Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2016-17
SOU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1758901_0001.png
Til samtlige medlemmer i kommunalbestyrelserne
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Orienteringsskrivelse om hjemmetræning: Vedrørende servicelovens § 32 a, stk.
6 om støtte til hjælpere, supervisorer mv., herunder rækkevidden af Ankestyrel-
sens principafgørelse 9-17
Sagsnr.
2017 - 2627
Doknr.
470655
Dato
18. maj 2017
Børne- og Socialministeriet er blevet opmærksom på, at der i nogle kommuner synes
at være uklarhed om rækkevidden af kommunens forpligtelse til at sørge for den nød-
vendige støtte til aflønning af hjælpere m.v., når forældrene hjemmetræner et barn
eller en ung efter servicelovens § 32 a, herunder rækkevidden af Ankestyrelsens prin-
cipafgørelse nr. 9-17.
Ankestyrelsens principafgørelse fortolkes således tilsyneladende i nogle kommuner
meget vidtgående, med den mulige konsekvens, at den tidligere bevilgede støtte til
hjælpere efter servicelovens § 32 a, stk. 6, kan blive reduceret kraftigt. Da en sådan
omlægning af praksis efter ministeriets opfattelse ikke findes at være i overensstem-
melse med lovgivningen eller intentionerne bag denne, har ministeriet besluttet at
udsende denne skrivelse til alle landets kommuner.
Skrivelsen, som er udarbejdet i forståelse med Ankestyrelsen, skal ses som et sup-
plement til principafgørelsen, og skal dels tjene til at tydeliggøre rækkevidden af prin-
cipafgørelsen, dels til at vejlede kommunerne om nogle aspekter ved § 32 a, stk. 6,
som ikke af er omfattet af afgørelsen, men som bør indgå i kommunernes fortolkning
og administration af bestemmelsen.
De centrale budskaber præsenteres i de fire punkter nedenfor.
1. De overordnede budskaber i principafgørelse nr. 9-17 omhandler brugen af hjæl-
pere i forbindelse med gennemførelsen af konkrete træningsøvelser med barnet,
altså brugen af hjælpere som ’hjælpetrænere’. I forhold til gennemførelsen af kon-
krete træningsøvelser skal forældrene - som det også tydeligt fremgår af Ankesty-
relsens principafgørelse nr. 9-17 - som udgangspunkt selv udføre/deltage i træ-
ningen. Det er altså som hovedregel ikke hensigten, at hjælperne i væsentligt om-
fang selv skal stå for øvelserne, uden forældrenes deltagelse.
Dette indebærer blandt andet, at mens hjælperne kan fungere som afløsere for
forældrene i kortere perioder under træningen, bør længerevarende egentlig af-
lastning, fx i forbindelse med, at forældrene er væk fra hjemmet i længere tid, ikke
bevilges efter bestemmelsen i § 32 a, men efter servicelovens bestemmelser om
aflastning. For at sikre størst mulig sammenhæng og fleksibilitet i hjælpen til fami-
lierne bør kommunerne i forbindelse med afgørelser om aflastning være opmærk-
somme på, om den eller de personer, som allerede fungerer som hjælpere efter §
32 a, også kan varetage rollen i forbindelse med aflastning af forældrene.
2. Kommunerne skal dog være opmærksomme på, at ovenstående hovedregel om
brug af ’hjælpetrænere’ kan og bør fraviges i helt særlige tilfælde, hvis konkrete
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Orientering om fremsendelse af skrivelse til landets kommuner om hjemmetræning, fra børne- og socialministeren
forhold for det enkelte barn – herunder den godkendte træningsmetode – tilsiger
dette, eksempelvis fordi det er et element i det godkendte træningsprogram, at
barnet skal have træning i at interagere med andre end sine nærmeste pårørende.
Forældrene vil således kunne overlade gennemførelsen af visse dele af de kon-
krete træningsøvelser til hjælperne/”hjælpetrænerne”, hvis det er en forudsætning
for, at øvelsen kan tjene sit formål, at forældrene ikke er til stede under øvelsen.
Dette vil ofte være tilfældet med træningsmetoder, som indeholder elementer af
social færdighedstræning eller lignende, eksempelvis metoder, som er udviklet til
børn med autismespektrumforstyrrelser eller andre former for opmærksomheds-
forstyrrelser. For at fastholde forældrenes overordnede ansvar for træningen vil
de øvelser, som hjælperne gennemfører på egen hånd, skulle foregå efter instruk-
tion og vejledning fra forældrene.
3. Kommunerne skal desuden være opmærksomme på, at hjælpere, supervisorer
mv. kan være nødvendige for hjemmetræningen til andre formål end blot at bistå
ved gennemførelsen af konkrete træningsøvelser med barnet. Vurderingen af, i
hvilket omfang der er brug for hjælpere i forbindelse med den godkendte hjemme-
træningsordning, skal derfor altid ske ud fra en samlet helhedsvurdering af den
træningsmetode/det hjemmetræningsprogram, der er godkendt. Den samlede
vurdering af, om hjælperne er nødvendige, skal altså ikke alene tage afsæt i de
konkrete træningsøvelser, barnet skal gennemføre, men i det samlede trænings-
program – inkl. behovet for pauser, motivation af barnet, sparring om træningen
mv. I disse sammenhænge kan det være nødvendigt, at hjælperne varetager op-
gaver, som ligger ud over den funktion som ”hjælpetræner”, som principafgørelse
nr. 9-17 omhandler.
4. Støtten til hjælpere efter servicelovens § 32 a, stk. 6 vil ofte blive givet til aflønning
af fastansatte hjælpere, som varetager nødvendige opgaver i forbindelse med den
daglige træning, jf. punkterne ovenfor. Kommunerne skal dog være opmærksom-
me på, at det vil kunne være nødvendigt for gennemførelsen af træningen, at der
– ud over støtte til egentlige kursusforløb - bevilges støtte til instruktion, supervisi-
on og sparring fra udbyderne af træningsmetoden eller andre professionelle aktø-
rer, samt til, at eventuelle faste hjælpere i nødvendigt omfang kan deltage i disse
aktiviteter.
Budskaberne har afsæt i en række problemstillinger, som forældreorganisationerne på
hjemmetræningsområdet har rejst i forbindelse med principafgørelse nr. 9-17. Der er
dog ikke tale om en udtømmende tjekliste, hvorfor det er vigtigt at understrege, at
kommunerne også i forhold til servicelovens § 32 a, stk. 6, har et generelt ansvar for
at foretage en konkret og individuel vurdering af de enkelte sager, og vurdere, om
kriterierne for at yde støtte til hjælpere, supervisorer mv., er opfyldt.
Det er forventningen, at denne skrivelse supplerer og nuancerer det grundlag, hvorpå
kommunerne træffer afgørelser om tilkendelse af støtte til hjælpere, for at sikre, at
kommunernes praksis på dette område ligger inden for lovens rammer og er i over-
ensstemmelse med såvel lovgivers intentioner som gældende praksis. For yderligere
at understøtte dette, vil budskaberne ovenfor ved førstkommende lejlighed blive skre-
vet ind i vejledningen om særlig støtte til børn og unge og deres familier.
Afslutningsvist vil jeg benytte denne skrivelse til at orientere om, at både jeg og Folke-
tingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg beklageligvis har modtaget en række hen-
vendelser fra en gruppe forældre, som oplever problemer i samarbejdet med nogle
kommuner på hjemmetræningsområdet.
Forældrene giver blandt andet udtryk for, at de oplever en generel politisk modstand
mod hjemmetræningsordningen i visse kommuner, og at dette kommer til udtryk i af-
slag fra kommunerne på såvel godkendelse af hjemmetræning som konkret støtte til
træningen. Endvidere oplever forældrene flere steder meget lange sagsbehandlingsti-
2
SOU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 230: Orientering om fremsendelse af skrivelse til landets kommuner om hjemmetræning, fra børne- og socialministeren
der, som i sig selv vanskeliggør mulighederne for, at forældrene kan gøre brug af ord-
ningen.
På den baggrund skal jeg erindre om, at Folketinget med vedtagelsen af lovforslaget
om revisionen af hjemmetræningsreglerne i foråret 2016 gav sin enstemmige opbak-
ning til, at hjemmetræningsordningen skal fortsætte som et reelt alternativ til de kom-
munale tilbud til målgruppen.
Jeg skal derfor indskærpe min og Folketingets klare politiske forventning om, at alle
landets kommuner forvalter reglerne om hjemmetræning loyalt, herunder sikrer en
hurtig og effektiv sagsbehandling og et godt samarbejde med de forældre, som ønsker
at benytte muligheden for at hjemmetræne deres børn efter servicelovens § 32 a.
Afslutningsvist skal jeg anmode om, at kommunalbestyrelsen sikrer, at alle relevante
ledere og medarbejdere i kommunen gøres bekendt med indholdet i denne skrivelse.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3