvalificeres med udtræk fra fx
www.oline.dk,
som viser
kvadratmeterpriser for erhvervsleje i de enkelte byer i hele Danmark.
10
Dateret 18.06.2013, side 10 (se:
http://www.kfst.dk/Afgoerelsesdatabase/Konkurrenceomraadet/Domsafgoerelser/20130618-Dom-fra-Soe-og-
Handelsretten-Hellers-Yachtvaerft-ApS-mod-Konkurrenceraadet?tc=536FD385344B40A7AB89502ED9821541
12