Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1765389_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2016 - 9054
Doknr.
476814
Dato
30-05-2017
Kære Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Jeg sendte den 12. december 2017 et svar på SOU alm. del. spm. 130, hvor jeg til-
kendegav, at jeg var helt enig i, at det er vigtigt at forebygge, at fx udviklingshæmme-
de udsættes for seksuelle forbrydelser eller andre straffelovsovertrædelser af ansatte
på botilbuddene. Men at det også er vigtigt, at vi ikke lægger unødige bureaukratiske
hindringer i vejen for de botilbud og det personale, der arbejder med mennesker med
nedsat funktionsevne. Jeg bad derfor ministeriet om at vurdere og udarbejde et notat,
som beskriver et muligt forslag om indførelse af såkaldte voksenattester.
Reglerne om straffeattester reguleres i kriminalregisterbekendtgørelsen, der hører
under Justitsministeriets ressortområde, og Børne- og Socialministeriet har derfor
været og er fortsat i dialog med Justitsministeriet om, hvordan man bedst muligt kan
imødekomme de beskyttelseshensyn, som udvalget har anført i forhold til et muligt
forslag om videregivelse af oplysninger om lovovertrædelser i forbindelse med ansæt-
telse af personer, der beskæftiger sig med mennesker med nedsat funktionsevne.
Det er allerede i dag muligt for offentlige arbejdsgivere i en række tilfælde med sam-
tykke
og i få bestemte tilfælde uden samtykke
at indhente straffeattester til offent-
lig brug med oplysninger om lovovertrædelser (en offentlig straffeattest). Desuden kan
private arbejdsgivere på baggrund af samtykke indhente straffeattester med oplysnin-
ger om overtrædelser af straffeloven, lovgivningen om euforiserende stoffer, hvis der
er idømt en fængselsstraf, og tilholdsloven (en privat straffeattest). En privat straffeat-
test kan også indhentes direkte af den registrerede selv.
Afgørelser på den private straffeattest slettes efter 2, 3 eller 5 år afhængigt af, hvilken
sanktion der er tale om. Afgørelser på den offentlige straffeattest slettes som ud-
gangspunkt efter 10 år.
Reglerne om, hvilke afgørelser der fremgår af en straffeattest, bygger på en afvejning
af forskellige hensyn. På den ene side er der hensynet til, at en tilførsel på straffeatte-
sten i mange tilfælde kan have betydning for mulighederne for at opnå ansættelse mv.
På den anden side er der hensynet til eksempelvis en arbejdsgivers interesse i at få
oplysninger om en ansøgers kriminelle fortid.
En udvidelse af de eksisterende muligheder for at indhente oplysninger fra Kriminalre-
gisteret i forbindelse med ansættelse af personer, der beskæftiger sig med mennesker
med nedsat funktionsevne, vil kræve en ændring af kriminalregisterbekendtgørelsen,
som hører under Justitsministeriets ressortområde.
Justitsministeriet er allerede i gang med at se på at ændre kriminalregisterbekendtgø-
relsen, og muligheden for at udvide de eksisterende regler vil indgå i dette arbejde.
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 249: Orientering om voksenattester, fra børne- og socialministeren
Justitsministeriet oplyser, at dette arbejde forventes færdiggjort i løbet af efteråret
2017. Børne- og Socialministeriet vil derfor fortsætte dialogen med Justitsministeriet
med henblik på at afklare mulighederne for at udvide de eksisterende regler om ind-
hentelse af oplysninger fra Kriminalregistret for personale, der arbejder med menne-
sker med nedsat funktionsevne. Jeg regner på den baggrund med at kunne sende
yderligere status til udvalget i løbet af efteråret 2017.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
2